PRAVILNIKO NAČINU VRŠENJA NADZORA NAD STRUČNIM RADOM ORGANA STARATELJSTVA("Sl. glasnik RS", br. 92/2024) |
Ovim pravilnikom propisuje se način vršenja nadzora nad stručnim radom (u daljem tekstu: "nadzor") organa starateljstva.
Nadzor se vrši kada organ starateljstva, u skladu sa zakonom, odlučuje o:
1) merama preventivnog nadzora nad vršenjem roditeljskog prava;
2) merama korektivnog nadzora nad vršenjem roditeljskog prava;
3) usvojenju;
4) hraniteljstvu;
5) starateljstvu;
6) određivanju i promeni ličnog imena deteta;
Nadzor se vrši i kada organ starateljstva, u skladu sa zakonom:
1) sprovodi postupak procene opšte podobnosti hranitelja, usvojitelja i staratelja;
2) vrši popis i procenu imovine lica pod starateljstvom;
3) sprovodi postupak posredovanja - medijacije u porodičnim odnosima (mirenje i nagodba);
4) dostavlja sudu nalaz i stručno mišljenje u parnicama u kojima se odlučuje o zaštiti prava deteta ili o vršenju, odnosno lišenju roditeljskog prava;
5) dostavlja sudu mišljenje o svrsishodnosti mere zaštite od nasilja u porodici koju je tražio drugi ovlašćeni tužilac;
6) pruža pomoć u pribavljanju potrebnih dokaza sudu pred kojim se vodi postupak u sporu za zaštitu od nasilja u porodici;
7) sarađuje sa javnim tužiocem, odnosno sudijom za maloletnike u izboru i primeni vaspitnih naloga;
8) sprovodi medijaciju između maloletnog učinioca i žrtve krivičnog dela;
9) podnosi izveštaj o ispunjenju vaspitnog naloga javnom tužiocu, odnosno sudiji za maloletnike;
10) prisustvuje, po odobrenju suda, radnjama u pripremnom postupku protiv maloletnog učinioca krivičnog dela (saslušanje maloletnog učinioca krivičnog dela, saslušanje drugih lica), stavlja predloge i upućuje pitanja licima koja se saslušavaju;
11) dostavlja mišljenje sudu pred kojim se vodi krivični postupak protiv maloletnika u pogledu činjenica koje se odnose na uzrast maloletnika, činjenica potrebnih za ocenu njegove zrelosti, ispituje sredinu u kojoj i prilike pod kojima maloletnik živi i druge okolnosti koje se tiču njegove ličnosti i ponašanja i prisustvuje sednici veća za maloletnike i glavnom pretresu u krivičnom postupku protiv maloletnog učinioca krivičnog dela;
12) obaveštava sud nadležan za izvršenje zavodske vaspitne mere i organ nadležan za unutrašnje poslove kada izvršenje mere ne može da započne ili da se nastavi zbog odbijanja ili bekstva maloletnika;
13) stara se o izvršenju vaspitnih mera posebnih obaveza;
14) proverava izvršenje vaspitne mere pojačanog nadzora od strane roditelja, usvojitelja ili staratelja i ukazuje im pomoć u izvršenju mere;
15) proverava izvršenje vaspitne mere pojačanog nadzora u drugoj porodici i ukazuje pomoć porodici u koju je maloletnik smešten;
16) sprovodi vaspitnu meru pojačanog nadzora od strane organa starateljstva tako što se brine o školovanju maloletnika, njegovom zaposlenju, odvajanju iz sredine koja na njega štetno utiče, potrebnom lečenju i sređivanju prilika u kojima živi;
17) stara se o izvršenju vaspitne mere pojačanog nadzora uz obavezu dnevnog boravaka u ustanovi za vaspitavanje i obrazovanje maloletnika;
18) dostavlja sudu i javnom tužiocu za maloletnike izveštaj o toku izvršenja vaspitnih mera o čijem se izvršenju stara;
19) pokreće sudske postupke kada je zakonom na to ovlašćen;
20) obavlja druge poslove, u skladu sa zakonom.
Nadzorom se utvrđuje poštovanje zakona i propisanih stručnih procedura i standarda stručnog rada organa starateljstva u obavljanju poslova iz člana 2. ovog pravilnika.
Nadzor se može vršiti nad radom:
1) organa starateljstva u obavljanju svih poslova ili više različitih poslova;
2) tima stručnjaka u obavljanju više različitih poslova;
3) tima stručnjaka u organizovanju pomoći i podrške konkretnom korisniku ili porodici;
4) stručnjaka pojedinca u obavljanju više različitih poslova;
5) stručnjaka pojedinca u organizovanju pomoći i podrške konkretnom korisniku ili porodici.
