POKRAJINSKA SKUPŠTINSKA ODLUKA
O PROGRAMU PODRŠKE POLJOPRIVREDNIM STRUČNIM I SAVETODAVNIM SLUŽBAMA U OBAVLJANJU SAVETODAVNIH I PROGNOZNO IZVEŠTAJNIH POSLOVA U ZAŠTITI BILJA U AUTONOMNOJ POKRAJINI VOJVODINI ZA 2025. GODINU

("Sl. list AP Vojvodine", br. 57/2024)

Član 1

Ovom pokrajinskom skupštinskom odlukom utvrđuje se Program podrške poljoprivrednim stručnim i savetodavnim službama u obavljanju savetodavnih i prognozno izveštajnih poslova u zaštiti bilja u AP Vojvodini za 2025. godinu.

Član 2

Program čini sastavni deo ove pokrajinske skupštinske odluke.

Član 3

Ova pokrajinska skupštinska odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Autonomne pokrajine Vojvodine", a primenjivaće se od 01. januara 2025. godine.

 

PROGRAM
PODRŠKE POLJOPRIVREDNIM STRUČNIM I SAVETODAVNIM SLUŽBAMA U OBAVLJANJU SAVETODAVNIH I PROGNOZNO IZVEŠTAJNIH POSLOVA U ZAŠTITI BILJA U AP VOJVODINI ZA 2025. GODINU

I

Programom podrške poljoprivrednim stručnim i savetodavnim službama u obavljanju savetodavnih i prognozno izveštajnih poslova u zaštiti bilja u AP Vojvodini za 2025. godinu (u daljem tekstu: Godišnji program za 2025.godinu za AP Vojvodinu), utvrđuju se savetodavni poslovi u poljoprivredi i prognozno izveštajni poslovi u zaštiti bilja pomoću kojih se poljoprivrednim proizvođačima, udruženjima, zadrugama i drugim pravnim licima u poljoprivredi putem davanja saveta i prenosa važnih informacija i znanja, omogućuje da se bolje organizuju i lakše i brže donose odluke vezane za svoju proizvodnju i unapređenje iste. Podizanjem opšteg nivoa znanja poljoprivrednih proizvođača i drugih učesnika u poljoprivredi doprineće se povećanju kvaliteta proizvodnje što će doprineti povećanju konkurentnosti i modernizaciji poljoprivredne proizvodnje i smanjenju negativih efekata prouzrokovanih klimatskim promenama na poljoprivrednu proizvodnju i životnu sredinu.

Implementiranjem integralnog koncepta zaštite useva i održive poljoprivrede uz očuvanje životne sredine i prirodnih resursa, obezbeđuje se proizvodnja s jedne strane zdravstveno bezbednih poljoprivrednih proizvoda, a s druge strane se stvaraju bolji uslovi za život i rad na selu i podstiče ruralni razvoj na području Vojvodine.

II

Sredstava za realizaciju Godišnjeg programa za 2025. godinu za AP Vojvodinu predviđena su u ukipnom iznosu od 227.807.000,00 dinara. Od navedenih sredstava za obavljanje savetodavnih poslova mere 306. "Podrška pružanju saveta i informacija poljoprivrednim proizvođačima, udruženjima, zadrugama i drugim pravnim licima u poljoprivredi" u okviru Programa podrške za sprovođenje poljoprivredne politike i politike ruralnog razvoja za teritoriju Autonomne pokrajine Vojvodine u 2025. godini predviđen je utrošak u ukupnom iznosu od 120.000.000,00 dinara.

Programskom aktivnoću : "Sistematsko praćenje bolesti i štetočina, prevencija kontaminacije poljoprivrednog zemljišta i vode u meliorativnim kanalima" u okviru Programa zaštite, uređenja i korišćenja poljoprivrednog zemljišta na teritoriji Autonomne pokrajine Vojvodine u 2025. godini Glava II tačka 1.2, finasiraće se obavljanje prognozno izveštajnih poslova u zaštiti bilja u iznosu od 87.807.000,00 dinara.

Programskom aktivnošću "Intenziviranje korišćenja poljoprivrednog zemljišta kojim raspolažu poljoprivrede stručne službe - nabavka opreme, u okviru Programa zaštite, uređenja i korišćenja poljoprivrednog zemljišta na teriotriji APV u 2025. Godini - Glava II tačka 3.3. finansiraće se opremanje Poljoprivrednih savetodavnih i stučnih službi u iznosu od 20.000.000,00 dinara.

Godišnji program za 2025.godinu u AP Vojvodini se realizuje od 1. januara 2025.godine do 31. decembra 2025. godine.

III

Savetodavne i prognozno izveštajne poslove u zaštiti bilja u 2025. godini obavljaće pravna lica, sa područja AP Vojvodine koja su osnovana od strane Republike Srbije,a poslove će obavljati u skladu sa Zakonom o obavljanju savetodavnih i stručnih poslova u obalsti poljoprivrede ("Službeni glasnik RS ", broj 30/10) (u daljem tekstu: Zakon).

Pravna lica: poljoprivredne stručne službe (u daljem tekstu:PSS), koje učestvuju u realizaciji navedenih programa su: PSS NOVI SAD, PSS VRŠAC, PSS BAČKA TOPOLA, PSS RUMA, PSS SOMBOR, PSS SENTA, PSS ZRENJANIN, PSS KIKINDA, PSS SREMSKA MITROVICA i ISTRAŽIVAČKO RAZVOJNI INSTITUT TAMIŠ (u daljem tekstu: IRI TAMIŠ) iz Pančeva.

Pravna lica : poljoprivredne savetodavne i stručne službe (u daljem tekstu :PSSS),koje učestvuju u navedenim programima su : PSSS SUBOTICA i PSSS VRBAS.

