PRAVILNIK
O PRENOSIVOSTI BROJA ZA USLUGE KOJE SE PRUŽAJU PREKO JAVNIH MOBILNIH KOMUNIKACIONIH MREŽA

("Sl. glasnik RS", br. 82/2024)

1. Predmet

Član 1

Ovim pravilnikom bliže se propisuju uslovi koje treba da ispune pružaoci komunikacionih usluga između lica koje su zasnovane na korišćenju numeracije, krajnji korisnici i Regulatorno telo za elektronske komunikacije i poštanske usluge (u daljem tekstu: Regulator) u pogledu prenosivosti nacionalnog broja za javne mobilne komunikacione usluge iz Plana numeracije, način prenosa broja, rokovi i visina naknada u postupku prenosa broja, kao i visina naknada u slučaju prekoračenja rokova za prenos broja.

Pružaoci komunikacionih usluga između lica, koje su zasnovane na korišćenju numeracije su dužni da ostvare međusobnu saradnju i saradnju sa Regulatorom u postupku prenosa broja, kao i da se uzdrže od svakog postupanja koje bi za cilj imalo otežavanje ili sprečavanje prenosa broja.

Član 2

Pojedini pojmovi upotrebljeni u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:

1) prenos broja, u smislu ovog pravilnika, je skup tehničkih i administrativnih postupaka, koji se sprovode u toku realizacije usluge prenosivosti broja, na način propisan ovim pravilnikom;

2) primalac broja je pružalac komunikacionih usluga, između lica koje su zasnovane na korišćenju numeracije, čije će usluge, u vezi sa brojem koji je predmet prenosa, krajnji korisnik koristiti nakon što se izvrši prenos broja;

3) davalac broja je pružalac komunikacionih usluga, između lica koje su zasnovane na korišćenju numeracije, koji daje broj u postupku prenosa broja, a čije je usluge, u vezi sa brojem koji je predmet prenosa, krajnji korisnik koristio do trenutka prenosa broja;

4) matični imalac broja je pružalac komunikacionih usluga, između lica koje su zasnovane na korišćenju numeracije, koji ima pravo korišćenja broja iz Plana numeracije za javne mobilne komunikacione usluge, a koje mu pripada na osnovu dozvole za korišćenje numeracije;

5) krajnji korisnik je korisnik koji ne pruža usluge korišćenja javne elektronske komunikacione mreže ili javno dostupne elektronske komunikacione usluge, odnosno fizičko ili pravno lice koje za sopstvene potrebe koristi javne elektronske komunikacione usluge po osnovu zaključenog ugovora sa pružaocem komunikacionih usluga, između lica koje su zasnovane na korišćenju numeracije, ili na drugi predviđeni način, a kome je za ostvarivanje ovih usluga dodeljen broj;

6) centralna baza podataka prenetih brojeva (u daljem tekstu: centralna baza) predstavlja referentnu bazu podataka koja sadrži podatke potrebne za usmeravanje poziva prema prenetim brojevima, omogućava pravovremeno ažuriranje lokalne baze podataka prenetih brojeva i sadrži zapise o svim obavljenim radnjama u postupku prenosa broja;

7) lokalna baza podataka prenetih brojeva (u daljem tekstu: lokalna baza) se nalazi kod pružaoca komunikacionih usluga između lica, koje su zasnovane na korišćenju numeracije, i predstavlja operativnu bazu podataka, koja sadrži podatke potrebne za usmeravanje poziva prema prenetim brojevima i redovno se ažurira podacima iz centralne baze;

8) predbroj za usmeravanje (routing number) je broj koji služi za usmeravanje poziva prema prenetim brojevima, a nalazi se u centralnoj i lokalnim bazama;

9) vremenski okvir je interval u trajanju između 02,00 i 06,00 sati radnim danom, u toku koga se broj koji se prenosi isključuje kod davaoca broja i uključuje kod primaoca broja;

10) "All Call Query" je metod usmeravanja poziva prema prenetom broju gde pružalac komunikacione usluge, između lica koje su zasnovane na korišćenju numeracije, kod koga je započet poziv, pre uspostavljanja svakog poziva, proverava u svojoj lokalnoj bazi da li je pozvani broj prenet. U slučaju da je pozvani broj prenet, na osnovu predbroja za usmeravanje, uspostavlja se poziv direktno prema primaocu broja;

11) "Query on Release" je metod usmeravanja poziva prema prenetom broju gde se pružalac komunikacionih usluga između lica koja je zasnovana na korišćenju numeracije kod koga je započet poziv, signalizacionom porukom, od strane matičnog imaoca broja, obaveštava da je broj prenet. Po prijemu ove poruke, pružalac komunikacione usluge, između lica koja je zasnovana na korišćenju numeracije, kod koga je započet poziv, usmerava poziv direktno prema primaocu broja, na osnovu predbroja za usmeravanje, koji dobija upitom u svoju lokalnu bazu;

12) radni dan je svaki dan u toku godine, osim nedelje i državnog ili verskog praznika, koji su neradni dani u skladu sa zakonom kojim se određuju državni i drugi praznici u Republici Srbiji.

