ODLUKA

O BLIŽIM USLOVIMA I NAČINU VRŠENJA NADZORA NAD PLATNIM INSTITUCIJAMA, INSTITUCIJAMA ELEKTRONSKOG NOVCA I JAVNIM POŠTANSKIM OPERATOROM

("Sl. glasnik RS", br. 55/2015 i 102/2024)

1. Ovom odlukom propisuju se bliži uslovi i način vršenja nadzora nad platnim institucijama, institucijama elektronskog novca i javnim poštanskim operatorom (u daljem tekstu: subjekti nadzora), koji vrši Narodna banka Srbije, kao i preduzimanje mera prema subjektu nadzora u postupku vršenja nadzora u skladu sa Zakonom o platnim uslugama (u daljem tekstu: nadzor).

2. Predmet nadzora je provera usklađenosti poslovanja subjekata nadzora sa Zakonom o platnim uslugama (u daljem tekstu: Zakon), drugim zakonom po kome je Narodna banka Srbije nadležna za vršenje nadzora nad poslovanjem ovih subjekata i propisom donetim na osnovu tog zakona ili drugim propisom čiju primenu kod tih subjekata nadzire Narodna banka Srbije.

3. Nadzor iz tačke 1. ove odluke Narodna banka Srbije vrši posredno i neposredno.

Posredni nadzor iz stava 1. ove tačke vrši se prikupljanjem i analizom izveštaja i druge dokumentacije i podataka koje platna institucija i institucija elektronskog novca dostavljaju Narodnoj banci Srbije u skladu sa Zakonom i propisima donetim na osnovu Zakona, odnosno na zahtev Narodne banke Srbije, kao i druge dokumentacije, odnosno drugih podataka o poslovanju subjekata nadzora, kojima Narodna banka Srbije raspolaže.

Neposredni nadzor iz stava 1. ove tačke Narodna banka Srbije vrši u prostorijama subjekta nadzora, odnosno lica koja su sa subjektom nadzora kod koga se vrši nadzor povezana imovinskim, upravljačkim i poslovnim odnosima - uvidom u poslovne knjige i drugu dokumentaciju subjekta nadzora, odnosno tog lica.

Narodna banka Srbije sačinjava zapisnik o izvršenom posrednom nadzoru ako tokom ovog nadzora utvrdi nedostatke ili nepravilnosti u poslovanju subjekta nadzora.

Na postupak nakon sačinjavanja zapisnika o izvršenom posrednom nadzoru shodno se primenjuju odredbe ove odluke koje se odnose na postupak neposrednog nadzora.

4. Neposredan nadzor vrše zaposleni u Narodnoj banci Srbije koje za to rešenjem odredi guverner Narodne banke Srbije ili lice koje on ovlasti (u daljem tekstu: ovlašćena lica).

U rešenju iz stava 1. ove tačke navodi se subjekat nadzora, odnosno druga lica nad kojima se vrši neposredan nadzor, kao i predmet tog nadzora. U toku neposrednog nadzora ovo rešenje može se dopuniti, odnosno izmeniti.

Donošenjem rešenja iz stava 1. ove tačke pokrenut je postupak neposrednog nadzora subjekta nadzora.

Subjekat nadzora nad kojim se vrši nadzor dužan je da ovlašćenim licima omogući nesmetano vršenje nadzora i da sarađuje sa tim licima.

Subjekat nadzora je dužan da ovlašćenim licima stavi na uvid poslovne knjige, dokumentaciju i podatke koje ta lica budu zahtevala u pismenoj, odnosno u elektronskoj formi, kao i da im omogući nesmetani i potpuni pristup opremi, bazama podataka i računarskim programima koje koristi, odnosno svim drugim resursima informacionog sistema.

Subjekat nadzora je dužan da ovlašćenim licima omogući obavljanje neposrednog nadzora nad poslovanjem, odnosno obavljanjem pojedinih poslova u njegovom sedištu, ograncima i drugim organizacionim delovima.

