ODLUKAO TEHNIČKOM REGULISANJU SAOBRAĆAJA("Sl. list grada Kragujevca", br. 37/2024) |
Odlukom o tehničkom regulisanju saobraćaja uređuju se uslovi i mere u pogledu bezbednosti i tehničkog regulisanja saobraćaja na javnim saobraćajnim površinama na teritoriji grada Kragujevca (u daljem tekstu: Grad).
Javnim saobraćajnim površinama u smislu odredaba ove odluke smatraju se: ulice, opštinski i nekategorisani putevi, trgovi, javna parkirališta, pešačke staze, pešački prelazi u nivou i drugi prelazi, biciklističke staze, mostovi, nadvožnjaci, podvožnjaci, ostrva za regulisanje i razdvajanje saobraćajnog toka, autobuska i taksi stajališta, terminali javnog gradskog saobraćaja i slične površine (u daljem tekstu: saobraćajne površine).
Saobraćaj na saobraćajnim površinama dozvoljen je svima pod jednakim uslovima i u granicama propisanim zakonom, utvrđenim režimom saobraćaja i ovom odlukom.
Na saobraćajnim površinama ne smeju se preduzimati bilo kakve radnje ili delatnosti koje mogu da ih oštete ili da ugroze bezbednost učesnika u saobraćaju i onemoguće normalno odvijanje saobraćaja, osim u slučaju opasnosti, izvođenje radova ili u drugim prilikama propisanim zakonom i drugim propisima.
Delovi saobraćajne površine na kojima su nastala oštećenja, a koja se ne mogu odmah otkloniti ili na kojima se izvode radovi, ili je zabranjena za saobraćaj, mora biti vidljivo obeležena postavljanjem odgovarajućih saobraćajnih znakova i branika kako ne bi bila ugrožena bezbednost i normalno odvijanje saobraćaja.
Za postavljanje, odnosno obeležavanje saobraćajne signalizacije iz stava 2. ovog člana nadležan je Upravljač puta, odnosno izvođač radova.
Tehničko regulisanje saobraćaja na saobraćajnim površinama na teritoriji Grada vrši gradska uprava nadležna za poslove saobraćaja.
Organ nadležan za poslove saobraćaja u postupku tehničkog regulisanja saobraćaja pribavlja mišljenje Upravljača puta.
Radi usklađivanja poslova u funkciji unapređenja bezbednosti saobraćaja na javnim putevima Gradsko veće grada Kragujevca osniva Savet za koordinaciju poslova bezbednosti saobraćaja na putevima na teritoriji grada Kragujevca (u daljem tekstu: Savet).
Savet na godišnjem nivou priprema predlog programa, koji usvaja Gradsko veće (u daljem tekstu: Veće) i na koji Agencija za bezbednost saobraćaja (u daljem tekstu: Agencija) daje saglasnost.
Savet podnosi izveštaj o stanju bezbednosti saobraćaja na putevima Veću najmanje dva puta godišnje koji treba da ukaže na trenutno stanje bezbednosti saobraćaja na području Grada sa jasno izdvojenim problemima, najvažnijim realizovanim aktivnostima i aktivnostima koje je potrebno realizovati u narednom periodu sa ciljem unapređenja bezbednosti saobraćaja na putevima.
Izveštaj o stanju bezbednosti saobraćaja na putevima, u skladu sa zakonom, Veće podnosi skupštini jedinice lokalne samouprave najmanje dvaput godišnje
Izveštaj o stanju bezbednosti saobraćaja na putevima sastavljen za prvih šest meseci tekuće godine, podnosi se skupštini na sednici nakon 31. jula za tekuću godinu, odnosno za period od godinu dana podnosi se nakon 31. januara naredne kalendarske godine.
Koordinator izveštaj o stanju bezbednosti saobraćaja na putevima dostavlja Agenciji nakon podnošenja skupštini.
Nadležni organ dužan je da, u skladu sa zakonom, izveštaj o stanju bezbednosti saobraćaja na putevima učini dostupnim javnosti.
Savet je u obavezi da izradi godišnji izveštaj o realizaciji programa koji sadrži narativno podatke o sprovedenim merama i aktivnostima u periodu jedne kalendarske godine i podatke o preciznom utrošku finansijskih sredstava za realizaciju istih u okviru ključnih oblasti rada definisanih programom.
Sprovedene mere i aktivnosti opisane u godišnjem izveštaju o realizaciji programa moraju odgovarati merama i aktivnostima definisanim u programu na koji je Agencija dala saglasnost.
