PRAVILNIKO USLOVIMA I NAČINU PROMENE PRUŽAOCA USLUGA PRISTUPA INTERNETU I OBAVEZE VEZANE ZA OTVORENI PRISTUP INTERNETU("Sl. glasnik RS", br. 99/2024) |
Ovim pravilnikom bliže se propisuju uslovi i način promene pružaoca usluga pristupa internetu koji uslugu pružaju preko iste vrste elektronske komunikacione mreže i visina naknade u slučaju prekoračenja rokova za promenu pružaoca usluga pristupa internetu, kao i obaveze svih pružalaca usluga pristupa internetu vezane za otvoreni pristup internetu.
Regulatorno telo za elektronske komunikacije i poštanske usluge (u daljem tekstu: Regulator) prati usklađenost postupanja pružalaca usluge pristupa internetu vezane za otvoreni pristup internetu sa obavezama propisanim Zakonom o elektronskim komunikacijama ("Službeni glasnik RS", broj 35/23, u daljem tekstu: Zakon) i ovim pravilnikom.
Pojedini pojmovi upotrebljeni u ovom pravilniku imaju sledeće značenje:
1) promena pružaoca usluge pristupa internetu (u daljem tekstu: promena pružaoca usluge) je skup tehničkih i administrativnih postupaka, koje se sprovode u toku promene pružaoca usluge pristupa internetu;
2) krajnji korisnik je korisnik koji ne pruža usluge korišćenja javne elektronske komunikacione mreže ili javno dostupne elektronske komunikacione usluge, odnosno fizičko ili pravno lice koje za sopstvene potrebe koristi javne elektronske komunikacione usluge po osnovu zaključenog ugovora sa pružaocem usluge;
3) novi pružalac usluge pristupa internetu je pružalac usluge pristupa internetu, čije će usluge, koje su predmet promene, krajnji korisnik koristiti nakon što se izvrši promena pružaoca usluge (u daljem tekstu: novi pružalac usluge);
4) postojeći pružalac usluge pristupa internetu je pružalac usluge pristupa internetu, čije je usluge, koje su predmet promene, krajnji korisnik koristio do trenutka promene pružaoca usluge (u daljem tekstu: postojeći pružalac usluge);
5) migracioni kod je broj koji jednoznačno označava krajnjeg korisnika, a koji je dobio od postojećeg pružaoca usluge;
6) otvoreni internet je mogućnost krajnjih korisnika da pristupe svim legalnim informacijama, sadržajima, aplikacijama i uslugama na internetu, da ih koriste i distribuiraju, nezavisno od porekla odnosno odredišta informacija, sadržaja, aplikacija i usluga, lokacije krajnjeg korisnika ili pružaoca usluge pristupa internetu, korišćene terminalne opreme koja je u skladu sa tehničkim zahtevima pružaoca usluge i jednak tretman celokupnog internet saobraćaja u elektronskoj komunikacionoj mreži bez diskriminacije, blokiranja, neopravdanog usporavanja ili davanje prioriteta određenim vrstama saobraćaja;
7) radni dan je svaki dan u toku godine, osim nedelje i državnog ili verskog praznika, koji su neradni dani u skladu sa zakonom kojim se određuju državni i drugi praznici u Republici Srbiji.
3. Obaveze pružaoca usluge pristupa internetu
Pružalac usluge pristupa internetu (u daljem tekstu: pružalac usluge) dužan je da krajnjem korisniku pruži informacije u vezi sa postupkom promene pružaoca usluge pristupa internetu, pre otpočinjanja i tokom trajanja postupka, kao i da obezbedi neprekidnu dostupnost usluge pristupa internetu, ukoliko je tehnički izvodljivo.
Postojeći pružalac usluge nastavlja da pruža svoju uslugu pristupa internetu pod istim uslovima sve do trenutka koji je novi pružalac usluge pristupa internetu naveo kao vreme kada će usluga biti aktivirana.
