PRAVILNIK

O METODOLOGIJI UTVRĐIVANJA REFERENTNIH CENA ZA UTVRĐIVANJE OSNOVICE ZA OBRAČUN IPARD PODSTICAJA U OKVIRU IPARD III PROGRAMA

("Sl. glasnik RS", br. 75/2024)

Član 1

Ovim pravilnikom bliže se propisuje metodologija utvrđivanja referentnih cena za utvrđivanje osnovice za obračun IPARD podsticaja, u okviru IPARD III programa za Republiku Srbiju za period 2021-2027. godine (u daljem tekstu: IPARD III program).

Član 2

Pojedini izrazi upotrebljeni u ovom pravilniku imaju sledeća značenja:

1) apsolutna varijacija jeste razlika između prosečnog iznosa cene stavke investicije i iznosa cene stavke investicije;

2) aritmetička sredina jeste prosečna vrednost stavki investicija, koja se dobija tako što se zbir iznosa svih stavki investicija, podeli sa brojem stavki investicija koji učestvuju u dobijanju zbira;

3) dobavljač jeste lice koje ima svojstvo trgovca u skladu sa zakonom kojim se uređuje trgovina i koje podnosiocu zahteva za ostvarivanje prava na IPARD podsticaje izdaje ponudu, odnosno račun za nabavku predmeta investicije;

4) opšti trošak jeste izdatak za konsultantske i ostale stručne usluge za pripremu, pribavljanje, odnosno izradu dokumentacije za ostvarivanje prava na odobravanje projekta, kao i za ostvarivanje prava na odobravanje isplate IPARD podsticaja, u skladu sa IPARD III programom i posebnim propisom kojim se uređuju uslovi i način ostvarivanja prava na pojedinu vrstu IPARD podsticaja;

5) ponuda jeste predračun, profaktura, predugovor ili druga vrsta ponude koja sadrži: naziv i sedište dobavljača; datum izdavanja; naziv proizvođača, godinu proizvodnje i tip, odnosno model opreme, mašine, mehanizacije, drona ili vozila; ukupnu cenu; podatke o porezu na dodatu vrednost; kao i druge podatke koji se odnose na nabavku predmeta investicije, u skladu sa posebnim propisom kojim se uređuju uslovi i način ostvarivanja prava na pojedinu vrstu IPARD podsticaja;

6) prihvatljivi iznosi cena stavke investicije jesu iznosi prihvatljivih cena kod kojih su apsolutne varijacije iznosa cena stavke investicije jednake ili manje od prosečne apsolutne varijacije iznosa svih cena stavke investicije, a koja se uvećava za 30% od prosečne apsolutne varijacije iznosa svih cena stavke investicije;

7) prosečan iznos cena stavke investicije jeste aritmetička sredina svih prikupljenih prihvatljivih cena, izraženih u dinarima, bez poreza na dodatu vrednost i drugih troškova koji nisu prihvatljivi za finansiranje u skladu sa IPARD III programom i posebnim propisom kojim se uređuju uslovi i način ostvarivanja prava na pojedinu vrstu IPARD podsticaja;

8) prosečna apsolutna varijacija jeste aritmetička sredina svih apsolutnih varijacija iznosa cena stavki investicija;

9) referentna cena je cena investicije ili dela investicije koja se utvrđuje na osnovu tržišne cene i služi za utvrđivanje osnovice za obračun IPARD podsticaja, u skladu sa zakonom kojim se uređuje poljoprivreda i ruralni razvoj i ovim pravilnikom;

10) stavka investicije jeste pojedinačna vrsta robe, usluge ili radova koja se nalazi na listi prihvatljivih investicija i troškova, u skladu sa posebnim propisom kojim se uređuju uslovi i način ostvarivanja prava na pojedinu vrstu IPARD podsticaja;

11) tehnička dokumentacija za izgradnju objekata, odnosno izvođenje radova jeste idejni projekat, projekat za građevinsku dozvolu i projekat za izvođenje, u skladu sa posebnim propisom kojim se uređuje sadržina, način i postupak izrade i način vršenja kontrole tehničke dokumentacije prema klasi i nameni objekata;

12) troškovi za pripremu tehničke dokumentacije za izgradnju objekata, odnosno izvođenje radova jesu troškovi za:

(1) izradu idejnog projekta za potrebe podnošenja zahteva za ostvarivanje prava na IPARD podsticaje za investicije u izgradnju objekata u skladu sa posebnim propisom kojim se uređuju uslovi i način ostvarivanja prava na pojedinu vrstu IPARD podsticaja,

