PRAVILNIK
O NAČINU RASPOREĐIVANJA UČENIKA ZA UČENJE KROZ RAD

("Sl. glasnik RS", br. 77/2024)

Predmet Pravilnika

Član 1

Ovim pravilnikom utvrđuje se način raspoređivanja učenika za učenje kroz rad kod poslodavca (u daljem tekstu: raspoređivanje učenika).

U srednjim školama u kojima se, u skladu sa planom i programom nastave i učenja, različiti delovi programa ostvaruju kod različitih poslodavaca tako da svi učenici moraju deo učenja kroz rad da obave kod svakog od poslodavaca, način raspoređivanja učenika utvrđuje se ugovorom o dualnom obrazovanju između škole i poslodavaca, Programom realizacije učenja kroz rad i Planom realizacije učenja kroz rad.

Učesnici u raspoređivanju učenika

Član 2

Raspoređivanje učenika vrše nastavnici, stručni saradnici i predstavnici poslodavca kod kojeg se obavlja učenje kroz rad koji su članovi tima za karijerno vođenje i savetovanje obrazovanog u skladu sa članom 8. Zakona o dualnom obrazovanju (u daljem tekstu: Tim za KViS), u saradnji sa učenicima i njihovim roditeljima, odnosno drugim zakonskim zastupnicima, usklađivanjem iskazanih želja učenika da učenje kroz rad obave kod određenog poslodavca kao i poslodavaca za određenim učenicima.

Predstavnici poslodavca kod kojeg se obavlja učenje kroz rad učestvuju u raspoređivanju učenika samo za obrazovni profil u čijoj realizaciji učestvuju.

Informisanje učenika o načinu raspoređivanja

Član 3

Tim za KViS organizuje predstavljanje poslodavca učenicima i njihovim roditeljima, odnosno drugim zakonskim zastupnicima i upoznaje ih sa načinom raspoređivanja učenika i brojem slobodnih mesta i uslovima i okruženju za realizaciju učenja kroz rad.

Tim za KViS priprema učenike za kontekst u kome se realizuje učenje kroz rad kao i za intervju sa poslodavcem kod kojeg se realizuje učenje kroz rad.

Za učenike koji sa realizacijom učenja kroz rad počinju od prvog razreda, Tim za KViS realizuje aktivnosti iz st. 1. i 2. ovog člana najkasnije do kraja druge sedmice od početka školske godine, a za učenike koji sa realizacijom učenja kroz rad počinju od drugog ili trećeg razreda, na kraju školske godine koja prethodi školskoj godini od koje počinje realizacija učenja kroz rad.

Intervju poslodavaca sa učenicima

Član 4

Nakon obavljenih aktivnosti iz člana 3. ovog pravilnika, Tim za KViS u školi organizuje intervjuisanje svih zainteresovanih učenika od strane poslodavca, uz obavezno učestvovanje roditelja učenika, odnosno drugog zakonskog zastupnika.

Ako se učenje kroz rad organizuje kod više poslodavaca, Tim za KViS organizuje aktivnost iz stava 1. za svakog poslodavca.

Izuzetno, u slučaju da roditelj ili drugi zakonski zastupnik učenika nije u mogućnosti da prisustvuje, umesto njega intervjuu prisustvuje pedagog ili psiholog škole.

Aktivnost iz stava 1. ovog člana realizuje se najkasnije u roku od osam dana od realizacije aktivnosti iz člana 3. ovog pravilnika.

Izjašnjavanje učenika i poslodavaca

Član 5

Ako se učenje kroz rad realizuje kod jednog poslodavca, nakon obavljenog intervjua sa zainteresovanim učenicima, poslodavac sačinjava rang listu učenika koje je odabrao, pri čemu mora da se izjasni za najmanje onoliko učenika koliko ima slobodnih mesta za učenje kroz rad.

Ako se učenje kroz rad realizuje kod više poslodavaca, Tim za KViS, nakon obavljenog intervjua svih poslodavaca sa svim zainteresovanim učenicima, organizuje izjašnjavanje učenika, tako da učenici sačinjavaju svoju listu poslodavaca kod kojih bi želeli da obavljaju učenje kroz rad, rangirajući sve poslodavce od najpoželjnijeg do najmanje poželjnog.

Pored učenika, listu iz stava 2. ovog člana potpisuje i roditelj, odnosno drugi zakonski zastupnik.

Izuzetno, ukoliko roditelj, odnosno drugi zakonski zastupnik nije u mogućnosti, listu iz stava 2. ovog člana potpisuje pedagog ili psiholog škole.

Ako se učenje kroz rad realizuje kod više poslodavaca, svaki poslodavac nakon obavljenog intervjua sa svim učenicima, sačinjava svoju rang listu učenika, pri čemu mora da se izjasni za najmanje onoliko učenika koliko ima slobodnih mesta za učenje kroz rad.