U cilju realizacije promene pružaoca usluge, novi pružalac usluge i postojeći pružalac usluge, u obavezi su da ostvare međusobnu saradnju u postupku promene pružaoca usluge.
Pružalac usluge ne sme da otežava ili sprečava proces promene pružaoca usluge, niti da sprovede proces promene pružaoca usluge bez izričitog pristanka krajnjeg korisnika.
4. Podnošenje zahteva za promenu pružaoca usluge
Postupak promene pružaoca usluge počinje podnošenjem zahteva za promenu pružaoca usluge novom pružaocu usluge u pisanoj formi ili elektronskim putem, upotrebom kvalifikovanog elektronskog potpisa ili registrovanih šema elektronske identifikacije osnovnog, srednjeg i visokog nivoa, u skladu sa zakonom kojim se uređuju elektronske komunikacije i zakonom kojim se uređuje elektronski dokument, elektronska identifikacija i usluge od poverenja u elektronskom poslovanju.
Zahtev za promenu pružaoca usluge, koji je podnet elektronskim putem u skladu sa zakonom kojim se uređuje elektronski dokument, elektronska identifikacija i usluge od poverenja u elektronskom poslovanju, čuva se u skladu sa odredbama tog zakona.
Zahtev za promenu pružaoca usluge podnosi fizičko lice, a za pravno lice odgovorno lice u pravnom licu na osnovu pisanog ovlašćenja.
Zahtev za promenu pružaoca usluge sadrži:
1) podatke o krajnjem korisniku:
(1) za fizička lica: ime, prezime, JMBG (za strane državljane broj putne isprave i državu izdavanja ili evidencioni broj dodeljen od strane nadležnih organa Republike Srbije) i adresu;
(2) za pravna lica: poslovno ime, sedište - adresu, matični broj, PIB i JMBG odgovornog lica u pravnom licu, odnosno ovlašćenog lica za zastupanje pravnog lica;
2) adresu na kojoj se nalazi priključak na elektronsku komunikacionu mrežu (terminalna tačka mreže);
3) ugovor sa postojećim pružaocem usluge, sa naznakom na koje se sve usluge zahtev za promenu pružaoca odnosi;
4) naziv postojećeg pružaoca usluge;
5) naziv novog pružaoca usluge;
6) datum i vreme podnošenja zahteva;
7) datum zahtevane promene pružaoca usluge unutar propisanog vremenskog okvira realizacije usluge;
8) saglasnost krajnjeg korisnika da se njegovi podaci o ličnosti prikupljaju, obrađuju i razmenjuju između novog i postojećeg pružaoca usluge samo u svrhu realizacije promene pružaoca usluge.
Lice koje podnosi zahtev za promenu pružaoca usluge u pisanoj formi, u obavezi je da se identifikuje davanjem na uvid važeće lične karte ili putne isprave.
Lice koje podnosi zahtev za promenu pružaoca usluge elektronskim putem identifikuje se upotrebom kvalifikovanog elektronskog potpisa ili registrovanih šema elektronske identifikacije osnovnog, srednjeg i visokog nivoa, u skladu sa zakonom kojim se uređuje elektronski dokument, elektronska identifikacija i usluge od poverenja u elektronskom poslovanju.
U ime pravnog lica zahtev za promenu pružaoca usluge podnosi:
1) ovlašćeno lice za zastupanje pravnog lica;
2) treće lice na osnovu pisanog ovlašćenja (specijalnog punomoćja), koje je dato od strane lica ovlašćenog za zastupanje pravnog lica.
U toku postupka promene pružaoca usluge novi i postojeći pružalac usluge po pravilu razmenjuju informacije elektronskim putem.
Novi pružalac usluge je u obavezi da proveri da li postoje tehničke mogućnosti za pružanje usluge krajnjem korisniku i da li su zadovoljeni kriterijumi za kvalitet usluge.
