PRAVILNIK
O INFORMACIJAMA O USLOVIMA UGOVORA KOJE JE PRUŽALAC JAVNO DOSTUPNE ELEKTRONSKE KOMUNIKACIONE USLUGE DUŽAN DA OBJAVI, NAČINU NJIHOVE OBJAVE I ROKOVIMA, OBRASCU SAŽETKA UGOVORA I SADRŽAJU OBAVEŠTENJA O NAMERI JEDNOSTRANE IZMENE USLOVA UGOVORA I PRAVU KRAJNJEG KORISNIKA NA RASKID UGOVORA PRE ISTEKA PERIODA NA KOJI JE ZAKLJUČEN

("Sl. glasnik RS", br. 98/2024)

 

I UVODNE ODREDBE

Član 1

Ovim pravilnikom bliže se određuju informacije o uslovima ugovora koje je pružalac javno dostupne elektronske komunikacione usluge dužan da objavi u skladu sa odredbama člana 126. st. 1-4. i člana 127. Zakona o elektronskim komunikacijama ("Službeni glasnik RS", broj 35/23, u daljem tekstu: Zakon), načinu njihove objave i rokovima, obrazac sažetka ugovora i sadržaj obaveštenja o nameri jednostrane izmene uslova ugovora i pravu krajnjeg korisnika na raskid ugovora pre isteka perioda na koji je zaključen, bez obaveze plaćanja troškova u vezi sa raskidom.

Odredbe čl. 3-13. ovog pravilnika odnose se i na krajnje korisnike mikro i mala pravna lica i neprofitne organizacije, osim ako su izričito pristali da se odreknu ovih odredbi u celini ili delimično.

Odredbe ovog pravilnika se ne odnose na pružaoce usluga komunikacije između mašina.

Termini koji se koriste u ovom pravilniku, a koji imaju rodno značenje, izraženi u gramatičkom muškom rodu, podrazumevaju prirodni ženski i muški pol lica na koje se odnose.

Član 2

Pružalac javno dostupne elektronske komunikacione usluge (u daljem tekstu: pružalac usluge) dužan je da omogući krajnjim korisnicima pod nediskriminatornim uslovima, u skladu sa Zakonom, pristup elektronskoj komunikacionoj mreži i uslugama elektronskih komunikacija.

Usluge se moraju pružati u skladu sa zakonom i profesionalnom etikom u cilju zaštite prava krajnjih korisnika.

Usluge se ne smeju pružati, niti nuditi, na način kojim se zloupotrebljava položaj i lična svojstva lica ili grupe lica.

II INFORMACIJE O USLOVIMA UGOVORA

Član 3

Pružalac usluge dužan je da, pre zaključenja ugovora sa krajnjim korisnicima, gde je posebno naznačeno, pruži informacije koje naročito uključuju:

1) minimalni kvalitet pružanja usluga, u meri u kojoj je ponuđen, a za usluge koje nisu usluge pristupa internetu posebne garantovane parametre kvaliteta, u slučaju da nije ponuđen minimalni kvalitet usluga, pružalac usluge daje u štampanoj ili elektronskoj formi izjavu o tome;

2) cene aktiviranja elektronske komunikacione usluge i iznos svih ponavljajućih naknada i naknada povezanih sa potrošnjom, ukoliko je primenljivo i u meri u kojoj je primenljivo;

3) rok važenja ugovora i uslove pod kojima se ugovor obnavlja i raskida, uključujući i troškove raskida;

4) minimalno korišćenje usluge ili trajanje ugovora potrebno za ostvarivanje prava na promotivne pogodnosti;

5) postupak u vezi sa promenom pružaoca usluga pristupa internetu i naknadama u slučaju kašnjenja ili zloupotrebe prilikom promene pružaoca usluga pristupa internetu;

6) prava krajnjeg korisnika koji koristi uslugu sa plaćanjem unapred da na zahtev ostvari povraćaj preostalog iznosa unapred plaćene usluge, u slučaju promene pružaoca usluge pristupa internetu;

7) sve naknade troškova koje se plaćaju u slučaju raskida ugovora pre isteka perioda na koji je zaključen, uključujući informacije o otključavanju terminalne opreme i sve povraćaje troškova povezanih sa terminalnom opremom;

8) naknade i uslove vraćanja sredstava za slučaj nepridržavanja ugovorenog nivoa kvaliteta usluga i naknade u slučaju neadekvatne primene bezbednosnih mera;

9) mere koje operator može primeniti radi održavanja bezbednosti i integriteta svojih mreža i usluga, sprečavanja zloupotreba, kao i kontrole nedozvoljenog sadržaja.

