PRAVILNIK

O KRITERIJUMIMA ZA PRIZNAVANJE PRAVA NA PRUŽANJE USLUGE I UČEŠĆE KORISNIKA U CENI USLUGE LIČNI PRATILAC DETETA

("Sl. glasnik Grada Vranja", br. 19/2024)

Član 1

Ovim Pravilnikom utvrđuju se bliži uslovi obezbeđivanja i pružanja usluge ličnog pratioca deteta kome je potrebna dodatna podrška, uslovi koji moraju biti ispunjeni da bi jedno lice bilo angažovano kao stručni radnik, lični pratilac, kao i druga pitanja od značaja za realizovanje ove usluge socijalne zaštite.

Član 2

Pravo na uslugu ličnog pratioca ima dete sa invaliditetom odnosno sa smetnjama u razvoju, pod uslovom da je uključeno u vaspitno-obrazovnu ustanovu, odnosno školu i to do kraja redovnog školovanja, uključujući završetak srednje škole.

Član 3

Sredstva za pružanje usluge Lični pratilac deteta obezbeđuju se iz budžeta grada Vranja, putem namenskog transfera i učešćem korisnika usluge u troškovima usluge.

Pravo na uslugu lični pratilac deteta utvrđuje se za period od 1. septembra do 20. juna naredne godine, za svaku godinu.

Član 4

Korisnik odnosno zakonski zastupnik učestvuje svojim prihodima u finansiranju usluge u visini od 5% od ukupnih mesečnih prihoda u domaćinstvu (zarada, starosna ili invalidska penzija), dodatak odnosno uvećani dodatak za tuđu negu i pomoć, primanja po osnovu Zakona o pravima borca i druga primanja.

Izuzetno od stava 1. ovog člana korisnici odnosno zakonski zastupnici deteta koji su korisnici prava na novčanu socijalnu pomoć imaju pravo na besplatnu uslugu.

Deca koja su smeštena u hraniteljsku porodicu i deca pod starateljstvom Centra za socijalni rad Vranje, imaju pravo na besplatnu uslugu lični pratilac deteta.

Mesečni iznos učešća iz stava 1. ovog člana obračunava se i dostavlja korisniku odnosno zakonskom zastupniku od strane pružaoca usluge.

Ukoliko korisnik iz opravdanih razloga ne koristi uslugu duže od 15 kalendarskih dana, iznos mesečnog učešća korisnika odnosno zakonskog zastupnika se umanjuje u iznosu od 50%.

Član 5

Roditelj ili staratelj deteta podnosi zahtev za ostvarivanje prava na pružanje usluge ličnog pratioca detetu/učeniku, Centru za socijalni rad u Vranju.

Obavezna osnovna dokumentacija koja se podnosi kod podnošenja zahteva je:

• Mišljenje Interresorne komisije;

• Potvrda iz škole o redovnom školovanju deteta;

• Kopija ugovora o radu, odnosno ugovora o PPP poslovima ili originalna potvrda poslodavca, za roditelje, staratelje;

• Potvrda o visini primanja roditelja odnosno zakonskog zastupnika deteta

Dopunska dokumentacija koja se podnosi:

• Rešenje da dete ostvaruje pravo na tuđu negu i pomoć odnosno uvećani dodatak za tuđu negu i pomoć;

• Dokaz da je porodica sa više dece sa invaliditetom i smetnjama u razvoju;

• Kategorija roditelja koji imaju I ili II stepen telesnog oštećenja, roditelji korisnici invalidske penzije i roditelji kojima je priznato pravo na uvećani dodatak za tuđu negu i pomoć;

• Rešenje o poveri maloletne dece ili rešenje o starateljstvu;

• Dokaz da je samohrani roditelj (izvod iz matične knjige rođenih za dete i izvod iz matične knjige umrlih za roditelja).

Uz zahtev roditelj ili staratelj prilaže ličnu kartu na uvid ili fotokopiju lične karte.

Centar za socijalni rad je dužan da po službenoj dužnosti, u skladu sa zakonom, vrši uvid, pribavlja i obrađuje podatke o činjenicama o kojima se vodi službena evidencija, a koji su neophodni za odlučivanje o korišćenju usluge ličnog pratioca uz prethodnu saglasnost roditelja ili staratelja.

O pravu na uslugu ličnog pratioca detetu, nakon sprovedenog postupka, odlučuje Centar za socijalni rad u Vranju donošenjem rešenja.

Protiv rešenja Centra za socijalni rad, stranka ima pravo na žalbu Gradskom veću grada Vranja, u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja.

Žalba se predaje prvostepenom organu, Centru za socijalni rad u Vranju.

Roditelj ili staratelj deteta je dužan da prijavi svaku promenu koja je od značaja za ostvarivanje ovog prava Centru za socijalni rad u Vranju u roku od 15 dana od dana nastale promene.

Roditelji ili staratelji deteta deteta dužni su da nadležnom Centru za socijalni rad Vranje najkasnije do 30 juna tekuće godine, podnesu zahtev za obnovom prava na korišćenje usluge Lični pratilac deteta u narednoj školskoj godini.