U Navedenom programu učestvuje i ENOLOŠKA STANICA iz Vršca, koja učestvuje samo u savetodavnim poslovima. Sva navedena pravna lica su sa područja AP Vojvodine, a osnovana su od strane vlade Republike Srbije i pružaju podršku: poljoprivrednim proizvođačima, udruženjima, zadrugama i drugim subjektima koji se bave poljoprivredom na području Vojvodine u implementiranju integralnog koncepta poljoprivrene proizvodnje i zaštite useva i razvoja održive poljoprivrede.

IV

Godišnjim programom za 2025.godinu za AP Vojvodinu, propisuju se poslovi i daju smernice za obavljanje:

a) savetodavnih poslova i

b) prognozno izveštajnih poslova u zaštiti bilja.

V

Pokrajinski sekretarijat za poljoprivredu, vodoprivredu i šumarstvo (u daljem tekstu: Pokrajinski sekretarijat) objavljuje Javni poziv kojim su regulisani: uslovi za učešće, kritirijumi, sistem bodovanja i druga pitanja od značaja za realizaciju Godišnjeg programa za 2025.godinu za AP Vojvodinu, a pokrajinski sekretar obrazuje Komisiju koja je zadužena za razmatranje pristiglih prijava, formiranje bodovne liste i sačinjavanje zapisnika sa predlogom odluke o dodeli sredstava. Odluku o dodeli sredstava donosi pokrajinski sekretar za poljoprivredu, vodoprivredu i šumarstvo.

A) SAVETODAVNI POSLOVI

VI

Savetodavne poslove realizuju pravna lica koja imaju zaposlene savetodavce različitih profila (poljoprivrednih i drugih struka) sa važećim licencama. U obavljanju pojedinih poslova mogu učestvovati i druga stručna lica zaposlena u okviru pravnog lica, koja isponjavaju uslove (imaju sertifikat da su obučena za pojedine segmente posla - FADN), ili su delegirana za učešće u pojedinim segmentima posla (STIPS, Eurostat i utvrđivanje činjeničnog stanja kod proizvođača, koji su konkurisali za podsticajna sredstva Pokrajinskog sekretarijata).

Sistem laboratorija sa kojima PSS, PSSS i Enološka stanica iz Vršca raspolažu omogućava da savetodavci pružaju savete na osnovu konkretnih činjenica i rezultata laboratoriskih ispitivanja, čime se doprinosi očuvanju: zemljišta, zdravlja bilja, životinja i ljudi jer se teži proizvodnji zdravstveno bezbednih proizvoda.

Enološke stanica iz Vršca u sistemu savetodavstva ima mogućnost da učestvuje preko svojih laboratorija putem analize određenog broja uzoraka poljoprivrednih proizvoda ili proizvoda dobijenih preradom; dobijenih od svih 12 službi sa područja Vojvodine, a preuzetih od poljoprivrednih proizvođača sa kojima službe sarađuju ili aktivnim učešćem specijalizovanog savetodavca za oblast prerade voća i grožđa i proizvodnju alkoholnih pića.

VII

Godišnjim programom za 2025.godinu za AP Vojvodinu utvrđuju se aktivnosti pravnih lica u obavljanju savetodavnih poslova u poljoprivredi na realizaciji:

1. Osnovnog programa savetodavnih poslova čije aktivnosti i predviđene mere su namenjene za podršku poljoprivrednim proizvođačima i drugim subjektima koji se bave poljoprivredom;

2. Posebnih programa savetodavnih poslova, kojima se doprinosi unapređenju savetodavnog rada (poboljšanje kvantiteta i kvaliteta savetodavnog rada, njegovo usavršavanje, obuka i sl.).

VIII

Pregled Korisnika učestnika u savetodavnim poslovima sa područjima delovanja dat je u

Tabeli 1.

Redni broj

Naziv PSS/PSSS

Području delovanja - opštine

1.

PSS NOVI SAD DOO NOVI SAD

Novi Sad, Žabalj, Bač, Sremski Karlovci, Temerin, Beočin, Titel, Bačka Palanka, Bački Petrovac

2.

PSS VRŠAC DOO VRŠAC

Vršac, Plandište, Bela Crkva, Kovin

3.

PSS BAČKA TOPOLA DOO BAČKA TOPOLA

Bačka Topola, Mali Iđoš

4.

PSS RUMA DOO RUMA

Ruma, Irig, Inđija

5.

PSS SOMBOR DOO SOMBOR

Sombor, Apatin, Odžaci

6.

IRI TAMIŠ DOO PANČEVO

Pančevo, Alibunar, Kovačica, Opovo

7.

PSS SENTA DOO SENTA

Senta, Ada, Kanjiža, Čoka

8.

PSSS SUBOTICA AD SUBOTICA

Subotica

9.

PSSS VRBAS DOO VRBAS

Vrbas, Kula, Srbobran, Bečej

10.

PSS ZRENJANIN DOO ZRENJANIN

Zrenjanin, Žitište, Sečanj, Nova Crnja, Novi Bečej

11.

PSS KIKINDA DOO KIKINDA

Kikinda, Novi Kneževac

12.

PSS SREMSKA MITROVICA DOO SREMSKA MITROVICA

Sremska Mitrovica, Šid, Stara Pazova i Pećinci

13.

ENOLOŠKA STANICA DOO VRŠAC

Vršac i druge opštine sa područja Vojvodine (po potrebi)

UKUPNO

45 opština

IX

Savetodavni poslovi se realizuju putem individualnih, grupnih i masovnih metoda rada.

Individualne metode podrazumevaju davanje saveta ili preporuka u direktnom kontaku savetodavca sa poljoprivrednim proizvođačem, na terenu (parceli, gazdinstvu) ili u prostorijama pravnih lica, kao i putem različitih vrsta telekomunikacija i društvenih grupa.

Grupne metode se koriste kod organizovanja predavanja, radionica i tribina sa poljoprivrednim proizvođačima, kada se vrši prenos informacija i znjanja većem broju poljoprivrednih proizvođača.

Masovne metode rada podrazumevaju korišćenje masovnih medija kao što su novine, Portal, radio i televizija društvene mreže, posebni kanali i platforme, koje savetodavci koriste kada treba da prenesu određene informacije široj janosti, odnosno velikom broju poljoprivrednih proizvođača.