Član 4

Pružaoci usluga pristupa internetu i javno dostupnih komunikacionih usluga između lica, osim podataka iz člana 3. ovog pravilnika, dužni su da obezbede i sledeće informacije o:

1) minimalnom kvalitetu pružanja usluge u meri u kojoj se nudi, uzimajući u obzir smernice tela evropskih regulatora, i to naročito:

(1) kašnjenje, varijacije kašnjenja i gubitak paketa za usluge pristupa internetu;

(2) vreme potrebno za priključak, verovatnoću kvarova i kašnjenje signalizacijskih poruka za javno dostupne komunikacione usluge između lica, u skladu sa članom 135. Zakona, pri čemu pružaoci tih usluga kontrolišu najmanje neke delove mreže ili su u tu svrhu sklopili sporazum o nivou usluge (SLA) sa privrednim subjektom koji pruža pristup mreži;

2) uslovima, uključujući i naknade koje pružalac usluge propisuje za korišćenje isporučene terminalne opreme, pri čemu se ne dovodi u pitanje pravo krajnjih korisnika da koriste terminalnu opremu prema sopstvenom izboru, u skladu sa članom 134. Zakona;

3) visini jednokratne naknade za priključenje elektronske komunikacione usluge i iznos svih ponavljajućih naknada i naknada povezanih sa potrošnjom;

4) detaljima određenog tarifnog paketa na osnovu ugovora, i za svaki tarifni plan vrstu ponuđenih usluga, i ukoliko je primenljivo, količinu saobraćaja (kao što je broj gigabajta ili megabajta, minuta, poruka) koji je uključen u obračunski interval i cenu dodatnog saobraćaja;

5) mogućnostima za krajnje korisnike da prenesu neiskorišćenu količinu saobraćaja iz prethodnog obračunskog perioda u naredni obračunski period, u slučaju tarifnog paketa sa unapred utvrđenom količinom saobraćaja, ukoliko je ta mogućnost predviđena ugovorom;

6) omogućavanju transparentnosti računa, praćenje i kontrolu potrošnje, i to o:

(1) pravu krajnjeg korisnika da na zahtev dobije, bez naknade, detaljnu specifikaciju pruženih usluga sa obračunom zaduženja za svaku pojedinačnu uslugu radi jednostavne provere i kontrole troškova pruženih usluga koji ne uključuje sadržaj komunikacije, kao ni podatke o besplatnim pozivima i pozivima upućenim hitnim službama;

(2) obavezi pružaoca usluge koja je zasnovana na korišćenju numeracije i pružaoca usluge pristupa internetu da u skladu sa svojim tehničkim mogućnostima krajnjem korisniku omogući kontrolu troškova u skladu sa zakonom;

(3) besplatnom obaveštenju, u skladu sa tehničkim mogućnostima, o cenama odlaznih i dolaznih poziva, slanja tekstualnih poruka i prenosa podataka u romingu, prilikom svakog pojedinačnog ulaska krajnjeg korisnika u novu roming zonu i o mogućnosti krajnjeg korisnika da ručno odabere mrežu željenog/svog operatora. Ako se utvrdi da pružalac usluge nije krajnjem korisniku uopšte ili mu nije blagovremeno dostavio ovo obaveštenje, krajnji korisnik nije dužan da plati potrošnju ostvarenu u romingu, odnosno dužan je da plati iznos sa kojim je zadužen od trenutka kada ga je pružalac usluge obavestio o ulasku u roming zonu;

7) tarifama vezanim za brojeve ili usluge na koje se primenjuju posebni uslovi određivanja cene, i ukoliko je primenljivo, za pojedinačne kategorije usluga ove informacije se pružaju neposredno pre uspostavljanja poziva ili povezivanja sa pružaocem usluge;