Član 3

Pružaoci komunikacionih usluga između lica koje su zasnovane na korišćenju numeracije (u daljem tekstu: pružaoci komunikacionih usluga) su dužni da svim krajnjim korisnicima prilikom promene pružaoca komunikacionih usluga, omoguće zadržavanje njihovog postojećeg broja, osim u slučajevima propisanim u članu 11. ovog pravilnika.

U cilju realizacije prenosivosti broja pružaoci komunikacionih usluga su u obavezi da usklade svoje opšte uslove kojima regulišu pružanje usluga, sa ovim pravilnikom.

Krajnji korisnici usluge sa plaćanjem unapred, koji nemaju zaključen korisnički ugovor (u daljem tekstu: prepaid korisnik) moraju biti registrovani, kako bi mogli da prenesu svoj broj.

Ukoliko nisu registrovani prepaid korisnici, da bi preneli broj, neophodno je da potvrde pravo korišćenja broja tako što će se obaviti identifikacija krajnjeg korisnika u skladu sa procedurom primaoca broja uz davanje na uvid SIM kartice i PUK broja, kao i važećeg identifikacionog dokumenta (lične karte ili putne isprave).

Primalac broja je dužan da obavi registraciju prepaid korisnika, iz stava 4. ovog člana, u skladu sa odredbama člana 158. Zakona o elektronskim komunikacijama ("Službeni glasnik RS", broj 35/23, u daljem tekstu: Zakon).

Krajnji korisnik koji je izvršio prenos broja, ne može da ponovo traži prenos istog broja u periodu kraćem od dva meseca od dana kada je izvršen prenos tog broja, osim u slučajevima kada krajnji korisnik nije dobio ugovorenu uslugu sa odgovarajućim kvalitetom.

Krajnji korisnik ne može od primaoca broja da zahteva prenošenje dodatnih usluga koje je imao kod davaoca broja.

Davalac broja je dužan da, na zahtev krajnjeg korisnika, dostavi podatke o svim brojevima krajnjeg korisnika uz podatke o ugovoru i datumu isticanja ugovora za svaki od brojeva, u roku od dva radna dana od dana podnošenja zahteva. Davalac broja i krajnji korisnik imaju dopunski rok za usaglašavanje i sređivanje podataka u trajanju od tri radna dana.

Davalac broja na zahtev krajnjeg korisnika vrši povraćaj celokupnog preostalog iznosa unapred plaćenih usluga na koji se može obračunati naknada koja obuhvata stvarne troškove koji nastaju za davaoca broja samo ukoliko je to predviđeno korisničkim ugovorom.

Matični imalac broja ima pravo da menja pretplatničku numeraciju u skladu sa Planom numeracije, uz saglasnost Regulatora.

2. Podnošenje zahteva za prenos broja

Član 4

Postupak prenosa broja počinje podnošenjem zahteva za prenos broja primaocu broja u pisanoj formi ili elektronskim putem, upotrebom kvalifikovanog elektronskog potpisa ili registrovanih šema elektronske identifikacije srednjeg i visokog nivoa u skladu sa zakonom kojim se uređuju elektronske komunikacije i zakonom kojim se uređuje elektronski dokument, elektronska identifikacija i usluge od poverenja u elektronskom poslovanju.

Zahtev iz stava 1. ovog člana se ujedno smatra i zahtevom krajnjeg korisnika za raskid korisničkog ugovora sa davaocem broja o korišćenju usluga u vezi sa brojem koji je predmet zahteva za prenos, što podrazumeva prestanak obaveza između njih prema opštim uslovima i korisničkom ugovoru, kojima je bio regulisan njihov međusobni odnos.

U slučaju kada krajnji korisnik raskine ugovor na osnovu koga je koristio broj iz Plana numeracije, može da prenese taj broj kod novog primaoca broja u roku od 30 dana od datuma raskida ugovora sa davaocem broja, na isti način i pod istim uslovima koji važe za aktivan broj, osim ako se krajnji korisnik ne odrekne tog prava.

