PRAVILNIKO KRITERIJUMIMA ZA FINANSIRANJE INOVATIVNIH PROJEKATA U AUTONOMNOJ POKRAJINI VOJVODINI("Sl. list AP Vojvodine", br. 45/2024) |
Ovim pravilnikom utvrđuju se cilj, kriterijumi, merila i postupak predlaganja i izbora inovativnih projekata u Autonomnoj pokrajini Vojvodini (u daljem tekstu: AP Vojvodina), koje finansira ili sufinansira Pokrajinski sekretarijat za visoko obrazovanje i naučnoistraživačku delatnost (u daljem tekstu: Sekretarijat).
Termini koji se koriste u ovom pravilniku, a imaju rodno značenje, izraženi u gramatičkom muškom rodu, podrazumevaju prirodni muški i ženski pol lica na koje se odnose.
Finansijska sredstva za ovu namenu predviđena su budžetom AP Vojvodine, a obim sredstava utvrđuje se finansijskim planom Sekretarijata. Za ostvarivanje projektnog finansiranja, Sekretarijat za tekuću godinu raspisuje javni konkurs u kome se zainteresovane institucije obaveštavaju o uslovima za prijavljivanje projekata.
Naučnoistraživačke institucije (u daljem tekstu: NIO) koje imaju pravo učešća konkurišu za izvođenje projekata na način i u rokovima utvrđenim javnim konkursom.
II CILJ FINANSIRANJA INOVATIVNIH PROJEKATA U AP VOJVODINI
Ciljevi finansiranja inovativnih projekata su:
1. razvoj inovativnih procesa, proizvoda i usluga sa tržišnom primenom, zasnovanih na znanju, kao i jačanje inovativnih potencijala AP Vojvodine, a u skladu sa Planom razvoja AP Vojvodine 2023-2030. godine;
2. podrška transformaciji rezultata naučnih istraživanja u komercijalne ili društveno korisne svrhe;
3. povećanje broja i kvaliteta rešenja, prototipova, demonstratora, usluga, proizvoda spremnih za komercijalnu primenu;
4. podsticanje i jačanje saradnje između akademskog i poslovnog sektora.
Sekretarijat će finansirati istraživanja čiji je Nivo tehnološke spremnosti - eng. Technology Readiness Level - TRL (u daljem tekstu: TRL)1 od 2 do 6, odnosno u okviru ovog poziva neće finansirati projekte koji se isključivo bave fundamentalnim istraživanjem na nivou ideja, čiji je TRL 1.
Inovativno rešenje može biti iz bilo koje oblasti nauke i tehnologije.
____________
1 Prilog 1
finansirati projekte koji se isključivo bave fundamentalnim istraživanjem na nivou ideja, čiji je TRL 1.
Nosilac projekta i učesnici projekta
Pravo učešća na konkursu imaju registrovane NIO s teritorije AP Vojvodine, u skladu sa Zakonom o nauci i istraživanjima u svojstvu nosioca ili učesnika projekta.
U izvođenju projekata mogu učestvovati svi istraživači s teritorije AP Vojvodine. Istraživači moraju da budu registrovani u objedinjenom nacionalnom informacionom sistemu naučnoistraživačke delatnosti: eNauka ili u jedinstvenoj bazi podataka istraživača u AP Vojvodini: Karton naučnog radnika.
Nosilac projekta jeste NIO u kojoj je zaposlen rukovodilac projekta, dok su ostale NIO učesnici projekta.
Projektom neposredno upravlja rukovodilac projekta.
Rukovodilac projekta mora imati naučni naziv doktora nauka, naučnu afirmaciju u oblasti iz koje se projekat predlaže, najmanje jednu podnetu patentnu prijavu ili rešenje koje je našlo primenu na tržištu ili objavljena i recenzirana najmanje dva naučna rada sa impakt faktorom u poslednjih pet godina, kojim pokazuje da je osposobljen za rukovođenje projektom.
