PRAVILNIKO USLOVIMA DODELE I KORIŠĆENJA RADIOFREKVENCIJSKOG SPEKTRA("Sl. glasnik RS", br. 91/2024) |
Ovim pravilnikom uređuju se uslovi dodele i korišćenja radiofrekvencijskog spektra; način, uslovi i postupak izdavanja, izmene, ograničenja, produženja i obnove pojedinačnih dozvola; obrasci pojedinačnih dozvola; period trajanja pojedinačnih dozvola; način i uslovi prenosa prava korišćenja ili iznajmljivanja radiofrekvencijskog spektra; obrazac zahteva i odgovarajuća tehnička dokumentacija koja se prilaže uz zahtev za izdavanje pojedinačne dozvole; obrazac zahteva za izdavanje privremene dozvole; način i uslovi korišćenja radio-stanica u slučaju opasnosti i u drugim hitnim slučajevima; opšti postupak sprovođenja javnog nadmetanja; uslovi koji omogućavaju zajedničko korišćenje i postavljanje infrastrukture i zajedničko korišćenje i pristup radiofrekvencijskom spektru; način i uslovi ograničavanja uslova korišćenja radiofrekvencijskog spektra; način i uslovi obavezne identifikacije određenih vrsta radio-stanica; način i uslovi evidentiranja radio-stanica, kao i dostavljanje tehničkih i drugih podataka o određenim vrstama radio-stanica, kada je to neophodno radi zaštite od smetnji i sprovođenja kontrole korišćenja radiofrekvencijskog spektra.
II POSTUPAK IZDAVANJA POJEDINAČNIH DOZVOLA I USLOVI KORIŠĆENJA RADIOFREKVENCIJSKOG SPEKTRA
1. Uslovi za izdavanje pojedinačne dozvole na osnovu zahteva
Regulatorno telo za elektronske komunikacije i poštanske usluge (u daljem tekstu: Regulator) izdaje pojedinačnu dozvolu za korišćenje radiofrekvencijskog spektra (u daljem tekstu: pojedinačna dozvola) na osnovu podnetog zahteva, ako su ispunjeni sledeći uslovi:
1) ako je zahtev za izdavanje pojedinačne dozvole podnet u skladu sa uslovima raspodele i korišćenja radiofrekvencijskog spektra, koji su za pripadajuću radio-frekvenciju ili radio-frekvencijski kanal utvrđeni u odgovarajućem Planu raspodele radio-frekvencija (u daljem tekstu: Plan raspodele) i/ili Planu namene radiofrekvencijskih opsega (u daljem tekstu: Plan namene);
2) ako su zahtevane radio-frekvencije ili radiofrekvencijski opsezi raspoloživi prema bazi podataka o korišćenju radiofrekvencijskog spektra;
3) ako je radio-frekvencija ili radiofrekvencijski opseg usklađen sa korišćenjem radio-frekvencija i radio-frekvencijskih kanala u Republici Srbiji, kao i sa susednim i drugim zemljama;
4) ako je odlukom Regulatora podnosilac zahteva odabran na osnovu prethodno sprovedenog postupka javnog nadmetanja iz člana 105. stav 11. Zakona;
5) ako je podnosiocu zahteva pojedinačna dozvola namenjena analognoj radiodifuziji, dodeljena na osnovu odluke tela nadležnog za elektronske medije;
6) u pogledu zaštite zdravlja ljudi od delovanja nejonizujućeg zračenja, u skladu sa načelima upravljanja radiofrekvencijskim spektrom iz člana 98. stav 3. tačka 8) Zakona.
2. Obrasci zahteva za izdavanje pojedinačnih dozvola
Obrasci zahteva za izdavanje pojedinačnih dozvola u postupku iz člana 104. Zakona, odnosno obrazac zahteva za izdavanje privremene dozvole u postupku iz člana 107. Zakona, nalaze se u Prilogu 1, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Uz zahtev za izdavanje pojedinačne dozvole iz stava 1. ovog člana, prilaže se i odgovarajuća tehnička dokumentacija. Sadržaj tehničke dokumentacije, u zavisnosti od vrste radiokomunikacijske službe i drugi zahtevi, koji se odnose na pripremu i način dostavljanja navedene dokumentacije, dati su u Prilogu 2, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
3. Postupak izdavanja pojedinačne dozvole na osnovu zahteva
Regulator izdaje pojedinačnu dozvolu na osnovu podnetog zahteva, kada je Planom namene određen takav način izdavanja pojedinačne dozvole u okviru određenog radiofrekvencijskog opsega.
Pojedinačna dozvola iz stava 1. ovog člana izdaje se rešenjem i čini njegov sastavni deo.
Odlučivanje po zahtevu iz stava 1. ovog člana, vrši se prema redosledu podnošenja, u roku od 40 dana od dana prijema urednog zahteva i uplate u iznosu takse obračunate prema zahtevu, osim u slučaju kada je odgovarajućim međunarodnim ugovorima i međunarodno-pravnim aktima predviđen drugačiji rok.