Nadzor iz stava 1. ovog člana se vrši po službenoj dužnosti.
Inicijativu za vršenje nadzora mogu podneti državni organi, organizacije, ustanove i druga pravna i fizička lica.
Nadzor nad obavljanjem poslova iz člana 2. ovog pravilnika, u skladu sa zakonom koji uređuje porodične odnose, vrši ministarstvo nadležno za poslove porodične zaštite (u daljem tekstu: "Ministarstvo"), i to:
1) komisija Ministarstva, koju sačinjavaju najmanje dva državna službenika, kada se vrši nadzor nad radom organa starateljstva u obavljanju svih poslova ili više različitih poslova;
2) komisija Ministarstva, koju sačinjavaju najmanje dva državna službenika, kada se vrši nadzor nad radom tima stručnjaka u obavljanju više različitih poslova;
3) državni službenik Ministarstva, kada se vrši nadzor nad radom tima stručnjaka u organizovanju pomoći i podrške konkretnom korisniku ili porodici;
4) državni službenik Ministarstva, kada se vrši nadzor nad radom stručnjaka pojedinca u obavljanju više različitih poslova;
5) državni službenik Ministarstva, kada se vrši nadzor nad radom stručnjaka pojedinca u organizovanju pomoći i podrške konkretnom korisniku ili porodici.
Nadzor nad radom organa starateljstva u obavljanju svih poslova ili više različitih poslova i nad radom tima stručnjaka u obavljanju više različitih poslova, obavlja se na osnovu godišnjeg plana nadzora, koji se donosi do kraja tekuće godine za narednu godinu.
Plan iz stava 1. ovog člana, obavezno sadrži:
1) naziv organa starateljstva nad kojim će se vršiti nadzor;
2) predmet nadzora (nad stručnim radom organa starateljstva u obavljanju svih poslova ili više različitih poslova i nad stručnim radom tima stručnjaka u obavljanju više različitih poslova);
3) grupu korisnika koja će biti obuhvaćena nadzorom (deca, mladi, odrasli i stariji);
4) vreme vršenja nadzora.
Nadzor iz stava 1. ovog člana, može se, po potrebi, vršiti i nad organom starateljstva koji nije obuhvaćen planom nadzora (vanredni nadzor).
Nadzor se vrši neposrednim uvidom u spise dosijea korisnika ili primenom jedinstvenog sistema za zaštitu i automatizaciju instrumenata socijalne zaštite (SOZIS).
Nadzor se obavlja u organu starateljstva, kada se vrši nad radom organa starateljstva u obavljanju svih poslova ili više različitih poslova i nad radom tima stručnjaka u obavljanju više različitih poslova.
Nadzor se obavlja u organu starateljstva ili sedištu Ministarstva, kada se vrši nad radom tima stručnjaka u organizovanju pomoći i podrške konkretnom korisniku ili porodici, nad radom stručnog radnika u obavljanju više različitih poslova i nad radom stručnog radnika u organizovanju pomoći i podrške konkretnom korisniku ili porodici.
Obaveštavanje o vršenju nadzora
O vremenu, mestu i načinu vršenja nadzora, kao i o sastavu komisije ili državnom službeniku koji će vršiti nadzor nad radom organa starateljstva u obavljanju svih poslova ili više različitih poslova i nad radom tima stručnjaka u obavljanju više različitih poslova, Ministarstvo obaveštava organ starateljstva pismenim putem najmanje dva dana pre početka vršenja nadzora.
U pismenom obaveštenju iz stava 1. ovog člana, organu starateljstva se nalaže izvršenje određenih radnji koje imaju za cilj obezbeđenje uslova za nesmetano vršenje nadzora.
Izuzetno od stava 1. ovog člana, organ starateljstva se prethodno ne obaveštava o vršenju nadzora, kada okolnosti slučaja nalažu da se nadzor izvrši bez odlaganja.
Obaveza prisustvovanja i učešća u vršenju nadzora
Direktor organa starateljstva prisustvuje i učestvuje u vršenju nadzora, i komisiji, odnosno državnom službeniku, ukoliko se nadzor vrši u organu starateljstva, obezbeđuje pristup svim prostorijama, sredstvima, dokumentima i informacijama neophodnim za vršenje nadzora.
Pored direktora, nadzoru prisustvuju i u njemu učestvuju, u zavisnosti od predmeta nadzora, rukovodioci službi, supervizori i stručnjaci organa starateljstva.
