PRAVILNIK
O PRIPREMI, IZRADI I DOSTAVI MATERIJALA GRADSKOM VEĆU GRADA NIŠA

("Sl. list grada Niša", br. 103/2024)

 

I UVODNE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilnikom uređuje se način izrade, oblik i sadržina akta, postupak dostave i druga pitanja koja su od značaja za pripremanje i dostavljanje materijala Gradskom veću Grada Niša (u daljem tekstu: Veće), iz njegove nadležnosti, od:

- gradskih uprava i službi Grada Niša, gradskih opština, javnih preduzeća i ustanova i drugih subjekata čiji je osnivač Grad Niš,

- građana, udruženja građana, humanitarnih i nevladinih organizacija i drugih pravnih lica.

Član 2

Materijali, u smislu ovog pravilnika, su predlozi i nacrti opštih i pojedinačnih akata, izveštaji, projekti, informacije, analize i drugi akti.

Član 3

Materijale koji se dostavljaju Veću pripremaju gradske uprave, odnosno službe Grada Niša, kao obrađivači akata (u daljem tekstu: obrađivači).

Član 4

O pristiglim materijalima Veću, gradska uprava nadležna za obavljanje poslova za potrebe rada Veća (u daljem tekstu: Uprava), obaveštava predsednika Veća.

Materijale koji se dostave Veću, a nisu iz njegove nadležnosti, Uprava će, u skladu sa zakonom i propisima Grada, proslediti nadležnim subjektima, odnosno obrađivačima i o tome obavestiti podnosioca akta i predsednika Veća.

Član 5

Inicijative i predloge Gradonačelnik, zamenik Gradonačelnika, članovi Veća, javna preduzeća, ustanove, organizacije i drugi subjekti, dostavljaju obrađivaču, koji je dužan da ih, ukoliko su izrađeni u skladu sa važećim propisima, prihvati, pripremi i predloži Veću.

Ukoliko obrađivač ne prihvati predloge i inicijative subjekata iz stava 1. ovog člana, o razlozima neprihvatanja obavestiće podnosioca i predsednika Veća.

Član 6

Dostavu materijala radi razmatranja i odlučivanja na sednicama Veća gradske opštine, javna preduzeća i ustanove i drugi subjekti čiji je osnivač Grad Niš, vrše preko nadležnih gradskih uprava i službi Grada Niša.

II OBLIK I SADRŽINA MATERIJALA ZA VEĆE

Član 7

Materijal koji obrađivač dostavlja Veću, mora biti izrađen u obliku u kome akt donosi nadležni organ.

Član 8

Opšte i pojedinačne akte koje Veće predlaže Skupštini Grada Niša, obrađivač priprema u obliku nacrta akta.

Veće prihvata nacrt akta tako što rešenjem utvrđuje predlog akta i upućuje ga Skupštini Grada Niša na dalju nadležnost.

Član 9

Opšte i pojedinačne akte čiji je donosilac Veće, obrađivač priprema u obliku predloga akta.

Član 10

Akt se priprema u skladu sa ovim pravilnikom i Jedinstvenim metodološkim pravilima za izradu propisa ("Službeni glasnik RS", br. 21/2010).

Nacrt, odnosno predlog opšteg akta koji obrađivač dostavlja Veću, sadrži preambulu, normativni deo (pravne odredbe) i obrazloženje koje sadrži: pravni osnov i razloge za donošenje akta, objašnjenje osnovnih pravnih instituta i pojedinačnih rešenja i procenu potrebnih finansijskih sredstava za sprovođenje akta.

Ukoliko se predlaže izmena i dopuna akta, nacrt, odnosno predlog akta mora da sadrži i pregled odredbi važećeg akta koji se menja, odnosno dopunjuje.

Nacrt, odnosno predlog pojedinačnog akta po pravilu mora da sadrži pravni osnov, izreku i obrazloženje.

Uz izveštaj, program, plan i slično, mora biti pripremljen i nacrt akta (sa obrazloženjem) kojim se isti usvaja, ako je u nadležnosti Veća.

Analize, izveštaji i informacije po pravilu treba da sadrže ocenu stanja i predlog mera sa rokovima i nosiocima zadataka.

Obrazloženje akta obavezno sadrži elemente propisane Jedinstvenim metodološkim pravilima za izradu propisa, a naročito:

1. pravni osnov za donošenje akta;

2. razloge za donošenje akta, u okviru kojih mogu da budu navedeni problemi koje akt treba da reši, ciljevi koji se aktom postižu i slično;

3. objašnjenje osnovnih pravnih instituta i pojedinačnih rešenja;

4. procenu finansijskih sredstava potrebnih za sprovođenje akta;

5. razloge za donošenje akta po hitnom postupku, ako je za donošenje akta predložen hitan postupak;

6. razloge zbog kojih se predlaže da akt stupi na snagu pre osmog dana od dana objavljivanja i

7. pregled odredaba važećeg akta koje se menjaju, odnosno dopunjuju ukoliko se priprema nacrt, odnosno predlog akta o izmeni, odnosno dopuni važećeg akta.

