PRAVILNIK

O STAMBENOM ZBRINJAVANJU NA TERITORIJI GRADA UŽICA

("Sl. list grada Užica", br. 49/2024)

 

I OPŠTE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilnikom uređuju se bliži uslovi za utvrđivanje ispunjenosti uslova za stambeno zbrinjavanje, postupak stambenog zbrinjavanja, način korišćenja stambenih jedinica, rad Komisije za sprovođenje postupka stambenog zbrinjavanja (u daljem tekstu: komisija), kao i druga pitanja od značaja za stambeno zbrinjavanje.

II USLOVI ZA OSTVARIVANJE STAMBENOG ZBRINJAVANJA I DOKAZI ZA UTVRĐIVANJE ISPUNJENOSTI USLOVA

Član 2

Podnosilac zahteva za stambeno zbrinjavanje (u daljem tekstu: podnosilac zahteva), je lice koje je državljanin Republike Srbije i ima prijavljeno prebivalište na teritoriji Grada Užica (u daljem tekstu: Grad) i kumulativno ispunjava sledeće uslove:

1) Beskućnik, pod uslovima:

- da živi na ulici bez zaklona, odnosno u prostoru koji ne predstavlja adekvatnu stambenu jedinicu;

- da nema u svojini stambenu jedinicu, odnosno nepokretnost u Republici Srbiji, uslovnu za stanovanje, kojom bi mogao rešiti svoju stambenu potrebu, niti je takvu nepokretnost otuđio u poslednjih pet godina;

- da ima prihode manje od nivoa iznosa novčane socijalne pomoći za jednočlanu porodicu, uvećanu za 50%.

2) Lice čija je stambena jedinica oštećena ili uništena usled elementarne ili druge nepogode, pod uslovima:

- da je vlasnik stambene jedinice koja je oštećena ili uništena usled elementarne ili druge nepogode;

- da ima prijavljeno prebivalište na adresi stambene jedinice koja je oštećena ili uništena usled elementarne ili druge nepogode;

- da nema u svojini drugu useljivu nepokretnost u Republici Srbiji uslovnu za stanovanje, niti je takvu nepokretnost otuđio u poslednjih pet godina;

- da je njegova stambena jedinica koja je oštećena ili uništena usled elementarne ili druge nepogode u kojoj živi, oštećena toliko da se u istoj ne može boraviti.

3) Lice čijoj je stambenoj jedinici usled dotrajalosti ili većeg oštećenja ugrožena stabilnost tako da predstavlja neposrednu opasnost po život i zdravlje ljudi, za susedne objekte i za bezbednost saobraćaja i koje iz ovih razloga ostvaruje pravo na nužni smeštaj u skladu sa zakonom kojim se uređuje izgradnja objekta, pod uslovima:

- da je vlasnik stambene jedinice kojoj je usled dotrajalosti ili većeg oštećenja ugrožena stabilnost tako da predstavlja neposrednu opasnost po život i zdravlje ljudi, za susedne objekte i za bezbednost saobraćaja;

- da ima prijavljeno prebivalište na adresi stambene jedinice kojoj je usled dotrajalosti ili većeg oštećenja ugrožena stabilnost tako da predstavlja neposrednu opasnost po život i zdravlje ljudi, za susedne objekte i za bezbednost saobraćaja, u poslednjih pet godina;

- da nema u svojini drugu nepokretnost u Republici Srbiji uslovnu za stanovanje, niti je takvu nepokretnost otuđio u poslednjih pet godina;

- da mu je po rešenju Građevinske inspekcije zabranjeno korišćenje stambene jedinice kojoj je usled dotrajalosti ili većeg oštećenja ugrožena stabilnost tako da predstavlja neposrednu opasnost po život i zdravlje ljudi, za susedne objekte i za bezbednost saobraćaja.

4) Lice koje je kao žrtva porodičnog nasilja napustilo svoje porodično domaćinstvo i nema sredstava da samostalno reši svoju stambenu potrebu, pod uslovom da nema u svojini drugu nepokretnost u Republici Srbiji uslovnu za stanovanje, niti je takvu nepokretnost otuđio u poslednjih pet godina.