8) cenama pojedinačnih elemenata paketa u meri u kojoj se samostalno pružaju na tržištu, za pakete usluga i pakete koji uključuju usluge i terminalnu opremu;

9) detaljima i uslovima, uključujući i naknade, vezane za postprodajne usluge održavanja i podrške krajnjim korisnicima;

10) načinu na koji se mogu dobiti ažurirane informacije o svim primenljivim tarifama i naknadama za održavanje;

11) trajanju ugovora za pakete usluga, uslovima za obnavljanje i raskid ugovora i, ukoliko je primenljivo, uslove za raskid paketa usluga ili njegovih elemenata;

12) postupanju sa podacima o ličnosti koje treba staviti na raspolaganje pre početka pružanja usluge ili prikupiti u cilju pružanja usluge, podacima o saobraćaju i podacima o lokaciji tokom trajanja i nakon prestanka ugovornog odnosa, u skladu sa propisima kojima se uređuje zaštita podataka o ličnosti;

13) redovnom obaveštavanju krajnjih korisnika sa invaliditetom o proizvodima i uslugama koji su posebno prilagođeni za njihovu upotrebu, kao i načinu dobijanja ažuriranih informacija u pogledu pojedinosti o proizvodima i uslugama;

14) uslovima, razlozima, rokovima i načinu za pokretanje postupka i rešavanje prigovora pred pružaocem usluge, kao i o mogućnosti vansudskog rešavanja sporova pred Regulatornim telom za elektronske komunikacije i poštanske usluge (u daljem tekstu: Regulator).

Član 5

Pružaoci usluga između lica koje su zasnovane na korišćenju numeracije, osim podataka iz čl. 3. i 4. ovog pravilnika, dužni su da obezbede i informacije o:

1) svim ograničenjima pristupa hitnim službama ili podacima o lokaciji lica koje poziva hitne službe zbog tehničke nemogućnosti u meri u kojoj se uslugom omogućava krajnjem korisniku da uspostavi poziv prema broju iz plana numeracije;

2) pravu krajnjeg korisnika da odabere da li se njegovi podaci o ličnosti unose u javno dostupni telefonski imenik u skladu sa podzakonskim aktom kojim se uređuju uslovi pristupa i korišćenje podataka iz javnih telefonskih imenika.

Pružalac usluge zasnovane na korišćenju numeracije koja se realizuje preko javnih mobilnih elektronskih komunikacionih mreža je dužan da učini dostupnim informacije koje su sadržane u podzakonskom aktu kojim se uređuju parametri kvaliteta javno dostupnih elektronskih komunikacionih usluga i podzakonskom aktu kojim se uređuje način određivanja obaveze pružanja usluga univerzalnog servisa, nivou detaljnosti i načinu objavljivanja podataka o ponudi usluga univerzalnog servisa.

Član 6

Pružaoci usluga pristupa internetu, osim podataka iz čl. 3. i 4. ovog pravilnika, dužni su da krajnjim korisnicima obezbede i sledeće informacije o:

1) merama upravljanja saobraćajem i njihovom uticaju na kvalitet usluge pristupa internetu; privatnosti krajnjih korisnika; zaštiti podataka o ličnosti, kao i informacije o podacima o ličnosti koje treba staviti na raspolaganje pre početka pružanja usluge ili prikupiti u kontekstu pružanja usluge;

2) načinu na koji svako ograničenje količine podataka, protoka i ostalih parametara kvaliteta usluge može uticati na kvalitet usluge pristupa internetu, a naročito na korišćenje sadržaja, aplikacija i usluga;

3) tome kako usluge elektronskih komunikacija koje se pružaju u zatvorenim elektronskim komunikacionim mrežama koristeći internet protokol (IPTV, VoLTE i drugo), mogu uticati na uslugu pristupa internetu koja se pruža krajnjem korisniku;

4) parametrima protoka podataka za uslugu pristupa internetu, na način i pod uslovima propisanim Zakonom i podzakonskim aktom kojim se bliže propisuju parametri kvaliteta javno dostupnih elektronskih komunikacionih usluga;

