UREDBAO IZGLEDU KONTROLNE AKCIZNE MARKICE, KONTROLNE AKCIZNE MARKICE SA QR KODOM, VRSTI PODATAKA NA MARKICI, NAČINU I POSTUPKU ODOBRAVANJA I IZDAVANJA MARKICA, VOĐENJA EVIDENCIJE O ODOBRENIM I IZDATIM MARKICAMA I OBELEŽAVANJU AKCIZNIH PROIZVODA KONTROLNIM AKCIZNIM MARKICAMA, ODNOSNO KONTROLNIM AKCIZNIM MARKICAMA SA QR KODOM, KAO I VRSTI POJEDINAČNOG PAKOVANJA KAFE ZA KRAJNJU POTROŠNJU KOJE SE OBELEŽAVA KONTROLNOM AKCIZNOM MARKICOM("Sl. glasnik RS", br. 78/2024) |
Ovom uredbom uređuje se izgled kontrolne akcizne markice (u daljem tekstu: markica) i kontrolne akcizne markice sa QR kodom (u daljem tekstu: markica sa QR kodom), vrsta podataka na markici i markici sa QR kodom, način i postupak odobravanja i izdavanja markica i markica sa QR kodom, način vođenja evidencije o odobrenim i izdatim markicama i markicama sa QR kodom, način obeležavanja cigareta, nesagorevajućeg duvana, alkoholnih pića i kafe namenjene za krajnju potrošnju, osim piva, niskoalkoholnih pića koja sadrže manje od 5% vol alkohola i cigareta koje se koriste za testiranje kvaliteta proizvoda markicama od strane obveznika akcize, kao i vrsta pojedinačnog pakovanja kafe za krajnju potrošnju koje se obeležava markicom.
I IZGLED MARKICE I VRSTA PODATAKA NA MARKICI
Markica sa QR kodom za obeležavanje cigareta iz čl. 40a i 40b Zakona o akcizama ("Službeni glasnik RS", br. 22/01, 73/01, 80/02, 80/02 - dr. zakon, 43/03, 72/03, 43/04, 55/04, 135/04, 46/05, 101/05 - dr. zakon, 61/07, 5/09, 31/09, 101/10, 43/11, 101/11, 93/12, 119/12, 47/13, 68/14 - dr. zakon, 142/14, 55/15, 103/15, 108/16, 30/18, 153/20, 53/21 i 75/23 - u daljem tekstu: Zakon) sadrži sledeće pisane oznake:
1) slovnu oznaku, i to:
(1) U - za cigarete iz uvoza,
(2) D - za cigarete koje su proizvedene u zemlji,
(3) EC - za cigarete koje proizvođač, odnosno uvoznik otprema radi prodaje u avionima i brodovima koji saobraćaju na međunarodnim linijama, odnosno u slobodnim carinskim prodavnicama otvorenim na vazduhoplovnim pristaništima otvorenim za međunarodni saobraćaj na kojima je organizovana pasoška i carinska kontrola radi prodaje putnicima u skladu sa carinskim propisima (u daljem tekstu: slobodne carinske prodavnice);
2) reči: "Republika Srbija - Ministarstvo finansija";
3) oznaku serije i serijski broj markice.
Markica sa QR kodom iz stava 1. ovog člana u okviru otisnutog QR koda sadrži sledeće podatke:
1) niz alfanumeričkih karaktera koji se definišu putem algoritma;
2) jedinstvenu oznaku izdavaoca;
3) šifru robne marke;
4) vreme proizvodnje;
5) datum proizvodnje;
6) mesto proizvodnje (lokacija, objekat);
7) proizvodnu liniju, odnosno proizvodne mašine;
8) vrstu duvanskog proizvoda (cigarete);
9) naziv robne marke duvanskog proizvoda;
10) predviđeno maloprodajno tržište - Republika Srbija;
11) seriju i serijski broj akcizne markice.
Izuzetno od stava 2. ovog člana, smatraće se da markica sa QR kodom za obeležavanje cigareta sadrži podatke iz stava 2. tač. 1)-4) ovog člana ukoliko su takvi podaci sadržani u okviru utisnutog dvodimenzionalnog matričnog niza tačaka raspoređenih pravougaono (u daljem tekstu: produkcioni kod) koji se koristi za skeniranje na svakom pojedinačnom mestu prijema cigareta, odnosno otpreme u maloprodajni objekat, kao i prilikom prenosa sa jednog mesta na drugo u okviru kretanja cigareta kod istog učesnika u prometu u smislu člana 18a Zakona.
Markica sa QR kodom za obeležavanje cigareta je pravougaonog oblika, veličine 19 mm x 45 mm, a štampa se u posebnim bojama, i to:
1) u plavoj - za cigarete iz uvoza (oznaka U);
2) u crvenoj - za cigarete koje su proizvedene u zemlji (oznaka D);
3) u žutoj - za cigarete koje proizvođač, odnosno uvoznik otprema radi prodaje u avionima i brodovima koji saobraćaju na međunarodnim linijama, odnosno u slobodnim carinskim prodavnicama (oznaka EC).
Markicom sa QR kodom za obeležavanje cigareta iz stava 1. tačka 1) podtačka (2) ovog člana obeležavaju se i cigarete koje se u skladu sa carinskim propisima u okviru carinskog postupka aktivnog oplemenjivanja robe stavljaju u slobodan promet na tržište Republike Srbije.
