PRAVILNIK
O DODELI BUDŽETSKIH SREDSTAVA POKRAJINSKOG SEKRETARIJATA ZA OBRAZOVANJE, PROPISE, UPRAVU I NACIONALNE MANJINE - NACIONALNE ZAJEDNICE ZA UNAPREĐIVANJE I RAZVOJ MULTIKULTURALIZMA I TOLERANCIJE U AUTONOMNOJ POKRAJINI VOJVODINI U 2025. GODINI

("Sl. list AP Vojvodine", br. 5/2025)

Opšte odredbe

Član 1

Ovim pravilnikom se uređuje način, namena, postupak, uslovi, kriterijumi i druga pitanja od značaja za dodelu budžetskih sredstava i druga pitanja značajna za sufinansiranje programa i projekata koji za cilj imaju unapređivanje i razvoj multikulturalizma i tolerancije u Autonomnoj pokrajini Vojvodini (u daljem tekstu: AP Vojvodina), u skladu sa odlukom o budžetu Autonomne pokrajine Vojvodine za 2025. godinu, u okviru posebnog razdela Pokrajinskog sekretarijata za obrazovanje, propise, upravu, nacionalne manjine - nacionalne zajednice (u daljem tekstu: Sekretarijat).

Svi pojmovi koji se koriste u ovom pravilniku u muškom gramatičkom rodu obuhvataju muški i ženski rod lica na koja se odnose.

Namena i pravo na dodelu sredstava

Član 2

Pravo na dodelu budžetskih sredstava Pokrajinskog sekretarijata unapređivanje i razvoj multikulturalizma i tolerancije imaju udruženja, fondovi i fondacije, čiji su projekti i programi usmereni na očuvanje i negovanje međunacionalne tolerancije i koji imaju registrovano sedište na teritoriji AP Vojvodine (u daljem tekstu: podnosioci prijave), i čija je delatnost i cilj osnivanja, u vezi sa razvojem multikulturalizma i tolerancije u AP Vojvodini.

Dodela sredstava se vrši za programe i projekte usmerene na unapređivanje i razvoj multikulturalizma i tolerancije, a naročito za:

• očuvanje, prezentaciju i negovanje jezika, narodnih običaja i starih zanata;

• zaštitu i prezentaciju folklornog nasleđa;

• stvaranje uslova za razvoj kulture, nauke i umetnosti;

• negovanje i podsticanje narodnog stvaralaštva;

• predstavljanje kulturnih dobara od izuzetnog značaja;

• književno, dramsko, scensko, muzičko i likovno stvaralaštvo, memorijale, festivale, jubilarne manifestacije, umetničke kolonije, kampove kojima se neguju tolerancija i prava nacionalnih manjina - nacionalnih zajednica;

• konferencije, turnire, skupove i slično, kojima se neguju tolerancija i prava nacionalnih manjina - nacionalnih zajednica;

• negovanje i razvoj amaterizma, gostovanja ansambala;

• saradnju s matičnim zemljama i druge oblike saradnje;

• projekte koji se odnose na razvijanje, očuvanje i negovanje duha međunacionalne tolerancije kod mladih;

• unapređenje produkcije i produkciju televizijskog i radijskog programa, internet prezentacija, drugih oblika elektronskih prezentacija, štampanih propagandnih aktivnosti, aktivnosti u štampanim medijima i drugih oblika medijskih aktivnosti.

Pravo na dodelu sredstava nemaju direktni i indirektni budžetski korisnici, privredna društva i nacionalni saveti nacionalnih manjina.

Način i visina dodele sredstava

Član 3

Programi i projekti iz člana 1. ovog pravilnika finansiraju se i sufinansiraju putem javnog konkursa (u daljem tekstu: konkurs), koji se raspisuje najmanje jednom godišnje, u skladu sa finansijskim planom Sekretarijata, a na osnovu podnetih prijava na konkurs.

Konkurs se raspisuje 29. januara 2025. godine. Rok za podnošenje prijava ističe 28. februara 2025. godine.

Konkurs se raspisuje na ukupan iznos od 19.000.000,00 dinara.

Najniži i najviši iznos za dodelu sredstava po jednoj prijavi na konkurs nije ograničen, osim u slučaju da je konkursom određeno drugačije.