Zahtev za izdavanje pojedinačne dozvole iz stava 1. ovog člana, podnosi se Regulatoru elektronskim putem ili u pisanoj formi, u zavisnosti od raspoloživih tehničkih mogućnosti podnosioca zahteva, na odgovarajućem propisanom obrascu.
Obrasci zahteva iz stava 1. ovog člana, dati su u Prilogu 1.
Uz zahtev iz stava 1. ovog člana, Regulatoru se dostavlja i propisana tehnička i druga dokumentacija, u zavisnosti od vrste radiokomunikacijske službe, a prema Prilogu 2.
Uz odgovarajući zahtev za izdavanje pojedinačne dozvole potrebno je, osim tehničke dokumentacije, dostaviti i drugu dokumentaciju od značaja za odlučivanje Regulatora. Spisak druge dokumentacije dat je u odgovarajućem obrascu zahteva iz Priloga 1.
Visinu i način plaćanja takse u postupku za izdavanje pojedinačne dozvole po zahtevu, Regulator utvrđuje u skladu sa opštim aktom kojim se propisuje visina i način plaćanja taksi za pružanje usluga iz nadležnosti Regulatora.
Regulator odbija zahtev za izdavanje pojedinačne dozvole iz stava 2. ovog člana, ako utvrdi da nisu ispunjeni uslovi iz člana 2. ovog pravilnika, a odbacuje zahtev iz stava 2. ovog člana, ako zahtev nije uređen u roku koji je odredio Regulator i/ili ako nije plaćena taksa iz stava 8. ovog člana.
4. Postupak izdavanja privremene dozvole
Privremena dozvola, može da se izda za radio-stanicu ili radio-sistem koji se koristi u svrhu tržišnog ili tehničkog ispitivanja proizvoda i usluga, istraživanja ili projektovanja, kao i za potrebe održavanja sportskih, kulturnih, zabavnih i drugih događaja ograničenog trajanja, u skladu sa odredbama člana 107. Zakona.
Zahtev za izdavanje privremene dozvole podnosi se na propisanom obrascu ZPD, datom u Prilogu 1.
Visinu i način plaćanja takse u postupku za izdavanje privremene pojedinačne dozvole, Regulator utvrđuje u skladu sa opštim aktom kojim se propisuje visina i način plaćanja taksi za pružanje usluga iz nadležnosti Regulatora.
U slučaju korišćenja radio-frekvencija na osnovu privremene dozvole, koja se izdaje za potrebe održavanja sportskih, kulturnih, zabavnih i drugih događaja ograničenog trajanja, Regulator ostvaruje saradnju sa odgovarajućim organima, organizacijama i drugim licima u zemlji, u cilju informisanja o predstojećim događajima, kao i potrebi pribavljanja odgovarajuće pojedinačne dozvole.
5. Obrasci pojedinačnih dozvola
Obrasci pojedinačnih dozvola dati su u Prilogu 3, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
6. Sadržaj pojedinačne dozvole na osnovu zahteva
Pojedinačna dozvola koja se izdaje na osnovu zahteva, sadrži podatke o:
1) imaocu pojedinačne dozvole;
2) dodeljenim radio-frekvencijama, odnosno radiofrekvencijskom spektru;
3) lokacijama, odnosno oblastima pokrivanja;
4) vrsti radiokomunikacijske službe;
5) podatke u zavisnosti od vrste radiokomunikacijske službe;
6) periodu trajanja pojedinačne dozvole;
7) lokacijama, odnosno oblastima pokrivanja;
8) iznosu takse za izdavanje pojedinačne dozvole, u skladu sa opštim aktom kojim se propisuje visina i način plaćanja taksi za pružanje usluga iz nadležnosti Regulatora;
9) roku za obavljanje tehničkog pregleda.
Pojedinačna dozvola iz stava 1. ovog člana može da sadrži i druge podatke, ako su ti podaci u vezi sa propisanim uslovima za izdavanje pojedinačne dozvole ili proističu iz odgovarajućih međunarodnih sporazuma.
Imalac pojedinačne dozvole dužan je da obavesti Regulatora o promeni podataka iz stava 1. tačka 1) ovog člana, u roku od 30 dana od nastanka promene, kao i da podnese zahtev za izdavanje nove pojedinačne dozvole.
Regulator na svojoj veb prezentaciji vodi ažuran registar izdatih pojedinačnih dozvola.
7. Uslovi korišćenja radiofrekvencijskog spektra
Uslovi korišćenja radiofrekvencijskog spektra, za koji se izdaje pojedinačna dozvola iz člana 102. stav 1. tačka 1) podtačka (1) Zakona, određuju se u pojedinačnoj dozvoli koja se izdaje u postupku iz čl. 104. i 107. Zakona, a čiji sadržaj je propisan u članu 7. ovog pravilnika.
