PRAVILNIKO NAČINU KORIŠĆENJA RADIO-STANICA KOJE KORISTE DOMAĆI I STRANI VAZDUHOPLOVI, LOKOMOTIVE, BRODOVI I DRUGA PLOVILA("Sl. glasnik RS", br. 3/2025) |
Ovim pravilnikom bliže se uređuje način korišćenja radio-stanica koje koriste domaći i strani vazduhoplovi, lokomotive, brodovi i druga plovila, saglasno odgovarajućim međunarodnim ugovorima, sporazumima, međunarodno-pravnim aktima i preporukama.
Pravo korišćenja radiofrekvencijskog spektra za radio-stanice koje koriste domaći i strani vazduhoplovi, brodovi i druga plovila stiče se na osnovu pojedinačne dozvole za korišćenje radiofrekvencijskog spektra (u daljem tekstu: pojedinačna dozvola), koja se izdaje na zahtev vlasnika ili ovlašćenog korisnika vazduhoplova, broda ili drugog plovila (u daljem tekstu: zahtev).
Pojedinačna dozvola za radio-stanice koje koriste lokomotive izdaje se isključivo na zahtev javnog preduzeća ili privrednog društva, odnosno upravljača javne železničke infrastrukture u smislu zakona kojim se uređuje železnica. Izdavanje pojedinačne dozvole za radio-stanice koje koriste lokomotive drugim licima, moguće je uz prethodno pribavljenu saglasnost navedenog upravljača javne železničke infrastrukture.
Zahtev i priložena dokumentacija uređeni su podzakonskim aktom Regulatornog tela za elektronske komunikacije i poštanske usluge (u daljem tekstu: Regulator), kojim se propisuju obrasci zahteva za izdavanje pojedinačne dozvole, kao i odgovarajuća tehnička dokumentacija, koja se prilaže uz zahtev za izdavanje pojedinačne dozvole.
Organi odbrane i bezbednosti koriste radiofrekvencijski spektar za radio-stanice koje koriste domaći i strani vazduhoplovi, brodovi i druga plovila, bez pribavljanja pojedinačne dozvole, u skladu sa Uredbom o utvrđivanju Plana namene radiofrekvencijskih opsega ("Službeni glasnik RS", broj 9/24, u daljem tekstu: Plan namene).
Pojedinačna dozvola za radio-stanice koje koriste vazduhoplovi, lokomotive, brodovi i druga plovila izdaje se na odgovarajućem obrascu pojedinačne dozvole, koji je propisan podzakonskim aktom Regulatora kojim se uređuju uslovi dodele i korišćenja radiofrekvencijskog spektra.
Za izdavanje pojedinačne dozvole za radio-stanice plaća se taksa u skladu sa podzakonskim aktom Regulatora kojim se uređuje visina i način plaćanja taksi za pružanje usluga iz nadležnosti Regulatora.
Korišćenje radiofrekvencijskog spektra treba započeti u roku utvrđenom u pojedinačnoj dozvoli.
Tehnički pregled radio-stanice treba obaviti u roku utvrđenom u pojedinačnoj dozvoli.
Za korišćenje radio-frekvencija, odnosno radiofrekvencijskog spektra plaća se naknada saglasno zakonu kojim se uređuju naknade za korišćenje javnih dobara.
II RADIO-STANICE KOJE KORISTE DOMAĆI I STRANI VAZDUHOPLOVI
Korišćenje radio-frekvencija za radio-stanice koje koriste domaći i strani vazduhoplovi uređeno je Planom namene, Aneksom 10 Konvencije Međunarodne organizacije civilnog vazduhoplovstva (u daljem tekstu: Aneks 10), kao i odredbama međunarodnog Pravilnika o radio-komunikacijama (Radio Regulations Edition 2024, u daljem tekstu: međunarodni Pravilnik).
Pojedinačna dozvola za radio-stanice koje koriste domaći i strani vazduhoplovi izdaje se pod uslovom da je vazduhoplov upisan u Registar vazduhoplova Direktorata civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije, što se utvrđuje dostavljanjem odgovarajućeg dokaza o registraciji, privremenoj registraciji ili evidenciji vazduhoplova.