Konkurs sadrži podatke o nazivu akta na osnovu kog se raspisuje konkurs, visinu ukupnih sredstava predviđenih za dodelu po konkursu, o tome ko može da se prijavi na konkurs i za koje namene, kriterijume po kojima će se rangirati prijave na konkurs, način i rok za podnošenje prijava na konkurs, kao i dokumentaciju kojom se dokazuje ispunjenost uslova za podnošenje prijave na konkurs.

Objavljivanje konkursa

Član 4

Konkurs se objavljuje u "Službenom listu Autonomne pokrajine Vojvodine" i na internet stranici Sekretarijata, a obaveštenje o konkursu i adresa internet prezentacije na kojoj je objavljen javni konkurs objavljuje se u najmanje jednim dnevnim novinama koje se distribuiraju za celu teritoriju Republike Srbije.

Konkurs ili obaveštenje o konkursu i adresu internet prezentacije na kojoj je objavljen konkurs, mogu se objaviti i na jezicima nacionalnih manjina-nacionalnih zajednica, koji su u službenoj upotrebi u radu organa Autonomne pokrajine Vojvodine.

Prijava za dodelu sredstava

Član 5

Prijava na konkurs podnosi se u pismenoj formi, na jedinstvenom obrascu koji se objavljuje na internet stranici Sekretarijata u roku koji ne može biti kraći od 15 dana od dana objavljivanja konkursa.

Broj prijava koje jedan podnosilac prijave može da podnese nije ograničen, osim u slučaju da je konkursom određeno drugačije.

Podnosilac prijave nema pravo da za istu namenu (program/projekat) podnese prijavu na druge konkurse Sekretarijata.

Postupanje i obrada prijave za dodelu sredstava

Član 6

Po prijavama postupa i iste obrađuje Sekretarijat.

Sekretarijat po službenoj dužnosti utvrđuje da li je podnosilac prijave upisan u registar nadležnog organa i da li se, prema statutarnim odredbama, ciljevi ostvaruju u oblasti u kojoj se program realizuje, kao i da li je sadržina prijave za program i projekat u vezi sa namenom konkursa.

Sekretarijat zadržava pravo da od podnosioca prijave, po potrebi, zatraži dodatnu dokumentaciju, podatke i informacije.

Prijave i priložena dokumentacija se podnosiocima prijave ne vraćaju.

Komisija za dodelu sredstava

Član 7

Pokrajinski sekretar obrazuje rešenjem konkursnu komisiju (u daljem tekstu: komisija) za sprovođenje postupka dodele budžetskih sredstava.

Rešenjem o obrazovanju komisije određuju se članovi komisije, zadaci komisije, kao i druga pitanja od značaja za rad i postupanje komisije.

Članovi komisije su predstavnici Sekretarijata a mogu biti i stručnjaci iz odgovarajuće oblasti u skladu sa konkursom.

Članovi komisije dužni su da potpišu izjavu da nemaju privatni interes u vezi sa radom i odlučivanjem komisije, odnosno sprovođenjem konkursa (izjava o nepostojanju sukoba interesa).

Sukob interesa postoji ako su član komisije ili članovi njegove porodice (bračni ili vanbračni drug, dete ili roditelj) zaposleni ili članovi organa korisnika koje učestvuje na konkursu ili bilo kog drugog pravnog subjekta povezanog na bilo koji način sa tim podnosiocem prijave, ili u odnosu na te podnosioce prijave ima bilo koji materijalni ili nematerijalni interes, suprotan javnom interesu i to u slučajevima porodične povezanosti, ekonomskih interesa ili drugog zajedničkog interesa.

Član komisije potpisuje izjavu pre preduzimanja prve radnje u vezi sa konkursom.

U slučaju saznanja da se nalazi u sukobu interesa, član komisije je dužan da o tome odmah obavesti ostale članove komisije i da se izuzme iz daljeg rada komisije. O rešavanju sukoba interesa sekretarijat odlučuje u svakom slučaju posebno, a kada utvrdi sukob interesa, imenovaće u komisiju novog člana kao zamenu.

