UREDBA

O UTVRĐIVANJU PROGRAMA PODRŠKE ZA RAZVOJ PREDUZETNIŠTVA ŽENA NA SELU U 2024. GODINI

("Sl. glasnik RS", br. 58/2024 i 85/2024)

Član 1

Ovom uredbom utvrđuje se Program podrške za razvoj preduzetništva žena na selu u 2024. godini, koji je odštampan uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.

Član 2

Ova uredba stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

PROGRAM
PODRŠKE ZA RAZVOJ PREDUZETNIŠTVA ŽENA NA SELU U 2024. GODINI

 

1. PREDMET

Članom 8. Zakona o budžetu Republike Srbije za 2024. godinu ("Službeni glasnik RS", br. 92/23 i 79/24), u okviru Razdela 21 - Ministarstvo privrede, Glava - 21.0, Program - 1509 - Podsticaji razvoju konkurentnosti privrede, Funkcija 410 - Opšti ekonomski i komercijalni poslovi i poslovi po pitanju rada, Projekat 4002 - Podrška razvoju preduzetništva, Ekonomska klasifikacija - 451 Subvencije javnim nefinansijskim preduzećima i organizacijama, obezbeđena su sredstva u iznosu od 1.770.000.000,00 dinara. Deo sredstava u iznosu od 53.000.000,00 dinara će u skladu sa članom 61. stav 7. Zakona o budžetskom sistemu ("Službeni glasnik RS", br. 54/09, 73/10, 101/10, 101/11, 93/12, 62/13, 63/13 - ispravka, 108/13, 142/14, 68/15 - dr. zakon, 103/15, 99/16, 113/17, 95/18, 31/19, 72/19, 149/20, 118/21, 118/21 - dr. zakon, 138/22 i 92/23) biti raspoređen na Ekonomsku klasifikaciju 454 - Subvencije privatnim preduzećima, za realizaciju Programa podrške za razvoj preduzetništva žena na selu u 2024. godini (u daljem tekstu: Program).

Sredstva za realizaciju Programa predstavljaju de minimis pomoć. Podsticaji koji se dodeljuju na osnovu Programa predstavljaju namenska bespovratna sredstva, subvenciju, koja su, kao takva, izuzeta od prinudne naplate, shodno članu 48. Zakona o platnom prometu ("Službeni list SRJ", br. 3/02 i 5/03 i "Službeni glasnik RS", br. 43/04, 62/06, 111/09 - dr. zakon, 31/11 i 139/14 - dr. zakon).

Programom se utvrđuju ciljevi, korisnici sredstava, namena sredstava, finansijski okvir, uslovi za dodelu bespovratnih sredstava, način korišćenja sredstava i praćenje realizacije Programa.

Seoskim područjem, u smislu ovog Programa, smatra se područje koje ne spada u urbano područje definisano u Prilogu br. 1, koji je odštampan uz ovaj program i čini njen sastavni deo.

Program sprovodi Ministarstvo privrede (u daljem tekstu: Ministarstvo) u saradnji sa Ministarstvom za brigu o porodici i demografiju.

2. CILJEVI

Opšti cilj Programa je podsticanje razvoja ženskog preduzetništva i održivog ekonomskog razvoja.

Specifični ciljevi Programa su:

1) podsticanje razvoja ženskog preduzetništva u seoskim područjima i

2) podsticanje zapošljavanja u seoskim područjima.

3. KORISNICI SREDSTAVA

Sredstva opredeljena Programom namenjena su za finansijsku podršku postojećim preduzetnicama, kao i mikro privrednim društvima, koja su registrovana u Agenciji za privredne registre (u daljem tekstu: APR), a čiji je osnivač, zakonski zastupnik, ostali zastupnik i poslovođa žena. U privrednom društvu koje ima više osnivača, minimalni udeo, koji mora biti u vlasništvu jedne ili više žena, je 50%. U privrednom društvu koje ima više zakonskih zastupnika i poslovođa, svi oni moraju biti žene.

Osnivač privrednog subjekta može biti isključivo fizičko lice. Pravo da se prijave na javni poziv imaju i privredni subjekti čiji osnivači su fizička lica koja su strani državljani sa prebivalištem u Republici Srbiji, uz ispunjenje svih ostalih uslova Programa.

4. NAMENA SREDSTAVA

Sredstva iz Programa namenjena su za finansiranje nabavke:

1) nove opreme koja se koristi za skladištenje, preradu i pakovanje poljoprivrednih proizvoda i

2) repromaterijala čiji troškovi nabavke mogu da učestvuju do 25% u strukturi ukupnog ulaganja za koja se potražuju sredstva Programa.

Sredstva za realizaciju Programa se ne mogu koristiti za:

1) pokrivanje troškova koji su u vezi sa nabavkom opreme kao što su: carinski i administrativni troškovi, troškovi transporta, špedicije, skladištenja i manipulacije i dr.;

2) refundaciju sredstava za već nabavljenu (avansiranu, plaćenu ili isporučenu) opremu i repromaterijal;

3) zajmove i rate za otplatu kredita, kao i za reprogram kredita;

4) nabavku opreme koju podnosilac zahteva za dodelu bespovratnih sredstava sam proizvodi;

5) ostale troškove koji nisu u skladu sa namenom Programa.