Kada se akt odnosi na postupak javnih nabavki, isti mora sadržati elemente propisane zakonom, podzakonskim aktima i biti pripremljen u skladu sa utvrđenim obrascima, uputstvima i pozitivnim propisima koji se odnose na oblast javnih nabavki i da sadrži tehničku specifikaciju javnih nabavki kao prilog.

Član 11

Ukoliko je za donošenje akta zakonom, Statutom Grada ili drugim propisom Grada propisano održavanje javne rasprave, Veće povodom nacrta akta utvrđuje način i rok sprovođenja javne rasprave i određuje gradsku upravu, odnosno službu koja će sprovesti javnu raspravu i podneti Veću izveštaj o sprovedenoj javnoj raspravi sa stručnim mišljenjem o pristiglim predlozima, primedbama i sugestijama.

Član 12

Ukoliko Veće ulaže amandman na predlog akta koji je uputilo Skupštini Grada Niša, obrađivač tog akta je dužan da za potrebe Veća pripremi predlog amandmana.

Kada se Veće izjašnjava o amandmanu koji su podneli drugi predlagači na predlog akta Veća, obrađivač tog akta je dužan da za potrebe Veća pripremi mišljenje sa obrazloženjem o odbijanju ili prihvatanju amandmana.

Materijal iz prethodnog stava mora biti izrađen u obliku u kome akt donosi Veće.

Član 13

Akt se priprema uz poštovanje sledećih vizuelno-tehničkih standarda:

- u fontu teksta "Arial", veličina fonta 12, bez proreda između redova i stavova, vodeći računa o načelima korespondencije i tačnom mestu pisanja elemenata (delova) akta; Veličina fonta 11 može se koristiti kod dela akta "Obrazloženje".

- na vrhu stranice, na sredini, ispisuje se naziv akta velikim slovima;

- prored, odnosno razmak i to jednostruki, praviti u tekstu, između naziva akta i označavanja člana, odnosno između naziva glave/odeljka/pododeljka i označavanja člana; između označavanja člana i stava 1. svakog člana; a može se praviti i u tekstu člana između alineja ili tačaka (kod taksativnog ili drugog navođenja);

- u pogledu poravnanja teksta i to: horizontalno centriranje teksta koristiti kod naslova akta, numeracije članova akta; obostrano poravnanje teksta (tekst jednako poravnat duž leve i desne margine) u celom aktu, sa uvučenim prvim redom svakog stava, kao i naziva glave, podglave, odeljka i pododeljka;

- postavke margine teksta potrebno je definisati, odnosno poravnati tako da one iznose gornja i donja margina 2,00 cm, a leva i desna margina 2,50 cm;

- funkciju naglašavanja teksta "Bold" i funkciju podvlačenja teksta "Underline" koristiti umereno, isključivo po načelima struke, radi naglašavanja ili posebnog isticanja reči ili rečenice, odnosno naslova ili podnaslova;

- ako akt sadrži više strana, strane se numerišu u futeru - u donjem delu stranice i to na sredini strane, veličina fonta ista ili manja od ostalog teksta akta;

- ukoliko akt sadrži zaglavlje, isto se stavlja u gornji levi ugao akta, ispod grba Republike Srbije i sadrži naziv Republike Srbije, zatim naziv Grada Niša, naziv uprave ili organa Grada, broj akta, datum akta i sedište organa;

- potpis ovlašćenog lica stavlja se sa desne strane na kraju teksta akta i to u praznini koja se ostavlja između naziva funkcije-položaja i imena i prezimena potpisnika akta;

- numerički podaci, ukoliko se prikazuju u većem obimu, iskazuju se u odgovarajućim tabelama;

- ukoliko priroda stvari ne zahteva drugačije, jednocifreni brojevi se pišu slovima, a dvocifreni ciframa.

