PRAVILNIK

O STANDARDIMA I POSTUPKU ZA SPOLJAŠNJU PROVERU KVALITETA VISOKOŠKOLSKIH USTANOVA

("Sl. glasnik RS", br. 78/2024)

 

OPŠTE ODREDBE

Član 1

Standardi i postupak

Ovim pravilnikom utvrđuju se standardi i postupak za spoljašnju proveru kvaliteta visokoškolskih ustanova.

Standardi iz stava 1. ovog člana sastavni su deo ovog pravilnika.

Član 2

Predmet postupka

Postupku spoljašnje provere kvaliteta visokoškolskih ustanova podležu sve visokoškolske ustanove u Republici Srbiji.

Član 3

Pokretanje postupka, vrste postupka i trajanje

Postupak spoljašnje provere kvaliteta visokoškolske ustanove pokreće i sprovodi Komisija za akreditaciju i proveru kvaliteta (u daljem tekstu: Komisija za akreditaciju), stručni organ Nacionalnog akreditacionog tela:

1. Redovno, u četvrtoj godini akreditacionog ciklusa visokoškolske ustanove i tokom prvog ostvarivanja studijskog programa na visokoškolskoj ustanovi;

2. Vanredno, kada Komisija za akreditaciju utvrdi da postoje opravdani razlozi;

3. Na zahtev ministarstva nadležnog za poslove visokog obrazovanja;

4. Na zahtev Nacionalnog saveta za visoko obrazovanje.

Postupak spoljašnje provere kvaliteta se sprovodi u roku od devet meseci.

Redovni postupak spoljašnje provere kvaliteta je baziran na izveštaju o samovrednovanju koji podnosi visokoškolska ustanova u četvrtoj godini akreditacionog ciklusa, za period od prve tri godine od dana izdavanja uverenja o akreditaciji visokoškolske ustanove.

Vanredni postupak spoljašnje provere kvaliteta, kao i postupak spoljašnje provere kvaliteta koji se sprovodi na zahtev ministarstva nadležnog za visoko obrazovanje i Nacionalnog saveta za visoko obrazovanje baziran je na izveštaju o samovrednovanju visokoškolske ustanove i dokumentaciji relevantnoj za konkretan zahtev ovlašćenog podnosioca.

U slučaju vanrednog, odnosno, postupka spoljašnje provere kvaliteta koji se sprovodi na zahtev ovlašćenog podnosioca, obuhvat spoljašnje provere može biti ograničen na one standarde za samovrednovanje koje Komisija za akreditaciju, u smislu zahteva podnosioca, smatra relevantnim.

Redovni postupak spoljašnje provere kvaliteta određene visokoškolske ustanove sprovodi se nezavisno od postupaka akreditacije na toj ustanovi.

Postupak spoljašnje provere kvaliteta je jedinstven.

Član 4

Uputstva Komisije za akreditaciju

Komisija za akreditaciju donosi:

1) Uputstvo za sprovođenje postupka spoljašnje provere kvaliteta koje sadrži smernice visokoškolskim ustanovama za pripremu dokumentacije;

2) Uputstvo i smernice recenzentskoj komisiji za procenu ispunjenosti standarda za samovrednovanje i ocenjivanje kvaliteta visokoškolskih ustanova i studijskih programa.

Sva uputstva Komisije za akreditaciju objavljuju se na internet stranici Nacionalnog akreditacionog tela.

Član 5

Svrha i ishod postupka

Postupak spoljašnje provere kvaliteta polazi od rezultata samovrednovanja visokoškolske ustanove i vrši se analizom i ocenom ispunjenosti standarda za samovrednovanje i ocenjivanje kvaliteta visokoškolskih ustanova i studijskih programa koji su propisani odgovarajućim pravilnikom (u daljem tekstu: standardi za samovrednovanje).

U postupku spoljašnje provere kvaliteta sagledavaju se i analiziraju kvalitet i rezultat samovrednovanja visokoškolske ustanove, pri čemu je obavezan neposredan uvid u rad visokoškolske ustanove, u vidu posete koju obavlja recenzentska komisija.

Ishod postupka spoljašnje provere kvaliteta predstavlja Izveštaj, odnosno, Završni izveštaj o spoljašnjoj proveri kvaliteta koji donosi Komisija za akreditaciju i koji se objavljuje na službenoj internet stranici Nacionalnog akreditacionog tela.

