UREDBAO UTVRĐIVANJU PROGRAMA ZA PODSTICAJ RAZVOJA PRERAĐIVAČKIH KAPACITETA U OBLASTI LOVA, RIBARSTVA, PROIZVODNJE VINA, PIVA I JAKIH ALKOHOLNIH PIĆA U 2024. GODINI("Sl. glasnik RS", br. 58/2024 i 85/2024) |
Ovom uredbom utvrđuje se Program za podsticaj razvoja prerađivačkih kapaciteta u oblasti lova, ribarstva, proizvodnje vina, piva i jakih alkoholnih pića u 2024. godini, koji je odštampan uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.
Ova uredba stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
PROGRAM
ZA PODSTICAJ RAZVOJA PRERAĐIVAČKIH KAPACITETA U OBLASTI LOVA, RIBARSTVA, PROIZVODNJE VINA, PIVA I JAKIH ALKOHOLNIH PIĆA U 2024. GODINI
Zakonom o budžetu Republike Srbije za 2024. godinu ("Službeni glasnik RS", br. 92/23 i 79/24), u članu 8, u okviru Razdela 21 - Ministarstvo privrede, Glava 21.0, Program 1509 - Podsticaji razvoju konkurentnosti privrede, Funkcija 410 - Opšti, ekonomski i komercijalni poslovi i poslovi po pitanju rada, Projekat 4002 - Podrška razvoju preduzetništva, Ekonomska klasifikacija 451 - Subvencije javnim nefinansijskim preduzećima i organizacijama, opredeljena su sredstva u iznosu od 1.770.000.000,00 dinara, namenjena za realizaciju projekta Podrška razvoju preduzetništva. Od navedenog iznosa, 50.000.000,00 dinara namenjeno je za sprovođenje Programa za podsticaj razvoja prerađivačkih kapaciteta u oblasti lova, ribarstva, proizvodnje vina, piva i jakih alkoholnih pića u 2024. godini (u daljem tekstu: Program).
Podsticaji koji se dodeljuju na osnovu ovog programa predstavljaju namenska bespovratna sredstva - subvenciju, koja su, kao takva, izuzeta od prinudne naplate, shodno članu 48. Zakona o platnom prometu ("Službeni list SRJ", br. 3/02 i 5/03 i "Službeni glasnik RS", br. 43/04, 62/06, 111/09 - dr. zakon, 31/11 i 139/14 - dr. zakon).
Programom se utvrđuju ciljevi, namena sredstava, finansijski okvir, uslovi za dodelu bespovratnih sredstava, način sprovođenja i praćenje sprovođenja Programa.
Program sprovodi Ministarstvo privrede (u daljem tekstu: Ministarstvo) u saradnji sa Fondom za razvoj Republike Srbije (u daljem tekstu: Fond).
Izrazi kojima se označavaju lica u Programu odnose se podjednako na lica muškog i ženskog pola bez obzira na to u kojem su gramatičkom rodu izraženi.
U cilju praćenja razvoja ženskog preduzetništva u Republici Srbiji, obavezno je vođenje evidencije korisnika programa sa aspekta rodne ravnopravnosti.
Sredstva za realizaciju ovog programa predstavljaju de minimis pomoć.
Opšti cilj Programa je podsticanje razvoja preduzetništva i održivog ekonomskog razvoja.
Specifični ciljevi programa su:
- podrška za investicije u izgradnju i proširenje proizvodnih kapaciteta za preradu divljači, ribe, i proizvodnju vina, piva i jakih alkoholnih pića;
- jačanje konkurentnosti;
- povećanje zaposlenosti;
- povećanje asortimana i obima proizvodnje.
