PRAVILNIKO DODELI STANOVA PO OSNOVU STAMBENOG ZBRINJAVANJA KAO VIDA STAMBENE PODRŠKE ("Sl. list Grada Zrenjanina", br. 25/2024) |
Ovim Pravilnikom uređuju se uslovi i postupak dodele stanova koji su u javnoj svojini grada Zrenjanina (u daljem tekstu: Pravilnik), po osnovu stambenog zbrinjavanja, kao vida stambene podrške.
Stanovima u smislu ove odluke, smatraju se stanovi u okviru stambenih i stambeno-poslovnih zgrada za kolektivno stanovanje, stanovi u okviru porodičnih stambenih zgrada, porodične stambene zgrade, kao i poslovni prostori koji se koriste kao stanovi, koji su opredeljeni za stambeno zbrinjavanje, na kojima grad ima pravo javne svojine i koji ispunjavaju bezbednosne i higijensko-tehničke uslove za stanovanje.
Kontrolu korišćenja i upravljanje stanovima koji su opredeljeni za stambeno zbrinjavanje, vrši JP "Gradska stambena agencija" Zrenjanin.
Stambeno zbrinjavanje predstavlja privremeni smeštaj lica koje je državljanin Republike Srbije, a koje je bez stana, odnosno bez odgovarajućeg stana i koje ne može sopstvenim sredstvima da reši stambenu potrebu po tržišnim uslovima sebe i svoje porodično domaćinstvo.
II USLOVI, NAČIN I POSTUPAK STAMBENOG ZBRINJAVANJA
Nadležnost za sprovođenje postupka
Stambeno zbrinjavanje vrši se po hitnom postupku, na osnovu odluke Stambene komisije, bez sprovođenja postupka za dodelu stambene podrške propisanog Zakonom o stanovanju i održavanju zgrada ("Sl. glasnik RS", br. 104/2016 i 9/2020 - dr. Zakon - u daljem tekstu: Zakon).
Stambenu komisiju (u daljem tekstu: Komisija) obrazuje Skupština grada Zrenjanina.
Komisiju čine predsednik i četiri člana, koji imaju svoje zamenike.
Jedan član i jedan zamenik člana Komisije, imenuju se iz reda stručnih radnika zaposlenih u Centru za socijalni rad grada Zrenjanina, dok su ostali članovi i zamenici članova, predstavnici lokalne samouprave.
Komisija odlučuje većinom glasova prisutnih članova.
Komisija se imenuje na period od četiri godine.
O radu Komisije vodi se zapisnik, koji potpisuju svi prisutni članovi.
Stručne i administrativne poslove za potrebe Komisije, obavlja Odeljenje za imovinsko-pravne poslove i upravljanje imovinom - Odsek za stambene poslove.
Korisnici stambenog zbrinjavanja
Korisnik stambenog zbrinjavanja može biti lice koje je državljanin Republike Srbije, koje ima prijavljeno prebivalište na teritoriji grada Zrenjanina u momentu podnošenja zahteva, koje je bez stana, odnosno bez odgovarajućeg stana i koje ne može sopstvenim sredstvima da reši stambenu potrebu za sebe i svoje porodično domaćinstvo pod tržišnim uslovima, a naročito lice:
1) koje je beskućnik,
2) čiji je stan ili porodična kuća oštećena ili uništena usled elementarne i druge nepogode,
3) čijem je stanu ili porodičnoj kući usled dotrajalosti ili većeg oštećenja ugrožena stabilnost, tako da predstavlja neposrednu opasnost po život i zdravlje ljudi, za susedne objekte i za bezbednost saobraćaja, zbog čega su isti, od strane nadležnog inspekcijskog organa, zabranjeni za korišćenje,
4) koje je kao žrtva porodičnog nasilja napustilo svoje porodično domaćinstvo i nema sredstava da samostalno reši svoju stambenu potrebu,
5) lice bez stana koje je korisnik prava na novčanu socijalnu pomoć u smislu propisa koji uređuju socijalnu zaštitu.
Pod beskućnikom iz tačke 1) ovog člana, smatra se lice koje živi na javnim površinama, u privremenom smeštaju, u nesigurnom stambenom statusu (kratkotrajni boravak kod prijatelja, rođaka, nelegalno stanovanje ili stanovanje pod pretnjom iseljenja), kao i lice koje živi u objektima koji ne odgovaraju standardima kvalitetnog stanovanja (nehigijenska naselja i sl.).
Licem bez stana, smatra se lice koje nema u svojini/susvojini stan, odnosno porodičnu kuću na teritoriji Republike Srbije, odnosno koje ima u svojini/susvojini stan ili porodičnu kuću, ali koji je usled izuzetno narušenih porodičnih odnosa morao napustiti.