Godišnji izveštaj o realizaciji programa usvaja Veće, na obrascu koji propisuje Agencija.
Usvojeni godišnji izveštaj o realizaciji programa koordinator dostavlja Agenciji.
II TEHNIČKO REGULISANJE SAOBRAĆAJA NA JAVNIM PUTEVIMA
Pod tehničkim regulisanjem saobraćaja podrazumevaju se sve mere i akcije kojima se utvrđuje režim saobraćaja u redovnim uslovima i u uslovima radova na putu, a naročito: usmeravanje i vođenje saobraćaja, upravljanje brzinama u funkciji gustine saobraćajnog toka, ograničenja brzine u funkciji stanja kolovoza i vremenskih uslova, određivanje jednosmernih puteva i ulica, utvrđivanje puteva i ulica u kojima se zabranjuje saobraćaj ili saobraćaj određene vrste vozila, ograničenje brzine kretanja za sve ili pojedine kategorije vozila, određivanje prostora za parkiranje i zaustavljanje vozila, snabdevanje, usmeravanje i preusmeravanje korisnika, određivanje bezbednog i efikasnog načina regulisanja saobraćaja na raskrsnicama, lokacije autobuskih stajališta, dozvoljena osovinska opterećenja, radi zaštite životne sredine i slično.
Tehničko regulisanje saobraćaja na državnim putevima obavlja ministarstvo nadležno za poslove saobraćaja, a na opštinskim putevima i ulicama u naseljima organ jedinice lokalne samouprave nadležan za poslove saobraćaja.
Na delu puta gde dolaze u dodir državni i opštinski putevi, odnosno ulice u naselju, organ jedinice lokalne samouprave je dužan da, prilikom tehničkog regulisanja saobraćaja iz svoje nadležnosti, odluku uskladi sa načinom tehničkog regulisanja saobraćaja na državnom putu.
Za tehničko regulisanje saobraćaja na opštinskim putevima i ulicama u naseljima na teritoriji Grada nadležna je gradska uprava u čijoj nadležnosti su poslovi saobraćaja.
Za utvrđivanje režima saobraćaja izrađuje se projekat saobraćaja i saobraćajne signalizacije (u daljem tekstu: projekat), na osnovu kojeg se postavlja saobraćajna signalizacija.
Na projekat iz stava 3. ovog člana saglasnost daje Upravljač puta.
Nadležna organizaciona jedinica gradske uprave iz stava 2. ovog člana, izdaje rešenje za tehničko regulisanje saobraćaja na osnovu saobraćajnog projekta.
2.1. SAOBRAĆAJNA SIGNALIZACIJA
Ulice, opštinski i nekategorisani putevi moraju biti obeleženi propisanom saobraćajnom signalizacijom, kojom se:
- učesnici u saobraćaju upozoravaju na opasnost koja im preti na putu, odnosno delu puta,
- učesnicima saobraćaja daje do znanje o ograničenjima, zabranama i obavezama kojih se moraju pridržavati i
- daju potrebna obaveštenja za bezbedno i nesmetano odvijanje saobraćaja.
Saobraćajnim površinama na teritoriji Grada upravlja Upravljač puta.
Upravljač puta je dužan da izradi katastar saobraćajne signalizacije i da redovno vrši ažuriranje katastra.
Saobraćajnu signalizaciju čine saobraćajni znakovi, oznake na kolovozu i trotoaru, uređaji za davanje svetlosnih saobraćajnih znakova (u daljem tekstu: semafori), druga oprema puta, kao i svetlosne i druge oznake na putu.
Saobraćajna signalizacija se postavlja i održava tako da učesnici u saobraćaju mogu na vreme i lako da ih uoče danju i noću i da blagovremeno postupe u skladu sa njihovim značenjem.
Saobraćajna signalizacija mora se ukloniti, dopuniti ili zameniti, ako njeno značenje ne odgovara izmenjenim uslovima saobraćaja na putu ili zahtevima bezbednosti saobraćaja.
Za postavljanje, uklanjanje, zamenu i održavanje saobraćajne signalizacije nadležan je Upravljač puta.
Upravljač puta postavlja, uklanja, zamenjuje i dopunjuje saobraćajnu signalizaciju na osnovu rešenja o tehničkom regulisanju saobraćaja koje izdaje gradska uprava nadležna za poslove saobraćaja.