Visokoškolskoj ustanovi se može izmeniti ili oduzeti dozvola za rad kada se u postupku spoljašnje provere kvaliteta utvrdi da ne ispunjava uslove za obavljanje delatnosti predviđene Zakonom.

SPROVOĐENJE POSTUPKA SPOLJAŠNJE PROVERE KVALITETA

Član 6

Plan sprovođenja i potrebna dokumentacija

Komisija za akreditaciju pokreće postupak spoljašnje provere kvaliteta određene visokoškolske ustanove nakon usvajanja plana sprovođenja redovne spoljašnje provere kvaliteta visokoškolskih ustanova, odnosno, nakon upućivanja zahteva ovlašćenog podnosioca.

Plan sprovođenja redovne spoljašnje provere kvaliteta pravi se za period od godinu dana i uključuje visokoškolske ustanove koje su u četvrtoj godini akreditacionog ciklusa i visokoškolske ustanove na kojima se prvi put realizuje akreditovani studijski program.

Komisija za akreditaciju, preko stručnih službi Nacionalnog akreditacionog tela, pribavlja dokumentaciju potrebnu za sprovođenje postupka spoljašnje provere kvaliteta od visokoškolske ustanove koja je predmet ovog postupka.

Dokumentacija iz stava 3. ovog člana sadrži:

- Popunjen i overen formular Nacionalnog akreditacionog tela za spoljašnju proveru kvaliteta sa podacima o nazivu, sedištu, odgovornom licu (rektor, dekan, predsednik, direktor) i odgovarajućim prilozima;

- Akt o osnivanju, izdate dozvole za rad visokoškolske ustanove, odluke, rešenja i uverenja o akreditaciji visokoškolske ustanove i njenih studijskih programa, kao i izveštaje o spoljašnjoj proveri kvaliteta;

- Izveštaj o samovrednovanju visokoškolske ustanove za period od prve tri godine od dana izdavanja uverenja o akreditaciji visokoškolske ustanove, koji sadrži i podatke o svim studijskim programima koji se izvode na visokoškolskoj ustanovi;

- Plan rada najmanje za tekuću i narednu godinu i izveštaj o radu u prethodnoj godini;

- Podatke o studentima;

- Podatke o upisnoj politici: kriterijumi i način rangiranja i upisa kandidata;

- Podatke o nastavnom osoblju;

- Podatke o biblioteci i informatičkoj opremi;

- Podatke o prostoru i opremi: dokazi o vlasništvu/zakupu, dokazi o urbanističkim uslovima, podatke o površini, strukturi prostora i podatke o tehničkoj opremi (broj, namena, starost);

- Bilans stanja i bilans uspeha za prethodnu godinu, finansijski plan za tekuću i narednu godinu, izveštaj o poslovanju sa izvorima finansiranja i načinom upotrebe finansijskih sredstava;

- Izveštaj iz informacionog sistema Nacionalnog akreditacionog tela;

- Važeći akt o akreditaciji visokoškolske ustanove kao naučnoistraživačke organizacije (u slučaju univerziteta i fakulteta, odnosno umetničke akademije), sa navedenim oblastima u kojima se visokoškolska ustanova akredituje za obavljanje naučnoistraživačke delatnosti. Visokoškolska ustanova je u obavezi da sve vreme trajanja rešenja o akreditaciji ima važeći akt o akreditaciji visokoškolske ustanove kao naučnoistraživačke organizacije;

- Bankarsku garanciju koja važi do isteka akreditacije visokoškolske ustanove, odnosno dokaz o osnivačkom kapitalu (u slučaju visokoškolskih ustanova čiji osnivač nije Republika);

- Dokaz o uplati naknade za sprovođenje postupka spoljašnje provere kvaliteta, u skladu sa zvaničnim cenovnikom Nacionalnog akreditacionog tela.

Visokoškolska ustanova dostavlja dokumentaciju iz stava 4. ovog člana u roku od 30 dana od dana prijema zahteva Komisije.

Ukoliko visokoškolska ustanova ne dostavi potrebnu dokumentaciju u roku iz stava 5. ovog člana, postupak spoljašnje provere kvaliteta se odvija na osnovu poslednjeg izveštaja o samovrednovanju visokoškolske ustanove koji je dostupan javnosti i Nacionalnom akreditacionom telu.