Rukovodilac projekta može rukovoditi samo jednim projektom u okviru ovog konkursa u godini u kojoj je konkurs raspisan.
Rukovodilac projekta odgovoran je za tačnost navedenih podataka u prijavi, za realizaciju projekta, kao i za tačnost informacija i izveštaja o realizaciji projekta.
U projektnom timu mogu učestvovati zaposleni u različitim NIO, s tim da je nosilac projekta ona NIO u kojoj je zaposlen rukovodilac projekta.
Projektni tim sa rukovodiocem mora imati najmanje 3, a najviše 8 učesnika.
Isto lice može biti član projektnog tima na najviše dva projekta prijavljena za finansiranje u okviru ovog konkursa u godini u kojoj je konkurs raspisan.
Članovi projektnog tima mogu biti angažovani tokom celokupnog trajanja projekta ili samo tokom određenih vremenskih intervala, u zavisnosti od potreba projekta i predloženog budžeta.
Članovi projektnog tima moraju imati važeća istraživačka, naučna ili nastavna zvanja tokom celokupnog angažovanja u realizaciji projekta. U slučaju da član projektnog tima izgubi zvanje, ne može više učestvovati na projektu u svojstvu člana tima.
Nastavna, istraživačka i naučna zvanja korespondiraju na sledeći način:
- redovni profesor = naučni savetnik;
- vanredni profesor = viši naučni saradnik;
- docent = naučni saradnik;
- asistent = asistent s doktoratom = istraživač saradnik;
- saradnik u nastavi = istraživač pripravnik = nastavnik stranog jezika i veština.
Član projektnog tima kom tokom perioda realizacije projekta prestane radni odnos zbog odlaska u penziju može nastaviti da učestvuje u projektu ili da rukovodi projektom za koji je odobreno finansiranje, uz saglasnost naučnog, odnosno nastavno-naučnog veća, pri čemu može biti angažovan na projektu bez isplate troškova angažovanja.
Članovima projektnog tima koji koriste odsustvo više od tri meseca, finansiranje se obustavlja do njihovog povratka.
Rukovodilac projekta obavezuje se da promene navedene u stavu četiri ovog člana, kao i sve promene radnog angažovanja (na primer: odlazak u penziju, promena organizacije zaposlenja, odlazak u inostranstvo, odlazak na trudničko ili porodiljsko odsustvo), prijavi Sekretarijatu u roku od 15 dana od nastale promene.
Rok za realizaciju projekta jeste 12 meseci.
Rok za realizaciju projekta se može produžiti samo u izuzetnim okolnostima za najviše šest meseci, a u skladu sa članom 17. stav 3. ovog pravilnika.
Maksimalan iznos budžeta po projektu definisan je Javnim konkursom.
Sredstva Sekretarijata u okviru projektnog finansiranja mogu biti namenjena za:
- troškove angažovanja istraživača (iznos sredstava za ove namene ne može biti veći od 70% od ukupne vrednosti projekta. Visinu iznosa sredstava namenjenih za honorare članova projektnog tima utvrđuje rukovodilac projekta, s tim da iznos honorara rukovodioca ne prelazi 30 % od ukupno odobrenih sredstava za honorare, a da iznos honorara članova tima po istraživaču ne bude manji od 10% od ukupno odobrenih sredstava za honorare);
- troškovi angažovanja tehničkog osoblja zaposlenog u NIO za administrativne i druge poslove u vezi sa projektom (iznos sredstava za ove namene ne može biti veći od 10% od ukupne vrednosti projekta);
- troškove nabavke repro i potrošnog materijala;
- troškove nabavke opreme ili dela opreme za naučnu infrastrukturu;
- troškove putovanja (putovanja radi realizacije projektnih zadataka i/ili putovanja radi učešća na nacionalnim i međunarodnim sajmovima i konferencijama od značaja za realizaciju i/ili diseminaciju rezultata projekta);
- troškove kotizacija;
- troškove licenci za neophodne softverske alate i slično;
- troškove zaštite intelektualne svojine;
- troškove usluga drugih lica (iznos sredstava za ove namene ne može biti veći od 20% od ukupne vrednosti projekta);
- režijske troškove (iznos sredstava za ove namene ne može biti veći od 2% od ukupne vrednosti projekta).