Savetodavci i ostali učesnici u realizaciji Godišnjeg programa za 2025.godinu za AP Vojvodinu će sve svoje aktivnosti evidentirati u okviru softverske aplikacije za praćenje savetodavnog rada (u daljem tekstu: softver).

X

1. Osnovni program savetodavnog rada

Osnovni program savetodavnog rada predstavlja program podrške poljoprivrednim proizvođačima, udruženjima, asocijacijama, zadrugama i zaintresovanim ženama i muškarcima, koji se bave poljoprivredom i ima za cilj da im pomogne da ostvare i unaprede svoju proizvodnju u oblasti poljoprivrede i doprinesu ruralnom razvoju i očuvanju životne sredine.

U okviru Osnovnog programa savetodavnog rada savetodavci su u obavezi da:

• Sarađuju sa određenim brojem partnerskih gazdinstava, kojima će se pružiti pomoć i dati saveti vezano za njihovu proizvodnju kad god im je potrebno tokom cele godine. U okviru saradnje sa parnerskim gazdinstvima pratiće se parametri potrebni za tehnološku kartu proizvodnje za pojedine ratarske, povrtarske, voćne kulture i parametri za izradu kalkulacije za proizvodnju mleka u cilju izrade i publikovanja Uputstva za tehnologiju proizvodnje istih.

Pratiće se đubrenje useva tako što će određeni broj proizvođača đubrenje vršiti na osnovu analiza uzoraka zemljišta i potreba za hranljivim materijama, za useve koje budu proizvodili.

Biće informisani i obučeni o značaju sledljivosti proizvodnje i podsticaće se da vode evidenciju o svojoj proizvodnji i sprovedenim merama nege i zaštite useva kroz vođenje matične evidencije (knjiga polja). Ovi proizvođači će redovno dobijati savete i preporuke za zaštitu svojih useva od štetnih organizama, koji mogu da ugroze njihovu proizvodnju,a proizvođači će biti u obavezi da prate instrukcije dobijene od savetodavaca Poljoprivredne savetodavne službe APV (u daljem tekstu : PSS APV) i Prognozno izveštajne službe u zaštiti bilja APV (u daljem tekstu : PIS APV). Saradnja sa partnerskim gzdinstvima će biti usmeravana tako da proizvođači u svojoj proizvodnji racionalno primenjuju đubriva (hranljive materije) i pesticide u zaštiti useva, kako bi proizvodi koje proizvedu bili bez ostataka pesticida (zdravstveno bezbedni).

Određenom broju proizvođača koji planiraju da svoju robu plasiraju na tržište biće omogućena provera parametara za kvalitet proizvoda i parametara putem kojih se proverava zdravstvena bezbednost proizvoda (u koliko za to budu postojali uslovi).

Proizvođači će biti detaljno informisani i obučeni za bezbednu primenu pesticida i postupanje sa ambalažom nakon završenih prskanja useva(ambalažni otpad od pesticida) i drugim merama i informacijama koje im budu potrebne i za koje ovi proizvođači iskažu intres ili potrebu.

Detaljne instrukcije vezane za saradnju i rad sa partnerskim gazdinstvima definisaće se uputstvom za rad nakon usvajanja programa.

• Pomažu po potrebi ostalim gazdinstvima u rešavanju pojedinačnih problema i potreba proizvođača, koji se obrate za pomoć i podršku za različite oblasti i tehnologije poljoprivredne proizvodnje.

• Pružaju pomoć proizvođačima i drugim subjektima za prijavu putem elektronske aplikacije za dobijanje subvencija različitih nivoa vlasti (prijavljivanje na konkurse za podsticaje, tumačenju zakona, uredbi, pravilnika i slično).

• Prikupljaju računovodstvene podatke sa određenog broja poljoprivrednih gazdinstava sa područja AP Vojvodine sa kojima je uspostavljena saradnja. Prikupljanje računovodstvenih podataka se radi na način i po planu i rokovima koji definiše Ministarstvo i nacionalna koordinaciona grupa zadužena za prikupljanje računovodstvenih podataka. Ove poslove obavljaju savetodavci ili obučeni stručnjaci koji imaju sertifikat, a koji su zaposlena kod pravnih lica koja učestvuju u programu.

• Prikupljaju cene poljoprivrednih proizvoda i poljoprivrednih inputa-u okviru uspostavljenog sistema tržišnih informacija -STIPS-a. Cene poljoprivrednih proizvoda i imputa se prate tokom cele godine na nedeljnom nivou i redovno unose u softversku aplikaciju. U praćenju cena poljoprivrednih proizvoda i poljoprivrednih inputa učestvuje određeni broj savetodavaca ili stručnjaka koje je odredilo pravno lice, prilikom prijave za obavljanje savetodavnih poslova.

• Prate radove u poljoprivredi (EUROSTAT) i daju procene prinosa gajenih useva (ratarskih, povrtarskih i voćarskih kultura) u periodu od 1.marta do 30. novembra (na način i u rokovima kako je propisao Republički Zavod za statistiku Republike Srbije).

• Utvrđivanje činjeničnog stanja za predmet traženih subvencija Pokrajinskog sekretarijata, radi što bolje implementacije podsticaja koje dodeljuje Sekretarijat, kako bi se sredstva iskoristila na što bolji način.

• Po potrebi pružaju savete i podršku poljoprivrednim proizvođačima, koji se bave organskom i integralnom proizvodnjom, vezano za tehnologiju proizvodnje, negu useva, plasman proizvoda ili nešto drugo.

• Po potrebi pružaju pomoć i podršku ženama i mladima koji žive na selu bilo da je u pitanju organizovanje poljoprivredne proizvodnje kulturnih manifestacija, takmičenja, sajmova i slično i pomažu im da se uključe u agrobioturizam.

• Podstiču poljoprivredne proizvođače da se organizuju u udruženja, asocijacije ili zadruge i pomažu im kod osnivanja istih u izradi potrebne dokumentacije.

