ODLUKAO SPROVOĐENJU ODREDABA ZAKONA O PLATNIM USLUGAMA KOJE SE ODNOSE NA DAVANJE DOZVOLA I SAGLASNOSTI NARODNE BANKE SRBIJE("Sl. glasnik RS", br. 102/2024) |
1. Ovom odlukom uređuju se:
1) način sprovođenja odredaba Zakona o platnim uslugama (u daljem tekstu: Zakon) na osnovu kojih Narodna banka Srbije daje dozvole za pružanje platnih usluga i za izdavanje elektronskog novca, upisuje pružaoca usluga pružanja informacija o računu u registar platnih institucija, i daje i oduzima platnoj instituciji i instituciji elektronskog novca, sa sedištem u Republici Srbiji, saglasnosti za osnivanje ogranka radi pružanja platnih usluga, odnosno radi izdavanja elektronskog novca u trećoj državi;
2) uslovi koje mora ispuniti član organa upravljanja platne institucije, odnosno bliži uslovi koje moraju ispuniti rukovodilac platne institucije i institucije elektronskog novca, kao i dokazi koji se dostavljaju Narodnoj banci Srbije uz obaveštenje o imenovanju tih lica;
3) bliži uslovi podobnosti koje mora ispuniti lice s kvalifikovanim učešćem u platnoj instituciji, kao i bliži uslovi za sticanje, odnosno uvećanje kvalifikovanog učešća u instituciji elektronskog novca;
4) kriterijumi i pokazatelji za određivanje minimalnog novčanog iznosa za osiguranje od odgovornosti u vidu ugovora o osiguranju zaključenog sa društvom za osiguranje (u daljem tekstu: ugovor o osiguranju) ili drugog odgovarajućeg sredstva za pokriće odgovornosti, koje treba da ima podnosilac zahteva koji podnosi zahtev za davanje dozvole za pružanje usluge iniciranja plaćanja, odnosno podnosilac zahteva koji podnosi zahtev za registraciju za pružanje usluge pružanja informacija o računu, kao i formula za izračunavanje minimalnog novčanog iznosa ugovora o osiguranju ili drugog odgovarajućeg sredstva za pokriće odgovornosti.
2. Pri oceni zahteva, odnosno ispunjenosti uslova iz ove odluke, Narodna banka Srbije naročito ceni da li postoje indicije da se platna institucija, odnosno institucija elektronskog novca osniva, odnosno da se u njima učešće stiče radi pranja novca, finansiranja terorizma ili finansiranja širenja oružja za masovno uništenje, pri čemu se naročito sagledava da li se može utvrditi izvor kapitala podnosioca zahteva, odnosno izvor sredstava za sticanje kvalifikovanog učešća, kao i da li su se - prema informacijama koje joj je dostavio organ nadležan za sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma i drugim informacijama kojima raspolaže - ova lica ili lica koja su s njima povezana dovodila u vezu s pranjem novca, finansiranjem terorizma ili finansiranjem oružja za masovno uništenje.
Na postojanje indicije iz stava 1. ove tačke naročito mogu ukazati sledeće okolnosti:
- lice koje će imati kvalifikovano učešće, odnosno lice za čiji se račun to učešće stiče ima prebivalište ili boravište, odnosno sedište ili obavlja poslovne aktivnosti u stranoj državi koja ima strateške nedostatke u sistemu sprečavanja pranja novca i finansiranja terorizma, odnosno sredstva za realizaciju transakcije potiču iz te države;
- lice koje će imati kvalifikovano učešće, odnosno lice za čiji se račun to učešće stiče je of-šor pravno lice u smislu zakona kojim se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma ili je lice koje ima učešće u of-šor pravnom licu;
- lice koje će imati kvalifikovano učešće, odnosno lice za čiji se račun to učešće stiče ima poslovni odnos ili obavlja transakcije preko kvazibanke u smislu zakona kojim se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma, ili preko druge slične institucije za koju se osnovano može pretpostaviti da bi mogla dozvoliti korišćenje svojih računa kvazibanci;
- to da li je lice koje će imati kvalifikovano učešće, odnosno lice za čiji se račun to učešće stiče dužno da, prema propisima države prebivališta ili boravišta, odnosno sedišta ili države u kojoj obavlja poslovne aktivnosti, ima interne akte, vodi evidencije i primenjuje postupke unutrašnjih kontrola koji se odnose na otkrivanje i sprečavanje pranja novca, finansiranja terorizma, finansiranja oružja za masovno uništenje ili su u vezi s tim i da li je pod nadzorom nadležnog organa u zemlji ili inostranstvu.
Narodna banka Srbije posebno ceni okolnost da li je lice koje će imati kvalifikovano učešće funkcioner, član uže porodice funkcionera i bliži saradnik funkcionera u smislu zakona kojim se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma.
II DAVANJE DOZVOLE ZA PRUŽANJE PLATNIH USLUGA
Zahtev za davanje dozvole za pružanje platnih usluga
3. Privredno društvo koje namerava da pruža platne usluge kao platna institucija podnosi Narodnoj banci Srbije zahtev za davanje dozvole za pružanje platnih usluga na obrascu datom u Prilogu 1, u kome navodi spisak platnih usluga i drugih poslova koje platna institucija namerava da pruža, odnosno obavlja.
Podnosilac zahteva iz stava 1. ove tačke (u daljem tekstu: podnosilac zahteva) uz zahtev dostavlja dokumentaciju i dokaze iz tač. 4. do 21. ove odluke, odnosno iz tač. 4. do 8. i 12. do 22. ove odluke ako je namera podnosioca zahteva da pruža platnu uslugu iz člana 4. stav 1. tačka 7) Zakona - uslugu iniciranja plaćanja, kao i dokumentaciju i dokaze kojima u skladu s tačkom 32. st. 2. do 4. te odluke dokazuje da ima dobru poslovnu reputaciju.
Ako na osnovu dokumentacije i dokaza iz stava 2. ove tačke nije moguće utvrditi sve činjenice značajne za odlučivanje o zahtevu iz stava 1. ove tačke - Narodna banka Srbije može od podnosioca zahteva tražiti da dostavi i drugu dokumentaciju za koju oceni da joj je potrebna.
Dokumentacija koja se dostavlja uz zahtev za davanje dozvole za pružanje platnih usluga
Rešenje o upisu podnosioca zahteva u registar privrednih subjekata
4. Pod rešenjem o upisu u registar privrednih subjekata podrazumeva se akt o registraciji podnosioca zahteva kao privrednog društva sa sedištem u Republici Srbiji kod agencije nadležne za vođenje registra privrednih subjekata (u daljem tekstu: Agencija), s podacima o poslovnom imenu, adresi sedišta i registrovanoj pretežnoj delatnosti podnosioca zahteva, njegovoj pravnoj formi i članovima, licima ovlašćenim za zastupanje, punomoćnicima i prokuristima, kao i registrovanom kapitalu.
Ako je od upisa u registar privrednih subjekata došlo do promene podataka koji su predmet registracije, uz akt o registraciji iz stava 1. ove tačke dostavlja se i izvod o registrovanim podacima iz tog stava koji nije stariji od pet dana.
Osnivački akt, odnosno statut podnosioca zahteva
5. Uz zahtev iz tačke 3. stav 1. ove odluke dostavljaju se osnivački akt (odluka o osnivanju ili ugovor o osnivanju) i statut (ako je podnosilac zahteva akcionarsko društvo) koji su sačinjeni u skladu sa zakonom kojim se uređuju privredna društva, datirani i uredno overeni.
Ako osnivačkim aktom, odnosno statutom nisu obuhvaćeni poslovi koje bi privredno društvo obavljalo nakon dobijanja dozvole za pružanje platnih usluga, podnosilac zahteva dostavlja predlog izmena osnivačkog akta, odnosno statuta koje će usvojiti i registrovati nakon dobijanja te dozvole.
Predlozi izmena akata iz stava 2. ove tačke odražavaju promene koje bi nastale davanjem podnosiocu zahteva dozvole za pružanje platnih usluga, a naročito sadrže podatke o eventualnoj promeni pretežne delatnosti, platnim uslugama i drugim poslovima koje podnosilac zahteva namerava da pruža i obavlja, obezbeđenom početnom kapitalu platne institucije u propisanom iznosu, organima upravljanja, sistemima upravljanja i unutrašnjih kontrola, čuvanju podataka i dokumentacije, vođenju poslovnih knjiga, izradi finansijskih izveštaja platne institucije i reviziji tih izveštaja, kao i pružanju platnih usluga preko ogranka, zastupnika u Republici Srbiji i poveravanjem poslova drugom licu.
Procena rizika kojima će platna institucija biti izložena
6. Pod procenom rizika kojima će platna institucija biti izložena podrazumeva se sažeta analiza izloženosti rizicima (pregled vrsta rizika i mera za upravljanje rizicima) za svaku od platnih usluga koju podnosilac zahteva namerava da pruža.
Ako podnosilac zahteva namerava da platne usluge pruža kao hibridna platna institucija - analiza iz stava 1. ove tačke sadrži i procenu rizika u vezi sa upravljanjem platnim sistemom, odnosno ocenu uticaja promena u obavljanju tih poslova na pružanje platnih usluga, a naročito analizu uticaja poslovnih aktivnosti koje nisu povezane s pružanjem platnih usluga na stabilnost i sigurnost poslovanja platne institucije.
Ako podnosilac zahteva namerava da posluje preko ogranka, odnosno zastupnika ili da poveri obavljanje operativnih poslova drugom licu, u analizi iz stava 1. ove tačke posebno se procenjuju rizici koji proizlaze iz ovakvog obavljanja poslova.
Program aktivnosti i poslovni plan platne institucije
7. U programu aktivnosti platne institucije za svaku od platnih usluga koje su predmet zahteva iz tačke 3. stav 1. ove odluke uređuju se i detaljno opisuju način i uslovi pružanja usluge u svim fazama pružanja te usluge (dostavljanje informacija u predugovornoj fazi, zaključenje ugovora o platnim uslugama, iniciranje platne transakcije, izvršenje platne transakcije, zaštita novčanih sredstava korisnika platnih usluga, novčani tokovi i dr.), a opisuju se i način i uslovi obavljanja operativnih i pomoćnih poslova koji su u neposrednoj vezi s pružanjem tih usluga (obezbeđivanje izvršenja platne transakcije, čuvanje i obrada podataka, zamena valuta, davanje kredita i dr.), kao i upravljanje platnim sistemom (hibridna platna institucija) i obavljanje drugih poslovnih aktivnosti koje nisu povezane sa pružanjem platnih usluga.
U poslovnom planu platne institucije daje se pregled planiranih aktivnosti za period od prve tri godine poslovanja, s projekcijom prihoda i rashoda za ovaj period.
Poslovni plan iz stava 2. ove tačke sadrži kratak prikaz polaznih osnova za planiranje (podatke o dosadašnjem poslovanju podnosioca zahteva, resursima kojima raspolaže (poslovni prostor, hardverske komponente, softverske komponente i dr.) i broju zaposlenih, podatke iz programa aktivnosti), planiranog unapređenja organizacionih, kadrovskih i tehničkih uslova za poslovanje platne institucije, očekivanih izvora sredstava, ciljne grupe klijenata, kao i eventualnog planiranog širenja poslova i organizacione mreže.
