ODLUKAO USLOVIMA I NAČINU REALIZACIJE PROGRAMA LOKALNOG EKONOMSKOG RAZVOJA GRADA POŽAREVCA ZA PERIOD OD 2024. DO 2026. GODINE, A U TOKU 2025. GODINE("Sl. glasnik grada Požarevca", br. 28/2024) |
Odlukom o uslovima i načinu realizacije Programa lokalnog ekonomskog razvoja Grada Požarevca za period od 2024. do 2026. godine, a u toku 2025. godine (u daljem tekstu: Odluka) uređuju se uslovi, način i postupak realizacije Programa lokalnog ekonomskog razvoja Grada Požarevca za period od 2024. do 2026. godine, koji će se realizovati u toku 2025. godine, (u daljem tekstu: "Program), kriterijumi za dodelu sredstava državne pomoći iz budžeta Grada Požarevca, praćenje realizacije projekata za koje su sredstva dodeljena u skladu sa ovom odlukom, kao i druga pitanja od značaja.
Ovom odlukom se uređuje de minimies državna pomoć.
Ulaganja predstavljaju imovinska prava koja ima ili kontroliše, direktno ili indirektno, strani ili domaći ulagač na teritoriji Grada Požarevca, a za čije sticanje ulagač angažuje sredstva (ulaganje u zgrade, proizvodne pogone, mašine i opremu, nove proizvodne kapacitete, postojeće proizvodne kapacitete u skladu sa zakonom kojim se uređuju strana ulaganja i drugim propisima).
Ulagač jeste svako pravno ili fizičko lice koje ulaže na teritoriji Grada Požarevca u skladu sa Zakonom o ulaganjima ("Službeni glasnik RS", br. 89/15 i 95/18).
Pojmovi čije je značenje određeno zakonom i drugim propisima kojima se uređuju ulaganja domaćih i stranih fizičkih lica imaju isto značenje u realizaciji Programa.
II INSTRUMENTI DODELE SREDSTAVA
Dodela sredstva iz budžeta Grada Požarevca za 2025. godinu po ovog odluci vršiće se putem dodele subvencija kao instrumenta dodele državne pomoći male vrednosti (de minimis pomoći).
De minimis državna pomoć koja se dodeljuje u skladu sa ovom Odlukom kumulira se sa drugim dobijenim sredstvima označenim kao de minimis državna pomoć, dodeljenim u tekućoj fiskalnoj godini i u prethodne dve fiskalne godine, do gornje granice od 23.000.000,00 dinara. Ova vrsta državne pomoći se može kumulirati sa drugim vrstama državne pomoći koja se dodeljuje za iste opravdane troškove samo do visine (intenziteta) državne pomoći koja predstavlja gornju granicu do koje se može dodeliti ukupan iznos državne pomoći. Ukoliko ova vrsta državne pomoći nije dodeljena za određene opravdane troškove ili se njima ne može pripisati, može se kumulirati sa drugim kategorijama državne pomoći u skladu sa pripadajućim pravilima o državnoj pomoći.
De minimis pomoć se ne može dodeli:
• za podsticanje izvoza, odnosno za delatnosti koje direktno utiču na obim izvoza, uspostavljanje i funkcionisanje distributivne mreže ili za pokriće drugih tekućih rashoda (operativnih troškova) privrednog subjekta povezanih sa izvoznim aktivnostima i
• za davanje prednosti domaćim proizvodima u odnosu na uvozne proizvode.
Pomoć za pokriće troškova učestvovanja na sajmovima, odnosno za nadoknadu troškova izrade studija ili pružanja savetodavnih usluga potrebnih za uvođenje novog ili postojećeg proizvoda na novom tržištu u drugoj državi ne smatra se pomoći za podsticanje izvoza.