Namena sredstava mora biti u skladu sa prirodom delatnosti privrednog subjekta.

Sredstva po ovom programu ne mogu se koristiti za nabavku opreme prevashodno namenjene daljem iznajmljivanju ili opreme koja radi na principu samousluživanja, kao ni u svrhu špekulativnih radnji.

Sredstva se ne mogu koristiti za nabavku ručnog alata, kao ni vozila.

Troškovi montaže, instaliranja opreme i obuke mogu biti priznati ukoliko su iskazani kao posebne stavke na istoj profakturi.

Oprema koja je predmet Programa, odnosno za čiju se nabavku dodeljuju bespovratna sredstva, ne može biti kupljena od fizičkog lica, osim ako je prodavac opreme preduzetnik.

Oprema ne sme da bude isporučena niti plaćena, delimično ili u celosti pre datuma donošenja rešenja o dodeli bespovratnih sredstava.

5. FINANSIJSKI OKVIR

Privredni subjekti koji ispune uslove Programa mogu ostvariti pravo na finansiranje 100% vrednosti ukupnog ulaganja, uključujući porez na dodatu vrednost.

Maksimalan iznos odobrene bespovratne pomoći ne može biti veći od 500.000,00 dinara, niti manji od 300.000,00 dinara. Učešće troškova repromaterijala u strukturi ukupnog ulaganja za koje se potražuju sredstva Programa ne može biti veće od 25%.

Ukoliko je vrednost investicije veća od maksimalnog iznosa bespovratne pomoći, privredni subjekt će navedenu razliku do pune vrednosti investicije moći da obezbedi iz sopstvenih sredstava. U slučaju da korisnik bespovratnih sredstava učestvuje u nabavci opreme/repromaterijala sa sopstvenim sredstvima, u obavezi je da prvo izvrši uplatu sopstvenih sredstava dobavljaču. U tom slučaju, bespovratna sredstva će biti isplaćena nakon dostavljenog dokaza o izvršenoj uplati sopstvenog učešća.

Nabavna vrednost opreme je nabavna cena opreme, sa uključenim troškovima poreza na dodatu vrednost, montaže, instalacije i obuke, iskazana u profakturi koja ne uključuje troškove transporta, kao ni bilo koje druge troškove koji su u vezi sa nabavkom opreme.

Nabavna cena opreme u profakturi domaćih dobavljača mora biti iskazana u dinarima. U slučaju nabavke proizvodne opreme iz inostranstva, neto vrednost iskazana u stranoj valuti u profakturi, preračunava se prema srednjem kursu Narodne banke Srbije (u daljem tekstu: NBS) na dan izdavanja profakture.

Sve eventualne kasnije nastale negativne kursne razlike u slučaju nabavke opreme iz inostranstva snosi podnosilac zahteva.

6. USLOVI ZA DODELU BESPOVRATNIH SREDSTAVA

Pravo na korišćenje bespovratnih sredstava imaju privredni subjekti iz odeljka 3. KORISNICI SREDSTAVA koji ispunjavaju sledeće uslove:

1) da su podneli popunjen Zahtev za dodelu bespovratnih sredstava sa neophodnom dokumentacijom;

2) da su registrovani u APR u skladu sa zakonom kojim se uređuje registracija privrednih subjekata, najkasnije do 31. decembra 2023. godine;

3) dokaz za obavljanje delatnosti za koju se nabavlja oprema, i to:

3.1 slike pogona i postojećih mašina;

3.2 karticu osnovnih sredstava, na dan 31. decembar 2023. godine na kojima je obeležena oprema koja se koristi za obavljanje delatnosti koja se dokazuje i za koju su dostavljene slike. Preduzetnici koji nemaju zakonsku obavezu da imaju karticu osnovnih sredstava mogu da dostave Popisnu listu na dan 31. decembar 2023. godine;

3.3 tri fakture za isporučen sopstveni proizvod, iz prethodne dve godine, od kupca sa kojim nisu u grupi povezanih lica;

4) da nad njima nije pokrenut stečajni postupak ili postupak likvidacije;

5) da su izmirili dospele obaveze javnih prihoda;

6) da su u većinskom privatnom vlasništvu;

7) da privrednu delatnost za čiju realizaciju se sredstva potražuju, obavljaju u seoskom području definisanom u Prilogu br. 1;

8) da obavljaju delatnost koja prema aktuelnoj klasifikaciji spada u SEKTOR C - prerađivačka industrija, OBLAST 10 - Proizvodnja prehrambenih proizvoda;

9) da u tekućoj fiskalnoj godini i u prethodne dve godine (odnosno u 2024, 2023. i 2022. godini) zajedno sa povezanim licima nisu primili državnu pomoć i de minimis pomoć čija bi visina, zajedno sa traženim bespovratnim sredstvima, prekoračila iznos od 23.000.000,00 dinara;

10) da nisu u teškoćama prema sledećoj definiciji:

Privredni subjekt u teškoćama je privredni subjekt koji nije sposoban da sopstvenim sredstvima, sredstvima svojih vlasnika/akcionara ili poverilaca ili sredstvima iz drugih izvora na tržištu spreči gubitke i koji bi, bez intervencije države, kratkoročno ili srednjoročno, ugrozili njegov opstanak.