III PRIBAVLJANJE MIŠLJENJA, ODNOSNO SAGLASNOSTI U POSTUPKU PRIPREME AKTA

Član 14

U postupku pripreme akta obrađivač pribavlja i dostavlja Veću:

- mišljenje gradske uprave nadležne za finansije, ukoliko je za realizaciju predloženog akta potrebno obezbeđivanje i korišćenje finansijskih sredstava iz budžeta Grada (u mišljenju nadležna gradska uprava potvrđuje da su u okviru naznačenog razdela, glave, programa, funkcije, programske aktivnosti/projekta, ekonomske klasifikacije i aproprijacije, obezbeđena odnosno planirana sredstva za konkretnu namenu, da je angažovanje predloženog iznosa u skladu sa finansijskim planom nadležnog organa i da je obračunati iznos u skladu sa finansijskim, posebno poreskim propisima, odnosno daje izveštaj/podatke o korišćenju ranije odobrenih sredstava budžeta Grada i drugo);

- mišljenje Pravobranilaštva Grada Niša, ukoliko se stvaraju ugovorne obaveze za Grad, a u cilju zaštite imovinskih prava i interesa Grada (ukoliko se akt odnosi na davanje saglasnosti za zaključenje ugovora ili nekog drugog pravnog posla);

- mišljenje gradske uprave nadležne za javne nabavke, odnosno saglasnost na postupak javne nabavke ukoliko se nacrt/predlog akta odnosi na sprovođenje postupka javne nabavke koja se finansira iz sredstava budžeta Grada (da li je nabavka planirana, da li je nacrt/predlog akta u skladu sa propisima kojima se uređuje oblast javnih nabavki i drugo).

U slučaju da je zakonom, Statutom Grada ili drugim propisom utvrđeno da se akt donosi uz mišljenje gradske opštine, republičkog ili drugog organa, obrađivač je dužan da pribavi i navedena mišljenja, pre dostavljanja materijala Veću.

Ukoliko obrađivač ne postupi po datom mišljenju ili ga ne prihvati, dužan je da Veću, uz dobijeno mišljenje dostavi i pisano obrazloženje razloga o neprihvatanju istog.

Član 15

Nadležni organi, odnosno lica za davanje mišljenja iz prethodnog člana, dužna su da zatraženo mišljenje daju najkasnije u roku od pet radnih dana od prijema zahteva.

Izuzetno, kada za razmatranje pojedinih akata postoji neodložna potreba ili da bi se izbegle štetne posledice koje mogu nastati po interese Grada i građana, nadležni organi, odnosno lica iz stava 1. ovog člana, dužni su da daju mišljenje o aktu najkasnije narednog radnog dana od dana kada su primili zahtev.

Član 16

Uprave i službe Grada Niša, gradske opštine, preduzeća, ustanove i drugi subjekti čiji je osnivač Grad Niš, obavezni su da sarađuju sa Većem u pripremi odgovora na odbornička pitanja koja su iz nadležnosti Veća, dostavljanjem podataka, informacija i predloga.

IV DOSTAVLJANJE MATERIJALA VEĆU

Član 17

Dostavljanje materijala Veću, radi razmatranja i odlučivanja o pitanjima iz nadležnosti Veća, kao i radi utvrđivanja predloga odluka i drugih akta koje donosi Skupština Grada Niša, vrši se u elektronskom obliku, na elektronsku adresu Gradskog veća Grada Niša: GPGV@gu.ni.rs

Materijal iz stava 1. ovog člana, dostavljen u elektronskom obliku, predstavlja elektronski dokument, u smislu ovog pravilnika.

Materijal prosleđen u elektronskom obliku, dostavlja se obavezno Veću u pisanom obliku, zaveden, potpisan i overen od strane ovlašćenog lica, u skladu sa važećim propisima, u dva primerka, formata A4, najkasnije u roku od 24 sata od dostavljanja elektronskog dokumenta.

Obrađivač je odgovoran za istovetnost dostavljenog materijala u elektronskom i pisanom obliku.

Član 18

Materijal koji se dostavlja Veću obavezno sadrži i propratni akt, koji ima sledeći izgled i sadržinu:

- zaglavlje u gornjem levom uglu, ispod grba Republike Srbije, sadrži naziv Republike Srbije, zatim naziv Grada Niša, naziv uprave ili službe, odnosno drugog nadležnog organa Grada, koji dostavlja akt, broj akta, datum akta i sedište;

- na sredini propratnog akta naziv organa - Gradsko veće Grada Niša;

- tekst u kome se navodi da je nacrt, odnosno predlog akta pripremila nadležna gradska uprava ili drugi nadležni organ, sa navođenjem pravnog osnova kojim je utvrđena nadležnost organa za pripremu i upućivanje, odnosno utvrđivanje i dostavljanje nacrta, odnosno predloga pravnog akta;

- ispod teksta iz alineje treće ovog člana, ispisuje se tačan naziv akta koji se dostavlja, uz navođenje da je isti pripremljen u skladu sa zakonom ili drugim opštim aktima (navesti naziv zakona ili drugog opšteg akta grada) i ovim Pravilnikom;