U zahtevu za izdavanje pojedinačne dozvole za radio-stanice koje koriste domaći i strani vazduhoplovi, potrebno je navesti sve radio-stanice instalirane na navedenom vazduhoplovu, kao i priložiti odgovarajuću tehničku dokumentaciju.
Korišćenje radio-frekvencija za bezbednost i opasnost određeno je Planom namene, međunarodnim Pravilnikom (Tabela namene frekvencija - poglavlje II, poglavlje VII, Dodatak 15), kao i poglavljem 2. knjiga V Aneksa 10. Predajne radio-frekvencije 121.5 MHz, 243 MHz i 406 MHz na sredstvima za spasavanje, ukoliko su ugrađeni u vazduhoplovu, eksplicitno se navode u pojedinačnoj dozvoli, kao i sve druge radio-frekvencije za iste potrebe.
Ukoliko radio-stanice instalirane na vazduhoplovu koriste sledeće radiofrekvencijske opsege:
1) radiofrekvencijski opseg 3025-18030 kHz - ekskluzivne podopsege ovog opsega na način kako je propisano Dodatkom 26 (Appendix 26) međunarodnog Pravilnika - Odredbe i odgovarajući plan raspodele frekvencija za vazduhoplovnu mobilnu (OR) službu u opsezima ekskluzivno namenjenim za tu službu između 3025 kHz i 18030 kHz;
2) radiofrekvencijski opseg 2850-22000 kHz - ekskluzivne podopsege ovog opsega na način kako je propisano Dodatkom 27 (Appendix 27) međunarodnog Pravilnika - Plan raspodele frekvencija za vazduhoplovnu mobilnu (R) službu i srodne informacije;
3) radiofrekvencijski opseg 190-1750 kHz za radio kompase;
4) radiofrekvencijski opseg 108-111.975 MHz za sistem za instrumentalno sletanje (ILS) za pokazivanje odstupanja od produžene ose poletno-sletne staze (localizer), kao i neusmerene radio-farove visoke frekvencije (VOR), globalne navigacijske satelitske sisteme (GNSS), i drugo;
5) radiofrekvencijski opseg 111.975-117.975 MHz za neusmerene radio-farove visoke frekvencije (VOR), globalne navigacijske satelitske sisteme (GNSS), i drugo;
6) radiofrekvencijski opseg 117.975-137 MHz za internacionalnu i nacionalnu vazduhoplovnu mobilnu (R) službu (plan raspodele je dat u poglavlju 4. knjiga V Aneks 10, uključujući preporuku za izračenu snagu komunikacionog VHF primopredajnika);
7) radiofrekvencijski opseg 138-144 MHz - konkretno radio-frekvencije 142.750 MHz i 143.750 MHz za radio-komunikacije privredne avijacije;
8) radiofrekvencijski opseg 328.6-335.4 MHz za sistem za instrumentalno sletanje (ILS) za pokazivanje odstupanja od idealne ravni poniranja (glide path);
9) radiofrekvencijski opseg 960-1215 MHz za potrebe sistema za merenje udaljenosti, na vazduhoplovu za primopredajnik (interrogator) sa predajom u podopsegu 1025-1150 MHz, za potrebe primopredajnika sekundarnog radara (ATC transponder) sa predajnom radio-frekvencijom 1090 MHz za odgovor na interogaciju;
10) radiofrekvencijske opsege 1300-1350 MHz, 2700-2900 MHz, 9000-9200 MHz i 15.40-15.70 GHz za potrebe primopredajnika - transpondera u vazduhoplovnoj radionavigacijskoj službi;
11) radiofrekvencijski opseg 4200-4400 MHz za radio-visinomere;
12) radiofrekvencijski opseg 5000-5250 MHz za mikrotalasne sisteme za instrumentalno sletanje (MLS);
13) radiofrekvencijski opseg 9300-9500 MHz za avionske vremenske radare;
14) radiofrekvencijski opseg 13.25-13.4 GHz za navigacijske pomoćne uređaje koji koriste Doppler-ov efekat,
potrebno je navesti tip radio-stanice i obavezno priložiti tehničke karakteristike uz zahtev.