Za sredstva po ovom programu mogu da konkurišu:
1) pravna lica, registrovana u Agenciji za privredne registre (u daljem tekstu: APR), najkasnije do 31. decembra 2021. godine, kao privredna društva ili zadruge, koja su razvrstana na mikro, mala i srednja pravna lica u skladu sa Zakonom o računovodstvu ("Službeni glasnik RS", br. 73/19 i 44/21 - dr. zakon), prema finansijskim izveštajima za 2023. godinu, i
2) preduzetnici registrovani u APR, najkasnije do 31. decembra 2021. godine.
Dodatno, korisnici moraju da ispune i jedan od sledećih uslova:
1) korisnici iz oblasti lova - da su korisnici lovišta, lovnih revira i privredni subjekti, koji su registrovani za delatnost lovstva, a koji se bave unapređenjem lovstva, preradom divljači i lovnim turizmom u Republici Srbiji i koji obavljaju delatnost iz sektora A, oblast 01.7;
2) korisnici iz oblasti ribarstva - da su privredni subjekti koji se bave, rasecanjem i preradom mesa ribe, koji imaju odgovarajući objekat odobren u skladu sa zakonom kojim se uređuje veterinarstvo i koji je upisan u Centralni registar objekata u skladu sa zakonom kojim se uređuje bezbednost hrane;
3) korisnici u oblasti proizvodnje vina - da su proizvođači vina koji su upisani u Vinarski registar, u skladu sa zakonom kojim se uređuje vino;
4) korisnici u oblasti proizvodnje jakih alkoholnih pića - da su proizvođači jakih alkoholnih pića koji su upisani u Registar proizvođača jakih alkoholnih pića u skladu sa zakonom kojim se uređuju jaka alkoholna pića;
5) korisnici u oblasti proizvodnje piva - da su proizvođači piva koji su upisani u Registar proizvođača piva.
Poljoprivredna gazdinstva mogu biti korisnici sredstava u skladu sa ovim programom, samo ukoliko su registrovana u APR.
Osnivač privrednog subjekta koji konkuriše može biti pravno ili fizičko lice. Pravo da se prijave na javni poziv imaju i privredni subjekti čiji osnivači su strana fizička ili pravna lica, s tim da strano fizičko lice mora da ima prebivalište u Republici Srbiji, uz ispunjenje svih ostalih uslova Programa.
Sredstva opredeljena Programom namenjena su za sufinansiranje nabavke opreme, nekretnina i postrojenja, i to:
1. nove opreme direktno uključene u proces proizvodnje razmenljivih dobara, i to:
1.1. proizvodne opreme i/ili mašina;
1.2. dostavnih vozila za prevoz sopstvenih proizvoda i drugih transportnih sredstava koja se koriste u procesu proizvodnje;
1.3. delova, specijalizovanih alata za mašine;
1.4. mašina i opreme za unapređenje energetske efikasnosti i ekoloških aspekata proizvodnje;
2. kupovinu, izgradnju, dogradnju, rekonstrukciju, adaptaciju, sanaciju, investiciono održavanje proizvodnog prostora ili poslovnog prostora koji je u sastavu proizvodnog prostora, ili prostora za skladištenje sopstvenih proizvoda, sirovina i repromaterijala;
3. operativne troškove, koji mogu da učestvuju najviše do 20% u strukturi ukupnog ulaganja za koja se potražuju sredstva Programa. Struktura operativnih troškova definisana je u Uputstvu o sprovođenju Programa, koje će biti objavljeno na internet sajtu Ministarstva: www.privreda.gov.rs, Fonda: www.fondzarazvoj.gov.rs i Portalu preduzetništva www.preduzetnistvo.gov.rs sa Programom i ostalom konkursnom dokumentacijom.
Sredstva Programa ne mogu se koristiti za nabavku opreme u svrhu špekulativnih radnji.
Sredstva Programa se mogu odobriti i uplatiti podnosiocu zahteva isključivo ukoliko se, na osnovu raspoloživih informacija, može zaključiti da podnosilac zahteva i sva povezana lica imaju dobru poslovnu reputaciju.