Zahtev za prenos broja, koji je podnet elektronskim putem u skladu sa zakonom kojim se uređuje elektronski dokument, elektronska identifikacija i usluge od poverenja u elektronskom poslovanju, čuva se u skladu sa odredbama tog zakona, a primalac broja može ga dostaviti elektronskim putem davaocu broja.

Zahtev za prenos broja može se podneti, sa tačno određenim datumom, najviše 30 dana unapred. Ukoliko zahtevani datum prenosa broja nastupa nakon dva radna dana od dana podnošenja zahteva za prenos broja to predstavlja zahtev za prenos broja podnet sa tačno određenim datumom.

Član 5

Zahtev za prenos broja podnosi fizičko lice (za maloletna lica zahtev podnosi roditelj ili staratelj), a za pravno lice odgovorno lice u pravnom licu na osnovu pisanog ovlašćenja.

Obrazac zahteva za prenos broja se nalazi kod primaoca broja i sadrži sledeće podatke:

1) o krajnjem korisniku:

(1) za fizička lica: ime, prezime, JMBG (za strane državljane broj putne isprave i državu izdavanja ili evidencioni broj dodeljen od strane nadležnih organa Republike Srbije) i adresu;

(2) za pravna lica: poslovno ime, sedište - adresu, matični broj, PIB i JMBG odgovornog lica u pravnom licu, odnosno ovlašćenog lica za zastupanje pravnog lica;

2) broj ili grupu brojeva koji se prenose;

3) vrstu ugovora/korisničkog odnosa sa davaocem broja (prepaid, postpaid);

4) naziv davaoca broja;

5) naziv primaoca broja;

6) datum i vreme podnošenja zahteva;

7) datum zahtevanog prenosa unutar propisanog vremenskog okvira realizacije usluge;

8) izjavu krajnjeg korisnika da se ovaj zahtev ujedno smatra i zahtevom za raskid korisničkog ugovora sa davaocem broja, odnosno zahtevom za prestanak obaveza između davaoca broja i krajnjeg korisnika prema opštim uslovima kojima je bio regulisan njihov međusobni odnos;

9) izjavu krajnjeg korisnika da se obavezuje da će izmiriti sve obaveze prema davaocu broja, nastale do trenutka prenosa broja, kao i obaveze nastale u toku postupka prenosa broja i sva naknadno dospela potraživanja koja su nastala do trenutka raskida korisničkog ugovora;

10) izjavu krajnjeg korisnika da prihvata da mu primalac broja suspenduje odlazne pozive, izuzev poziva hitnim službama, na rok od 30 dana, a potom da ga na zahtev davaoca broja isključi, ukoliko nije izmirio zaostala dugovanja prema davaocu broja, nastala do trenutka raskida korisničkog ugovora;

11) saglasnost krajnjeg korisnika da se njegovi lični podaci prikupljaju, obrađuju i razmenjuju između primaoca i davaoca broja i centralne baze samo u svrhu realizacije prenosa broja.

Član 6

Lice koje podnosi zahtev za prenos broja u pisanoj formi, u obavezi je da se identifikuje davanjem na uvid važeće lične karte ili putne isprave.

Lice koje podnosi zahtev za prenos broja elektronskim putem identifikuje se upotrebom kvalifikovanog elektronskog potpisa ili registrovanih šema elektronske identifikacije srednjeg i visokog nivoa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje elektronski dokument, elektronska identifikacija i usluge od poverenja u elektronskom poslovanju.

U ime pravnog lica zahtev za prenos broja podnosi:

1) ovlašćeno lice za zastupanje pravnog lica;

2) treće lice na osnovu pisanog ovlašćenja (specijalnog punomoćja), koje je dato od strane lica ovlašćenog za zastupanje pravnog lica.

Lice koje podnosi zahtev za prenos broja koji je vezan korisničkim ugovorom, u obavezi je da primaocu broja dostavi dokaz poslednjeg izmirenog dospelog računa, ukoliko primalac broja to zahteva.

U toku postupka prenosa broja primalac broja i davalac broja po pravilu razmenjuju informacije elektronskim putem.

Član 7

Davalac broja je dužan da krajnjem korisniku dostavi obračun dospelih i ostalih dugovanja, u roku od dva radna dana od dana podnošenja zahteva za prenos broja. Davalac broja je dužan da posebno navede koliko iznosi dugovanje usled prevremenog raskida korisničkog ugovora.