Članovi organa upravljanja i rukovodioci subjekta nadzora obavezni su da, u skladu sa ovom odlukom, ovlašćenim licima, na njihov zahtev, daju i pisane odgovore na pitanja koja im se postave u roku koji je utvrđen u tom zahtevu, kao i da pruže dokaze u vezi s tim odgovorima.

Narodna banka Srbije može angažovati druga lica koja će prisustvovati neposrednom nadzoru radi pružanja odgovarajuće stručne podrške ovlašćenim licima pri vršenju ovog nadzora.

5. Narodna banka Srbije može u toku vršenja nadzora, na način iz tač. 3. i 4. ove odluke, izvršiti nadzor kod zastupnika subjekta nadzora, kod trećeg lica s kojim je subjekt nadzora zaključio ugovor o obavljanju poslova distribucije i otkupa elektronskog novca, kod lica kome je subjekat nadzora poverio obavljanje pojedinih operativnih poslova u skladu sa Zakonom i propisima donetim na osnovu tog Zakona, kao i kod drugih lica koja su sa subjektom nadzora povezana imovinskim, upravljačkim i poslovnim odnosima.

6. Subjekat nadzora, kao i lica iz tačke 5. ove odluke, dužni su da na zahtev Narodne banke Srbije dostave sve tražene podatke i dokumentaciju u roku koji je utvrđen u tom zahtevu.

Ako su podaci i dokumentacija iz stava 1. ove tačke sačinjeni na jeziku koji nije srpski, Narodna banka Srbije može zahtevati od lica iz tog stava da o svom trošku obezbede prevod tih podataka i dokumentacije na srpski jezik.

7. Ovlašćena lica dužna su da o izvršenom neposrednom nadzoru sačine zapisnik (u daljem tekstu: zapisnik o nadzoru).

Narodna banka Srbije subjektu nadzora dostavlja zapisnik o nadzoru, na koji on može staviti primedbe u roku od 15 radnih dana od dana kada mu je taj zapisnik dostavljen.

Narodna banka Srbije neće razmatrati primedbe iz stava 2. ove tačke koje se odnose na promenu činjeničnog stanja nastalu nakon perioda za koji je izvršen nadzor (presečni datum), ali ih može uzeti u obzir pri izricanju mere iz Zakona.

Kada se proverom navoda iznetih u primedbama iz stava 2. ove tačke utvrdi činjenično stanje bitno različito od stanja navedenog u zapisniku o nadzoru, ovlašćeno lice sačinjava dopunu tog zapisnika.

Dopuna zapisnika o nadzoru dostavlja se subjektu nadzora u roku od 15 radnih dana od dana dostavljanja primedaba na taj zapisnik.

Pod primedbama u smislu stava 2. ove tačke podrazumevaju se objedinjene primedbe i navodi članova organa upravljanja i rukovodioca subjekta nadzora.

Ako se proverom navoda sadržanih u primedbama na zapisnik o nadzoru utvrdi da primedbe subjekta nadzora nisu osnovane, odnosno da ne utiču bitno na utvrđeno činjenično stanje - Narodna banka Srbije o tome sačinjava službenu belešku i dostavlja je subjektu nadzora.

8. Narodna banka Srbije će zaključkom obustaviti postupak nadzora ako u zapisniku o nadzoru nisu utvrđeni nedostaci ili nepravilnosti u poslovanju subjekta nadzora ili ako subjekat nadzora u zakonom propisanom roku svojim primedbama osnovano ospori sve nalaze iz zapisnika.

Zaključak iz stava 1. ove tačke dostavlja se subjektu nadzora.

9. Ako se na osnovu činjeničnog stanja utvrđenog u zapisniku o nadzoru utvrde nedostaci ili nepravilnosti u poslovanju subjekta nadzora, odnosno postupanje subjekta nadzora suprotno zakonskim i drugim propisima iz tačke 2. ove odluke - Narodna banka Srbije izriče tom subjektu nadzora jednu od mera iz člana 183. stav 1. Zakona, u skladu s kriterijumima iz člana 191. Zakona.

10. Preporuka iz člana 184. Zakona (u daljem tekstu: preporuka) upućuje se subjektu nadzora u čijem su poslovanju utvrđene manje značajne nepravilnosti ili nedostaci, a koji ne predstavljaju značajan rizik u njegovom poslovanju.