Konačna lista raspoređivanja učenika

Član 6

Tim za KViS na osnovu liste iz člana 5. stav 1. ovog pravilnika sačinjava listu raspoređivanja učenika kod poslodavca.

Kada se učenje kroz rad realizuje kod više poslodavaca, Tim za KViS, na osnovu lista iz člana 5. st. 2. i 5. ovog pravilnika, sačinjava listu raspoređivanja učenika po poslodavcima, uparujući želje učenika i poslodavaca, od prve do poslednje želje, do popunjavanja svih slobodnih mesta kod poslodavaca.

U slučaju da se za istog učenika izjasne dva ili više poslodavaca, učenik se raspoređuje kod poslodavca kojeg je u svojoj listi želja rangirao na više mesto.

Učenici koji se ne rasporede u skladu sa st. 2. i 3. ovog člana, Tim za KViS raspoređuje u skladu sa najboljim interesom učenika i poslodavaca, uzimajući u obzir:

1) blizinu stanovanja učenika u odnosu na prostorije poslodavca u kojima se realizuje učenje kroz rad;

2) ravnomernu rodnu zastupljenost učenika kod svih poslodavaca;

3) drugih okolnosti koje mogu biti od značaja za učenika i poslodavca.

Nakon raspoređivanja svih učenika u skladu sa st. 1-4. ovog člana, Tim za KViS sačinjava konačnu listu raspoređivanja učenika.

Zapisnik o raspoređivanju učenika

Član 7

Tim za KViS na osnovu liste iz člana 6. stav 5. ovog pravilnika sačinjava zapisnik o raspoređivanju učenika kod poslodavaca, u roku od osam dana od dana sačinjavanja liste, a najkasnije do 30. septembra školske godine u kojoj počinje realizacija raspoređivanja učenika za učenje kroz rad.

Zapisnik iz stava 1. ovog člana sadrži i opis celog postupka raspoređivanja i izjašnjenje poslodavca o izabranim učenicima, a ako se učenje kroz rad realizuje kod više poslodavaca, zapisnik sadrži izjašnjenja učenika i poslodavaca i obrazloženje za raspoređivanje učenika u skladu sa članom 6. st. 3. i 4. ovog pravilnika.

Zapisnik iz stava 1. ovog člana potpisuju članovi Tima za KViS, ovlašćeno lice poslodavca kod kojeg se realizuje učenje kroz rad, direktor škole i roditelji, odnosno drugi zakonski zastupnici učenika.

Izuzetno, ukoliko roditelj, odnosno drugi zakonski zastupnik nije u mogućnosti, zapisnik iz stava 1. ovog člana potpisuje pedagog ili psiholog škole.

Naknadno raspoređivanje učenika

Član 8

Naknadno raspoređivanje učenika moguće je ako:

1) poslodavac raskine ugovor o učenju kroz rad iz razloga propisanih članom 24. Zakona o dualnom obrazovanju i želi da popuni upražnjeno mesto za učenje kroz rad raspoređivanjem drugog učenika;

2) učenik pređe na klasičan model nastave, a poslodavac želi da popuni upražnjeno mesto za učenje kroz rad;

3) poslodavac obezbedi dodatna mesta za učenje kroz rad.

Raspoređivanje iz stava 1. ovog člana Tim za KViS vrši shodno odredbama člana 5. stav 1, člana 6. stav 1. i člana 7. stav 1. ovog pravilnika, u najkraćem roku, vodeći računa o najboljem interesu učenika i poslodavca.

Raspoređivanje učenika radi ostvarivanja finansijske podrške dualnom obrazovanju

Član 9

Izuzetno od člana 3. stav 3, člana 4. stav 4. i člana 7. stav 1. ovog pravilnika, ako je prethodno raspoređivanje učenika na učenje kroz rad uslov za dobijanje finansijske podrške za školu, odnosno poslodavca u skladu sa Uredbom o finansijskoj podršci dualnom obrazovanju ("Službeni glasnik RS", broj 120/23), Tim za KViS može da realizuje raspoređivanje učenika u prvom razredu.

Rokovi za sprovođenje aktivnosti iz stava 1. ovog člana su:

1) najkasnije do kraja druge sedmice od početka prvog razreda za aktivnosti iz člana 3. st. 1. i 2. ovog pravilnika;

2) najkasnije do 30. septembra u prvom razredu za sačinjavanje zapisnika o raspoređivanju učenika kod poslodavaca.

Završne odredbe

Član 10

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o načinu raspoređivanja učenika za učenje kroz rad ("Službeni glasnik RS", broj 102/18).

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".