Radi ocene da li će podnosilac zahteva biti u stanju da obezbedi ispunjenost odgovarajućih organizacionih, kadrovskih, tehničkih i drugih uslova za stabilno i sigurno poslovanje platne institucije, uz poslovni plan iz stava 2. ove tačke dostavljaju se odgovarajući dokazi, i to:
1) plan unutrašnje organizacije platne institucije i sistematizacije radnih mesta po izvršiocima, s kvalifikacionom strukturom izvršilaca i radnim iskustvom za svako radno mesto, kao i planirana dinamika popunjavanja sistematizovanih radnih mesta, koja mora pratiti planirano širenje poslova i organizacione mreže platne institucije;
2) izvod iz katastra nepokretnosti, ugovor o zakupu ili drugi dokument kojim se dokazuje da podnosilac zahteva raspolaže odgovarajućim poslovnim prostorom;
3) izvod iz poslovnih knjiga ili drugi dokument kojim se dokazuje da podnosilac zahteva raspolaže odgovarajućim resursima informacionog sistema u skladu sa odlukom kojom se uređuju minimalni standardi upravljanja informacionim sistemom finansijske institucije.
Dokaz da podnosilac zahteva raspolaže propisanim iznosom početnog kapitala
8. Pod dokazom da podnosilac zahteva raspolaže propisanim iznosom početnog kapitala podrazumeva se izvod s tekućeg računa ili drugog odgovarajućeg računa podnosioca zahteva, odnosno drugi odgovarajući dokaz (npr. izvod iz registra privrednih subjekata i dr.).
Podnosilac zahteva dužan je da banke kod kojih drži svoja sredstva, odnosno preko kojih posluje pismeno ovlasti da Narodnoj banci Srbije, na njen zahtev, dostave sve podatke koji se odnose na njegovo poslovanje, odnosno na stanje njegovih sredstava kod tih banaka.
Projekcija iznosa kapitalnih zahteva u prvoj godini poslovanja platne institucije
9. Projekcija iznosa kapitalnih zahteva platne institucije u prvoj godini poslovanja predstavlja projekciju iznosa tih zahteva izračunatih primenom metoda iz člana 90. Zakona koji se jedinstveno primenjuje na platne institucije, u skladu sa odlukom Narodne banke Srbije kojom se uređuju kapital i adekvatnost kapitala platnih institucija i institucija elektronskog novca.
Opis procesa uspostavljenih za praćenje, rešavanje i postupanje nakon bezbednosnih incidenata
10. Podnosilac zahteva dostavlja opis uspostavljenog postupka za praćenje, rešavanje i postupanje nakon bezbednosnih incidenata ili prijava, odnosno prigovora korisnika platnih usluga (u daljem tekstu: korisnici) povezanih sa bezbednošću, koji sadrži:
1) organizacione mere i alate za sprečavanje prevarnih radnji;
2) podatke o osobi/osobama i organizacionim delovima odgovornim za podršku korisnicima u slučaju prevare, sumnje na prevaru ili bezbednosnih pretnji, tehničkih pitanja korisnika i/ili upravljanja zahtevima korisnika;
3) linije izveštavanja u slučaju prevare, sumnje na prevaru ili bezbednosnih pretnji;
4) kontaktnu tačku za korisnike, uključujući ime i prezime i i-mejl adresu osobe za kontakt s korisnicima;
5) postupke za izveštavanje o incidentima, uključujući obaveštavanje i izveštavanje Narodne banke Srbije o značajnim incidentima u skladu sa članom 75b. Zakona;
6) upotrebljene alate za praćenje i uspostavljene pratećih mera i postupaka za ublažavanje bezbednosnih rizika.
Opis procesa uspostavljenih za praćenje, rešavanje i postupanje nakon bezbednosnih incidenata u vezi s resursima informaciono-komunikacionog sistema dostavljaju se u skladu sa odlukom kojom se uređuju minimalni standardi upravljanja informacionim sistemom finansijske institucije.
Opis planiranih mera za zaštitu novčanih sredstava korisnika
11. Ako podnosilac zahteva planira da, kao platna institucija, radi obezbeđenja ispunjenja svojih novčanih obaveza prema korisnicima, zaključi ugovor o osiguranju s društvom za osiguranje ili pribavi odgovarajuću garanciju banke - u opisu planiranih mera podnosioca zahteva za zaštitu novčanih sredstava korisnika navode se podaci o ovom osiguravajućem društvu, odnosno banci.
Podnosilac zahteva koji ne planira da zaključi ugovor o osiguranju niti da pribavi garanciju iz stava 1. ove tačke u opisu planiranih mera za zaštitu novčanih sredstava korisnika navodi podatke o banci u kojoj će otvoriti poseban račun za deponovanje ovih sredstava, odnosno o oblicima imovine u koje planira ulaganje.
Ako namerava da pruža platne usluge kao hibridna platna institucija, podnosilac zahteva je dužan da dostavi i metodologiju iz člana 94. stav 2. Zakona kada se može očekivati da u budućem poslovanju ove institucije u okviru primljenih novčanih sredstava ne bi bilo uvek moguće unapred odrediti iznos namenjen izvršavanju platnih transakcija ili bi ovaj iznos bio promenljiv.
Opis sistema upravljanja, sistema unutrašnjih kontrola i interne revizije, sa opisom organizacione strukture i merama koje se uspostavljaju radi ispunjavanja obaveza utvrđenih propisima kojima se uređuju sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma
12. Podnosilac zahteva dostavlja opis sistema upravljanja i sistema unutrašnjih kontrola sa podacima, ocenom i obrazloženjem iz kojih se može zaključiti da su ti sistemi srazmerni prirodi, obimu i složenosti platnih usluga koje podnosilac zahteva namerava da pruža, koji posebno sadrži:
1) organizacionu šemu s opisom organizacione strukture iz kojeg se jasno može utvrditi podela i razgraničenje poslova, kao i dužnosti i odgovornosti koje se odnose na pružanje platnih usluga, uz napomenu da li je i u kom roku planirano pružanje pojedinih usluga preko ogranka ili zastupnika, kao i da li je i u kom roku planirano poveravanje pojedinih operativnih poslova u vezi s pružanjem platnih usluga drugom licu;
2) opis sistema upravljanja rizicima, kao i procedure za identifikovanje, merenje i praćenje rizika kojima će podnosilac zahteva biti izložen ili može biti izložen, zajedno sa procedurama za upravljanje ovim rizicima i izveštavanje o tim rizicima;
3) opis unutrašnjih kontrola i planova za njihovo sprovođenje, zajedno sa opisom interne revizije kod podnosioca zahteva, računovodstvenim procedurama, opisom mera unutrašnje kontrole koje se uspostavljaju radi ispunjavanja obaveza utvrđenih propisima kojima se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma, uključujući procedure za ocenu usklađenosti s tim propisima;
4) podatke o članu (članovima) organa upravljanja platne institucije koji će biti odgovoran za uspostavljanje procedura za upravljanje rizicima kojima je platna institucija izložena ili bi mogla da bude izložena, za uspostavljanje unutrašnjih kontrola i interne revizije, za uspostavljanje odgovarajućih računovodstvenih procedura i za uspostavljanje procedura za ocenu usklađenosti s propisima kojima se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma;
5) podatke o broju zaposlenih koji će biti neposredno angažovani na poslovima iz odredaba pod 2), 3) i 4) ovog stava;
6) druge podatke u skladu sa odlukom kojom se uređuju način i uslovi uspostavljanja, održavanja i unapređenja sistema upravljanja i unutrašnjih kontrola platnih institucija i institucija elektronskog novca.
Ako podnosilac zahteva namerava da pruža pojedine platne usluge preko ogranaka ili zastupnika, opis iz stava 1. ove tačke sadrži i plan posrednih i neposrednih provera koje će podnosilac zahteva vršiti nad ovim licima najmanje jednom godišnje, kao i politiku kojom su bliže uređeni uslovi koji moraju biti ispunjeni za uspostavljanje saradnje sa zastupnikom radi pružanja platnih usluga, kao i postupci obuke i nadzora nad tim licem.
Ako podnosilac zahteva namerava da obavljanje pojedinih operativnih poslova u vezi s pružanjem platnih usluga poveri drugom licu, opis iz stava 1. ove tačke sadrži i opis planiranog poveravanja operativnih poslova, odnosno dokaze i dokumentaciju u skladu s članom 103. Zakona.
Ako podnosilac zahteva namerava da platne usluge pruža kao hibridna platna institucija - u opisu iz stava 1. ove tačke navode se i procedure kojima će se obezbediti da upravljanje platnim sistemom i obavljanje drugih poslovnih aktivnosti ne ugrožava stabilnost i sigurnost dela poslovanja platne institucije koji se odnosi na pružanje platnih usluga i ne otežava vršenje nadzora nad platnom institucijom.
Opis procedura i mehanizama unutrašnjih kontrola i interne revizije iz ove tačke mora posebno da sadrži procedure i mehanizme koji se uspostavljaju radi zaštite interesa korisnika i obezbeđenja kontinuiranog, stabilnog i sigurnog pružanja platnih usluga u vezi s članom 82. stav 1. tač. 8) do 12) Zakona, tač. 10. i 11. ove odluke i ovom tačkom.
Opis učešća u platnim sistemima
13. Ako podnosilac zahteva namerava da po dobijanju dozvole za pružanje platnih usluga učestvuje u platnim sistemima, uz zahtev iz tačke 3. stav 1. ove odluke, dostavlja se i sažet opis načina na koji bi učestvovao u tim sistemima, s podacima o učesnicima u tim sistemima, glavnim rizicima kojima bi podnosilac zahteva bio izložen usled tog učešća i mere za upravljanje tim rizicima, kao i kratkim prikazom pravila rada tih sistema.
Podaci o licima koja su članovi organa upravljanja i rukovodiocu platne institucije
14. Podacima o licima koja su članovi organa upravljanja podnosioca zahteva i budućem rukovodiocu platne institucije, kao i dokumentacijom kojom se dokazuju dobra poslovna reputacija i odgovarajuće stručne kvalifikacije i iskustvo tih lica, smatraju se podaci i dokumentacija iz tač. 26. i 27. ove odluke.
Podaci o licima s kvalifikovanim učešćem
15. Podacima o licima s kvalifikovanim učešćem u podnosiocu zahteva, visini njihovog učešća, kao i dokumentacijom kojom se dokazuje podobnost tih lica da obezbede stabilno i sigurno upravljanje platnom institucijom smatraju se podaci i dokumentacija iz tačke 30. ove odluke.
Podaci o spoljnom revizoru
16. Ako je za podnosioca zahteva obavezna revizija finansijskih izveštaja u skladu sa zakonom kojim se uređuje revizija, podnosilac zahteva dostavlja podatke o poslovnom imenu, matičnom broju i adresi sedišta spoljnog revizora koji obavlja reviziju njegovih finansijskih izveštaja u godini u kojoj podnosi zahtev iz tačke 3. stav 1. ove odluke, kao i kontakt podatke ovog revizora.
Podaci o licima blisko povezanim sa podnosiocem zahteva i opis te povezanosti
17. Podnosilac zahteva dostavlja spisak lica koja su s njim blisko povezana u smislu Zakona, sa imenom i prezimenom i kontakt podacima (za fizička lica) i poslovnom imenom, adresom sedišta, matičnim brojem i kontakt podacima (za pravna lica), kao i opisom načina na koji su ova lica povezana.