Preporuka sadrži rok za otklanjanje nepravilnosti, odnosno nedostataka iz stava 1. ove tačke, kao i rok u kome je subjekat nadzora dužan da Narodnoj banci Srbije dostavi izveštaj o otklonjenim nepravilnostima, odnosno nedostacima, sa odgovarajućim dokazima.

Narodna banka Srbije proverava da li je subjekat nadzora otklonio utvrđene nepravilnosti posle isteka roka iz stava 2. ove tačke, ili pre isteka tog roka ako dobije obaveštenje subjekta nadzora da su nepravilnosti otklonjene.

11. Pismena opomena iz člana 185. Zakona (u daljem tekstu: pismena opomena) upućuje se subjektu nadzora u čijem su poslovanju utvrđene nepravilnosti koje ne utiču bitno i neposredno na njegovo poslovanje, ali bi mogle predstavljati značajan rizik u tom poslovanju ako se ne otklone, ili ako subjekat nadzora nije postupio u skladu sa preporukom.

Pismena opomena sadrži rok za otklanjanje nepravilnosti iz stava 1. ove tačke, kao i rok u kome je subjekat nadzora dužan da Narodnoj banci Srbije dostavi izveštaj o otklonjenim nepravilnostima, sa odgovarajućim dokazima.

Narodna banka Srbije proverava da li je subjekat nadzora otklonio utvrđene nepravilnosti posle isteka roka iz stava 2. ove tačke ili pre isteka tog roka - ako dobije obaveštenje od subjekta nadzora da su nepravilnosti otklonjene.

12. Narodna banka Srbije donosi rešenje kojim subjektu nadzora nalaže da sprovede jednu ili više aktivnosti iz člana 186. stav 2. Zakona (u daljem tekstu: nalozi i mere), koje sadrži rokove za sprovođenje aktivnosti i dostavljanje izveštaja o otklonjenim nepravilnostima, sa odgovarajućim dokazima.

Narodna banka Srbije proverava sprovođenje naloga i mera iz rešenja iz stava 1. ove tačke posle isteka roka za njihovo izvršenje ili pre isteka tog roka - ako dobije obaveštenje od subjekta nadzora da su nalozi izvršeni.

12a. Ako Narodna banka Srbije u toku vršenja neposrednog nadzora ili na osnovu informacija pribavljenih posrednim nadzorom oceni da je subjekt nadzora učinio teže nepravilnosti koje mogu značajno ugroziti rad subjekta nadzora, odnosno da se njegovo finansijsko stanje znatno pogoršalo ili da postoji mogućnost znatnog pogoršanja finansijskog stanja ili likvidnosti subjekta nadzora, odnosno da su značajnije ugroženi interesi korisnika platnih usluga, odnosno imalaca elektronskog novca ili da postoji mogućnost značajnijeg ugrožavanja tih interesa, kao i kada postoji mogućnost nastanka štete koju je potrebno sprečiti bez odlaganja, Narodna banka Srbije može rešenjem iz člana 186. Zakona, utvrditi i jednu ili više posebnih mera iz člana 186a Zakona.

Rešenjem o posebnim merama iz stava 1. ove tačke Narodna banka Srbije utvrđuje i trajanje tih mera.

12b. Ako rešenjem o posebnim merama iz tačke 12a. stav 1. ove odluke imenuje privremenog predstavnika za nadzor nad poslovanjem subjekta nadzora (u daljem tekstu: privremeni predstavnik), Narodna banka Srbije tim rešenjem utvrđuje ovlašćenja ovog predstavnika, odnosno obaveze, ciljeve i zadatke privremenog predstavnika, radnje za čije preduzimanje je on ovlašćen, akte i pravne radnje povodom kojih subjekt nadzora mora pribaviti mišljenje ili saglasnost ovog predstavnika, izveštavanje Narodne banke Srbije o radu tog predstavnika i poslovanju subjekta nadzora, kao i naknadu za rad ovog predstavnika.

Privremeni predstavnik mora biti lice koje je nezavisno od subjekta nadzora i koje ispunjava uslove iz člana 80. stav 2. Zakona.