Lica iz st. 1. i 2. ovog člana mogu se iz opravdanih razloga osloboditi obaveze prisustvovanja nadzoru, uz saglasnost koordinatora komisije, odnosno državnog službenika koji vrši nadzor.
Nadzor započinje uvodnim sastankom, ukoliko se vrši u organu starateljstva.
Na uvodnom sastanku članovi komisije, odnosno državni službenik koji vrši nadzor, upoznaju direktora i stručnjake organa starateljstva sa predmetom, načinom vršenja i trajanjem nadzora, pribavljaju informacije o organizaciji rada organa starateljstva i određuju uzorak dosijea korisnika na kome će se vršiti nadzor.
Nadzor nad radom organa starateljstva u obavljanju svih poslova ili više različitih poslova i nad radom tima stručnjaka u obavljanju više različitih poslova, vrši se na osnovu analize stručne i druge dokumentacije koju sadrži uzorkovanjem izabrani dosije konkretnog korisnika, intervjua sa stručnjacima organa starateljstva i po potrebi razgovora sa korisnikom.
Tokom vršenja nadzora koordinator i članovi komisije, odnosno državni službenik, postavljaju određena pitanja i o svojim zapažanjima i konstatacijama obaveštavaju direktora i stručnjake koji učestvuju i prisustvuju vršenju nadzora.
Direktor i stručnjaci organa starateljstva mogu dati sugestije i primedbe na zapažanja i konstatacije koordinatora i članova komisije, odnosno državnog službenika.
Tokom vršenja nadzora koordinator i članovi komisije, odnosno državni službenik, ukazuju na nedostatke u stručnom radu i neposredno pružaju odgovarajuću stručnu pomoć radi otklanjanja uočenih nedostataka i unapređenja kvaliteta stručnog rada.
Izdavanje, sadržaj i beleženje usmenih naloga
Koordinator komisije, odnosno državni službenik, tokom vršenja nadzora izdaju naloge, kada okolnosti ukazuju na neophodnost neodložnog otklanjanja nedostatka u radu, kako bi se zaštitila ličnost, imovina i drugi važan interes korisnika.
Nalog se izdaje usmeno i sadrži: lično ime korisnika, označavanje predmeta u kojem se izdaje, sadržinu stručnih i drugih radnji koje organ starateljstva treba da realizuje, rok za izvršenje naloga, lično ime odgovornog lica za izvršenje naloga i način i rok izveštavanja o izvršenju naloga.
Koordinator komisije, odnosno državni službenik, evidentira izdate usmene naloge i oni su sastavni deo izveštaja o izvršenom nadzoru.
Kada se nadzor vrši u organu starateljstva, okončava se završnim sastankom.
Na završnom sastanku koordinator komisije, odnosno državni službenik, upoznaje prisutne sa preliminarnom ocenom stanja organizacije i kvaliteta stručnog rada, kao i potrebnim radnjama koje je neophodno preduzeti u cilju njihovog unapređenja.
Direktor i stručnjaci organa starateljstva mogu dati sugestije i primedbe na preliminarnu ocenu o stanju organizacije i kvalitetu stručnog rada i predloge za njihovo unapređenje.
O izvršenom nadzoru komisija, odnosno državni službenik, sačinjavaju pismeni izveštaj, u roku od 30 dana od dana izvršenog nadzora.
Izveštaj o izvršenom nadzoru potpisuju članovi komisije, odnosno državni službenik, koji su izvršili nadzor i odgovorno lice - rukovodilac organizacione jedinice Ministarstva u čijem je opisu posla vršenje nadzora.
Izveštaj o izvršenom nadzoru dostavlja se direktoru organa starateljstva.
Izveštaj o izvršenom nadzoru iz člana 17. stav 1. ovog pravilnika, dostavlja se i gradskom, odnosno opštinskom organu uprave nadležnom za socijalnu zaštitu i upravnom odboru organa starateljstva.