Član 6

Nakon donošenja rešenja o priznavanju prava na korišćenje usluge Lični pratilac deteta, Centar za socijalni rad u Vranju, predmetno rešenje dostavlja korisniku odnosno zakonskom zastupniku i licenciranom pružaocu usluge na teritoriji grada Vranja.

U prilogu rešenja o priznavanju prava na korišćenje usluge, uputni organ licenciranom pružaocu usluge dostavlja svu dokumentaciju u fotokopiji, koju je prikupio tokom sprovođenja postupka odlučivanja, a koja je potrebna za utvrđivanje mesečnog iznosa učešća iz člana 4. ovog Pravilnika.

Član 7

Usluga ličnog pratioca deteta na teritoriji grada Vranja, pružaće se preko licenciranog pružaoca usluge - Javne ustanove Centar za razvoj lokalnih usluga socijalne zaštite Vranje (u daljem tekstu: pružalac usluge).

Usluga ličnog pratioca deteta pruža se počev od datuma zaključenja Ugovora između pružaoca usluge i roditelja ili staratelja deteta.

Ugovorom se definišu prava i obaveze ugovornih strana kao i visina učešća korisnika u troškovima pružanja usluge.

U slučaju kada zbog popunjenosti kapaciteta, pružalac usluge nije u mogućnosti da zaključi Ugovor, formira se lista čekanja.

Član 8

Nakon donošenja i dostave rešenja o priznavanju prava na korišćenje usluge Lični pratilac deteta, pružalac objavljuje rang listu na svojoj zvaničnoj internet stranici i na svojoj oglasnoj tabli, u roku od 3 (tri) dana od dana dostavljenih Rešenja o priznatom pravu na uslugu lični pratilac od strane Centra za socijalni rad u Vranju. Podnosioci zahteva koji nisu zadovoljni odlukom pružaoca usluge imaju pravo Prigovora u roku od 3 (tri) dana od dana objavljivanja rang liste. Prigovor se podnosi Gradskoj upravi Odeljenju za društvene delatnosti, preko pisarnice u ulici Kralja Milana br. 1.

Član 9

Po razmatranju pristiglih Prigovora, pružalac usluga sačinjava konačnu rang listu i istu objavljuje na svojoj zvaničnoj internet stranici i oglasnoj tabli.

Nakon objavljene konačne rang liste, pružalac usluge zaključuje Ugovor o pružanju usluge sa korisnikom odnosno zakonskim zastupnikom, po redosledu sa rang liste i to do broja angažovanih ličnih pratioca, i Ugovore dostavlja Centru za socijalni rad u Vranju. Ugovorom se definišu prava i obaveze ugovornih strana kao i visina učešća korisnika u troškovima pružanja usluge.

Član 10

Korisnicima kojim je Rešenjem priznato pravo, a koji se na konačnoj rang listi nalaze ispod broja angažovanih pratioca, su na listi čekanja do upražnjenja mesta ili do obezbeđenja dodatnih finansijskih sredstava za finansiranje ove usluge.

Član 11

Podneti zahtevi bodovaće se na osnovu sledećih kriterijumima kod pružaoca usluge:

1 poen - korisnik živi sa oba roditelja/staratelja/hranitelja,

2 poena - korisnik živi sa jednim roditeljem/starateljem/hraniteljem,

1 poen - oba roditelja/staratelja/hranitelja nisu u radnom odnosu,

2 poena - 1 roditelj/staratelj/hranitelj je u radnom odnosu,

3 poena - oba roditelja/staratelja/hranitelja su u radnom odnosu,

1 poen - korisnik koristi uslugu/podneo zahtev u periodu do 2 godine;

2 poena - korisnik koristi uslugu/podneo zahtev u periodu od 2 do 4 godine;

3 poena - korisnik koristi uslugu/podneo zahtev u periodu preko 4 godine;

1 poen - korisnik polazi u 1. razred osnovne škole,

0-3 poena - na osnovu procene o individulanim potrebama i porodičnoj situaciji korisnika.

Dodatni kriterijum: - u slučaju da korisnici imaju izjednačen broj poena prednost imaju:

- korisnici koji u toku školske 2024/2024. godine polaze u 1. razred osnovne škole;

- korisnici čiji je jedan od roditelja zaposlen, dok se drugi roditelj leči ili nalazi na lečenju, odnosno privremenom radu u inostranstvu;

- korisnici iz porodica u kojima pored korisnika živi/nalazi se u hraniteljstvu/više od dvoje dece mlađeg kalendarskog uzrasta;

- korisnici koji žive samo sa jednim roditeljem;

- korisnici iz porodica u kojima pored korisnika živi još dece sa telesnim invaliditetom, odnosno intelektualnim teškoćama.