Član 3

Dokazi neophodni za utvrđivanje ispunjenosti uslova za stambeno zbrinjavanje koje, uz zahtev podnosilac dostavlja Centru za socijalni rad Grada Užica (u daljem tekstu: Centar):

- lična karta (očitana ukoliko je čipovana ili fotokopirana) za podnosioca zahteva i sve članove porodičnog domaćinstva sa 16 i više godina koji su navedeni u zahtevu za stambeno zbrinjavanje;

- dokaz o prihodima:

1) potvrda poslodavca o visini primanja za mesec koji prethodi mesecu u kojem se podnosi zahtev za stambeno zbrinjavanje - za zaposlenog podnosioca zahteva i članove njegovog porodičnog domaćinstva koji su navedeni u zahtevu za stambeno zbrinjavanje;

2) ček od penzije za mesec koji prethodi mesecu u kojem se podnosi zahtev za stambeno zbrinjavanje - za podnosioca zahteva i članove porodičnog domaćinstva koji su navedeni u zahtevu za stambeno zbrinjavanje a koji su korisnici penzije ili ukoliko lice ne ostvaruje primanja po osnovu penzije - potvrda nadležne službe Fonda PIO.

- izjave podnosioca zahteva i punoletnih članova porodičnog domaćinstva potpisane od strane roditelja/staratelja, na propisanom obrascu, u skladu sa članom 103. Zakona o opštem upravnom postupku (navedenu izjavu nije potrebno overavati kod javnog beležnika).

Uz dokaze iz stava 1. ovog člana, za lica iz člana 2. tač. 2) i 3) ovog pravilnika, podnosilac zahteva dostavlja i sledeću dokumentaciju:

1) Lice iz člana 2. tačka 2) ovog pravilnika:

- izveštaj o uviđaju Policijske uprave kojim je konstatovano da je stambena jedinica oštećena ili uništena usled elementarne ili druge nepogode.

2) Lice iz člana 2. tačka 3) ovog pravilnika:

- Rešenje Građevinske inspekcije o zabrani korišćenja stambene jedinice.

Član 4

Uz zahtev sa dokazima i dokumentacijom iz člana 3. ovog pravilnika, Centar po službenoj dužnosti pribavlja i dostavlja Komisiji sledeću dokumentaciju:

1) Za sve podnosioce zahteva:

- uverenje o državljanstvu, za podnosioca zahteva i sve članove porodičnog domaćinstva koji su navedeni u zahtevu;

- izvod iz matične knjige rođenih za članove porodičnog domaćinstva do 16 godina koja su navedena u zahtevu;

- potvrda o nezaposlenosti iz Nacionalne službe za zapošljavanje za nezaposlenog podnosioca zahteva i nezaposlene članove porodičnog domaćinstva registrovane u Nacionalnoj službi za zapošljavanje;

- uverenje o imovnom stanju iz Republičkog geodetskog zavoda;

- izjava data u Centru, da podnosilac zahteva ne može samostalno, odnosno sopstvenim sredstvima da reši stambenu potrebu.

2) Za podnosioce zahteva iz člana 2. tačka 1) ovog pravilnika:

- potvrda MUP-a o kretanju prebivališta u poslednjih pet godina od dana podnošenja zahteva;

- izvod iz Republičkog geodetskog zavoda o posedovanju, odnosno neposedovanju nepokretnosti na teritoriji Republike Srbije;

- rešenje o ostvarenom pravu na novčanu socijalnu pomoć;

- potvrda Nacionalne službe za zapošljavanje ili druge nadležne organizacije da je podnosilac zahteva završio ili je u procesu dokvalifikacije ili prekvalifikacije u okviru mera aktivne politike zapošljavanja i ekonomskog osnaživanja teže zapošljivih kategorija;

3) Za podnosioce zahteva iz člana 2. tačka 2) ovog pravilnika:

- list nepokretnosti za stambenu jedinicu koja je oštećena ili uništena usled elementarne ili druge nepogode.

4) Za podnosioce zahteva iz člana 2. tačka 3) ovog pravilnika:

- list nepokretnosti za stambenu jedinicu kojoj je usled dotrajalosti ili većeg oštećenja ugrožena stabilnost tako da predstavlja neposrednu opasnost po život i zdravlje ljudi, za susedne objekte i za bezbednost saobraćaja.

5) Za podnosioce zahteva iz člana 2. tačka 4) ovog pravilnika:

- izjava data u Centru, da je podnosilac zahteva napustio vanbračnu zajednicu (ukoliko je lice živelo u vanbračnoj zajednici);

- uverenje Centra da podnosilac zahteva neposredno brine o maloletnoj deci koja se zbrinjavaju sa podnosiocem zahteva (ukoliko podnosilac zahteva traži stambeno zbrinjavanje i za decu kao članove porodičnog domaćinstva);

Centar može pribaviti i drugu dokumentaciju, koja nije predviđena ovim pravilnikom, a neophodna je za utvrđivanje tačnog i potpunog činjeničnog stanja i donošenje zakonite i pravilne odluke.