De minimis pomoć može da se dodeli jednom učesniku na tržištu u visini do 23.000.000,00 dinara u bilo kom periodu u toku tri uzastopne fiskalne godine, pri čemu trogodišnji period obuhvata tekuću i prethodne dve fiskalne godine.
Učesniku na tržištu koji obavlja delatnost drumskog prevoza tereta de minimis pomoć može da se dodeli u visini do 11.500.000,00 dinara u bilo kom periodu u toku tri uzastopne fiskalne godine i ta de minimis pomoć ne sme da se koristi za kupovinu vozila radi obavljanja delatnosti drumskog prevoza tereta.
Učesnik na tržištu koji pored delatnosti drumskog prevoza tereta, obavlja i druge delatnosti na koje se primenjuje gornja granica od 23.000.000,00 dinara, može dobiti de minimis pomoć u visini do 23.000.000,00 dinara za te druge delatnosti u periodu od tri uzastopne fiskalne godine, ako davalac pomoći, razdvajanjem delatnosti ili troškova, osigura da se za delatnost drumskog prevoza tereta neće dodeliti iznos koji je viši od 11.500.000,00 dinara u tri uzastopne fiskalne godine i da se nijedna de minimis pomoć neće koristiti za kupovinu vozila za obavljanje delatnosti drumskog prevoza tereta.
Delatnost drumskog prevoza tereta obuhvata usluge komercijalnog prevoza tereta, za naknadu ili kroz najam, a ne obuhvata usluge selidbe, poštanske ili kurirske usluge, kao i prikupljanje ili obradu otpada.
Gornja granica de minimis pomoći primenjuje se bez obzira na instrument, namenu i davaoca de minimis pomoći.
De minimis pomoć se smatra dodeljenom u trenutku kada je učesnik na tržištu stekao zakonsko pravo na primanje pomoći, nezavisno od datuma isplate de minimis pomoći učesniku na tržištu.
De minimis pomoć koja se dodeljuje u obliku bespovratnih novčanih sredstava izražava se u bruto iznosu, tj. iznosu pre odbitka poreza i drugih naknada.
Ako se de minimis pomoć ne dodeljuje u obliku bespovratnih sredstava, iznos de minimis pomoći mora biti izražen u obliku bespovratnih novčanih sredstava, tj. u njihovoj (bruto) novčanoj protivvrednosti.
De minimis pomoć koja se isplaćuje u više rata diskontuje se na vrednost pomoći u trenutku dodele, pri čemu se za diskontovanje koristi diskontna stopa koja važi u trenutku dodele.
De minimis pomoć je transparentna ako je moguće unapred izračunati tačan iznos bruto novčane protivvrednosti pomoći bez potrebe za procenom rizika.
Kriterijum transparentnosti ispunjavaju sledeći oblici dodele de minimis pomoći:
1) subvencija i subvencionisana kamatna stopa na kredite;
2) dokapitalizacija;
3) mere rizičnog finansiranja u obliku vlasničkog kapitala ili u obliku kapitala sličnom vlasničkom;
4) drugi instrumenti, osim kredita i garancija.
De minimis pomoć koja se dodeljuje u skladu sa ovom uredbom kumulira se sa drugim de minimis pomoćima, dodeljenim u tekućoj i u prethodne dve fiskalne godine, do gornje granice utvrđene u članu 4. ove uredbe.
De minimis pomoć koja se dodeljuje može da se kumulira i sa de minimis pomoćima u obliku naknade za pružanje usluga od opšteg ekonomskog interesa dodeljenim u tekućoj i u prethodne dve fiskalne godine u visini do 57.500.000,00 dinara.
Kumulacija iz st. 1. i 2. ovog člana vrši se sabiranjem svih iznosa de minimis pomoći koja je po bilo kom osnovu dodeljena u tekućoj i u prethodne dve fiskalne godine.