Gradska uprava nadležna za poslove inspekcijskog nadzora u oblasti saobraćaja može naložiti otklanjanje nedostataka na ulici, opštinskom ili nekategorisanom putu, njegovom delu ili putnom objektu, kojima se ugrožava ili može biti ugrožena bezbednost saobraćaja, a koji su nastali usled nepredviđenih, neplaniranih okolnosti ili u slučaju kada obeležavanje nije izvršeno prema projektu.
Ako je ulica, opštinski ili nekategorisani put, njegov deo ili putni objekat u takvom stanju da se na njemu ne može odvijati bezbedan saobraćaj, Gradska uprava nadležna za poslove inspekcijskog nadzora u oblasti saobraćaja će narediti da se bez odlaganja preduzmu mere obezbeđenja, a po potrebi može privremeno zabraniti saobraćaj.
Obeležavanje ulica u naselju koje su delovi državnih puteva mora biti izvedeno na osnovu projekta saobraćajne signalizacije i opreme, u skladu sa aktom Skupštine grada kojim se određuju putni pravci državnih puteva I i II reda koji prolaze kroz naseljena mesta na teritoriji Grada.
Saobraćajnom signalizacijom moraju biti obeležene i opasnosti privremenog karaktera, naročito one koje nastanu usled iznenadnog oštećenja ili onesposobljavanja puta, kao i privremena ograničenja i privremene zabrane u saobraćaju, a ti znakovi se moraju ukloniti čim prestanu razlozi zbog kojih su postavljeni.
Upravljač puta dužan je da obezbedi postavljanje privremene saobraćajne signalizacije na delu puta na kome su nastala oštećenja ili prepreke koje se ne mogu odmah otkloniti i da obezbedi učesnike u saobraćaju.
Za postavljanje privremene saobraćajne signalizacije mora se izraditi saobraćajni projekat, osim u slučaju izvođenja hitnih radova koji ne traju duže od 24 sata.
Rešenje o tehničkom regulisanju saobraćaja u skladu sa saobraćajnim projektom iz stava 2. ovog člana donosi gradska uprava nadležna za poslove saobraćaja.
Na saobraćajnoj signalizaciji i na njenom nosaču, zabranjeno je postavljanje bilo čega što nije u vezi sa značenjem same signalizacije.
Izuzetno, uz saglasnost Upravljača puta na nosač saobraćajne signalizacije može se postaviti sredstvo za snimanje saobraćaja, pod uslovom da ne zaklanja ili umanjuje uočljivost postojeće saobraćajne signalizacije.
Zabranjeno je neovlašćeno postavljanje, uklanjanje, oštećivanje i izmena značenja saobraćajne signalizacije kao i opreme puta.
Zabranjeno je postavljanje tabli, znakova, svetala, stubova ili drugih sličnih predmeta kojima se zaklanja ili umanjuje uočljivost postavljene saobraćajne signalizacije.
Zabranjeno je postavljati predmete koji svojim oblikom, bojom, izgledom ili mestom postavljanja podražavaju ili liče na saobraćajnu signalizaciju, ili zaslepljuju učesnike u saobraćaju ili odvraćaju njihovu pažnju u meri koja može biti opasna za bezbednost saobraćaja.
Saobraćajno-tehničke mere kojima se uređuje režim saobraćaja na području grada Kragujevca u redovnim uslovima, obuhvataju:
1. ograničenje brzine za sve ili pojedine kategorije vozila;
2. određivanje prvenstva prolaza;
3. određivanje jednosmernih ulica;
4. određivanje mesta za obeležene pešačke prelaze;
5. određivanje prostora za parkiranje i zaustavljanje vozila;
6. određivanje zabrane zaustavljanja i parkiranja;
7. usmeravanje tranzitnog saobraćaja;
8. određivanje zone zabrane kretanja određene vrste vozila tj. usmeravanje teretnog saobraćaja, snabdevanje, usmeravanje biciklističkog saobraćaja, traktora, saobraćaja zaprežnih vozila i slično;
9. utvrđivanje puteva i ulica namenjenih javnom prevozu putnika;
10. usmeravanje pešačkog saobraćaja:
11. određivanje pešačkih zona;
12. određivanje zona usporenog saobraćaja;
13. određivanje zona "30";
14. određivanje zona škole;
15. određivanje zona zaštite životne sredine;
16. određivanje lokacija taksi stajališta;
17. određivanje raskrsnica za postavljanje uređaja za davanje svetlosnih saobraćajnih znakova za regulisanje saobraćaja;
18. određivanje bezbednog i efikasnog načina regulisanja saobraćaja na raskrsnicama;
19. određivanje ulica sa odvojenim kolovoznim trakama;
20. određivanje ulica sa uslovima skretanja i
21. ostale saobraćajno-tehničke mere.