Uslovi korišćenja radiofrekvencijskog spektra, za koji se izdaje pojedinačna dozvola iz člana 102. stav 1. tačka 1) podtačka (2) Zakona, sadrže obaveze, rok za izvršenje, kao i kriterijume za ocenu ispunjenosti tih obaveza i određuju se u pojedinačnoj dozvoli koja se izdaje u postupku iz člana 105. Zakona, a čiji sadržaj je propisan u članu 23. ovog pravilnika.
8. Trajanje i produženje trajanja pojedinačne dozvole
Period trajanja pojedinačne dozvole, koja je izdata na osnovu zahteva i kojom se stiče pravo na korišćenje radiofrekvencijskog spektra, u skladu sa postupkom iz člana 104. Zakona, ne može biti duži od deset godina.
Period trajanja pojedinačne dozvole, koja je izdata na osnovu sprovedenog postupka javnog nadmetanja i kojom se stiče pravo na korišćenje usklađenog radiofrekvencijskog spektra za bežične širokopojasne elektronske komunikacione usluge, u skladu sa postupkom iz člana 105. Zakona, propisan je odredbom člana 103. stav 2. Zakona.
Regulator donosi odluku o produženju trajanja pojedinačne dozvole, koja je izdata na osnovu sprovedenog postupka javnog nadmetanja, ukoliko je mogućnost produženja predviđena opštim aktom kojim se propisuju minimalni uslovi za izdavanje pojedinačnih dozvola na osnovu sprovedenog postupka javnog nadmetanja, vodeći računa o načelima srazmernosti, nediskriminacije i transparentnosti, u skladu sa odredbama člana 103. st. 3-10. Zakona.
Regulator, po službenoj dužnosti ili na zahtev imaoca pojedinačne dozvole iz člana 105. Zakona, procenjuje da li postoji potreba za obnovom ove dozvole, osim ako je u postupku dodele obnova iste bila izričito isključena.
Na postupak obnove pojedinačne dozvole izdate na osnovu sprovedenog postupka javnog nadmetanja primenjuju se odredbe člana 109. Zakona.
Pojedinačna dozvola koja je izdata na osnovu zahteva, u skladu sa članom 104. Zakona, može da se obnovi na zahtev imaoca pojedinačne dozvole, ako su ispunjeni uslovi iz člana 2. ovog pravilnika i na način propisan u postupku iz člana 4. ovog pravilnika.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, Regulator izdaje imaocu pojedinačne dozvole novu pojedinačnu dozvolu.
10. Način i uslovi prenosa prava korišćenja ili iznajmljivanja radiofrekvencijskog spektra
Radiofrekvencijski opsezi, za koje je predviđena mogućnost prenosa ili iznajmljivanja, u skladu sa odredbama člana 106. Zakona, utvrđuju se u Planu namene. Za prenos radiofrekvencijskog spektra potrebno je da se pribavi saglasnost Regulatora.
Imalac pojedinačne dozvole i lice na koje se prenosi radiofrekvencijski spektar zajednički podnose Regulatoru zahtev za davanje saglasnosti za prenos radiofrekvencijskog spektra, koji sadrži:
1) broj pojedinačne dozvole, kojom su propisani uslovi korišćenja radiofrekvencijskog spektra za koji se podnosi zahtev;
2) podatke o imaocu pojedinačne dozvole, kojom su propisani uslovi korišćenja radiofrekvencijskog spektra za koji se podnosi zahtev;
3) podatke o licu na koje se prenosi radiofrekvencijski spektar;
4) podatke o radiofrekvencijskom spektru za koji se vrši prenos;
5) dokaz da lice na koje se prenosi radiofrekvencijski spektar ispunjava uslove dodele, kao i dokaze u vezi sa načinom na koji će biti ispunjeni uslovi korišćenja radiofrekvencijskog spektra određeni pojedinačnom dozvolom, kojom su propisani uslovi korišćenja radiofrekvencijskog spektra za koji se podnosi zahtev;
6) i druge podatke od značaja u procesu odlučivanja, po zahtevu Regulatora.
Zahtev za davanje saglasnosti za prenos radiofrekvencijskog spektra se ne može podneti ukoliko se vodi postupak izmene i/ili ograničavanja uslova korišćenja iz pojedinačne dozvole, kojom su propisani uslovi korišćenja radiofrekvencijskog spektra za koji se podnosi zahtev za prenos.
U trenutku podnošenja zahteva za davanje saglasnosti za prenos radiofrekvencijskog spektra sve finansijske obaveze proizašle iz pojedinačne dozvole koja je predmet zahteva, a kojom su propisani uslovi korišćenja radiofrekvencijskog spektra, moraju biti izmirene. U suprotnom, Regulator će odrediti rok u kome je potrebno da se izmire dospele obaveze, kako bi se ispunili uslovi za prenos prava korišćenja radiofrekvencijskog spektra.