Programom lokalnog ekonomskog razvoja Grada Požarevca za period od 2024. do 2026. godine, kao i ovom Odlukom predviđene su dve programske mere:
1. Podsticanje zapošljavanja.
Ova mera se realizuje kroz Lokalni akcioni plan zapošljavanja Grada Požarevca za 2025.godinu, putem koga se definišu ciljevi i prioriteti politike zapošljavanja, utvrđuju programi i mere koji će se realizovati u skladu sa raspoloživih finansijskih sredstvima, kao i uslovi, način i postupak sprovođenja istih. Sprovođenje Lokalnog akcionog plana zapošljavanja Grada Požarevca se sprovodi uz tehničku podršku Nacionalne službe za zapošljavanje. Dodela sredstva po ovoj meri vršiće se Javnim konkursom koji će se objaviti za svaku od predviđenih mera aktivne politike zapošljavanja, a koji će sačiniti Nacionalna služba zapošljavanja - Filijala Požarevac u saradnji sa nadležnim odeljenjem Gradske uprave Grada Požarevca. Prethodnu saglasnost na tekstove javnih konkursa za mere aktivne politike zapošljavanja daje Savet za zapošljavanje Grada Požarevca.
2. Podsticanje konkurentnosti.
Ova mera se realizuje putem sledećih podmera:
2.1. Podrška učešću na sajmovima
Grad može dodeliti sredstva privrednom subjektu za učestvovanje na sajmovima, kroz sufinansiranje dela troškova.
Opravdani troškovi odnose se na troškove učestvovanja na sajmovima.
Grad Požarevac će sufinansirati 50% dela opravdanih troškova. Jedan privredni subjekt može se prijaviti za učešće na jednom sajmu, a jedan privredni subjekat može konkurisati za ovu meru samo jednom u toku trajanja ovog Programa. Rok za realizaciju ovog instrumenta je najduže godinu dana.
Preduzetnici kojima su dodeljena bespovratna sredstva državne pomoći za ovu meru u iznosu do
1.000.000,00 dinara u obavezi su da Gradu Požarevcu kao sredstvo obezbeđenja dostave dve menice i to jednu na ime povraćaja celokupnog iznosa dodeljenih sredstava, a drugu za dobro, kvalitetno i u roku ispunjenje ugovornih obaveza, u visini od 10% od vrednosti dodeljenih sredstava. Ukoliko su preduzetnicima dodeljena bespovratna sredstva u iznosu većem od 1.000.000,00 dinara, u obavezi su da kao sredstvo obezbeđenja dostave bankarsku garanciju za dobro izvršenje posla u visini celokupnog iznosa dodeljenih sredstava i jednu menicu za ispunjenje ugovornih obaveza u visini od 10% od vrednosti dodeljenih sredstava.
Privredni subjekti sa svim ostalim oblicima organizovanja, bez obzira na visinu dodeljenih sredstava državne pomoći, dužni su da kao sredstvo obezbeđenja dostave bankarsku garanciju za dobro izvršenje posla i jednu menicu za ispunjenje ugovornih obaveza u visini od 10% od vrednosti dodeljenih sredstava.
Način prenosa dodeljenih sredstava i dinamika trošenja istih biće definisani Ugovorom koji će Grad Požarevca zaključiti sa korisnikom sredstva podsticaja.
2.2. Dobijanja međunarodnih sertifikata sa ciljem omogućavanja izlaska domaćih kompanija na inostrana tržišta kao i poboljšanje kvaliteta upravljanja delatnošću
Grad Požarevac može dodeliti podsticaj privrednom subjektu za sufinansiranje troškova sticanja međunarodnih sertifikata sa ciljem omogućavanja izlaska domaćih kompanija na inostrana tržišta kao i poboljšanje kvaliteta upravljanja delatnošću, ukoliko se odgovarajućim biznis planom i analizom nedvosmisleno dokaže isplativost takvog ulaganja tj. nužnost sticanja ovakvog sertifikata za izlazak na inostrano tržište kao i za poboljšanje kvaliteta upravljanja delatnošću.