3.1. Ograničenje brzine kretanja vozila
Brzina kretanja vozila u granicama naselja na području Grada ograničava se na 50 km/h, osim ako saobraćajnim znakom nije drugačije određeno.
Nadležna organizaciona jedinica gradske uprave može rešenjem naložiti da se, u delovima naselja iz stava 1. ovog člana, najveća dozvoljena brzina smanji do nivoa koji obezbeđuje bezbednost učesnika u saobraćaju, a gde razlozi bezbednosti to zahtevaju.
Brzina kretanja vozila na opštinskim putevima izvan granica naselja ograničava se na 80 km/h, ukoliko saobraćajnim znakom nije drugačije određeno.
Brzina kretanja vozila na nekategorisanim putevima ograničava se na 50 km/h, ukoliko saobraćajnim znakom nije drugačije određeno.
Zona škole je deo puta ili ulice koja se nalazi u neposrednoj blizini škole, i kao takva obeležena je odgovarajućom saobraćajnom signalizacijom.
U zoni škole, u naselju brzina kretanja vozila je ograničena do 30 km/h, a van naselja do 50 km/h, u vremenu od 07:00 do 21:00 čas, osim ako saobraćajnim znakom vreme zabrane nije drugačije određeno.
U zoni škole gradska uprava nadležna za poslove saobraćaja naložiće Upravljaču puta preduzimanje odgovarajućih mera za zaštitu bezbednost dece.
Upravljač puta je dužan da preduzme naložene mere za zaštitu bezbednost dece.
Pešačka zona na teritoriji Grada je deo puta, ulice, odnosno trga ili deo naselja u kojoj je zabranjen saobraćaj motornim vozilima, odnosno dozvoljen je saobraćaj, isključivo pešaka.
Zabrana saobraćaja u pešačkoj zoni ne odnosi se na:
- vozila hitne pomoći, vatrogasna vozila i vozila Ministarstva unutrašnjih poslova Republike Srbije, kada postoji neodložna službena potreba - vozila sa pravom prvenstva prolaza,
- vozila za neophodne intervencije u svrhu otklanjanja kvarova na TT, električnim, vodovodnim, kanalizacionim i sličnim instalacijama, kada postoji neodložna potreba i
- vozila preduzeća kome je povereno komunalno održavanje čistoće (iznošenje smeća, pranje ulica) u vremenu od 04:00 do 07:00 časova i od 17:00 do 20:00 časova.
U pešačkoj zoni, u određenom vremenskom periodu, radi zadovoljenja posebnih potreba, organ nadležan za poslove saobraćaja, može izdati odobrenje za kretanje određenih vozila brzinom kretanja pešaka, tako da ne ugrožavaju pešake.
Odobrenje iz stava 3. ovog člana može se izdati za kretanje, zaustavljanje i parkiranje do 15 minuta putničkim vozilima i teretnim vozilima najveće dozvoljene ukupne mase do/i 3,5 tone. Pod posebnim potrebama u smislu stava 3. ovog člana smatraju se: snabdevanje (utovar - istovar robe), prevoz novca i vrednosnih papira, organizovanje sportskih, kulturnih i drugih manifestacija i slično.
Uz zahtev za izdavanje odobrenja za vozila za posebne potrebe podnosi se fotokopija saobraćajne dozvole uz preciziranje perioda kretanja vozila, dokaz o obavljanju delatnosti, odobrenje za organizovanje sportskih, kulturnih i drugih manifestacija i slično.
Odobrenje iz stava 3. ovog člana se izdaje na period do jedne godine.
Odobrenje se mora nalaziti u vozilu za koje je izdato za sve vreme kretanja, zaustavljanja i parkiranja u pešačkoj zoni.
3.4. Zona usporenog saobraćaja
Zona usporenog saobraćaja vozila je deo puta, ulice ili deo naselja u kome kolovoz koriste pešaci i vozila.
Gradska uprava nadležna za poslove saobraćaja može, na predlog upravljača puta, Gradske uprave nadležna za poslove inspekcijskog nadzora u oblasti saobraćaja i Ministarstva unutrašnjih poslova Republike Srbije, posebnim rešenjem odrediti zonu usporenog saobraćaja.