Davalac broja po utvrđivanju neizmirenih obaveza, uključujući sve obaveze koje proističu iz korisničkog ugovora usled prevremenog raskida ugovora prema davaocu broja, dostavlja zahtev za plaćanje dospelih dugovanja krajnjem korisniku i o tome istovremeno obaveštava primaoca broja, koji je u obavezi da o prijemu navedenog obaveštenja, informiše svog krajnjeg korisnika. Davalac broja ostavlja krajnjem korisniku razuman rok za plaćanje, koji ne može biti kraći od 15 dana i duži od mesec dana. Ukoliko krajnji korisnik u ostavljenom roku ne izmiri svoje obaveze, odnosno ne dostavi dokaz primaocu broja o izmirenju obaveza prema davaocu broja, biće mu suspendovani odlazni pozivi, izuzev poziva hitnim službama, i to na period od 30 dana.

Suspenzija korišćenja brojeva ne može se vršiti neradnim danima, odnosno vikendom i državnim ili verskim praznicima koji se praznuju neradno, što znači da su pružaoci komunikacionih usluga u obavezi da u takvim situacijama trenutak navedene suspenzije pomere na prvi naredni radni dan.

U slučaju da krajnji korisnik izmiri svoje obaveze pre isteka roka suspenzije, aktiviraće se korišćenje broja. Ukoliko krajnji korisnik ne izmiri svoje obaveze u toku trajanja suspenzije od 30 dana, broj će biti isključen kod primaoca broja.

Nakon raskida korisničkog ugovora ili prekida ugovornog odnosa između krajnjeg korisnika i primaoca broja, preneti broj će biti vraćen matičnom imaocu broja najranije u roku od 35 a najkasnije u roku od 45 dana od dana kada je raskinut korisnički ugovor ili prekinut ugovorni odnos između krajnjeg korisnika i primaoca broja.

Primalac broja ne može na zahtev krajnjeg korisnika aktivirati preneti broj kada je taj broj vraćen matičnom imaocu broja.

Postupak vraćanja broja matičnom operatoru se obavlja preko centralne baze.

3. Postupak prenosa broja

Član 8

Zahtev za prenos broja koji je podnet do 18,00 sati radnim danom, smatra se zahtevom podnetim za taj dan. Ukoliko je zahtev podnet posle 18,00 sati, smatra se zahtevom koji je podnet za sledeći radni dan. Primalac broja, zahtev za prenos broja, bez odlaganja, elektronskim putem prosleđuje centralnoj bazi i obavezno šalje sledeće podatke:

1) podatke o krajnjem korisniku iz člana 5. stav 2. tačka 1) ovog pravilnika;

2) broj ili brojeve koji se prenose;

3) vrstu ugovornog (korisničkog) odnosa;

4) nazive davaoca i primaoca broja.

Po prijemu navedenih podataka, centralna baza odgovara primaocu broja, potvrdom o započetom postupku prenosa broja.

Po prijemu i proveri predmetnog zahteva, centralna baza prosleđuje davaocu broja zahtev krajnjeg korisnika za prenos broja.

U slučaju elektronskog podnošenja zahteva za prenos broja, primalac broja je dužan da omogući krajnjem korisniku da u svakom trenutku može podneti zahtev za prenos broja, upotrebom kvalifikovanog elektronskog potpisa ili registrovanih šema elektronske identifikacije srednjeg i visokog nivoa u skladu sa zakonom kojim se uređuje elektronski dokument, elektronska identifikacija i usluge od poverenja u elektronskom poslovanju.

U slučaju eventualnih izmena podataka ili ponovljenih zahteva za prenos broja, krajnji korisnik će potpisati obrazac zahteva u pisanoj formi ili upotrebom kvalifikovanog elektronskog potpisa ili registrovanih šema elektronske identifikacije srednjeg i visokog nivoa u skladu sa zakonom kojim se uređuje elektronski dokument, elektronska identifikacija i usluge od poverenja u elektronskom poslovanju.

Član 9

Po prijemu zahteva davalac broja proverava ispunjenost uslova za prenos broja i o tome obaveštava primaoca broja i centralnu bazu.

Postupak provere ispunjenosti uslova i slanja obaveštenja iz prethodnog stava ne može trajati duže od jednog radnog dana, od dana kada je davalac broja primio zahtev za prenos broja, odnosno od kada je zahtev za prenos broja podnet sa tačno određenim datumom.