Izvođač radova i dobavljač opreme ne može biti povezano lice sa korisnikom sredstava po Programu u smislu Zakona o privrednim društvima ("Službeni glasnik RS", br. 36/11, 99/11, 83/14 - dr. zakon, 5/15, 44/18, 95/18, 91/19 i 109/21) i Zakona o bankama ("Službeni glasnik RS", br. 107/05, 91/10 i 14/15). Izvođač radova i dobavljač opreme mora biti preduzetnik ili privredno društvo.
Sredstva po ovom programu ne mogu se koristiti za projekte privrednih subjekata ako ne doprinose ostvarivanju ciljeva Programa.
Sredstva po ovom programu ne mogu se koristiti za refundiranje troškova u okviru aktivnosti koje su bile započete ili završene pre podnošenja zahteva po ovom programu.
Za realizaciju ovog programa obezbeđena su sredstva na sledeći način:
1) bespovratna sredstva od strane Ministarstva privrede u ukupnom iznosu od 50.000.000,00 dinara;
2) kreditna sredstava od strane Fonda u ukupnom iznosu od 373.333.333,33 dinara.
Privredni subjekti koji ispune uslove Programa mogu ostvariti pravo na finansijsku podršku u vidu bespovratnih sredstava u iznosu do 30% vrednosti ulaganja.
Preostali iznos investicionog ulaganja privrednih društava i preduzetnika finansiraće se iz kredita Fonda pod sledećim uslovima:
Odnos 30%-70%
Iznos za pravna lica i preduzetnike |
Bespovratna sredstva |
Kredit |
Ukupno |
Minimalni |
250.000,00 RSD |
583.333,33 RSD |
833.333,33 RSD |
Maksimalni |
5.000.000,00 RSD |
11.666.666,66 RSD |
16.666.666,66 RSD |
Podnosioci zahteva imaju mogućnost da deo vrednosti projekta finansiraju sopstvenim sredstvima. Takođe, ukoliko je vrednost odobrenih sredstava manja od vrednosti traženih sredstava, podnosilac zahteva, ukoliko prihvati rešenje o dodeli bespovratnih sredstava i odluku o dodeli kreditnih sredstava, iznos do pune vrednosti investicionog ulaganja mora finansirati iz sopstvenih sredstava.
Uslovi dodele kredita Fonda:
1) krediti Fonda po ovom programu odobravaće se u skladu sa Programom Fonda i ovim programom;
2) rok otplate do pet godina, u okviru koga je grejs period do jedne godine. Rok otplate kredita ne može biti kraći od tri godine od dana zaključenja ugovora uključujući i grejs period. U slučaju otplate kredita u roku koji je kraći od tri godine privredni subjekt je dužan da vrati i bespovratna sredstva;
3) kamatna stopa je u skladu sa kamatnom stopom iz Programa Fonda važećim na dan objavljivanja Javnog poziva;
4) obezbeđenje kredita:
- garancija poslovne banke i/ili
- hipoteka prvog reda na nepokretnostima i/ili
- hipoteka na poljoprivrednom, šumskom zemljištu ili građevinskom zemljištu (uključujući i gradsko građevinsko zemljište) za iznos kredita do 500.000,00 dinara, a deo kredita iznad ovog iznosa mora se obezbediti drugim instrumentima obezbeđenja i/ili
- ugovorno jemstvo pravnih lica i preduzetnika i/ili
- zaloga na postojećoj/budućoj opremi za iznos kredita do 1.000.000,00 dinara, s tim da pojedinačna vrednost opreme koja se zalaže ne bude manja od 100.000,00 dinara, a deo kredita iznad ovog iznosa mora se obezbediti drugim instrumentima obezbeđenja i/ili
- ugovorno jemstvo fizičkog lica za iznos kredita do 2.000.000,00 dinara, a deo kredita iznad ovog iznosa mora se obezbediti drugim instrumentima obezbeđenja i
- menica i menično ovlašćenje dužnika.