Zona "30" je deo puta, ulice ili naselja u kojoj je brzina kretanja vozila ograničena do 30 km/h.
Gradska uprava nadležna za poslove saobraćaja može, na predlog Upravljača puta, Gradske uprave nadležna za poslove inspekcijskog nadzora u oblasti saobraćaja i Ministarstva unutrašnjih poslova Republike Srbije, posebnim rešenjem odrediti zonu "30".
Gradska uprava nadležna za poslove saobraćaja može, na predlog gradske uprave nadležne za zaštitu životne sredine, ograničiti ili zabraniti saobraćaj određenih ili svih vrsta motornih vozila na određenoj deonici puta, u vreme kada je zagađenje vazduha prekoračilo propisane normative.
3.7. Postavljanje tehničkih sredstava za usporavanje saobraćaja
Tehničkim sredstvima za usporavanje saobraćaja učesnicima u saobraćaju se fizički ograničava brzina kretanja vozila, odnosno dodatno se upozoravaju da brzina kojom se kreću nije bezbedna.
Fizičke prepreke za usporavanje saobraćaja dozvoljeno je postavljati samo na ulicama i lokalnim putevima u naselju.
Izuzetno, fizičke prepreke za usporavanje saobraćaja mogu se postavljati na državnim putevima u skladu sa propisima koji regulišu ovu oblast i nekategorisanim putevima u zonama škola, vrtića i drugih objekata pored kojih je, radi bezbednosti svih učesnika u saobraćaju, dodatno ograničena dozvoljena brzina u naselju.
Tehnička sredstva za usporavanje saobraćaja postavljaju u skladu sa rešenjem gradske uprave nadležne za poslove saobraćaja, odnosno u slučaju državnih puteva nadležno ministarstvo, prema projektu odnosno elaboratu na koji saglasnost daje Upravaljač puta.
3.8. Određivanje prostora za parkiranje i zaustavljanje vozila
Javno parkiralište je javna saobraćajna površina namenjena parkiranju vozila koju određuje gradska uprava nadležna za poslove saobraćaja.
Javno parkiralište mora biti označeno saobraćajnom signalizacijom.
Izuzetno, deo javnih parkirališta može se privremeno koristiti za druge namene, u skladu sa drugim aktima Grada.
Organizacija, način naplate parkiranja i način davanja na upotrebu javnih saobraćajnih površina za rezervaciju parkirališta, uređuje se posebnom odlukom Grada.
Gradska uprava nadležna za poslove saobraćaja na javnim parkiralištima određuje mesta za parkiranje vozila kojima se prevozi ili njime upravlja lice sa invaliditetom, a kojem je izdat znak pristupačnosti.
Teretna vozila nosivosti preko 1 tone, autobusi, priključna vozila i radne mašine mogu biti parkirana samo na posebnim parkiralištima koja su za tu namenu određena i označena saobraćajnom signalizacijom.
Parkirališta namenjena parkiranju vozila iz stava 1. ovog člana, određuje gradska uprava nadležna za poslove saobraćaja posebnim aktom, u roku od 12 meseci od dana stupanja na snagu ove odluke.
Na akt iz stava 2. ovog člana saglasnost daje Gradsko veće.
3.9. Usmeravanje tranzitnog saobraćaja
Tranzitni saobraćaj na teritoriji grada Kragujevca odvija se isključivo:
- u smeru od kružnog toka "Krst" ka Dragobraći, kroz naseljeno mesto, ulicama Lepenički bulevar, Miodraga Vlajića - Šuke, Vladimira Rolovića, Avalska, Milentija Popovića, Radoja Domanovića, Bulevar kraljice Marije i ulicom Kraljevačkog bataljona;
- u smeru od Desimirovca ka Kragujevcu, kroz naseljeno mesto, ulicama Internacionalnih brigada i Avalska;
- u smeru od Drače ka Kragujevcu, kroz naseljeno mesto, ulicom Gornjomilanovačka;
- u smeru od Šumarica ka Kragujevcu, kroz naseljeno mesto, ulicom Kralja Milana IV;
- u smeru od Kragujevca ka Donjoj Sabanti, kroz naseljeno mesto, ulicama Lepenički bulevar, Vojislava Kalanovića, Dragoslava Srejovića, Stojana Protića, 9. maja i Jugoslovenska.
Izuzetno, u slučaju izvođenja radova ili u drugim opravdanim slučajevima, tranzitni saobraćaj može da se preusmeri duž ulične mreže i nekategorisanih puteva, po odobrenju gradske uprave nadležne za poslove saobraćaja u kom se navodi trasa kretanja ulicama i nekategorisanim putevima.