Iznos ovog sufinansiranja je do 50% troškova sertifikacije za velike privredne subjekte, za srednje do 60%, a za mikro i male privredne subjekte i preduzetnike do 70%.
Pod troškovima sertifikacije podrazumeva se trošak angažovanja sertifikacione kuće-tela, institucija ili preduzeća koja se nalaze na listi priznatih izdavaoca sertifikata.
Preduzetnici kojima su dodeljena bespovratna sredstva državne pomoći za ovu meru u iznosu do 1.000.000,00 dinara u obavezi su da Gradu Požarevcu kao sredstvo obezbeđenja dostave dve menice i to jednu na ime povraćaja celokupnog iznosa dodeljenih sredstava, a drugu za dobro, kvalitetno i u roku ispunjenje ugovornih obaveza, u visini od 10% od vrednosti dodeljenih sredstava. Ukoliko su preduzetnicima dodeljena bespovratna sredstva u iznosu većem od 1.000.000,00 dinara, u obavezi su da kao sredstvo obezbeđenja dostave bankarsku garanciju za dobro izvršenje posla u visini celokupnog iznosa dodeljenih sredstava i jednu menicu za ispunjenje ugovornih obaveza u visini od 10% od vrednosti dodeljenih sredstava.
Privredni subjekti sa svim ostalim oblicima organizovanja, bez obzira na visinu dodeljenih sredstava državne pomoći, dužni su da kao sredstvo obezbeđenja dostave bankarsku garanciju za dobro izvršenje posla i jednu menicu za ispunjenje ugovornih obaveza u visini od 10% od vrednosti dodeljenih sredstava.
2.3. Obezbeđivanje sredstava za rekonstrukciju, dogradnju postojećih ili izgradnju novih proizvodnih kapaciteta
Grad Požarevac može dodeliti subvenciju privrednom subjektu u vidu sufinansiranja neophodnog građevinskog materijala za izgradnju novih proizvodnih objekata, rekonstrukciju i dogradnju postojećih, kao i adaptaciju postojećih objekata u proizvodne, u iznosu do 100 evra po metru kvadratnom bruto površine u osnovi objekta - prostora namenjenog proizvodnji, koji je neophodan za proširenje postojećeg ili započinjanje novog proizvodnog procesa ili proizvodne usluge ili proizvodno - zanatske delatnosti.
Za izvođenje radova na izgradnji, rekonstrukciji, dogradnji ili adaptaciji proizvodnog objekta, neophodno je obezbediti pravnosnažnu građevinsku dozvolu, odnosno rešenje o odobrenju za izvođenje radova a Biznis planom moraju biti predviđeni završetak izvođenja radova i pribavljanje upotrebne dozvole u roku koji ne može biti duži od tri godine od dana dobijanja sredstava iz podsticaja.
Takođe, uz Biznis plan mora biti dostavljena i odgovarajuća projektno-tehnička dokumentacija u kojoj je jasno opisana vrsta i količina neophodnog građevinskog materijala, odnosno predmer i predračun radova koji je sastavni deo projektne tehničke dokumentacije. Uz ostalu, prethodno definisanu konkursnu dokumentaciju, privredni subjekt posebno, kroz Biznis plan koji se odnosi na korišćenje objekta koji je u gradnji, mora navesti podatke da li i kako proizvodni objekat utiče na zapošljavanje novih radnika, na povećanje izvoza i ukupne performanse preduzeća.
Privredni subjekt koje konkuriše za ovaj podsticaj mora biti kumulativno vlasnik i zemljišta i objekta ukoliko se izvode radovi na adaptaciji, rekonstrukciji i/ili dogradnji postojećeg, odnosno, vlasnik zemljišta ukoliko se gradi novi objekat.
Proces proizvodnje privrednog subjekta koji je dobio podsticaj iz ove mere, mora biti u poslovnim prostorijama koje su predmet izgradnje minimum pet godina od momenta sticanja upotrebne dozvole.