Opis procesa uspostavljenog radi čuvanja osetljivih podataka o plaćanju
18. Podnosilac zahteva dostavlja opis sistema upravljanja osetljivim podacima o platnim transakcijama kojim se naročito uređuje sledeće:
1) opis procesa čuvanja osetljivih podataka o platnim transakcijama;
2) opis uspostavljenih postupaka za odobrenje pristupa osetljivim podacima o platnim transakcijama;
3) opis alata za praćenje;
4) opis načina čuvanja prikupljenih podataka, osim ako podnosilac zahteva namerava da pruža samo uslugu iniciranja plaćanja;
5) očekivane interne i/ili eksterne upotrebe prikupljenih podataka, uključujući upotrebu od strane drugih ugovornih strana, osim ako podnosilac zahteva namerava da pruža samo uslugu iniciranja plaćanja;
6) identifikacije osoba s pravom pristupa osetljivim podacima o platnim transakcijama;
7) opis načina otkrivanja i rešavanja neovlašćenih upada.
Opis procesa uspostavljenog radi čuvanja osetljivih podataka o platnim transakcijama u vezi sa informaciono-komunikacionim sistemom dostavlja se u skladu sa odlukom kojom se uređuju minimalni standardi upravljanja informaciono-komunikacionim sistemom finansijske institucije.
Opis uspostavljenih procedura i mehanizama za održavanje kontinuiteta poslovanja
19. Podnosilac zahteva dostavlja opis uspostavljenih procedura i mehanizama za održavanje kontinuiteta poslovanja, uključujući jasnu identifikaciju ključnih poslovnih procesa, efektivnih planova intervencija i postupaka za redovno testiranje i preispitivanje adekvatnosti i efikasnosti tih planova koji se sastoji od sledećih podataka:
1) analize uticaja na poslovanje, uključujući poslovne procese i ciljeve oporavka, kao što su ciljana vremena oporavka, ciljane tačke oporavka podataka i zaštićena imovina;
2) objašnjenja o tome kako će se podnosilac zahteva suočavati sa značajnim događajima i poremećajima koji narušavaju kontinuitet poslovanja, kao što je pad ključnih sistema, gubitak ključnih podataka, nedostupnost prostora i gubitak ključnih osoba;
3) učestalosti s kojom podnosilac zahteva namerava da testira kontinuitet poslovanja i planove za oporavak od kriznih situacija, uključujući način na koji će rezultati testiranja biti evidentirani;
4) opisa mera za ublažavanje koje će podnosilac zahteva usvojiti, u slučajevima prestanka pružanja određene platne usluge koju pruža (ili više takvih usluga), kojima se osigurava izvršenje iniciranih platnih transakcija, odnosno platnih transakcija u vezi s kojima je primljen platni nalog korisnika i raskid postojećih ugovora.
Opis uspostavljenih procedura i mehanizama za održavanje kontinuiteta poslovanja u vezi s informaciono-komunikacionom infrastrukturom dostavlja se u skladu sa odlukom kojom se uređuju minimalni standardi upravljanja informaciono-komunikacionim sistemom finansijske institucije.
Opis načela i definicija koji se primenjuju za prikupljanje statističkih podataka o izvršenim transakcijama
20. Podnosilac zahteva dostavlja opis sistema upravljanja za prikupljanje statističkih podataka o izvršenim transakcijama, kao i zloupotrebama i prevarnim radnjama u vezi s tim transakcijama koji naročito sadrži sledeće:
1) vrste podataka koji se prikupljaju, u zavisnosti od vrste korisnika, vrste platne usluge, vrste platnog instrumenata i valute platne transakcije;
2) opseg prikupljanja podataka, u zavisnosti od aktivnosti i subjekata na koje se odnose, uključujući ogranke i zastupnike platnih institucija;
3) način prikupljanja i obrade podataka;
4) svrhu prikupljanja podataka;
5) učestalosti prikupljanja podataka;
6) propratnih dokumenata, kao što je priručnik u kojem se opisuje kako sistem prikupljanja podataka funkcioniše.
Dokument o politici bezbednosti
21. Podnosilac zahteva dostavlja dokument o politici bezbednosti koji sadrži sledeće podatke:
1) detaljnu procenu rizika u pogledu platne usluge ili platnih usluga koje podnosilac zahteva namerava da pruža, koja uključuje rizike od prevara, sigurnosne kontrolne mere i mere koje se preduzimaju za ublažavanje i adekvatnu zaštitu korisnika od utvrđenih rizika;
2) vrstu uspostavljenih odnosa sa licima kojima je pružalac usluge poverio obavljanje pojedinih operativnih poslova u vezi s pružanjem platnih usluga;
3) opis "data" centra podnosioca zahteva;
4) podatke o sigurnosti procesa plaćanja, koji uključuju:
- postupak autentifikacije korisnika u skladu s odredbama odluke kojom se uređuju tehnički standardi za pouzdanu autentifikaciju korisnika i zajednički i bezbedni otvoreni standardi komunikacije;
- opis načina na koji je obezbeđena sigurna dostava platnog instrumenta i personalizovanih sigurnosnih elemenata korisniku;
- opis sistema i postupaka koje je uspostavio podnosilac zahteva za analizu transakcija i identifikaciju sumnjivih ili neuobičajenih transakcija;
5) detaljnu procenu rizika s obzirom na platne usluge koje podnosilac zahteva namerava da pruža, uključujući rizika od prevare, s upućivanjem na mere kontrole i mere za ublažavanje tih rizika koje se opisuju prilikom podnošenja zahteva, iz čega mora biti vidljivo da su rizici koji su od značaja za pružanje platnih usluga obuhvaćeni.
Dokument iz stava 1. ove tačke u delu koji se tiče informaciono-komunikacionog sistema podnosioca zahteva treba da sadrži podatke propisane odlukom kojom se uređuju minimalni standardi upravljanja informacionim sistemom finansijske institucije.
Minimalni novčani iznos za osiguranje od odgovornosti u vidu ugovora o osiguranju zaključenog sa društvom za osiguranje ili drugog odgovarajućeg sredstva za pokriće odgovornosti
22. Podnosilac zahteva koji podnosi zahtev za davanje dozvole za pružanje usluge iniciranja plaćanja, dužan je da uz taj zahtev dostavi ugovor o osiguranju od odgovornosti ili drugo odgovarajuće sredstvo za pokriće odgovornosti (u daljem tekstu: sredstvo za pokriće odgovornosti), koje ispunjava sledeće uslove:
1) pokriva odgovornost za obaveze iz čl. 50, 53. i 57.Zakona;
2) pokriva obaveze prema pružaocima platnih usluga koji vode račune ili korisniku nastale zbog neovlašćenog pristupa informacijama o platnom računu ili pristupa tim informacijama sa ciljem prevare, odnosno zbog neovlašćenog korišćenja ovih informacija ili korišćenja tih informacija sa ciljem prevare, u slučaju pružanja usluge pružanja informacija o računu;
3) pokriva troškove i izdatke koje snose korisnici i pružaoci platnih usluga koji vode platne račune, koji zahtevaju od podnosioca zahteva povraćaj gubitaka nastalih iz jedne ili više obaveza iz čl. 50, 53. i 57. Zakona;
4) pokriva obaveze podnosioca zahteva u vezi sa njegovim aktivnostima, tj. ne postoje nikakve odbitne stavke ili prag koji bi mogao dovesti u pitanje otplate koje proizlaze iz zahteva za povraćaj sredstava korisnika i pružalaca platnih usluga koji vode platne račune, kao i da je sredstvo za pokriće odgovornosti važeće u trenutku nastanka obaveze;
5) pokriva teritorije u kojima pruža predmetne usluge.
Minimalni novčani iznos sredstva za pokriće odgovornosti izračunava se po formuli datoj u Prilogu 5.
Podnosilac zahteva dužan je da, najmanje jednom godišnje, preispita i ponovo izračuna minimalni novčani iznos ugovora o osiguranju ili drugog odgovarajućeg sredstva za pokriće odgovornosti.
Dopuna dozvole za pružanje platnih usluga
23. Ako nakon dobijanja dozvole za pružanje platnih usluga namerava da pruža usluge koje nisu utvrđene u rešenju o davanju te dozvole, platna institucija podnosi Narodnoj banci Srbije zahtev za dopunu dozvole.
Na zahtev za dopunu dozvole shodno se primenjuju odredbe ove odluke koje se odnose na zahtev za davanje dozvole za pružanje platnih usluga.
Dozvola izdata u skladu sa zahtevom iz stava 1. ove tačke smatra se sastavnim delom dozvole za pružanje platnih usluga.
III POSEBNA PRAVILA ZA PRUŽAOCA USLUGE PRUŽANJA INFORMACIJA O RAČUNU
24. Privredno društvo ili preduzetnik koji namerava da pruža jedino platne usluge iz člana 4. stav 1. tačka 8) Zakona podnosi Narodnoj banci Srbije zahtev za registraciju za pružanje tih usluga na obrascu datom u Prilogu 3, kao i dokumentaciju i dokaze kojima u skladu s tačkom 32. st. 2. do 4. ove odluke dokazuje da ima dobru poslovnu reputaciju.
Na dokumentaciju i dokaze koji se dostavljaju uz zahtev iz stava 1. ove tačke shodno se primenjuju odredbe tač. 4, 5, 7, 12, 14. i 22. ove odluke.
Ako na osnovu dokumentacije i dokaza iz st. 1. i 2. ove tačke nije moguće utvrditi sve činjenice značajne za odlučivanje o zahtevu iz stava 1. ove tačke - Narodna banka Srbije može od podnosioca zahteva tražiti da dostavi i drugu dokumentaciju za koju oceni da joj je potrebna.
IV DAVANJE DOZVOLE ZA IZDAVANJE ELEKTRONSKOG NOVCA
25. Privredno društvo koje namerava da izdaje elektronski novac podnosi Narodnoj banci Srbije zahtev za davanje dozvole za izdavanje elektronskog novca na obrascu datom u Prilogu 4, u kome navodi spisak platnih usluga i drugih poslova koje institucija elektronskog novca namerava da pruža, odnosno obavlja, kao i dokumentaciju i dokaze kojima u skladu s tačkom 32. st. 2. do 4. ove odluke dokazuje da ima dobru poslovnu reputaciju.
Na dokumentaciju i dokaze koji se dostavljaju uz zahtev iz stava 1. ove tačke shodno se primenjuju odredbe tač. 4. do 17. ove odluke, uključujući tu i dostavljanje dokumentacije i dokaza u vezi s namerom da se distribucija i otkup elektronskog novca obavljaju preko trećeg fizičkog ili pravnog lica s kojim se zaključi ugovor o obavljanju tih poslova.
Ako privredno društvo iz stava 1. ove tačke namerava da pored izdavanja elektronskog novca pruža i jednu ili više platnih usluga iz člana 4. Zakona, dužno je da uz zahtev iz stava 1. ove tačke dostavi i dokumentaciju i dokaze koji se u skladu sa ovom odlukom dostavljaju uz zahtev za davanje dozvole za pružanje odgovarajuće platne usluge, odnosno koji se dostavljaju uz zahtev za registraciju za pružanje platne usluge pružanja informacija o računu.
Ako na osnovu dokumentacije i dokaza iz st. 2. i 3. ove tačke nije moguće utvrditi sve činjenice značajne za odlučivanje o zahtevu iz stava 1. ove tačke - Narodna banka Srbije može od podnosioca zahteva tražiti da dostavi i drugu dokumentaciju za koju oceni da joj je potrebna.