• Aktivno učestvoju u obaveštavanju o mogućim načinima zbrinjavanja ambalaže od pesticida (ambalažni otpad) i povezivanju udruženja, zadruga i asocijacija sa operaterima koji preuzimaju i transportuju ambalažu pesticida do krajnjeg odredišta.

• Po potrebi daju savete za ostvarenje dopunskih delatnosti na gazdinstvu i razvoj ruralnog turizma u cilju očuvanju tradicije i kulturnog nasleđa.

• Edukuju poljoprivredne proizvođače putem organizovanih predavanja, radionica i zimskih škola (kurseva) u zimskom periodu ili tokom godine, iz različitih oblasti u zavisnosti od vrste proizvodnje, aktuelnih dešavanja i potreba proizvođača ili ciljne grupe.

• Po potrebi organizuju i sprovode obuke za poljoprivredne proizvođače korisnike IPARD mera u određenom trajanju po metodologiji koje je propisalo Ministarstvo.

• Po potrebi učestvuju u primenjenim istraživanjima (putem izvođenja različitih ogleda) u cilju praćenja ili utvrđivanja činjenica ili rešavanja konkretnih problema.

• Prezentuju poljoprivrednim proizvođačima rezultate: sortnih, hemijskih, agrotehničkih i drugih ogleda koji se realizuju tokom godine na oglednm parcelama putem "DANA POLJA".

• Prate kod određenog broja svojih gazdinstava ambijentalne uslove gajenja stoke, (svetodavci stočari) i sagledavanjem postojećeg stanja i higijene daju preporuke farmerima za poboljšanje istih.

• Pripremaju i objavljuju : preporuke i saopštenja putem sredstava javnog informisanja(novina, radio i televizije i za emisiju" Zelena prognoza" koja se emituje na RTV Vojvodini, portala) da bi što veći broj proizvođača imao mogućnost da koristi ove informacije.

• Učestvuju u stručnim edukacijama za savetodavce u skladu sa Programom edukacija planiranim za 2025. godinu usvojenog od strane Pokrajinskog sekretarijata.

• Učestvuju po potrebi u prikupljanju uzoraka biljnih proizvoda i proizvoda dobijenih preradom od svojih parnerskih gazdinstava za laboratorijsko ispitivanje pojedinih parametara od značaja za kvalitet i bezbednost poljoprivrednih proizvoda.

• Obavljaju po potrebi druge aktivnosti po nalogu Pokrajinskog sekretarijata u skladu sa zakonom.

XI

Instrukcije o načinu rada, programskim aktivnostima i normativima koje treba ispuniti tokom realizacije Godišnjeg programa za 2025.godinu za AP Vojvodinu vezano za Osnovni program savetodavnih poslova kao i o izveštavanju o sprovedenim aktivnostima biće definisani putem Uputsva za realizaciju Godišnjeg programa za 2025.godinu za AP Vojvodinu (u daljem tekstu: Uputstvo), koje propiše Sekretarijat nakon usvajanja programa i putem ugovora.

XII

Prihvatljivi troškovi za Osnovni program savetodavnog rada za 2025. godinu odnose se: na naknade za rad za obavljanje savetodavnih poslova (za angažovane savetodavace i druga lica koja učesvuju u obavljanju savetodavnih poslova) i troškova koji pravno lice napravi u procesu obavljanja savetodavnih poslova. Za Enološke stanicu iz Vršca koja učestvuje u obavljanju savetodavnih poslova podrškom svojih laboatorijskih kapaciteta, prihvatljivi troškovi su: troškovi laboratoriskih analiza za ugovreni broj uzoraka biljnih proizvoda, vina, rakije i proizvoda dobijenih preradom.

XIII

Monitoring i evaluaciju savetodavnog rada sprovodi Sekretarijat.

Za usavršavanje, obučavanje i sticanje novih znanja savetodavaca i praćenje savetodavnog rada Pokrajinski sekretarijat angažuje Ovlašćenu organizaciju - Centar za usavršavanje poljoprivrednih savetodavaca i poljoprivrednih proizvođača (u daljem tekstu: Centar za usavršavanje). Poslovi i zadaci Centra za usavršavanje definisani su Rešenjem Sekretarijata.

XIV

2. Posebni programi savetodavnih poslova

Posebni programi savetodavnih poslova mogu da se odnose na podršku za unapređenje kvaliteta rada savetodavnog sistema: putem kontinuiranih edukacija savetodavaca i zaposlenih lica (u vidu redovnih i dodatnih edukacija i studijskih poseta, u zemlji i inostranstvu), u cilju sticanja novih znanja i veština i sakupljanja potrebnih bodova za dobijanje licenci neophodnih za obavljanje savetodavnih poslova. Po potrebi nabavku opreme neophodne za obavljanje savetodavnih aktivnosti, kako bi se savetodavni poslovi realizovali što efikasnije, promovisanje savetodavnog rada i ostvarenih rezultata tog rada pravnih lica koji bi doprineli boljoj komunikaciji i većoj saradnji Poljoprivredne savetodavne službe APV sa poljoprivrednim proizvođačima i drugim učesnicima u poljoprivrednoj proizvodnji, kao i uvođenje i realizacija novih aktivnosti i projekata od značaja za AP Vojvodinu i Pokrajinski sekretarijat.