Licem nezavisnim od subjekta nadzora iz stava 2. ove tačke smatra se lice koje ispunjava sledeće uslove:

1) da to lice ili član njegove porodice nema direktno ili indirektno vlasništvo u subjektu nadzora ili u pravnom licu koje je blisko povezano sa subjektom nadzora;

2) da to lice ili član njegove porodice nije član organa upravljanja ili rukovođenja subjekta nadzora ili lica koje je blisko povezano sa subjektom nadzora;

3) da to lice ili član njegove porodice nije sa subjektom nadzora ili sa licem koje je blisko povezano sa subjektom nadzora u ugovornom odnosu koji bi mogao negativno uticati na nepristrasnost ili nezavisnost tog lica od subjekta nadzora, niti je u takvom ugovornom odnosu bilo u periodu od godinu dana koji prethodi danu njegovog imenovanja.

Članovi porodice iz stava 3. ove tačke imaju značenje utvrđeno zakonom kojim se uređuju banke.

Ciljevi i zadaci privremenog predstavnika mogu se, između ostalog, odnositi na utvrđivanje pravog finansijskog stanja subjekta nadzora, upravljanje celokupnim poslovanjem subjekta nadzora ili delom poslovanja kako bi se očuvao ili ponovo uspostavio odgovarajući finansijski položaj subjekta nadzora i/ili njegovo stabilno i sigurno poslovanje, nadzor nad sprovođenjem aktivnosti koje su subjektu nadzora naložene rešenjem Narodne banke Srbije, odnosno izrečenim nalozima i merama iz člana 186. Zakona i tačke 12. ove odluke, kao i na nadzor nad obavljanjem poslova organa upravljanja subjekta nadzora.

Ako je rešenjem kojim je imenovan privremeni predstavnik određeno da privremeni predstavnik zamenjuje rukovodioca subjekta nadzora - danom stupanja na snagu tog rešenja ovaj rukovodilac prestaje da neposredno rukovodi poslovima subjekta nadzora, a rukovodiocem subjekta nadzora smatra se privremeni predstavnik.

Rešenjem kojim se imenuje privremeni predstavnik može se utvrditi obaveza organa upravljanja subjekta nadzora da od privremenog predstavnika pribavi prethodnu saglasnost, odnosno mišljenje na određene akte i pravne radnje koje ovaj organ donosi, odnosno preduzima, a ovi akti i radnje se utvrđuju rešenjem kojim je imenovan privremeni predstavnik.

Akti i pravne radnje iz stava 7. ove tačke mogu se odnositi na odluku organa upravljanja subjekta nadzora o pozajmicama i zaduživanju subjekta nadzora, ulaganjima subjekta nadzora u imovinu i u druga pravna lica, prodaji imovine subjekta nadzora, uvođenju novih proizvoda, određivanju visine naknade za članove organa upravljanja i rukovodioca subjekta nadzora, uključujući i iznose bonusa i nagrada koji se isplaćuju ovim licima ili drugim zaposlenima u subjektu nadzora, određivanju visine sredstava potrebnih za operativno poslovanje subjekta nadzora, zaključivanju ugovora sa zastupnicima, licima kojima se poveravaju pojedini poslovi, trećim licima koja bi obavljala distribuciju i otkup elektronskog novca i dr.

Rešenjem o imenovanju privremenog predstavnika, mogu se utvrditi i ovlašćenja iz delokruga organa upravljanja koja su neophodna za izvršavanje ciljeva i zadataka iz stava 5. ove tačke, a koja mogu obuhvatati prisustvovanje sednicama organa upravljanja subjekta nadzora, sazivanje sednica drugih tela u upravljačkoj i organizacionoj strukturi subjekta nadzora (odbori, stručne službe i sl.), predlaganje dnevnog reda ovih sednica, predlaganje donošenja odgovarajućih odluka, traženje odgovarajućih izveštaja organa i drugih tela i dr.