Maksimalan iznos subvencije po jednom privrednom subjektu je do 5.000.000,00 dinara u jednoj godini i samo jednom se može konkurisati za isti objekat.
Privredni subjekat kome su dodeljena sredstva subvencije po ovoj meri, u obavezi je da odmah po realizaciji projekta, dostavi Komisiji za nadzor i organizacionoj jedinici Gradske uprave Grada Požarevca nadležnoj za lokalno ekonomski razvoj za poseban izveštaj nadzornog organa i odgovornog izvođača radova kao dokaz o izvršenju svoje obaveze.
Opisana mera ima cilj da jača konkurentne prednosti mikro i malih privrednih subjekata i preduzetnika, koji na ovaj način indirektno dobijaju šansu za konkurentsku utakmicu sa velikim igračima, koji mnogo lakše dolaze do kapitala za proizvodne kapacitete.
Kao meru obezbeđenja za Grad Požarevac privredni subjekt je u obavezi da dostavi bankarsku garanciju za dobro izvršenje posla u visini celokupnog iznosa dodeljenih sredstava i jednu menicu za ispunjenje ugovornih obaveza u visini od 20% od vrednosti dodeljenih sredstava.
2.4. Sufinansiranje nabavke osnovnih sredstava
Cilj ove mere je podrška privrednim subjektima u redovnom poslovanju radi unapređenja proizvodnje, širenja delatnosti ili poboljšanja usluga.
Grad Požarevac može sufinansirati nabavku opreme, mašina, alata, teretnih vozila (izuzev kamiona - BA oblika karoserije) za sopstvene potrebe, maksimalne nosivosti do 3,5 t, kao i drugih manipulativnih transportnih sredstva (viljuškari, paletari i dr. za potrebe utovara, istovara, premeštanja).
Grad neće sufinansirati nabavku sitnog inventara čiji je rok upotrebe kraći od godinu dana.
Ovom merom predviđena je i mogućnost zamene dotrajalih mašina i opreme novijim ukoliko privredni subjekat ima potrebe za tim. Ako privredni subjekat konkuriše za sredstva za nabavku polovnih mašina i opreme, ona može biti i starija od 5 godina ukoliko se biznis planom to pokaže kao opravdano (bolje performanse mašine, ušteda energije, jednostavnije održavanje i nabavka rezervnih delova i sl.)..
Ukoliko privredni subjekat konkuriše za sufinansiranje nabavke teretnih vozila za sopstvene potrebe (osim kamiona - BA oblika karoserije), nosivosti do 3,5 t, sa kao i drugih manipulativnih transportnih sredstva (viljuškari, paletari i dr. za potrebe utovara, istovara, premeštanja), isto ne može biti starije od 7 godina.
Privredni subjekat dužan je da prilikom prijave na javni konkurs dostavi Biznis plan kojim pojašnjava na koji način će nabavljena mašina ili oprema pomoći, alati, dostavno ili transportno sredstvo koje se koristi u procesu proizvodnje ili pružanju usluge, unaprediti poslovanje, odnosno proširenje proizvodnje, poboljšanja usluge, unapređenje uslova rada ili zapošljavanje novih radnika.
Sve nabavljeno ne sme se otuđiti najmanje dve godine. Takođe, korisnik je u obavezi da nakon odobrenja sredstva za ovu meru, posluje najmanje dve godine u skladu sa dostavljenim biznis planom.
Po ovom instrumentu privrednom subjektu se mogu dodeliti sredstva u maksimalnom iznosu do 1.500.000,00 dinara. Sufinansiranje je moguće u visini do 50% za velike, do 60% za srednje i do 70% za male/mikro/ preduzetnike.