CEPT (European Conference of Postal and Telecommunications Administrations) odlukom ECC/DEC/(06)07 od 18. novembra 2022. godine za pružanje usluga mobilne telefonije u vazduhoplovu predviđeni su:
1) GSM 1800: 1710-1785 MHz i 1805-1880 MHz;
2) LTE 1800: 1710-1785 MHz i 1805-1880 MHz;
3) 5G NR 1800 non-AAS: 1710-1785 MHz i 1805-1880 MHz;
4) UMTS 2100 (FDD): 1920-1980 MHz i 2110-2170 MHz,
i odnose se na visine veće od 3000 m iznad tla, za opremu koja zadovoljava zahteve iz Priloga ove odluke. Sistem mobilne telefonije na vazduhoplovu ne sme uzrokovati štetnu smetnju terestričkim sistemima mobilne telefonije.
Odobrenje za pružanje usluga mobilne telefonije u vazduhoplovu iz stava 1. ovog člana, na zahtev korisnika vazduhoplova, izdaje Regulator.
III RADIO-STANICE KOJE KORISTE LOKOMOTIVE
Korišćenje radio-frekvencija za radio-stanice koje koriste lokomotive, a koje rade u okviru analognog radiodispečerskog sistema upravljača javne železničke infrastrukture, odnosno Železnice Srbije, u skladu je sa Planom namene i UIC (L’Union Internationale des Chemins de fer (International Union of Railways)) Preporukom 751-3.
Plan radio-frekvencija za radio-stanice koje koriste lokomotive, za radio dispečerski sistem Železnice Srbije, dat je u Tabeli 1. ovog člana.
Tabela 1. - UIC četvorofrekventne grupe za radiodispečerski sistem Železnice Srbije
U okviru navedenog radiofrekvencijskog opsega, formirano je osam četvorofrekventnih grupa, koje čine jedna predajna i tri prijemne radio-frekvencije, za dupleksni način rada.
Na određenoj deonici pruge, na kojoj je organizovan radiodispečerski sistem, koristi se jedna četvorofrekventna grupa. U okviru jedne deonice, radio-stanica na lokomotivi emituje na jednoj radio-frekvenciji, na koju su podešeni svi prijemnici fiksnih radio-stanica, u okviru te deonice.
Predajne radio-frekvencije fiksnih radio-stanica planiraju se sa tri preostale radio-frekvencije iz grupe, u zavisnosti od konfiguracije terena, odnosno prostiranja na trasi.
Za radio-stanice koje koriste lokomotive dodeljuje se radiofrekvencijski opseg TX/RX - 457.450-458.300/467.450-468.300 MHz.
Rukovalac radio-stanicom, manuelno podešava četvorofrekventnu grupu, koja je planirana za određenu deonicu pruge. U okviru zadate četvorofrekventne grupe, radio-stanica skenira prijemne radio-frekvencije zadate grupe i vezu ostvaruje na radio-frekvenciji sa najvišim nivoom prijemnog signala.
Analogni radio-sistemi omogućavaju glasovne komunikacije i ograničenu razmenu signalizacije. Ovaj sistem ne vrši kombinaciju i integraciju prenosa glasa i podataka.
Korišćenje GSM-R digitalnog radiodispečerskog sistema, u skladu je sa Planom namene i ESC Odlukom ESC/DEC/(02)05 koja definiše radiofrekvencijski opseg 876-880/921-925 MHz, za potrebe železnice.
Za GSM-R sisteme na železnici namenjen je radiofrekvencijski opseg 876-880 MHz (predaja mobilne stanice), uparen sa radiofrekvencijskim opsegom 921-925 MHz (predaja bazne stanice) sa širinom kanala od 200 kHz i razmakom od 45 MHz za dupleksni način rada. Grafički prikaz GSM-R radiofrekvencijskog opsega sa zaštitnim radiofrekvencijskim opsezima, dat je na slici 1. ovog člana.