(2) izradu idejnog projekta za potrebe pribavljanja rešenja o odobrenju za izvođenje radova,

(3) izradu projekta za građevinsku dozvolu za potrebe pribavljanja građevinske dozvole,

(4) tehničku kontrolu projekta za građevinsku dozvolu, u slučajevima kada je obaveza vršenja tehničke kontrole projekta propisana posebnim propisom kojim se uređuje sadržina, način i postupak izrade i način vršenja kontrole tehničke dokumentacije prema klasi i nameni objekata,

(5) izradu projekta za izvođenje za građenje objekata za koje je pribavljena građevinska dozvola, osim za objekte kategorije "A", kao i za izvođenje radova koji se vrše na osnovu rešenja kojim se odobrava izvođenje tih radova za radove za koje je predviđeno pribavljanje saglasnosti na projekat za izvođenje u skladu sa propisima kojima se uređuje zaštita od požara, za radove na rekonstrukciji, osim za objekte kategorije "A", kao i radove na rekonstrukciji linijskih infrastrukturnih objekata, osim za rekonstrukciju elektrodistributivne i elektronske komunikacione mreže za koje posebnim propisom kojim se uređuje sadržina, način i postupak izrade i način vršenja kontrole tehničke dokumentacije prema klasi i nameni objekata, nije propisano vršenje tehničke kontrole idejnog projekta,

(6) stručni nadzor u toku građenja objekta;

13) fiksni trošak jeste izdatak za aktivnosti koje se sprovode u okviru mere tehnička pomoć i koje su određene kao fiksni trošak u skladu sa posebnim propisom kojim se uređuju uslovi, način i postupak sprovođenja mere tehnička pomoć u okviru IPARD III programa.

Termini izraženi u ovom pravilniku u gramatičkom muškom rodu podrazumevaju prirodni muški i ženski rod lica na koja se odnose.

Član 3

Ministarstvo nadležno za poslove poljoprivrede - Uprava za agrarna plaćanja (u daljem tekstu: Uprava) utvrđuje referentnu cenu u odnosu na svaku stavku investicije, koja je uporediva po svojim tehničko-tehnološkim karakteristikama.

Referentna cena može da se utvrdi za stavku investicije u celini ili za pojedine delove stavke investicije, po jedinici mere površine ili zapremine (komadu, metru, litru i sl.).

Referentna cena za stavku investicije u nabavku traktora primarno se određuje u odnosu na osnovne tehničke karakteristike traktora i to: nominalnu snagu motora izraženu u kilovatima (kW), broj cilindara motora, traktorsku kabinu i postojanje pogona na točkovima.

Referentna cena za stavku investicije u nabavku vozila primarno se određuje u odnosu na vrstu, tip, odnosno kategoriju vozila u smislu posebnog propisa kojim se uređuje podela motornih i priključnih vozila i tehnički uslovi za vozila u saobraćaju na putevima; vrstu i namenu vozila u smislu posebnog propisa kojim se uređuju uslovi i način ostvarivanja prava na pojedinu vrstu IPARD podsticaja; kao i osnovne tehničke karakteristike vozila i to: snagu motora izraženu u kilovatima (kW) i vrstu goriva ili pogona.

Za mašine, mehanizaciju i opremu, stavke investicije se određuju s obzirom na pojedine vrste mašine, mehanizacije i opreme koje su uporedive po tehničkim karakteristikama, i to primarno s obzirom na sledeće kriterijume: izlaznu snagu motora mašine; potrebnu snagu koju priključna mehanizacija zahteva za normalan rad izraženu u kilovatima (kW); potrošnju energije; radni kapacitet mehanizacije izražen u odgovarajućoj jedinici mere (tona, kilogram, kubni metar, metar, litar i sl.); broju redova; da li je priključna mašina nošena ili vučena.

Za određivanje stavke investicije mogu se uzeti u obzir i drugi kriterijumi koji značajno utiču na formiranje referentne cene, kao što su različite vrste opreme, različiti paketi opreme, najveća dozvoljena masa, masa, radna zapremina motora, kao i drugi dodaci koji utiču na funkcionalnost, odnosno cenu vozila, mehanizacije, mašine, odnosno opreme.