Organ poslovođenja visokoškolske ustanove u skladu sa Zakonom garantuje:

1) Da je dokumentacija za spoljašnju proveru kvaliteta urađena u skladu sa ovim pravilnikom;

2) Da su podaci u dokumentaciji za spoljašnju proveru kvaliteta visokoškolske ustanove verodostojni.

Član 7

Obrazovanje Potkomisije i Recenzentske komisije za spoljašnju proveru kvaliteta

Radi sprovođenja postupka spoljašnje provere kvaliteta, Komisija za akreditaciju u skladu sa Zakonom obrazuje potkomisiju za spoljašnju proveru kvaliteta (u daljem tekstu: Potkomisija), u čijem radu učestvuju i predstavnici studenata.

Potkomisija se može obrazovati od pripadnika različitih obrazovno-naučnih, odnosno, obrazovno-umetničkih polja.

Radi utvrđivanja činjenica od značaja za spoljašnju proveru kvaliteta, Komisija za akreditaciju usvaja predlog Potkomisije za sastav recenzentske komisije za spoljašnju proveru kvaliteta visokoškolske ustanove koji sačinjavaju:

1. Dva nastavnika visokoškolske ustanove sa Liste recenzenata koju je utvrdio Upravni odbor Nacionalnog akreditacionog tela (u daljem tekstu: Lista recenzenata), od kojih je jedan predsednik Recenzentske komisije; i

2. Jedan student sa Liste recenzenata.

Jedan od recenzenata iz reda nastavnika može biti sa visokoškolskih ustanova iz inostranstva.

Članovi Recenzentske komisije (u daljem tekstu: RK) i članovi Komisije za akreditaciju ne smeju biti u sukobu interesa, a naročito ukoliko su oni ili njihovi bliski srodnici u radnom odnosu ili bilo kakvom poslovnom ili drugom aranžmanu u visokoškolskoj ustanovi koja je predmet postupka spoljašnje provere kvaliteta.

Članovi Komisije za akreditaciju i RK se u svom radu pridržavaju Zakona i svih podzakonskih pravnih akata kojima se bliže uređuju njihova prava i obaveze. Rad RK propisan je i odgovarajućim poslovnikom Nacionalnog akreditacionog tela.

Komisija za akreditaciju upućuje predlog iz stava 2. ovog člana direktoru Nacionalnog akreditacionog tela.

Direktor Nacionalnog akreditacionog tela imenuje RK i njenog predsednika uz prethodno izjašnjenje recenzenata da nisu u sukobu interesa. Direktor Nacionalnog akreditacionog tela imenuje i koordinatora iz stručne službe Nacionalnog akreditacionog tela.

Članovi RK imaju pravo na naknadu za svoj rad, u skladu sa aktom Nacionalnog akreditacionog tela.

Član 8

Analiza dokumentacije i poseta visokoškolskoj ustanovi

Nakon imenovanja RK, koordinator dostavlja dokumentaciju visokoškolske ustanove na analizu njenim članovima, kao i odluku o njihovom imenovanju.

RK analizira dostavljenu dokumentaciju u skladu sa uputstvima i smernicama koje donosi Komisija za akreditaciju i ocenjuje sledeće:

- da li je samovrednovanje izvedeno na osnovu standarda za samovrednovanje;

- koji su standardi za samovrednovanje ispunjeni u celini, koji delimično, a koji nisu ispunjeni;

- koje su oblasti delovanja visokoškolske ustanove u kvalitativnom smislu zadovoljavajuće, koje su delimično zadovoljavajuće i koje su nezadovoljavajuće,

o čemu na recenzentskom obrascu sačinjava preliminarni recenzentski izveštaj o spoljašnjoj proveri kvaliteta (u daljem tekstu: Preliminarni izveštaj RK) i dostavlja ga koordinatoru u roku od 30 dana od dana dostavljanja odluke o imenovanju.

Koordinator, potom, u roku od 15 dana zakazuje posetu visokoškolskoj ustanovi, u dogovoru sa visokoškolskom ustanovom i članovima RK.

RK utvrđuje činjenice od značaja za donošenje odluke neposrednim uvidom u rad visokoškolske ustanove, a o njenom dolasku koordinator dostavlja obaveštenje visokoškolskoj ustanovi najkasnije osam dana pre planirane posete.

Koordinator dostavlja visokoškolskoj ustanovi i unapred utvrđeni protokol posete koji sačinjava Nacionalno akreditaciono telo.