5) pravu krajnjeg korisnika da mu, u slučaju kvarova ili smetnji na elektronskoj komunikacionoj mreži i elementima mreže koji se koriste za pružanje usluge, a koji su u nadležnosti pružaoca usluge i koji traju duže od 48 sati, bude umanjen iznos mesečne pretplate, srazmerno periodu u kome mu nije pružana usluga, za koju se plaća fiksna mesečna pretplata, osim u slučaju objektivnih uzroka koji se nisu mogli predvideti, izbeći, odnosno ukloniti (viša sila), kao i zbog blagovremeno najavljenih radova na održavanju mreža i usluga u rokovima primerenim okolnostima;

6) pravima krajnjih korisnika u slučaju svake razlike do koje dolazi između ugovorenog i ostvarenog kvaliteta usluge pristupa internetu (u pogledu protoka ili drugih parametara kvaliteta usluge, uključujući i informacije o pravnim sredstvima).

Član 7

Informacije iz čl. 3-6. ovog pravilnika pružaju se na jasan i nedvosmislen način na trajnom nosaču podataka ili, ako to nije izvodljivo, u okviru dokumenta koji je krajnjem korisniku dostupan za pregled i preuzimanje.

Informacije iz čl. 3-6. ovog pravilnika su opšti uslovi ugovora u smislu propisa koji uređuju pružanje usluga u oblasti elektronskih komunikacija i zaštitu prava krajnjih korisnika.

Informacije iz čl. 3-6. ovog pravilnika objavljuju se:

1) na zvaničnoj veb prezentaciji pružaoca usluge na način koji omogućava krajnjem korisniku da lako pronađe i sačuva informacije;

2) u štampanoj formi koja je dostupna na vidnom mestu, u poslovnicama i drugim prodajnim objektima pružaoca usluge.

Pružalac usluge je dužan da krajnjem korisniku ukaže na postojanje dokumenta iz stava 1. ovog člana i važnosti njegovog preuzimanja, za potrebe čuvanja, pretraživanja i nepromenjenog umnožavanja.

Član 8

Informacije iz čl. 3-6. ovog pravilnika obezbeđuju se krajnjim korisnicima sa invaliditetom u skladu sa Zakonom i podzakonskim aktom kojim se uređuje obezbeđivanje dostupnosti elektronskih komunikacionih usluga i odgovarajuće terminalne opreme krajnjim korisnicima sa invaliditetom.

III TRANSPARENTNOST USLOVA UGOVORA

Član 9

Pružaoci usluga pristupa internetu ili pružaoci javno dostupnih elektronskih komunikacionih usluga između lica dužni su da u uslovima ugovora, na jasan, nedvosmislen, mašinski čitljiv način i na način koji je pristupačan krajnjim korisnicima sa invaliditetom, navedu informacije koje se odnose na:

1) kontakt podatke pružaoca usluge, i to: poslovno ime, matični broj, adresu sedišta, adresu za prijem prigovora, ukoliko se ona razlikuje od adrese sedišta, adresu elektronske pošte i veb prezentacije;

2) opis ponuđenih usluga.

Član 10

Informacije o opisu ponuđenih usluga iz člana 9. stav 1. tačka 2) ovog pravilnika su:

1) specifikacija ponuđenih usluga i glavne karakteristike svake ponuđene usluge, odnosno detaljan opis posebnih ponuda i paketa sa podacima o tome šta je uključeno u ponudu (vrsta televizijskog paketa sa spiskom televizijskih kanala koji uključuje televizijske kanale čiji je prenos obavezan, popusti, količina saobraćaja sa mogućim ograničenjima, broj govornih minuta, broj poruka i dr.), vremenskom ograničenju ponude; dodatnim uslugama koje su sadržane unutar paketa (način aktivacije i deaktivacije usluge, uslovima korišćenja i naplate dodatne usluge tokom trajanja osnovnog ugovora i ukoliko isti bude raskinut); minimalni kvalitet pružanja usluge, ukoliko je ponuđen i sva ograničenja u vezi sa upotrebom terminalne opreme;