XV

Posebni programi mogu da se odnose na:

• Program rada centra za usavršavanje

Pokrajinski sekretarijat za poljoprivredu, vodoprivredu i šumarstvo (u daljem tekstu Sekretarijat) kao podršku savetodavnom sistemu odredio je Rešenjem Ovlašćenu organizaciju- Centar za usavršavanje poljoprivrednih savetodavaca i poljoprivrednih proizvođača (u daljem tekstu: Centar za usavršavanje). Poslovi i zadaci Centra za usavršavanje definisani su Rešenjem Pokrajinskog sekretarijata za poljoprivredu, vodoprivredu i šumarstvo. Centar za usavršavanje aktivno učestvuje u pripremi, organizaciji i realizaciji edukacija savetodavaca Poljoprivredne savetodavne službe AP Vojvodine i obavlja poslove i aktivnosti vezane za licenciranje savetodavaca u skladu sa zakonom i pravilnicima koji uređuju ove oblasti. Centar za usavršavanje prati realizaciju savetodavnih aktivnosti i vrši pregled izveštaja koje dostavljaju savetodavci u skladu sa instrukcijama dobijenim od Pokrajinskog sekretarijata za poljoprivredu, vodoprivredu i šumarstvo, administrira, održava i radi na unapređenju Portala PSS APV. Po potrebi Centar za usavršavanje vrši i druge poslove po nalogu Pokrajinskog sekretarijata.

Prilikom prijavljivanja za učešće u Posebnim programima, Centar za usavršavanje je u obavezi je da dostavi i "Program rada Centar za usavršavanje poljoprivrednih savetodavaca za 2025.godinu za AP Vojvodinu" (u daljem tekstu: Program Centra za usavršavanje za 2025.godinu)sa navedenim aktivnostima i planiranim budžetom i definisanim vrstama troškova na koje Pokrajinski sekretarijat daje pismeno odobrenje (saglasnost).

XVI

• Program edukacija avetodavaca

U cilju proširenja savetodavnih kapaciteta PSS APV, podizanja kvaliteta savetodavnog rada i znanja savetodavaca, svake godine se organizuju edukacije postojećih i zaintresovanih stručnjaka da postanu savetodavci. Centar za usavršavanje je u obavezi da izradi predlog "Programa edukacija poljoprivrednih savetodavaca sa područja AP Vojvodine za 2025. godinu " (u daljem tekstu: Program edukacija za 2025.godinu za APV). Program treba da sadrži predlog edukativnih jednodnevnih modula i predlog oblasti (tema), koje bi se prezentovale u okviru godišnjeg seminara savetodavaca PSS APV. Zbog neophodnih bodova koje savetodavci stiču putem programskih edugacija i radi povećanja broja savetodavaca potrebno je da budu zastupljene i teme vezane za metodologije savetodavnog rada, kao i teme koje su usko specijalizovane za pojedine struke savetodavaca, ali i one koje su opšteg karaktera koje su neophodne i značajne za sve savetodavce bez obzira na profil (struku), a koje će se realizovati u okviru godišnjeg programa vezanog za savetodavne poslove. Takođe u okviru okviru godišnjeg programa može biti previđena i određena studijska poseta nekoj od poljoprivrednih službi u stranoj zemlji u cilju razmene iskustva, znanja ili uspostavljanja partnerskih odnosa. U okviru ovog programa se definišu: vrsta i broj edukacija planiranih za 2025.godinu i neophodni troškovi potrebni za realizaciju programa edukacija. Edukacije savetodavaca su obavezne za sve savetodavce PSS APV.

Program edukacija Centar za usavršavanje, dostavlja uz prijavu za navedeni posebni program savetodavnih poslova.

Prihvatljivi troškovi za edukacije za realizaciju godišnjeg seminara PSS APV su: troškovi smeštaja i ishrane učesna, troškovi predavača, troškovi svečane večere, troškovi osveženja za vreme pauza, troškovi štampanja edukativnih materijala pozivnica i programa, troškovi prevođenja i korišćenja oprema za simultano prevođenje (ukoliko ima stranih predavača), troškovi propagandnog materijala, troškovi organizovanja stručne posete savetodavaca pojedinim institucijama udruženju ili drugim gazdinstvima u zemlji i inostranstvu. Za troškove edukativnih modula prihvatljivi troškovi su: troškovi predavača, keteringa (hrana, piće), štampanja propratnog materijala i USB ili CD-a, kao i drugi troškovi koji se jave ili su predviđeni u realizaciji (a navedeni su u programu edukacija).

XVII

• Unapređenje i održavanje Portala PSS APV

Portal PSS APV je zajednički portal svih PSS, PSSS u okviru koga se poljoprivrednim proizvođačima i drugim zaintresovanim licima koja prate poljoprivredu prosleđuju informacije vezano za savete u poljoprivredi, subvencije, mere agrarne politike, aktivnosti savetodavne službe, preporuke, predlozi, odgovori na pitanja i slično. Za održavanje Portala PSS APV i postavljanje tekstova savetodavaca na portal zadužen je Centar za usavršavanje. Za dizajniranje i uvođenje novih sadržaja na portalu (unapeđenje Portala) po potrebi Centar za usavršavanje u koliko nije u mogućnosti da samostalno realizuje, može angažovati druge subjekte specijalizovane za ove namene.

Prihvatljivi troškovi za navedenu namenu su: troškove: godišnje pretplate za zakup internet prostora i za osposobljavanje i unapređenje rada Portala PSS APV.

XVIII

Prava i obaveze korisnika i davaoca sredstava za Osnovne i posebne programe definišu se Ugovorom. Ugovorom se definišu i poslovi i zadaci kao i rokovi realizacije, način i sadržaj izveštavanja o realizovanim aktivnostima i zadacima sa definisanim prihvatljivim troškovima. Za realizaciju Osnovnog i Posebnih programa prihvatljivi su i troškovi plaćenog PDV-a (u koliko ga korisnik sredstava plaća).

Sredstva se isplaćuju u skladu sa potpisanim ugovorom i u skladu sa prilivom sredstava u Budžet APV.