Markica sa QR kodom za obeležavanje nesagorevajućeg duvana iz člana 10. Zakona sadrži sledeće pisane oznake:
1) slovnu oznaku, i to:
(1) UZ - za nesagorevajući duvan iz uvoza;
(2) Z - za nesagorevajući duvan koji je proizveden u zemlji;
(3) EZ - za nesagorevajući duvan koji proizvođač, odnosno uvoznik otprema radi prodaje u avionima i brodovima koji saobraćaju na međunarodnim linijama, odnosno u slobodnim carinskim prodavnicama;
2) reči: "Republika Srbija - Ministarstvo finansija";
3) oznaku serije i serijski broj markice.
Markica sa QR kodom iz stava 1. ovog člana u okviru otisnutog QR koda sadrži sledeće podatke:
1) niz alfanumeričkih karaktera koji se definišu putem algoritma;
2) jedinstvenu oznaku izdavaoca;
3) šifru robne marke;
4) vreme proizvodnje;
5) datum proizvodnje;
6) mesto proizvodnje (lokacija, objekat);
7) proizvodnu liniju, odnosno proizvodne mašine;
8) vrstu duvanskog proizvoda (nesagorevajući duvan);
9) naziv robne marke duvanskog proizvoda;
10) predviđeno maloprodajno tržište - Republika Srbija;
11) seriju i serijski broj akcizne markice.
Izuzetno od stava 2. ovog člana, smatraće se da markica za obeležavanje nesagorevajućeg duvana sadrži podatke iz stava 2. tač. 1)-4) ovog člana ukoliko su takvi podaci sadržani u okviru utisnutog produkcionog koda koji se koristi za skeniranje na svakom pojedinačnom mestu prijema nesagorevajućeg duvana, odnosno otpreme u maloprodajni objekat, kao i prilikom prenosa sa jednog mesta na drugo u okviru kretanja nesagorevajućeg duvana kod istog učesnika u prometu u smislu člana 18a Zakona.
Markica sa QR kodom za obeležavanje nesagorevajućeg duvana je pravougaonog oblika, veličine 19 mm x 45 mm, a štampa se u posebnim bojama, i to:
1) u plavoj - za nesagorevajući duvan iz uvoza;
2) u crvenoj - za nesagorevajući duvan koji je proizveden u zemlji;
3) u žutoj - za nesagorevajući duvan koji proizvođač, odnosno uvoznik otprema radi prodaje u avionima i brodovima koji saobraćaju na međunarodnim linijama, odnosno u slobodnim carinskim prodavnicama.
Markicom sa QR kodom za obeležavanje nesagorevajućeg duvana iz stava 1. tačka 1) podtačka (2) ovog člana obeležava se i nesagorevajući duvan koji se u skladu sa carinskim propisima u okviru carinskog postupka aktivnog oplemenjivanja robe stavlja u slobodan promet na tržište Republike Srbije.
Markica sa QR kodom za obeležavanje alkoholnih pića iz člana 12. Zakona sadrži sledeće pisane oznake:
1) slovnu oznaku, i to:
(1) UŽ - za jaka alkoholna pića iz uvoza;
(2) Ž - za jaka alkoholna pića proizvedena u zemlji;
(3) N - za niskoalkoholna pića proizvedena u zemlji;
(4) UN - za niskoalkoholna pića iz uvoza;
(5) EA - za alkoholna pića koja proizvođač, odnosno uvoznik otprema radi prodaje u avionima i brodovima koji saobraćaju na međunarodnim linijama, odnosno u slobodnim carinskim prodavnicama;
2) reči: "Republika Srbija - Ministarstvo finansija";
3) oznaku serije i serijskog broja markice.
Markica sa QR kodom iz stava 1. ovog člana u okviru otisnutog QR koda sadrži sledeće podatke:
1) niz alfanumeričkih karaktera koji se definišu putem algoritma;
2) jedinstvenu oznaku izdavaoca;
3) datum proizvodnje;
4) mesto proizvodnje (lokacija, objekat);
5) proizvodnu liniju, odnosno proizvodne mašine;
6) predviđeno maloprodajno tržište - Republika Srbija;
7) seriju i serijski broj akcizne markice.
Markica sa QR kodom za obeležavanje alkoholnih pića je pravougaonog oblika, veličine 19 mm x 84 mm, a štampa se u posebnim bojama, i to:
1) u sivoj - za alkoholna pića proizvedena u zemlji;
2) u narandžastoj - za alkoholna pića iz uvoza;
3) u ljubičastoj - za alkoholna pića koja proizvođač, odnosno uvoznik otprema radi prodaje u avionima i brodovima koji saobraćaju na međunarodnim linijama, odnosno u slobodnim carinskim prodavnicama.
Markicom sa QR kodom za obeležavanje alkoholnih pića iz stava 1. tačka 1) podtačka (2) ovog člana obeležavaju se i alkoholna pića koja se u skladu sa carinskim propisima u okviru carinskog postupka aktivnog oplemenjivanja robe stavljaju u slobodan promet na tržište Republike Srbije.
Pojedinačnim pakovanjem kafe za krajnju potrošnju, u smislu ove uredbe, smatra se pojedinačno pakovanje kafe iz člana 14. Zakona, neto težine počev od najmanje 0,05 kg do 10 kg, nezavisno od ambalaže u kojoj se pakuje, kao i rinfuzno pakovanje kafe iz člana 14. Zakona, u rasutom stanju, neto težine preko 10 kg.