U postupku rešavanja zahteva iz stava 2. ovog člana, Regulator vodi računa o zaštiti konkurencije, odlučujući na osnovu objektivne procene uslova konkurencije na tržištu za budući period i uticaja na postojeća i buduća ulaganja, a naročito na ulaganja za uspostavljanje elektronske komunikacione mreže. Regulator u postupku rešavanja zahteva iz stava 2. ovog člana, sarađuje sa organom nadležnim za zaštitu konkurencije u skladu sa članom 33. stav 1. tačka 2) Zakona.
Regulator odbacuje zahtev iz stava 2. ovog člana ako isti nije uređen u roku koji je odredio Regulator, a odbija zahtev ako utvrdi postojanje opravdane sumnje da novi imalac pojedinačne dozvole ne može da ispuni uslove iz stava 2. tač. 5) i 6) ovog člana.
Prenosom radiofrekvencijskog spektra u potpunosti se prenose prava i obaveze koje proizlaze iz pripadajuće pojedinačne dozvole, uključujući i uslove dodele i korišćenja određene tom pojedinačnom dozvolom.
Regulator donosi odluku u roku od 40 dana od dana podnošenja urednog zahteva iz stava 2. ovog člana. Nakon davanja saglasnosti Regulator izdaje nove pojedinačne dozvole, u skladu sa uslovima prenosa, a istovremeno postojeća pojedinačna dozvola prestaje da važi.
Regulator utvrđuje iznos takse u postupku rešavanja i davanja saglasnosti za prenos radiofrekvencijskog spektra, odnosno takse za izdavanje novih pojedinačnih dozvola, u skladu sa uslovima prenosa.
Imalac pojedinačne dozvole, koja je izdata na osnovu sprovedenog postupka javnog nadmetanja, odnosno najmodavac, u obavezi je da obavesti Regulatora o nameri da iznajmi radiofrekvencijski spektar, najmanje 30 dana pre početka perioda iznajmljivanja, kao i da dostavi izjavu, kojom preuzima odgovornost za ispunjavanje svih uslova korišćenja radiofrekvencijskog spektra koji iznajmljuje, koja naročito sadrži:
1) broj pojedinačne dozvole, kojom su propisani uslovi korišćenja radiofrekvencijskog spektra koji se iznajmljuje;
2) podatke o imaocu pojedinačne dozvole, odnosno najmodavcu, kojom su propisani uslovi korišćenja radiofrekvencijskog spektra koji se iznajmljuje;
3) podatke o licu kome se iznajmljuje radiofrekvencijski spektar, odnosno najmoprimcu;
4) podatke o radiofrekvencijskom spektru za koji se vrši iznajmljivanje;
5) period trajanja iznajmljivanja radiofrekvencijskog spektra;
6) i druge podatke od značaja u procesu odlučivanja, po zahtevu Regulatora.
Za vreme iznajmljivanja radiofrekvencijskog spektra, Regulator kod najmodavca i najmoprimca proverava ispunjenost uslova utvrđenih pojedinačnom dozvolom.
11. Zajedničko korišćenje i postavljanje infrastrukture i zajedničko korišćenje i pristup radiofrekvencijskom spektru
U skladu sa odredbom člana 102. stav 13. Zakona Regulator može da propiše uslove koji imaocu pojedinačne dozvole, koja se izdaje na osnovu sprovedenog postupka javnog nadmetanja, omogućava:
1) zajedničko korišćenje radiofrekvencijskog spektra, odnosno pasivne ili aktivne infrastrukture neophodne za korišćenje radiofrekvencijskog spektra;
2) da zaključi ugovor o nacionalnom romingu na tržišnoj osnovi;
3) zajedničko postavljanje infrastrukture za pružanje mreža ili usluga korišćenjem radiofrekvencijskog spektra.
Uslovi iz stava 1. ovog člana, predstavljaju uslove korišćenja radiofrekvencijskog spektra i sastavni su deo pojedinačne dozvole koja se izdaje na osnovu sprovedenog postupka javnog nadmetanja.
Prilikom utvrđivanja uslova iz stava 1. ovog člana, Regulator vodi računa o delotvornosti i efikasnosti korišćenja radiofrekvencijskog spektra, uzimajući u obzir pravila o zaštiti konkurencije, koja su uređena posebnim propisima, kao i uslove propisane opštim aktom iz člana 105. stav 3. Zakona i drugom dokumentacijom u postupku javnog nadmetanja.
12. Način i uslovi ograničavanja uslova korišćenja radiofekvencijskog spektra
Regulator može izuzetno da ograniči uslove korišćenja radiofrekvencijskog spektra iz pojedinačne dozvole, u skladu sa načelima srazmernosti i nediskriminacije, ako je to ograničenje potrebno u svrhu obezbeđivanja delotvornog i efikasnog korišćenja radiofrekvencijskog spektra, uzimajući u obzir tehničke mere donete u skladu sa odgovarajućim evropskim odlukama o regulatornom okviru za politiku radiofrekvencijskog spektra, izmenu Plana namene i Planova raspodele, međunarodnih ugovora i drugih međunarodno-pravnih akata, vodeći računa da to ograničenje za imaoca pojedinačne dozvole bude najmanje otežavajuće.
