ODLUKAO UTVRĐIVANJU PROGRAMA MONETARNE POLITIKE NARODNE BANKE SRBIJE U 2025. GODINI("Sl. glasnik RS", br. 99/2024) |
1. Utvrđuje se Program monetarne politike Narodne banke Srbije u 2025. godini, koji je sastavni deo ove odluke.
2. Ova odluka objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije" i stupa na snagu 1. januara 2025. godine.
PROGRAM
MONETARNE POLITIKE NARODNE BANKE SRBIJE U 2025. GODINI
1. U skladu sa Zakonom o Narodnoj banci Srbije, osnovni cilj Narodne banke Srbije jeste postizanje i održavanje stabilnosti cena. Ne dovodeći u pitanje ostvarenje tog cilja, Narodna banka Srbije doprinosi očuvanju i jačanju stabilnosti finansijskog sistema i održivom ekonomskom rastu.
2. Cilj monetarne politike Narodne banke Srbije definisan je numerički kao godišnja procentualna promena indeksa potrošačkih cena u visini 3,0%, uz dozvoljeno odstupanje od ± 1,5 p. p., a u saradnji s Vladom Republike Srbije utvrđen je na ovom nivou do kraja 2027. godine1. Očuvanjem cenovne stabilnosti u srednjem roku, Narodna banka Srbije doprinosi daljem unapređenju poslovnog i investicionog okruženja, a time i rastu zaposlenosti, jačanju konkurentnosti naše privrede i povećanju standarda naših građana. Takođe, niska i stabilna inflacija u srednjem roku doprinosi i većoj upotrebi dinara u domaćem finansijskom sistemu, što, pored povećanja efikasnosti monetarne politike, dovodi i do smanjenja izloženosti ekonomskih subjekata deviznom riziku.
3. Narodna banka Srbije nastojaće da utvrđeni cilj za inflaciju ostvari korišćenjem instrumenata koji su joj na raspolaganju u okviru režima ciljanja inflacije kao monetarne strategije koju primenjuje od početka 2009. godine. Pri donošenju odluka o monetarnoj politici, Narodna banka Srbije procenjivaće prirodu i stepen uticaja faktora iz domaćeg i međunarodnog okruženja, uključujući i efekte klimatskih promena na inflaciju, i u skladu s tim zadržaće potrebnu fleksibilnost monetarne politike u pogledu stepena reakcije i korišćenja instrumenata, kako bi obezbedila efikasno funkcionisanje transmisionog mehanizma i cenovnu stabilnost u srednjem roku, istovremeno doprinoseći ukupnoj makroekonomskoj i finansijskoj stabilnosti.
4. Osnovni instrument monetarne politike ostaje referentna kamatna stopa, koja predstavlja najvišu kamatnu stopu po kojoj Narodna banka Srbije može da povlači viškove dinarske likvidnosti bankarskog sektora putem glavnih operacija na otvorenom tržištu - jednonedeljnih reverznih repo operacija. Pritom, zahvaljujući obavljanju repo aukcija po metodu varijabilne višestruke kamatne stope, Narodna banka Srbije utvrđivanjem iznosa likvidnosti koji želi da povuče i posrednim uticajem na visinu prosečne ponderisane repo stope može da prilagodi monetarne uslove i između sednica Izvršnog odbora Narodne banke Srbije, bez promene osnovnih kamatnih stopa - čime je omogućena fleksibilnost u sprovođenju monetarne politike.
5. Narodna banka Srbije i politikom obavezne rezerve doprinosi regulisanju nivoa likvidnosti u bankarskom sektoru. Takođe, obavezna rezerva koristi se i kao prudencijalni instrument kojim se stimuliše korišćenje dinarskih i dugoročnijih izvora finansiranja u finansijskom sistemu.
6. Narodna banka Srbije nastaviće da sprovodi režim rukovođeno plivajućeg deviznog kursa. Intervencije na međubankarskom deviznom tržištu sprovodiće se s ciljem ublažavanja oscilacija kursa dinara prema evru, radi očuvanja stabilnosti cena i finansijskog sistema, kao i održavanja adekvatnog nivoa deviznih rezervi.
7. Devizne rezerve zemlje koje su znatno iznad nivoa koji je utvrđen kao adekvatan predstavljaju važan element otpornosti domaće ekonomije na neizvesnosti iz međunarodnog okruženja, kao i stub odbrane od eksternih rizika. Narodna banka Srbije će i tokom 2025. godine ostati dosledna u održavanju adekvatnog nivoa i odgovarajuće strukture deviznih rezervi, rukovodeći se prvenstveno načelima sigurnosti i likvidnosti u upravljanju deviznim rezervama.