Krajnji korisnik koji je podneo zahtev za prenos broja ima pravo da podnese zahtev za odustajanje od prenosa broja primaocu broja u pisanoj ili elektronskoj formi u skladu sa zakonom kojim se uređuju elektronske komunikacije ili zakonom kojim se uređuje elektronski dokument, elektronska identifikacija i usluge od poverenja u elektronskom poslovanju, i to do trenutka dok davalac broja ne pošalje obaveštenje primaocu broja da je prenos odobren.

Primalac broja je dužan da evidentira datum i vreme podnošenja zahteva za odustajanje od prenosa broja i o tome odmah obavesti davaoca broja i centralnu bazu.

Član 10

Ukoliko su uslovi za prenos broja ispunjeni, davalac broja obaveštava primaoca broja i centralnu bazu o prihvatanju zahteva za prenos broja na dan i u vremenskom okviru koji su određeni u zahtevu, o čemu primalac broja obaveštava krajnjeg korisnika.

Od trenutka kada je davalac broja prihvatio prenos broja, do izvršenja ovog prenosa ne može proći više od jednog radnog dana, osim u slučaju kada je zahtev za prenos broja podnet sa tačno određenim datumom.

Davalac broja, na dan i u vremenu koje je potvrdio šalje poruku centralnoj bazi da će isključiti broj, a centralna baza prosleđuje ovu poruku primaocu broja.

Primalac broja, u najkraćem mogućem roku, uključuje broj iz zahteva i odmah šalje potvrdu centralnoj bazi da je broj iz zahteva uključen. Po prijemu potvrde da je broj naveden u zahtevu uključen u mrežu operatora primaoca broja, centralna baza se automatski ažurira i podaci o izvršenom prenosu su dostupni svim lokalnim bazama.

Davalac broja isključuje broj iz svoje mreže, po prijemu potvrde od centralne baze da je broj ažuriran sa podacima o izvršenom prenosu.

Ukoliko primalac broja pruži krajnjem korisniku uslugu u roku od četiri sata od slanja potvrde centralnoj bazi da je broj uključen, prenos broja smatraće se uspešnim. Ukoliko se ovaj rok prekorači krajnji korisnik može od davaoca broja da zahteva da ponovo aktivira broj i sa tim povezane usluge do uspešnog završetka postupka prenosa broja.

Ugovorni odnos između davaoca broja i krajnjeg korisnika se smatra raskinutim danom uspešnog završetka postupka prenosa broja.

Član 11

Davalac broja može da odbije zahtev za prenos broja ako je:

1) zahtev podnelo neovlašćeno lice;

2) zahtev za prenos broja netačan ili nepotpun;

3) neregistrovan prepaid korisnik;

4) utvrđeno da postoje neizmirena dospela dugovanja krajnjeg korisnika, uključujući sve obaveze koje proističu iz korisničkog ugovora usled prevremenog raskida ugovora prema davaocu broja, osim u slučaju raskida ugovora pre isteka perioda na koji je zaključen, u skladu sa članom 131. Zakona;

5) broj već u postupku prenosa ili je od poslednjeg prenosa broja protekao period kraći od dva meseca, od dana kada je izvršen prenos tog broja, osim u slučajevima kada krajnji korisnik nije dobio ugovorenu uslugu sa odgovarajućim kvalitetom;

6) broj u upotrebi kod davaoca broja kraće od dva meseca;

7) broj ukraden, nepostojeći, privremeno ili trajno isključen kod davaoca broja;

8) tražen prenos broja koji je jedan iz vezane serije brojeva ili pripada korisničkoj grupi brojeva kod davaoca broja.

Davalac broja neće odbiti zahtev za prenos broja ukoliko se u slučaju fizičkih lica utvrdi da se adresa krajnjeg korisnika navedena u zahtevu, ne slaže sa adresom iz njegove evidencije, odnosno ako se u slučaju pravnih lica utvrdi da se poslovno ime, naziv ili sedište, odnosno adresa krajnjeg korisnika navedena u zahtevu, ne slaže sa adresom iz njegove evidencije. Sitne slovne razlike u nazivu i adresi krajnjeg korisnika neće predstavljati dovoljan razlog za odbijanje zahteva za prenos broja. Ukoliko je jedinstveni matični broj fizičkog lica ili matični broj i PIB pravnog lica ispravan, zahtev može da se odbije, samo ukoliko neslaganje ostalih podataka daje povod za opravdanu sumnju.

Postojanje ugovorne obaveze između krajnjeg korisnika i davaoca broja, ne može biti razlog za odbijanje zahteva za prenos, osim u slučaju kada prekid ugovorne obaveze dovodi do dospelih dugovanja za krajnjeg korisnika.