Slika 1: Grafički prikaz namenjenih GSM-R kanala sa zaštitnim radiofrekvencijskim opsezima
Plan radio-frekvencija za GSM-R mreže, dat je u tabelama 2. i 3. ovog člana.
Centralna radio-frekvencija |
Centralna radio-frekvencija |
876.2000 |
921.2000 |
876.4000 |
921.4000 |
876.6000 |
921.6000 |
876.8000 |
921.8000 |
877.0000 |
922.0000 |
877.2000 |
922.2000 |
877.4000 |
922.4000 |
877.6000 |
922.6000 |
877.8000 |
922.8000 |
878.0000 |
923.0000 |
878.2000 |
923.2000 |
878.4000 |
923.4000 |
878.6000 |
923.6000 |
878.8000 |
923.8000 |
879.0000 |
924.0000 |
879.2000 |
924.2000 |
879.4000 |
924.4000 |
879.6000 |
924.6000 |
879.8000 |
924.8000 |
880.000 * |
925.000 * |
* Napomena: Radio-frekvencija 880.0000 MHz uparena sa radio-frekvencijom 925.0000 MHz predstavlja zaštitni kanal.
Tabela 2. Plan radio-frekvencija za dupleksni način rada u GSM-R mreži
Radiofrekvencijski opseg 876.000-876.100 MHz namenjen je za direktni rad (direct mode operation (DMO)) za simpleksni način rada, sa kanalnim razmakom od 12.5 kHz.
Centralna radio-frekvencija |
876.0125 |
876.0250 |
877.0125 |
877.0250 |
878.0125 |
Tabela 3. Plan radio-frekvencija za simpleksni (DMO) način rada u GSM-R mreži
Oprema koja se koristi u GSM-R mreži, treba da radi u skladu sa odgovarajućim ETSI (European Telecommunications Standards Institute - ETSI) standardima standardima (EN 301 502 i EN 301 419-7 za GSM-R dupleksni način rada i EN 300 086 za simpleksni ((DMO) način rada).
IV RADIO-STANICE KOJE KORISTE BRODOVI I DRUGA PLOVILA
Način korišćenja radiofrekvencijskog spektra za radio-stanice koje koriste brodovi i druga plovila na unutrašnjim plovnim putevima, uređen je odredbama Regionalnog dogovora o radiokomunikacijskoj službi na unutrašnjim plovnim putevima, Bukurešt, 2012. ("Službeni glasnik RS - Međunarodni ugovori", broj 16/14, u daljem tekstu: Regionalni dogovor).
Na unutrašnjim plovnim putevima u Republici Srbiji dozvoljeno je korišćenje radiofrekvencijskog spektra prema Tabeli 4. ovog člana.