Markica za obeležavanje kafe iz stava 1. ovog člana sadrži sledeće podatke:
1) oznaku (vrstu) pakovanja, i to za:
- pojedinačna pakovanja oznaka je "P",
- rinfuzna pakovanja (u rasutom stanju) oznaka je "R";
2) slovnu oznaku prema vrsti kafe, i to:
(1) za kafu proizvedenu u zemlji:
- A - za neprženu kafu,
- B - za prženu kafu,
- V - za ljuspice i opne od kafe,
- G - za ekstrakte, esencije i koncentrate od kafe,
- D - za kafu iz člana 14. stav 1. tač. 5)-8) Zakona;
(2) za kafu iz uvoza:
- UA - za neprženu kafu,
- UB - za prženu kafu,
- UV - za ljuspice i opne od kafe,
- UG - za ekstrakte, esencije i koncentrate od kafe,
- UD - za kafu iz člana 14. stav 1. tač. 5)-8) Zakona;
(3) EK - za kafu iz člana 14. stav 1. Zakona, koju proizvođač, odnosno uvoznik otprema radi prodaje u avionima i brodovima koji saobraćaju na međunarodnim linijama, odnosno u slobodnim carinskim prodavnicama;
3) reči: "Republika Srbija - Ministarstvo finansija";
4) serijski broj markice.
Markica za obeležavanje kafe u pojedinačnom pakovanju, odnosno rinfuznom pakovanju (u rasutom stanju) je samolepljiva sigurnosna markica na rolni, pravougaonog oblika, veličine 30 mm x 15 mm.
Markicom za obeležavanje kafe iz stava 2. tačka 2) podtačka (1) ovog člana obeležava se i kafa koja se u skladu sa carinskim propisima u okviru carinskog postupka aktivnog oplemenjivanja robe stavlja u slobodan promet na tržište Republike Srbije.
II NAČIN OBELEŽAVANJA AKCIZNIH PROIZVODA
Obeležavanje akciznih proizvoda iz člana 1. ove uredbe vrši se lepljenjem markice, odnosno markice sa QR kodom na kutiji (paklici), flaši ili drugoj ambalaži u koju se pakuju proizvodi, odnosno na pojedinačnom ili rinfuznom pakovanju kafe, na način koji obezbeđuje vidljivost oznaka, odnosno QR koda iz člana 2. st. 1. i 2, člana 3. st. 1. i 2, člana 4. st. 1. i 2. i člana 5. stav 2. ove uredbe. Ukoliko originalno pakovanje alkoholnih pića (grupno pakovanje) sadrži više pojedinačnih alkoholnih pića, markica se može lepiti preko tog originalnog pakovanja, s tim da se samo takvo originalno pakovanje (grupno pakovanje) može stavljati u promet, a ne i pojedinačno po komadu alkoholnog pića.
Markica sa QR kodom za obeležavanje cigareta i nesagorevajućeg duvana lepi se na kutiji (paklici) ispod celofana, tako da se kutija ne može otvoriti a da se markica ne iscepa.
Markica sa QR kodom za obeležavanje alkoholnih pića lepi se preko zatvarača flaše ili druge ambalaže, odnosno originalnog pakovanja (grupnog pakovanja), odnosno preko drugog mesta predviđenog za otvaranje ambalaže, tako da se flaša ili druga ambalaža, odnosno originalno pakovanje (grupno pakovanje) ne može otvoriti a da se markica ne iscepa.
Markica za obeležavanje kafe za pojedinačno pakovanje lepi se na prednjoj strani pakovanja ili druge ambalaže na vidljivom mestu i mora se nalaziti na pakovanju ili drugoj ambalaži sve dok je isto u prometu, a za kafu u rinfuznom pakovanju markica se lepi (pričvršćuje) na gornji desni ili gornji levi ugao na prednjoj strani pakovanja (vreće ili drugog pakovanja), tako da je markica vidljiva i neoštećena sve dok se rinfuzno pakovanje u potpunosti ne utroši.
Obeležavanje akciznih proizvoda iz člana 1. ove uredbe vrši se kod domaćeg proizvođača, inostranog proizvođača ili drugog lica uključujući i ovlašćenog distributera inostranog proizvođača pre uvoza, odnosno u carinskom skladištu pod carinskim nadzorom u skladu sa carinskim propisima.
Obveznik akcize na kafu ima obavezu obeležavanja kafe markicom i kada već obeleženu kafu pakuje u manja ili veća pakovanja.
Obeležavanje cigareta, odnosno nesagorevajućeg duvana u smislu odredbi člana 2. stav 3. i člana 3. stav 3. ove uredbe odgovarajućim produkcionim kodom koji se koristi za skeniranje na svakom pojedinačnom mestu prijema cigareta, odnosno nesagorevajućeg duvana, odnosno otpreme u maloprodajni objekat, kao i prilikom prenosa sa jednog mesta na drugo u okviru kretanja cigareta, odnosno nesagorevajućeg duvana kod istog učesnika u prometu u smislu člana 18a Zakona vrši se kod domaćeg proizvođača ili inostranog proizvođača u toku procesa proizvodnje, utiskivanjem na dnu kutije (paklice) ispod celofana.
U slučaju obeležavanja produkcionim kodom, u smislu stava 7. ovog člana, bilo koji učesnik u lancu distribucije, pakovanja koja sadrže više kutija (paklica), kao što su boks, masterkejs, paleta, ili druge vrste zbirnih pakovanja, obeležava zbirnim kodom koji predstavlja agregaciju produkcionih kodova i koji sadrži sve informacije iz produkcionih kodova pojedinačnih kutija (paklica) koje su u takvom pakovanju, kao i svakog manjeg pakovanja koje je sadržano u pakovanju koje se obeležava.