2) cene ponuđenih usluga, odnosno cene pojedinačnih usluga; paketa usluga; cene usluga rominga; cene terminacije i drugi elementi cena usluga rominga i drugih dodatnih usluga; obračunsku jedinicu (minut razgovora, broj poruka, količina prenetih podataka i sl.); limit potrošnje, osim ukoliko krajnji korisnik ne želi limitiranje potrošnje; način obračuna započetog minuta razgovora i poruka koje sadrže slike ili nestandardan font; obračunsko razdoblje za usluge i tarifni interval; cene koje se primenjuju na dodatne jedinice potrošnje, brojeve ili usluge za koje važe posebni uslovi i opis posebnih uslova za pristup zaštićenim sadržajima ili uslugama sa dodatom vrednošću; ograničenja (u količini prenosa podataka, broju minuta govornog saobraćaja, broju poruka) u posebnim tarifnim paketima; naknade za pristup i održavanje; vrste naknada koje zavise od potrošnje; specijalne tarifne šeme; dodatne naknade; troškove koji se odnose na terminalnu opremu; naknade za prevremeni raskid ugovora i povraćaj troškova u odnosu na terminalnu opremu; troškove u vezi sa prenosom broja; troškove specifične za određenu uslugu, kao i modele plaćanja usluga i troškove u vezi sa različitim modelima plaćanja;

3) ponuđene postprodajne usluge, usluge održavanja i korisničke podrške, kao i njihove kontakt podatke;

4) standardni uslovi ugovora uključujući: trajanje ugovora; naknadu troškova usled prevremenog raskida ugovora; prava u vezi sa raskidom ugovora za pakete usluga ili pojedinačne usluge u okviru paketa; pravo krajnjeg korisnika da u slučaju nepostojanja tehničkih mogućnosti za preseljenje usluge na drugu lokaciju nije dužan da pružaocu usluge plati troškove usled prevremenog raskida ugovora pod uslovom da dostavi dokaz o promeni prebivališta; postupke i dugovanja prema operatoru davaocu broja u slučaju prenosa broja; rokove za realizaciju usluga u odnosu na trenutak zaključenja ugovora i posledice kašnjenja u realizaciji uspostavljanja usluge krajnjem korisniku; način i uslove delimičnog i potpunog obustavljanja usluga; obavezu obaveštavanja krajnjeg korisnika u cilju sprečavanje prekomerne potrošnje i omogućavanja kontrole troškova; mogućnosti i ograničenja identifikacije poziva; uslugu roditeljske kontrole; uslove i način obrade podataka o ličnosti, saobraćaju i lokaciji; postupanje u slučaju zlonamernih ili uznemirujućih poziva; nezatražene poruke i pozive; način, svrhu i uslove za procenu solventnosti krajnjeg korisnika i drugo;

5) za pružaoca komunikacionih usluga između lica koje su zasnovane na korišćenju numeracije podaci o pristupu hitnim službama i podaci o lokaciji pozivaoca i ograničenjima u vezi sa lokacijom pozivaoca, kao i podatke o stepenu u kome se može omogućiti pristup hitnim službama za pružaoca komunikacionih usluga između lica koje nisu zasnovane na korišćenju numeracije;

6) detalje o proizvodima i uslugama, uključujući sve mogućnosti, prakse, politike, procedure i izmene u načinu pružanja usluga koje su posebno dizajnirane za krajnje korisnike sa invaliditetom;

7) način rešavanja prigovora, uključujući i postupke koje je uspostavio pružalac usluge.

Regulator objavljuje podatke iz stava 1. ovog člana, u skladu sa čl. 126. i 137. Zakona.

IV ZAKLJUČENJE UGOVORA

Član 11

Međusobna prava i obaveze pružaoca usluge i krajnjeg korisnika uređuju se ugovorom koji se zaključuje i dostavlja krajnjem korisniku, na njegov zahtev, u štampanoj ili elektronskoj formi, u skladu sa zakonom.

Ugovor se zaključuje na određeni period koji ne može biti duži od 24 meseca od dana zaključenja ugovora.

Nakon isteka perioda na koji je ugovor na određeno vreme zaključen, ugovor se automatski produžava na neodređeno vreme u štampanoj ili elektronskoj formi u skladu sa zakonom, osim u slučaju da se ugovorne strane drugačije dogovore.