Oznaka kanala |
Predajna radio-frekvencija (MHz) |
Vrsta komunikacije |
Dodatni uslovi korišćenja |
|
|
Brod |
Kopno |
||
10 |
156.500 |
156.500 |
Komunikacija |
Ovaj kanal je primarni za komunikaciju sa broda na brod |
11 |
156.550 |
156.550 |
Komunikacija |
|
71 |
156.575 |
156.575 |
Komunikacija |
|
12 |
156.600 |
156.600 |
Komunikacija |
|
72 |
156.625 |
156.625 |
Komunikacija |
Ovaj kanal se koristi za komunikacije društvenog karaktera |
13 |
156.650 |
156.650 |
Komunikacija |
|
73 |
156.675 |
156.675 |
Komunikacija |
|
14 |
156.700 |
156.700 |
Komunikacija |
Ovaj kanal se koristi za specijalne događaje na privremenoj osnovi uz obaveznu saglasnost nadležnih organa |
15 |
156.750 |
156.750 |
Komunikacija |
Ovaj kanal se koristi samo za kategoriju službe komunikacije na brodu, osim na malim brodovima (manjim od 20 metara) kako je definisano u Code Européen des Voies de la Navigation Intérieure (CEVNI) |
75 |
156.775 |
156.775 |
Komunikacija |
Ovaj kanal se koristi za satelitsko detektovanje sistema za automatsko identifikovanje i nadgledanje brodova (AIS) koji može da funkcioniše na morima širom sveta |
16 |
156.800 |
156.800 |
Komunikacije |
Ovaj kanal se koristi samo u slučaju opasnosti, radi bezbednosti i za pozivanje |
76 |
156.825 |
156.825 |
Nautičke informacije |
Ovaj kanal se može koristiti i za vođenje, usidravanje, vuču brodova i u druge nautičke svrhe. Izlazna snaga se automatski smanjuje na vrednost između 0,5 i 1 W. Ovaj kanal se koristi za satelitsko detektovanje sistema za automatsko identifikovanje i nadgledanje brodova (AIS) koji može da funkcioniše na morima širom sveta |
17 |
156.850 |
156.850 |
Komunikacija brod-brod |
Ovaj kanal se koristi samo za kategoriju službe komunikacije na brodu, osim na malim brodovima (manjim od 20 metara) kako je definisano u Code Européen des Voies de la Navigation Intérieure (CEVNI) |
77 |
156.875 |
156.875 |
Komunikacija |
Ovaj kanal se može koristi za komunikacije društvenog karaktera |
18 |
156.900 |
161.500 |
Nautičke informacije |
|
78 |
156.925 |
161.525 |
Nautičke informacije |
|
19 |
156.950 |
161.550 |
Nautičke informacije |
|
20 |
157.000 |
161.600 |
Nautičke informacije |
|
80 |
157.025 |
161.625 |
Nautičke informacije |
|
22 |
157.100 |
161.700 |
Nautičke informacije |
|
82 |
157.125 |
161.725 |
Nautičke informacije |
|
23 |
157.150 |
161.750 |
Nautičke informacije |
|
24 |
157.200 |
161.800 |
Nautičke informacije |
|
84 |
157.225 |
161.825 |
Nautičke informacije |
|
25 |
157.250 |
161.850 |
Nautičke informacije |
|
26 |
157.300 |
161.900 |
Nautičke informacije |
|
27 |
157.350 |
161.950 |
Nautičke informacije |
|
28 |
157.400 |
162.000 |
Nautičke informacije |
|
88 |
157.425 |
157.425 |
Nautičke informacije |
Ovaj kanal se koristi za specijalne događaje na privremenoj osnovi, uz obaveznu saglasnost nadležnih organa |
AIS 1 |
161.975 |
161.975 |
AIS |
Ovaj kanal se koristi za sistem za automatsko identifikovanje i nadgledanje brodova (AIS), koji može da funkcioniše na morima i na unutrašnjim plovnim putevima širom sveta |
AIS 2 |
162.025 |
162.025 |
AIS |
Ovaj kanal se koristi za sistem za automatsko identifikovanje i nadgledanje brodova (AIS), koji može da funkcioniše na morima i na unutrašnjim plovnim putevima širom sveta |
Tabela 4. Način korišćenja radio-frekvencija na unutrašnjim plovnim putevima Republici Srbiji
Na unutrašnjim plovnim putevima u Republici Srbiji radarska oprema koristi radiofrekvencijski opseg 9,2-9,5 GHz.
Svaka radio-stanica na brodu ili na drugom plovilu koja učestvuje u radiokomunikacijskoj službi na unutrašnjim plovnim putevima mora da ima pozivni znak, koji rešenjem donosi ministarstvo nadležno za poslove građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, zvanični naziv broda, ATIS (Automatic Transmitter Identification System, u daljem tekstu: ATIS) kod predajnika i MMSI (Maritime Mobile Service Identity, u daljem tekstu: MMSI) kod predajnika, ukoliko je na brodu ugrađena AIS (Automatic Identification System, u daljem tekstu: AIS) oprema.