Prethodno navedeni prihvatljivi troškovi će biti priznati ukoliko su nastali i plaćeni u periodu od dana potpisivanja ugovora do datuma koji je označen kao rok za realizaciju projekta.
IV PRIPREMA PREDLOGA PROJEKTA I PRIJAVA NA JAVNI KONKURS
Predlog projekta mora da sadrži:
- opšte, administrativne podatke;
- opis tima i ekspertize tima uključenih u projekat;
- kratak apstrakt predloga projekta;
- infrastrukturni kapaciteti za realizaciju projekta;
- opis predloga projekta;
- uvod u temu predloga projekta;
- koji se problem rešava i koja je ciljna grupa;
- inovativnost predloženog projekta;
- materijali, metode i tehnološki principi funkcionisanja;
- status razvoja predloženog inovativnog rešenja;
- mogućnost skaliranja;
- rizici za realizaciju projekta;
- zaštita intelektualne svojine;
- mogućnost daljeg budućeg razvoja;
- kratak opis biznis plana izlaska na tržište i primene predloženog rešenja;
- predložena struktura budžeta predloga projekta;
- saglasnost naučnog, odnosno nastavno-naučnog veća svih NIO koje učestvuju na projektu.
Javnim konkursom mogu se utvrditi i drugi podaci, odnosno prilozi koji se dostavljaju uz prijavu, a bitni su za odlučivanje prilikom izbora projekata.
Prijava predloga projekta sadrži Obrazac prijave sa prilozima, koje propisuje Sekretarijat. Javnim konkursom se mogu utvrditi i drugi podaci, odnosno prilozi koji se dostavljaju uz prijavu, a bitni su za odlučivanje prilikom izbora projekata.
Za učešće na konkursu, uz prijavu predloga projekta, prilaže se saglasnost naučnog, odnosno, nastavno-naučnog veća. Ukoliko realizacija projekta podrazumeva učešće više NIO, uz prijavu se dostavlja saglasnost naučnih, odnosno nastavno-naučnih veća svih NIO koje učestvuju na projektu.
Potencijalni rukovodilac projekta može prijaviti i rukovoditi samo jednim projektom, a isto lice može biti član projektnog tima na najviše dva projekta odobrena za finansiranje u okviru ovog konkursa u godini u kojoj je konkurs raspisan. Broj predloga projekata koje prijavljuje ista NIO nije ograničen.
Prijavu projekta potpisuju rukovodilac projekta i odgovorno lice NIO koja prijavljuje projekat, kao i odgovorna lica svih NIO učesnika na projektu.
V EVALUACIJA PREDLOGA PROJEKATA
Sve prispele prijave prolaze kroz administrativnu proveru Sekretarijata koja obuhvata sledeće provere:
- blagovremenost podnete prijave;
- potpunost i ispravnost podnete prijave;
- tačnost podataka o rukovodiocu i članovima projektnog tima;
- ispunjenost opštih uslova konkursa definisanih ovim pravilnikom i javnim konkursom.
Sekretarijat će odbaciti prijave koje ne zadovoljavaju administrativnu proveru.
Prijave koje su zadovoljile administrativnu proveru, upućuju se na evaluaciju.
Ocena predloga projekta daje se numerički i opisno.