Kada davalac broja i krajnji korisnik koji kod davaoca broja koristi javne elektronske komunikacione usluge po osnovu zaključenog korisničkog ugovora ili na drugi predviđeni način, uz saglasnu izjavu volja izvrše promenu ugovornog odnosa ili dela ugovornog odnosa, davalac broja to ne može koristiti kao razlog za odbijanje prenosa broja iz stava 1. tačka 6) ovog člana.

U slučaju vezane serije brojeva dozvoljeno je prenošenje pojedinačnih celina, kao i pojedinačnih brojeva ukoliko prethodno krajnji korisnik istupi iz definisane serije vezanih brojeva kod davaoca broja.

Pružalac komunikacionih usluga je u obavezi da u svom informacionom sistemu uredno vodi evidenciju podataka krajnjih korisnika, naročito u delu koji se odnosi na podatke koji su neophodni za prenos broja i koji se smatraju obaveznim podacima krajnjeg korisnika.

Član 12

U slučaju da se zatraženi broj ne može preneti, davalac broja će o razlozima odbijanja prenosa broja obavestiti centralnu bazu i pisanim ili elektronskim putem primaoca broja, u roku od jednog radnog dana od dana prijema zahteva. Ukoliko postoji više razloga za odbijanje prenosa broja, davalac broja će navesti sve razloge za odbijanje.

Nakon prijema obaveštenja iz stava 1. ovog člana, primalac broja će u najkraćem mogućem roku obavestiti krajnjeg korisnika o odbijanju zahteva za prenos broja pisanim ili elektronskim putem, odnosno tekstualnom porukom (SMS), u skladu sa izabranim načinom obaveštavanja za koji se krajnji korisnik u pisanoj formi opredelio prilikom podnošenja zahteva za prenos broja.

Ukoliko se krajnji korisnik opredeli za obaveštenje putem tekstualne poruke (SMS) o detaljnim razlozima odbijanja krajnji korisnik će moći da se informiše pozivanjem korisničkog servisa primaoca broja.

Član 13

U slučaju da dođe do nepredviđenog kašnjenja u postupku prenosa broja, pružalac komunikacione usluge kod koga je došlo do kašnjenja odmah će pristupiti otklanjanju uzroka kašnjenja i o tome obavestiti drugog pružaoca komunikacione usluge i centralnu bazu.

U slučaju kada je prenos broja zakazan tri ili više dana unapred, primalac broja dužan je da dostavi korisniku SIM karticu, minimalno 24 sata pre prenosa, u najbližoj poslovnici ili poslovnici koju krajnji korisnik označi ili na drugi dogovoreni način. Primalac broja je dužan da omogući testiranje usluge i da eventualne nedostatke otkloni pre prenosa broja.

Ukoliko je to tehnički izvodljivo, krajnji korisnik može da zahteva realizaciju prenosa broja putem sistema za prenos na daljinu (Over-the-Air provisioning), kako bi se promena pružaoca komunikacionih usluga olakšala.

Svi pružaoci komunikacionih usluga su dužni da odmah po uočavanju bilo koje greške u sistemu za prenos broja, uključujući i greške u sinhronizaciji, o tome odmah obaveste sve pružaoce komunikacionih usluga i centralnu bazu i da odmah pristupe otklanjanju uzroka greške.

4. Baze podataka prenetih brojeva

Član 14

Bazu podataka prenetih brojeva čini referentna centralna baza Regulatora.

Regulator je odgovoran za postavljanje, razvoj, održavanje i finansiranje centralne baze.

Regulator određuje sadržaj i formu podataka, kao i postupak čuvanja i ažuriranja podataka koji se nalaze u centralnoj bazi, vodeći računa o zaštiti podataka o ličnosti.

Regulator utvrđuje način razmene podataka (pristup, interfejse i protokole) između centralne i lokalnih baza, a pružaoci komunikacionih usluga su dužni da obezbede ispravno i blagovremeno ažuriranje svojih lokalnih baza sa sadržajem centralne baze.

Član 15

Centralna baza sadrži spisak svih prenetih brojeva. Uz svaki preneti broj pridružuje se predbroj za usmeravanje.

Predbroj za usmeravanje služi za usmeravanje poziva prema prenetim brojevima. Sastoji se od prefiksa koji označava da se radi o prenetom broju i ima heksadecimalnu vrednost D, oznake pružaoca komunikacionih usluga i oznake čvora. Oznaka pružaoca komunikacionih usluga, sastoji se od dve decimalne cifre i predstavlja broj koji Regulator dodeljuje pružaocima komunikacionih usluga. Oznaka čvora sastoji se od dve decimalne cifre i predstavlja broj koji pružalac komunikacionih usluga može da odredi sam.