ATIS kod predajnika je obavezan za sve VHF radio-stanice trajno instalirane na kopnu ili plovilu i prenosive VHF radio-stanice, koje se koriste na unutrašnjim plovnim putevima. ATIS kod predajnika treba da bude usklađen sa tehničkim uslovima iz Aneksa B standarda EN 300 698 Evropskog instituta za telekomunikacione standarde (European Telecommunications Standards Institute - ETSI).
MMSI kod predajnika je obavezan kod upotrebe sistema automatske identifikacije (AIS) za unutrašnje plovne puteve.
Dodelu ATIS koda i MMSI koda vrši Regulator.
Za sve brodove i plovila koja posećuju unutrašnje plovne puteve u Republici Srbiji, obavezna je upotreba ATIS koda u skladu sa odredbama Regionalnog dogovora.
Vlasnici ovih brodova, odnosno odgovorna lica na brodu, u obavezi su da opreme brod kompatibilnom opremom sa sistemom automatske identifikacije predajnika (ATIS), kao i da obezbede učitavanje ispravnog ATIS koda.
Izlazna snaga za mobilnu VHF opremu koja je trajno instalirana na kopnu ili plovilu, a koja se koristi na unutrašnjim plovnim putevima, mora biti podešena na vrednost između 0,5 i 25 W, s tim da:
1) mora biti omogućeno automatsko ograničavanje izlazne snage na vrednost između 0,5 i 1 W na radio-frekvencijama koje se koriste za komunikaciju sa broda na brod, sa broda do luke i za komunikaciju na brodu;
2) izlazna snaga za AIS opremu ne sme biti veća od 12,5 W;
3) izlazna snaga za nautičke informacije ne sme biti veća od 1 W.
Izlazna snaga za prenosivu VHF opremu, koja se koristi na unutrašnjim plovnim putevima mora biti podešena na vrednost između 0,5 i 6 W, s tim da:
1) mora biti omogućeno automatsko ograničavanja izlazne snage na vrednost između 0,5 i 1 W na radio-frekvencijama koje se koriste za komunikaciju sa broda na brod, sa broda do luke i za komunikaciju na brodu;
2) izlazna snaga za nautičke informacije ne sme biti veća od 1 W.
VHF oprema koja se koristi na unutrašnjim plovnim putevima mora da bude u skladu sa sledećim ETSI (European Telecommunications Standards Institute - ETSI) standardima:
1) EN 300 698 za VHF opremu trajno instaliranu na kopnu ili plovilu;
2) EN 301 178 za prenosivu VHF opremu;
3) EN 60945 deo pod nazivom "Pomorska navigaciona i radiokomunikaciona oprema i sistemi. Opšte odredbe - Metodi testiranja i traženi rezultati testiranja".
Na brodovima i drugim plovilima, osim radio-stanica u pomorskoj mobilnoj službi, dozvoljena je upotreba i radio-stanica u radionavigacijskoj i radiolokacijskoj službi (radar, AIS transponder, dubinomer i dr.).
Upotreba radio-stanica na plovilima dozvoljena je samo u svrhu osiguranja bezbednosti plovidbe, kao i za komunikaciju sa nadležnim lučkim kapetanijama.
Radio-stanica može raditi samo na dodeljenim radio-frekvencijama, osim u slučaju emitovanja znakova opasnosti, poziva, poruka i saopštenja koja se emituju u slučaju opasnosti za plovilo, kao i u slučaju elementarnih nepogoda, spasavanja ljudskih života i u drugim sličnim slučajevima kada je dozvoljena upotreba i druge radio-frekvencije, pod uslovom da se radi na način koji je najpogodniji da radio-stanica ostvari zadatak u vezi sa otklanjanjem opasnosti.
Na unutrašnjim plovnim putevima u Republici Srbiji nije dozvoljena funkcija praćenja dva kanala (dual watch) i upotreba digitalnog selektivnog pozivanja (DSC - Digital Selective Calling).
Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o načinu korišćenja radio stanica na domaćim i stranim vazduhoplovima, lokomotivama, brodovima i drugim plovilima ("Službeni glasnik RS", br. 60/11 i 68/11 - ispravka).
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".