V OBAVEŠTENJE I DOKAZI U VEZI SA IMENOVANJEM ČLANA ORGANA UPRAVLJANJA ILI RUKOVODIOCA PLATNE INSTITUCIJE, ODNOSNO INSTITUCIJE ELEKTRONSKOG NOVCA
Članovi organa upravljanja i rukovodilac platne institucije
26. Platna institucija obaveštava Narodnu banku Srbije o imenovanju i razrešenju, odnosno ostavci, člana organa upravljanja i/ili rukovodioca platne institucije najkasnije narednog radnog dana od dana imenovanja, odnosno razrešenja ili ostavke.
Uz obaveštenje o imenovanju iz stava 1. ove tačke, platna institucija dužna je da za imenovanog člana organa upravljanja dostavi sledeće dokaze i dokumentaciju:
1) odluku nadležnog organa platne institucije o imenovanju člana organa upravljanja;
2) kopiju, odnosno očitani izvod važeće lične isprave tog lica;
3) akt nadležnog organa kojim se potvrđuje da imenovano lice nije pravnosnažno osuđeno za krivično delo na bezuslovnu kaznu zatvora ili za drugo kazneno delo koje ga čini nepodobnim za obavljanje ove funkcije;
4) spisak saradnika imenovanog lica, s dokazima o njihovoj neosuđivanosti;
5) akt nadležnog organa kojim se potvrđuje da imenovanom licu nije pravnosnažno izrečena zaštitna mera zabrane obavljanja delatnosti koja ga čini nepodobnim za obavljanje ove funkcije;
6) izjavu imenovanog lica na obrascu datom u Prilogu 2 i poslovna biografija tog lica.
Pored dokaza iz stava 2. ove tačke, za lice koje neposredno rukovodi poslovima pružanja platnih usluga dostavlja se i kopija diplome, odnosno uverenja o diplomiranju ili drugi dokument kojim se dokazuje da ovo lice ima najmanje prvi stepen visokog obrazovanja na akademskim studijama u trajanju najmanje četiri godine, kao i potvrda ranijeg poslodavca ili drugi dokument kojim se dokazuje da to lice ima najmanje tri godine iskustva na rukovodećem položaju u licu u finansijskom sektoru ili u privrednom društvu čija je delatnost slična poslovima platne institucije.
Izuzetno od stava 3. ove tačke, ako s obzirom na složenost platnih usluga koje platna institucija namerava da pruža, za kvalitetno rukovođenje poslovima pružanja tih usluga nije neophodno da lice koje taj posao obavlja ima stepen obrazovanja i iskustvo iz tog stava, odgovarajuće stručne kvalifikacije i iskustvo tog lica mogu se dokazivati dostavljanjem drugih odgovarajućih dokaza (uverenje, odnosno diploma o stečenom visokom obrazovanju, dodatnom obrazovanju, stručnom osposobljavanju ili usavršavanju, potvrda o radnom iskustvu i dr.).
U slučaju iz stava 4. ove tačke, odgovarajuće stručne kvalifikacije i iskustvo ne mogu se dokazati za lice koje nema najmanje prvi stepen visokog obrazovanja i najmanje godinu dana iskustva na rukovodećem položaju u licu u finansijskom sektoru ili u privrednom društvu čija je delatnost slična poslovima platne institucije.
Ako bi organe upravljanja platne institucije činila isključivo strana fizička lica, platna institucija podnosi i dokaz o aktivnom znanju srpskog jezika za najmanje jedno od tih lica i uverenje o njegovom prebivalištu na teritoriji Republike Srbije, pri čemu se pod aktivnim znanjem srpskog jezika podrazumeva takav nivo znanja koji omogućava vođenje korespondencije i obavljanje poslova za koje se ovo lice imenuje, što se dokazuje uverenjem ustanove za učenje stranih jezika, odnosno nadležne visokoškolske ustanove o položenom ispitu (u skladu sa nastavnim planom) za sticanje tog nivoa znanja.
27. Narodna banka Srbije ceni da li imenovano lice ima dobru poslovnu reputaciju na osnovu dokumentacije i dokaza iz tačke 26. stav 2. ove odluke, kao i drugih podataka kojima raspolaže, a može od platne institucije iz stava 1. te tačke zatražiti da dostavi i drugu dokumentaciju za koju zaključi da joj je potrebna (preporuku lica s kojima je imenovano lice sarađivalo, dokaz o urednom ispunjavanju poreskih i drugih obaveza privrednog društva kojim je ovo lice ranije upravljalo i dr.).
Pri oceni iz stava 1. ove tačke, Narodna banka Srbije može uzeti u obzir i podatke o merama preduzetim u postupku nadzora prema imenovanom licu ili njegovim saradnicima ili s njime blisko povezanim licima, odnosno prema licu u kome je u trenutku preduzimanja tih mera imenovano lice imalo kvalifikovano učešće ili je bilo član organa upravljanja ili nadzora ili rukovodilac.
Dobru poslovnu reputaciju ima lice koje je u svom dosadašnjem radu pokazalo da poseduje lični, moralni i profesionalni integritet i sposobnost da upravlja poslovima i poslovnim rizicima, te ostvarilo uspešne rezultate i steklo ugled u oblastima u kojima je radilo.
Smatra se da imenovano lice nema dobru poslovnu reputaciju u sledećim slučajevima:
- ako je pravnosnažno osuđeno za krivična dela protiv privrede, imovine, pravnog saobraćaja, javnog reda i službene dužnosti ili pravosuđa, ili za krivična dela pranja novca ili finansiranja terorizma ili za krivična dela za koja je izrečena bezuslovna kazna zatvora ili za slična ili uporediva krivična dela u skladu s propisima strane države;
- ako je saradnik tog lica pravnosnažno osuđen za krivična dela iz alineje prve ovog stava;
- ako je u poslednjih deset godina počinilo težu povredu, odnosno ponavljanje povrede propisa kojim se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma.
Ako se iz opravdanih razloga ne mogu pribaviti dokazi o neosuđivanosti iz tačke 26. stav 2. odredba pod 4) ove odluke, imenovano lice može dostaviti i izjavu datu pod materijalnom i krivičnom odgovornošću da njegovi saradnici nisu osuđivani. Narodna banka Srbije može u bilo kom trenutku zatražiti od imenovanog lica da joj dostavi dokaze o neosuđivanosti njegovih saradnika ili neposredno od nadležnog organa zatražiti te dokaze.
Saradnikom iz ove odluke smatra se:
1) svako fizičko lice koje je član organa upravljanja ili drugo odgovorno lice u pravnom licu u kome je imenovano lice na rukovodećem položaju ili je stvarni vlasnik tog lica;
2) svako fizičko lice koje je stvarni vlasnik pravnog lica u kome je imenovano lice na rukovodećem položaju;
3) svako fizičko lice koje sa imenovanim licem ima stvarno vlasništvo nad istim pravnim licem.
Članovi organa upravljanja i rukovodioci institucije elektronskog novca
28. Na članove organa upravljanja i rukovodioce institucije elektronskog novca shodno se primenjuju tač. 26. i 27. ove odluke.
Članovi organa upravljanja i rukovodioci zastupnika platne institucije i institucije elektronskog novca
29. Na članove organa upravljanja i rukovodioce zastupnika platne institucije i institucije elektronskog novca shodno se primenjuju tač. 26. i 27. ove odluke.
Izuzetno od stava 1. ove tačke, ako s obzirom na složenost platnih usluga koje platna institucija ili institucija elektronskog novca namerava da pruža preko zastupnika, za kvalitetno rukovođenje poslovima pružanja tih usluga kod zastupnika nije neophodno da lice koje taj posao obavlja ima stepen obrazovanja i iskustvo iz tačke 26. ove odluke, odgovarajuće stručne kvalifikacije i iskustvo tog lica mogu se dokazivati dostavljanjem drugih odgovarajućih dokaza (uverenje, odnosno diploma o stečenom srednjem obrazovanju, dodatnom obrazovanju, stručnom osposobljavanju ili usavršavanju, potvrda o radnom iskustvu i dr.).
U slučaju iz stava 2. ove tačke odgovarajuće stručne kvalifikacije i iskustvo ne mogu se dokazati za lice koje nema stečeno najmanje srednje obrazovanje i koje nema najmanje godinu dana radnog iskustva u licu u finansijskom sektoru ili na poslovima koji su srodni poslovima platne institucije ili institucije elektronskog novca.
VI USLOVI ZA STICANJE ILI UVEĆANJE KVALIFIKOVANOG UČEŠĆA U PLATNOJ INSTITUCIJI I INSTITUCIJI ELEKTRONSKOG NOVCA
Uslovi za sticanje ili uvećanje kvalifikovanog učešća u platnoj instituciji
30. Lice koje namerava da stekne kvalifikovano učešće u platnoj instituciji ili da ga uveća tako da stekne od 20% do 30%, više od 30% do 50% ili više od 50% glasačkih prava ili kapitala u toj instituciji, odnosno tako da postane njeno matično društvo - dužno je da podnese Narodnoj banci Srbije zahtev za davanje prethodne saglasnosti za ovo sticanje, odnosno uvećanje.
Ako je kvalifikovani vlasnik fizičko lice, uz zahtev iz stava 1. ove tačke dostavlja se sledeća dokumentacija i dokazi:
1) ime i prezime, kontakt podaci i kopija, odnosno očitani izvod važeće lične isprave tog lica;
2) poslovna biografija kvalifikovanog vlasnika, uključujući popis svih privrednih društava u kojima je zaposlen ili je član organa upravljanja ili nadzora, odnosno u kojima je radio ili bio član ovih organa, s njihovim kontakt podacima;
3) podaci o imovinskom stanju, odnosno o sopstvenim sredstvima (nekretnine, učešće u kapitalu u drugim pravnim licima s procentualnim iznosom vlasništva, novčani depoziti u bankama s navođenjem naziva i sedišta banke i broj računa i dr.) uz odgovarajuće dokaze o tom vlasništvu i poreklu tih sredstava;
4) izjava o zaduženosti kvalifikovanog vlasnika kod domaćih i stranih pravnih i fizičkih lica, sa spiskom tih lica, ugovorima na osnovu kojih su nastala ta zaduženja i iznosima zaduženja;
5) akti iz tačke 26. stav 2. odredbe pod 3), 4) i 5) ove odluke;
6) rešenje nadležnog organa o utvrđivanju poreskih obaveza po svim osnovima i dokaz nadležnog organa o izmirenju poreza;
7) dokaz o poreklu sredstava (izvor sredstava) kojima je stečeno kvalifikovano učešće.
