PRAVILNIKO NAČINU I POSTUPKU SPROVOĐENJA STRUČNOG NADZORA U OBLASTI ELEKTRONSKIH KOMUNIKACIJA("Sl. glasnik RS", br. 84/2024) |
Ovim pravilnikom propisuje se način i postupak sprovođenja stručnog nadzora, kao i druga pitanja u vezi sa stručnim nadzorom u oblasti elektronskih komunikacija.
Redovan stručni nadzor privrednog subjekta i drugog lica (u daljem tekstu: nadzirani subjekt) obavlja se prema Planu redovnog stručnog nadzora, koji se izrađuje na osnovu procene rizika, za određeni vremenski period.
Vanredni stručni nadzor obavlja se po službenoj dužnosti, zahtevu inspektora elektronskih komunikacija (u daljem tekstu: inspektor) ili po drugom službenom zahtevu.
Predstavka ima dejstvo inicijative za pokretanje postupka i mora biti razumljiva i sadržati dovoljno podataka koji ukazuju na postojanje nezakonitosti i nepravilnosti.
Ovlašćeno lice neće pokrenuti postupak stručnog nadzora na osnovu predstavke ako je procenjen neznatan rizik.
U postupku stručnog nadzora ovlašćeno lice:
1) pregleda poslovnu dokumentaciju koja omogućava uvid u poslovanje nadziranog subjekta u vezi sa primenom zakona;
2) uzima izjave od odgovornih lica radi pribavljanja dokaza o činjenicama koje se ne mogu direktno utvrditi;
3) pregleda i proverava lokaciju, objekte, poslovni i drugi nestambeni prostor, uređaje, opremu, sisteme i druge predmete radi obezbeđivanja vršenja stručnog nadzora;
4) zahteva od nadziranog subjekta preduzimanje mera i radnji radi obezbeđivanja vršenja stručnog nadzora;
5) zahteva od nadziranog subjekta da mu omogući uvid i u dokumentaciju koja predstavlja poslovnu tajnu;
6) obezbeđuje dokaze;
7) preduzima druge radnje radi obezbeđivanja vršenja stručnog nadzora.
U postupku stručnog nadzora, u skladu sa zakonom, nadzirani subjekt:
1) omogućava nesmetano vršenje stručnog nadzora, daje obaveštenja i stavlja na uvid traženu dokumentaciju i podatke koji su potrebni za vršenje stručnog nadzora;
2) omogućava vršenje merenja i ispitivanja;
3) obezbeđuje uslove neophodne za nesmetan rad i utvrđivanje činjeničnog stanja.
Nadzirani subjekt dužan je, na zahtev ovlašćenog lica, da dostavi ili pripremi tačne i potpune podatke, dokumentaciju ili druge materijale koji su potrebni za vršenje stručnog nadzora, u roku koji ne može biti kraći od 15 dana od dana prijema zahteva ovlašćenog lica, osim u slučaju hitnog postupanja iz člana 6. stav 2. ovog pravilnika i ako drugačije nije propisano zakonom.
Izuzetno od stava 2. ovog člana, ako nadzirani subjekt iz objektivnih razloga nije postupio po zahtevu, ovlašćeno lice može mu ostaviti dodatni rok, koji ne može biti kraći od tri dana.
Ako nadzirani subjekt ne postupi u skladu sa st. 1-3. ovog člana, ovlašćeno lice podnosi prijavu inspekciji u skladu sa zakonom.
Ovlašćeno lice u pisanom obliku obaveštava nadziranog subjekta, odnosno druga lica, o danu i satu predstojećeg stručnog nadzora, najkasnije tri dana pre početka vršenja stručnog nadzora na terenu. Obaveštavanje se vrši elektronskim putem, a može se učiniti i u papirnom obliku, u skladu sa propisom kojim se uređuje inspekcijski nadzor.
Izuzetno od stava 1. ovog člana, ovlašćeno lice može pristupiti stručnom nadzoru na terenu bez obaveštavanja nadziranog subjekta, odnosno drugog lica o predstojećem nadzoru kada to nalaže zaštita javnog interesa, a naročito zaštita životne sredine, bezbednosti i integriteta elektronskih komunikacionih mreža, kada je ugrožen rad organa odbrane i bezbednosti, hitnih službi, rad vazduhoplovnih, pomorskih i radionavigacijskih službi, kao i radio-komunikacije na unutrašnjim plovnim putevima, kada postoje razlozi za hitno postupanje ili opravdana bojazan da bi obaveštenje umanjilo ostvarenje cilja stručnog nadzora, kao i ako postoji opasnost da će nadzirani subjekt, ili drugo lice, sakriti, uništiti, prepraviti, oštetiti ili delimično ili potpuno učiniti neupotrebljivom ispravu, odnosno dokumentaciju, podatke, informacije i predmete koji mogu poslužiti kao dokaz u postupku stručnog nadzora, odnosno u postupku koji se vodi pred sudom ili drugim organom, s tim što se razlozi za izostavljanje obaveštenja navode u stručnom nalazu, uz navođenje poznatih i verovatnih činjenica, koje u konkretnom slučaju potkrepljuju te razloge.
Posle obavljenog stručnog nadzora, ovlašćeno lice sačinjava stručni nalaz.
Stručni nalaz iz stava 1. ovog člana sadrži:
1) poslovno ime i sedište pravnog lica kod koga je zaposleno stručno lice koje izdaje stručni nalaz;
2) broj stručnog nalaza i datum njegovog izdavanja;
3) pravni osnov na osnovu koga je utvrđena obaveza vršenja stručnog nadzora;
4) naziv i sedište nadziranog subjekta;
5) mesto i vreme vršenja stručnog nadzora;
6) ime i prezime, broj legitimacije ovlašćenog lica koje vrši stručni nadzor i potpisuje stručni nalaz;
7) razloge za izostavljanje obaveštavanja iz člana 6. ovog pravilnika;
8) razlog i predmet stručnog nadzora;
9) utvrđeno činjenično stanje;
10) potpis ovlašćenog lica koje je obavilo stručni nadzor.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjuje se od 1. januara 2025. godine.