III OBRAZOVANJE KOMISIJE, SASTAV, NAČIN RADA I POSTUPAK STAMBENOG ZBRINJAVANJA

Član 5

Postupak utvrđivanja uslova za stambeno zbrinjavanje sprovodi Komisija, koju obrazuje i imenuje Gradsko veće Grada Užica (u daljem tekstu: Gradsko veće), a koja se sastoji od predsednika i zamenika predsednika, četiri člana i njihovih zamenika i sekretara i njegovog zamenika.

Predsednik Komisije i zamenik predsednika, dva člana Komisije i njihovi zamenici i sekretar i njegov zamenik su predstavnici Grada Užica, a dva člana i njihovi zamenici su predstavnici Centra.

Član 6

Predsednik Komisije saziva i vodi sednice Komisije, a u njegovom odsustvu zamenik predsednika Komisije.

Komisija sprovodi postupak utvrđivanja ispunjenosti uslova za stambeno zbrinjavanje i donosi predlog odluke većinom glasova od ukupnog broja članova Komisije.

O održanoj sednici sekretar Komisije vodi zapisnik, koji potpisuje predsednik Komisije.

Član 7

Zahtev se podnosi Komisiji, putem Centra za socijalni rad u Užicu, lično ili putem pošte.

Zahtev mora biti uredno popunjen i potpisan na propisanom obrascu koji je dostupan u Centru i na sajtu Centra.

Uz zahtev podnosilac prilaže i dokumente iz člana 3. ovog pravilnika.

Centar o svakom podnetom zahtevu iz stava 1. ovog člana sačinjava izveštaj koji sadrži: podatke o podnosiocu zahteva, broju članova njegovog porodičnog domaćinstva, razlozima za stambeno zbrinjavanje, dokaze podnete uz zahtev i pribavljene po službenoj dužnosti, kojima se dokazuje ispunjenost uslova iz člana 2. ovog pravilnika i druge podatke od značaja za odlučivanje o stambenom zbrinjavanju, kao i dokaze koji su od značaja za odlučivanje o stambenom zbrinjavanju, a nisu navedeni u članu 2. ovog pravilnika.

Zahtev sa izveštajem, podacima i dokazima iz stava 3. ovog člana Centar dostavlja Komisiji, koja sprovodi postupak i utvrđuje ispunjenost uslova za stambeno zbrinjavanje, u skladu sa Odlukom i ovim pravilnikom.

Član 8

Nakon sprovedenog postupka, Komisija utvrđuje predlog o stambenom zbrinjavanju korisnika, koji dostavlja Gradskoj upravi za poslove organa grada, opštu upravu i društvene delatnosti - Odeljenju za upravljanje imovinom Grada.

Predlog Komisije iz stava 1. ovog člana po zahtevu podnosioca koji ispunjava uslove za stambeno zbrinjavanje sadrži sledeće podatke:

- Lične podatke o podnosiocu zahteva i članovima njegovog porodičnog domaćinstva koji se stambeno zbrinjavaju,

- Grupi kojoj pripada podnosilac zahteva u skladu sa članom 2. ovog pravilnika,

- Dokumentaciji na osnovu koje je utvrđeno da su ispunjeni uslovi za stambeno zbrinjavanje,

- Stambenoj jedinici koja se daje na korišćenje (adresa, površina, oznaka i dr.),

- Periodu stambenog zbrinjavanja, koji ne može biti duži od šest meseci,

- Učešću korisnika stambenog zbrinjavanja u troškovima korišćenja stambene jedinice, načinu i rokovima plaćanja tih troškova,

- Obavezama korisnika prilikom iseljenja nakon isteka perioda stambenog zbrinjavanja,

- Mogućnost iseljenja, obavezama korisnika i načinu iseljenja korisnika pre isteka perioda stambenog zbrinjavanja,

- Drugim činjenicama od značaja za stambeno zbrinjavanje za svaki pojedinačni slučaj.

Ukoliko podnosilac zahteva ne ispunjava propisane uslove, Komisija rešenjem odbija zahtev za stambeno zbrinjavanje na koje podnosilac zahteva ima pravo prigovora Gradskom veću u roku od 3 dana od dana dostavljanja rešenja. Rešenje Komisije o odbijanju zahteva za stambeno zbrinjavanje sadrži sledeće podatke:

- O podnosiocu zahteva i članovima njegovog porodičnog domaćinstva,

- Podnetoj dokumentaciji,

- Razlozima zbog kojih nisu ispunjeni uslovi za stambeno zbrinjavanje.

Član 9

Na osnovu predloga Komisije iz člana 8. ovog pravilnika Gradska uprava za poslove organa grada, opštu upravu i društvene delatnosti - Odeljenje za upravljanje imovinom Grada priprema predlog odluke o stambenom zbrinjavanju, koji dostavlja Gradskom veću, radi donošenja.