Razmatranje prijava od strane komisije

Član 8

Nakon isteka roka za podnošenje prijave za program i projekte koji za cilj imaju unapređivanje i razvoj multikulturalizma i tolerancije u AP Vojvodini, Komisija pristupa razmatranju prijava.

Komisija će rešenjem odbaciti nepotpune ili nepravilno popunjene prijave tj. prijave u kojima nisu popunjena sva obavezna polja kao i prijave koje nisu potpisane i pečatirane, kao i neblagovremene prijave.

Komisija će rešenjem odbaciti i nedopuštene prijave, i to:

• prijave podnete od strane lica koja su neovlašćena i subjekata koji nisu predviđeni konkursom;

• prijave koje se ne odnose na konkursom predviđene namene iz člana 2. ovog Pravilnika;

• prijave koje se odnose na nabavku opreme, investiciona ulaganja ili stalne troškove i redovnu delatnost podnosioca prijave;

• prijave podnosioca prijava koji nisu podneli izveštaj o utrošku i korišćenju dodeljenih sredstava za prethodnu godinu, odnosno za koje se utvrdi iz izveštaja da su nenamenski utrošili ta sredstva kao ni prijave podnosioca koji nisu izmirili obaveze po prethodnim konkursima Sekretarijata u smislu dostavljanja fotografija ili video materijala kao dokaza o realizovanim aktivnostima;

• prijave podnosioca prijava koji narativni/finansijski izveštaj o realizaciji programa/projekata iz prethodne godine nisu dostavili u predviđenim rokovima;

• programe odnosno projekte čija realizacija ne može da se izvrši u toku tekuće kalendarske odnosno budžetske godine.

Podnosilac prijave ima pravo da podnese žalbu na rešenje o odbacivanju, u roku od 8 dana od dana prijema rešenja. Odluku o žalbi, koja mora biti obrazložena, Sekretarijat donosi u roku od 15 dana od dana njenog prijema.

Kriterijumi za dodelu sredstava

Član 9

Kriterijumi za izbor programa i projekata koje će sufinansirati Sekretarijat na Javnom konkursu su:

• procentualno učešće pojedine nacionalne manjine - nacionalne zajednice u ukupnoj manjinskoj populaciji u AP Vojvodini;

• ukupni materijalni troškovi programa ili projekta;

• prostorni karakter i značaj programa ili projekta (npr. međunarodni, međuopštinski, lokalni, multietnički, od šireg značaja);

• trajanje programa ili projekta;

• broj učesnika programa ili projekta;

• interesovanje publike i posećenost;

• medijski publicitet (televizijski i radio prenosi ili snimci, izveštavanje štampe i drugi načini prezentacije);

• elektronska prisutnost, zastupljenost i aktivnost (npr. postojanje internet prezentacije, platformi, društvene mreže);

• prateće i naknadne aktivnosti (npr. poseban nastup i predstavljanje pobednika, gala večeri, izdavanje zbornika, kataloga i drugih publikacija);

• broj lica angažovanih na programu ili projektu podnosioca zahteva;

• ostale aktivnosti, programi i projekte koje organizuje podnosilac zahteva;

• finansiranje programa i projekta od drugih organa, organizacija, fondova, sponzora ili donatora - iz zemlje ili iz inostranstva;

• mogućnost razvijanja programa i projekta i njihova održivost;

• zakonitost i efikasnost korišćenja sredstava ranije dobijenih od Sekretarijata.

Lista vrednovanja, bodovanja i rangiranja

Član 10

Nakon što su razmatrane prijave na konkurs, komisija usvaja zapisnik.

Radi vrednovanja prijava programa/projekata, komisija utvrđuje listu vrednovanja, bodovanja i rangiranja (U daljem tekstu: Rang lista), uzimajući u obzir navedene kriterijume.

Rang lista, kao i pregled odbačenih prijave predstavlja sastavni deo Zapisnika komisije.

Rang lista obuhvata vrednovane, bodovane i rangirane prijave, za koje se predlaže dodela sredstava, kao i vrednovane, bodovane i rangirane prijave za koje se ne predlaže dodela sredstava.