Ocena predloženog projekta kvantifikuje se uzimajući u obzir sledeće kriterijume:
|
KRITERIJUM |
OPIS |
BROJ POENA |
1 |
Opis tima i ekspertize tima uključene u projekat |
Da li rukovodilac projekta i projektni tim imaju adekvatna zvanja, znanja, sposobnosti, reference i iskustvo za obavljanje projektnih zadataka? |
10 |
2 |
Inovativnost predloženog projekta |
Koji se problem rešava i koja je ciljna grupa? |
50 |
Da li će predlog dovesti do unapređenja postojećih procesa, proizvoda ili usluge? |
|||
Da li predložen proces, proizvod ili usluga dovodi do stvaranja nove intelektualne svojine ili nove vrednosti? |
|||
Status razvoja predloženog inovativnog rešenja |
|||
3 |
Implementacija i uticaj |
Mogućnost skaliranja prema TRL sistemu. Do kog nivoa TRL predlog može napredovati u skaliranju? |
40 |
Mogućnost primene i uticaja predloženog rešenja |
|||
Koja je perspektiva i potencijal da predlog dovede do kreiranja održivog procesa, proizvoda ili usluge na tržištu? |
|||
Mogućnosti budućeg razvoja |
|||
Koje je specifično tržište za predložen proces, proizvod ili uslugu? |
|||
Perspektive plasmana na tržištu |
|||
UKUPAN BROJ POENA: |
100 |
Predlog projekta ocenjuje posebna komisija, čiji su članovi renomirani naučnoistraživački radnici iz relevantnih oblasti i iskustvom u primenjenim istraživanjima na nacionalnom ili međunarodnom nivou. Posebna komisija može predložiti podnosiocu prijave promenu sadržaja ili korekciju pojedinih stavki predloga projekta.
Maksimalna ocena koju posebna komisija može dati je 100 poena, u skladu sa kriterijumima iz člana 11. ovog pravilnika. Da bi predlog projekta prošao evaluaciju, ukupna ocena ne sme biti manja od 60 poena.
Posebna komisija sastavlja rang listu evaluiranih predloga projekta, koju dostavlja pokrajinskom sekretaru za visoko obrazovanje i naučnoistraživačku delatnost (u daljem tekstu: pokrajinski sekretar).
Članovi posebne komisije ne mogu istovremeno biti ni rukovodioci, niti članovi projektnih timova prijava projekata koje su predmet ocene.
Konačnu odluku o prihvatanju predloga projekata donosi pokrajinski sekretar, na osnovu rang liste koju je sastavila posebna komisija.
Pokrajinski sekretar može doneti odluku o prihvatanju predloga projekta i bez mišljenja posebne komisije, ako je to od posebnog značaja za ostvarivanje utvrđenog cilja finansiranja projekta ili od značaja za ubrzani inovativni i ekonomski razvoj AP Vojvodine, a u skladu sa Planom razvoja AP Vojvodine 2023-2030. godine.
Nakon donošenja konačne odluke iz stava 1. ovog člana, Sekretarijat objavljuje na svojoj internet stranici konačnu listu odobrenih, odbijenih i odbačenih prijava predloga projekta.
Sekretarijat zaključuje ugovor o realizaciji prihvaćenih predloga projekta sa svim NIO koje su prijavljene kao učesnice na projektu, kojim se regulišu međusobna prava i obaveze.
Realizacija projekta prati se na osnovu periodičnih/faznih izveštaja i završnog izveštaja, koji se regulišu ugovorom između Sekretarijata i NIO koje realizuju projekat.
Istraživanje se ocenjuje na osnovu poređenja ostvarenih i planiranih rezultata u skladu s podnetom prijavom projekta.
U slučajevima davanja netačnih podataka o realizaciji projekata, prikrivanja stvarnog stanja rada na projektu, kao i u slučaju da se projekat ne realizuje, pokrajinski sekretar, pored pokretanja zakonom definisanih mera, može da traži povratak sredstava i da odgovorna lica liši prava učestvovanja ili rukovođenja na projektima Sekretarijata.
Izveštaji iz stava 1. ovog člana podnose se na obrascima čiju sadržinu propisuje Sekretarijat.