Privredni subjekt je u teškoćama:

- ako je odgovornost za njegove dugove ograničena, a izgubio je više od polovine osnovnog kapitala, od čega je u poslednjih 12 meseci izgubio više od četvrtine osnovnog kapitala;

- ako najmanje jedno lice neograničeno odgovara za njegove dugove, a u finansijskim izveštajima prikazano je da je njegov kapital smanjen za više od polovine, od čega je u poslednjih 12 meseci izgubljeno više od četvrtine kapitala;

- ako ispunjava uslove za otvaranje stečajnog postupka.

Privredni subjekt je u teškoćama i ako nije ispunjen nijedan uslov iz stava 1. ove tačke, ako postoje očigledni pokazatelji koji ukazuju na to da je u teškoćama, kao što su: rast gubitaka, smanjenje ukupnog prihoda, rast zaliha, višak kapaciteta, smanjenje novčanih tokova, rast duga, porast troškova kamata i pad ili nulta neto vrednost imovine. U najvećim teškoćama je privredni subjekt koji je nesposoban za plaćanje (insolventan) ili nad kojim je otvoren stečajni postupak.

Privredni subjekt koji je osnovan pre manje od tri godine ne smatra se privrednim subjektom u teškoćama, izuzev ako je reč o malom privrednom subjektu koji ispunjava uslove za otvaranje stečajnog postupka;

11) da se na osnovu raspoloživih informacija može zaključiti da podnosilac zahteva i sva povezana lica imaju dobru poslovnu reputaciju, a realizacija investicije ne nosi reputacioni rizik;

12) da se oprema i repromaterijal nabavlja samo od kredibilnog dobavljača. Prodavac opreme mora biti proizvođač opreme, uvoznik ili distributer opreme. Prodavac opreme ne sme biti povezano lice sa korisnikom bespovratnih sredstava u smislu Zakona o privrednim društvima i Zakona o bankama. Ukoliko je oprema domaćeg porekla mora biti nabavljena direktno od proizvođača. Dobavljač opreme mora biti preduzetnik ili privredno društvo;

13) da privredni subjekt ima obezbeđen slobodan prostor i sve uslove za instaliranje i stavljanje u funkciju opreme koja se nabavlja;

14) da privrednom subjektu nije izrečena trajna ili privremena pravnosnažna mera zabrane obavljanja delatnosti u poslednje dve godine;

15) da predmet finansiranja za koji se konkuriše neće biti finansiran delimično ili u celosti iz bilo kog drugog izvora javnih sredstava.

Privredni subjekti koji obavljaju proizvodnu delatnost, a kod APR imaju registrovanu šifru delatnosti različitu od dozvoljenih delatnosti mogu da konkurišu za sredstva po Programu ako dostave dokumentaciju iz stava 1. tačka 3), ovog odeljka, kojom dokazuju da obavljaju jednu od Programom dozvoljenih delatnosti.

Osnivači privrednih subjekata, koji konkurišu za sredstva po Programu, mogu da se obrate akreditovanim regionalnim razvojnim agencijama (u daljem tekstu: ARRA) kako bi prošli besplatnu obuku u vezi sa konkurisanjem po Programu, koju pružaju navedene agencije. Dodatno, korisnik može, ukoliko ima potrebu, da koristi uslugu mentoringa, koju će mu besplatno pružiti najbliža ARRA.

7. NAČIN REALIZACIJE PROGRAMA

7.1. Podnošenje zahteva za dodelu bespovratnih sredstava

Ministarstvo će, nakon usvajanja Programa, objaviti javni poziv privrednim subjektima za dodelu bespovratnih sredstava u najmanje jednom listu koji se distribuira na celoj teritoriji Republike Srbije.

Javni poziv, Uputstvo i konkursna dokumentacija, biće objavljeni na internet stranici Ministarstva: www.privreda.gov.rs kao i na Portalu preduzetništva: www.preduzetnistvo.gov.rs.

Privredni subjekti mogu podneti samo jedan zahtev za dodelu bespovratnih sredstava Ministarstvu i to za onu delatnost za koju su dostavili dokaz da je obavljaju.

Nakon prijema i obrade zahteva za dodelu bespovratnih sredstava, ARRA obavljaju terensku kontrolu, kako bi konstatovali da li stanje na terenu kod podnosioca zahteva odgovara navodima u podnetoj konkursnoj dokumentaciji.

Ukoliko se po Javnom pozivu prijavi broj zahteva čiji ukupan iznos traženih sredstava prelazi raspoloživa sredstva za sprovođenje Programa, izbor zahteva će se vršiti na osnovu kriterijuma koji će biti bliže definisani u Uputstvu.

Ministarstvo i Ministarstvo za brigu o porodici i demografiju zajednički će vršiti promociju Programa.

7.2. Rad Komisije

Komisija za dodelu bespovratnih sredstava (u daljem tekstu: Komisija), koju rešenjem obrazuje ministar privrede, vrši pregledanje, kontrolu formalne ispravnosti i odlučuje o prihvatanju zahteva i dodeli bespovratnih sredstva.