Stavke investicija u sisteme za navodnjavanje, sisteme za zaštitu od grada, kao i objekte plastenika i staklenika, po pravilu se utvrđuju po jedinici mere opremanja, odnosno površini parcele na kojoj se instalira oprema, a ako to nije moguće usled nepostojanja dovoljno relevantnih podataka za utvrđivanje referentne cene u skladu sa ovim pravilnikom, referentna cena se utvrđuje za pojedine elemente ovih sistema, odnosno objekata.

Stavke investicija u izgradnju objekata određuju se s obzirom na vrstu izgradnje, odnosno građenje novog objekta ili rekonstrukciju, dogradnju, adaptaciju, sanaciju, investiciono održavanje postojećeg objekta; kao i s obzirom na vrstu, namenu i kategoriju objekta, odnosno vrste prihvatljivih radova i troškova u okviru investicije u izgradnju objekta u skladu sa listom prihvatljivih investicija i troškova propisanom posebnim propisom kojim se uređuju uslovi i način ostvarivanja prava na pojedinu vrstu IPARD podsticaja.

Referentna cena za stavku investicije u izgradnju objekta utvrđuje se po jedinici mere površine, odnosno površine i zapremine, tako što se ukupna cena troškova objekta bez poreza na dodatu vrednost podeli sa bruto građevinskom površinom objekta.

Član 4

Postupak utvrđivanja referentne cene za stavku investicije u nabavku traktora, vozila, mašine, mehanizacije i opreme, kao i podizanje zasada, započinje prikupljanjem prihvatljivih cena stavke investicije, i to:

1) iz ponuda, odnosno računa koji sadrže cenu za stavku investicije i koji su dostavljeni Upravi u prilogu zahteva za ostvarivanje prava na IPARD podsticaje;

2) putem istraživanja tržišta, i to:

(1) prikupljanjem javno dostupnih podataka o cenama stavke investicije u okviru ponuda, kataloga i cenovnika objavljenih na zvaničnim internet stranicama dobavljača ili na privrednim ili sajamskim manifestacijama,

(2) neposrednim pribavljanjem podataka o cenama stavke investicije od dobavljača.

Cene iz računa koji su dostavljene Upravi u prilogu zahteva za ostvarivanje prava na IPARD podsticaje iz stava 1. tačka 1) ovog člana, smatraju se prihvatljivim u postupku utvrđivanja referentne cene do kraja naredne kalendarske godine u odnosu na godinu u kojoj je izdat predmetni račun.

Cene iz ponuda koje su dostavljene Upravi u prilogu zahteva za ostvarivanje prava na IPARD podsticaje iz stava 1. tačka 1) ovog člana, kao i cene prikupljene putem istraživanja tržišta iz stava 1. tačka 2) ovog člana, smatraju se prihvatljivim u postupku utvrđivanja referentne cene, ako su važeće prema roku važenja navedenom na ponudi, katalogu, cenovniku, odnosno neposredno pribavljenom podatku o ceni stavke investicije od dobavljača, a najkasnije do kraja naredne kalendarske godine u odnosu na godinu u kojoj je izdata predmetna ponuda, katalog ili cenovnik, odnosno godinu u kojoj je neposredno pribavljen podatku o ceni stavke investicije od dobavljača.

Ako ponuda, katalog, cenovnik, odnosno neposredno pribavljen podatak o ceni stavke investicije od dobavljača iz stava 3. ovog člana ne sadrži rok važenja, cene se smatraju prihvatljivim u postupku utvrđivanja referentne cene do kraja naredne kalendarske godine u odnosu na godinu u kojoj je izdata predmetna ponuda, katalog ili cenovnik, odnosno godinu u kojoj je neposredno pribavljen podatak o ceni stavke investicije od dobavljača.

Ako se u postupku utvrđivanja referentne cene prikupi više cena istog dobavljača za istu stavku investicije, prihvatljivom cenom se smatra najniža cena.

Član 5

Posle prikupljanja prihvatljivih cena za stavku investicije iz člana 4. ovog pravilnika, Uprava utvrđuje prosečan iznos cena stavke investicije izračunavanjem aritmetičke sredine svih prikupljenih prihvatljivih cena, izraženih u dinarima, bez poreza na dodatu vrednost i drugih troškova koji nisu prihvatljivi za finansiranje u skladu sa IPARD III programom i posebnim propisom kojim se uređuju uslovi i način ostvarivanja prava na pojedinu vrstu IPARD podsticaja.