Regulator, u slučajevima iz stava 1. ovog člana i ukoliko utvrdi postojanje potrebe, donosi odluku o ograničenju uslova korišćenja radiofrekvencijskog spektra iz pojedinačne dozvole, koja sadrži sledeće:
1) radiofrekvencijski spektar na koji se ograničenje odnosi;
2) geografsko područje na koje se ograničenje odnosi;
3) vremenski rok na koji se ograničenje odnosi;
4) obrazloženje traženog ograničenja;
5) rok u kome je imalac pojedinačne dozvole dužan da postupi u skladu sa ograničenjem.
U slučaju ograničenja uslova korišćenja radiofrekvencijskog spektra za pojedinačne dozvole iz člana 105. Zakona, Regulator sprovodi postupak javnih konsultacija u skladu sa čl. 36. i 37. Zakona.
Izuzetno od odredbe stava 4. ovog člana, javne konsultacije se ne sprovode ako je imalac pojedinačne dozvole saglasan sa predloženim ograničenjem.
U slučajevima iz stava 1. ovog člana, Regulator izdaje novu pojedinačnu dozvolu, u skladu sa primenjenim ograničenjima.
13. Način i postupak izmene uslova korišćenja radiofrekvencijskog spektra
Regulator može da izmeni uslove korišćenja radiofrekvencijskog spektra iz pojedinačne dozvole, kao i dodeljeni radiofrekvencijski spektar, samo u objektivno opravdanim slučajevima i na srazmeran način, pri čemu mora da uzme u obzir, ako je to primenjivo, uslove u vezi sa pravom prenosa radiofrekvencijskog spektra.
Regulator može doneti odluku o izmeni uslova korišćenja radiofrekvencijskog spektra iz pojedinačne dozvole radi:
1) smanjenja smetnji koje ugrožavaju rad drugih radiokomunikacijskih službi;
2) zaštite ljudi od elektromagnetskog zračenja;
3) ostvarivanja delotvornijeg i efikasnijeg korišćenja radiofrekvencijskog spektra u slučajevima opasnosti i drugim hitnim slučajevima, odnosno u slučaju vanrednog ili ratnog stanja.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, Regulator donosi odluku o izdavanju nove pojedinačne dozvole.
Odluka iz prethodnog stava ovog člana sadrži:
1) izmenjene uslove korišćenja radiofrekvencijskog spektra;
2) razloge izmene uslova korišćenja radiofrekvencijskog spektra;
3) rok u kojem je imalac pojedinačne dozvole dužan da postupi u skladu sa određenim ograničenjima.
Izuzetno od slučajeva iz stava 2. ovog člana, Regulator može doneti odluku o izmeni uslova korišćenja radiofrekvencijskog spektra, ukoliko postupanje prema uslovima iz pojedinačne dozvole nije moguće, kao i ukoliko je nemogućnost istog iznesena u pisanom, obrazloženom zahtevu imaoca pojedinačne dozvole.
O predlogu izmene uslova korišćenja radiofrekvencijskog spektra za elektronske komunikacione mreže i usluge, Regulator sprovodi postupak javnih konsultacija u skladu sa čl. 36. i 37. Zakona, u roku koji ne može biti kraći od 30 dana, osim u izuzetnim slučajevima.
Izuzetno od odredbe iz stava 6. ovog člana, javne konsultacije se ne sprovode ako su izmene uslova korišćenja radiofrekvencijskog spektra manjeg značaja i ako je imalac pojedinačne dozvole saglasan sa predloženim izmenama.
14. Način i uslovi obavezne identifikacije određenih vrsta radio-stanica
Identifikacija radio-stanica, odnosno identifikacija programa, kao i naziv programskog servisa je obaveza za radio-stanice u radiodifuznoj službi, i to na način i pod uslovima propisanim u Tehničkoj dokumentaciji, koja je data u Prilogu 2.
15. Način i uslovi korišćenja radio-stanica u slučaju opasnosti i drugim hitnim slučajevima
Znakovi opasnosti, poruke i saopštenja, koja se emituju u slučaju opasnosti i u drugim hitnim slučajevima ili u slučaju prirodnih nepogoda ili prilikom spašavanja ljudskih života, imaju prednost u prenosu putem svih radio-stanica.
U slučajevima iz stava 1. ovog člana dozvoljeno je, osim dodeljenih radio-frekvencija i utvrđenih uslova za rad radio-stanice, koristiti i druge radio-frekvencije kako bi se iste koristile za rad na najprikladniji način.
Imalac pojedinačne dozvole, koji primi znakove opasnosti iz stava 1. ovog člana, dužan je da se odazove pozivu i stavi svoju radio-stanicu na raspolaganje.
Za određivanje uslova i načina korišćenja radio-stanica u slučaju opasnosti i drugim hitnim slučajevima primenjuju se unapred utvrđene procedure postupanja između Regulatora, službi za hitne intervencije i nadležnih službi u ministarstvu nadležnom za unutrašnje poslove, kako bi se radio-stanice pravovremeno i svrsishodno koristile u datim slučajevima.