Ako je ugovor automatski produžen na neodređeno vreme, krajnji korisnik ima pravo na raskid ugovora u bilo kom momentu uz maksimalni otkazni rok od 30 dana bez plaćanja troškova u vezi sa raskidom ugovora, uz izuzetak naknade za korišćenje usluge tokom otkaznog roka, pod uslovom da nije vratio terminalnu opremu.

Sastavni deo ugovora iz stava 1. ovog člana čine informacije o uslovima ugovora i cenama usluga iz čl. 3-6. i čl. 9-10. ovog pravilnika i sažetak ugovora iz člana 12. ovog pravilnika, koji su važeći u trenutku zaključenja ugovora.

Informacije o uslovima ugovora i cenama usluga iz čl. 3-6. i 9-10. ovog pravilnika i sažetak ugovora iz člana 12. ovog pravilnika moraju biti uručeni krajnjem korisniku u formi u kojoj je ugovor zaključen.

V SAŽETAK UGOVORA

Član 12

Pružalac usluge dužan je da krajnjem korisniku, pre zaključenja ugovora i bez naknade, obezbedi kratak, razumljiv i čitljiv sažetak ugovora na propisanom obrascu.

Obrazac sažetka ugovora dat je u Prilogu, koji je odštampan uz ovaj pravilnik i čini njegov sastavni deo.

Član 13

Sažetak ugovora iz člana 12. stav 2. ovog pravilnika sadrži sledeće informacije:

1) poslovno ime; matični broj; adresu sedišta pružaoca usluge; adresu za prijem prigovora ukoliko se ona razlikuje od adrese sedišta; adresu elektronske pošte i veb prezentacije, kao i broj besplatne telefonske linije koja korisnicima omogućava da stupe u kontakt sa pružaocem usluge;

2) osnovne karakteristike usluge koja se pruža samostalno ili u paketu i terminalne opreme (vrsta terminalne opreme, količina prenosa podataka u gigabajtima ili megabajtima); količina poziva u minutima ili sekundama i broj poruka uključenih u obračunski period (vrsta televizijskog paketa sa spiskom televizijskih kanala koji uključuje televizijske kanale čiji je prenos obavezan i sl.);

3) podatke o cenama; visini jednokratne naknade za priključenje na elektronsku komunikacionu mrežu i svim ponavljajućim naknadama i naknadama koje su povezane sa potrošnjom; maloprodajne cene terminalne opreme uključujući i povlašćene maloprodajne cene, kao i informacije o cenama dodatnih usluga ako su dostupne. Promotivna cena ili popust moraju biti jasno navedeni, kao i period u kojem važi. U slučaju da promotivna cena ili popust ne važe ceo period ugovora, onda mora biti jasno naveden i period u kojem važi puna cena;

4) rok važenja ugovora, kao i uslove pod kojima se ugovor produžava i raskida, uključujući naknade troškova za prevremeni raskid ugovora i način korišćenja terminalne opreme, koji uključuje i informacije o otključavanju terminalne opreme;

5) informacije o dostupnosti usluga za krajnje korisnike sa invaliditetom i informacije o najvažnijim proizvodima i uslugama (specijalizovanoj terminalnoj opremi, aplikacijama prilagođenim za korišćenje osobama sa različitim vrstama invaliditeta, posebnim tarifama, komunikaciji prema hitnim službama i dr.);

6) za usluge pristupa internetu, jasno i razumljivo objašnjenje vezano za minimalan, uobičajeno dostupan, maksimalan i oglašen protok za preuzimanje i slanje podataka u slučaju javnih fiksnih komunikacionih mreža, kao i procenjen maksimalan i oglašen protok za preuzimanje i slanje podataka u slučaju javnih mobilnih komunikacionih mreža;

7) za usluge pristupa internetu, jasno i razumljivo objašnjenje o pravnim sredstvima dostupnim potrošaču u slučaju svake razlike do koje dolazi stalno ili koja se često ponavlja, između stvarnog kvaliteta usluge pristupa internetu u pogledu protoka ili drugih parametara kvaliteta i ugovorenog kvaliteta;

8) probni period korišćenja usluge, ukoliko je ugovoren.