- dete ostvaruje pravo na tuđu negu i pomoć odnosno uvećani dodatak za tuđu negu i pomoć;

- roditelja koji imaju I ili II stepen telesnog oštećenja, roditelji korisnici invalidske penzije i roditelji kojima je priznato pravo na uvećani dodatak za tuđu negu i pomoć;

Član 12

Usluga ličnog pratioca ne obezbeđuje se za vreme trajanja zimskog i letnjeg raspusta i državnih i verskih praznika.

Član 13

Usluga ličnog pratioca na području grada Vranja pruža se u skladu sa nacionalnom regulativom uz primenu standarda i drugih elemenata propisanih Pravilnikom o bližim uslovima i standardima za pružanje usluga socijalne zaštite.

Član 14

Licencirani pružalac usluge, predmetnu uslugu socijalne zaštite pruža na osnovu rešenja Centra za socijalni rad Vranje, posredstvom stručnog radnika na uslugama u zajednici i ličnog pratioca deteta.

Član 15

Pored opštih uslova utvrđenih Zakonom, kod pružaoca usluge neophodno je da stručni radnik poseduje VII stepen stručne spreme prema Pravilniku o stručnim poslovima u socijalnoj zaštiti, licencu Komore socijalne zaštite Republike Srbije i završen akreditovani program koji je relevantan za pružanje usluge lični pratilac deteta.

Aktivnosti Stručnog radnika na uslugama u zajednici:

• vrši prijemnu procenu;

• vrši procenu potreba, snaga, rizika, sposobnosti i interesovanja korisnika i drugih lica značajnih za korisnika;

• vrši procenu kapaciteta pružaoca usluge;

• određuje stepen podrške korisnicima, s obzirom na celokupno individualno funkcionisanje i vrste potrebne pomoći;

• sačinjava individualni plan usluga;

• pruža stručnu pomoć korisnicima u ostvarivanju njihovih prava;

• organizuje ili pomaže u realizaciji određenih aktivnosti.

Član 16

Pored opštih uslova utvrđenih Zakonom, neophodno je da lični pratilac deteta poseduje najmanje IV stepen stručne spreme i sertifikat o uspešno završenoj obuci po akreditovanom programu za rad na poslovima lični pratilac deteta.

Aktivnosti Ličnog pratioca deteta:

• pomoći kod kuće u oblačenju, održavanju lične higijene, pri hranjenju, pripremi knjiga i opreme za školu,

• pomoć u zajednici što uključuje pomoć u korišćenju gradskog prevoza, pomoć u kretanju, odlazak na igrališta, sportske i kulturne aktivnosti.

Član 17

Za svakog korisnika pružalac usluge otvara lični dosije korisnika koji sadrži:

- Mišljenje Interresorne komisije Grada Vranja,

- Rešenje Centra za socijalni rad Vranje o priznavanju prava na korišćenje usluge,

- Ugovor o pružanju usluge lični pratilac deteta;

- Individualni plan usluge,

- List praćenja korisnika,

- Ostalu potrebnu dokumentaciju.

Član 18

Zakonski zastupnik korisnika usluge je u obavezi da pružaoca usluge, informiše o svim činjenicama koje su bitne za pružanje usluge.

Član 19

Pružalac usluge je u obavezi da uslugu lični pratilac deteta pruža u skladu sa Pravilnikom o bližim uslovima i standardima za pružanje usluge socijalne zaštite i ostalim pozitivno zakonskim propisima koji definišu predmetnu uslugu socijalne zaštite.

Pružalac usluge za svakog korisnika sačinjava individualni plan usluge koji potpisuju zakonski zastupnik korisnika i stručni radnik na uslugama u zajednici.

Pružalac usluge radi realizacije usluge lični pratilac deteta, zaključuje protokole o saradnji sa vaspitno/obrazovnim institucijama na teritoriji grada Vranja.

Član 20

Lični pratilac svakodnevno vodi evidenciju o broju sati u kojima je angažovan na propisanom obrascu.

Roditelj/staratelj/hranitelj deteta ličnim potpisom potvrđuje tačnost unešenih podataka na propisanom obrascu za svaki dan angažovanja ponaosob.

U slučaju da ne postoji uredno popunjeno obrazac ili overa istog potpisom roditelja/staratelja/hranitelja smatraće se da taj dan u mesecu, ili mesec lični pratilac nije bio angažovan.

Član 21

Prava i obaveze ličnog pratioca prestaju:

1. donošenjem novog rešenja Centra za socijalni rad kojim se konstatuje prestanak potrebe za angažovanjem ličnog pratioca;

2. otkazom ugovora od strane korisnika usluga;

3. otkazom ugovora od strane pružaoca usluga u situacijama kada zdravstveno stanje korisnika onemogućava dalje korišćenje usluge, uz prethodno obaveštavanje Centra za socijalni rad,

4. drugim slučajevima: preseljenje, smrt, dugotrajno lečenje...

Otkazni rok iz razloga navedenih u prethodnom stavu je 15 dana.

Član 22

Ovaj pravilnik stupa na snagu i primenjuje se od narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku grada Vranja" izuzev odredbi člana 8, 9, 10 i 11, koje se primenjuju počev od 01.07.2025. godine.