PRAVILNIK
O NAČINU KONTROLE KORIŠĆENJA RADIOFREKVENCIJSKOG SPEKTRA, OBAVLJANJA TEHNIČKIH PREGLEDA I ZAŠTITE OD SMETNJI

("Sl. glasnik RS", br. 82/2024)

 

I UVODNE ODREDBE

1. Predmet uređivanja

Član 1

Ovim pravilnikom bliže se uređuje način kontrole korišćenja radiofrekvencijskog spektra, obavljanje tehničkih pregleda i zaštite od smetnji.

Regulatorno telo za elektronske komunikacije i poštanske usluge (u daljem tekstu: Regulator) vrši stalnu kontrolu korišćenja radiofrekvencijskog spektra kao prirodnog ograničenog javnog dobra i preduzima mere za otklanjanje smetnji i neovlašćenog korišćenja radiofrekvencijskog spektra, kao i nepravilnosti u postupku tehničkog pregleda, u skladu sa odredbama Zakona o elektronskim komunikacijama ("Službeni glasnik RS", broj 35/23, u daljem tekstu: Zakon) i propisima donetim na osnovu njega, kojima je uređen stručni nadzor u oblasti elektronskih komunikacija.

Odredbe ovog pravilnika ne odnose se na radio-stanice i radio-sisteme koji rade u radiofrekvencijskim opsezima određenim za posebne namene.

Član 2

Kontrola se obavlja proverom rada korisnika radiofrekvencijskog spektra, otkrivanjem i sprečavanjem neovlašćenog korišćenja radiofrekvencijskog spektra, merenjem parametara potrebnih za planiranje korišćenja radiofrekvencijskog spektra, ispitivanjem i utvrđivanjem uzroka smetnji i preduzimanjem mera za njihovo otklanjanje u skladu sa Zakonom, propisima donetim na osnovu njega, Međunarodnog Pravilnika o radio-komunikacijama (ITU Radio Regulations, u daljem tekstu: Pravilnik o radio-komunikacijama) i domaćim i međunarodnim standardima.

Član 3

Kontrola obuhvata proveru korišćenja radiofrekvencijskog spektra, uključujući proveru parametara radio-emisija i relevantnih karakteristika radio-stanica kao izvora tih emisija u skladu sa tehničkim mogućnostima Regulatora.

Kontrola parametara radio-emisija kao i karakteristika radio-stanica iz stava 1. ovog člana odnosi se na radio-emisije i radio-stanice na teritoriji Republike Srbije.

Kontrola obuhvata i proveru parametara emisija radio-stanica koje su na teritoriji drugih država, onda kada je potrebno izvršiti koordinaciju radio-frekvencija, utvrditi zauzetost radiofrekvencijskog spektra i preduzeti odgovarajuće mere u cilju otklanjanja smetnji ako ih prouzrokuju emisije tih radio-stanica.

2. Saradnja sa nadležnim organima

Član 4

Kontrolu radiofrekvencijskog spektra za posebne namene vrši Regulator u saradnji sa organima odbrane i bezbednosti i službama za hitne intervencije.

Kontrolu delova radiofrekvencijskog spektra namenjenih za potrebe distribucije i emitovanja medijskih sadržaja Regulator vrši u saradnji sa telom nadležnim za elektronske medije, u skladu sa zakonom.

Regulator na poslovima kontrole sarađuje sa državnim organima i organima autonomne pokrajine.

Način saradnje između Regulatora i nadležnih organa iz st. 1. do 3. ovog člana može biti uređen odgovarajućim sporazumima o međusobnoj saradnji, u skladu sa Zakonom.

Član 5

Regulator ostvaruje neposrednu saradnju sa nadležnim telima susednih i drugih država, radi zajedničkog istraživanja i otklanjanja smetnji, u slučaju da je ugrožena bezbednost života i imovine i u drugim slučajevima nepravilnog korišćenja radiofrekvencijskog spektra.

Predstavnici Regulatora učestvuju u radu međunarodnih tela koja se bave kontrolom korišćenja radiofrekvencijskog spektra i ostalim poslovima iz oblasti kontrole radiofrekvencijskog spektra, kao i u izradi odgovarajućih međunarodnih propisa, izveštaja i projekata.

3. Organizaciona jedinica za kontrolu

Član 6

Kontrolu radiofrekvencijskog spektra vrši Regulator pomoću sistema za monitoring radiofrekvencijskog spektra, koji se sastoji od kontrolno-mernih centara, kao izdvojenih područnih organizacionih jedinica Regulatora, mreže daljinski upravljanih kontrolno-mernih stanica i kompaktnih daljinski upravljanih mernih stanica, sa potrebnom mernom, računarskom i komunikacionom opremom, softverskom podrškom, kao i mernim i drugim vozilima.