Poseta se, po pravilu, obavlja u toku jednog dana i to neposredno u prostorijama visokoškolske ustanove, a u izuzetno opravdanim slučajevima hibridnim putem, pri čemu najmanje jedan član RK i koordinator moraju obaviti posetu neposredno u visokoškolskoj ustanovi, a ostali to mogu učiniti preko elektronske platforme Nacionalnog akreditacionog tela.

Visokoškolska ustanova je dužna da RK obezbedi sve tražene podatke, slobodan pristup i uvid u nastavni proces i proces upravljanja, uvid u raspoloživi prostor, susret sa nastavnicima, studentima, nenastavnim osobljem, komisijom za samovrednovanje, alumni organizacijom, kao i sve drugo od značaja za postupak spoljašnje provere kvaliteta.

RK u toku posete može zahtevati dopunsku dokumentaciju i dodatna pojašnjenja od visokoškolske ustanove.

Član 9

Konačni izveštaj Recenzentske komisije

Nakon ostvarenog neposrednog uvida u rad visokoškolske ustanove iz člana 8. stav 4. ovog pravilnika RK u roku od 30 dana sačinjava nacrt konačnog recenzentskog izveštaja o spoljašnjoj proveri kvaliteta.

RK konstatuje u Konačnom izveštaju koji standardi za samovrednovanje su ispunjeni, a koji standardi nisu ispunjeni i daje preporuku Komisiji za akreditaciju za usvajanje izveštaja o spoljašnjoj proveri kvaliteta.

Koordinator upućuje Konačni izveštaj RK visokoškolskoj ustanovi radi informisanja i dostavljanja eventualnih primedbi na tačnost navedenih činjenica u datom izveštaju u roku od 15 dana od dana njegovog dostavljanja.

Nakon isteka roka iz stava 1. ovog člana, RK sačinjava konačni recenzentski izveštaj o spoljašnjoj proveri kvaliteta, na srpskom jeziku, koji uključuje analizu i ocenu kvaliteta visokoškolske ustanove i prihvaćene primedbe visokoškolske ustanove na nacrt Konačnog izveštaja RK i podnosi ga preko koordinatora Komisiji za akreditaciju na razmatranje.

Konačni izveštaj RK sadrži:

- Analizu i ocenu ispunjenosti standarda za samovrednovanje;

- Nedostatke u pogledu ispunjenosti standarda za samovrednovanje;

- Predloge i sugestije za poboljšanje kvaliteta visokoškolske ustanove;

- Preporuku Komisiji za akreditaciju za usvajanje izveštaja o spoljašnjoj proveri kvaliteta; i

- Sažetak na engleskom jeziku.

Rok za izradu nacrta Konačnog izveštaja RK je 30 dana od dana posete visokoškolskoj ustanovi.

Član 10

Izveštaj o spoljašnjoj proveri kvaliteta

Potkomisija analizira Konačni izveštaj RK na osnovu kojeg utvrđuje predlog Izveštaja o spoljašnjoj proveri kvaliteta (u daljem tekstu: Izveštaj) koji podnosi Komisiji za akreditaciju.

Izveštaj obavezno sadrži navode iz Konačnog izveštaja RK, komentare Potkomisije o ispunjenosti standarda za samovrednovanje, uključujući posebno mišljenje člana Potkomisije koji je predstavnik studenata, preporuke Potkomisije visokoškolskoj ustanovi za unapređenje kvaliteta i predlog Potkomisije Nacionalnom akreditacionom telu za izdavanje odgovarajućeg rešenja.

Komisija za akreditaciju razmatra predlog Izveštaja na prvoj sednici po dobijanju predloga.

Potkomisija, odnosno Komisija za akreditaciju, može tražiti od RK dodatna objašnjenja i dopune Konačnog izveštaja.

Ukoliko visokoškolska ustanova ispuni obaveze u pogledu kvaliteta, Komisija za akreditaciju usvaja Izveštaj o spoljašnjoj proveri kvaliteta koji je pozitivan.

Na osnovu Izveštaja, Nacionalno akreditaciono telo izdaje rešenje o ispunjenosti standarda o kvalitetu visokoškolske ustanove (u daljem tekstu: Rešenje).

Nacionalno akreditaciono telo dostavlja Izveštaj i Rešenje visokoškolskoj ustanovi i ovlašćenom podnosiocu zahteva za spoljašnju proveru kvaliteta u roku od 15 dana od dana usvajanja Izveštaja.