3.10. Određivanje zone zabrane kretanja i parkiranja određene vrste vozila tj. usmeravanje teretnog saobraćaja, snabdevanje, usmeravanje biciklističkog saobraćaja, traktora, saobraćaja zaprežnih vozila i slično
Zabranjeno je zaustavljanje i parkiranje motornih vozila na pešačkim stazama, pešačkim prelazima, trotoarima, ostalim površinama namenjenim kretanju pešaka, parkovima, javnim zelenim površinama, na svim saobraćajnim površinama utvrđenim zakonom, kao i na odstojanju, odnosno rastojanju od tih površina manjem od onog koje je propisano zakonom, osim ako je za pojedine javne saobraćajne površine saobraćajnim znacima drugačije određeno.
Zabranjeno je zaustavljanje i parkiranje vozila za prevoz opasnih materija na ulicama i platoima u naseljenim mestima.
Vozila iz stava 2. ovog člana mogu se zaustaviti na platoima benzinskih pumpi i registrovanim skladištima naftnih derivata u vreme istakanja prevoznog tereta.
Zabranjuje se parkiranje vozila na benzinskim pumpama, odnosno delu benzinske pumpe na javnoj površini, van radnog vremena objekta.
Zabranjuje se saobraćaj svih vrsta vozila, bicikala i motocikala, parkovskim stazama, osim za vozila za koja je izdato posebno odobrenje od strane gradske uprave nadležne za poslove saobraćaja.
Odobrenje iz stava 5. ovog člana može se izdati vlasnicima ili korisnicima objekata koji se nalaze unutar parka, kao i preduzeća kome je povereno komunalno održavanje.
Zaustavljanje vozila za prikupljanje smeća u ekstra i prvoj zoni dozvoljeno je u periodu od 04:00 do 07:00 časova i od 17:00 do 20:00 časova.
Vozila preduzeća kome je povereno komunalno održavanje moraju biti obeležena oznakom preduzeća.
Motorna vozila za utovar i istovar robe se mogu zaustaviti i parkirati mimo utvrđenog režima saobraćaja na osnovu odobrenja Gradske uprave za poslove saobraćaja u vremenu od 05:00 do 07:00, s tim što se obavljanje privredne delatnosti u stambenoj zgradi, odnosno stambeno poslovnoj zgradi, mora vršiti tako da ne remeti mir u korišćenju stanova i od 18:00 do 22:00 časova, izuzev banaka i štedionica u vremenu od 07:00 do 10:00 časova uz naknadu određenu odlukom kojom se propisuju naknade za zauzeće javne površine na teritoriji Grada.
Vozila iz stava 1. ovog člana se mogu zaustaviti i parkirati na kolovozu samo dok traje utovar - istovar, a najduže 30 minuta. Zaustavljanje i parkiranje motornih vozila vrši se isključivo na kolovozu uz uključivanje svih pokazivača pravca, obezbeđenjem propisnog obilaženja zaustavljenog - parkiranog vozila i bezbednog kretanja pešaka.
Uz zahtev za izdavanje odobrenja podnosi se i očitana saobraćajna dozvola uz preciziranje lokacije i perioda za koji se traži odobrenje, dokaz o opravdanosti razloga zaustavljanja i parkiranja vozila, rešenje o upisu u registar i po potrebi drugi dokazi koji opravdavaju zaustavljanje i parkiranje vozila.
Odobrenje iz stava 1. ovog člana izdaje se za period najduže do jedne godine i obavezno sadrži grafički prilog.
3.11. Utvrđivanje puteva i ulica namenjenih javnom prevozu putnika
Autobusko stajalište je izgrađen prostor van kolovoza ili propisano obeležena površina na kolovozu, namenjena za zaustavljanje autobusa radi ukrcavanja i iskrcavanja putnika i utovara i istovara prtljaga.
Autobuska stajališta za korišćenje linijskog prevoza putnika na teritoriji grada Kragujevca uređuju se posebnim rešenjem gradske uprave nadležne za poslove saobraćaja.
Gradska uprava donosi rešenje iz stava 2. ovog člana na osnovu linija utvrđenih obimom prevoza putnika.