Subjekat nadzora je dužan da privremenom predstavniku omogući pristup svim organizacionim delovima i prostorijama subjekta nadzora, kao i komunikaciju s rukovodiocima organizacionih jedinica subjekta nadzora i zaposlenima u subjektu nadzora, te da mu stavi na raspolaganje poslovne knjige i drugu dokumentaciju koja mu je potrebna za obavljanje ciljeva i zadataka iz stava 5. ove tačke.

Privremeni predstavnik je dužan da, u roku od 30 dana od dana imenovanja, odnosno 30 dana pre isteka perioda na koji je imenovan, Narodnoj banci Srbije podnese izveštaj o poslovanju subjekta nadzora i njegovom finansijskom stanju, s procenom njegovog finansijskog položaja i mogućnostima za unapređenje njegovog poslovanja.

Uz izveštaj iz stava 11. ove tačke, privremeni predstavnik Narodnoj banci Srbije dostavlja i plan aktivnosti za ostvarivanje ciljeva i zadataka iz stava 5. ove tačke, za naredno tromesečje.

Privremeni predstavnik, najmanje jednom u tri meseca, kao i na zahtev Narodne banke Srbije, dostavlja Narodnoj banci Srbije izveštaj o radnjama koje je preduzeo radi ostvarivanja ciljeva i zadataka iz stava 5. ove tačke i o stepenu ostvarenosti tih ciljeva i zadataka, sa planiranim aktivnostima i rokovima za njihovo izvršenje za naredni period.

Privremeni predstavnik dužan je da bez odlaganja obavesti Narodnu banku Srbije o svim okolnostima koje mogu da dovedu do neizvršavanja mera izrečenih subjektu nadzora i na pogoršanje finansijskog stanja subjekta nadzora.

Na osnovu izveštaja iz stava 11. ove tačke i obaveštenja iz stava 14. ove tačke, kao i drugih podataka kojima raspolaže, Narodna banka Srbije može izreći neku od mera iz čl. 186. i 186a Zakona.

Naknadu za rad privremenog predstavnika određuje Narodna banka Srbije, naročito uzimajući u obzir obim obaveza, ovlašćenja i zadataka privremenog predstavnika određenih u rešenju kojim je imenovan, prosek zarada članova organa upravljanja i rukovodioca subjekta nadzora za tri meseca koja prethode donošenju ovog rešenja, visinu sredstava obezbeđenih za poslovanje subjekta nadzora za period trajanja ovlašćenja privremenog predstavnika, finansijsko stanje subjekta nadzora i druge podatke značajne za određivanje ove naknade.

Naknadu za rad privremenog predstavnika isplaćuje subjekat nadzora.

Izricanje posebne mere subjektu nadzora kojom se imenuje privremeni predstavnik, kao i podatak o razrešenju tog predstavnika, upisuju se u registar platnih institucija ili registar institucija elektronskog novca, koji vodi Narodna banka Srbije, i to najkasnije narednog radnog dana od dana donošenja rešenja o tom imenovanju, odnosno razrešenju - a ako privremeni predstavnik preuzima neposredno rukovođenje poslovima subjekta nadzora - u taj registar se upisuje i ovaj podatak.

Ovlašćenje privremenog predstavnika za nadzor nad poslovanjem subjekta nadzora prestaje istekom roka utvrđenog rešenjem kojim je on imenovan, ili ukidanjem tog ovlašćenja, a pre isteka utvrđenog roka može prestati i ako Narodna banka Srbije oceni da su ciljevi i zadaci iz stava 5. ove tačke ostvareni ili da se finansijsko stanje subjekta nadzora popravilo u tolikoj meri da više ne postoji potreba za privremenim predstavnikom, u kom slučaju Narodna banka Srbije donosi zaključak o prestanku važenja ovlašćenja privremenog predstavnika.

13. Ako kod subjekta nadzora kome je izrečena neka od mera iz člana 183. stav 1. tač. 1) do 3) Zakona utvrdi nove nedostatke ili utvrdi da je ovaj subjekt učinio nove nepravilnosti - Narodna banka Srbije može preduzeti prema tom subjektu novu meru iz člana 183. stav 1. Zakona, u skladu s kriterijumima iz člana 191. Zakona.