B) PROGNOZNO IZVEŠTAJNI POSLOVI

XIX

Program prognozno izveštajnih poslova Autonomne pokrajine Vojvodine za 2025. godinu (u daljem tekstu: Program PIS-a APV za 2025.godinu) realizovaće 12 regionalnih centara i Pokrajinski centar PIS-a, koji koordinira rad regionalnih centara. U prognozno izveštajnim poslovima učestvovaće 33 stručnjaka za zaštitu bilja, koji su zaposleni ili angažovani u okviru regionalnih centara: PSS NOVI SAD, PSS VRŠAC, PSS BAČKE TOPOLE, PSS RUME, PSS SOMBORA, IRI TAMIŠA, PSS SENTE, PSSS SUBOTICE; PSSS VRBASA; PSS ZRENJANIN, PSS KIKINDE, i PSS SREMSKE MITROVICE (u daljem tekstu: PIS APV), a čiji rad koordinira i organizuje Pokrajinski centar PIS-a,kao poseban sektor u okviru PSS NOVI SAD sa 8 stručnjaka što ukupno čini 41 lice. Svaki regionalni centar za rad na terenu za praćenje brojnosti štetnih organizama na određenim punktovima tokom godine angažuje određeni broj osmatrača.

Cilj rada PIS APV je uspostavljanje sistemske podrške poljoprivrednim proizvođačima sa područja Vojvodine vezano za zaštitu ekonomski značajnih gajenih useva i voćnih zasada od štetnih organizama, u cilju racionalne upotrebe pesticida, ekonomskih ušteda i smanjenja zagađenja životne sredine.

Svakodnevnim prisustvom na terenu i proverom biološke ispravnosti i opravdanosti preduzimanja hemijskih mera zaštite PIS Vojvodine doprinosi zaštiti životne sredine i proizvodnji zdravstveno bezbednih poljoprivrednih proizvoda.

Za obavljanje prognozno izveštajnih poslova u zaštiti bilja na području AP Vojvodine u 2025. godini predviđen je utrošak od ukupno 87.807.000,00 dinara.

XX

Tabela 3. Pregled Korisnika i njihovih područja delovanja i broj angažovanih stručnjaka za zaštitu bilja, koji su učesnici u PIS APV u 2025. godini

Redni broj

Poljoprivredna stručna služba

Područje delovanja

Koordinator

Izvršilac

Mlađi izvršilac

Ukupno učesnika u PIS-u

1.

PSS NOVI DOO NOVI SAD

Novi Sad, Žabalj, Titel, Bač, Sr. Karlovci, Temerin, Beočin, Bačka Palanka, Bački Petrovac

1

1

1

3

2.

PSS VRŠAC DOO VRŠAC

Vršac, Plandište, Bela Crkva, Kovin

1

1

1

3

3.

PSS BAČKA TOPOLA DOO BAČKA TOPOLA

Bačka Topola, Mali Iđoš

1

1

 

2

4.

PSS RUMA DOO RUMA

Ruma, Irig, Inđija

1

1

1

3

5.

PSS SOMBOR SOMBOR

Sombor, Apatin, Odžaci

1

1

1

3

6.

IRI TAMIŠ DOO PANČEVO

Pančevo, Alibunar, Kovačica, Opovo

1

1

1

3

7.

PSS SENTA DOO SENTA

Senta, Ada, Kanjiža, Čoka

1

1

1

3

8.

PSSS SUBOTICA AD SUBOTICA

Subotica

1

1

 

2

9.

PSSS VRBAS DOO VRBAS

Vrbas, Kula, Srbobran, Bečej

1

1

1

3

10.

PSS ZRENJANIN DOO ZRENJANIN

Zrenjanin, Žitište, Sečanj, Nova Crnja, Novi Bečej

1

1

1

3

11.

PSS KIKINDA DOO KIKINDA

Kikinda, Novi Kneževac

1

1

 

2

12.

PSS SREMSKA MITROVICA DOO SREMSKA MITROVICA

Sremska Mitrovica, Šid, Stara Pazova i Pećinci

1

1

1

3

UKUPNO ANGAŽOVANIH STRUČNJAKA

12

12

9

33

 

Redni broj

Poljoprivredna stručna služba

Područje delovanja

Koordinator

Izvršilac

Mlađi izvršilac

Ukupno učesnika u PIS-u

POKRAJINSKI CENTAR PIS-a

 

Poljoprivredna stručna služba

Područje delovanja

rukovodilac

Stručni saradnik

Saradnik za laboratorijska ispitivanja

Ukupno

13.

PSS NOVI DOO NOVI SAD

svi regioni APV

1

5

2

8

UKUPAN BROJ ANGAŽOVANIH UČESNIKA U PIS APV (1-13)

41

Broj učesnika u okviru regionalnih centara PIS APV, se tokom godine može menjati u situacijama kada za to postoje opravdani razlozi (bolest, porodiljsko odsustvo, prestanak radnog odnosa i slično) uz saglasnost Pokrajinskog centra PIS-a i Pokrajinskog sekretarijata. Ukoliko dođe do promena u broju učesnika u radu ili određenih zamena u Pokrajinskom centru PIS -a iz nekog od navedenih razloga, potrebno je o tome obavestiti Pokrajinski sekretarijat pismenim putem.

XXI

Prognozno izveštajni poslovi podrazumevaju praćenje (monitoring) najznačajnijih biljnih proizvodnji i štetnih organizama na njima kao i monitoring meteoroloških uslova u kojima se poljoprivredna proizvodnja odvija i štetni organizmi razvijaju. Povezivanjem podataka dobijenih iz navedenih monitoringa, obradom i analizom, kreiraju se preporuke o merama zaštite biljaka u najznačajnijim usevima i zasadima na području AP Vojvodine.

Monitoring štetnih organizama na terenu sprovodiće se pomoću sledećih alata:

1. Feromonskih klopki (pomoću koji će se pratiti 30 štetočina na oko 120 lokacija na području AP Vojvodine - očitavanja i praćenja se vrše svakodnevno u periodu od 1. aprila do 30. septembra 2025. godine).

2. Svetlosnih lovnih lampi (postaviće se na 24 lokacije na području AP Vojvodine gde će se vršiti svakodnevni monitoring 12 štetnih insekata u periodu od 1. aprila do 30. septembra 2025. godine).

3. Vizuelnih pregleda patogena (monitorinzi će se realizovati u zavisnosti od patogena prouzrokovača bolesti, a dinamika pregleda zavisiće od značaja i intenziteta prisustva patogena, od jednom dnevno do jednom nedeljno).