Rok za proveru tehničkih mogućnosti i kvaliteta usluge ne može biti duži od deset dana od dana podnošenja zahteva krajnjeg korisnika.
Ukoliko su navedeni uslovi ispunjeni, novi pružalac usluge, elektronskim putem prosleđuje zahtev iz člana 4. ovog pravilnika postojećem pružaocu usluge.
Ukoliko navedeni uslovi nisu ispunjeni, novi pružalac usluge o tome u najkraćem mogućem roku obaveštava krajnjeg korisnika.
5. Uslovi i način promene pružaoca usluge
Novi pružalac usluge dostavlja zahtev postojećem pružaocu usluge. Postojeći pružalac usluge proverava da li su ispunjeni uslovi za promenu i o tome obaveštava novog pružaoca usluge.
Postupak provere ispunjenosti uslova i slanja obaveštenja iz stava 1. ovog člana ne može trajati duže od dva radna dana, od dana kada je postojeći pružalac usluge primio zahtev za promenu pružaoca usluge.
Krajnji korisnik koji je podneo zahtev za promenu pružaoca usluge ima pravo da podnese zahtev za odustajanje od promene pružaoca usluge novom pružaocu usluge u pisanoj ili elektronskoj formi u skladu sa zakonom kojim se uređuju elektronske komunikacije ili zakonom kojim se uređuje elektronski dokument, elektronska identifikacija i usluge od poverenja u elektronskom poslovanju, i to do trenutka dok postojeći pružalac usluge ne pošalje obaveštenje novom pružaocu usluge da je promena odobrena.
Novi pružalac usluge je dužan da evidentira datum i vreme podnošenja zahteva za odustajanje od promene pružaoca usluge i o tome obaveštava postojećeg pružaoca usluge.
Postojeći pružalac usluge je dužan da krajnjem korisniku uputi obračun dospelih i ostalih dugovanja, u roku od dva radna dana od dana prijema zahteva za promenu pružaoca usluge, sa navedenim rokom za izmirenje obaveza i vraćanje mrežne terminalne opreme. Postojeći pružalac usluge je dužan da posebno navede koliko je dugovanje u slučaju prevremenog raskida ugovora.
Nakon izmirenja dugovanja, postojeći pružalac usluge, u roku od jednog radnog dana, obaveštava novog pružaoca usluge o prihvatanju zahteva za promenu pružaoca usluge.
Postojeći pružalac usluge je u obavezi da krajnjem korisniku i novom pružaocu usluge dostavi migracioni kod, ukoliko je neophodan, u roku od jednog radnog dana od dana izmirenja utvrđenih obaveza.
Do aktiviranja usluge kod novog pružaoca usluge, ne može proći više od jednog radnog dana, od trenutka kada je postojeći pružalac usluge obavestio novog pružaoca usluge da je krajnji korisnik izmirio dugovanja.
Pružalac usluge može da odbije zahtev za promenu pružaoca usluge ako:
1) je zahtev podnelo neovlašćeno lice;
2) je zahtev za promenu pružaoca usluge netačan ili nepotpun;
3) krajnji korisnik nije izmirio dugovanja prema postojećem pružaocu usluge, uključujući sve obaveze koje proističu iz korisničkog ugovora usled prevremenog raskida ugovora, osim u slučaju raskida ugovora pre isteka perioda na koji je zaključen, iz člana 131. Zakona;
4) je promena pružaoca usluge već u postupku ili je od poslednje promene pružaoca usluge proteklo manje od šest meseci;
5) se adresa na kojoj se nalazi priključak navedena u zahtevu, ne slaže sa adresom iz evidencije postojećeg pružaoca usluge;
6) na traženoj lokaciji nema tehničke mogućnosti za pružanje predmetne usluge.
Sitne slovne razlike u nazivu i adresi krajnjeg korisnika neće predstavljati dovoljan razlog za odbijanje zahteva za promenu pružaoca usluge. Ukoliko je jedinstveni matični broj fizičkog lica ili matični broj i PIB pravnog lica ispravan, zahtev može da se odbije, samo ukoliko neslaganje ostalih podataka daje povod za opravdanu sumnju.