Članovi Komisije se imenuju iz redova zaposlenih u Ministarstvu i Ministarstvu za brigu o porodici i demografiju.

Kriterijumi na osnovu kojih Komisija vrši kontrolu ispravnosti zahteva definisani su u odeljku 6. USLOVI ZA DODELU BESPOVRATNIH SREDSTAVA Programa. U toku postupka odlučivanja o dodeli bespovratnih sredstava koristiće se podaci iz registara i evidencija nadležnih organa: APR, CROSO i Poreska uprava.

Radi potpunijeg sagledavanja ispunjenosti kriterijuma, Komisija može da zatraži dodatnu dokumentaciju, pojašnjenja predloga i izvrši naknadnu verifikaciju podnete dokumentacije. Traženu dopunu privredni subjekt je u obavezi da dostavi Ministarstvu najkasnije sedmog dana od dana kada je primio obaveštenje o potrebnoj dopuni dokumentacije. Ukoliko se tražena dopuna dokumentacije ne dostavi u ovom roku, Komisija će rešenjem odbaciti zahtev.

Komisija može zahtev odobriti u celosti ili delimično, odnosno odbiti ili odbaciti.

Komisija zadržava pravo da ne dodeli bespovratna sredstva, odnosno donese rešenje o odbijanju zahteva u slučaju sumnje u verodostojnost dokumentacije, reputacioni rizik privrednog subjekta, kao i sumnje da se oprema nabavlja u cilju špekulativnih radnji, a ne ostvarivanja specifičnih ciljeva Programa.

Komisija odlučuje o svim naknadnim zahtevima korisnika za izmenama rešenja o dodeli bespovratnih sredstava usled nastupanja nepredviđenih okolnosti. Komisija može odobriti produžetak roka za realizaciju ukupnog ulaganja podržanog programom, koji može biti duži od roka koji je definisan Programom, promenu dobavljača/ izvođača radova ili opreme, ali ne i funkcionalne namene opreme koja je predmet nabavke. U situaciji kada Komisija odlučuje o zahtevu za izmenu rešenja, Komisija ne može da povećava iznos bespovratnih sredstava koji je odobren prvobitnim rešenjem. Ukoliko se izmenom rešenja povećava ukupna vrednost ulaganja, privredni subjekt ima obavezu da razliku u odnosu na prethodnu ukupnu vrednost investicionog ulaganja finansira iz sopstvenih sredstava.

Kod nastupanja vanrednih okolnosti (požara, poplava i dr.), usled kojih je došlo do uništenja predmeta finansiranja, korisnik je dužan da o tome obavesti Ministarstvo i dostavi odgovarajuću potvrdu nadležnog organa, osiguravajućeg društva ili nekog drugog pravnog lica kojim se dokazuje nastupanje vanredne okolnosti, dok o eventualnom daljem postupanju u vezi sa prethodno odobrenim zahtevom korisnika odlučuje ministar.

U slučaju kada, nakon donošenja Rešenja, Komisija dođe do saznanja na osnovu kojih se dovodi u sumnju verodostojnost dokumentacije i činjenica, na osnovu kojih je Komisija donela Rešenje o dodeli bespovratnih sredstava, ministar privrede zadržava pravo da po službenoj dužnosti, donese Rešenje kojim će poništiti prethodno doneto rešenje o dodeli bespovratnih sredstava. U slučaju da je ugovor o dodeli bespovratnih sredstava u međuvremenu potpisan sa korisnikom, on će biti raskinut, a korisnik je u obavezi da bez odlaganja izvrši povraćaj bespovratnih sredstava.

7.3. Postupak po žalbi

Privredni subjekti čije je zahteve Komisija odbila ili odbacila, imaju pravo na žalbu u roku od 15 dana od dana prijema rešenja.

Žalba se podnosi ministru privrede, u skladu sa Uputstvom.

O žalbi odlučuje ministar privrede u roku od 30 dana od dana prijema žalbe.

7.4. Postupak dodele, ugovaranja i isplate bespovratnih sredstava

Korisnici će uz rešenje o dodeli bespovratnih sredstava dobiti ugovor o dodeli bespovratnih sredstava koji će, nakon potpisivanja, vratiti Ministarstvu. Datumom zaključenja ugovora se smatra onaj datum kada je ugovor potpisan od strane Ministarstva. Smatraće se da su odustali od dodeljenih sredstava oni privredni subjekti koji nisu potpisali ugovor o dodeli bespovratnih sredstava u roku od 15 dana od datuma prijema rešenja i ugovora niti su blagovremeno uložili žalbu na rešenje. U tom slučaju Ministarstvo će doneti rešenje o poništavanju rešenja o dodeli bespovratnih sredstava.

Ugovor o dodeli bespovratnih sredstava naročito sadrži novčani iznos koji se dodeljuje korisniku sredstava, namene za koje se sredstva dodeljuju, način prenosa bespovratnih sredstava, obavezu korisnika da ukoliko sredstva budžeta ne iskoristi namenski mora da ista vrati u skladu sa ugovorom, obavezu korisnika da investiciono ulaganje okonča najkasnije do 30. juna 2025. godine, kao i vremenski okvir u kom privredni subjekt predmet investicionog ulaganja ne sme da otuđi niti isti da u najam.