III ŠTAMPANJE, ODOBRAVANJE I IZDAVANJE MARKICA
Štampanje markica i markica sa QR kodom vrši, u skladu sa članom 18. stav 4. Zakona, Narodna banka Srbije - Zavod za izradu novčanica i kovanog novca - Topčider (u daljem tekstu: Zavod) koji obezbeđuje poseban način zaštite kakav se koristi za štampanje vrednosnica.
Štampanje markica i markica sa QR kodom vrši se na papiru i na način koji sprečava falsifikovanje tih markica.
Ugovorom između ministarstva nadležnog za poslove finansija (u daljem tekstu: Ministarstvo) i Zavoda regulisaće se vrsta papira za štampanje, način zaštite od falsifikovanja i drugi tehnički detalji, kao i druga pitanja od značaja za izdavanje, preuzimanje i dostavljanje markica i markica sa QR kodom.
2. Odobravanje zahteva i izdavanje markica i produkcionih kodova
Izdavanje markica i markica sa QR kodom vrši Zavod po prethodnom odobrenju Ministarstva datom preko sistema e-akciza.
Elektronski zahtev za izdavanje markica i markica sa QR kodom, podnosi se Ministarstvu preko sistema e-akciza.
Zahtev iz stava 2. ovog člana naročito sadrži:
1) podatke o podnosiocu zahteva;
2) podatke o inostranom proizvođaču, odnosno distributeru inostranog proizvođača;
3) podatke o traženim akciznim markicama.
Elektronski zahtev za produkcione kodove (u daljem tekstu: zahtev za produkcione kodove), podnosi se Ministarstvu preko sistema e-akciza.
Zahtev za produkcione kodove iz stava 4. ovog člana naročito sadrži:
1) tip obveznika;
2) objekat;
3) vrstu duvanskog proizvoda;
4) oznaku kombinovane nomenklature KN - carinska tarifa;
5) robnu marku duvanskog proizvoda;
6) prosečnu bruto masu jediničnog pakovanja, uključujući pakovanje, u gramima sa tečnošću do 0,1 grama;
7) broj cigareta u jediničnom pakovanju;
8) traženu količinu produkcionih kodova.
Učesnici u lancu distribucije, u smislu člana 6. stav 8. ove uredbe samostalno generišu i utiskuju zbirne kodove.
Po podnošenju zahteva za izdavanje markica ili markica sa QR kodom, kao i produkcionih kodova iz st. 2. i 4. ovog člana, obvezniku se preko sistema e-akciza dostavlja predračun za plaćanje cene štampanja i dostavljanja markica ili markica sa QR kodom, odnosno generisanja produkcionih kodova.
Proizvođač cigareta, odnosno nesagorevajućeg duvana, podnosi zahtev za izdavanje markica sa QR kodom ili produkcionih kodova, ako:
1) je upisan u odgovarajući registar kod organa nadležnog za registraciju;
2) je upisan u Registar proizvođača duvanskih proizvoda kod Uprave za duvan;
3) su cigarete, odnosno nesagorevajući duvan koji proizvodi upisani u Registar o markama duvanskih proizvoda kod Uprave za duvan;
4) su maloprodajne cene cigareta, odnosno nesagorevajućeg duvana za koje podnosi zahtev objavljene u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Proizvođač alkoholnih pića podnosi zahtev za izdavanje markica sa QR kodom, ako:
1) je upisan u odgovarajući registar kod organa nadležnog za registraciju;
2) je upisan u odgovarajući registar kod organa nadležnog za vođenje registra proizvođača alkoholnog pića.
Proizvođač kafe podnosi zahtev za izdavanje markica, ako:
1) je upisan u odgovarajući registar kod organa nadležnog za registraciju;
2) je upisan u odgovarajući registar kod organa nadležnog za vođenje registra proizvođača kafe.
Uvoznik cigareta, nesagorevajućeg duvana, alkoholnih pića i kafe podnosi zahtev za izdavanje markica, markica sa QR kodom, kao i produkcionih kodova u slučaju cigareta ili nesagorevajućeg duvana, ako:
1) je upisan u odgovarajuće registre kod organa nadležnih za registraciju;
2) su cigarete, odnosno nesagorevajući duvan koji uvozi upisane u Registar o markama duvanskih proizvoda kod Uprave za duvan;
3) su maloprodajne cene cigareta, odnosno nesagorevajućeg duvana za koje podnosi zahtev objavljene u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Uvoznik cigareta, nesagorevajućeg duvana, alkoholnih pića i kafe radi prodaje u avionima i brodovima koji saobraćaju na međunarodnim linijama, odnosno u slobodnim carinskim prodavnicama zahtev za izdavanje markica, markica sa QR kodom, kao i produkcionih kodova u slučaju cigareta ili nesagorevajućeg duvana, podnosi pod uslovom iz stava 4. tač. 1) i 2) ovog člana.
Obveznik akcize iz člana 6. stav 2. Zakona podnosi zahtev za izdavanje markica, odnosno markica sa QR kodom ako je upisan u odgovarajući registar kod organa nadležnog za registraciju. Uz zahtev podnosi i odgovarajuću dokumentaciju na osnovu koje se može utvrditi na koji način su akcizni proizvodi stečeni.
Proizvođač, odnosno uvoznik alkoholnog pića, uz svaki zahtev za izdavanje markica sa QR kodom preko sistema e-akciza podnosi, za svaku markicu sa QR kodom prema vrsti alkoholnog pića iz člana 4. stav 1. ove uredbe, i planiranu specifikaciju o količini markica po zapremini i procentu alkohola u gotovom proizvodu tog alkoholnog pića za koji podnosi zahtev.