Kontrolno-merni centri i daljinski upravljane kontrolno-merne stanice obavljaju kontrolu radiofrekvencijskog spektra, kao ključni element upravljanja radiofrekvencijskim spektrom, u skladu sa Zakonom, propisima donetim na osnovu njega, ovim pravilnikom i Priručnikom o kontroli radiofrekvencijskog spektra Međunarodne unije za telekomunikacije (ITU Handbook on Spectrum Monitoring, u daljem tekstu: Priručnik o kontroli radiofrekvencijskog spektra).

Kontrolno-merni centar Beograd je upisan u Listu međunarodnih kontrolno-mernih stanica Međunarodne unije za telekomunikacije (ITU).

Kontrolu vrši ovlašćeno lice zaposleno kod Regulatora - kontrolor radiofrekvencijskog spektra (u daljem tekstu: kontrolor). Kontrolor poseduje odgovarajuću legitimaciju kojom se identifikuje tokom vršenja kontrole.

4. Standardi, tehnička uputstva i propisi u okviru poslova kontrole

Član 7

Poslovi kontrole se vrše u skladu sa standardima, tehničkim uputstvima i drugim propisima Republike Srbije, koji su usaglašeni sa obavezujućim standardima i/ili tehničkim normama Evropske unije, Pravilnikom o radio-komunikacijama, Priručnikom o kontroli radiofrekvencijskog spektra i drugim međunarodnim opštim pravnim aktima i preporukama.

Ako ne postoje odgovarajući domaći standardi i/ili tehničke norme iz stava 1. ovog člana, primenjuju se standardi i tehničke specifikacije Evropskog instituta za standarde u oblasti telekomunikacija (ETSI), Evropskog komiteta za standardizaciju (CEN) i Evropskog komiteta za standarde u oblasti elektrotehnike (CENELEC), kao i standardi, odluke i preporuke Međunarodne unije za telekomunikacije (ITU), Međunarodne organizacije za standardizaciju (ISO), Međunarodne elektrotehničke komisije (IEC) i Evropske konferencije poštanskih i telekomunikacionih uprava (CEPT).

II KONTROLA KORIŠĆENJA RADIOFREKVENCIJSKOG SPEKTRA

1. Poslovi kontrole korišćenja radiofrekvencijskog spektra

Član 8

Regulator vrši stalnu kontrolu korišćenja radiofrekvencijskog spektra. U okviru poslova kontrole Regulator:

1) proverava parametre radio-emisija, tehničke karakteristike radio-stanica i druge relevantne podatke za radio-stanice čiji imaoci, odnosno korisnici poseduju pojedinačnu dozvolu za korišćenje radiofrekvencijskog spektra, evidentiraju radio-stanice ili koriste radiofrekvencijski spektar po režimu opšteg ovlašćenja i utvrđuje nepravilnosti u korišćenju radiofrekvencijskog spektra;

2) otkriva neovlašćeno korišćenje radiofrekvencijskog spektra i preduzima mere za njegovo sprečavanje;

3) vrši ispitivanje uzroka smetnji i preduzima mere za njihovo otklanjanje;

4) ispituje zauzetost radiofrekvencijskog spektra;

5) proverava i utvrđuje zone pokrivanja teritorije signalom;

6) meri nivo elektromagnetskog polja;

7) vrši druga merenja neophodna za obavljanje poslova kontrole.

2. Način vršenja poslova merenja i ispitivanja

Član 9

Poslove merenja i ispitivanja iz člana 8. ovog pravilnika vrši kontrolor, u skladu sa standardima, tehničkim uputstvima i propisima iz člana 7. ovog pravilnika.

Merenja se vrše manuelno ili automatski, mernom opremom u fiksnim kontrolno-mernim stanicama (kontrolno-mernim centrima i daljinski upravljanim kontrolno-mernim stanicama) i u mobilnim kontrolno-mernim stanicama, kao i prenosnim kontrolno-mernim stanicama. Za merenja se koristi etalonirana merna oprema.

Merenja se mogu vršiti i direktnim povezivanjem na elemente radio-stanica (konduktivna merenja) odgovarajućim mernim uređajima.

Ostala ispitivanja se vrše proverom i analizom podataka do kojih se dolazi neposrednim uvidom na terenu ili uvidom u akte, dokumenta i baze podataka.