Ako je kvalifikovani vlasnik pravno lice, uz zahtev iz stava 1. ove tačke dostavlja se sledeća dokumentacija i dokazi:
1) izvod iz registra privrednih subjekata, odnosno akt o registraciji kod nadležnog organa, ne stariji od pet dana;
2) izvod iz jedinstvene evidencije akcionara, odnosno knjige udela s popisom lica koji su krajnji vlasnici tog pravnog lica sve do fizičkih lica sa sledećim podacima: ličnim, odnosno poslovnim imenom, adresom prebivališta, odnosno registrovanog sedišta i drugim identifikacionim podacima, kao i apsolutnim i procentualnim iznosima vlasništva u kvalifikovanom vlasniku;
3) za članove organa rukovođenja i upravljanja, odnosno nadzora kvalifikovanog vlasnika i s njim blisko povezana lica - podaci i dokumentacija iz stava 1. odredbe pod 2) i 5) ove tačke;
4) finansijski izveštaji kvalifikovanog vlasnika s mišljenjem ovlašćenog revizora za poslednje dve poslovne godine, kao i finansijski izveštaj ovog lica za određeni period tekuće godine;
5) kratak prikaz poslovnih aktivnosti kvalifikovanog vlasnika u prethodne dve godine i plan aktivnosti za tekuću, odnosno narednu godinu;
6) podaci o tome da li kvalifikovani vlasnik ima vlasništvo, odnosno učešće u nekom drugom pravnom licu i to: datum i osnov sticanja vlasništva, procentualni iznos njegovog vlasništva, odnosno učešća u kapitalu drugog pravnog lica prema stanju na dan pre dana dostavljanja zahteva iz stava 1. ove tačke, kao i podatak da li je i koliku dobit to drugo pravno lice ostvarilo u prethodne dve godine;
7) izjava o ukupnoj zaduženosti kvalifikovanog vlasnika kod domaćih i stranih pravnih i fizičkih lica, sa spiskom tih lica i iznosima zaduženja;
8) poslednja rešenja nadležnog organa o utvrđivanju poreskih obaveza kvalifikovanog vlasnika po svim osnovima i dokaz nadležnog organa uprave o izmirenju poreza;
9) dokazi o neosuđivanosti pravnog lica;
10) dokaz o poreklu sredstava (izvor sredstava) kojima je stečeno kvalifikovano učešće.
Ako je kvalifikovani vlasnik član grupe društava, to lice, odnosno platna institucija Narodnoj banci Srbije, pored dokumentacije iz stava 3. ove tačke, dostavlja i:
1) podatke o strukturi te grupe;
2) podatke o licima koja imaju kontrolno učešće u toj grupi;
3) izveštaj o reviziji konsolidovanih finansijskih izveštaja te grupe za prethodne dve godine, koji je izradio ovlašćeni revizor;
4) podatke o vrsti poslova koje obavlja ta grupa i njeni članovi;
5) analizu očekivanog međusobnog uticaja između platne institucije u kojoj je kvalifikovani vlasnik stekao kvalifikovano učešće, grupe društava čiji je taj vlasnik član, kao i njenih članova;
6) procedure grupe društava kojima se uspostavlja sistem upravljanja i sistem unutrašnjih kontrola.
Izuzetno od stava 3. ove tačke, ako je kvalifikovani vlasnik strano pravno lice čije se hartije od vrednosti kotiraju na berzi u zemljama OECD-a, to lice, odnosno platna institucija Narodnoj banci Srbije dostavlja:
1) spisak lica koja imaju kvalifikovano učešće u kvalifikovanom vlasniku, sa osnovnim podacima o tim licima;
2) dokaz da se kvalifikovani vlasnik kotira na berzi;
3) dokumentaciju propisanu u stavu 3. odredbe od 3) do 10) ove tačke.
Ako kvalifikovano učešće stiče Republika Srbija - Narodnoj banci Srbije dostavlja se odluka Vlade Republike Srbije ili drugog nadležnog organa o učešću koje se stiče, s navođenjem iznosa novčanih sredstava koji će biti uplaćen.
Ako kvalifikovano učešće stiče jedinica lokalne samouprave ili pravno lice koje je osnovala Republika Srbija - Narodnoj banci Srbije se dostavlja dokumentacija iz stava 3. odredbe od 4) do 10) ove tačke.
Ako na osnovu dokumentacije i dokaza iz ove tačke nije moguće utvrditi sve činjenice značajne za utvrđivanje da li kvalifikovani vlasnik ispunjava uslove podobnosti neophodne radi obezbeđivanja stabilnog i sigurnog upravljanja platnom institucijom - Narodna banka Srbije može od kvalifikovanog vlasnika, odnosno platne institucije tražiti da dostave i drugu dokumentaciju za koje oceni da joj je potrebna.
Ako lice namerava da stekne više od 30% glasačkih prava, odnosno učešća u kapitalu platne institucije ili da kvalifikovano učešće uveća tako da stekne više od tog procenta, plan aktivnosti iz stava 3. odredba pod 5) ove tačke obavezno sadrži i jasno određenu strategiju poslovanja za naredne dve godine.
Lice koje namerava da stekne kontrolno učešće ili da kvalifikovano učešće uveća tako da stekne kontrolno učešće u kapitalu platne institucije, pored dokumentacije iz stava 2, odnosno stava 3. ove tačke, dostavlja i sledeću dokumentaciju za platnu instituciju u kojoj se stiče kontrolno učešće:
1) poslovnu strategiju platne institucije;
2) poslovni plan platne institucije za narednih pet poslovnih godina, koji uključuje projekciju finansijskih izveštaja;
3) planirane promene u organizacionoj, upravljačkoj i kadrovskoj strukturi platne institucije s podacima o novim članovima uprave ili rukovodiocima;
4) plan aktivnosti na izradi novih ili izmeni postojećih internih akata platne institucije;
5) plan aktivnosti u vezi sa izmenom postojeće ili uvođenjem nove informacione tehnologije u platnoj instituciji.
31. Pri oceni dokumentacije iz tačke 30. ove odluke, Narodna banka Srbije, između ostalog, u pogledu ispunjenosti uslova podobnosti lica s kvalifikovanim učešćem, naročito ceni okolnost da li bi aktivnosti lica koje namerava da stekne kvalifikovano učešće u platnoj instituciji mogle izazvati rizik za stabilno i sigurno upravljanje platnom institucijom, odnosno negativno uticati na sposobnost platne institucije da obezbedi da njeno poslovanje bude u skladu sa zakonom, propisima i aktima Narodne banke Srbije. Pri toj oceni Narodna banka Srbije naročito ceni da li su poslovne i druge aktivnosti tog lica, odnosno njegovih saradnika, kao i s njim blisko povezanih lica, po prirodi takve da bi se rizici u njihovom obavljanju mogli negativno odraziti na poslovanje platne institucije, odnosno da lice koje namerava da stekne kvalifikovano učešće u platnoj instituciji ne bi moglo da dugoročno pozitivno utiče na poslovanje platne institucije.
Aktivnostima iz stava 1. ove tačke naročito se mogu smatrati aktivnosti koje uključuju visokorizična ulaganja, aktivnosti u vezi s kojima postoji povećani rizik od nastanka visoke zaduženosti i/ili nesposobnosti plaćanja obaveza, aktivnosti usled kojih je platni račun lica bio u blokadi po osnovu prinudne naplate, aktivnosti kod kojih može postojati povećani rizik od pranja novca, finansiranja terorizma ili finansiranja širenja oružja za masovno uništenje (npr. trgovina oružjem i njegova proizvodnja, trgovina dobrima velike vrednosti ili aktivnosti u vezi s kockanjem ili klađenjem), kao i druge aktivnosti koje bi se usled njihove prirode i okolnosti povezanih s njima mogle smatrati rizičnim aktivnostima u smislu stava 1. ove tačke.
Narodna banka Srbije posebno ceni da li bi aktivnosti ili radnje lica koje namerava da stekne kvalifikovano učešće u platnoj instituciji mogle dovesti do povrede konkurencije time što bi za cilj ili posledicu mogle imati značajno ograničavanje, narušavanje ili sprečavanje konkurencije, odnosno da li bi sticanjem tog učešća moglo doći do koncentracije učesnika na tržištu platnih usluga ili do dominantnog položaja tog lica na tom tržištu. Pri toj oceni Narodna banka Srbije, polazeći od tržišnog udela koje platna institucija ima u pružanju platnih usluga, kao i svih karakteristika tih usluga (npr. vrste platnih usluga, saradnja s međunarodnom kompanijom za transfer novca ako su u pitanju usluge izvršavanja novčane doznake, mreža zastupnika ako se platne usluge pružaju preko zastupnika), naročito ceni da li bi sticanjem kvalifikovanog učešća u platnoj instituciji moglo doći do koncentracije učesnika na tržištu platnih usluga ili do dominantnog položaja na tom tržištu, koji bi se mogli negativno odraziti na ovo tržište ili na nesmetano funkcionisanje platnog sistema i stabilnost finansijskog sistema.
Poslovnu reputaciju i finansijsko stanje u postupku po zahtevu iz stava 1. ove tačke - Narodna banka Srbije ceni na način iz st. 1. do 3. ove tačke i tačke 32. ove odluke.
Za lica iz st. 9. i 10. tačke 30. ove odluke Narodna banka Srbije ocenjuje i da li je investiranje u akcije, odnosno udele u platnoj instituciji i upravljanje tim akcijama, odnosno udelima njihov strateški cilj vidljiv iz akata njegove poslovne politike ili poslovne prakse.
32. Poslovnu reputaciju kvalifikovanog vlasnika - fizičkog lica, odnosno članova organa upravljanja kvalifikovanog vlasnika - pravnog lica i lica koja su s tim pravnim licem blisko povezana - Narodna banka Srbije ceni na način iz tačke 27. ove odluke.
Narodna banka Srbije ceni da li kvalifikovani vlasnik - pravno lice ima dobru poslovnu reputaciju na osnovu dokumentacije i dokaza iz tačke 30. st. 3. do 10. ove odluke, kao i drugih podataka kojima raspolaže (npr. podataka o merama preduzetim u postupku nadzora prema ovom licu ili s njime blisko povezanom licu, odnosno prema licu u kome je u trenutku preduzimanja tih mera ovo lice imalo kvalifikovano učešće), a može od kvalifikovanog vlasnika, odnosno platne institucije zatražiti da dostave i drugu dokumentaciju za koju zaključi da joj je potrebna.
Dobru poslovnu reputaciju ima pravno lice koje je tokom svog celokupnog dotadašnjeg poslovanja pokazalo sposobnost da upravlja rizicima, ostvarilo uspešne rezultate i steklo ugled u okviru oblasti kojoj pripada njegova delatnost.
Smatra se da pravno lice nema dobru poslovnu reputaciju u sledećim slučajevima:
- ako je pravnosnažno osuđeno za krivična dela protiv privrede, imovine, pravnog saobraćaja, javnog reda, službene dužnosti ili pravosuđa, ili za krivična dela pranja novca ili finansiranja terorizma ili za slična ili uporediva krivična dela u skladu sa propisima strane države;
- ako je u poslednjih deset godina počinilo težu povredu, odnosno ponavljanje povrede propisa kojim se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma.
Pri oceni finansijskog stanja kvalifikovanog vlasnika - fizičkog lica, Narodna banka Srbije ocenjuje mogućnost tog lica da iz sopstvenih sredstava (ne računajući pozajmljena sredstva) finansira svoj ulog u kapital platne institucije, kao i da, po potrebi, obezbedi dodatni kapital.
Pri oceni finansijskog stanja kvalifikovanog vlasnika - pravnog lica, Narodna banka Srbije ocenjuje mogućnost tog lica da finansira svoj ulog u kapital platne institucije, kao i da, po potrebi, obezbedi dodatni kapital, i to naročito na osnovu podataka iz finansijskih izveštaja tog lica.
33. Platna institucija dužna je da najmanje jednom godišnje, kao i na zahtev Narodne banke Srbije, obavesti Narodnu banku Srbije o identitetu svih lica koja imaju kvalifikovano učešće u toj instituciji, uz navođenje visine tog učešća.