VI SADRŽAJ OBAVEŠTENJA O NAČINU IZMENE USLOVA UGOVORA

Član 14

Pružalac usluge, osim pružaoca komunikacione usluge između osoba koja nije zasnovana na korišćenju numeracije, dužan je da krajnjeg korisnika, najmanje 30 dana unapred, na jasan i razumljiv način, na trajnom nosaču podataka ili na drugi odgovarajući način koji omogućava krajnjem korisniku da sačuva obaveštenje na trajnom nosaču podataka, lično obavesti o nameri jednostrane izmene uslova ugovora, kao i pravu krajnjeg korisnika na raskid ugovora pre isteka perioda na koji je zaključen, bez obaveze plaćanja troškova u vezi sa raskidom.

Krajnji korisnik ima pravo na raskid ugovora, bez obaveze plaćanja troškova u vezi sa raskidom, u roku od 30 dana od dana prijema obaveštenja o nameri jednostrane izmene uslova ugovora od strane pružaoca javno dostupne elektronske komunikacione usluge, osim pružaoca komunikacione usluge između lica koja nije zasnovana na korišćenju numeracije, ako se najavljenim jednostranim izmenama bitno menjaju uslovi pod kojima je ugovor zaključen, na način koji nije u korist krajnjeg korisnika, a naročito u pogledu specifikacije usluga i uslova za korišćenje usluga u vezi sa ponuđenim promotivnim pogodnostima.

Krajnji korisnik nema pravo da raskine ugovor, bez obaveze plaćanja troškova u vezi sa raskidom, kada je jednostrana izmena uslova ugovora od strane pružaoca usluge iz stava 1. ovog člana, administrativne prirode i nema negativnih posledica na krajnjeg korisnika ili je posledica zakonskih i regulatornih promena.

Član 15

Pružalac usluge, osim pružaoca komunikacione usluge između osoba koja nije zasnovana na korišćenju numeracije, je dužan da obaveštenje iz člana 14. stav 1. ovog pravilnika (u daljem tekstu: obaveštenje) dostavi krajnjem korisniku putem:

1) računa

2) posebnog dokumenta, ili

3) SMS poruke koja sadrži podatke iz člana 14. stav 1. ovog pravilnika.

Pružalac usluge iz stava 1. ovog člana je dužan da krajnjem korisniku dostavi obaveštenje u roku koji ne može biti kraći od 30 dana od dana nameravane izmene uslova pod kojim je ugovor zaključen.

Obaveštenje se dostavlja na adresu za prijem računa koju je krajnji korisnik izričito odabrao prilikom zaključenja ugovora ili kasnije tokom trajanja ugovornog odnosa.

Pružalac usluge iz stava 1. ovog člana, može da se opredeli i za dodatne načine obaveštavanja, i to: na veb prezentaciji na način koji omogućava krajnjem korisniku da lako pronađe i sačuva obaveštenje, putem aplikacije, info kanala, štampane forme dostupne na vidnom mestu u poslovnicama i drugim prodajnim objektima.

Član 16

Obaveštenje mora da sadrži:

1) jasnu, detaljnu i nedvosmislenu informaciju o nameri jednostrane izmene uslova pod kojima je ugovor zaključen, sa datumom početka primene izmenjenih uslova ugovora;

2) datum izdavanja ili prijema obaveštenja sadržanog na trajnom nosaču podataka;

3) pouku krajnjem korisniku da ima pravo na raskid ugovora, bez obaveze plaćanja troškova u vezi sa raskidom, ako se najavljenim jednostranim izmenama bitno menjaju uslovi pod kojima je ugovor zaključen, na način koji nije u korist krajnjeg korisnika, a naročito u pogledu specifikacije usluga i uslova za korišćenje usluga u vezi sa ponuđenim promotivnim pogodnostima;

4) informaciju o pravu krajnjeg korisnika da zadrži terminalnu opremu u slučaju raskida ugovora bez obaveze plaćanja troškova u vezi sa raskidom, uz obavezu da plati preostali iznos do povlašćene cene terminalne opreme utvrđene u momentu zaključenja ugovora ili mesečni iznos naknade za preostali period važenja ugovora, ako je to povoljnije za njega;

5) informaciju o pravu krajnjeg korisnika da, u slučaju promene okolnosti koje se odnose na nepostojanje tehničkih mogućnosti za pružanje usluge, a koje uključuju i preseljenje usluge na drugu lokaciju, nije dužan da pružaocu usluge plati naknadu troškova usled prevremenog raskida ugovora ako dostavi dokaz o promeni prebivališta;

6) informaciju da krajnji korisnik nema pravo na raskid ugovora, bez obaveze plaćanja troškova u vezi sa raskidom, kada je jednostrana izmena uslova ugovora administrativne prirode i nema negativnih posledica na krajnjeg korisnika, ili je posledica zakonskih i regulatornih promena.