Jemstvo povezanog pravnog lica ili preduzetnika sa podnosiocem zahteva, ne može biti osnovno obezbeđenje kredita.
U slučaju gde ima više osnivača, svi osnivači moraju da daju sopstvene blanko menice, osim onih koji imaju ispod 5% učešća u vlasništvu ili su strana fizička ili pravna lica.
Tržišna vrednost navedenih instrumenata obezbeđenja u odnosu na iznos kredita mora da bude 1,2:1.
Fond će za sve kredite naplaćivati proviziju za obradu zahteva, u visini od 0,3% od iznosa odobrenog kredita, jednokratno.
6. USLOVI ZA DODELU BESPOVRATNIH SREDSTAVA PO PROGRAMU
Uslovi koje moraju da ispune podnosioci zahteva:
1) da su podneli popunjen zahtev za kredit i zahtev za dodelu bespovratnih sredstava sa potrebnom dokumentacijom Fondu;
2) da je zahtev za kreditna sredstva prethodno predložen za odobrenje od strane Fonda;
3) da su podneli original profakture/predmera/predugovora/ugovora/ponude po kojoj se izvršava investiciono ulaganje izdate nakon raspisivanja javnog poziva, a ne stariji od 30 dana od dana podnošenja zahteva;
4) da su upisani u registar APR najkasnije do 31. decembra 2021. godine;
5) da su upisani u drugi relevantan registar u skladu sa ovim Programom u trenutku podnošenja zahteva u skladu sa odeljkom 3. ovog programa;
6) da nad njima nije pokrenut stečajni postupak ili postupak likvidacije;
7) da su regulisali dospele obaveze javnih prihoda;
8) da podnosilac zahteva i povezana lica nemaju dospelih, a neizmirenih obaveza prema Fondu i drugim državnim poveriocima;
9) da su u većinskom privatnom vlasništvu i da nisu u grupi povezanih lica u smislu Zakona o privrednim društvima i Zakona o bankama, u kojoj su neki od članova velika pravna lica u skladu sa Zakonom o računovodstvu ("Službeni glasnik RS", br. 73/19 i 44/21 - dr. zakon), prema finansijskim izveštajima za 2023. godinu;
10) da u tekućoj fiskalnoj godini i u prethodne dve godine (odnosno u 2024, 2023. i 2022. godini) zajedno sa povezanim licima nisu primili državnu pomoć i de minimis pomoć čija bi visina, zajedno sa traženim bespovratnim sredstvima i delom državne pomoći sadržane u kreditu Fonda, prekoračila iznos od 23.000.000,00 dinara;
11) da nisu u teškoćama. Privredni subjekt koji je osnovan pre manje od tri godine ne smatra se privrednim subjektom u teškoćama, izuzev ako je reč o malom ili srednjem privrednom subjektu koji ispunjava uslove za otvaranje stečajnog postupka;
12) ukoliko je predmet investicionog ulaganja dogradnja, rekonstrukcija, adaptacija, sanacija, investiciono održavanje proizvodnog prostora ili poslovnog prostora koji je u sastavu proizvodnog prostora ili prostora za skladištenje sopstvenih proizvoda, sirovina i repromaterijala, neophodno je da objekat na kome se navedeni radovi obavljaju bude u vlasništvu privrednog subjekta;
13) da privredni subjekat ima obezbeđen slobodan proizvodni prostor i sve uslove za instaliranje i stavljanje u funkciju proizvodne opreme koja se nabavlja odnosno da je zemljište na kome se objekat gradi u vlasništvu privrednog subjekta;
14) da privredni subjekt ispunjava sve uslove iz važećih propisa koji se odnose na obavljanje predmetne delatnosti, uključujući propise u oblasti zaštite životne sredine, radnog zakonodavstva i bezbednosti na radu;
15) ukoliko je predmet investicionog ulaganja izvođenje građevinskih radova, neophodan uslov je da postoji izdata građevinska dozvola odnosno dokaz da je privredni subjekat koji za sredstva konkuriše podneo zahtev za izdavanje iste.