Uz ugovor se prilaže i blanko solo menica i jedna lična menica privrednog subjekta korisnika bespovratnih sredstava, registrovanu u poslovnoj banci sa meničnim ovlašćenjem, na način i prema uslovima koji su definisani ugovorom, a koja služi kao sredstvo obezbeđenja za dodelu bespovratnih sredstava u slučaju da se utvrdi nenamensko trošenje sredstava ili eventualne zloupotrebe. Nakon isteka roka od jedne godine od zaključenja ugovora, odnosno aneksa ugovora (ukoliko postoji), ukoliko je korisnik sredstava ispunio sve obaveze predviđene ugovorom o bespovratnim sredstvima, na zahtev korisnika, vraćaju se menice koje su bile sredstvo obezbeđenja za bespovratna sredstva.

Po zaključenju ugovora o dodeli bespovratnih sredstava, Ministarstvo će, u roku od 15 dana preneti odobrena bespovratna sredstva na poseban, namenski račun privrednog subjekta.

Nakon donošenja rešenja Komisije rok za nabavku opreme odnosno repromaterijala, koji je naveden u profakturi ne može se menjati osim u posebno opravdanim slučajevima na obrazložen zahtev korisnika. Ukoliko je zahtev opravdan, Komisija donosi rešenje o izmeni prethodno donetog rešenja o dodeli bespovratnih sredstava, a Ministarstvo, u skladu sa tim, potpisuje aneks Ugovora sa krajnjim korisnikom.

7.5. Obaveze korisnika bespovratnih sredstava

Korisnik sredstava je dužan da investiciju za koju su mu odobrena sredstva realizuje po uplati bespovratnih sredstava, a najkasnije do 30. juna 2025. godine.

Korisnik sredstava je u obavezi da sredstva upotrebi u skladu sa namenom za koju su mu odobrena.

Korisnik sredstava ne može u roku od jedne godine od dana zaključenja ugovora, odnosno aneksa ugovora (ukoliko postoji) o dodeli bespovratnih sredstava da:

- obriše iz registra preduzetničku radnju, odnosno pokrene postupak likvidacije ili stečaja privrednog društva,

- otuđi, odnosno proda ili založi predmet nabavke, niti da isti da u zakup.

U slučaju nepoštovanja obaveza definisanih ugovorom o dodeli bespovratnih sredstava, korisnik je u obavezi da vrati odobrena bespovratna sredstva uvećana za zakonsku zateznu kamatu u skladu sa važećim zakonom o zateznoj kamati, koja se obračunava od datuma isplate sredstava korisniku.

U slučaju da nastupi nemogućnost ispunjenja ugovora, za koju ne odgovara nijedna ugovorna strana, pristupiće se sporazumnom raskidu ugovora kojim će strane regulisati posledice raskida, primenom odredaba Zakona o obligacionim odnosima ("Službeni list SFRJ", br. 29/78, 39/85, 45/89 - USJ i 57/89, "Službeni list SRJ", broj 31/93 i "Službeni glasnik RS", broj 18/20) kojima je uređen institut nemogućnosti ispunjenja.

Korisnik sredstava je u obavezi da blagovremeno dostavi Ministarstvu, za potrebe kontrole, dokaze za proveru utroška odobrenih bespovratnih sredstava, kao i da u periodu od godinu dana od zaključenja ugovora, odnosno aneksa ugovora (ukoliko postoji), za potrebe namenske kontrole, obezbedi sve neophodne uslove i dokumentaciju.

Korisnik sredstava je dužan da, u slučaju nastupanja nepredviđenih okolnosti koje su dovele do odstupanja od uslova definisanih u rešenju o dodeli bespovratnih sredstava, dostavi zahtev za izmenu prvobitno odobrenog rešenja ili zahtev za odustajanje od prvobitno odobrenog rešenja (u celosti ili delimično) i da elektronskim putem o tome obavesti Ministarstvo, nakon čega Komisija odlučuje o predmetnom zahtevu.

Korisnik sredstava je u obavezi da Ministarstvu, ARRA i Komisiji za kontrolu državne pomoći, u cilju praćenja korišćenja sredstava, omogući nadzor u svakoj fazi realizacije aktivnosti tako što će u svakom momentu biti omogućena kontrola realizacije aktivnosti i uvid u finansijsku dokumentaciju.

Ukoliko se na zakazanoj terenskoj kontroli za utvrđivanje namenskog korišćenja odobrenih i dodeljenih sredstava ne pojavi osnivač, ugovor će biti raskinut.

8. PRAĆENJE REALIZACIJE PROGRAMA

Neposredno nakon završene nabavke opreme od strane privrednog subjekta, u cilju provere namenskog utroška sredstava, ARRA vrši terensku kontrolu.

Korisnik sredstava dužan je da po završetku aktivnosti dostavi Ministarstvu svu dokumentaciju za pravdanje sredstava čiji će sadržaj biti detaljno definisan ugovorom. Navedena dokumentacija mora biti dostavljena Ministarstvu do 31. oktobar 2025. godine.