Bodovanje se vrši na sledeći način:

• usklađenost programa/projekata sa svim zahtevima konkursa i konkursne dokumentacije - ocenjuje se da li je program/projekat usklađen sa svim zahtevima konkursne dokumentacije; vrednovanje: 1-5 poena;

• zadovoljavanje opšteg interesa u oblasti unapređivanja položaja nacionalnih manjina - nacionalnih zajednica i razvoja multikulturalizma i tolerancije na teritoriji Autonomne pokrajine Vojvodine; vrednovanje: 1-5 poena;

• obuhvat programa/projekta - kolike su mogućnosti programa/projekta rada da obuhvati širi krug korisnika i da podstakne njihovo aktivno učešće u realizaciji predviđenih aktivnosti; da li uključuje partnerstvo s drugim udruženjima, privredom ili javnim sektorom; vrednovanje: 1-5 poena;

• izveštaj o utrošku sredstava - udruženje, fond odnosno fondacija podnese izveštaj o utrošku sredstava dobijenih iz budžeta AP Vojvodine za prethodnu godinu, a udruženje, fond ili fondacija, koji prvi put konkurišu za sredstva, podnese izveštaj o realizaciji barem jednog programa/projekta iz drugog izvora finansiranja; vrednovanje: 1-5 poena;

• održivost - da li će se aktivnosti u vezi s programom/ projektom nastaviti i posle finansiranja iz budžeta AP Vojvodine; vrednovanje: 1-5 poena;

• aktivnosti i plan rada - da li postoji jasna veza između ciljeva i aktivnosti predviđenih programom/projektom, da li je predložen plan aktivnosti, te da li je on realan i ostvariv u predviđenom vremenu; vrednovanje: 1-5 poena.

Komisija utvrđuje rang-listu prijava u roku koji ne može biti duži od 60 dana od dana isteka roka za podnošenje prijave.

Rang-lista iz stava 2. ovog člana objavljuje se na zvaničnoj internet stranici Sekretarijata i na portalu E-uprava.

Podnosioci prijave imaju pravo uvida u podnete prijave i priloženu dokumentaciju u roku od tri radna dana od dana objavljivanja rang liste iz stava 2. ovog člana.

Na listu iz stava 2. ovog člana podnosioci prijave imaju pravo prigovora u roku od osam dana od dana njenog objavljivanja.

Odluku o prigovoru, koja mora biti obrazložena, konkursna komisija donosi u roku od 15 dana od dana njegovog prijema.

Odlučivanje o dodeli sredstava

Član 11

Po isteku roka, iz člana 10. ovog Pravilnika, za podnošenje prigovora odnosno za rešavanje povodom prigovora na listu, rang lista se dostavlja na odlučivanje pokrajinskom sekretaru.

Pokrajinski sekretar odlučuje o dodeli sredstava po konkursu putem donošenja rešenja o raspodeli sredstava podnosiocima prijave u roku od 30 dana od dana isteka roka za podnošenje prigovora.

U rešenju iz stava 2. ovog člana navode se podnosioci prijave kojima su odobrena sredstva i podnosioci prijava kojima nisu odobrena sredstva uz obrazloženje.

Rešenje iz stava 2. ovog člana jeste konačno i objavljuje se na zvaničnoj internet stranici Sekretarijata i na portalu E-uprava.

Ugovor i rešenje o dodeli sredstava

Član 12

Obavezu dodele sredstava Sekretarijat preuzima na osnovu ugovora, u smislu zakona kojim se uređuje budžetski sistem.

Podnosilac prijave kome su dodeljena sredstva je dužan da pre sklapanja ugovora o dodeli sredstava Sekretarijatu dostavi izjavu da sredstva za realizaciju odobrenog programa/projekta nisu na drugi način već obezbeđena kao i izjavu o nepostojanju sukoba interesa i interni akt o antikorupcijskoj politici.

Podnosilac prijave kome budu dodeljena sredstva po Javnom konkursu, u obavezi je da dostavi Sekretarijatu podatak o posebnom namenskom podračunu otvoren kod Uprave za trezor za svaku pojedinačnu namenu (program/projekat) za koju su mu sredstva odobrena.

Sekretarijat prenosi dodeljena sredstva na navedene račune podnosioca prijave na osnovu potpisanih ugovora, nakon potpisivanja istih, putem pojedinačnog rešenja, u skladu s dinamikom priliva sredstava u budžet AP Vojvodine. Sredstva se mogu koristiti za refundaciju troškova u vezi sa namenom za koju su ista odobrena, uz obavezu dostavljanja dokumentacije o ranije nastalim troškovima.