3. Podaci o parametrima radio-emisija i njihova evidencija

Član 10

Podaci dobijeni u postupku kontrole iz člana 8. stav 1. ovog pravilnika evidentiraju se u bazi kontrolno-mernih podataka koju vodi Regulator.

Provera parametara pojedinačnih radio-emisija se evidentira u bazi kontrolno-mernih podataka.

Evidencija sadrži sledeće osnovne parametre:

1) izmerena frekvencija radio-emisije ili nominalna frekvencija radnog kanala;

2) priroda i vrsta radio-emisije;

3) izmerena vrednost nivoa elektromagnetskog polja;

4) azimut pravca maksimalnog prijema;

5) procenjena pozicija/lokacija radio-stanice;

6) prijemna frekvencija ili druga frekvencija koja je u vezi sa osnovnom;

7) identifikacija radio-stanice;

8) oznaka zemlje sa čije teritorije radi radio-stanica;

9) polarizacija elektromagnetskog talasa;

10) priroda službe;

11) širina opsega zauzetog emisijom;

12) oznake upotrebljene merne opreme (vrsta, tip, proizvođač, serijski broj i dr.);

13) parametri mernog prijemnika (širina propusnog IF filtra, vrednost unesenog slabljenja, uključivanje pretpojačavača, vreme integracije i druga relevantna podešavanja);

14) službeni broj legitimacije kontrolora koji vrši proveru;

15) datum i vreme provere parametara radio-emisije;

16) naziv i geografske koordinate lokacije sa koje, odnosno na kojoj su vršena merenja.

Pored navedenih parametara mogu biti evidentirani i drugi podaci:

1) neželjene emisije (harmonijske, parazitske, intermodulacione komponente i sporedne emisije nastale kao produkti modulacionih procesa);

2) podaci o vlasniku radio-stanice;

3) podaci o vlasniku objekta u kome se nalazi radio-stanica;

4) audio zapisi sadržaja emisije;

5) video zapisi sadržaja emisije;

6) atmosferske prilike u trenutku merenja;

7) različite napomene u vezi sa predmetom kontrole.

4. Nepravilnosti u korišćenju radiofrekvencijskog spektra i njihovo otklanjanje

Član 11

U okviru poslova kontrole iz člana 8. stav 1. tačka 1) ovog pravilnika, Regulator po službenoj dužnosti, na zahtev inspektora za elektronske komunikacije ili po drugom službenom zahtevu, otkriva nepravilnosti u korišćenju radiofrekvencijskog spektra, i to: upoređivanjem izmerenih parametara radio-emisija, kao i podataka dobijenih drugim istraživanjima sa odgovarajućim parametrima i podacima koji su propisani pojedinačnom dozvolom, odnosno evidencijom radio-stanice u javnoj mobilnoj i/ili fiksnoj elektronskoj komunikacionoj mreži ili ovlašćenjem, kao i sa podacima koji se nalaze u tehničkim propisima iz člana 7. ovog pravilnika.

Član 12

Kontrolor ima ovlašćenje da traži od imaoca, odnosno korisnika radio-stanice (u daljem tekstu: nadzirani subjekt) potrebne podatke i informacije i da vrši merenja i ispitivanja rada elektronskih komunikacionih mreža i usluga, pripadajućih sredstava, elektronske komunikacione opreme, radio-opreme i terminalne opreme.

Kontrolor može zahtevati od nadziranog subjekta pristup radiokomunikacionim uređajima, radi provere ovih uređaja i ostalih ispitivanja.

Kontrolor obaveštava nadziranog subjekta o obavljanju terenske kontrole, najkasnije tri dana pre početka kontrole, elektronskim putem ili putem pošte. Nakon obavljene terenske kontrole, Kontrolor sačinjava zapisnik o kontroli radiofrekvencijskog spektra.

Obrazac zapisnika o kontroli radiofrekvencijskog spektra je dat u Prilogu 2, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Ako se u postupku kontrole utvrde nepravilnosti, nedostaci ili propusti u primeni Zakona i drugih propisa, kontrolor sačinjava izveštaj o nepravilnosti korišćenja radiofrekvencijskog spektra i preduzima mere za otklanjanje nepravilnosti, nedostataka ili propusta u primeni Zakona i propisa donetih na osnovu njega.

Obrazac izveštaja o nepravilnosti korišćenja radiofrekvencijskog spektra je dat u Prilogu 1, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Član 13

Ako kontrolor utvrdi da postupanje nadziranog subjekta nije u skladu sa Zakonom i propisima kojim se reguliše korišćenje radiofrekvencijskog spektra, obaveštava ga o tome i određuje mu rok u kojem je dužan da otkloni utvrđene nepravilnosti, nedostatke ili propuste u primeni Zakona i propisa donetih na osnovu njega.