Proizvođač, odnosno uvoznik kafe uz svaki zahtev za izdavanje markica, preko sistema e-akciza podnosi, za svaku markicu prema vrsti kafe iz člana 5. stav 2. ove uredbe, i planiranu specifikaciju o količini markica prema težini kafe iz člana 14. stav 1. Zakona za koji podnosi zahtev.
Podatke o inostranom proizvođaču, odnosno distributeru inostranog proizvođača uvoznik cigareta, nesagorevajućeg duvana, alkoholnih pića, odnosno kafe dostavlja preko sistema e-akciza prilikom podnošenja zahteva za izdavanje markica, odnosno markica sa QR kodom.
Zahtev za izdavanje markica, markica sa QR kodom, kao i produkcionih kodova, podnosi zakonski zastupnik u ime obveznika koji je evidentiran u sistemu e-akciza, odnosno drugo fizičko lice koje preko sistema e-akciza ovlasti zakonski zastupnik.
Po prijemu zahteva preko sistema e-akciza i uplate po predračunu u smislu člana 8. stav 7. ove uredbe, Ministarstvo utvrđuje da li podnosilac zahteva ispunjava uslove za izdavanje markica, markica sa QR kodom, odnosno produkcionih kodova.
Nakon sprovedenog postupka iz stava 1. ovog člana, Ministarstvo preko sistema e-akciza odobrava izdavanje markica, markica sa QR kodom, odnosno produkcionih kodova, zahteva dopunu zahteva ili obaveštava podnosioca zahteva da nisu ispunjeni uslovi za izdavanje markica, markica sa QR kodom, odnosno produkcionih kodova.
Sistem e-akciza sadrži evidenciju odobrenih zahteva iz stava 2. ovog člana.
Produkcioni kodovi generišu se i dostavljaju preko sistema e-akciza.
Ministarstvo odobrava proizvođaču alkoholnog pića količinu markica sa QR kodom koja odgovara raspoloživim, odnosno procenjenim kapacitetima za šestomesečnu proizvodnju alkoholnih pića koja je utvrđena u skladu sa propisom kojim se uređuje upis u registar proizvođača alkoholnog pića kod Poreske uprave.
Proizvođaču alkoholnog pića Ministarstvo odobrava naredni zahtev za izdavanje markica sa QR kodom, ukoliko proizvođač alkoholnog pića saglasno članu 16. ove uredbe razduži najmanje 50% prethodno preuzetih markica.
Izuzetno od stava 6. ovog člana, Ministarstvo može, na obrazloženi zahtev proizvođača alkoholnog pića, odobriti dodatnu količinu markica sa QR kodom, a nakon utvrđivanja opravdanosti podnetog zahteva.
Po odobrenju iz stava 2. ovog člana i izradi markica, odnosno markica sa QR kodom od strane Zavoda, podnosilac zahteva preuzima markice preko Zavoda.
Izdavanje markica i markica sa QR kodom Zavod vrši preko ovlašćenog lica iz člana 11. ove uredbe.
Po izdavanju odštampanih markica ili markica sa QR kodom, Zavod vrši evidentiranje izdatih markica ili markica sa QR kodom unošenjem u sistem e-akciza.
Uvoznik, pri carinjenju cigareta, nesagorevajućeg duvana, alkoholnih pića i kafe dostavlja u dva istovetna primerka nadležnom carinskom organu izveštaj sa podacima o izvršenom uvozu cigareta, nesagorevajućeg duvana, alkoholnih pića i kafe, koji naročito sadrži podatke, i to o: uvozniku, mestu i adresi uvoznika, broju jedinstvene carinske isprave (JCI), PIB-u, nazivu špeditera, mestu i adresi špeditera, nazivu prevoznika, mestu i adresi prevoznika, registarskom broju vozila i uvezenim količinama akciznih proizvoda (naziv proizvoda, naziv robne marke, jedinicu mere, količinu, šifru carinske ispostave, datum carinjenja, potpis, pečat carinskog organa i dr.).
Uz izveštaj iz stava 1. ovog člana uvoznik, pri carinjenju dostavlja i odštampan zahtev za izdavanje markica za cigarete, nesagorevajući duvan, alkoholna pića, odnosno kafe, koji je podnet preko sistema e-akciza.
Izveštaj sa podacima o izvršenom uvozu iz stava 1. ovog člana overava nadležni carinski organ, i prvi primerak zadržava za svoje potrebe, a drugi vraća uvozniku, koji ga dostavlja Ministarstvu elektronskim putem kao dokaz o izvršenom uvozu cigareta, nesagorevajućeg duvana, alkoholnih pića, odnosno kafe.
Po sticanju tehničko-tehnoloških uslova, podaci i dokumentacija iz stava 1. ovog člana dostavljaće se u elektronskoj formi preko sistema e-akciza.
Oštećene, odnosno neiskorišćene markice sa QR kodom proizvođač, odnosno uvoznik cigareta, nesagorevajućeg duvana ili alkoholnih pića, odnosno obveznik akcize iz člana 6. stav 2. Zakona, vraća Ministarstvu zalepljene na jednom ili više posebnih tabaka papira, s tim što moraju imati vidljivu oznaku serije i serijski broj markice.
Oštećene markice sa QR kodom iz stava 1. ovog člana, proizvođač, odnosno uvoznik cigareta, nesagorevajućeg duvana ili alkoholnih pića dostavlja kvartalno u roku od 15 dana po isteku svakog kvartala, a obveznik akcize iz člana 6. stav 2. Zakona dostavlja u roku od 15 dana po isteku kvartala u kome je nastalo oštećenje markica sa QR kodom.