Kada se nadzor vrši nad radom organa starateljstva u obavljanju svih poslova ili više različitih poslova i nad radom tima stručnjaka u obavljanju više različitih poslova, izveštaj o izvršenom nadzoru sadrži:
1) pravni osnov za vršenje nadzora;
2) sadržaj podnete inicijative i razloge pokretanja postupka nadzora po službenoj dužnosti;
3) lična imena i zvanja državnih službenika - koordinatora i članova komisije koji su vršili nadzor;
4) predmet nadzora;
5) lična imena svih lica koja su prisustvovala i učestvovala u vršenju nadzora;
6) opis toka vršenja nadzora i ocenu uslova u kojima je nadzor vršen;
7) prikaz organizacije stručnog rada (broj i struktura zaposlenih stručnjaka organa starateljstva, organizacija rada, organizacija rada prijemne kancelarije, karakteristike rada stručnjaka organa starateljstva u primeni metoda vođenja slučaja);
8) podatke o uzorku dosijea na kojem je vršen nadzor (broj dosijea i lično ime korisnika);
9) konstatovano stanje u svakoj oblasti stručnih poslova koja je predmet nadzora (opšte i konkretne konstatacije u odnosu na pregledani uzorak);
10) usmene naloge izdate tokom vršenja nadzora i rokove za njihovo izvršenje;
11) opšte konstatacije o obimu i kvalitetu obavljanja svih poslova ili više različitih poslova, odnosno konstatovano stanje i ocenu pravilnosti i zakonitosti postupanja u organizovanju zaštite korisnika;
12) opšte naloge za otklanjanje konstatovanih nepravilnosti u organizaciji i obavljanju stručnih poslova;
13) konstataciju o datoj obavezi direktoru organa starateljstva da u određenom roku obezbedi izvršenje datih naloga i pismenim putem izvesti Ministarstvo o izvršenju datih naloga.
Kada se nadzor vrši nad radom tima stručnjaka u organizovanju pomoći i podrške konkretnom korisniku ili porodici, nad radom stručnog radnika u obavljanju više različitih poslova i nad radom stručnog radnika u organizovanju pomoći i podrške konkretnom korisniku ili porodici, izveštaj o izvršenom nadzoru sadrži:
1) pravni osnov za vršenje nadzora;
2) predmet nadzora;
3) sadržaj podnete inicijative i razloge pokretanja postupka nadzora po službenoj dužnosti;
4) lično ime i zvanje državnog službenika pojedinca koji je vršio nadzor;
5) podatke o dosijeu konkretnog korisnika i porodičnom dosijeu (broj dosijea i lično ime korisnika);
6) opis stanja, potreba, rizika i problema pojedinca, odnosno porodice;
7) hronološki pregled postupaka u kojima je učestvovao tim stručnjaka ili stručni radnik u organizovanju zaštite konkretnog korisnika, odnosno porodice;
8) konstatovano stanje i ocenu pravilnosti i zakonitosti postupanja u organizovanju zaštite konkretnog korisnika, odnosno porodice;
9) usmene naloge izdate u cilju otklanjanja konstatovanih propusta ili nedostataka u organizovanju zaštite konkretnog korisnika, odnosno porodice;
10) konstataciju o datoj obavezi direktoru organa starateljstva da u određenom roku obezbedi izvršenje datih naloga i pismenim putem izvesti Ministarstvo o izvršenju istih.
Podaci iz izveštaja navedenih u članu 17. st. 1. i 2. ovog pravilnika se odmah nakon sačinjavanja tih izveštaja unose u zbirni izveštaj o izvršenim nadzorima koji se vodi u elektronskoj formi i koji sadrži sledeće podatke:
1) redni broj nadzora;
2) naziv organa starateljstva;
3) da li je nadzor planiran ili vanredan;
4) predmet nadzora;
5) kategoriju korisnika ili ime i prezime konkretnog korisnika koji je obuhvaćen nadzorom;
6) datum izvršenja nadzora;
7) broj i datum sačinjavanja izveštaja o nadzoru;
8) da li su organu starateljstva dati usmeni nalozi;
9) da li su organu starateljstva dati nalozi;
10) broj i datum obaveštenja podnosioca inicijative o rezultatima izvršenog nadzora;
11) broj i datum izveštaja organa starateljstva o postupanju po datim usmenim nalozima;
12) broj i datum izveštaja organa starateljstva o postupanju po datim nalozima.
Zbirni izveštaj iz stava 1. ovog člana, zaključuje se na kraju svake kalendarske godine unošenjem poslednjeg rednog broja nadzora za tu godinu.
Obaveštavanje podnosioca inicijative
Po okončanju nadzora, Ministarstvo pismenim putem obaveštava podnosioca inicijative o rezultatima izvršenog nadzora.
Komisija, odnosno državni službenik, prate izvršenje naloga.
Komisija, odnosno državni službenik, može predložiti dodatne mere kojima će se obezbediti izvršenje naloga, kao i pokretanje postupka za utvrđivanje odgovornosti lica koje nije izvršilo nalog, u skladu sa zakonom.
Prestanak važenja ranijeg propisa
Stupanjem na snagu ovog pravilnika prestaju da važe odredbe Pravilnika o vršenju nadzora nad stručnim radom organa starateljstva ("Službeni glasnik RS", broj 144/14).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".