Član 6

Posle utvrđivanja prosečnog iznosa cena stavke investicije iz člana 5. ovog pravilnika, Uprava za svaku prihvatljivu cenu utvrđuje apsolutnu varijaciju iznosa za svaku cenu stavke investicije, koja predstavlja razliku između prosečnog iznosa stavke investicije i prihvatljive cene investicije.

Član 7

Posle utvrđivanja apsolutnih varijacija iznosa cene stavke investicije za svaku prihvatljivu cenu investicije iz člana 6. ovog pravilnika, Uprava utvrđuje prosečnu apsolutnu varijaciju svih cena stavke investicije izračunavanjem aritmetičke sredine svih apsolutnih varijacija iznosa cena stavke investicije.

Član 8

Posle utvrđivanja prosečne apsolutne varijacije iz člana 7. ovog pravilnika, Uprava utvrđuje prihvatljive iznose cena stavke investicije koji predstavljaju iznose prihvatljivih cena kod kojih su apsolutne varijacije iznosa cena stavke investicije jednake ili manje od prosečne apsolutne varijacije iznosa svih cena stavke investicije, a koja se uvećava za 30% od prosečne apsolutne varijacije iznosa svih cena stavke investicije.

Član 9

Izračunavanjem aritmetičke sredine svih prihvatljivih iznosa cene stavke investicije iz člana 8. ovog pravilnika, i njenim matematičkim zaokruživanjem na ceo iznos izražen u dinarima, Uprava utvrđuje iznos referentne cene u dinarima za tu stavku investicije u nabavku traktora, vozila, mašine, mehanizacije i opreme, kao i investicije u podizanje zasada.

Član 10

Ukoliko Uprava nije mogla da prikupi podatke o cenama stavke investicije i utvrdi najmanje tri prihvatljiva iznosa cene stavke investicije u nabavku traktora, vozila, mašine, mehanizacije i opreme, kao i investicije u podizanje zasada, na način koji je propisan odredbama čl. 4-9. ovog pravilnika, Uprava utvrđuje referentnu cenu za stavku investicije, tako što pribavlja podatke o tržišnim cenama te stavke investicije od odgovarajuće stručne javne institucije (u daljem tekstu: stručna javna institucija), koja u tu svrhu pruža stručnu pomoć.

Član 11

Uprava sprovodi postupak utvrđivanja referentne cene za stavku investicije u izgradnju objekta, na osnovu izveštaja odgovarajuće stručne javne institucije, koji sadrži stručnu procenu vrednosti investicije u izgradnju objekta, odnosno vrednosti pojedinih građevinskih radova, usluga, građevinskih proizvoda i opreme, kao i utvrđenu referentnu cenu za tu stavku investicije, u skladu sa ovim pravilnikom i posebnim propisom kojim se uređuju uslovi i način ostvarivanja prava na pojedinu vrstu IPARD podsticaja.

Član 12

Cene utvrđene na osnovu podataka, odnosno izveštaja odgovarajuće stručne javne institucije iz čl. 10. i 11. ovog pravilnika, smatraju se prihvatljivim u postupku utvrđivanja referentne cene u roku od 12 meseci od dana izdavanja izveštaja odgovarajuće stručne javne institucije.

Član 13

Uprava sprovodi postupak utvrđivanja referentne cene za fiksni trošak, na osnovu provere opravdanosti troška iz dokumenata koji potvrđuju iznos fiksnih troškova koji su dostavljeni Upravi u prilogu zahteva za ostvarivanje prava na IPARD podsticaje u skladu sa posebnim propisom kojim se uređuju uslovi, način i postupak sprovođenja mere tehnička pomoć u okviru IPARD III programa.

Član 14

Referentna cena opštih troškova ne može preći najviši prihvatljivi ukupni iznos opštih troškova od 10% od vrednosti prihvatljivih troškova predmetne investicije, u skladu sa IPARD III programom i posebnim propisom kojim se uređuju uslovi i način ostvarivanja prava na pojedinu vrstu IPARD podsticaja.

Član 15

Referentna cena opštih troškova za pripremu i izradu poslovnog plana za IPARD podsticaje ne može preći najviši prihvatljivi iznos opštih troškova za izradu poslovnog plana za IPARD podsticaje, u skladu sa IPARD III programom i posebnim propisima kojima se uređuju uslovi i način ostvarivanja prava na pojedine vrste IPARD podsticaja.