III OPŠTI POSTUPAK SPROVOĐENJA JAVNOG NADMETANJA
1. Dokumentacija za javno nadmetanje
Regulator priprema dokumentaciju za javno nadmetanje na srpskom jeziku.
Regulator je dužan da u dokumentaciji za javno nadmetanje precizira i pojasni uslove, zahteve i druge elemente iz javnog oglasa, postupak javnog nadmetanja, način dostavljanja ponude, rokove pojedinih faza postupka, kriterijume za vrednovanje ponuda, način određivanja najpovoljnije ponude, instrukcije za plaćanje, kao i izdavanje pojedinačne dozvole na osnovu sprovedenog postupka javnog nadmetanja.
Taksu za otkup dokumentacije za javno nadmetanje Regulator utvrđuje u skladu sa opštim aktom kojim se propisuje visina i način plaćanja taksi za pružanje usluga iz nadležnosti Regulatora.
Prijava za učešće u postupku javnog nadmetanja za izdavanje pojedinačne dozvole podnosi se na srpskom jeziku, u pisanoj formi ili na drugi odgovarajući način prema uslovima iz javnog oglasa, u roku koji ne može biti kraći od 45 dana od dana objavljivanja javnog oglasa.
Javni oglas iz stava 1. ovog člana sadrži uslove iz člana 105. stav 7. Zakona i objavljuje se u skladu sa članom 105. stav 8. Zakona.
Regulator razmatra blagovremeno podnete prijave i proverava ispunjenost uslova za učešće u postupku javnog nadmetanja, koji su određeni u javnom oglasu i dokumentaciji za javno nadmetanje, i objavljuje listu lica koja će učestvovati u postupku javnog nadmetanja.
Postupak javnog nadmetanja se obavlja na način propisan u javnom oglasu i u dokumentaciji za javno nadmetanje.
Regulator donosi odluku kojom se utvrđuju rezultati ostvareni u postupku javnog nadmetanja, odnosno listu lica koja su stekla uslov za dodelu radiofrekvencijskog spektra.
3. Izdavanje pojedinačne dozvole na osnovu sprovedenog postupka javnog nadmetanja
Regulator izdaje pojedinačnu dozvolu na osnovu odluke iz člana 21. stav 2. ovog pravilnika i dokaza o uplati naknade za pravo korišćenja radiofrekvencijskog spektra, koja se plaća za izdavanje pojedinačne dozvole na osnovu sprovedenog postupka javnog nadmetanja u skladu sa dinamikom i na način utvrđen u opštem aktu kojim se propisuju minimalni uslovi za izdavanje pojedinačnih dozvola na osnovu sprovedenog postupka javnog nadmetanja.
Pojedinačna dozvola na osnovu sprovedenog postupka javnog nadmetanja izdaje se rešenjem.
Regulator donosi odluku o izdavanju pojedinačne dozvole iz prethodnog stava ovog člana, najkasnije u roku od osam meseci od dana isteka roka za podnošenje prijava, a koji je propisan u javnom oglasu.
4. Sadržaj pojedinačne dozvole na osnovu sprovedenog postupka javnog nadmetanja
Pojedinačna dozvola koja se izdaje na osnovu sprovedenog postupka javnog nadmetanja sadrži podatke o:
1) imaocu pojedinačne dozvole;
2) dodeljenim radio-frekvencijama, odnosno radiofrekvencijskom spektru;
3) periodu trajanja pojedinačne dozvole;
4) lokacijama, odnosno oblastima pokrivanja;
5) vrsti radiokomunikacijske službe, kao i podatke u zavisnosti od vrste radiokomunikacijske službe;
6) načinu i uslovima obavezne identifikacije određenih vrsta radio-stanica;
7) iznosu naknade za pravo korišćenja radiofrekvencijskog spektra, načinu i dinamici plaćanja iste;
8) kao i uslove u skladu sa opštim aktom kojim se propisuju minimalni uslovi za izdavanje pojedinačnih dozvola na osnovu sprovedenog postupka javnog nadmetanja iz člana 105. stav 3. Zakona i dokumentacijom iz člana 19. ovog pravilnika.
Pojedinačna dozvola iz stava 1. ovog člana može da sadrži i druge podatke, ako su ti podaci u vezi sa propisanim uslovima za izdavanje pojedinačne dozvole ili proističu iz odgovarajućih međunarodnih sporazuma.
IV NAČIN I USLOVI EVIDENTIRANJA RADIO-STANICA
Imalac pojedinačne dozvole koja je izdata na osnovu sprovedenog postupka javnog nadmetanja, u skladu sa članom 105. stav 12. Zakona, u obavezi je da evidentira svaku radio-stanicu u javnoj mobilnoj i/ili fiksnoj elektronskoj komunikacionoj mreži.