Odluka Gradskog veća je konačna.

Na osnovu Odluke o stambenom zbrinjavanju Gradskog veća, kojom se daje stambena jedinica na korišćenje, zaključuje se ugovor o stambenom zbrinjavanju između Grada Užica, Centra i korisnika, kojim se regulišu međusobna prava, obaveze i odgovornosti ugovornih strana u postupku stambenog zbrinjavanja. Ugovor o stambenom zbrinjavanju priprema Gradska uprava za poslove organa grada, opštu upravu i društvene delatnosti - Odeljenje za upravljanje imovinom Grada.

Centar vrši stambeno zbrinjavanje podnosioca zahteva kojem je stambena jedinica data na korišćenje (u daljem tekstu: korisnik), uz prisustvo predstavnika Gradske uprave za poslove organa grada opštu upravu i društvene delatnosti - Odeljenje za upravljanje imovinom Grada.

Prilikom započinjanja korišćenja stambene jedinice, sačinjava se zapisnik, koji sačinjava Centar, a potpisuju ga korisnik, predstavnik Centra i predstavnik Gradske uprave za poslove organa grada opštu upravu i društvene delatnosti - Odeljenje za upravljanje imovinom Grada.

Član 10

U izuzetnim slučajevima stambeno zbrinjavanje se može produžiti najviše za period koji je određen odlukom o stambenom zbrinjavanju.

Predlog za produženje perioda stambenog zbrinjavanja sa obrazloženjem, na zahtev korisnika, Centar podnosi Komisiji.

Nakon razmatranja predloga iz stava 2. ovog člana komisija utvrđuje ispunjenost uslova za produženje perioda stambenog zbrinjavanja i donosi predlog odluke koji upućuje Gradskom veću, preko Gradske uprave za poslove organa grada opštu upravu i društvene delatnosti - Odeljenje za upravljanje imovinom Grada.

Član 11

S obzirom da je postupak stambenog zbrinjavanja hitan, sve radnje u postupku, kao i donošenje odluke o stambenom zbrinjavanju, od dana podnošenja zahteva za stambeno zbrinjavanje, vrši se u što kraćem roku.

IV NAČIN KORIŠĆENJA STAMBENIH JEDINICA

Član 12

Korisnik može da koristi stambenu jedinicu isključivo sa članovima porodičnog domaćinstva koji su navedeni u odluci o stambenom zbrinjavanju.

Korisnik i članovi njegovog porodičnog domaćinstva su u obavezi da koriste stambenu jedinicu koja se daje na privremen o korišćenje u okviru stambenog zbrinjavanja sa pažnjom dobrog domaćina.

Troškove korišćenja stambene jedinice (za utrošenu električnu energiju, grejanje, vodu i dr.) snosi korisnik zajedno sa članovima porodičnog domaćinstva, u skladu sa Odlukom o stambenom zbrinjavanju, ukoliko ima prihode veće od nivoa socijalne sigurnosti utvrđene zakonom, iz dela prihoda iznad nivoa socijalne sigurnosti, srazmerno delu troškova stanovanja u skladu sa zakonom.

Troškovi iz stava 1. ovog člana za korisnika stambenog zbrinjavanja koji ima prihode manje od nivoa socijalne sigurnosti utvrđene zakonom, obezbeđuju se u budžetu Grada, u finansijskom planu Gradske uprave.

Korisnik je u obavezi da zajedno sa članovima porodičnog domaćinstva napusti stambenu jedinicu koja mu je data na privremeno korišćenje, u istom stanju u kom je bila prilikom ulaska, najkasnije poslednjeg dana perioda određenog u Odluci o stambenom zbrinjavanju, u skladu sa Odlukom.

Korisnik ima obavezu da prijavi Centru svako oštećenje ili drugu promenu u stambenoj jedinici za vreme njegovog korišćenja.

Korisnik sa članovima porodičnog domaćinstva koji su navedeni u Odluci o stambenom zbrinjavanju, po pisanom nalogu Centra, može biti iseljen pre isteka perioda za stambeno zbrinjavanje utvrđenog Odlukom o stambenom zbrinjavanju, iz stambene jedinice koju koristi suprotno st. 1, 2 i 3. ovog člana i pri tome je dužan da postupi u skladu sa Odlukom o stambenom zbrinjavanju.

U slučaju iz stava 6. ovog člana, Centar odmah obaveštava Komisiju, a Komisija Gradsku upravu za poslove organa grada opštu upravu i društvene delatnosti - Odeljenje za upravljanje imovinom Grada radi daljeg postupanja.

V PRELAZNA I ZAVRŠNA ODREDBA

Član 13

Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Užica", a primenjivaće se od 01. januara 2025. godine.