Licem bez odgovarajućeg stana, smatra se lice koje ima u svojini/susvojini stan ili porodičnu kuću, kome je usled dotrajalosti ili većeg oštećenja ugrožena stabilnost, tako da predstavlja neposrednu opasnost po život i zdravlje ljudi, za susedne objekte i za bezbednost saobraćaja, zbog čega je zabranjen za korišćenje aktom nadležnog inspekcijskog organa.
Granice prihoda kao uslov za stambeno zbrinjavanje
Pravo na stambeno zbrinjavanje ima lice, ukoliko njegovi prihodi/prihodi njegovog porodičnog domaćinstva ne prelaze iznose koji su Zakonom propisani kao granica prihoda za ostvarivanje prava na neprofitni zakup, kao vid stambene podrške.
Prilikom utvrđivanja granice prihoda, kao uslova za ostvarivanje prava na stambeno zbrinjavanje, uzima se prosečan mesečni prihod porodičnog domaćinstva ostvaren u periodu od šest meseci, koji prethode mesecu u kome se odlučuje o stambenom zbrinjavanju.
Pod odgovarajućim stanom, smatra se stan koji ispunjava uslove u pogledu opremljenosti osnovnim instalacijama, konstruktivne sigurnosti, kao i zaštite od spoljašnjih klimatskih uticaja i koji zadovoljava osnovne higijenske uslove, bliže propisane Zakonom.
Stanovi koji ispunjavaju uslove iz stava 1. ovog člana, utvrđuju se Planom rasporeda stanova u javnoj svojini grada Zrenjanina namenjenih za stambeno zbrinjavanje lica koja su bez stana odnosno bez odgovarajućeg stana (u daljem tekstu: Plan rasporeda stanova).
Plan rasporeda stanova donosi se za svaku kalendarsku godinu, najkasnije do kraja februara meseca za tekuću godinu.
Plan rasporeda stanova donosi Gradonačelnik.
Prilikom odlučivanja o dodeli stana, Komisija može dodeliti samo stan koji je obuhvaćen Planom rasporeda stanova, koji je u tom trenutku raspoloživ i koji po svojim prostornim karakteristikama najviše odgovara potrebama lica/porodičnog domaćinstva koje se stambeno zbrinjava.
Postupak stambenog zbrinjavanja
Postupak dodele stambenog zbrinjavanja pokreće se na osnovu pisanog zahteva lica koje je bez stana, odnosno bez odgovarajućeg stana, koji se podnosi Komisiji.
Uz zahtev, svako lice podnosi za sebe i članove svog porodičnog domaćinstva dokumentaciju, kojom se dokazuje postojanje okolnosti iz člana 5-7. ovog Pravilnika.
Pored dokumentacije iz prethodnog stava, Komisija u svakom konkretnom slučaju pribavlja izveštaj Centra za socijalni rad o stambenim, porodičnim i materijalnim prilikama podnosioca zahteva, kao i o neophodnosti stambenog zbrinjavanja.
O dodeli stana po osnovu stambenog zbrinjavanja, odlučuje Komisija donošenjem rešenja.
Rešenje o dodeli stana sadrži podatke o licu/članovima porodičnog domaćinstva koji će koristiti stan, podatke o stanu koji se dodeljuje, period na koji se stan dodeljuje, rok zaključenja ugovora o zakupu i sl.
Stambeno zbrinjavanje dodeljuje se na period od najviše godinu dana, počev od dana primopredaje stana, sa mogućnošću produženja.
Protiv rešenja Komisije, podnosilac zahteva može izjaviti žalbu Gradskom veću, u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja.
O žalbi iz stava 2. ovog člana, Gradsko veće odlučuje u roku od 30 dana od dana predaje žalbe.
Odluka Gradskog veća je konačna.
Na osnovu pravosnažnog rešenja Komisije, JP "Gradska stambena agencija" Zrenjanin, u ime i za račun grada, kao zakupodavca, zaključuje ugovor o zakupu stana na određeno vreme sa korisnikom stambenog zbrinjavanja, kao zakupcem, prema uslovima sadržanim u rešenju Komisije.
Za korišćenje stana iz stava 1. ovog člana, zakupac plaća neprofitnu zakupninu, pod uslovima i na način koji su određeni Zakonom, podzakonskim aktom, ugovorom o zakupu, kao i aktom nadležnog organa grada.
Lice kome je stan dodeljen, dužno je da u roku određenim rešenjem Komisije, zaključi ugovor o zakupu stana.
Ukoliko lice u ostavljenom roku svojom krivicom ne zaključi ugovor, smatraće se da je odustao od zaključenja ugovora o zakupu stana.