Ministarstvo će po završetku svih aktivnosti dostaviti izveštaj o realizaciji Programa Vladi radi informisanja.

Prilog br. 1

 

SPISAK URBANIH NASELJA U REPUBLICI SRBIJI

 

 

Urbano naselje

Ukupan broj stanovnika

Ukupan broj stanova

Kriterijumi

Jedinica lokalne samouprave

Centar JLS

Popis stanovništva

Banja

1.

Ada

9564

4600

*

*

 

Ada

2.

Aleksandrovac

6228

2367

*

*

 

Aleksandrovac

3.

Aleksinac

16685

6885

*

*

 

Aleksinac

4.

Alibunar

3007

1319

*

*

 

Alibunar

5.

Apatin

17411

7489

*

*

 

Apatin

6.

Aranđelovac

24797

10750

*

*

*

Aranđelovac

7.

Arilje

6763

2658

*

*

 

Arilje

8.

Babušnica

4601

1765

*

 

 

Babušnica

9.

Bajina Bašta

9148

3506

*

*

 

Bajina Bašta

10.

Banatski Karlovac

5082

3541

 

*

 

Alibunar

11.

Banja

566

141

 

 

*

Novi Pazar

12.

Banja

/

/

 

*

 

Istok

13.

Banja Koviljača

5151

2833

 

*

*

Loznica

14.

Barajevo

9158

4573

 

*

 

Beograd

15.

Batočina

5804

2273

*

 

 

Batočina

16.

Bač

5399

2295

*

*

 

Bač

17.

Bačka Palanka

28239

10404

*

*

 

Bačka Palanka

18.

Bačka Topola

14573

6277

*

*

 

Bačka Topola

19.

Bački Jarak

5687

1947

 

*

 

Temerin

20.

Bački Petrovac

6155

2841

*

*

 

Bački Petrovac

21.

Bela Palanka

8143

3420

*

 

 

Bela Palanka

22.

Bela Crkva

9080

4293

*

*

 

Bela Crkva

23.

Beli Potok

3621

1329

 

*

 

Beograd

24.

Beograd

1166763

593101

*

*

 

Beograd

25.

Beočin

7839

3037

*

*

 

Beočin

26.

Bečej

23895

10204

*

*

*

Bečej

27.

Blace

5253

2302

*

 

 

Blace

28.

Bogatić

6488

2509

*

 

 

Bogatić

29.

Bojnik

3100

1179

*

 

 

Bojnik

30.

Boljevac

3333

1587

*

*

 

Boljevac

31.

Bor

34160

14606

*

*

 

Bor

32.

Borča

46086

16948

 

*

 

Beograd

33.

Bosilegrad

2624

1164

*

 

 

Bosilegrad

34.

Brestovac

2690

2392

 

 

*

Bor

35.

Brus

4636

1844

*

 

 

Brus

36.

Bujanovac

18067

6701

*

 

*

Bujanovac

37.

Valjevo

58932

23617

*

*

 

Valjevo

38.

Varvarin

2169

948

*

 

 

Varvarin

39.

Velika Plana

16088

6578

*

 

 

Velika Plana

40.

Veliko Gradište

5825

3565

*

*

 

Veliko Gradište

41.

Vitina

/

/

*

 

 

Vitina

42.

Vladimirci

1662

746

*

 

 

Vladimirci

43.

Vladičin Han

8030

3008

*

*

 

Vladičin Han

44.

Vlasotince

15882

5372

*

 

 

Vlasotince

45.

Vranje

55138

19863

*

*

 

Vranje

46.

Vranjska Banja

5347

1838

 

*

*

Vranje

47.

Vrbas

24112

8833

*

*

 

Vrbas

48.

Vrdnik

3092

2194

 

 

*

Irig

49.

Vrnjačka Banja

10065

8118

*

 

*

Vrnjačka Banja

50.

Vršac

36040

15217

*

*

 

Vršac

51.

Vučitrn

/

/

*

 

 

Vučitrn

52.

Vučje

2865

1056

 

*

 

Leskovac

53.

Gamzigrad

683

374

 

 

*

Zaječar

54.

Gadžin Han

1223

679

*

 

 

Gadžin Han

55.

Glogovac

/

/

*

 

 

Glogovac

56.

Gnjilane

/

/

*

 

 

Gnjilane

57.

Golubac

1653

1120

*

 

 

Golubac

58.

Gornja Trepča

556

986

 

 

*

Čačak

59.

Gornji Milanovac

24216

9527

*

*

 

Gornji Milanovac

60.

Grdelica

2136

829

 

*

 

Leskovac

61.

Grocka

8441

4843

 

*

 

Beograd

62.

Despotovac

4197

2240

*

*

 

Despotovac

63.

Dečani

/

/

*

 

 

Dečani

64.

Dimitrovgrad

6278

2767

*

 

 

Dimitrovgrad

65.

Dobanovci

8503

3006

 

*

 

Beograd

66.

Doljevac

1657

621

*

 

 

Doljevac

67.

Donji Milanovac

2410

1401

 

*

 

Majdanpek

68.

Dragaš

/

/

 

*

 

Gora

69.

Đakovica

/

/

*

 

 

Đakovica

70.