Visokoškolska ustanova koja nije zadovoljna Izveštajem o spoljašnjoj proveri kvaliteta može da uloži prigovor Nacionalnom akreditacionom telu u roku od 30 dana od dana dostavljanja Izveštaja.

Nacionalno akreditaciono telo odlučuje o prigovoru u roku od 30 dana od dana dostavljanja prigovora.

Odluku o prigovoru Nacionalno akreditaciono telo dostavlja visokoškolskoj ustanovi u roku od 15 dana od dana donošenja odluke.

Ukoliko visokoškolska ustanova ne ispuni obaveze u pogledu kvaliteta, Komisija za akreditaciju usvaja Izveštaj o spoljašnjoj proveri kvaliteta u kome određuje visokoškolskoj ustanovi mere za ispravljanje utvrđenih nedostataka i naknadnog praćenja u trajanju od šest meseci od dana dostavljanja Izveštaja.

Visokoškolska ustanova donosi plan aktivnosti (akcioni plan) za postupak naknadnog praćenja (follow-up) i o tome obaveštava Komisiju za akreditaciju, preko koordinatora, i dostavlja joj Izveštaj o realizaciji akcionog plana.

Komisija za akreditaciju u roku od 30 dana od dana isteka roka iz stava 10. ovog člana sačinjava i usvaja Završni izveštaj o spoljašnjoj proveri kvaliteta visokoškolske ustanove (u daljem tekstu: Završni izveštaj).

U Završnom izveštaju daje se konačna ocena u pogledu ispunjavanja standarda o kvalitetu visokoškolske ustanove.

Postupak spoljašnje provere kvaliteta okončava se usvajanjem Izveštaja, odnosno, Završnog izveštaja o spoljašnjoj proveri kvaliteta visokoškolske ustanove glasanjem više od polovine od ukupnog broja članova Komisije za akreditaciju.

Izveštaj o spoljašnjoj proveri kvaliteta na koji visokoškolska ustanova nije uložila prigovor u roku, kao i Završni izveštaj koji Komisija usvoji nakon isteka roka od šest meseci, objavljuju se na internet stranici Nacionalnog akreditacionog tela.

Ukoliko je Završni izveštaj pozitivan, Nacionalno akreditaciono telo izdaje rešenje o ispunjenosti standarda o kvalitetu visokoškolske ustanove.

Ukoliko je Završni izveštaj negativan, Nacionalno akreditaciono telo u roku od 30 dana od dana objavljivanja završnog izveštaja donosi rešenje o oduzimanju akreditacije studijskog programa, odnosno akreditacije visokoškolske ustanove.

Završni izveštaj Komisije za akreditaciju i odgovarajuće Rešenje Nacionalnog akreditacionog tela dostavljaju se visokoškolskoj ustanovi i ovlašćenom podnosiocu zahteva za spoljašnju proveru kvaliteta u roku od mesec dana od dana donošenja.

Član 11

Postupak po žalbi na rešenje o oduzimanju akreditacije

Protiv rešenja o oduzimanju akreditacije studijskog programa, odnosno akreditacije visokoškolske ustanove iz člana 10. stav 18. ovog pravilnika, visokoškolska ustanova može da izjavi žalbu Komisiji za odlučivanje po žalbama Nacionalnog akreditacionog tela (u daljem tekstu: Komisija za žalbe), u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja.

Žalbom iz stava 1. može se pobijati i odluka Nacionalnog akreditacionog tela o prigovoru na Izveštaj o spoljašnjoj proveri kvaliteta iz člana 10. stav 9. ovog pravilnika.

Komisija za žalbe utvrđuje da li je žalba blagovremena, dopuštena i podneta od strane ovlašćenog lica i da li postoje razlozi za udovoljavanje žalbenom zahtevu i donošenje novog rešenja kojim se pobijano rešenje poništava.

Komisija za žalbe može da dopuni postupak ako nađe da je to neophodno.

Ako Komisija za žalbe ne odbaci žalbu, niti udovolji žalbenom zahtevu, u roku od 30 dana od dana prijema žalbe na rešenje iz stava 1. ovog člana imenuje žalbenu potkomisiju.

U žalbenu potkomisiju imenuju se tri recenzenta iz odgovarajuće oblasti sa Liste recenzenata.