U toku postupka odlučivanja o dodeli bespovratnih sredstava, koristiće se podaci iz registara i evidencija nadležnih organa: APR, Poreske uprave i drugih relevantnih registara.
Ministarstvo raspisuje javni poziv za podnošenje zahteva za dodelu bespovratnih sredstava, koji se objavljuje u najmanje jednom dnevnom listu koji se distribuira na celoj teritoriji Republike Srbije.
Javni poziv, uputstvo o načinu sprovođenja Programa, konkursna dokumentacija, kao i informacija o uslovima kredita kod Fonda, biće objavljeni na internet sajtu Ministarstva: www.privreda.gov.rs, Fonda: www.fondzarazvoj.gov.rs i Portalu preduzetništva www.preduzetnistvo.gov.rs.
Javni poziv je otvoren do utroška sredstava, a najkasnije do 31. decembra 2024. godine. Zahtev za dodelu bespovratnih sredstava se podnosi, istovremeno, sa zahtevom za kredit Fondu, i to dostavljanjem popunjenog objedinjenog obrasca za prijavu, kao i prateće dokumentacije kojom se dokazuje ispunjenost uslova iz ovog programa.
Fond će primati isključivo zahteve privrednih subjekata koji zadovoljavaju sve uslove Programa i koji su predali neophodnu konkursnu dokumentaciju.
Privredni subjekti mogu podneti samo jedan zahtev za dodelu bespovratnih sredstava po ovom programu kod Fonda. Drugi zahtev može biti podnet u periodu trajanja javnog poziva nakon prijema obaveštenja da je privrednom subjektu prvobitan zahtev odbijen.
Nakon prijema i obrade zahteva za dodelu bespovratnih sredstava i zahteva za kredit, Fond ocenjuje podneti kreditni zahtev privrednog subjekta. Rok za obradu kreditnog zahteva privrednog subjekta kod Fonda je najviše 20 dana, nakon čega privredni subjekt treba da bude obavešten ukoliko je potrebno dopuniti dokumentaciju u određenom roku.
Nakon prijema i obrade zahteva za dodelu bespovratnih sredstava i zahteva za kredit, akreditovane regionalne razvojne agencije (u daljem tekstu: ARRA) obavljaju terensku kontrolu, kako bi konstatovale da li stanje na terenu kod podnosioca zahteva odgovara navodima u podnetoj konkursnoj dokumentaciji.
Informacije o svim primljenim zahtevima za dodelu sredstava, sa predlogom za odobrenje ili odbijanje kreditnog zahteva uz obrazloženje razloga odobrenja ili odbijanja i uz svu potrebnu dokumentaciju, Fond dostavlja Komisiji za dodelu bespovratnih sredstava (u daljem tekstu: Komisija), koju rešenjem, obrazuje ministar privrede.
Komisija vrši pregledanje, kontrolu ispravnosti zahteva i njegovu ocenu i donosi rešenje o prihvatanju zahteva i dodeli bespovratnih sredstva, prema redosledu prijema formalno ispravnih zahteva ili o odbijanju zahteva. Komisija odlučuje o svim naknadnim zahtevima korisnika za izmenama, usled nastupanja neplaniranih okolnosti. Ukoliko se izmenama usled nastupanja neplaniranih okolnosti ne utiče na promenu namene sredstava ili povećanja iznosa odobrenih bespovratnih sredstava, o istim u roku od tri godine može odlučivati Fond, ali će Fond redovno izveštavati Ministarstvo o nastalim izmenama. Zamena dobavljača je moguća samo usled više sile (klijent mora da dostavi pismeno obaveštenje od dobavljača da nije u mogućnosti da isporuči opremu/vozilo) i samo za opremu/vozilo koja ima istu namenu kao i za onu za koju su sredstva odobrena. Izuzetno klijent može podneti zahtev za promenu namene opreme/vozila koja je u funkciji obavljanja delatnosti, uz adekvatno obrazloženje o kome odlučuje Komisija. Ukoliko klijent izvrši izmenu bez prethodne saglasnosti Komisije ili Fonda, smatraće se da je nenamenski upotrebio dodeljena sredstva i ugovor će biti raskinut.