Broj (količina) oštećenih markica sa QR kodom kod kojih nije vidljiva oznaka serije i serijski broj i potpuno uništenih markica sa QR kodom po jednom odobrenom zahtevu iz člana 8. ove uredbe ne može biti veći od 0,3% od izdatog broja markica sa QR kodom za cigarete, nesagorevajući duvan, odnosno za alkoholna pića.
Ukoliko je po jednom odobrenom zahtevu iz člana 8. ove uredbe broj (količina) markica sa QR kodom iz stava 3. ovog člana veći od 0,3% od broja preuzetih markica sa QR kodom obveznik akcize dužan je da obračuna i plati akcizu za količinu markica sa QR kodom koje prelaze 0,3%, na osnovicu koju čini najviša maloprodajna cena cigareta, odnosno nesagorevajućeg duvana u momentu obračuna akcize, odnosno litar alkoholnog pića čija je procenat čistog alkohola u tom proizvodu 40% vol, i to u roku od 15 dana po isteku kvartala u kojem je utvrđeno da je broj (količina) markica iz stava 3. ovog člana veći od 0,3%.
Proizvođač, odnosno uvoznik cigareta, nesagorevajućeg duvana ili alkoholnih pića, odnosno obveznik akcize iz člana 6. stav 2. Zakona, koji se briše iz odgovarajućeg registra koji se vodi kod organa nadležnog za registraciju, odnosno koji vrši statusnu promenu kod koje se privredni subjekt briše iz odgovarajućeg registra, ili prestane da obavlja tu delatnost po bilo kom osnovu, dužan je da najkasnije 15 dana pre podnošenja zahteva za brisanje iz registra, odnosno prestanka obavljanja delatnosti o tome obavesti nadležnu organizacionu jedinicu Poreske uprave i u istom roku vrati Ministarstvu oštećene markice sa QR kodom kod kojih je vidljiva oznaka serije i serijski broj markice sa QR kodom, odnosno neiskorišćene markice sa QR kodom.
Ukoliko lice iz stava 5. ovog člana ne vrati markice sa QR kodom u propisanom roku, smatraće se da je nastala obaveza po osnovu akcize u skladu sa Zakonom, te je dužno da obračuna i plati akcizu za količinu nevraćenih markica sa QR kodom, koja prelazi 0,3% od izdatog broja markica sa QR kodom po svakom odobrenom zahtevu iz člana 8. ove uredbe, na osnovicu koju čini najviša maloprodajna cena cigareta, odnosno nesagorevajućeg duvana u momentu obračuna akcize, odnosno litar alkoholnog pića čija je procenat čistog alkohola u tom proizvodu 40% vol, i to najkasnije na dan brisanja iz registra, odnosno na dan prestanka obavljanja delatnosti. Lice koje ne vrati markice sa QR kodom, odnosno ne plati akcizu ne može biti brisano iz odgovarajućeg registra saglasno propisima kojima se uređuje poreski postupak i poreska administracija.
Oštećene, odnosno neiskorišćene markice proizvođač, odnosno uvoznik kafe, odnosno obveznik akcize iz člana 6. stav 2. Zakona, vraća Ministarstvu zalepljene na jednom ili više posebnih tabaka papira, s tim što moraju imati vidljivu oznaku serije i serijski broj markice.
Oštećene markice iz stava 1. ovog člana proizvođač, odnosno uvoznik kafe dostavlja kvartalno, u roku od 15 dana po isteku svakog kvartala, a obveznik akcize iz člana 6. stav 2. Zakona dostavlja u roku od 15 dana po isteku kvartala u kome je nastalo oštećenje markica.
Broj (količina) oštećenih markica kod kojih nije vidljiva oznaka serije i serijski broj kod markice i potpuno uništenih markica po jednom odobrenom zahtevu iz člana 8. ove uredbe ne može biti veći od 0,8% od izdatog broja markica za kafu u pojedinačnom pakovanju, odnosno 0,1% za kafu u rinfuznom pakovanju (u rasutom stanju).
Ukoliko je po jednom odobrenom zahtevu iz člana 8. ove uredbe broj (količina) markica iz stava 3. ovog člana, veći od 0,8%, odnosno 0,1% od broja preuzetih markica, obveznik akcize dostavlja uz kvartalni izveštaj iz člana 19. stav 2. ove uredbe i specifikaciju oštećenih markica i potpuno uništenih markica po svakom odobrenom zahtevu iz člana 8. ove uredbe. Specifikacija se dostavlja po vrsti markice i zapremini pakovanja kafe, odnosno kilogramu neto mase kafe sadržane u gotovom proizvodu, prema vrsti kafe iz člana 14. stav 1. Zakona.
Obveznik akcize iz stava 1. ovog člana, dužan je da obračuna i plati akcizu za količinu markica koja prelazi 0,8% na osnovicu koju čini 20% akcize na prženu kafu, odnosno kilogram neto mase kafe sadržane u gotovom proizvodu, prema vrsti kafe iz člana 14. stav 1. Zakona, a za količinu markica koja prelazi 0,1% obveznik akcize iz stava 1. ovog člana dužan je da obračuna i plati akcizu na količinu kafe, shodno pakovanju, prema specifikaciji iz člana 9. stav 8. ove uredbe, na osnovicu koju čini akciza na neprženu kafu, i to u roku od 15 dana po isteku kvartala u kojem je utvrđeno da je broj (količina) markica iz stava 3. ovog člana veći od 0,8%, odnosno 0,1%.