Žalbena potkomisija dostavlja Komisiji za žalbe izveštaj i predlog odluke o žalbi podnetoj na rešenje iz člana 10. stav 18. ovog pravilnika u roku od 30 dana od dana imenovanja.

Komisija za žalbe u roku od 30 dana od dana dostavljanja predloga iz stava 7. ovog člana donosi rešenje kojim može odbiti žalbu ili poništiti prvostepeno rešenje i vratiti ga Nacionalnom akreditacionom telu na ponovno odlučivanje.

Nacionalno akreditaciono telo u roku od 30 dana od dana prijema odluke Komisije za žalbe o poništavanju prvostepenog rešenja i vraćanju na ponovno odlučivanje donosi rešenje u skladu sa pravnim shvatanjem Komisije za žalbe.

Ukoliko visokoškolska ustanova uloži žalbu protiv rešenja Nacionalnog akreditacionog tela iz stava 9. ovog člana, Komisija za žalbe će sama, u roku od 30 dana od dana prijema žalbe doneti rešenje u skladu sa svojim pravnim shvatanjem.

Rešenje kojim se žalba odbija, odnosno rešenje kojim Komisija za žalbe odlučuje u skladu sa svojim pravnim shvatanjem, konačno je u upravnom postupku.

PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 12

Stupanje na snagu

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o standardima i postupku za spoljašnju proveru kvaliteta visokoškolskih ustanova ("Službeni glasnik RS", broj 13/19).

 

STANDARDI ZA SPOLJAŠNJU PROVERU KVALITETA VISOKOŠKOLSKIH USTANOVA

Standard 1: Korišćenje rezultata samovrednovanja visokoškolske ustanove

Standard 2: Metod spoljašnje provere kvaliteta

Standard 3: Oblasti spoljašnje provere kvaliteta

Standard 4: Rezultat spoljašnje provere kvaliteta visokoškolske ustanove

Standard 5: Organizacija i učesnici postupka spoljašnje provere kvaliteta

Standard 6: Postupak spoljašnje provere kvaliteta

Standard 7: Izveštavanje

Standard 8: Periodičnost provere

Standard 9: Unapređenje postupka spoljašnje provere kvaliteta

Standard 1: Korišćenje rezultata samovrednovanja visokoškolske ustanove
Spoljašnja provera kvaliteta polazi od rezultata samovrednovanja visokoškolske ustanove.

Preporuke za sprovođenje standarda 1:
1.1 U postupku spoljašnje provere kvaliteta visokoškolske ustanove prvo se sagledava i analizira postupak samovrednovanja visokoškolske ustanove, i to:
- kvalitet samovrednovanja: da li su u postupku samovrednovanja primenjeni standardi za samovrednovanje visokoškolske ustanove;
- rezultat samovrednovanja: da li su u postupku samovrednovanja utvrđeni nedostaci koji upućuju na nedovoljan nivo kvaliteta visokoškolske ustanove.
1.2 Ukoliko je samovrednovanje sprovedeno u skladu sa standardima za samovrednovanje i ukoliko rezultati samovrednovanja ukazuju na visok nivo kvaliteta visokoškolske ustanove, obuhvat spoljašnje provere kvaliteta može biti ograničen.
1.3 Ukoliko samovrednovanje nije sprovedeno u skladu sa standardima za samovrednovanje i ukoliko rezultati samovrednovanja ukazuju na nizak nivo kvaliteta visokoškolske ustanove, spoljašnja provera kvaliteta je sveobuhvatna.

Standard 2: Metod spoljašnje provere kvaliteta
Spoljašnja provera kvaliteta zasniva se na proveri ispunjenosti utvrđenih i objavljenih standarda kvaliteta visokoškolske ustanove i njenih programa.

Preporuke za sprovođenje standarda 2:
2.1 Spoljašnja provera kvaliteta sprovodi se upoređivanjem stvarnog stanja u pogledu ispunjavanja standarda za spoljašnju proveru kvaliteta u visokoškolskoj ustanovi sa standardima.
2.2 Standardi koji se koriste u spoljašnjoj proveri kvaliteta moraju biti doneti u postupku koji podrazumeva uključivanje svih zainteresovanih strana.
2.3 Standardi koji se koriste u spoljašnjoj proveri kvaliteta moraju biti unapred poznati visokoškolskim ustanovama.
2.4 Kvalitet rada visokoškolske ustanove i kvalitet programa utvrđuje se:
- proverom postupka i rezultata samovrednovanja visokoškolske ustanove,
- neposrednim uvidom u stanje visokoškolske ustanove i njene programe.