Završni izveštaj obuhvata celokupan period realizacije projekta i podnosi se najkasnije 15 dana nakon datuma koji je ugovorom definisan kao rok za realizaciju projekta. Završni izveštaj sadrži:
- Narativni izveštaj - narativni prikaz realizacije i rezultata projekta, odnosno listu aktivnosti koje su realizovane na projektu i opis postignutih rezultata;
- Tehnički izveštaj - konkretan fizički oblik inovacije, uređaj, hardver, prototip, pilot proizvod, usluga, proces, aplikacija i sl. koji je nastao kao rezultat realizovanog projekta, uključujući i funkcionalnost inovacije;
- Video materijal o postignutim rezultatima - trajanje video materijala 2 do 3 minuta, koji bi se koristio kao promotivni materijal Sekretarijata i NIO koje su učestvovale u realizaciji projekta;
- Finansijski izveštaj - sva dokumenta na osnovu kojih su vršena plaćanja, iz sredstava uplaćenih po osnovu rešenja o odobravanju finansijskih sredstava Sekretarijata.
Za podatke navedene u izveštaju odgovaraju rukovodilac projekta i odgovorno lice NIO koja prijavljuje projekat.
Odluku o prihvatanju periodičnih i završnog izveštaja donosi pokrajinski sekretar, prema potrebi i na osnovu prethodno pribavljenog mišljenja posebne komisije.
Odobrena finansijska sredstva će biti isplaćivana na način koji će biti utvrđen ugovorom, a u skladu s prilivom sredstava u budžet AP Vojvodine.
Rukovodilac projekta je u obavezi da projektom upravlja savesno, odgovorno i u saglasnosti sa propisima kojima se uređuju nauka i istraživanje, inovaciona delatnost, zaštita intelektualne svojine, zaštita podataka o ličnosti i drugim propisima od značaja za etičnu i zakonitu realizaciju projektnih aktivnosti.
Ukoliko je tokom realizacije projekta potrebno zameniti člana projektnog tima drugim članom ili postoji opravdana i objektivna potreba za izmenom budžeta, rukovodilac projekta podnosi Sekretarijatu obrazloženi predlog o izmeni. Sve predložene izmene moraju biti u skladu sa Pravilnikom.
Rok za realizaciju projekta se može produžiti samo u izuzetnim okolnostima za najviše šest meseci, pri čemu odobreni iznos finansijskih sredstava ne može biti povećan. Za produžetak trajanja projekta, rukovodilac projekta podnosi Sekretarijatu zahtev koji sadrži opis izmena plana aktivnosti i obrazloženje, i to najkasnije 30 dana pre datuma koji je ugovorom definisan kao rok za realizaciju projekta. Sekretar donosi odluku o produženju roka za realizaciju projekta uzimajući u obzir mišljenje posebne komisije. Okolnosti koje mogu produžiti rok realizacije projekta su: nepredviđena kašnjenja u sprovođenju projekta zbog administrativnih, finansijskih ili drugih proceduralnih činilaca, događaji više sile ili opšti nedostatak osnovnih resursa potrebnih za sprovođenje projekta.
Svi predlozi izmena se podnose Sekretarijatu uz saglasnost naučnog, odnosno, nastavno-naučnog veća.
Za projekte koji su finansirani u prethodnom periodu, a koji zahtevaju nastavak istraživanja, može biti odobren nastavak finansiranja.
Za produžetak finansiranja već odobrenih projekata, potrebno je da rukovodilac projekta podnese izveštaj o realizaciji projekta iz prethodno ugovorenog perioda i obrazložen zahtev o potrebi nastavka finansiranja.
Po pribavljenom mišljenju posebne komisije o podobnosti projekta za nastavak finansiranja, pokrajinski sekretar donosi konačnu odluku o nastavku finansiranja ovako predloženih istraživanja.