Ukoliko obveznik akcize iz stava 1. ovog člana ne dostavi specifikaciju iz stava 4. ovog člana, a količina markica prelazi količinu iz stava 3. ovog člana, osnovica za obračun akcize utvrđuje se prema specifikaciji iz člana 9. stav 8. ove uredbe, i to na zapreminu kafe iz člana 14. stav 1. Zakona za koju je podneta najveća količina markica, i to u roku od 15 dana po isteku kvartala u kojem je utvrđeno da je broj (količina) markica iz stava 3. ovog člana veći od 0,8%, odnosno 0,1%.
Proizvođač, odnosno uvoznik kafe, odnosno obveznik akcize iz člana 6. stav 2. Zakona, koji se briše iz odgovarajućeg registra koji se vodi kod organa nadležnog za registraciju, odnosno koji vrši statusnu promenu kod koje se privredni subjekt briše iz odgovarajućeg registra ili prestane da obavlja tu delatnost po bilo kom osnovu, dužan je da najkasnije 15 dana pre podnošenja zahteva za brisanje iz registra, odnosno prestanka obavljanja delatnosti o tome obavesti nadležnu organizacionu jedinicu Poreske uprave i u istom roku vrati Ministarstvu oštećene markice kod kojih je vidljiva oznaka serije i serijski broj markice, odnosno neiskorišćene markice.
Ukoliko proizvođač ili uvoznik kafe, odnosno obveznik akcize iz člana 6. stav 2. Zakona, ne vrati markice iz stava 7. ovog člana u propisanom roku, smatraće se da je nastala obaveza po osnovu akcize u skladu sa Zakonom, te je dužan da obračuna i plati akcizu za količinu nevraćenih markica, koja prelazi 0,8%, odnosno 0,1% od izdatog broja markica po svakom odobrenom zahtevu iz člana 8. ove uredbe, na način propisan st. 5. i 6. ovog člana, najkasnije na dan brisanja iz registra, odnosno na dan prestanka obavljanja delatnosti. Lice koje ne vrati markice, odnosno ne plati akcizu ne može biti brisano iz odgovarajućeg registra saglasno propisima kojima se uređuje poreski postupak i poreska administracija.
Ministarstvo vodi evidenciju o vraćenim markicama, odnosno markicama sa QR kodom iz čl. 15. i 16. ove uredbe preko sistema e-akciza.
Komisija, koju obrazuje ministar nadležan za poslove finansija, sprovodi postupak uništavanja vraćenih markica, odnosno markica sa QR kodom iz čl. 15. i 16. ove uredbe, o čemu sačinjava poseban zapisnik.
Ministarstvo vodi evidenciju o izdatim, iskorišćenim, oštećenim i neiskorišćenim markicama, odnosno markicama sa QR kodom za cigarete, nesagorevajući duvan, alkoholna pića, odnosno kafu za svakog proizvođača, uvoznika, odnosno obveznika akcize iz člana 6. stav 2. Zakona, pojedinačno po svakom odobrenom zahtevu iz člana 8. ove uredbe preko sistema e-akciza.
Proizvođač, odnosno uvoznik cigareta, nesagorevajućeg duvana, alkoholnog pića i kafe, kao i obveznik akcize iz člana 6. stav 2. Zakona, dužan je da vodi evidenciju o preuzetim, iskorišćenim, oštećenim i neiskorišćenim markicama, odnosno markicama sa QR kodom za cigarete, nesagorevajući duvan, alkoholna pića i kafu, po svakom odobrenom zahtevu iz člana 8. ove uredbe.
Obveznik iz stava 1. ovog člana, osim obveznika akcize iz člana 6. stav 2. Zakona kvartalno, u roku od 15 dana po isteku svakog kvartala, dostavlja Ministarstvu izveštaj o evidenciji iz stava 1. ovog člana preko sistema e-akciza.
Uvoznik kao prilog izveštaja iz stava 2. ovog člana dostavlja i izveštaj sa podacima o izvršenom uvozu iz člana 14. ove uredbe.
Obveznik akcize iz člana 6. stav 2. Zakona, izveštaj iz stava 2. ovog člana dostavlja Ministarstvu najkasnije u roku od 15 dana po isteku kvartala u kome je promet ostvaren.
Novčanom kaznom od 100.000 do 2.000.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice ako:
1) u propisanom roku ne izvrši povraćaj oštećenih, odnosno neiskorišćenih markica, odnosno markica sa QR kodom (član 15. st. 2. i 5. i član 16. st. 2. i 7.), odnosno ne obračuna i ne plati akcizu na način i u roku propisanim članom 15. st. 4. i 6. i člana 16. st. 5. i 8. ove uredbe;
2) u propisanom roku ne dostavi izveštaje preko sistema e-akciza (član 19. st. 2. i 4.);
3) ne izvrši popis ili ne dostavi Obrazac SZ u propisanom roku (član 22.);
4) ne vrati neutrošene markice u propisanom roku, odnosno ne obračuna i ne plati akcizu na način i u propisanom roku (član 23. st. 1. i 2.);
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se i odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom od 5.000 do 150.000 dinara.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se preduzetnik novčanom kaznom od 50.000 do 500.000 dinara.
Uredba o izgledu kontrolne akcizne markice, vrsti podataka na markici i načinu i postupku odobravanja i izdavanja markica, vođenja evidencija o odobrenim i izdatim markicama i obeležavanja cigareta, alkoholnih pića i kafe ("Službeni glasnik RS", br. 137/04, 11/05, 29/05, 56/05, 75/05, 88/05, 108/06, 83/11, 113/15, 9/17 i 108/17) primenjuje se do 1. januara 2025. godine, i to u delu koji se odnosi na obeležavanje akciznih proizvoda kontrolnim akciznim markicama.