Nadzirani subjekt je dužan da u ostavljenom roku otkloni utvrđene nepravilnosti, nedostatke ili propuste u primeni Zakona i propisa donetih na osnovu njega i ima pravo da se izjasni o razlozima nastanka istih.

Član 14

Ako Regulator utvrdi da nadzirani subjekt nije, u ostavljenom roku, otklonio utvrđene nepravilnosti, nedostatke ili propuste u primeni Zakona i propisa donetih na osnovu njega, podnosi prijavu inspekciji i odlučuje o oduzimanju prava korišćenja radiofrekvencijskog spektra u skladu sa zakonom.

5. Neovlašćeno korišćenje radiofrekvencijskog spektra

Član 15

U okviru poslova kontrole iz člana 8. stav 1. tačka 2) ovog pravilnika, Regulator po službenoj dužnosti ili po drugom službenom zahtevu otkriva neovlašćeno korišćenje radiofrekvencijskog spektra, i to upoređivanjem podataka o izmerenim komponentama radiofrekvencijskog spektra sa odgovarajućim podacima u evidenciji izdatih dozvola i ovlašćenja.

Određivanje lokacije radio-stanice koja neovlašćeno koristi radiofrekvencijski spektar vrši se pomoću specijalne merne opreme za lociranje izvora radio-emisija.

Ako kontrolor utvrdi da postoji neovlašćeno korišćenje radiofrekvencijskog spektra, Regulator podnosi prijavu inspekciji u skladu sa Zakonom.

6. Ispitivanje zauzetosti radiofrekvencijskog spektra

Član 16

U okviru poslova kontrole iz člana 8. stav 1. tačka 4) ovog pravilnika, Regulator po službenoj dužnosti ispituje zauzetost pojedinih delova radiofrekvencijskog spektra merenjem parametara emisija u određenom periodu vremena i na određenoj lokaciji, a u cilju dobijanja podataka potrebnih za upravljanje radiofrekvencijskim spektrom, pri čemu dobijeni podaci mogu pokazati:

1) procenat vremena u kome je određeni kanal ili radiofrekvencijski opseg korišćen, odnosno zauzet;

2) dinamiku korišćenja pojedinih kanala i radiofrekvencijskih opsega što se dobija upoređivanjem mernih podataka registrovanih u različitim vremenskim intervalima na određenoj lokaciji.

7. Merenje u cilju provere i utvrđivanja zone pokrivanja

Član 17

U okviru poslova kontrole iz člana 8. stav 1. tačka 5) ovog pravilnika, Regulator po službenoj dužnosti meri nivoe elektromagnetskog polja i druge relevantne parametre radio-emisija u određenim mernim tačkama ili duž određenih ruta, a u cilju verifikovanja predikcionih modela koji se koriste prilikom planiranja mreže za pružanje određene elektronske komunikacione usluge bežičnim putem.

Verifikovani predikcioni modeli se koriste za utvrđivanje zone pokrivanja, odnosno stvarne veličine oblasti u kojoj je dostupna elektronska komunikaciona usluga koja se pruža bežičnim putem i zadovoljava propisani kvalitet.

8. Merenje nivoa elektromagnetskog polja

Član 18

U okviru poslova kontrole iz člana 8. stav 1. tačka 6) ovog pravilnika, Regulator u postupku kontrole korišćenja radiofrekvencijskog spektra meri nivo elektromagnetskog polja, za elektronske komunikacione mreže, pripadajuća sredstva, elektronsku komunikacionu opremu, radio-opremu i terminalnu opremu.

Ukoliko se prilikom merenja iz stava 1. ovog člana utvrdi da postoji prekoračenje graničnih nivoa utvrđenih posebnim propisima, Regulator podnosi prijavu nadležnoj inspekciji.

9. Druga merenja neophodna za obavljanje poslova kontrole

Član 19

U okviru poslova kontrole iz člana 8. stav 1. tačka 7) ovog pravilnika, Regulator vrši merenja radi redovnih i vanrednih potreba planiranja, kontrole radiofrekvencijskog spektra u određenim prilikama (za vreme održavanja značajnih kulturnih, sportskih i ostalih javnih manifestacija) i u vanrednim situacijama, kao i u slučaju posebnih potreba i/ili zahteva.