Uslovi za sticanje ili uvećanje kvalifikovanog učešća u instituciji elektronskog novca
34. Lice koje namerava da stekne kvalifikovano učešće u instituciji elektronskog novca ili da ga uveća tako da stekne od 20% do 30%, više od 30% do 50% ili više od 50% glasačkih prava ili kapitala u toj instituciji, odnosno tako da postane njeno matično društvo - dužno je da podnese Narodnoj banci Srbije zahtev za davanje prethodne saglasnosti za ovo sticanje, odnosno uvećanje.
Na dokumentaciju i dokaze koji se dostavljaju uz zahtev iz stava 1. ove tačke shodno se primenjuje tačka 30. ove odluke.
Ako lice namerava da stekne više od 30% glasačkih prava, odnosno učešća u kapitalu institucije elektronskog novca ili da kvalifikovano učešće uveća tako da stekne više od tog procenta, plan aktivnosti iz tačke 30. stav 3. odredba pod 5) ove odluke obavezno sadrži i jasno određenu strategiju poslovanja za naredne dve godine.
Lice koje namerava da stekne kontrolno učešće ili da kvalifikovano učešće uveća tako da stekne kontrolno učešće u kapitalu institucije elektronskog novca, pored dokumentacije iz stava 2. ove tačke, dostavlja i:
1) poslovnu strategiju institucije za elektronski novac u kojoj se stiče kvalifikovano učešće;
2) poslovni plan za narednih pet poslovnih godina, koji uključuje projekciju finansijskih izveštaja;
3) planirane promene u organizacionoj, upravljačkoj i kadrovskoj strukturi institucije za elektronski novac s podacima o novim članovima uprave ili rukovodiocima;
4) plan aktivnosti na izradi novih ili izmeni postojećih internih akata institucije za elektronski novac;
5) plan aktivnosti u vezi sa izmenom postojeće ili uvođenjem nove informacione tehnologije u instituciji za elektronski novac.
Poslovnu reputaciju i finansijsko stanje u postupku po zahtevu iz stava 1. ove tačke - Narodna banka Srbije ceni na način iz tačke 31. st. 1. do 3. i tačke 32. ove odluke.
Za lica iz st. 3. i 4. ove tačke Narodna banka Srbije ocenjuje i da li je investiranje u akcije, odnosno udele u instituciji elektronskog novca i upravljanje tim akcijama, odnosno udelima njegov strateški cilj vidljiv iz akata njegove poslovne politike ili poslovne prakse.
35. Institucija elektronskog novca dužna je da najmanje jednom godišnje, kao i na zahtev Narodne banke Srbije, obaveste Narodnu banku Srbije o identitetu svih lica koja imaju kvalifikovano učešće u tim institucijama, uz navođenje visine tog učešća.
VII PRUŽANJE PLATNIH USLUGA I IZDAVANJE ELEKTRONSKOG NOVCA PREKO OGRANKA
36. Platna institucija može pružati platne usluge u trećoj državi samo preko ogranka.
Radi osnivanja svakog pojedinačnog ogranka u trećoj državi platna institucija podnosi Narodnoj banci Srbije zahtev za davanje saglasnosti na obrascu datom u Prilogu 6, u kome navodi spisak platnih usluga i drugih poslova koje namerava da pruža, odnosno obavlja preko ogranka.
Uz zahtev iz stava 2. ove tačke platna institucija dostavlja sledeću dokumentaciju:
1) organizacionu šemu ogranka s kratkim opisom organizacione strukture iz kojeg se jasno može utvrditi podela i razgraničenje poslova, kao i dužnosti i odgovornosti koje se odnose na pružanje platnih usluga preko ogranka;
2) poslovni plan ogranka za prve tri poslovne godine sa opisom platnih usluga koje namerava da pruža preko ogranka;
3) dokumentaciju iz tačke 26. stav 2. odredbe 3) do 6) i stav 4. ove odluke za lica koja će rukovoditi poslovima ogranka i lica koja će neposredno rukovoditi poslovima pružanja platnih usluga u ogranku.
Ako na osnovu dokumentacije i dokaza iz stava 3. ove tačke nije moguće utvrditi sve činjenice značajne za odlučivanje o zahtevu iz stava 1. ove tačke - Narodna banka Srbije može od platne institucije tražiti da dostavi i drugu dokumentaciju za koju oceni da joj je potrebna.
Narodna banka Srbije će odbiti zahtev za davanje saglasnosti za osnivanje ogranka ako na osnovu dostavljene dokumentacije i drugih podataka kojima raspolaže oceni:
1) da platna institucija koja namerava da osnuje ogranak nema odgovarajuću organizacionu, tehničku i kadrovsku strukturu ili odgovarajući finansijski položaj da bi pružala planirane platne usluge u trećoj državi ili je verovatno da bi, s obzirom na ovu strukturu i finansijski položaj, njeno poslovanje preko ogranka negativno uticalo na stabilnost i sigurnost dela njenog poslovanja u Republici Srbiji;
2) da je, s obzirom na propise te treće države ili praksu u sprovođenju tih propisa, verovatno da će vršenje nadzora biti otežano ili onemogućeno; ili
3) da platna institucija koja namerava da osnuje ogranak time izbegava propise i pravila koji su na snazi u Republici Srbiji.
Narodna banka Srbije će oduzeti platnoj instituciji saglasnost za osnivanje ogranka u trećoj državi:
1) ako je nadležno telo treće države zabranilo platnoj instituciji da pruža platne usluge na njenoj teritoriji;
2) ako ogranak ne počne da posluje u roku od 12 meseci od dana dobijanja saglasnosti;
3) ako ogranak više od šest meseci ne obavlja poslove obuhvaćene saglasnošću;
4) ako je platna institucija dobila odobrenje za osnivanje ogranka na osnovu neistinitih ili netačnih podataka koji su bitni za dobijanje saglasnosti za osnivanje ogranka;
5) ako platna institucija pismeno obavesti Narodnu banku Srbije da je ogranak prestao s radom u trećoj državi;
6) ako su aktivnosti ogranka povezane s pranjem novca ili finansiranjem terorizma.
Narodna banka Srbije može platnoj instituciji oduzeti saglasnost za osnivanje ogranka u trećoj državi:
1) ako se utvrdi da platna institucija više nije organizaciono, tehnički i kadrovski osposobljena za usluge koje pruža;
2) ako se utvrdi da poslovanje platne institucije preko ogranka negativno utiče na stabilnost i sigurnost dela njenog poslovanja u Republici Srbiji;
3) ako platna institucija u poslovanju ogranka ne poštuje propise treće države;
4) ako iz teritorijalne rasprostranjenosti pružanja usluga proizlazi da platna institucija time izbegava strože propise i pravila koji su na snazi u Republici Srbiji.
37. Institucija elektronskog novca može u trećoj državi izdavati elektronski novac i pružati platne usluge samo preko ogranka.
Radi osnivanja ogranka u trećoj državi, institucija elektronskog novca podnosi Narodnoj banci Srbije zahtev za davanje saglasnosti na obrascu datom u Prilogu 6, u kome navodi spisak platnih usluga i drugih poslova koje namerava da pruža, odnosno obavlja preko ogranka.
Na davanje i oduzimanje saglasnosti instituciji za izdavanje elektronskog novca i pružanje platnih usluga preko ogranka shodno se primenjuju odredbe tačke 36. ove odluke.
VIII DOSTAVLJANJE PROPISANE DOKUMENTACIJE I DOKAZA O PLAĆENIM NAKNADAMA
38. Dokumentacija propisana ovom odlukom dostavlja se u originalu ili u overenoj kopiji i ne može biti starija od šest meseci.
Dokumentacija iz stava 1. ove tačke mora biti na srpskom jeziku, a ako je na stranom jeziku - uz original ili overenu kopiju dokumenta dostavlja se i njegov prevod na srpski jezik, koji je overio sudski tumač (ovlašćeni prevodilac), osim ako se radi o finansijskim izveštajima i izveštajima o reviziji finansijskih izveštaja pravnih lica na engleskom jeziku.
Ako original dokumentacije iz stava 2. ove tačke nije na srpskom ili engleskom jeziku, a nije moguće pribaviti prevod s jezika na kojem je izrađen, dostavljaju se njegovi prevodi na engleski jezik i na srpski jezik, koje je overio sudski tumač.
39. Podnosioci zahteva iz ove odluke dužni su da, pored propisane dokumentacije, Narodnoj banci Srbije dostave i dokaze da su uplatili naknadu propisanu odlukom kojom se utvrđuje jedinstvena tarifa po kojoj Narodna banka Srbije naplaćuje naknadu za izvršene usluge.
40. Platna institucija i institucija elektronskog novca su dužne da Agenciji podnesu registracionu prijavu o svim promenama za koje je potrebna saglasnost Narodne banke Srbije u skladu sa Zakonom i ovom odlukom, kao i da dokaze o tome dostave Narodnoj banci Srbije u roku od pet dana od dana prijema akta Agencije o upisu tih promena.
U slučaju iz tačke 5. stav 2. ove odluke, privredno društvo koje je dobilo dozvolu za pružanje platnih usluga, dozvolu za izdavanje elektronskog novca ili je registrovano za pružanje usluga pružanja informacija o računu dužno je da Narodnoj banci Srbije u roku iz stava 1. ove tačke dostavi i prečišćen tekst osnivačkog akta, odnosno statuta.
Platna institucija i institucija elektronskog novca dužne su da Narodnoj banci Srbije dostave podatke o broju telefona, imejl adresi i adresi internet prezentacije platne institucije, odnosno institucije elektronskog novca u roku od 30 dana od dana prijema rešenja Narodne banke Srbije kojim se daje dozvola za pružanje platnih usluga, odnosno dozvola za izdavanje elektronskog novca, a podatke o imejl adresi ogranka - u roku od 15 dana od dana prijema rešenja Narodne banke Srbije o davanju saglasnosti za pružanje platnih usluga i izdavanje elektronskog novca preko ogranka.
41. Prilozi koji su odštampani uz ovu odluku su njen sastavni deo.
42. Postupci započeti do dana početka primene ove odluke okončaće se po odredbama Odluke o sprovođenju odredaba Zakona o platnim uslugama koje se odnose na davanje dozvola i saglasnosti Narodne banke Srbije ("Službeni glasnik RS", br. 55/15, 82/15, 29/18, 15/19, 58/22 i 111/22).
43. Danom početka primene ove odluke prestaje da važi Odluka o sprovođenju odredaba Zakona o platnim uslugama koje se odnose na davanje dozvola i saglasnosti Narodne banke Srbije ("Službeni glasnik RS", br. 55/15, 82/15, 29/18, 15/19, 58/22 i 111/22).
44. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjuje se od 6. maja 2025. godine.
Poslovno ime: Click here to enter text.
Adresa sedišta: Click here to enter text.
ZAHTEV ZA DOBIJANJE DOZVOLE ZA PRUŽANJE PLATNIH USLUGA
1. Privredno društvo Click here to enter text. namerava da, kao platna institucija, pruža sledeće platne usluge:
☐ usluge koje omogućavaju uplatu gotovog novca na platni račun, kao i sve usluge koje su potrebne za otvaranje, vođenje i gašenje tog računa;
☐ usluge koje omogućavaju isplatu gotovog novca s platnog računa, kao i sve usluge koje su potrebne za otvaranje, vođenje i gašenje tog računa;
☐ usluge prenosa novčanih sredstava s platnog računa, odnosno na platni račun;
☐ usluge izvršavanja platnih transakcija kod kojih su novčana sredstva obezbeđena kreditom odobrenim korisniku platnih usluga;
☐ usluge izdavanja platnih instrumenata i/ili prihvatanja platnih transakcija;
☐ usluge izvršavanja novčane doznake;
☐ usluge iniciranja plaćanja;
☐ usluge pružanja informacija o računu.