Intelektualna svojina kao rezultat rada na projektu pripada NIO koje učestvuju u realizaciji projekta, pri čemu je potrebno da se svi članovi projektnog tima saglase i međusobno regulišu odnose i prava na intelektualnu svojinu, koja će biti stvorena tokom realizacije projekta.
Član 19
Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu APV".
NIVO TEHNOLOŠKE SPREMNOSTI
Nivo tehnološke spremnosti (Technology Readiness Level - TRL) predstavlja metodologiju kojom se definiše nivo razvoja tehnologije i omogućava standardizaciju tehničke zrelosti različitih vrsta tehnologije. Sistem TRL se primenjuje u svim vrstama istraživanja, bez obzira da li se radi o inovaciji proizvoda, procesa ili usluga.
NIVO TEHNOLOŠKE SPREMNOSTI |
OPIS NIVOA TEHNOLOŠKE SPREMNOSTI |
|
TRL 0 |
Ideja |
Nedokazan koncept, istraživanje nije izvršeno |
TRL 1 |
Osnovna istraživanja |
Uočeni osnovni principi. Načela su postavljena i ispitana, ali nema eksperimentalnog dokaza na raspolaganju. Naučna razmatranja počinju biti prenesena na praktična istraživanja i razvoj. Primeri mogu uključivati fundamentalna istraživanja i naučne studije. |
TRL 2 |
Formulacija tehnologije |
Formulisan koncept tehnologije. Kada se razmotre osnovna načela, može se formulisati praktična primena. Primeri su ograničeni na analitičke studije i eksperimente. |
TRL 3 |
Primenjena istraživanja |
Eksperimentalni dokaz koncepta. Prva laboratorijska ispitivanja su završena, pokrenuta su aktivna istraživanja i razvoj. Laboratorijska istraživanja imaju za cilj proveru analitičkih predviđanja pojedinih komponenti tehnologija. Primeri uključuju komponente koje još nisu integrisane ili reprezentativne. |
TRL 4 |
Prototip, nizak nivo |
Tehnologija validirana u laboratoriji. Izrađen protip niskog nivoa laboratorijskom okruženju. Izvode se dizajn, razvoj i laboratorijska ispitivanja tehnoloških komponenti. Osnovne tehnološke komponente su integrisane, kako bi se utvrdilo da li će raditi zajedno. To je prototip relativno niske vernosti u poređenju sa mogućim krajnjim sistemom. |
TRL 5 |
Prototip višeg nivoa |
Tehnologija validirana u relevantnom okruženju. Prototip višeg nivoa testiran u planiranom okruženju. Osnovne tehnološke komponente integrisane su zajedno sa stvarnim pomoćnim elementima kako bi se testirali u simuliranom okruženju. To je prototip relativno visoke vernosti u poređenju sa mogućim krajnjim sistemom. |
TRL 6 |
Prototip visokog nivoa |
Tehnologija dokazana u relevantnom okruženju. Prototip visokog nivoa testiran u planiranom okruženju s performansama blizu očekivanim. Prototip se ispituje u relevantnom okruženju. Demonstracija se sprovodi u operativnom okruženju. |
TRL 7 |
Demonstracija sistema |
Sistemski prototip potvrđen u operativnom okruženju. Demonstracija delovanja sistema u operativnom okruženju na predkomercijalnom nivou. Prototip je blizu ili na planiranom nivou operativnog sistema. Konačni dizajn je potpuno gotov. Cilj ove faze je da se otkloni inženjerski i proizvodni rizik. |
TRL 8 |
Prvi finalni proizvod |
Sistem kompletiran i kvalifikovan. Proizvodni problemi su rešeni. Tehnologija dokazano radi u svom konačnom obliku u očekivanim uslovima. U većini slučajeva, ovaj nivo predstavlja kraj razvojnog sistema. |
TRL 9 |
Potpuna komercijalna primena |
Sistem dokazan u operativnom okruženju. Potpuna komercijalna primena, tehnologija dostupna za potrošače. Tehnologija je potpuno spremna za komercijalnu implementaciju. |