Postojanje ugovorne obaveze između krajnjeg korisnika i postojećeg pružaoca usluge, ne može biti razlog za odbijanje zahteva za promenu pružaoca usluge, osim u slučaju kada prekid ugovorne obaveze za posledicu ima dodatne troškove za krajnjeg korisnika.
Kada postojeći pružalac usluge i krajnji korisnik koji kod postojećeg pružaoca usluge koristi više elektronskih komunikacionih usluga po osnovu zaključenog korisničkog ugovora ili na drugi predviđeni način, uz saglasnu izjavu volja izvrše promenu ugovornog odnosa ili dela ugovornog odnosa, postojeći pružalac usluge to ne može koristiti kao razlog za odbijanje za promenu pružaoca usluge iz stava 1. tačka 4) ovog člana.
Pružalac usluge je u obavezi da u svojim informacionim sistemima uredno vodi evidenciju podataka krajnjih korisnika, naročito u delu koji se odnosi na podatke koji su neophodni za promenu pružaoca usluge i koji se smatraju obaveznim podacima krajnjeg korisnika.
U slučaju da se zatražena promena pružaoca usluge ne može realizovati, postojeći pružalac usluge će o razlozima odbijanja promene pružaoca usluge obavestiti novog pružaoca usluge, u roku od dva radna dana od dana prijema zahteva. Ukoliko postoji više razloga za odbijanje promene pružaoca usluge, postojeći pružalac usluge će navesti sve razloge za odbijanje.
Nakon prijema obaveštenja iz stava 1. ovog člana, novi pružalac usluge će u najkraćem mogućem roku obavestiti krajnjeg korisnika o odbijanju zahteva za promenu pružaoca usluge pisanim ili elektronskim putem, u skladu sa izabranim načinom obaveštavanja za koji se krajnji korisnik u pisanoj formi opredelio prilikom podnošenja zahteva za promenu pružaoca usluge.
U slučaju da dođe do nepredviđenog kašnjenja u postupku promene pružaoca usluge, pružalac usluge dužan je da otkloni uzrok kašnjenja u najkraćem mogućem roku i o tome obavestiti drugog pružaoca usluge.
Prekid pružanja usluge tokom postupka promene pružaoca usluga ne sme da traje duže od jednog radnog dana.
Krajnji korisnici imaju pravo na naknadu u slučaju kada novi pružalac i/ili postojeći pružalac usluga ne ispuni rok iz stava 2. ovog člana, osim u slučaju više sile i nepredviđenih okolnosti na koje pružalac usluge nije mogao da utiče.
Postojeći pružalac usluge na zahtev krajnjeg korisnika vrši povraćaj celokupnog preostalog iznosa unapred plaćene usluge pristupa internetu na koji se može obračunati naknada koja obuhvata stvarne troškove koji nastaju za postojećeg pružaoca usluge i samo ukoliko je predviđeno korisničkim ugovorom.
Novi i postojeći pružalac usluge ne mogu zahtevati od krajnjeg korisnika naknadu troškova za promenu pružaoca usluge.
U slučaju da postojeći pružalac usluge ne pošalje obaveštenje novom pružaocu usluge i krajnjem korisniku, u skladu sa odredbama člana 9. stav 1. ovog pravilnika ili ne dostavi migracioni kod, u skladu sa rokom iz člana 10. stav 2. ovog pravilnika, dužan je da krajnjem korisniku plati naknadu u iznosu od 1.000,00 dinara, bez poreza na dodatu vrednost, za svaki dan kašnjenja. Postojeći pružalac usluge nema obavezu plaćanja naknade, ako je do kašnjenja došlo usled okolnosti na koje on nije mogao da utiče.