14. Narodna banka Srbije donosi rešenje o oduzimanju dozvole subjektu nadzora u slučajevima propisanim u članu 188. stav 1. i članu 189. stav 1. Zakona, a može doneti rešenje o oduzimanju dozvole u slučajevima propisanim u članu 188. stav 2. i članu 189. stav 2. Zakona.

Rešenjem iz stava 1. ove tačke Narodna banka Srbije subjektu nadzora može izreći naloge i mere u vezi sa prestankom pružanja platnih usluga, odnosno prestankom izdavanja elektronskog novca, odnosno može subjektu nadzora ili drugom licu naložiti da preduzme određene aktivnosti u vezi s tim prestankom, u skladu s članom 188. stav 4. i članom 189. stav 3. Zakona.

15. Smatra se da subjekat nadzora nije omogućio Narodnoj banci Srbije da izvrši nadzor naročito u sledećim slučajevima:

1) ako ne postupi u skladu s članom 179. Zakona;

2) ako ne dostavi sve tražene podatke i dokumentaciju, odnosno ne dostavi ih u roku koji je određen tim zahtevom;

3) ako namerno ili grubom nepažnjom dostavi podatke koji nisu tačni ili nisu potpuni;

4) ako ovlašćenim licima ne obezbedi neophodne uslove za vršenje neposrednog nadzora, uključujući i uslove koji obezbeđuju da ih u tom vršenju ne ometaju zaposleni subjekta nadzora ili treća lica.

16. Narodna banka Srbije rešenjem iz tačke 12. stav 1. ove odluke može izreći i novčanu kaznu subjektu nadzora, kao i članu organa upravljanja, odnosno rukovodiocu subjekta nadzora ili odgovornom licu kod javnog poštanskog operatora, u skladu sa članom 187. Zakona.

Radi izricanja novčane kazne članu organa upravljanja, odnosno rukovodiocu subjekta nadzora ili odgovornom licu kod javnog poštanskog operatora, u skladu sa članom 187. Zakona, subjekat nadzora je dužan da Narodnoj banci Srbije dostavi odgovarajuće podatke.

Subjekat nadzora je dužan da iznos izrečene novčane kazne iz stava 1. ove tačke uplati na tekući račun Narodne banke Srbije - najkasnije u roku od osam dana od dana dostave rešenja kojim je izrečena novčana kazna.

Ako subjekat nadzora, član organa upravljanja ili rukovodilac subjekta nadzora ne uplati iznos novčane kazne iz stava 1. ove tačke u roku iz stava 3. ove tačke, Narodna banka Srbije će sprovesti prinudnu naplatu.

16a. Narodna banka Srbije može objaviti na svojoj internet prezentaciji ili na drugi način učiniti javno dostupnom informaciju o merama preduzetim prema određenom subjektu nadzora u skladu sa Zakonom i ovom odlukom, osim ako bi činjenje takve informacije javno dostupnom ozbiljno ugrozilo tržište finansijskih usluga ili prouzrokovalo nesrazmernu štetu zainteresovanim licima.

17. Dostavljanjem rešenja, zapisnika i drugih akata, kao i obaveštenja, zahteva i drugih pismena Narodne banke Srbije koji su u vezi s nadzorom subjektu nadzora - smatra se da su oni dostavljeni i članovima organa upravljanja i rukovodiocima subjekta nadzora i ne može se dokazivati suprotno.

Rešenje iz tačke 16. stav 1. ove odluke, kojim se izriče novčana kazna, nakon dostavljanja subjektu nadzora i odgovornom licu u subjektu nadzora, predstavlja izvršnu ispravu.

18. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjuje se od 1. oktobra 2015. godine.

 

Samostalne odredbe Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o bližim uslovima i načinu vršenja nadzora nad platnim institucijama, institucijama elektronskog novca i javnim poštanskim operatorom

("Sl. glasnik RS", br. 102/2024)

8. Postupci nadzora započeti do dana početka primene ove odluke okončaće se po odredbama Odluke o bližim uslovima i načinu vršenja nadzora nad platnim institucijama, institucijama elektronskog novca i javnim poštanskim operatorom ("Službeni glasnik RS", broj 55/15).

9. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjuje se od 6. maja 2025. godine.