Upravljač puta je dužan da obezbedi da sva autobuska stajališta na teritoriji Grada budu obeležena odgovarajućom saobraćajnom signalizacijom, koja se sastoji od odgovarajuće horizontalne signalizacije i vertikalne signalizacije pod kojom se podrazumeva znak za autobusko stajalište i table sa natpisom naziva autobuskog stajališta i ispisanim terminima saobraćanja autobusa sa tog stajališta na registrovanim linijama gradskog i prigradskog saobraćaja.
Taksi stajališta su uređene i određene saobraćajne površine, namenjene za stajanje taksi vozila u toku rada taksi prevoznika.
Taksi stajališta na teritoriji Grada uređuju se posebnim aktom gradske uprave nadležne za poslove saobraćaja o broju i nazivu taksi stajališta na teritoriji grada Kragujevca.
U toku rada, taksi vozač ne sme da zaustavi ili parkira taksi vozilo van taksi stajališta, osim zaustavljanja u slučaju izlaska putnika iz taksi vozila ili ulaska u taksi vozilo.
Izuzetno, u slučaju čekanja putnika koji je vožnju naručio telefonskim pozivom ili putem SMS-a i zaustavljanja od strane putnika, taksi vozač sme da zaustavi vozilo do 3 minuta:
1. na delu puta gde bi širina slobodnog prolaza od zaustavljenog ili parkiranog vozila do neisprekidane uzdužne linije, suprotne ivice kolovoza ili prepreke na putu bila veća od tri metra;
2. na kolskom ulazu odnosno izlazu iz zgrade, dvorišta ili garaže, ukoliko tako zaustavljeno vozilo ne predstavlja opasnost ili smetnju u saobraćaju ili kretanju pešaka, odnosno obavljanju komunalnih delatnosti.
3.12. Održavanje sportskih i drugih priredbi
Zabranjeno je održavanje sportskih i drugih priredbi na ulici, opštinskim i nekategorisanim putevima.
Izuzetno, sportska i druga priredba na ulici, opštinskim ili nekategorisanim putevima se može održati kada Ministarstvo unutrašnjih poslova izda dozvolu za njeno održavanje.
Organizator sportskih i drugih priredbi mora imati svojstvo pravnog lica sa sedištem u Republici Srbiji.
Organizator sportskih i drugih priredbi uz zahtev za izdavanje dozvole za održavanje sportske i druge priredbe na ulici, opštinskim ili nekategorisanim putevima mora pribaviti saglasnost Upravljača puta
Ukoliko je prilikom održavanja sportskih i drugih priredbi na ulici, lokalnim ili nekategorisanim putevima potrebno obustaviti saobraćaj ili izvršiti druge izmene u režimu saobraćaja, dozvola se izdaje uz rešenje o tehničkom regulisanju saobraćaja.
IV POSEBNI USLOVI REGULISANJA SAOBRAĆAJA I SISTEMA BEZBEDNOSTI SAOBRAĆAJA
Ministarstvo unutrašnjih poslova ima ovlašćenje za snimanje saobraćaja, u svrhu dokumentovanja saobraćajnih prekršaja, ponašanja učesnika u saobraćaju, praćenja bezbednosti i protočnosti saobraćaja. Nadležna organizaciona jedinica Ministarstva unutrašnjih poslova Republike Srbije može dati predlog za određene izmene u tehničkom regulisanju saobraćaja i to u pogledu preduzimanja konkretnih mera za sprečavanje saobraćajnih nezgoda i njenih posledica.
Radovi na izgradnji, rekonstrukciji, održavanju i zaštiti saobraćajnih površina, građevinskih objekata i instalacija moraju biti vremenski planirani.
Investitor i izvođač radova koji izvode radove iz stava 1. ovog člana, dužni su da uz zahtev za utvrđivanje režima saobraćaja za vreme trajanja radova podnesu projekat izmene režima saobraćaja uz naznačenje vremena trajanja radova.
Gradska uprava nadležna za poslove saobraćaja rešenjem utvrđuje privremenu izmenu režima saobraćaja zbog izvođenja radova iz stava 1. ovog člana.
Investitor i izvođač radova su u obavezi da saobraćajnu signalizaciju postave u skladu da Projektom saobraćaja i saobraćajne signalizacije privremenog režima saobraćaja sve dok traju radovi.
Gradska uprava nadležna za poslove saobraćaja rešenjem može privremeno zabraniti saobraćaj ako se radovi ne mogu izvesti bez obustave saobraćaja ili ako se saobraćaj bez toga ne može bezbedno odvijati.
Nadzor nad sprovođenjem odredaba ove odluke vrši gradska uprava nadležna za komunalne poslove.