2. Pored ovih platnih usluga, privredno društvo Click here to enter text. obavlja, odnosno obavljalo bi i sledeće poslove:
☐ operativne i pomoćne poslove neposredno povezane s pružanjem platnih usluga, i to:
☐ obezbeđivanje izvršenja platne transakcije,
☐ čuvanje i obrada podataka,
☐ zamena valuta,
☐ davanje kredita povezanih s platnim uslugama,
☐ drugo Click here to enter text.;
☐ upravljanje platnim sistemom;
☐ druge poslovne aktivnosti koje nisu povezane s pružanjem platnih usluga, to:
Click here to enter text..
3. Lice ovlašćeno za kontakt s Narodnom bankom Srbije1 u postupku odlučivanja
po zahtevu:
Ime i prezime: |
|
Broj telefona: |
|
Imejl adresa: |
|
_________________ |
|
____________________________________ |
mesto i datum |
|
ime i prezime |
|
|
|
_________________ |
|
potpis |
|
|
|
|
M. P. |
|
_________
1Uz zahtev se obavezno dostavlja originalno ovlašćenje za ovo lice koje izdao podnosilac zahteva i overio ga u skladu sa zakonom.
IZJAVA
ČLANA ORGANA UPRAVLJANJA/RUKOVODIOCA PLATNE INSTITUCIJE ODNOSNO INSTITUCIJE ELEKTRONSKOG NOVCA I OGRANAKA OVIH INSTITUCIJA
☐ PLATNA INSTITUCIJA:
☐ ČLAN ORGANA UPRAVLJANJA
☐ RUKOVODILAC
☐ LICE KOJE ĆE RUKOVODITI POSLOVIMA OGRANKA
☐ LICE KOJE ĆE NEPOSREDNO RUKOVODITI POSLOVIMA PRUŽANJA PLATNIH USLUGA U OGRANKU
☐ INSTITUCIJA ELEKTRONSKOG NOVCA:
☐ ČLAN ORGANA UPRAVLJANJA
☐ RUKOVODILAC
☐ LICE KOJE ĆE RUKOVODITI POSLOVIMA OGRANKA
☐ LICE KOJE ĆE NEPOSREDNO RUKOVODITI POSLOVIMA IZDAVANJA ELEKTRONSKOG NOVCA U OGRANKU
1. Lični podaci
Ime i prezime: |
|
2. Podaci o stručnim kvalifikacijama
Stručne kvalifikacije |
Datum sticanja |
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Podaci o radnom iskustvu, počevši od trenutnog zaposlenja
Datum od/do |
Naziv poslodavca, adresa i delatnost |
Pozicija/funkcija |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Da li vam je ikada odbijen zahtev za dobijanje saglasnosti za obavljanje funkcije člana organa upravljanja lica u finansijskom sektoru?
DA |
|
NE |
|
Ako je odgovor |
_________________________________________________________________ |
DA, navedite |
_________________________________________________________________ |
razloge: |
_________________________________________________________________ |
_________________________________________________________________ |
5. Da li ste na dan oduzimanja dozvole za rad pravnom licu, odnosno na dan uvođenja prinudne uprave ili pokretanja postupka stečaja ili prinudne likvidacije nad pravnim licem, bili ovlašćeni za zastupanje i predstavljanje pravnog lica ili član njegovog organa upravljanja, osim prinudnog upravnika?
DA |
|
NE |
|
Ako je odgovor |
_________________________________________________________________ |
DA, navedite |
_________________________________________________________________ |
pojedinosti: |
_________________________________________________________________ |
_________________________________________________________________ |
6. Da li ste član nadzornog odbora pravnog lica koje podnosi zahtev za davanje dozvole za pružanje platnih usluga odnosno dozvole za izdavanje elektronskog novca?
DA |
|
NE |
|
Ako je odgovor |
_________________________________________________________________ |
DA, navedite |
_________________________________________________________________ |
pojedinosti: |
_________________________________________________________________ |
_________________________________________________________________ |
7. Smatrate li da postoje druge činjenice ili okolnosti koje bi mogle biti važne za ocenu vaše poslovne reputacije za obavljanje funkcije člana organa upravljanja/rukovodioca platne institucije odnosno institucije elektronskog novca?
DA |
|
NE |
|
Ako je odgovor |
_________________________________________________________________ |
DA, navedite |
_________________________________________________________________ |
pojedinosti: |
_________________________________________________________________ |
_________________________________________________________________ |
Pod punom krivičnom i materijalnom odgovornošću, svojim potpisom,
1. potvrđujem da su svi odgovori na pitanja sadržani u ovoj izjavi istiniti, potpuni i u okvirima mojih saznanja, te da nisam zatajio/la bilo koju informaciju koja bi mogla uticati na odluku Narodne banke Srbije u postupku po zahtevu za davanje dozvole za pružanje platnih usluga odnosno dozvole za izdavanje elektronskog novca;
2. obavezujem se da ću Narodnu banku Srbije odmah obavestiti o svim promenama koje bi mogle uticati na procenu ispunjenosti uslova za obavljanje funkcije člana organa upravljanja/rukovodioca platne institucije odnosno institucije elektronskog novca;
3. potvrđujem da sam saglasan/saglasna da Narodna banka Srbije, u postupku po zahtevu za davanje dozvole za pružanje platnih usluga/dozvole za izdavanje elektronskog novca/obaveštenju o imenovanju i razrešenju, odnosno ostavci člana organa upravljanja ili rukovodioca platne institucije ili institucije elektronskog novca, vrši obradu mojih podataka o ličnosti u skladu sa Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti i drugim propisima;
4. upoznat/a sam i saglasan/saglasna stime da je svrha prikupljanja i dalje obrade ovih podataka utvrđivanje ispunjenosti propisanih uslova za davanje pomenutih dozvola i saglasnosti Narodne banke Srbije i vršenje nadzora nad poslovanjem platnih institucija i institucija elektronskog novca, te da će Narodna banka Srbije ove podatke obrađivati (prikupljati, umnožavati, kopirati, prenositi, pretraživati, razvrstavati, pohranjivati, razdvajati, ukrštati, objedinjavati, i sl.), kao i da će ih koristiti i čuvati u elektronskom obliku i štampanim kopijama, odnosno na drugi pogodan i uobičajen način;
5. upoznat/a sam i saglasan/saglasna s time da za navedene svrhe podatke mogu koristiti zaposleni u Narodnoj banci Srbije i članovi organa Narodne banke Srbije, kao i druga lica u skladu sa zakonom;
6. upoznat/a sa sam s time da Narodna banka Srbije ove podatke pribavlja radi obavljanja poslova iz svoje nadležnosti uređenih Zakonom o platnim uslugama i propisima donetim na osnovu ovog zakona;
7. upoznat/a sam s time da bi opoziv pristanka na obradu ovih podataka predstavljao slučaj onemogućavanja Narodne banke Srbije da vrši nadzor nad poslovanjem platne institucije/institucije elektronskog novca s pravnim posledicama predviđenim Zakonom o platnim uslugama;
8. upoznat/a sam s time da u slučaju nedozvoljene obrade podataka o ličnosti imam prava propisana Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti i drugim zakonima;
9. upoznat/a sam da Narodna banka Srbije može doneti rešenje o oduzimanju dozvole za pružanje platnih usluga odnosno dozvole za izdavanje elektronskog novca ako utvrdi da je dozvola data na osnovu neistinitih podataka.
________________ |
|
_____________________ |
mesto i datum |
|
ime, prezime i potpis |
Poslovno ime: Click here to enter text.
Adresa sedišta: Click here to enter text.
ZAHTEV ZA REGISTRACIJU ZA PRUŽANJE USLUGE PRUŽANJA INFORMACIJA O RAČUNU
1. Privredno društvo ili preduzetnik Click here to enter text. namerava da pruža uslugu pružanja informacija o računu.
2. Pored ove usluge, privredno društvo ili preduzetnik Click here to enter text. obavlja, odnosno obavljalo bi i sledeće poslove:
☐ operativne i pomoćne poslove neposredno povezane s pružanjem ove usluge, i to Click here to enter text..
☐ druge poslovne aktivnosti koje nisu povezane s pružanjem ove usluge, i to Click here to enter text..
3. Lice ovlašćeno za kontakt s Narodnom bankom Srbije2 u postupku odlučivanja po zahtevu:
Ime i prezime: |
|
Broj telefona: |
|
Imejl adresa: |
|
_________________ |
|
____________________________________ |
mesto i datum |
|
ime i prezime |
|
|
|
_________________ |
|
potpis |
|
|
|
|
M. P. |
|
________
2 Uz zahtev se obavezno dostavlja originalno ovlašćenje za ovo lice koje izdao podnosilac zahteva i overio ga u skladu sa zakonom.
Poslovno ime: Click here to enter text,
Adresa sedišta: Click here to enter text.
ZAHTEV ZA DOBIJANJE DOZVOLE ZA IZDAVANJE ELEKTRONSKOG NOVCA
1. Privredno društvo Click here to enter text. namerava da izdaje elektronski novac i pruža sledeće platne usluge:
☐ usluge koje omogućavaju uplatu gotovog novca na platni račun, kao i sve usluge koje su potrebne za otvaranje, vođenje i gašenje tog računa;
☐ usluge koje omogućavaju isplatu gotovog novca s platnog računa, kao i sve usluge koje su potrebne za otvaranje, vođenje i gašenje tog računa;
☐ usluge prenosa novčanih sredstava s platnog računa, odnosno na platni račun;
☐ usluge izvršavanja platnih transakcija kod kojih su novčana sredstva obezbeđena kreditom odobrenim korisniku platnih usluga;
☐ usluge izdavanja platnih instrumenata i/ili prihvatanja platnih transakcija;
☐ usluge izvršavanja novčane doznake;
☐ usluge iniciranja plaćanja;
☐ usluge pružanja informacija o računu.
2. Pored ovih platnih usluga, privredno društvo Click here to enter text. obavlja, odnosno obavljalo bi i sledeće poslove:
☐ davanje kredita povezanih s platnim uslugama;
☐ operativne i pomoćne poslove neposredno povezane sa izdavanjem elektronskog novca ili pružanjem platnih usluga, i to:
Click here to enter text.;
☐ upravljanje platnim sistemom;
☐ druge poslovne aktivnosti koje nisu povezane sa izdavanjem elektronskog novca ili pružanjem platnih usluga, i to:
Click here to enter text..
3. Lice ovlašćeno za kontakt s Narodnom bankom Srbije3 u postupku odlučivanja po zahtevu:
Ime i prezime: |
|
Broj telefona: |
|
Imejl adresa: |
|
_________________ |
|
____________________________________ |
mesto i datum |
|
ime i prezime |
|
|
|
_________________ |
|
potpis |
|
|
|
|
M. P. |
|
_______
3 Uz zahtev se obavezno dostavlja originalno ovlašćenje za ovo lice koje izdao podnosilac zahteva i overio ga u skladu sa zakonom.