III TEHNIČKI PREGLED RADIO-STANICE

1. Pojam

Član 20

U okviru poslova kontrole iz člana 8. stav 1. tačka 1) ovog pravilnika, Regulator proverava tehničke karakteristike radio-stanica koje su u eksploataciji, između ostalog, obavljanjem tehničkog pregleda radio-stanice (u daljem tekstu: tehnički pregled).

Tehnički pregled je obavezan za sve radio-stanice za koje se izdaje pojedinačna dozvola za korišćenje radiofrekvencijskog spektra.

Pod tehničkim pregledom podrazumevaju se merenja i provera usaglašenosti parametara radio-emisija i tehničkih karakteristika radio-stanice sa uslovima datim u pojedinačnoj dozvoli, kao i u propisima, standardima i tehničkim uputstvima iz člana 7. ovog pravilnika.

Tehničkim pregledom naročito se proverava da li radio-stanica svojim radom ometa rad drugih radio-stanica i elektronskih komunikacionih uređaja i sistema.

Član 21

Tehnički pregled se obavlja u sledećim slučajevima:

1) kada se izdaje pojedinačna dozvola za korišćenje radiofrekvencijskog spektra za radio-stanicu, u roku koji je naveden u dozvoli;

2) kada se radio-stanici zamenjuju osnovni funkcionalni delovi, koji su bili predmet tehničkog pregleda, u roku od 30 dana od dana zamene;

3) kada se kontrolom od strane Regulatora utvrde bitna odstupanja parametara radio-emisija i tehničkih karakteristika od karakteristika utvrđenih na obavljenom tehničkom pregledu, a naročito kada odstupanje ovih parametara može da prouzrokuje smetnje.

Izuzetno, tehnički pregled radio-stanice na vazduhoplovima se ne obavlja. Korisnik vazduhoplova je u obavezi da u roku koji je naznačen u pojedinačnoj dozvoli dostavi Regulatoru kopiju potvrde o proveri plovidbenosti vazduhoplova, izdate od strane nadležnog organa.

2. Obavljanje tehničkog pregleda

Član 22

Merenje parametara i proveru uslova na tehničkom pregledu obavlja izvršilac tehničkog pregleda, koji može biti Regulator ili lice ovlašćeno za vršenje merenja i ispitivanja.

Nadležno ministarstvo vodi ažuran registar ovlašćenja za vršenje merenja i ispitivanja sa podacima o ispunjenosti uslova za vršenje merenja i ispitivanja i čini ga dostupnim na svojoj veb prezentaciji.

Član 23

Ako se tehnički pregled obavlja u skladu sa članom 21. stav 1. tač. 1) i 2) ovog pravilnika, lice ovlašćeno za vršenje merenja i ispitivanja je u obavezi da Regulatoru dostavi prijavu za obavljanje tehničkog pregleda (u daljem tekstu: prijava) elektronskim putem, prijavom na veb prezentaciji Regulatora.

Prijava iz stava 1. ovog člana, podnosi se Regulatoru najmanje 15 dana pre obavljanja tehničkog pregleda.

Kada se tehnički pregled obavlja u skladu sa članom 21. stav 1. tačka 3) ovog pravilnika, Regulator će imaocu, odnosno korisniku radio-stanice dostaviti zahtev za obavljanje tehničkog pregleda, sa rokom za izvršenje tehničkog pregleda ne kraćim od 15 dana od dana prijema zahteva.

Kontrolor može da prisustvuje tehničkom pregledu koji obavlja lice ovlašćeno za vršenje merenja i ispitivanja.

Član 24

Parametri koji se mere, uslovi koji se proveravaju i merne metode koje se koriste prilikom tehničkog pregleda, za svaku vrstu radio-stanice, utvrđeni su u skladu sa standardima, tehničkim uputstvima i propisima iz člana 7. ovog pravilnika.

Odstupanje izmerenih parametara, odnosno uslova koji se proveravaju mora biti u skladu sa standardima, tehničkim uputstvima i propisima iz člana 7. ovog pravilnika.

Merni instrumenti koji se koriste pri merenju na tehničkom pregledu moraju da budu u vlasništvu izvršioca tehničkog pregleda i etalonirani u akreditovanim laboratorijama.

3. Postupak tehničkog pregleda

Član 25

Izvršilac tehničkog pregleda, prilikom obavljanja tehničkog pregleda popunjava obrazac izveštaja o obavljenom tehničkom pregledu (u daljem tekstu: izveštaj), u elektronskom obliku. Obrazac izveštaja objavljuje se na veb prezentaciji Regulatora.