Zakup počinje da teče od dana primopredaje stana, a zakupodavac i zakupac dužni su da sačine zapisnik o primopredaji stana, koji naročito treba da sadrži opis stanja u kome se stan nalazi u trenutku primopredaje.
Obračun i naplatu neprofitne zakupnine, u ime i za račun grada, vrši JP "Gradska stambena agencija" Zrenjanin.
U slučaju smrti zakupca, članovi porodičnog domaćinstva koji su sa zakupcem koristili stan, nastavljaju sa korišćenjem tog stana, s tim što ugovor o zakupu zaključuje lice koje oni sporazumno odrede.
Zakupodavac može otkazati ugovor o zakupu stana:
1) ako zakupac bez saglasnosti zakupodavca, koristi stan za obavljanje poslovne delatnosti, izdaje stan u podzakup ili dozvoli korišćenje stana trećim licima koja nisu navedena u rešenju Komisije i ugovoru,
2) ako zakupac najmanje tri meseca uzastopno ne plati zakupninu, odnosno ako redovno ne izmiruje režijske troškove nastale korišćenjem stana,
3) ako zakupac/članovi njegovog domaćinstva, izazovu veću štetu u stanu ili zajedničkim delovima zgrade,
4) ako zakupac/članovi njegovog domaćinstva krše pravila kućnog reda,
5) ako zakupac prestane da koristi stan u periodu dužem od tri meseca,
6) ako zakupac/članovi njegovog domaćinstva steknu u svojinu stan/porodičnu kuću,
7) ako zakupac u stanu vrši prepravke, bez prethodno pribavljene saglasnosti zakupodavca,
8) ako se prihodi domaćinstva povećaju iznad najvećih prihoda utvrđenih članom 7. ovog Pravilnika.
Zakupodavac ne može otkazati ugovor o zakupu ukoliko prethodno nije pisanim putem opomenuo zakupca o uočenim nepravilnostima iz stava 1. ovog člana.
U slučaju otkaza ugovora o zakupu od strane zakupodavca, otkazni rok iznosi 90 dana od dana prijema obaveštenja o otkazu ugovora.
Zakupac može u svakom momentu, jednostranom izjavom, raskinuti ugovor o zakupu.
Zakupodavac ima pravo da na osnovu prethodne najave ili bez prethodne najave obiđe stan, proveri da li se stan koristi u skladu sa namenom i ugovorom o zakupu, kao i da proveri da li zakupac uredno izmiruje obaveze po osnovu naknade za korišćenje stana.
Zakupac nije ovlašćen da u stanu vrši bilo kakve prepravke i rekonstrukcije, bez pisane saglasnosti zakupodavca.
Po osnovu zaključenog ugovora o zakupu iz člana 11. ovog Pravilnika, zakupac ne može na stanu steći stanarsko pravo, pravo zakupa stana na neodređeno vreme, pravo na otkup stana u smislu Zakona o stanovanju, pravo preče kupovine, niti bilo koje drugo svojinsko pravo.
Zakupac zainteresovan za produžetak ugovora o zakupu, dužan je da u roku od 30 dana pre isteka ugovora, zakupodavcu dostavi pisani zahtev za produžetak ugovora o zakupu, uz dokumentaciju kojom se dokazuje i dalje postojanje okolnosti iz člana 5-7. ovog Pravilnika, kao i uz dokaz o izmirenim obavezama po osnovu zakupa i o izmirenim obavezama nastalih po osnovu korišćenja stana (struja, voda, grejanje i sl.).
Prilikom odlučivanja o zahtevu za produženje ugovora o zakupu, Komisija je dužna da ponovo pribavi izveštaj Centra za socijalni rad o trenutnim stambenim, porodičnim i materijalnim prilikama podnosioca zahteva, kao i o potrebi za daljim stambenim zbrinjavanjem.
Ugovor o zakupu neće biti produžen ukoliko:
1. je zakupac/član njegovog porodičnog domaćinstva u međuvremenu postao vlasnik stana/porodične kuće na teritoriji Republike Srbije,
2. se prihodi domaćinstva povećaju iznad najvećih prihoda utvrđenih članom 7. ovog Pravilnika,
3. iz izveštaja Centra za socijalni rad proizilazi da ne postoji potreba za daljim stambenim zbrinjavanjem.
Lice koje stan koristi bez pravnog osnova (ugovora o korišćenju/zakupu) duže od pet godina, može podneti zahtev Stambenoj komisiji za dodelu predmetnog stana u zakup na određeno vreme po osnovu stambenog zbrinjavanja.
Prilikom odlučivanja o zahtevu lica iz stava 1. ovog člana, Komisija pored ispunjenosti uslova iz člana 5-7. ovog Pravilnika, vodi računa i da podnosilac zahteva nema dugovanja po osnovu naknade za korišćenje stana.
III PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Zrenjanina".