Ukoliko podnosilac zahteva izvrši zamenu poslovnog prostora, nakon podnošenja dokumentacije, o kojoj Fond nije prethodno obavešten i nije dostavljen nov ugovor o zakupu ili tu zamenu izvrši nakon terenske kontrole, zahtev za dodelu bespovratnih sredstava biće odbijen.
Komisija odlučuje o zahtevima podnetim po ovom programu i o svim eventualnim zahtevima za izmenama usled nastupanja naknadnih neplaniranih okolnosti (uključujući i okolnosti nastale usled promena odredaba zakona, podzakonskih akata i odluka državnih organa i institucija).
Radi potpunijeg sagledavanja kvaliteta predložene aktivnosti i verodostojnosti podataka, Komisija može da zatraži dodatnu dokumentaciju, objašnjenja predloga i izvrši naknadnu verifikaciju podnete dokumentacije. Ukoliko se na zakazanoj prethodnoj terenskoj kontroli ne pojavi osnivač privrednog subjekta, koji je podneo zahtev, zahtev neće moći da se pozitivno reši. Ukoliko se prethodnom terenskom kontrolom utvrdi da se na terenu već nalazi oprema/alat/mašina/vozilo koje je predmet finansiranja po ovom programu, bez obzira da li je isto plaćeno ili ne dobavljaču, zahtev za dodelu bespovratnih sredstava biće odbijen. Komisija zadržava pravo da ne dodeli bespovratna sredstva odnosno donese rešenje o odbijanju zahteva u slučaju sumnje da korisnik ne nabavlja sredstva u svoje ime i za svoj račun, u slučaju sumnje u verodostojnost dokumentacije, u slučaju sumnje u reputacioni rizik privrednog subjekta i povezanih lica, kao i u slučaju sumnje da se sredstva nabavljaju u cilju špekulativnih radnji, a ne ostvarivanja specifičnih ciljeva Programa.
Kriterijumi na osnovu kojih Komisija vrši kontrolu ispravnosti i ocenjivanje zahteva definisani su u odeljcima 3, 4. i 5. ovog programa.
Administrativno-tehničku podršku radu Komisije pruža Fond.
Rešenje o prihvatanju ili odbijanju zahteva za dodelu bespovratnih sredstva Komisija dostavlja Fondu. Rešenje o prihvatanju zahteva i dodeli bespovratnih sredstava mora da sadrži obaveštenje korisnika da mu se dodeljuje de minimis pomoć.
U roku od osam dana od dana donošenja odluke Upravnog odbora Fonda o kreditu, Fond o odluci o kreditu i rešenju o dodeli bespovratne pomoći obaveštava privredni subjekt, a u roku do 60 dana od dana dostavljanja odluke i rešenje, zaključuje ugovor o dodeli bespovratnih sredstava i ugovor o kreditu sa privrednim subjektom.
Datumom zaključenja ugovora se smatra onaj datum kada je ugovor potpisan od strane ovlašćenog lica Fonda. Privredni subjekti koji nisu potpisali ugovor o dodeli bespovratnih sredstava, u predviđenom roku, smatraće se da su odustali od dodeljenih bespovratnih sredstava, kao i od kredita kod Fonda. Ukoliko privredni subjekt ne potpiše ugovor o kreditu sa Fondom, ugovor o dodeli bespovratnih sredstava zaključen sa Fondom smatra se ništavim i obrnuto.