8. Narodna banka Srbije sprovodiće aktivnosti iz oblasti mikroprudencijalne i makroprudencijalne politike s ciljem očuvanja stabilnosti finansijskog sistema i sprečavanja nastanka, kao i ublažavanja sistemskog rizika, vodeći računa o tome da se te aktivnosti sprovode transparentno i da ne umanjuju efikasnost osnovnog instrumenta monetarne politike. S tim u vezi, redovno će se sprovoditi regulatorne mere i aktivnosti na prepoznavanju potencijalnih rizika - spoljnih i unutrašnjih, kao i testiranje otpornosti finansijskog sistema na makroekonomske i sistemske rizike. Očuvana finansijska stabilnost omogućava da se i u narednom periodu ostvaruje snažna pozitivna veza između finansijskog i realnog sektora.
9. Narodna banka Srbije nastaviće da primenjuje sveobuhvatni pristup pri sprovođenju aktivnosti usmerenih na dalje smanjenje postojećih i sprečavanje nastanka novih problematičnih potraživanja. Očuvanjem niskog i održivog nivoa problematičnih kredita povećava se efikasnost monetarne politike i podržava rast kreditne aktivnosti na zdravim i održivim osnovima.
10. Narodna banka Srbije nastaviće i da pomaže korisnicima finansijskih usluga u ostvarivanju zaštite njihovih prava sprovođenjem postupaka individualne i kolektivne zaštite, kao i da dalje unapređuje segment zaštite korisnika finansijskih usluga izmenama odgovarajućih zakonskih rešenja, čime se doprinosi i finansijskoj stabilnosti.
11. U skladu s Memorandumom o strategiji dinarizacije2, Narodna banka Srbije nastaviće da sprovodi strategiju dinarizacije i da uz očuvanu makroekonomsku stabilnost, kao njen prvi stub, doprinosi većem korišćenju domaće valute u finansijskom sistemu. Rast stepena dinarizacije može da doprinese i povoljnijoj oceni kreditnog rejtinga zemlje i njegovom daljem poboljšanju. Aktivnosti Narodne banke Srbije u narednom periodu biće usmerene ka daljem razvoju domaćeg finansijskog tržišta, većoj upotrebi instrumenata zaštite od deviznog rizika i većoj upotrebi dinara u domaćim ekonomskim tokovima. Narodna banka Srbije nastaviće da podstiče dinarizaciju utvrđivanjem odgovarajućih sredstava finansijskog obezbeđenja za monetarne operacije (prihvatanje samo dinarskih hartija od vrednosti odgovarajućih izdavalaca), politikom obavezne rezerve i drugim prudencijalnim merama, kao i promovisanjem štednje u domaćoj valuti.
12. Radi nesmetanog funkcionisanja platnog prometa u zemlji, Narodna banka Srbije nastaviće da obezbeđuje kontinuirano stabilan i efikasan rad platnih sistema i kartičnog sistema čiji je operator. Time se doprinosi ubrzanju tokova novčanih sredstava na tržištu, te efikasnosti monetarne politike. Takođe, Narodna banka Srbije nastaviće da razvija usluge bezgotovinskog plaćanja na tržištu platnih usluga, što doprinosi procesu digitalizacije.
13. Ne dovodeći u pitanje nezavisnost Narodne banke Srbije, monetarna politika Narodne banke Srbije biće usklađena s fiskalnom politikom i strukturnim politikama Vlade Republike Srbije, jer su njihovi zajednički ciljevi srednjoročna cenovna stabilnost i očuvanje finansijske stabilnosti i održivosti javnih finansija, a time i dugoročno održiv privredni rast. To će doprineti jačanju otpornosti na potencijalne negativne efekte faktora iz međunarodnog okruženja, što je posebno značajno u periodima povećane globalne neizvesnosti i izraženih rizika.
14. Narodna banka Srbije, u saradnji s Vladom Republike Srbije, ostaće posvećena procesu evropskih integracija, doprinoseći realizaciji svih obaveza Republike Srbije koje proističu iz procesa pristupanja Evropskoj uniji.
15. Važan deo monetarne strategije Narodne banke Srbije jeste i komunikacija s javnošću, koja doprinosi većoj efikasnosti monetarne politike i usidrenosti inflacionih očekivanja u granicama cilja, a time i većoj otpornosti na neizvesnosti iz spoljnog okruženja. Delujući transparentno i odgovorno prema javnosti, Narodna banka Srbije nastaviće da komunicira s javnošću putem: a) saopštenja za javnost, b) konferencija za štampu, v) zvaničnih naloga na društvenim mrežama, g) izveštaja o inflaciji, d) izveštaja o stabilnosti finansijskog sistema i đ) drugih publikacija.
____________
1 Memorandum Narodne banke Srbije o ciljanim stopama inflacije do 2027. godine, usvojen na sednici Izvršnog odbora Narodne banke Srbije od 12. decembra 2024. godine.
2 Strategija dinarizacije finansijskog sistema Srbije doneta je u martu 2012. godine, a unapređena je Memorandumom o strategiji dinarizacije, koji su potpisale Narodna banka Srbije i Vlada Republike Srbije u decembru 2018. godine.