U slučaju da novi pružalac usluge nije aktivirao uslugu u skladu sa odredbom člana 10. stav 3. ovog pravilnika, dužan je da krajnjem korisniku plati naknadu u iznosu od 1.000,00 dinara, bez poreza na dodatu vrednost, za svaki dan kašnjenja.
Novi pružalac usluge nema obavezu plaćanja naknade ako je do kašnjenja došlo usled okolnosti na koje on nije mogao da utiče.
Pravo na naknade iz st. 1. i 2. ovog člana krajnji korisnik može da ostvari podnošenjem zahteva pružaocu usluge najkasnije u roku od 30 dana od dana kada je potvrđen datum za promenu pružaoca usluge.
7. Obaveštavanje krajnjih korisnika
Pružalac komunikacione usluge je dužan da učini javno dostupnim na svojoj veb prezentaciji i na drugi pogodan način, adrese i radno vreme korisničkih centara (poslovnica) u kojima se primaju zahtevi za promenu pružaoca usluge, kao i o načinu podnošenja zahteva elektronskim putem.
8. Obaveze u vezi sa otvorenim pristupom internetu
Pružalac usluge je u obavezi da svojim krajnjim korisnicima omogući neutralni i nediskriminatorni pristup, upotrebu i distribuciju informacija, sadržaja, aplikacija i usluga, nezavisno od lokacije krajnjeg korisnika ili pružaoca usluge, porekla ili odredišta informacija, sadržaja, aplikacija ili usluge, kao i upotrebu terminalne opreme po svom izboru koja je u skladu sa tehničkim zahtevima pružaoca usluge i ne prouzrokuje degradaciju kvaliteta i bezbednosne incidente.
Ugovori zaključeni između pružaoca usluge i krajnjeg korisnika, o poslovnim i tehničkim uslovima i karakteristikama usluge pristupa internetu, kao što su cena, količina podataka ili brzina, kao i poslovna praksa pružaoca usluge pristupa internetu, ne mogu ograničavati ostvarivanje prava krajnjih korisnika navedenih u stavu 1. ovog člana.
Pružalac usluge je u obavezi da, prilikom pružanja usluge sa celokupnim saobraćajem postupa na isti način, bez blokiranja, usporavanja, menjanja i degradiranja istog, ili diskriminisanja određenih sadržaja ili određenih njihovih kategorija.
Obaveze navedene u stavu 1. ovog člana ne sprečavaju pružaoca usluge da, u slučaju potrebe sprovodi mere za upravljanje saobraćajem u cilju efikasnog i optimalnog korišćenje resursa elektronske komunikacione mreže, sprečavanja zagušenja i usporavanja rada elektronske komunikacione mreže.
Navedene mere moraju biti transparentne, nediskriminatorne, proporcionalne, ograničenog trajanja i ne smeju biti zasnovane na komercijalnim interesima već na objektivnim zahtevima u vezi sa tehničkim kvalitetom usluge.
Mere za upravljanje saobraćajem iz ovog člana mogu obuhvatiti obradu podataka o ličnosti samo ako je takva obrada potrebna i proporcionalna za postizanje ciljeva navedenih u ovom pravilniku.
Mere iz stava 4. ovog člana primenjuju se u skladu sa odredbama Zakona, zakonima kojim se uređuje zaštita podataka o ličnosti, zaštita potrošača i informaciona bezbednost.
9. Praćenje usklađenosti sa propisanim obavezama
Regulator prati usklađenost postupanja pružaoca usluge u skladu sa propisanim obavezama iz Zakona i ovog pravilnika i promoviše otvoreni pristup internetu.
Na zahtev Regulatora, pružaoci usluge pristupa internetu, su u obavezi da dostave sve relevantne informacije, a naročito informacije o upravljanju njihovim kapacitetima elektronske komunikacione mreže i saobraćajem, kao i obrazloženja za svaku primenjenu meru upravljanja saobraćajem u cilju optimizacije, u skladu sa Zakonom.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjuje se od 1. jula 2025. godine.