Žabalj

9161

3444

*

*

 

Žabalj

71.

Žabari

1174

778

*

 

 

Žabari

72.

Žagubica

2590

1475

*

 

 

Žagubica

73.

Žitište

2903

1183

*

*

 

Žitište

74.

Žitorađa

3370

1144

*

 

 

Žitorađa

75.

Zaječar

38165

15574

*

*

 

Zaječar

76.

Zvečan

/

/

*

 

 

Zvečan

77.

Zlatibor

2821

6347

 

*

 

Čajetina

78.

Zrenjanin

76511

32089

*

*

 

Zrenjanin

79.

Zubin Potok

/

/

*

 

 

Zubin Potok

80.

Ivanjica

11715

4203

*

*

*

Ivanjica

81.

Inđija

26025

9632

*

*

 

Inđija

82.

Irig

4415

2228

*

*

 

Irig

83.

Istok

/

/

*

 

 

Istok

84.

Jagodina

37282

17827

*

*

 

Jagodina

85.

Jaša Tomić

2373

1251

 

*

 

Sečanj

86.

Jošanička Banja

1036

592

 

*

*

Raška

87.

Kanjiža

9871

4539

*

*

*

Kanjiža

88.

Kačanik

/

/

*

 

 

Kačanik

89.

Kačarevo

7100

2481

 

*

 

Pančevo

90.

Kikinda

38065

15807

*

*

 

Kikinda

91.

Kladovo

8869

4565

*

 

 

Kladovo

92.

Klina

/

/

*

 

 

Klina

93.

Knić

2181

1128

*

 

 

Knić

94.

Knjaževac

18404

7630

*

 

 

Knjaževac

95.

Kovačica

6259

2740

*

*

 

Kovačica

96.

Kovin

13515

5465

*

*

 

Kovin

97.

Kosjerić

3992

1643

*

*

 

Kosjerić

98.

Kosovo Polje

/

/

*

 

 

Kosovo Polje

99.

Kosovska Kamenica

/

/

*

 

 

Kosovska Kamenica

100.

Kosovska Mitrovica

/

/

*

 

 

Kosovska Mitrovica

101.

Kostolac

9569

3655

 

*

 

Požarevac

102.

Koceljeva

4182

1823

*

 

 

Koceljeva

103.

Kragujevac

150835

61631

*

*

 

Kragujevac

104.

Kraljevo

64175

25570

*

*

 

Kraljevo

105.

Krupanj

4429

1804

*

*

 

Krupanj

106.

Kruševac

58745

24205

*

*

 

Kruševac

107.

Kula

17866

7039

*

*

 

Kula

108.

Kuršumlija

13200

5297

*

 

 

Kuršumlija

109.

Kučevo

3944

2204

*

 

 

Kučevo

110.

Lazarevac

26006

9684

 

*

 

Beograd

111.

Lajkovac

3249

1434

*

*

 

Lajkovac

112.

Lapovo

7143

2952

*

 

 

Lapovo

113.

Lebane

9272

3629

*

 

 

Lebane

114.

Leposavić

/

/

*

 

 

Leposavić

115.

Leskovac

60288

22449

*

*

 

Leskovac

116.

Lešak

/

/

 

*

 

Leposavić

117.

Lipljan

/

/

*

 

 

Lipljan

118.

Loznica

19212

8514

*

*

 

Loznica

119.

Lukovo

275

145

 

 

*

Kuršumlija

120.

Lučani

3387

1382

*

*

 

Lučani

121.

Ljig

3226

1514

*

*

*

Ljig

122.

Ljubovija

3929

1498

*

 

 

Ljubovija

123.

Majdanpek

7699

4018

*

*

 

Majdanpek

124.

Mali Zvornik

4407

1882

*

*

 

Mali Zvornik

125.

Mali Iđoš

4890

2421

*

*

 

Mali Iđoš

126.

Malo Crniće

724

387

*

 

 

Malo Crniće

127.

Mataruška Banja

2950

1218

 

*

*

Kraljevo

128.

Mačvanska Mitrovica

3873

1487

 

*

 

Sremska Mitrovica

129.

Medveđa

2860

1173

*

 

 

Medveđa

130.

Merošina

905

307

*

 

 

Merošina

131.

Mionica

1620

742

*

*

 

Mionica

132.

Mladenovac

23609

9803

 

*

 

Beograd

133.

Mol

6009

2840

 

*

 

Ada

134.

Negotin

16882

8395

*

 

 

Negotin

135.

Niš

183164

83608

*

*

 

Niš

136.

Niška Banja

4380

2130

 

*

*

Niš

137.

Nova Varoš

8795

3505

*

*

 

Nova Varoš

138.

Nova Crnja

1509

840

*

 

 

Nova Crnja

139.

Novi Bečej

13133

5802

*

*

 

Novi Bečej

140.

Novi Kneževac

6960

3016

*

*

 

Novi Kneževac

141.

Novi Pazar

66527

17679

*

*

 

Novi Pazar

142.

Novi Sad

231798

118762

*

*

 

Novi Sad

143.

Novo Brdo

/

/

*

 

 

Novo Brdo

144.