Obrazac izveštaja potpisuje lice koje je izvršilo merenje i imalac, odnosno korisnik radio-stanice. U slučaju elektronskog potpisivanja izveštaja, izveštaj se dostavlja isključivo u elektronskom obliku, u skladu sa zakonom kojim se uređuje elektronski dokument, elektronska identifikacija i usluge od poverenja u elektronskom poslovanju. U suprotnom, izveštaj se dostavlja i u papirnom obliku. Forma i sadržina, kao i način popunjavanja obrasca izveštaja utvrđeni su u uputstvima za merenje, koje donosi Regulator, posebno za svaki tip radio-stanice.

Izvršilac tehničkog pregleda, pored izveštaja, dostavlja i podatke o statusu obavljenog tehničkog pregleda i dokumentaciju u skladu sa uputstvima iz člana 7. ovog pravilnika.

Kada izvršilac tehničkog pregleda ustanovi da su izmereni parametri u propisanim granicama i da su ispunjeni svi uslovi propisani u postupku izdavanja pojedinačne dozvole, izvršilac tehničkog pregleda, u skladu sa stavom 2. ovog člana, dostavlja Regulatoru i imaocu, odnosno korisniku radio-stanice popunjene obrasce izveštaja u roku od 20 dana od dana kada je izvršen tehnički pregled. U suprotnom, smatraće se da tehnički pregled nije izvršen.

Ako Regulator utvrdi da nije izvršen tehnički pregled u roku utvrđenom rešenjem kojim se izdaje pojedinačna dozvola, Regulator može pokrenuti postupak za oduzimanje pojedinačne dozvole.

Član 26

Kada izvršilac tehničkog pregleda ustanovi da izmereni parametri nisu u propisanim granicama ili nisu ispunjeni neki od uslova propisanih u pojedinačnoj dozvoli, konstatuje da radio-stanica ne ispunjava uslove tehničkog pregleda.

Obrazac izveštaja, u kome su posebno označeni parametri koji nisu u propisanim granicama ili uslovi koji nisu zadovoljeni, dostavlja se Regulatoru i imaocu, odnosno korisniku radio-stanice u roku od deset dana od dana obavljanja tehničkog pregleda. U tom slučaju imalac, odnosno korisnik radio-stanice je dužan da otkloni navedene nedostatke i da nakon toga ponovi postupak za obavljanje tehničkog pregleda u roku ne dužem od 30 dana od dana prijema izveštaja ili da Regulatoru podnese zahtev za usklađivanje podataka iz pojedinačne dozvole sa stanjem utvrđenim tokom tehničkog pregleda, ukoliko su za to ispunjeni propisani uslovi, u roku ne dužem od 30 dana od dana prijema izveštaja.

Ako lice ovlašćeno za vršenje merenja i ispitivanja pri merenju utvrdi da radio-stanica generiše sporedne emisije iznad nivoa propisanog u standardima, tehničkim uputstvima i propisima iz člana 7. ovog pravilnika, koje mogu da izazovu smetnje u radu drugih elektronskih komunikacionih uređaja, a posebno u radiofrekvencijskim opsezima namenjenim za rad organa odbrane i bezbednosti, hitnih službi, rad vazduhoplovnih, pomorskih i radionavigacijskih službi i radio-komunikacije na unutrašnjim plovnim putevima, u obavezi je da bez odlaganja o tome obavesti Regulatora i imaoca, odnosno korisnika radio-stanice i da popunjen obrazac izveštaja, u kome su posebno označeni parametri koji nisu u propisanim granicama, dostavi Regulatoru u roku od pet dana od dana kada je merenje izvršeno.

U slučaju da imalac, odnosno korisnik radio-stanice ne završi postupak tehničkog pregleda u roku iz stava 2. ovog člana, Regulator podnosi prijavu nadležnoj inspekciji.

Član 27

Rezultati tehničkog pregleda se unose u bazu podataka koju vodi Regulator u skladu sa Zakonom.

Regulator vrši proveru rezultata obavljenog tehničkog pregleda kad tehnički pregled obavlja lice ovlašćeno za vršenje merenja i ispitivanja.

Regulator na svojoj veb prezentaciji vodi ažuran registar izveštaja tehničkih pregleda.

4. Naknada za tehnički pregled

Član 28

Za tehnički pregled koji obavlja Regulator plaća se naknada propisana opštim aktom kojim se uređuju takse za pružanje usluga iz nadležnosti Regulatora.

IV ZAŠTITA OD SMETNJI

1. Pojam

Član 29

Zaštita od smetnji iz člana 8. stav 1. tačka 3) ovog pravilnika obuhvata poslove merenja, ispitivanja i utvrđivanje uzroka smetnji u cilju omogućavanja nesmetanog rada radio-stanica u skladu sa dobijenim pojedinačnim dozvolama ili ovlašćenjima.