Standard 3: Oblasti spoljašnje provere kvaliteta
Spoljašnja provera kvaliteta obuhvata proveru ispunjenosti standarda kvaliteta u unapred definisanim oblastima.

Preporuke za sprovođenje standarda 3:
3.1 Spoljašnja provera kvaliteta obavlja se u oblastima:
- nastava,
- nastavno osoblje,
- istraživanje,
- ocenjivanje studenata,
- udžbenici i literatura,
- biblioteka i informacioni resursi.

Standard 4: Rezultat spoljašnje provere kvaliteta visokoškolske ustanove
Rezultat spoljašnje provere kvaliteta visokoškolske ustanove utvrđuje se na osnovu unapred poznatih i jasnih kriterijuma, od strane nadležnog tela, u skladu sa zakonom.

Preporuke za sprovođenje standarda 4:
4.1 Rezultat spoljašnje provere kvaliteta visokoškolske ustanove utvrđuje Komisija za akreditaciju i proveru kvaliteta na osnovu izveštaja recenzentske komisije.
4.2 Rezultat spoljašnje provere kvaliteta treba da bude zasnovan na unapred utvrđenim, jasnim i objavljenim kriterijumima koji se dosledno primenjuju.
4.3 Akt kojim se utvrđuje rezultat spoljašnje provere kvaliteta visokoškolske ustanove donosi se u pismenoj formi i treba da bude jasan i nedvosmislen. Taj akt treba da sadrži preporuke visokoškolskoj ustanovi o daljem postupanju u cilju obezbeđenja kvaliteta.
4.4 Ukoliko samovrednovanje nije sprovedeno u skladu sa standardima za samovrednovanje i ukoliko rezultati samovrednovanja i činjenice utvrđene tokom posete ukazuju na nizak nivo kvaliteta visokoškolske ustanove, Komisija u Izveštaju navodi uočene nedostatke koje je potrebno otkloniti. Ovaj izveštaj se dostavlja visokoškolskoj ustanovi i objavljuje na veb sajtu Nacionalnog akreditacionog tela.
4.5 Visokoškolska ustanova donosi plan aktivnosti (akcioni plan) za postupak naknadnog praćenja (follow-up) i o tome obaveštava Komisiju. Faza naknadnog praćenja može trajati najviše 6 meseci od prijema Izveštaja o spoljašnjoj proveri kvaliteta.
4.6 Predloženi plan aktivnosti koji donosi visokoškolska ustanova treba da bude u skladu sa preporukama sadržanim u Izveštaju o spoljašnjoj proveri. Plan treba da sadrži, za svaku aktivnost izvršioca, rok realizacije i merljive ciljeve u pogledu kontrole realizacije.
4.7 Tokom faze naknadnog praćenja visokoškolska ustanova prati i analizira predložene aktivnosti u cilju obezbeđenja kvaliteta, odnosno, trajno radi na praćenju kvaliteta.
4.8 Nakon realizacije svih aktivnosti predviđenih akcionim planom, visokoškolska ustanova dostavlja Komisiji Izveštaj o realizaciji akcionog plana, u kome se detaljno opisuju i dokumentuju prilozima rezultati sprovedenih aktivnosti o postupanju visokoškolske ustanove u cilju obezbeđenja kvaliteta.
4.9 Komisija na osnovu Izveštaja o realizaciji akcionog plana u roku od 30 dana sastavlja Završni izveštaj o spoljašnjoj proveri kvaliteta, u kome se daje konačna ocena u pogledu ispunjavanja standarda za spoljašnju proveru kvaliteta.

Standard 5: Organizacija i učesnici postupka spoljašnje provere kvaliteta
Spoljašnja provera kvaliteta mora biti organizovana na način koji obezbeđuje unapređenje kvaliteta visokoškolskih ustanova. Učesnici u postupku spoljašnje provere kvaliteta moraju imati jasno određenu nadležnost i odgovornost.