- ispod teksta iz alineje četvrte ovog člana piše se tekst: "Predlaže se da se nacrt, odnosno predlog akta uvrsti u predlog ili dnevni red sednice Gradskog veća Grada Niša i određuje izvestilac, navođenjem imena i prezimena, kao i funkcije, odnosno položaja, koji će na sednici dati bliža objašnjenja i tumačenja u vezi sa dostavljenim materijalom";

- ispod teksta iz alineje pete ovog člana piše se tekst: "Načelnik gradske uprave, rukovodilac službe, odnosno rukovodilac nadležnog organa svojim potpisom garantuje da je dostavljeni nacrt, odnosno predlog akta formalno i materijalno ispravan i navodi njegovo ime, prezime i funkcija, odnosno položaj";

- ispod teksta iz alineje šeste ovog člana može se dodati tekst: "Prilog:" (u kome se navodi tačan naziv priloga, odnosno materijala koji se prilaže, a radi dopunjavanja, objašnjenja ili dokazivanja sadržine akta, sa brojem i datumom pod kojim je/su isti zaveden/i);

- u propratnom aktu se navodi kada se akt dostavlja radi utvrđivanja predloga, odnosno odlučivanja i donošenja pravnog akta, a kada se materijal dostavlja informativno;

- potpis ovlašćenog lica je sa desne strane na kraju teksta propratnog akta i to u praznini koja se ostavlja između naziva funkcije i imena i prezimena potpisnika propratnog akta i

- sa leve strane, nasuprot dela za potpisivanje ovlašćenog lica, stavlja se prazno mesto za potpis službenika koji je obradio, kontrolisao i odobrio predlog akta i to iznad njegovog punog imena i prezimena.

Član 19

Izuzetno, materijal za Veće može se dostaviti samo u pisanom obliku:

- ako je neophodna hitna dostava materijala, a iz objektivnih razloga nije moguće izvršiti dostavu u elektronskom obliku,

- ukoliko je materijal dostupan jedino u pisanom obliku i nije ga moguće prevesti u elektronski oblik.

Član 20

Dostavljanje materijala Veću u elektronskom obliku gradska uprava ili služba, vrši sa svoje zvanične elektronske adrese, a može vršiti i preko zaposlenih koji su ovlašćeni za dostavu elektronskih dokumenata.

Lica koja rukovode subjektima koji vrše elektronsku dostavu materijala za Veće, dostavljaju podatke i elektronske adrese zaposlenih koji su ovlašćeni za kontakt, prijem, dostavu i čuvanje elektronskih dokumenata.

Samo se materijali dostavljeni sa zvaničnih elektronskih adresa gradskih uprava ili službi ili elektronskih adresa ovlašćenih lica gradskih uprava ili službi smatraju validnim.

Član 21

Odredbe ovog pravilnika shodno primenjuju Kancelarija za lokalni ekonomski razvoj i Pravobranilaštvo Grada Niša, kada pripremaju i dostavljaju materijale Veću iz njegove nadležnosti.

V KONTROLA AKTA

Član 22

Kontrolu da li je akt pripremljen i dostavljen u skladu sa odredbama ovog pravilnika, vrši gradska uprava nadležna za obavljanje poslova za potrebe rada Veća.

U slučaju kada akt nije sačinjen ili dostavljen u skladu sa odredbama ovog pravilnika, gradska uprava iz stava 1. ovog člana će obavestiti obrađivača da treba da izvrši usaglašavanje akta ili dopunu materijala i dostavi isti u skladu sa odredbama ovog pravilnika.

Rok za usaglašavanje akta ili dopunu materijala i ponovno dostavljanje ne može biti duži od sedam dana od dana prijema obaveštenja.

Usaglašen akt, odnosno dopunjen materijal obrađivač, ponovo dostavlja Veću, uz naznaku u čemu se sastoji usaglašavanje akta, odnosno dopuna materijala.

Ukoliko obrađivač ne postupi u skladu sa obaveštenjem iz stava 2. ovog člana, gradska uprava nadležna za obavljanje poslova za potrebe rada Veća će ukazati da akt, odnosno materijal i pored obaveštenja i zahteva za usaglašavanje ili dopunu, nije pripremljen u skladu sa odredbama ovog pravilnika, uz navođenje u čemu se sastoji neusaglašenost akta ili nedostatak u dostavljenom materijalu.

VI ZAVRŠNE ODREDBE

Član 23

Donošenjem ovog Pravilnika prestaje da važi Pravilnik o postupku pripreme, izrade i dostave materijala ("Službeni list Grada Niša", broj 125/2008).

Član 24

Ovaj pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Niša".