Ugovor o dodeli bespovratnih sredstava mora da sadrži novčani iznos koji se dodeljuje korisniku sredstava, namene za koje se sredstva dodeljuju, obavezu Fonda da prenese odobrena bespovratna sredstva na namenski račun korisnika, obavezu korisnika da investiciono ulaganje završi najkasnije u roku od 12 meseci od zaključenja Ugovora o dodeli bespovratnih sredstava, obavezu korisnika da, opremu vidljivo označi (ukoliko je predmet nabavke oprema) nalepnicom koju preuzima od Ministarstva. Ukoliko sredstva budžeta ne iskoristi namenski ili prekrši uslove Programa, mora da ista vrati u skladu sa Ugovorom, kao i vremenski okvir u kom privredni subjekt ne sme da se otuđi ili izda u zakup predmet investicionog ulaganja, mora da bude aktivan i da uredno podnosi finansijske izveštaje.
Uz ugovor o dodeli bespovratnih sredstava, prilaže se i blanko menica korisnika i blanko menica osnivača (izuzev ukoliko je osnivač strano pravno ili fizičko lice), koja služi kao sredstvo obezbeđenja za dodeljena bespovratna sredstava u slučaju da se utvrdi nenamensko trošenje sredstava, kršenje uslova Programa ili eventualne zloupotrebe. Nakon isteka roka od tri godine od zaključivanja ugovora o dodeli bespovratnih sredstava, ukoliko je klijent ispunio sve obaveze predviđene ugovorom o bespovratnim sredstvima, na zahtev, vraćaju se menice koje su bile sredstvo obezbeđenja za bespovratna sredstva.
U slučaju raskida ugovora, usled nenamenskog trošenja sredstava, kršenja uslova Programa ili zloupotreba, korisnik je u obavezi da vrati, kako kreditna, tako i bespovratna sredstva, u ostavljenom roku. Ukoliko to ne učini, na osnovu proglašenja obaveza dospelim, pokreće se postupak prinudne naplate pri čemu zatezna kamata počinje da se obračunava od datuma proglašenja dospelim obaveza po isplaćenim sredstvima.
Korisnik sredstava je u obavezi da, pored kredita Fondu, vrati i odobrena bespovratna sredstva, u slučaju da, u roku do tri godine od dana zaključenja ugovora o dodeli bespovratnih sredstava sa Fondom:
1) obriše iz registra preduzetničku radnju, odnosno pokrene postupak likvidacije ili stečaja privrednog društva;
2) otuđi predmet investicionog ulaganja ili isti da u zakup;
3) nije privredno aktivan i ne dostavlja uredno finansijske izveštaje.
Ukoliko korisnik navedene radnje izvrši posle navedenog roka od tri godine, a za vreme trajanja kredita, neće biti u obavezi da vrati odobrena bespovratna sredstva.
Ukoliko se na zakazanoj terenskoj kontroli za utvrđivanje namenskog korišćenja odobrenih i dodeljenih sredstava ne pojavi osnivač, ugovor će biti raskinut.
Po zaključenju ugovora o dodeli bespovratnih sredstava i nakon uspostavljanja svih instrumenta obezbeđenja po ugovoru o kreditu, Fond će, u roku od 15 dana od dana uspostavljanja instrumenata obezbeđenja, uplatiti odobrena bespovratna sredstva direktno na namenski račun korisnika, a na osnovu zahteva korisnika i validne dokumentacije za puštanje sredstava.
Fond na svojoj internet stranici objavljuje listu svih podnetih zahteva, kao i listu svih kandidata kojima su odobrena bespovratna sredstva.
7.1. Postupak po žalbi i zahtevu za postupanje u posebnim okolnostima
Kandidati čije je zahteve za bespovratna sredstva Komisija odbila imaju pravo na žalbu u roku od 15 dana od dana prijema rešenja.
Žalba se podnosi ministru privrede, neposredno ili preporučenom poštom, na adresu Ministarstvo privrede, Kneza Miloša 20, 11000 Beograd.