Inspekcijski nadzor nad primenom ove odluke i drugih akata donetih na osnovu ove odluke vrši nadležna gradska uprava nadležna za inspekcijske poslove, preko inspektorata nadležnog za vršenje inspekcijskog nadzora u oblasti saobraćaja.
Poslove Komunalne milicije, u skladu sa zakonom i drugim propisima kojim se uređuje komunalna milicija, vrši Odeljenje komunalne milicije preko komunalnih milicionara (u daljem tekstu: komunalni milicionar).
Gradski saobraćajni inspektor ima pravo da:
1. rešenjem naloži da se sa saobraćajne signalizacije ukloni sve što nije u vezi sa značenjem same signalizacije,
2. rešenjem zabrani neovlašćeno postavljanje, uklanjanje, i izmenu značenja saobraćajne signalizacije kao i opreme puta,
3. rešenjem naloži uklanjanje postavljenih tabli, znakova, svetala, stubova ili drugih sličnih predmeta kojima se zaklanja ili umanjuje uočljivost postavljene saobraćajne signalizacije,
4. rešenjem naloži uklanjanje postavljenih predmeta koji svojim oblikom, bojom, izgledom ili mestom postavljanja podražavaju ili liče na saobraćajnu signalizaciju, ili zaslepljuju učesnike u saobraćaju ili odvraćaju njihovu pažnju u meri koja može biti opasna za bezbednost saobraćaja,
5. rešenjem naloži otklanjanje nedostataka pri obavljanju saobraćaja u ekstra i prvoj zoni,
6. da izda prekršajni nalog za prekršaje propisane ovom odlukom i
7. obavesti drugi nadležni organ da preduzme mere iz svoje nadležnosti.
Protiv rešenja gradskog saobraćajnog inspektora može se izjaviti žalba Gradskom veću u roku od petnaest dana od dana dostavljanja.
U vršenju poslova komunalne milicije pored ovlašćenja utvrđenih zakonom, komunalni milicionar ovlašćen je i da:
1. izda prekršajni nalog za prekršaje propisane ovom odlukom;
2. podnosi prijavu nadležnom organu za učinjeno krivično delo i
3. obavesti drugi nadležni organ da preduzme mere iz svoje nadležnosti.
Novčanom kaznom od 150.000,00 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice ako:
1. postupi suprotno odredbama člana 4. stav 1. ove odluke,
2. postupi suprotno odredbama člana 13. ove odluke,
3. postupi suprotno odredbama člana 17. stav 1. i 7. ove odluke,
4. postupi suprotno odredbama člana 21. stav 4. ove odluke,
5. postupi suprotno odredbama člana 24. stav 1. ove odluke,
6. postupi suprotno odredbama člana 25. stav 1. ove odluke,
7. postupi suprotno odredbama člana 26. stav 1. do 5. ove odluke,
8. postupi suprotno odredbi člana 27. stav 1. i 2. ove odluke,
9. postupi suprotno odredbama člana 30. ove odluke,
10. postupi suprotno odredbama člana 31. stav 1. ove odluke,
11. postupi suprotno odredbama člana 33. stav 4. ove odluke.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kažnjava se odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom u iznosu 25.000,00 dinara.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kažnjava se preduzetnik novčanom kaznom u iznosu 75.000,00 dinara.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kažnjava se fizičko lice novčanom kaznom u iznosu 25.000,00 dinara.
Novčanom kaznom od 150.000,00 dinara kazniće se za prekršaj Upravljač puta ako:
1. ne postupi u skladu sa odredbama člana 4. stav 2. ove odluke,
2. ne postupi u skladu sa odredbama člana 8. stav 3. ove odluke,
3. ne postupi u skladu sa odredbama člana 9. stav 2. i 3. ove odluke,
4. ne postupi u skladu sa odredbama člana 11. odluke,
5. ne postupi u skladu sa odredbama člana 12. stav 2 ove odluke,
6. ne postupi u skladu sa odredbama člana 13. stav 4 ove odluke,
7. ne postupi u skladu sa odredbama člana 28. stav 4. ove odluke.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kažnjava se odgovorno lice u Upravljaču puta novčanom kaznom u iznosu 25.000,00 dinara.
VII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Stupanjem na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o tehničkom regulisanju saobraćaja i parkiranju motornih vozila na teritoriji grada Kragujevca ("Službeni list grada Kragujevca", broj 17/92).
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Kragujevca".