Obilić

/

/

*

 

 

Obilić

145.

Obrenovac

25429

10355

 

*

 

Beograd

146.

Ovča

2742

902

 

*

 

Beograd

147.

Ovčar Banja

122

73

 

 

*

Čačak

148.

Opovo

4527

1729

*

*

 

Opovo

149.

Orahovac

/

/

*

 

 

Orahovac

150.

Osečina

2704

1097

*

 

 

Osečina

151.

Ostružnica

4218

1574

 

*

 

Beograd

152.

Odžaci

8811

3771

*

*

 

Odžaci

153.

Palić

7771

3226

 

*

*

Subotica

154.

Pančevo

76203

32431

*

*

 

Pančevo

155.

Paraćin

25104

10594

*

*

 

Paraćin

156.

Petrovaradin

14810

15651

 

*

 

Petrovaradin

157.

Petrovac na Mlavi

7447

3898

*

 

 

Petrovac na Mlavi

158.

Peć

/

/

*

 

 

Peć

159.

Pećinci

2581

905

*

 

 

Pećinci

160.

Pinosava

3151

1132

 

*

 

Beograd

161.

Pirot

38785

15109

*

*

 

Pirot

162.

Plandište

3825

1532

*

 

 

Plandište

163.

Podujevo

/

/

*

 

 

Podujevo

164.

Požarevac

44183

19908

*

*

 

Požarevac

165.

Požega

13153

5052

*

*

 

Požega

166.

Preševo

3080

1673

*

 

 

Preševo

167.

Priboj

14920

5883

*

*

 

Priboj

168.

Prizren

/

/

*

 

 

Prizren

169.

Prijepolje

13330

4740

*

*

 

Prijepolje

170.

Priština

/

/

*

 

 

Priština

171.

Prokuplje

27333

10882

*

*

 

Prokuplje

172.

Prolom

131

537

 

 

*

Kuršumlija

173.

Ražanj

1245

578

*

 

 

Ražanj

174.

Rača

2603

1102

*

 

 

Rača

175.

Raška

6590

2468

*

 

 

Raška

176.

Rekovac

1587

901

*

 

 

Rekovac

177.

Resavica

2035

913

 

*

 

Despotovac

178.

Ruma

30076

11584

*

*

 

Ruma

179.

Svilajnac

9198

4927

*

*

 

Svilajnac

180.

Svrljig

7553

2975

*

 

 

Svrljig

181.

Sevojno

7101

2664

 

*

 

Užice

182.

Senta

18704

9283

*

*

 

Senta

183.

Sečanj

2107

949

*

 

 

Sečanj

184.

Sijarinska Banja

376

292

 

*

*

Medveđa

185.

Sjenica

14060

4240

*

*

 

Sjenica

186.

Smederevo

64175

25832

*

*

 

Smederevo

187.

Smederevska Palanka

23601

10344

*

 

*

Smederevska Palanka

188.

Sokobanja

7982

4776

*

 

*

Sokobanja

189.

Sombor

47623

20033

*

*

 

Sombor

190.

Srbica

/

/

*

 

 

Srbica

191.

Srbobran

12009

5035

*

*

 

Srbobran

192.

Sremska Kamenica

12273

6480

 

*

 

Novi Sad

193.

Sremska Mitrovica

37751

15415

*

*

 

Sremska Mitrovica

194.

Sremski Karlovci

8750

4902

*

*

 

Sremski Karlovci

195.

Stara Pazova

18602

6710

*

*

 

Stara Pazova

196.

Starčevo

7473

2734

 

*

 

Pančevo

197.

Subotica

97910

43518

*

*

 

Subotica

198.

Suva Reka

/

/

*

 

 

Suva Reka

199.

Surdulica

10888

3991

*

*

 

Surdulica

200.

Surčin

18205

6489

 

*

 

Beograd

201.

Temerin

19661

7045

*

*

 

Temerin

202.

Titel

5294

2386

*

 

 

Titel

203.

Topola

4973

2170

*

 

 

Topola

204.

Trgovište

1767

708

*

 

 

Trgovište

205.

Trstenik

15282

6364

*

 

 

Trstenik

206.

Tutin

10094

2948

*

 

 

Tutin

207.

Ćićevac

4667

2178

*

 

 

Ćićevac

208.

Ćuprija

19471

9055

*

*

 

Ćuprija

209.

Ub

6191

2692

*

*

 

Ub

210.

Užice

52646

21115

*

*

 

Užice

211.

Umka

5272

1973

 

*

 

Beograd

212.

Uroševac

/

/

*

 

 

Uroševac

213.

Futog

18641

5758

 

*

 

Novi Sad

214.

Crvenka

9001

3429

 

*

 

Kula

215.

Crna Trava

434

412

*

 

 

Crna Trava

216.

Čajetina

3336

1333

*

 

 

Čajetina

217.

Čačak

73331

29575

*

*

 

Čačak

218.

Čoka

4028

1869

*

*

 

Čoka

219.

Šabac

53919

23982

*

*

 

Šabac

220.

Šid

14893

6094

*

*

 

Šid

221.

Štimlje

/

/

*

 

 

Štimlje

222.

Štrpce

/

/

*

 

 

Štrpce