1. Minimalni novčani iznos ugovora o osiguranju ili drugog odgovarajućeg sredstva za pokriće odgovornosti izračunava se prema sledećoj formuli:
iznos koji |
+ |
iznos koji |
+ |
iznos koji |
= |
minimalni novčani |
odražava |
|
odražava |
|
odražava |
|
iznos ugovora o |
kriterijum |
|
kriterijum |
|
kriterijum |
|
osiguranju ili drugog |
profila |
|
vrste |
|
obima |
|
odgovarajućeg sredstva |
rizičnosti |
|
aktivnosti |
|
aktivnosti |
|
za pokriće |
|
|
|
|
|
|
odgovornosti |
Pokazateljima u okviru svakog kriterijuma dodeljuju se odgovarajuće vrednosti, koje se međusobno sabiraju i tako dobijene konačne vrednosti svakog kriterijuma upotrebljavaju u formuli iz stava 1. ove tačke.
IZRAČUNAVANJE IZNOSA KOJI ODRAŽAVA KRITERIJUM PROFILA RIZIČNOSTI
Vrednost primljenih zahteva za povraćaj novčanih sredstava
2. Pokazatelj vrednosti primljenih zahteva za povraćaj novčanih sredstava predstavlja zbirnu vrednost svih zahteva za povraćaj novčanih sredstava koje su podneli korisnici platnih usluga i pružaoci platnih usluga koji vode platne račune u prethodnih 12 meseci za gubitke koji su nastali iz jedne ili više obaveza iz čl. 50, 53. i 57. Zakona.
Ako u prethodnih 12 meseci podnosiocu zahteva nije podnet ni jedan zahtev za povraćaj novčanih sredstava vrednost ovog pokazatelja iznosi nula.
Za podnosioca zahteva koji nije pružao usluge u prethodnih 12 meseci kao vrednost ovog pokazatelja treba uzeti planiranu zbirnu vrednost svih zahteva za povraćaj novčanih sredstava koje je podnosilac zahteva predvideo u svrhu podnošenja zahteva za davanje dozvole, odnosno registraciju, pri čemu vrednost ovog pokazatelja ne može biti manja od 50.000 evra u dinarskoj protivvrednosti prema zvaničnom srednjem kursu.
Broj platnih transakcija koje su inicirali podnosioci zahteva koji pružaju uslugu iniciranja plaćanja
3. Pokazatelj broja platnih transakcija (u daljem tekstu: BPT) koje je inicirao podnosilac zahteva koji pruža uslugu iniciranja plaćanja čini zbir sledećih elemenata:
1) 40% BPT-a do 10.000 iniciranih plaćanja;
2) 25% BPT-a iznad 10.000 do 100.000 iniciranih plaćanja;
3) 10% BPT-a iznad 100.000 do 1 miliona iniciranih plaćanja;
4) 5% BPT-a iznad 1 miliona do 10 miliona iniciranih plaćanja;
5) 0,025% BPT-a iznad 10 miliona iniciranih plaćanja.
BPT iz stava 1. ove tačke podrazumeva broj platnih transakcija koje je inicirao podnosilac zahteva u prethodnih 12 meseci.
Za podnosioca zahteva koji nije pružao usluge u prethodnih 12 meseci kao vrednost ovog pokazatelja treba uzeti planirani broj iniciranih platnih transakcija koje je podnosilac zahteva predvideo u svrhu podnošenja zahteva za dobijanje dozvole, pri čemu vrednost ovog pokazatelja ne može biti manja od 50.000 evra u dinarskoj protivvrednosti prema zvaničnom srednjem kursu.
Broj platnih računa kojima je pristupio podnosilac zahteva koji pruža uslugu pružanja informacija o računu
4. Pokazatelj broja platnih računa kojima je pristupio podnosilac zahteva koji pruža uslugu pružanja informacija o računu čini zbir sledećih elemenata:
1) 40% BRPR-a do 10.000 platnih računa kojima je pristupio;
2) 25% BRPR-a iznad 10.000 do 100.000 platnih računa kojima je pristupio;
3) 10% BRPR-a iznad 100.000 do 1 miliona platnih računa kojima je pristupio;
4) 5% BRPR-a iznad 1 miliona do 10 miliona platnih računa kojima je pristupio;
5) 0,025% BRPR-a iznad 10 miliona platnih računa kojima je pristupio.
BRPR (broj različitih platnih računa) iz stava 1. ove tačke podrazumeva broj različitih platnih računa kojima je podnosilac zahteva pristupio u prethodnih 12 meseci radi pružanja usluge pružanja informacija o računu.
Za podnosioca zahteva koji nije pružao usluge u prethodnih 12 meseci kao vrednost ovog pokazatelja uzima se planirani broj platnih računa kojima je pristupio koje je podnosilac zahteva predvideo u svrhu podnošenja zahteva za dobijanje dozvole, odnosno registraciju, pri čemu vrednost ovog pokazatelja ne može biti manja od 50.000 evra u dinarskoj protivvrednosti prema zvaničnom srednjem kursu.
IZRAČUNAVANJE IZNOSA KOJI ODRAŽAVA KRITERIJUM VRSTE AKTIVNOSTI
5. Ako podnosilac zahteva podnosi zahtev za davanje dozvole za pružanje samo usluge iniciranja plaćanja, odnosno za registraciju pružanja usluge pružanja informacija o računu, bez pružanja drugih usluga koje nisu povezane s pružanjem platnih usluga vrednost ovog kriterijuma je nula.
Ako podnosilac zahteva namerava da pruža uslugu iniciranja plaćanja i uslugu pružanja informacija o računu minimalni novčani iznos iz tačke 1. stav 1. ovog priloga izračunava se pojedinačno za svaku od usluga, te se dobijeni iznosi sabiraju radi određivanja minimalnog novčanog iznosa koji pokriva obe usluge.
Ako podnosilac zahteva, pored pružanja usluge iniciranja plaćanja i/ili usluge pružanja informacija o računu, pruža platne usluge iz člana 4. stav 1. tač. 1) do 6) Zakona, minimalni novčani iznos ugovora o osiguranju ili drugog odgovarajućeg sredstva za pokriće odgovornosti radi pružanja usluge iniciranja plaćanja i/ili usluge pružanja informacija o računu izračunava se ne dovodeći u pitanje zahteve u vezi s izračunavanjem početnog kapitala u skladu s članom 83. Zakona i/ili minimalnim kapitalom u skladu s članom 90. tog zakona.
Ako podnosilac zahteva pored pružanja platnih usluga iz člana 4. Zakona pruža i druge usluge koje nisu povezane s pružanjem platnih usluga, pored vrednosti za vrstu aktivnosti koju podnosilac zahteva namerava da pruža, u formulu iz tačke 1. stav 1. ovog priloga dodaje se i vrednost 50.000. Međutim, ovom parametru se dodeljuje vrednost nula ako podnosilac zahteva koji pruža i druge usluge koje nisu povezane s pružanjem platnih usluga može da dokaže da njegovo poslovanje ne utiče na pružanje usluge iniciranja plaćanja i/ili usluge pružanja informacija o računu jer poseduje garanciju koja pokriva njegove obaveze nastale iz tih aktivnosti.
IZRAČUNAVANJE IZNOSA KOJI ODRAŽAVA KRITERIJUM BROJA AKTIVNOSTI
6. Kriterijum broja aktivnosti za podnosioca zahteva koji pruža uslugu iniciranja plaćanja čini zbir sledećih elemenata, uz uzimanje u obzir ukupne vrednosti svih platnih transakcija koje su inicirane u prethodnih 12 meseci korišćenjem usluga pružaoca usluga iniciranja plaćanja (u daljem tekstu: UVST):
1) 40% UVST-a do 500.000 evra u dinarskoj protivvrednosti prema zvaničnom srednjem kursu;
2) 25% UVST-a iznad 500.000 do 1 milion evra u dinarskoj protivvrednosti prema zvaničnom srednjem kursu;
3) 10% UVST-a iznad 1 miliona do 5 miliona evra u dinarskoj protivvrednosti prema zvaničnom srednjem kursu;
4) 5% UVST-a iznad 5 miliona do 10 miliona evra u dinarskoj protivvrednosti prema zvaničnom srednjem kursu;
5) 0,025% UVST-a iznad 10 miliona evra u dinarskoj protivvrednosti prema zvaničnom srednjem kursu.
Za podnosioca zahteva koji nije pružao usluge u prethodnih 12 meseci kao vrednost ovog kriterijuma uzima se planirana vrednost svih iniciranih transakcija koje je podnosilac zahteva predvideo prilikom podnošenja zahteva za dobijanje dozvole, pri čemu vrednost ovog kriterijuma ne može biti manja od 50.000 evra u dinarskoj protivvrednosti prema zvaničnom srednjem kursu.
Kriterijum broja aktivnosti za podnosioca zahteva koji pruža uslugu pružanja informacija o računu čini zbir sledećih elemenata, uz uzimanje u obzir broja korisnika usluge pružanja informacija o računu koji su kod podnosioca zahteva koristili predmetnu uslugu u prethodnih 12 meseci (u daljem tekstu: BK):
1) 40% BK-a do 100 korisnika;
2) 25% BK-a iznad 100 do 10.000 korisnika;
3) 10% BK-a iznad 10.000 do 100.000 korisnika;
4) 5% BK-a iznad 100.000 do 1 miliona korisnika;
5) 0,025%BK-a iznad 1 miliona korisnika.
Za podnosioca zahteva koji nije pružao usluge u prethodnih 12 meseci kao vrednost ovog kriterijuma uzima se planirani broj korisnika koje je podnosilac zahteva predvideo prilikom podnošenja zahteva za registraciju, pri čemu vrednost ovog kriterijuma ne može biti manja od 50.000 evra u dinarskoj protivvrednosti prema zvaničnom srednjem kursu.
7. Minimalni novčani iznos sredstva za pokriće odgovornosti iskazuje se kao godišnji iznos.
Poslovno ime: Click here to enter text.
Adresa sedišta: Click here to enter text.
ZAHTEV ZA DAVANJE SAGLASNOSTI ZA OSNIVANJE OGRANKA
1. Platna institucija/institucija elektronskog novca Click here to enter text. namerava da u Click here to enter text osnuje ogranak pod nazivom Click here to enter text., sa adresom Click here to enter text, preko koga bi izdavala elektronski novac/pružala sledeće platne usluge:
☐ usluge koje omogućavaju uplatu gotovog novca na platni račun, kao i sve usluge koje su potrebne za otvaranje, vođenje i gašenje tog računa;
☐ usluge koje omogućavaju isplatu gotovog novca s platnog računa, kao i sve usluge koje su potrebne za otvaranje, vođenje i gašenje tog računa;
☐ usluge prenosa novčanih sredstava s platnog računa, odnosno na platni račun;
☐ usluge izvršavanja platnih transakcija kod kojih su novčana sredstva obezbeđena kreditom odobrenim korisniku platnih usluga;
☐ usluge izdavanja platnih instrumenata i/ili prihvatanja platnih transakcija;
☐ usluge izvršavanja novčane doznake;
☐ usluge iniciranja plaćanja.
2. Pored ovih platnih usluga, ogranak Click here to enter text. obavljao bi i sledeće poslove:
3. Lice ovlašćeno za kontakt s Narodnom bankom Srbije4 u postupku odlučivanja po zahtevu:
Ime i prezime: |
|
Broj telefona: |
|
Imejl adresa: |
|
_________________ |
|
____________________________________ |
mesto i datum |
|
ime i prezime |
|
|
|
_________________ |
|
potpis |
|
|
|
|
M. P. |
|
__________
4 Uz zahtev se obavezno dostavlja originalno ovlašćenje za ovo lice koje izdao podnosilac zahteva i overio ga u skladu sa zakonom.