O žalbi odlučuje ministar privrede u roku od 30 dana od dana prijema žalbe.
Izuzetno, ukoliko dođe do nastupanja vanrednih okolnosti (požara, poplava i dr.), u periodu do tri godine, od dana zaključenja ugovora o dodeli bespovratnih sredstava, gde je došlo do uništenja predmeta finansiranja, klijent može podneti zahtev za otpis bespovratnih sredstava, ukoliko nije u mogućnosti da naplati sredstva preko osiguranja, o kome odlučuje ministar privrede (uslovi pod kojima je ovo uređeno bliže je dato u Uputstvu o sprovođenju Programa, koje će biti objavljeno na internet sajtu Ministarstva: www.privreda.gov.rs, Fonda: www.fondzarazvoj.gov.rs i Portalu preduzetništva www.preduzetnistvo.gov.rs, sa Programom i ostalom konkursnom dokumentacijom).
7.2. Ugovor o realizaciji Programa
Po usvajanju Programa, Ministarstvo će sa Fondom potpisati ugovor o komisionu koji se odnosi na realizaciju Programa, kojim će na Fond biti preneta obaveza prikupljanja i obrade zahteva privrednih subjekata za dodelu bespovratnih sredstava, obaveza zaključivanja ugovora o korišćenju bespovratnih sredstava sa privrednim subjektima, prethodne terenske kontrole, kontrole namenskog korišćenja bespovratnih sredstava i poštovanja uslova Programa u periodu do tri godine od dana zaključenja ugovora o dodeli bespovratnih sredstava sa Fondom i redovnog izveštavanja Ministarstva, kao i izveštavanja o eventualnim nepravilnostima i zloupotrebama.
Ministarstvo će, po zaključenju ugovora sa Fondom, preneti celokupna sredstva za realizaciju ovog programa Fondu na podračun za posebne namene, grupa podračuna 724 - Računi za posebne namene fondova Republike Srbije kod Uprave za trezor, u skladu sa ugovorom o realizaciji Programa.
8. PRAĆENJE REALIZACIJE PROGRAMA
Nadzor i kontrolu namenskog korišćenja sredstava vrši Fond. U realizaciji kontrole namenskog korišćenja sredstava tehničku pomoć Fondu pružaju ARRA.
Korisnik sredstava dužan je da Ministarstvu, Fondu, ARRA i Komisiji za kontrolu državne pomoći u svakom trenutku, od podnošenja zahteva do isteka tri godine od zaključenja ugovora, omogući terensku kontrolu i uvid u dokumentaciju potrebne radi potpunijeg sagledavanja zahteva i kontrole realizacije investicionog projekta.
Fond će kvartalno dostavljati izveštaje o realizaciji i kontroli sprovođenja Programa Ministarstvu u naredne četiri godine od datuma potpisivanja poslednjeg ugovora sa privrednim subjektom, a Ministarstvo će, nakon isteka četiri godine od datuma potpisivanja poslednjeg ugovora, dostaviti finalni izveštaj o realizaciji Programa radi informisanja Vladi.
Fond će u periodu do mesec dana od dana potpisivanja poslednjeg ugovora sa korisnikom sredstava po Programu dostaviti izveštaj o realizaciji Programa Ministarstvu. Ministarstvo će izveštaj radi informisanja dostaviti Vladi.
Fond će opredeljeni iznos od 110.000.000,00 dinara preneti u budžet odmah nakon stupanja na snagu ove uredbe, a na osnovu instrukcije Ministarstva, dok će sva neutrošena sredstva od preostalog iznosa od 50.000.000,00 dinara u roku od deset dana od podnošenja Izveštaja o realizaciji programa preneti u budžet Republike Srbije, osim ukoliko Vlada posebnim aktom ne rasporedi ta sredstva za realizaciju Programa za iste namene.