Evidentirane radio-stanice iz stava 1. ovog člana, brišu se iz registra evidentiranih radio-stanica sa danom prestanka važenja pojedinačne dozvole iz stava 1. ovog člana.
Radio-stanica u javnoj mobilnoj i/ili fiksnoj elektronskoj mreži, iz člana 24. stav 1. ovog pravilnika, definiše se, u smislu ovog pravilnika, lokacijom na kojoj se nalazi, azimutom maksimalnog zračenja predajne antene (u slučaju 5G "multibim" antena uzima se fizički azimut), radiofrekvencijskim opsegom u kome se vrši predaja/prijem signala, primenjenom tehnologijom, kao i drugim parametrima.
1. Postupak evidentiranja radio-stanica
Zahtev za evidentiranje radio-stanica u javnoj mobilnoj i/ili fiksnoj elektronskoj komunikacionoj mreži podnosi se na uredno popunjenom Obrascu ERS, koji je dat u Prilogu 4, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.
Uz zahtev za evidentiranje radio-stanica dostavljaju se i podaci za sve radio-stanice u javnoj mobilnoj i/ili fiksnoj elektronskoj mreži, u formi Tabele parametara za radio-stanice koje se evidentiraju (u daljem tekstu: Tabela), koja je deo Priloga 4, i u kojoj je definisan skup tehničkih i drugih parametara koje je potrebno dostaviti.
Regulator obaveštava podnosioca zahteva za evidentiranje radio-stanice da, u roku od osam dana, izvrši izmenu i usklađivanje jednog ili više parametara radio-stanice, iz Tabele, koja je deo Priloga 4, odnosno da dopuni zahtev ukoliko:
1) nisu ispunjeni uslovi iz opšteg akta kojim se propisuju zahtevi za utvrđivanje zaštitnih zona elektronskih komunikacionih mreža i pripadajućih sredstava, određenih radio-centara i radio-stanica, kao i radio-koridora i obaveze investitora radova pri izgradnji ili rekonstrukciji objekata,
2) dostavljeni zahtev nije potpun.
Nakon što utvrdi da su ispunjeni uslovi za evidentiranje radio-stanica, Regulator korisniku dostavlja obaveštenje, koje sadrži: broj radio-stanica koje se prvi put evidentiraju, broj radio-stanica na kojima su izvršene izmene parametara, iznos takse za evidentiranje radio-stanica i uputstvo za uplatu iste, kao i zahtev za dostavljanje drugih podataka od značaja u postupku evidentiranja radio-stanica, ukoliko za iste postoji potreba.
Pod izmenom parametara iz stava 4. ovog člana, podrazumeva se izmena jednog ili više sledećih parametara radio-stanice: azimut antene, visina antene, ugao širine glavnog snopa antene, ukupni tilt antene, dobitak antene, vrednost snage. Svi navedeni parametri su utvrđeni u Tabeli, koja je deo Priloga 4.
Regulator donosi odluku o evidentiranju radio-stanica, u roku od deset dana od dana prijema urednog zahteva, sa dokazom o uplati takse za evidentiranje radio-stanica.
2. Ispunjenost uslova za korišćenje izvora nejonizujućeg zračenja
Za svaku radio-stanicu, koja je predmet zahteva za evidentiranje radio-stanica, dostavlja se rešenje nadležnog organa odgovornog za sprovođenje postupka procene uticaja na životnu sredinu, kojim se potvrđuje ispunjenost uslova za korišćenje izvora nejonizujućeg zračenja, u skladu sa zakonom kojim se uređuju uslovi i mere zaštite zdravlja ljudi i zaštite životne sredine od štetnog dejstva nejonizujućih zračenja.
Ukoliko u trenutku podnošenja zahteva za evidentiranje radio-stanica, odgovarajuće rešenje nije doneto, dostavlja se naziv nadležnog organa odgovornog za sprovođenje postupka procene uticaja na životnu sredinu, kao i broj zahteva za odlučivanje o potrebi procene uticaja na životnu sredinu i datum njegovog podnošenja, uz obavezu dostavljanja odgovarajućeg rešenja u roku od 15 dana od dana prijema istog.
3. Period za koji se vrši evidentiranje radio-stanica
Evidentiranje radio-stanica se vrši mesečno, i to tako da je imalac pojedinačne dozvole iz člana 24. stav 1. ovog pravilnika u obavezi da do desetog u mesecu dostavi tehničke i druge parametre o svim radio-stanicama u mreži za prethodni mesec, sa stanjem na poslednji dan u prethodnom mesecu. Dostavljanje parametara se vrši za sve aktivne radio-stanice, kao i za one koje su privremeno bile aktivne u prethodnom mesecu, iako su, u trenutku evidentiranja, neaktivne.