Aktivnosti koje se preduzimaju u cilju zaštite od smetnji odnose se na:

1) preduzimanje preventivnih mera;

2) otkrivanje i ispitivanje uzroka smetnji;

3) preduzimanje mera za otklanjanje smetnji.

2. Preventivne mere

Član 30

Regulator u cilju zaštite od smetnji preduzima sledeće preventivne mere u okviru upravljanja radiofrekvencijskim spektrom:

1) planira korišćenje radiofrekvencijskog spektra i u vezi sa tim priprema plan namene radiofrekvencijskih opsega i donosi planove raspodele radio-frekvencija, saglasno Zakonu;

2) otkriva i prijavljuje nadležnim organima promet radio-stanica čije tehničke karakteristike nisu usklađene sa planom namene radiofrekvencijskih opsega;

3) otkriva neovlašćeno korišćenje radiofrekvencijskog spektra;

4) obavlja tehničke preglede i kontroliše obavljanje tehničkih pregleda od strane lica ovlašćenih za vršenje merenja i ispitivanja, na način koji je uređen odredbama ovog pravilnika i propisima donetim na osnovu Zakona;

5) meri nivoe elektromagnetskog polja emisija u radiofrekvencijskom spektru;

6) vrši neposrednu kontrolu opreme na emisionim lokacijama.

Kontrola iz stava 1. tačke 6) ovog člana podrazumeva evidentiranje emisione opreme i proveru emisionih parametara merenjem iz etra ili konduktivno. U slučaju potrebe, Regulator može da zahteva od imaoca pojedinačne dozvole da omogući pristup emisionoj lokaciji, odnosno emisionoj opremi, u skladu sa Zakonom i propisima donetim na osnovu njega.

Kada Regulator u svom zahtevu navede potrebu za obavljanjem konduktivnih merenja, obavezno je prisustvo tehničkog lica ovlašćenog od strane imaoca pojedinačne dozvole.

3. Otkrivanje i istraživanje uzroka smetnji

Član 31

Regulator na osnovu prijave smetnje otkriva i istražuje uzroke njenog nastanka. Pod smetnjom se podrazumevaju slučajevi u kojima nisu zadovoljeni odnosi zaštite željenog i neželjenog signala, kada nivo neželjenog signala na ulazu prijemnika premašuje prag propisane osetljivosti prijemnika, kada nivo signala drugog izvora prouzrokuje smanjenje efektivne osetljivosti prijemnika, kada nisu ispunjeni uslovi elektromagnetske kompatibilnosti i drugi slučajevi u kojima je ugrožen prenos informacija posredstvom radiokomunikacionih sistema i uređaja.

Prijava smetnje dostavlja se Regulatoru na obrascu za prijavu smetnji koji je dat u Prilogu 3, koji je koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Prijava može biti dostavljena elektronskim putem ili putem pošte.

Regulator uzima u postupak obrade prijave smetnji iz drugih država pod uslovom da su poslate od strane organa tih država nadležnih za upravljanje radiofrekvencijskim spektrom.

Ispitivanje uzroka smetnji se zasniva na merenjima komponenata radiofrekvencijskog spektra opremom u fiksnim, mobilnim ili prenosnim kontrolno-mernim stanicama, kao i konduktivnim merenjima, a obuhvata lociranje izvora i određivanje prirode smetnji.

Operatori javnih elektronskih komunikacionih mreža dužni su da obavljaju poslove merenja, ispitivanja i utvrđivanja uzroka smetnji i preduzimaju mere za njihovo otklanjanje unutar svoje elektronske komunikacione mreže.

4. Otklanjanje smetnje

Član 32

Ukoliko se utvrdi da je uzrok nastanka smetnje nepravilnost u korišćenju radiofrekvencijskog spektra, koje stvaraju radio-stanice, radio-sistemi i druga radio-oprema ili druga elektronska komunikaciona oprema van elektronskih komunikacionih mreža operatora, otklanjanje smetnje se obavlja po postupku za otklanjanje nepravilnosti utvrđenim ovim pravilnikom.

Kada kontrolor u postupku kontrole korišćenja radiofrekvencijskog spektra, odnosno ispitivanja smetnje, utvrdi da su uzrok smetnje emisije radio-stanice iz strane države, sačinjava izveštaj na obrascu koji je uređen u skladu sa Pravilnikom o radio-komunikacijama. Regulator izveštaj o smetnji, bez odlaganja, dostavlja nadležnom organu države pod čijom je jurisdikcijom predmetna radio-stanica.