Centralna baza sadrži zapise o svim obavljenim radnjama u postupku prenosa broja iz ovog pravilnika.

5. Usmeravanje poziva prema prenetim brojevima

Član 16

Pri uspostavljanju govorne veze koju inicira krajnji korisnik javne komunikacione usluge, prema prenetom broju iz Plana numeracije za javne mobilne komunikacione usluge, koristi se metod "All Call Query", u skladu sa preporukom ETSI 123 066 (3GPP TS 23.066).

Prilikom prosleđivanja dolaznog međunarodnog poziva, prema prenetom broju iz Plana numeracije za javne mobilne komunikacione usluge, koristi se metod "Query On Release", u skladu sa odgovarajućim međunarodnim preporukama, ili metod "All Call Query", u skladu sa preporukom ETSI 123 066 (3GPP TS 23.066).

Član 17

Pružalac komunikacionih usluga kod koga je započet poziv, odnosno pružalac komunikacionih usluga koji je prihvatio dolazni međunarodni ili nacionalni poziv prema prenetom broju, odgovoran je za ispravno usmeravanje tog poziva direktno prema pružaocu komunikacionih usluga kod koga se preneti broj nalazi u skladu sa metodama usmeravanja iz člana 16. ovog pravilnika.

Pružaoci komunikacionih usluga su u obavezi da pozive prema prenetim brojevima usmeravaju na isti način kao i pozive prema brojevima primaoca broja koji nisu preneti.

Principi usmeravanja poziva iz st. 1. i 2. ovog člana, odnose se i na zahtev za isporukom tekstualne (SMS), odnosno multimedijalne (MMS) poruke.

Regulator ne snosi odgovornost za pogrešno usmerene pozive prema prenetim brojevima.

6. Naknade

Član 18

Primalac broja i davalac broja ne mogu zahtevati od krajnjeg korisnika naknadu troškova za prenos broja.

Primalac broja dužan je da plati naknadu u iznosu od 200,00 dinara, bez poreza na dodatu vrednost, davaocu broja, po izvršenom prenosu broja.

Ukoliko se u zahtevu prenosi više od 100 brojeva, naknada od stotog broja nadalje iznosi polovinu iznosa iz prethodnog stava.

Davalac broja primaocu broja izdaće račun za uslugu prenosa broja za ukupan broj prenetih brojeva iz mreže davaoca u mrežu primaoca broja u obračunskom periodu. Ukupan broj prenetih brojeva iz mreže davaoca broja u mrežu primaoca broja se uzima iz centralne baze za dati obračunski period. Period obračuna je jedan kalendarski mesec.

Član 19

Pružaoci komunikacionih usluga ne mogu pozive prema prenetim brojevima naplaćivati više od poziva prema neprenetim brojevima za pružanje istih javno dostupnih elektronskih komunikacionih usluga.

Ugovorom o međupovezivanju pružaoci komunikacionih usluga ne mogu određivati veće cene za pozive prema prenetim brojevima, u odnosu na pozive prema brojevima koji nisu preneti, kada se upotrebljavaju za pružanje istih javno dostupnih elektronskih komunikacionih usluga.

Član 20

Matični imalac broja ostaje zadužen za dodeljeni broj i kada se taj broj prenese kod primaoca broja i plaća za to odgovarajuću naknadu propisanu zakonom kojim se uređuju naknade za korišćenje javnih dobara.

Primalac broja dužan je da matičnom imaocu broja plaća godišnju naknadu u iznosu određenom zakonom kojim se uređuju naknade za korišćenje javnih dobara, za svaki broj koji je kod njega prenet, srazmerno broju dana u godini koliko se dugo taj preneti broj koristi kod primaoca broja.

U slučaju prekida korišćenja prenetog broja, primalac broja je dužan da u roku ne kraćem od 35 dana i ne dužem od 45 dana od dana deaktiviranja broja obavesti centralnu bazu i matičnog imaoca broja, čime je taj broj vraćen matičnom imaocu broja.

Član 21

Pružaoci komunikacionih usluga koji poslovno sarađuju sa pružaocima usluga sa dodatom vrednošću u obavezi su da im na njihov zahtev dostavljaju podatke o prenetim brojevima.

U slučaju da matični imalac broja ne prosleđuje poruke koje su upućene prema prenetom broju dužan je da na odgovarajući način obavesti pružaoca usluga sa dodatom vrednošću kod kog pružaoca komunikacionih usluga se nalazi preneti broj kome je upućena poruka.