4. Odbijanje zahteva za evidentiranje radio-stanica
Regulator može da odbije zahtev za evidentiranje jedne ili više radio-stanica, ukoliko nisu ispunjeni uslovi:
1) iz opšteg akta kojim se propisuju zahtevi za utvrđivanje zaštitnih zona elektronskih komunikacionih mreža i pripadajućih sredstava, određenih radio-centara i radio-stanica, kao i radio-koridora i obaveze investitora radova pri izgradnji ili rekonstrukciji objekata;
2) u pogledu zaštite zdravlja ljudi od delovanja nejonizujućeg zračenja, i
3) iz drugih objektivnih i nediskriminatornih razloga.
5. Brisanje evidentiranih radio-stanica
Regulator briše evidentiranu radio-stanicu iz registra evidentiranih radio-stanica ukoliko:
1) u postupku inspekcijskog nadzora bude doneta odluka o zabrani rada radio-stanice, jer je utvrđeno da rad radio-stanice predstavlja neposrednu i ozbiljnu pretnju javnoj bezbednosti ili ugrožava životnu sredinu ili ako je utvrđeno da se radiofrekvencijski spektar neovlašćeno koristi, suprotno uslovima korišćenja;
2) nadležni organ odgovoran za sprovođenje postupka procene uticaja na životnu sredinu, utvrdi da nisu ispunjeni uslovi za korišćenje izvora nejonizujućeg zračenja, u skladu sa zakonom kojim se uređuju uslovi i mere zaštite zdravlja ljudi i zaštite životne sredine od štetnog dejstva nejonizujućeg zračenja;
3) bude utvrđeno da su prilikom podnošenja zahteva za evidentiranje radio-stanice dostavljeni netačni podaci.
Regulator donosi odluku o brisanju evidentirane radio-stanice iz registra evidentiranih radio-stanica, i o tome obaveštava imaoca pojedinačne dozvole, koja je izdata na osnovu sprovedenog postupka javnog nadmetanja, a na čiji zahtev je radio-stanica evidentirana.
Evidentirane radio-stanice podležu kontroli radiofrekvencijskog spektra, kao i druge vrste radio-stanica, u skladu sa opštim aktom kojim se uređuje način kontrole korišćenja radiofrekvencijskog spektra, obavljanja tehničkih pregleda i zaštite od smetnji.
Visinu i način plaćanja takse za evidentiranje radio-stanica u javnoj mobilnoj i/ili fiksnoj elektronskoj mreži Regulator utvrđuje prema vrsti usluge koju pruža, u skladu sa opštim aktom kojim se propisuje visina i način plaćanja taksi za pružanje usluga iz nadležnosti Regulatora.
Imalac pojedinačne dozvole koja je izdata u postupku javnog nadmetanja u obavezi je da, na zahtev Regulatora, dostavi tehničke i druge podatke, kao i tehničke specifikacije za radio-stanice koje su evidentirane, kada je to neophodno radi zaštite od smetnji i sprovođenja kontrole korišćenja radiofrekvencijskog spektra, odnosno za potrebe obavljanja proračuna pokrivanja signalom i drugih analiza.
Regulator na svojoj veb prezentaciji vodi ažuran registar evidentiranih radio-stanica.
Mape pokrivanja mobilnih mreža u Republici Srbiji, koje Regulator, na svojoj veb prezentaciji, prikazuje u okviru interaktivnog portala, ažuriraju se na osnovu podataka o radio-stanicama iz registra evidentiranih radio-stanica.
Regulator je u obavezi da formira registar evidentiranih radio-stanica, kao i da obezbedi odgovarajuće tehničke uslove potrebne za postupak evidentiranja radio-stanica.
Imalac pojedinačne dozvole, koja je izdata na osnovu sprovedenog postupka javnog nadmetanja za radio-stanice, za koje je pribavio pojedinačnu dozvolu za korišćenje radio-frekvencija, odnosno radiofrekvencijskog spektra u skladu sa odredbama Zakona o elektronskim komunikacijama ("Službeni glasnik RS", br. 44/10, 60/13 - US, 62/14 i 95/18 - dr. zakon), u obavezi je da, u postupku evidentiranja radio-stanica, podatke za ove radio-stanice dostavi Regulatoru, kao i da za svaku radio-stanicu navede broj pojedinačne dozvole i datum njenog prestanka važenja, pri čemu podatke koji se odnose na procenu uticaja na životnu sredinu iz člana 27. ovog pravilnika nije potrebno dostavljati.
Za evidentiranje radio-stanica, iz stava 2. ovog člana, neće se plaćati taksa za evidentiranje radio-stanica do isteka perioda na koji je pojedinačna dozvola za korišćenje radio-frekvencija, odnosno radiofrekvencijskog spektra izdata, odnosno do izmene tehničkih parametara evidentirane radio-stanice.
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o obrascima zahteva za izdavanje pojedinačne dozvole za korišćenje radio-frekvencija ("Službeni glasnik RS", broj 37/21).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", osim odredaba čl. 24-34. ovog pravilnika, koje se primenjuju od 1. marta 2025. godine.
Priloge 1-4, koji su sastavni deo ovog pravilnika, objavljene u "Sl. glasniku RS", br. 91/2024, možete pogledati OVDE