Obrazac izveštaja iz stava 2. ovog člana, na srpskom i engleskom jeziku, dat je u Prilogu 4, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

U slučaju da se ispitivanjem utvrdi da izvor smetnje ne pripada elektronskoj komunikacionoj opremi, radio-opremi ili terminalnoj opremi, vrši se merenje nivoa elektromagnetskog polja koje stvara taj izvor na definisanim rastojanjima od izvora i upoređivanje tog nivoa sa zahtevima kojima se obezbeđuje elektromagnetska kompatibilnost. Ako se merenjem utvrdi mogućnost prekoračenja propisanih zahteva, Regulator podnosi prijavu nadležnoj tržišnoj inspekciji.

5. Mere za otklanjanje nepravilnosti i štetnih smetnji u hitnim slučajevima

Član 33

Regulator preduzima hitne mere ako je nepravilnostima u korišćenju radiofrekvencijskog spektra, uključujući pojavu štetnih smetnji, ugrožen rad organa odbrane i bezbednosti, hitnih službi, rad vazduhoplovnih, pomorskih i radionavigacijskih službi, kao i radio-komunikacije na unutrašnjim plovnim putevima.

Po otkrivanju nepravilnosti, kontrolor upućuje zahtev nadziranom subjektu da odmah otkloni uzrok nepravilnosti, što može podrazumevati i prekid rada uređaja u čijem radu su uočene nepravilnosti.

Ako nadzirani subjekt ne postupi u skladu sa zahtevom iz stava 2. ovog člana, Regulator o tome obaveštava nadležnu inspekciju.

O preduzetim radnjama, kontrolor je u obavezi da sačini službenu belešku ili stručni nalaz, koji sadrži odgovarajući prilog (izveštaj o nepravilnosti korišćenja radiofrekvencijskog spektra, zapisnik o kontroli).

Proceduru sprovođenja hitnih mera za otklanjanje nepravilnosti, Regulator može urediti u posebnim sporazumima o međusobnoj saradnji sa odgovarajućim službama, organima i organizacijama.

6. Upotreba uređaja za ometanje radio-komunikacija

Član 34

Upotreba uređaja namenjenih za ometanje radio-komunikacija nije dozvoljena, osim za potrebe organa odbrane i bezbednosti.

U drugim slučajevima upotreba uređaja namenjenih za ometanje radio-komunikacija se smatra neovlašćenim korišćenjem radiofrekvencijskog spektra.

Ukoliko se utvrdi da je uzrok smetnje upotreba uređaja namenjenih za ometanje radio-komunikacija, koje koriste organi iz stava 1. ovog člana, Regulator od nadležnog organa traži informacije o približnoj zoni i predviđenom trajanju ometanja radio-komunikacija.

7. Zaštita od smetnji u prijemu digitalnog televizijskog signala prouzrokovanih radom baznih stanica u opsezima 700 MHz i 800 MHz

Član 35

Bazne stanice u javnoj mobilnoj elektronskoj komunikacionoj mreži koje rade u radiofrekvencijskom opsegu 703-733/758-788 MHz i 791-821/832-862 MHz u određenim slučajevima mogu prouzrokovati smetnje u prijemu digitalnog televizijskog signala.

U slučaju pojave smetnje iz stava 1. ovog člana, Regulator koordinira međusobnu saradnju operatora javne mobilne komunikacione mreže sa jedne strane i operatora elektronske komunikacione mreže za distribuciju medijskih sadržaja terestričkim putem ili operatora multipleksa, u cilju pronalaženja tehnoloških rešenja za upravljanje smetnjama i njihovo otklanjanje.

V PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 36

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o načinu kontrole korišćenja radio-frekvencijskog spektra, obavljanja tehničkih pregleda i zaštite od štetnih smetnji ("Službeni glasnik RS", br. 60/11, 35/13 i 16/15).

Član 37

Lica sa kojima je Regulator zaključio ugovor o obavljanju merenja i ispitivanja do stupanja na snagu ovog pravilnika nastavljaju sa obavljanjem tehničkih pregleda radio-stanica do formiranja, u skladu sa Zakonom, registra lica ovlašćenih za vršenje merenja i ispitivanja.

Postupci koji su započeti do stupanja na snagu ovog pravilnika okončavaju se u skladu sa propisima po kojima su započeti.

Član 38

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

Priloge 1-4, koji su sastavni deo ovog pravilnika, objavljene u "Sl. glasniku RS", br. 82/2024, možete pogledati OVDE