U periodu od 1. oktobra do 31. decembra 2024. godine na obveznike akcize primenjivaće se odredbe Uredbe o izgledu kontrolne akcizne markice, vrsti podataka na markici i načinu i postupku odobravanja i izdavanja markica, vođenja evidencija o odobrenim i izdatim markicama i obeležavanja cigareta, alkoholnih pića i kafe ("Službeni glasnik RS", br. 137/04, 11/05, 29/05, 56/05, 75/05, 88/05, 108/06, 83/11, 113/15, 9/17 i 108/17) u delu koji se odnosi na obeležavanje akciznih proizvoda kontrolnim akciznim markicama i ove uredbe.
Obveznici akcize dužni su da u periodu od 1. oktobra do 31. decembra 2024. godine usklade svoje poslovanje sa odredbama Zakona i ove uredbe.
Proizvođači, trgovci na veliko, kao i uvoznici koji imaju na zalihama cigarete i alkoholna pića sa nalepljenim markicama koje su izdate u skladu sa Uredbom o izgledu kontrolne akcizne markice, vrsti podataka na markici i načinu i postupku odobravanja i izdavanja markica, vođenja evidencija o odobrenim i izdatim markicama i obeležavanja cigareta, alkoholnih pića i kafe ("Službeni glasnik RS", br. 137/04, 11/05, 29/05, 56/05, 75/05, 88/05, 108/06, 83/11, 113/15, 9/17 i 108/17) izvršiće popis zaliha tih proizvoda sa stanjem na dan 31. decembar 2024. godine, uključujući i zalihe u svim skladištima, magacinima i akciznim skladištima i sačiniti popisnu listu.
Uvoznici će, sa stanjem na dan 31. decembar 2024. godine, izvršiti popis zaliha cigareta i alkoholnih pića sa nalepljenim markicama iz stava 1. ovog člana koje se nalaze pod carinskim nadzorom, odnosno u fabrici inostranog proizvođača i sačiniti popisnu listu.
Proizvođači i uvoznici će, sa stanjem na dan 31. decembar 2024. godine, izvršiti popis zaliha cigareta i alkoholnih pića sa nalepljenim markicama iz stava 1. ovog člana koje su otpremili u avione i brodove koji saobraćaju na međunarodnim linijama, odnosno slobodne carinske prodavnice i sačiniti popisnu listu.
Lica iz stava 1. ovog člana, dužna su da podatke iz popisnih listi iz st. 1-3. ovog člana dostave Ministarstvu na Obrascu SZ - Stanje zaliha cigareta i alkoholnih pića, koji je odštampan uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo, najkasnije do 31. januara 2025. godine. Obrazac se Ministarstvu može dostaviti i elektronskim putem.
Sa stanjem na dan 31. decembar 2024. godine, proizvođači, odnosno uvoznici, osim proizvođača i uvoznika kafe, dužni su da izvrše popis zatečenih zaliha markica izdatih u skladu sa Uredbom o izgledu kontrolne akcizne markice, vrsti podataka na markici i načinu i postupku odobravanja i izdavanja markica, vođenja evidencija o odobrenim i izdatim markicama i obeležavanja cigareta, alkoholnih pića i kafe ("Službeni glasnik RS", br. 137/04, 11/05, 29/05, 56/05, 75/05, 88/05, 108/06, 83/11, 113/15, 9/17 i 108/17), koje do početka primene ove uredbe nisu zalepljene na cigaretama ili alkoholnim pićima i dostave ih Ministarstvu najkasnije do 31. januara 2025. godine, sa specifikacijom o vrsti i količini vraćenih markica.
Na oštećene markice iz stava 1. ovog člana, shodno se primenjuje odredba člana 15. stav 4. ove uredbe.
Sa stanjem na dan 31. decembar 2024. godine, Zavod će izvršiti popis zatečenih zaliha markica odštampanih u skladu sa Uredbom o izgledu kontrolne akcizne markice, vrsti podataka na markici i načinu i postupku odobravanja i izdavanja markica, vođenja evidencija o odobrenim i izdatim markicama i obeležavanja cigareta, alkoholnih pića i kafe ("Službeni glasnik RS", br. 137/04, 11/05, 29/05, 56/05, 75/05, 88/05, 108/06, 83/11, 113/15, 9/17 i 108/17) i dostaviti ih Ministarstvu najkasnije do 31. januara 2025. godine.
Ministarstvo će uništiti markice iz st. 1. i 2. ovog člana i o tome sačiniti zapisnik.
Postupak iz stava 4. ovog člana sprovodi komisija koju obrazuje ministar nadležan za poslove finansija.
Ova uredba stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjivaće se od 1. oktobra 2024. godine.
STANJE ZALIHA CIGARETA I ALKOHOLNIH PIĆA
I - Podaci o proizvođaču, uvozniku, trgovcu na veliko
Red. br. |
Vrsta delatnosti |
Naziv |
Sedište |
PIB |
1. |
Proizvođač |
|
|
|
2. |
Uvoznik |
|
|
|
3. |
Trgovac na veliko |
|
|
|
II - Podaci o stanju zaliha cigareta na dan 31. 12. 2024. godine
Robna marka |
Broj zalepljenih markica |
Slovna oznaka markice |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
III - Podaci o stanju zaliha alkoholnih pića na dan 31. 12. 2024. godine
Vrsta alkoholnog pića |
Broj zalepljenih markica |
Slovna oznaka markice |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
U ________________ |
Odgovorno lice |
Dana _______ 202_. godine |
___________________ |