4. Vizuelnih pregleda štetočina (monitorinzi će se realizovati u zavisnosti od vrste štetočine i njenog ciklusa razvića, a dinamika pregleda zavisiće od značaja i intenziteta prisustva štetočine (od jednom dnevno do jednom nedeljno).

5. Poljskih ogleda (sprovode se u cilju provere bioloških činjenica i proveru ranije kreiranih modela zaštite useva i zasada i kreiranja novih modela zaštite. Putem ogleda definisaće se biološke mere borbe u zaštiti bilja).

6. Laboratorijskih analiza (koristiće se za determinaciju pojedinih patogena i štetočina i za utvrđivanje prisustva i vrste mikotoksina u zrnu pšenice i kukuruza - primenom seroloških metoda).

XXII

• Obavljanje prognozno izveštajnih poslova u okviru 12 regionalnih centara PIS-a

Regionalni centri PIS-a su u obavezi da: izrade plan rada regionalnog (područnog) centra i na kraju godine dostave izveštaj o realizovanim aktivnostima (koji se dostavlja Pokrajinskom centru PIS-a i Sekretarijatu).

U obavezi su da: prikupljaju, prate i vrše determinaciju štetnih organizama, analiziraju dobijene podatke sa osmatračkih punktova, utvrđuju biološke parametre razvoja štetnih organizama vezanih za izradu fenološkog modela, unose podatke u jedinstvenu bazu podataka i dostavljaju rezultate o stanju i kretanju štetnih organizama sa svog terena Pokrajinskom centru PIS-a. Korišćenjem dobijenih rezultata kroz sistem realizovanih ogleda na terenu kreiraju sisteme zaštite i sprovođenje mera zaštite. U obavezi su da izrade izveštaje o radu shodno instrukcijama i na način kako rukovodilac Pokrajinskog centra PIS-a i Sekretarijat propišu. Po potrebi pripremaju prezentacije i učestvuju u prezentovanju rezultata rada sistema na javnim skupovima u zemlji i inostranstvu u dogovoru i koordinaciji sa Pokrajinskim centrom PIS-a radi informisanja, poljoprivrednih proizvođača, savetodavaca i šire javnosti o aktuelnim trendovima u zaštiti bilja, kretanju štetnih organizama i ostvarenim rezultatima u radu sistema PIS-a. Za potrebe realizacije ogleda vrše nabavku potrebnih alata i hemikalija za oglede i praćenje štetnih organizama. U obavezi su da se edukuju i učestvuju u edukacijama koje organizuje Pokrajinski centar PIS-a.

Pišu i daju saopštenja i preporuke i informišu javnost na lokalnom nivou putem sredstava javnog informisanja (novine, radio, TV, brošure, SMS poruke i Portal PIS APV).

Drže po potrebi predavanja poljoprivrednim proizvođačima sa svog područja delovanja vezano za kretanje štetnih organizama, momentima i načinima suzbijanja ekonomski značajnih štetnih organizama, koji se javljaju kod ekonomski značajnih gajenih kultura i voćnih zasada na području AP Vojvodine.

Prihvatljivi troškovi za obavljanje prognozno izveštajnih poslova u zaštiti bilja u okviru regionalnih centara su troškovi: rada zaposlenih i angažovanih stručnjaka koji učestvuju u prognozno izveštajnim poslovima u zaštiti bilja (koordinatori, izvršioci i mlađi izvršioci), za troškove angažovanih osmatrača i troškove funkcionisanja regionalnih centara PIS-a APV.

Za troškove funkcionisanja regionalnih centara prihvatljivi troškovi su: troškovi goriva, održavanja vozila, registracije i osiguranja vozila koja se koriste u PIS-u, troškovi nabavke feromona i feromonskih klopki za praćenje brojnosti štetnih organizama, troškove održavanja Automatskih meteoroloških stanica (AMS), kompjutera i druge opreme koja se koristi u PIS-u, troškovi kartica za obezbeđenje veze sa AMS, troškovi nabavke softvera za prognoziranje i praćenje patogena prouzrokovača bolesti, troškove za potreban repromaterijal za izvođenje ogleda, troškovi interneta, električne energije, grejanja i kancelarijskog materijala. Režijski troškovi i troškovi kancelarijskog materijala obračunavaju se srazmerno broju učesnika u PIS-u u odnosu na ukupne račune koje regionalni centar ima za određene stavke i drugi troškovi koji proisteknu iz obavljanja programskih zadataka ukoliko ih odobri Pokrajinski centar PIS-a i Sekretarijat, a uklapaju se u postojeći budžet.

XXIII

• Obavljanje poslova koordinacije i organizacije rada PIS-a koje sprovodi - Pokrajinski centar PIS-a

Pokrajinski Centar PIS-a u okviru svoga rada izrađuje godišnji plan rada sa predlogom budžeta i izrađuje godišnji objedinjen narativni izveštaj o realizovanim poslovima sistema PIS u AP Vojvodini.