Član 22

U slučaju da davalac broja centralnoj bazi ne pošalje poruku, da će krajnjem korisniku isključiti uslugu, u roku od četiri sata od termina koji je naveden u poruci kojom se potvrdilo prihvatanje zahteva za prenos broja, dužan je da krajnjem korisniku plati naknadu u iznosu od 1.000,00 dinara, bez poreza na dodatu vrednost, za svaki dan kašnjenja po broju. Ukoliko se u zahtevu prenosi više od 100 brojeva, naknada od stotog broja nadalje iznosi 500,00 dinara, bez poreza na dodatu vrednost, za svaki dan kašnjenja po broju. Davalac broja nema obavezu plaćanja naknade ako je do kašnjenja došlo usled okolnosti na koje on nije mogao da utiče.

U slučaju da primalac broja ne pošalje poruku da je uključio broj i ne aktivira uslugu krajnjem korisniku u roku od četiri sata, od trenutka kada je davalac broja poslao poruku da će krajnjem korisniku da isključi broj, dužan je da krajnjem korisniku plati naknadu u iznosu od 1.000,00 dinara, bez poreza na dodatu vrednost, za svaki dan kašnjenja po broju. Ukoliko se u zahtevu prenosi više od 100 brojeva, naknada od stotog broja nadalje iznosi 500,00 dinara, bez poreza na dodatu vrednost, za svaki dan kašnjenja po broju. Primalac broja nema obavezu plaćanja naknade ako je do kašnjenja došlo usled okolnosti na koje on nije mogao da utiče.

Obaveza plaćanja naknade za kašnjenje iz st. 1. i 2. ovog člana ne može trajati duže od 15 dana od trenutka isteka roka iz st. 1. i 2. ovog člana.

Pružaoci komunikacionih usluga su dužni da na zahtev krajnjeg korisnika dostavi sve raspoložive podatke sa vremenima iz st. 1. i 2. ovog člana, u skladu sa izabranim načinom obaveštavanja za koji se krajnji korisnik opredelio prilikom podnošenja zahteva za prenos broja.

Da bi krajnji korisnik ostvario pravo na naknade iz st. 1. i 2. ovog člana u obavezi je da podnese zahtev primaocu i/ili davaocu broja najkasnije u roku od 30 dana od termina navedenog u poruci kojom je davalac broja potvrdio prihvatanje zahteva za prenos broja.

Pružalac komunikacione usluge je u obavezi da u roku od 15 dana od dana prijema zahteva iz stava 5. ovog člana, dostavi krajnjem korisniku odgovor i ukoliko utvrdi da je isti osnovan, u roku od 15 dana od dana dostavljanja odgovora plati naknadu krajnjem korisniku.

7. Obaveštavanje krajnjih korisnika

Član 23

Pružaoci komunikacionih usluga su dužni da učine javno dostupnim, objavljivanjem u medijima, na svojim veb prezentacijama i na drugi pogodan način, adrese i radno vreme korisničkih centara (poslovnica) u kojima se primaju zahtevi za prenos brojeva, kao i o podnošenju zahteva elektronskim putem

Pružaoci komunikacionih usluga su dužni da informacije o prenetim brojevima i cenama poziva prema tim brojevima učine dostupnim na upit svojim krajnjim korisnicima preko veb prezentacija i davanjem informacija preko pozivnih centara, a mogu se koristiti i drugi vidovi javnog obaveštavanja.

Matični imalac broja je dužan da, svojim krajnjim korisnicima obezbedi automatsku govornu poruku sledećeg sadržaja: "Pozivate broj koji je prenet kod pružaoca komunikacione usluge X. Molimo sačekajte da se uspostavi veza". Ova poruka se ne tarifira. Govorna poruka će inicijalno biti deaktivirana, a na osnovu zahteva svog krajnjeg korisnika, pružalac komunikacionih usluga ovu poruku može aktivirati ili ponovo deaktivirati, s tim što ovaj zahtev za svoj broj ne može podneti krajnji korisnik kome je izvršen prenos broja.

Krajnji korisnik može dobiti informaciju o tome da li je broj prenet na veb prezentaciji Regulatora "https://prenesibroj.rs/".

8. Završne odredbe

Član 24

Danom početka primene ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o prenosivosti broja za usluge koje se pružaju preko javnih mobilnih komunikacionih mreža ("Službeni glasnik RS", br. 13/22 i 89/22).

Član 25

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjuje se od 1. juna 2025. godine.