VII ZAVRŠNA ODREDBA

Član 17

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjuje se od 1. jula 2025. godine.

Prilog

Logo pružaoca usluge

Kontakt podaci pružaoca usluge (poslovno ime pružaoca usluge; matični broj; adresa sedišta; adresa za prijem prigovora ukoliko se razlikuje od adrese sedišta; adresa elektronske pošte; veb prezentacije i broj besplatne telefonske linije koji korisnicima omogućava da stupe u kontakt sa pružaocem usluge u vezi sa podnetim prigovorim)

OBRAZAC SAŽETKA UGOVORA

U ovom sažetku ugovora su navedeni glavni elementi ponude usluge u skladu sa zakonom kojim se uređuju elektronske komunikacije i podzakonskim aktima donetim na osnovu tog zakona.

________________________________________________________________________________________

Usluge i terminalna oprema

Osnovne karakteristike usluge koja se pruža samostalno:

Osnovne karakteristike usluge koja se pružau paketu:

- Usluge zasnovane na korišćenju numeracije u fiksnoj i mobilnoj telefoniji;

- Usluge interneta u fiksnoj i mobilnoj telefoniji;

- Usluge koje nisu zasnovane na korišćenju numeracije: vrsta televizijskog paketa sa spiskom televizijskih kanala koji uključuje televizijske kanale čiji je prenos obavezan.

Osnovne karakteristike terminalne opreme:vrsta terminalne opreme, marka, model i godina proizvodnje.

*Ako u ugovor nije uključeno izdavanje terminalne opreme, stavka se briše.

_______________________________________________________________________________________

Cena

Visina jednokratne naknade za priključenje elektronske komunikacione usluge

Periodične naknade (mesečni troškovi ili troškovi prema obračunskom periodu koji nije mesec)

Naknade povezane sa potrošnjom

Cena terminalne opreme: maloprodajne i povlašćene maloprodajne cene

Informacije o cenama dodatnih usluga ako su dostupne

Promotivna cena, period u kom važi promotivna cena i puna cena bez popusta

_______________________________________________________________________________________

Rok trajanja ugovora:

Trajanje ugovora u mesecima

Uslovi pod kojima se ugovor produžava i raskida

Produženje ugovora

Raskid ugovora

Raskid ugovora pre isteka perioda trajanja ugovora: razlozi

Raskid ugovora pre isteka perioda trajanja ugovora, bez obaveze plaćanja troškova u slučaju prevremenog raskida ugovora

Raskid ugovora nakon isteka perioda trajanja ugovora: razlozi

Naknada troškova za raskid ugovora pre isteka perioda trajanje ugovora

Informacije o otključavanju terminalne opreme u slučaju raskida ugovora

_______________________________________________________________________________________

Informacije za krajnje korisnike sa invaliditetom

Informacije o dostupnosti usluga;

Najvažniji proizvodi;

Najvažnije usluge (specijalizovana terminalna oprema; pristupačna komunikacija prema hitnim službama; posebne tarife i dr.).

_______________________________________________________________________________________

Usluge pristupa internetu:

Usluga fiksnog pristupa internetu: minimalan, uobičajeno dostupan, maksimalan i oglašen protok za preuzimanje i slanje podataka;

Usluga mobilnog pristupa internetu: procenjen maksimalan i oglašen protok za preuzimanje i slanje podataka.

_______________________________________________________________________________________

Informacije o pravnim sredstvima u slučaju trajne ili povremene razlike, između stvarnog i ugovorenog kvaliteta usluge.

_______________________________________________________________________________________

Druge informacije

Probni period korišćenja usluge;

Postupanje sa podacima o ličnosti;

Prava u vezi sa promenom pružaoca usluge.