Koordinira rad svih regionalnih (područnih) centara sa područja AP Vojvodine i utvrđuje potrebne alate za sve regionalne centre, neophodne za funkcionisanje PIS APV. Utvrđuje broj učesnika u okviru uspostavljenog sistema PIS APV: koordinatora, izvršilaca, mlađih izvršilaca i osmatrača za određeno područje (u dogovoru sa koordinatorima pojedinih regionalnih centara PIS-a). Priprema jedinstvene metodologije za: praćenje, prognoziranje i izveštavanje o kretanju štetnih organizama za sve regionalne centre, sa područja AP Vojvodine. Formira bazu meteoroloških parametara i omogućava unos podataka u jedinstvenu bazu terenskih rezultata i održava i čuva iste. Obrađuje registrovane podatke sa terena, utvrđuje biološke događaje i njihovu povezanost sa agro-ekološkim uslovima sredine. Predlaže, organizuje i realizuje obuke za učesnike sistema PIS APV i po potrebi za savetodavce. Izrađuje plan i metodologije za izvođenje i očitavanje ogleda, koji će se sprovoditi po regionima i koordinira i nadgleda realizaciju istih. Analizira rezultate ogleda i proverava postojeće i kreira nove modele zaštite useva. Informiše javnost o pojavi, kretanju i potrebi preduzimanja mera zaštite putem sredstava javnog informisanja: RTV Vojvodina-emisija "Zelena prognoza", portal Prognozno-izveštajne službe zaštite bilja AP Vojvodine. Organizuje predavanja i radionice za poljoprivredne proizvođače i sve učesnike u sistemu PIS-a. Svakodnevno ažurira podatke o kretanju štetnih organizama i preporuke dobijenih od strane koordinatora iz 12 regionalnih centara. Kreira sistem zaštite gajenih useva na osnovu dobijenih rezultata dosadašnjeg praćenja ekonomski značajnih štetnih organizama na osnovu uspostavljenih standarda i ukrštanja bioloških parametara gajenih biljaka, štetnih organizama i novonastalih klimatskih uslova. Utvrđuje potrebne hemikalije neophodne za laboratorijske analize i nabavlja iste i razrađuje i standardizuje laboratorijske metode u cilju detekcije i determinacije štetnih agenasa. Pregleda i analizira uzorke biljaka sa terena u laboratoriji u cilju utvrđivanja prisutnosti i identifikacije štetnih organizama uz pomoć savremenih metoda detekcije i izrađuje obrasce i uputstva za dostavu izveštaja o radu regionalnih centara. Pregleda, analizira i daje Mišljenja na rad regionalnih centara i utroška sredstava i potrebu promene namene korišćenih sredstava.

Organizuje po potrebi nastupe i učešća Prognozno-izveštajne službe na Međunarodnom poljoprivrednom sajmu u Novom Sadu i drugim javnim skupovima na kojima je potrebno prezentovati rezultate rada PIS APV-a.

Radom na definisanju modela za detekciju bolesti u pšenici i šećernoj repi korišćenjem daljinske detekcije i agronomske terenske validacije modela, daju se detaljnije preporuke poljoprivrednim proizvođačima vezano za tehniku i tehnologiju primene pesticida za različite agroklimatske rejone Srbije. Pravi program edukacija za učesnike u PIS poslovima i organizuje po potrebi godišnji seminar za učesnike u PIS-u.

Prihvatljivi troškovi za koordinaciju svih učesnika u sistemu PIS-a za područje AP Vojvodine su troškovi: rada zaposlenih i angažovanih stručnjaka koji učestvuju u radu Pokrajinskog centra PIS (ukupno 8 lica) i ostale troškove. Prihvatljivi ostali troškovi su: troškovi goriva, održavanje kompjutera i druge opreme, održavanjae vozila, registraciju i osiguranje vozila koja se koriste za potrebe Pokrajinskog centra PIS-a, troškovi interneta, kancelarijskog materijala, električne energije, grejanja (režijski troškovi i troškovi kancelarijskog materijala obračunavaju se srazmerno broju zaposlenih u Pokrajinskom centru PIS-a u odnosu na ukupne račune poljoprivredne stručne službe za određene stavke), troškove godišnje pretplate internet konekcije za server koji koristi PIS, troškovi mobilne mreže za 12 meseci za sve učesnike PIS-a (iz svih regionalnih centara i Pokrajinskog centra PIS-a), troškove grafičko štamparskih usluga za izradu izveštaja i štampanje edukativnih materijala za proizvođače savetodavce i učesnike u sistemu PIS-a. Takođe troškovi podizanja kapaciteta sistema PIS-a, edukaciju svih učesnika Sistema (godišnji seminar PIS APV), nabavku EPPO standarda za praćenje štetnih organizama neophodnih za izradu jednoobrazne metodologije, troškove nabavke hemikalija neophodnih za rad laboratorije i analizu uzoraka i detekciju štetnih organizama i repro-materijal za izvođenje ogleda, troškove molekularne identifikacije štetnih organizama i obnove licenci za softvere, troškove izrade i nadogradnje novog Portala i nadogradnje postojeće baze podataka, troškove izrade i nadogradnje aplikacija prilagođenih za prikaz na mobilnim platformama i drugi troškovi koji nisu trenutno navedeni, a odnose se na unapređenje rada Sistema PIS-a; a postoje sredstva u okviru opredeljenog iznosa predviđenog za Pokrajinski centar PIS-a.

Prihvatljivi troškovi za sve regionalne centre i Pokrajinski centar PISa su i troškovi plaćenog PDV-a (u koliko ih pravna lica plaćaju).

XXIV

Kontrolu rada prognozno izveštajnih poslova 12 regionalnih centara PIS-a vrši Pokrajinski centar PIS-a, koji Sekretarijatu na kraju godine daje Mišljenje o radu i ostvarenim rezultatima za svaki regionalni centar.

Pokrajinski centar PIS-a za svoj rad je odgovoran Sekretarijatu. Sekretarijat vrši nadzor nad funkcionisanjem sistema PIS-a APV.

XXV

Raspored sredstava za obavljanje savetodavnih i prognozno izveštajnih poslova se vrši na osnovu Odluke Komisije imenovane od strane Sekretarijata, a na osnovu podnetih zahteva i planiranih troškova potrebnih za realizaciju svih aktivnosti koje su definisani u okviru Programa rada za 2025.godinu, nakon usvajanja Programa.

Sredstva se isplaćuju u skladu sa potpisanim ugovorima sa Korisnicima sredstava i u skladu sa prilivom sredstava u Budžet APV.

Nakon realizacije poslova svi učesnci u obavljanju savetodavnih i prognozno izveštajnih poslova u zaštiti bilja su u obavezi da dostave narativni izveštaj o svom radu sa traženom finansijskom dokumentacijom o zakonskom i namenskom utrošku sredsatava. Srestva se pravdaju u skladu za Zakonom o PDV-u (u koliko to ugovorom nije drugačije definisano).