Preporuke za sprovođenje standarda 5:
5.1 Učesnici u postupku spoljašnje provere kvaliteta su:
- visokoškolska ustanova, njeno rukovodstvo, nastavno i nenastavno osoblje, studenti,
- Komisija za akreditaciju i proveru kvaliteta (koju čine nastavnici visokoškolskih ustanova, predstavnici studenata i privrednika),
- recenzenti (nastavnici visokoškolskih ustanova, koji mogu biti sa inostranih visokoškolskih ustanova, i studenti).
5.2 Nadležnost i odgovornost učesnika u postupku spoljašnje provere kvaliteta utvrđeni su zakonom i ovim pravilnikom.
5.3 Komisija za akreditaciju obezbeđuje obuku radi usavršavanja svojih članova i recenzenata.
5.4 Posebna pažnja se posvećuje izboru recenzenata.
5.5 U cilju unapređenja spoljašnje provere kvaliteta za recenzente se mogu imenovati i strani stručnjaci koji treba da ispunjavaju i sledeće kriterijume:
- poznavanje područja visokog obrazovanja i nauke,
- poznavanje sistema osiguranja kvaliteta,
- iskustvo u radu tela i organizacija koje se bave praćenjem i unapređenjem kvaliteta visokoškolskih ustanova.

Standard 6: Postupak spoljašnje provere kvaliteta
Postupak spoljašnje provere kvaliteta mora da bude koncipiran tako da obezbeđuje njegovu svrsishodnost u smislu unapređenja nivoa kvaliteta visokoškolskih ustanova.

Preporuke za sprovođenje standarda 6:
6.1 Postupak spoljašnje provere kvaliteta mora da bude usmeren na unapređenje kvaliteta visokoškolske ustanove.
6.2 Metode i tehnike spoljašnje provere kvaliteta moraju da budu usmereni na unapređenje kvaliteta visokoškolskih ustanova.

Standard 7: Izveštavanje
Izveštaj o spoljašnjoj proveri kvaliteta treba da bude napisan tako da sastavni delovi izveštaja budu naznačeni.
Treba obezbediti da se sve odluke, nalazi i preporuke u izveštaju mogu lako pronaći.

Preporuke za sprovođenje standarda 7:
7.1 Sastavni delovi izveštaja su: analiza i ocena ispunjenosti standarda za samovrednovanje i ocenjivanje kvaliteta visokoškolske ustanove i utvrđeni nedostaci u pogledu ispunjenosti ovih standarda.
7.2 Izveštaj o spoljašnjoj proveri kvaliteta se objavljuje na internet stranici Nacionalnog akreditacionog tela i u propisanim rokovima dostavlja visokoškolskoj ustanovi koja je bila predmet spoljašnje provere kvaliteta, odnosno ovlašćenom podnosiocu zahteva.

Standard 8: Periodičnost provere
Spoljašnja provera kvaliteta visokoškolske ustanove treba da se odvija u određenom vremenskom intervalu koji je unapred utvrđen i objavljen.

Preporuke za sprovođenje standarda 8:
8.1 Postupak spoljašnje provere kvaliteta visokoškolske ustanove sprovodi se:
1. Redovno, u četvrtoj godini akreditacionog ciklusa visokoškolske ustanove i tokom prvog ostvarivanja studijskog programa na visokoškolskoj ustanovi;
2. Vanredno, kada Komisija za akreditaciju utvrdi da postoje opravdani razlozi;
3. Na zahtev ministarstva nadležnog za poslove visokog obrazovanja;
4. Na zahtev Nacionalnog saveta za visoko obrazovanje.
8.2 Postupak spoljašnje provere kvaliteta se sprovodi u roku od devet meseci.

Standard 9: Unapređenje postupka spoljašnje provere kvaliteta
Postupak spoljašnje provere kvaliteta se unapređuje i prilagođava promenama u oblasti visokog obrazovanja.

Preporuke za sprovođenje standarda 9:
9.1 Spoljašnja provera kvaliteta se prati i analizira sa stanovišta ispunjavanja njene svrhe unapređenja kvaliteta visokoškolskih ustanova.
9.2 Na osnovu analiza utvrđuju se mere za unapređenje standarda i postupka spoljašnje provere kvaliteta visokoškolskih ustanova i formulišu se predlozi i sugestije za poboljšanje kvaliteta visokoškolske ustanove.
9.3 Ukoliko rezultati samovrednovanja, ocene recenzenata kao i analiza i ocena ispunjenosti standarda za spoljašnju proveru kvaliteta visokoškolske ustanove ukazuju na nizak nivo kvaliteta visokoškolske ustanove, sastavni deo izveštaja su i detaljna uputstva za postupak naknadnog praćenja.