Ukoliko podnosilac prijave ne potpiše ugovor i ne dostavi podatak o posebnom namenskom podračunu otvoren kod Uprave za trezor za svaku pojedinačnu namenu (program/projekat) za koju su mu sredstva odobrena, u roku koji je odredio Sekretarijat, smatraće se da je odustao od podnete prijave.

Umesto podnosioca prijave iz stava 5. ovog člana, sredstva se dodeljuju podnosiocu prijave u skladu sa mestom rangiranja na listi vrednovanja i rangiranja prijava.

U slučaju da se, usled razloga na koje Sekretarijat ne može uticati, dodeljena sredstva ne mogu preneti na navedene račune podnosioca prijave, Sekretarijat ima pravo da raskine ugovor.

Sukob interesa kod korisnika sredstava

Član 13

Podnosilac prijave će preduzeti sve potrebne mere u cilju izbegavanja sukoba interesa prilikom korišćenja namenskih sredstava i odmah po saznanju obavestiti Sekretarijat o svim situacijama koje predstavljaju ili bi mogle dovesti do sukoba interesa, u skladu sa zakonom.

Sukob interesa postoji u situaciji u kojoj je nepristrasno izvršenje ugovornih obaveza bilo kog lica vezanog ugovorom ugroženo zbog prilike da to lice svojom odlukom ili drugim aktivnostima učini pogodnost sebi ili sa njim povezanim licima (članovi porodice: supružnik ili vanbračni partner, dete ili roditelj), zaposlenom, članu udruženja, a na štetu javnog interesa i to u slučaju porodične povezanosti, ekonomskih interesa ili drugog zajedničkog interesa sa tim licem.

Svaki sukob interesa Sekretarijat posebno razmatra i može od podnosioca prijave zatražiti sva potrebna obaveštenja i dokumentaciju.

U slučaju utvrđenog postojanja sukoba interesa u sprovođenju ugovora, Sekretarijat će zatražiti od podnosioca prijave (udruženja) da bez odlaganja, a najkasnije u roku od 30 dana, preduzme odgovarajuće mere.

Ne smatra se sukobom interesa kada korisnik sredstava sprovodi program koji je usmeren na članove udruženja kao korisnike programa koji pripadaju socijalno osetljivim grupama ili osobama sa invaliditetom.

Preraspodela sredstava

Član 14

Podnosilac prijave, u izuzetnim situacijama, može da traži saglasnost sekretarijata radi preraspodele sredstava za realizaciju planiranih aktivnosti u okviru odobrenog programa ili projekta.

Zahtevom za preraspodelu sredstava ne može se tražiti povećanje rashoda koji se odnose na ljudske resurse.

Preraspodela sredstava se može izvršiti tek nakon dobijanja pismene saglasnosti ili potpisivanjem aneksa ugovora.

Praćenje realizacije programa i projekta

Član 15

Program i projekat za koji su odobrena sredstva realizuje se u toku kalendarske godine, odnosno do 31. decembra 2025. godine.

Sekretarijat prati realizaciju programa ili projekta za koji su odobrena sredstva.

Praćenje realizacije obuhvata:

1) obavezu podnosioca prijave da obaveštava sekretarijat o realizaciji programa ili projekata, u rokovima određenim ugovorom;

2) pregledanje izveštaja od strane sekretarijata;

3) monitoring posete predstavnika sekretarijata;

4) obavezu podnosioca prijave da omogući predstavnicima sekretarijata da izvrše uvid u relevantnu dokumentaciju nastalu u toku realizacije programa ili projekta;

5) prikupljanje informacija od podnosioca prijave;

6) druge aktivnosti predviđene ugovorom.

Podnosilac prijave je dužan da sekretarijatu omogući praćenje realizacije programa ili projekta.

Monitoring posete

Član 16

U cilju praćenja realizacije programa ili projekta, Sekretarijat može realizovati monitoring posete.