Referentna cena opštih troškova za pripremu i izradu poslovnog plana za IPARD podsticaje iz stava 1. ovog člana ne može preći iznos koji se utvrđuje množenjem osnovice sa propisanim brojem od najviše 10 dana za pripremu i izradu poslovnog plana.

Osnovica za obračun referentne cene prihvatljivih opštih troškova za pripremu i izradu poslovnog plana iz stava 1. ovog člana predstavlja naknadu za rad na pripremi i izradi poslovnog plana za jedan dan (u daljem tekstu: dnevnica) i utvrđuje se prikupljanjem javno dostupnih podataka.

Član 16

Referentna cena ukupnih opštih troškova za pripremu tehničke dokumentacije za izgradnju objekata, odnosno izvođenje radova ne može preći iznos od 5% od vrednosti prihvatljivih troškova predmetne investicije u izgradnju objekta.

Referentna cena pojedinih opštih troškova za pripremu tehničke dokumentacije za izgradnju objekata, odnosno izvođenje radova ne može preći iznos od:

1) 12 evra po kvadratnom metru bruto građevinske površine - za troškove za izradu idejnog projekta;

2) 18 evra po kvadratnom metru bruto građevinske površine - za troškove za izradu projekta za građevinsku dozvolu;

3) 7 evra po kvadratnom metru bruto građevinske površine - za troškove za izradu projekta za izvođenje;

4) 4% od vrednosti prihvatljivih troškova predmetne investicije - za troškove tehničke kontrole projekta za građevinsku dozvolu;

5) 4% od vrednosti prihvatljivih troškova predmetne investicije - za troškove stručnog nadzora u toku građenja objekta.

Kada se tehnička dokumentacija izrađuje za izgradnju istog objekta, odnosno izvođenje radova na istom objektu, podnosiocu zahteva se može odobriti samo jedan od projekata iz stava 2. tač. 1)-3) ovog člana.

Referentna cena opštih troškova za izradu pojedinih projekata u okviru tehničke dokumentacije iz stava 2. tač. 1)-3) ovog člana, iznosi:

1) 10 evra po kvadratnom metru bruto građevinske površine za izradu pojedinačnog projekta, i to:

(1) projekte arhitekture,

(2) građevinske projekte;

2) tri evra po kvadratnom metru bruto građevinske površine - za izradu pojedinačnog projekta, i to:

(1) hidrotehničke instalacije,

(2) elektroenergetske instalacije,

(3) telekomunikacione i signalne instalacije,

(4) mašinske instalacije,

(5) tehnologija,

(6) saobraćaj i saobraćajna signalizacija,

(7) spoljno uređenje sa sinhron-planom instalacija i priključaka, pejzažna arhitektura i hortikultura,

(8) pripremni radovi (rušenje, zemljani radovi, obezbeđenje temeljne jame).

Iznos referentne cene izražen u evrima u st. 2. i 4. ovog člana utvrđuje se u dinarskoj protivvrednosti prema mesečnom kursu Evropske komisije u mesecu koji prethodi mesecu u kome je objavljen javni poziv u okviru kojeg je podnosilac podneo zahtev za ostvarivanje prava na IPARD podsticaje.

Član 17

Referentna cena opštih troškova za konsultantske usluge za ostvarivanje prava na IPARD podsticaje ne može preći iznos koji se utvrđuje množenjem osnovice sa propisanim brojem dana potrebnih za pružanje navedenih konsultantskih usluga u zavisnosti od vrste investicije, i to:

1) 10 dana za investicije u nabavku traktora;

2) 20 dana za investicije u nabavku vozila, mašina, mehanizacije i opreme za primarnu poljoprivrednu proizvodnju;

3) 25 dana za investicije u podizanje zasada, investicije u nabavku opreme za diverzifikaciju poljoprivrednih gazdinstava i razvoj poslovanja, kao i investicije u nabavku opreme za preradu poljoprivrednih proizvoda;

4) 30 dana za investicije u izgradnju objekta, osim objekta za klanje ili preradu mesa i objekta za preradu mleka;

5) 40 dana za investicije u izgradnju objekta za klanje ili preradu mesa i objekta za preradu mleka.

Član 18

Podaci o utvrđenim referentnim cenama nisu javno dostupni trećim licima, osim službenim licima ovlašćenim za preduzimanje službenih radnji u postupku ostvarivanja prava na IPARD podsticaje u skladu sa IPARD III programom i propisima kojima se uređuju IPARD podsticaji.

Član 19

Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".