Za programe ili projekte čije trajanje je duže od šest meseci i čija je vrednost odobrenih sredstava veća od 500.000,00 dinara, kao i programe ili projekte koji traju duže od godinu dana, Sekretarijat realizuje najmanje jednu monitoring posetu u toku trajanja programa ili projekta, odnosno najmanje jednom godišnje.

Sekretarijat izrađuje izveštaj o monitoring poseti u roku od deset dana od dana sprovedene posete.

Ukoliko se prilikom praćenja realizacije programa i projekta ili tokom monitoring poseta utvrdi nenamensko trošenje sredstava, Sekretarijat ima pravo da raskine ugovor, zahteva povraćaj prenetih sredstava sa zakonskom kamatom.

Izveštaj o sprovođenju i korišćenju sredstava u okviru programa i projekta

Član 17

Podnosilac prijave je obavezan da Davaocu sredstava u toku realizacije manifestacije/događaja, dostavlja fotografije i video materijale nastale u realizaciji manifestacije, a u slučaju da se na fotografijama i video materijalima nalaze maloletna lica, podnosilac prijave je dužan da prethodno pribavi saglasnost njihovih roditelja ili staratelja i smatra se da za dostavljene fotografije i video materijale postoji takva saglasnost kod podnosioca prijave.

Podnosilac prijave je dužan da na svom promotivnom materijalu ili na drugi odgovarajući način objavi da je u finansiranju aktivnosti učestvovao Pokrajinski sekretarijat za obrazovanje, propise, upravu i nacionalne manjine - nacionalne zajednice.

Podnosilac prijave je dužan da dodeljena sredstva koristi namenski i zakonito, a neutrošena sredstva da vrati u budžet AP Vojvodine.

Podnosilac prijave je u obavezi da podnese izveštaj o korišćenju sredstava, najkasnije u roku od 15 (petnaest) dana od utvrđenog roka za realizaciju namene, a najkasnije do 31. decembra 2025. godine, s pripadajućom dokumentacijom koju su overila odgovorna lica.

Podnosiocu prijave koji ne dostavi izveštaj u propisanom roku, šalje se Zahtev za dostavljanje izveštaj o korišćenju sredstava, odnosno opomena.

Ukoliko ni nakon 8 dana od dana prijema Opomene ne dostavi potpuni narativni i finansijski izveštaj, podnosilac prijave je u obavezi da izvrši povraćaj sredstava u budžet AP Vojvodine sa zakonskom kamatom i gubi pravo na podnošenje prijava prilikom raspisivanja sledećeg konkursa.

Podnosiocu prijave koji dostavi nepotpuni i nepravilni izveštaj, upućuje se zahtev za dopunu i ispravku izveštaja.

U slučaju sumnje da dodeljena sredstva nisu namenski korišćena, Sekretarijat će pokrenuti postupak pred nadležnom budžetskom inspekcijom, radi kontrole namenskog i zakonitog korišćenja sredstava.

Podnosilac prijave je u obavezi da dobijena sredstva vrati u budžet AP Vojvodine, ukoliko se utvrdi da sredstva nisu iskorišćena za realizaciju namene za koju su dodeljena.

Izveštaj Sekretarijata

Član 18

Sekretarijat izrađuje izveštaj o realizovanoj finansijskoj podršci programima odnosno projektima koji za cilj imaju unapređivanje i razvoj multikulturalizma i tolerancije u AP Vojvodini iz budžetskih sredstava u prethodnoj kalendarskoj godini.

Izveštaj iz stava 1. ovog člana objavljuje se na zvaničnoj internet stranici sekretarijata i na portalu E-uprava.

Završne odredbe

Član 19

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o dodeli budžetskih sredstava Pokrajinskog sekretarijata za obrazovanje, propise, upravu i nacionalne manjine - nacionalne zajednice za unapređivanje položaja nacionalnih manjina - nacionalnih zajednica i razvoj multikulturalizma i tolerancije u Autonomnoj pokrajini Vojvodini ("Službeni list APV", broj 7/2023).

Ovaj pravilnik stupa na snagu danom objavljivanja u "Službenom listu Autonomne pokrajine Vojvodine", a biće postavljen i na zvaničnoj internet stranici Pokrajinskog sekretarijata za obrazovanje, propise, upravu i nacionalne manjine - nacionalne zajednice.