Preduzetnici kojima su dodeljena bespovratna sredstva državne pomoći za ovu meru u iznosu do 1.000.000,00 dinara u obavezi su da Gradu Požarevcu kao sredstvo obezbeđenja dostave dve menice i to jednu na ime povraćaja celokupnog iznosa dodeljenih sredstava, a drugu za dobro, kvalitetno i u roku ispunjenje ugovornih obaveza, u visini od 10% od vrednosti dodeljenih sredstava. Ukoliko su preduzetnicima dodeljena bespovratna sredstva u iznosu većem od 1.000.000,00 dinara, u obavezi su da kao sredstvo obezbeđenja dostave bankarsku garanciju za dobro izvršenje posla u visini celokupnog iznosa dodeljenih sredstava i jednu menicu za ispunjenje ugovornih obaveza u visini od 10% od vrednosti dodeljenih sredstava.
Privredni subjekti sa svim ostalim oblicima organizovanja, bez obzira na visinu dodeljenih sredstava državne pomoći, dužni su da kao sredstvo obezbeđenja dostave bankarsku garanciju za dobro izvršenje posla i jednu menicu za ispunjenje ugovornih obaveza u visini od 10% od vrednosti dodeljenih sredstava.
IV IZVORI I NAMENA SREDSTAVA, PRAVO UČEŠĆA U POSTUPKU DODELE SREDSTAVA, VISINA SREDSTAVA, USLOVI ZA REALIZACIJU PROGRAMA
Sredstva za realizaciju ove odluke (u daljem tekstu: sredstva) planirana su Odlukom o budžetu Grada Požarevca za 2025. godinu u ukupnom iznosu od 25.000.000,00 dinara.
Sredstva dodeljena po ovom Odlukom se moraju utrošiti do kraja tekuće budžetske godine, osim u slučajevima kada je predviđena isplata u više rata, a u skladu sa Biznis planom koji privredni subjekti dostavljaju prilikom konkurisanja na javni poziv.
Pravo na učestvovanje u postupku dodele sredstava
Posebno želja i težnja je da se kroz dodelu sredstva državne pomoći po ovoj odluci podstaknu investicije lokalnih privrednih subjekata sa teritorije Grada Požarevca u nove proizvode i nove delatnosti, te da se najpre podrže privredne subjekte koji obavljaju delatnost u sektoru prehrambene industrije (shodno predviđenoj meri 4.1.6 Privlačenje investitora u sektoru prehrambene industrije u okviru Plana razvoja Grada Požarevca za period 2023-2030. godina), a zatim i u svim proizvodnim delatnostima, proizvodno zanatskim delatnostima, starim zanatima, prerađivačkim delatnostima, IKT sektoru, kao i privrednim subjektima koji u ranijim godinama nisu koristili sredstva subvencije Grada Požarevca iz Programa lokalnog ekonomskog razvoja, kao i onima koji kroz realizaciju projekta prikažu novo zapošljavanje radnika.
Pravo na učestvovanje u postupku dodele sredstava po ovom Programu imaju svi investitori-privredni subjekti koji imaju sedište na teritoriji grada Požarevca (mikro, mala, srednja preduzeća i velika preduzeća i preduzetnici) a koji imaju investicione projekte i projekte kojima se podstiče konkurentnost u sektorima za koje se u skladu sa Programom lokalnog ekonomskog razvoja obezbeđuju sredstva i to na način i pod sledećim uslovima:
- Da u trenutku isplate državne pomoći imaju sedište na teritoriji Grada Požarevca.
- Da u roku od dve godine pre podnošenje prijave nije izrečena pravosnažna mera zabrane obavljanja delatnosti.
- Da vlasnici i odgovorna lica privrednog subjekta nisu pravosnažno osuđivana i da se protiv njih ne vodi krivični postupak za krivična dela protiv privrede.
- Da nije u grupi povezanih lica u kojima su neki od članova veliki privredni subjekti.
- Da je od dana objavljivanja javnog poziva izmirio dospele obaveze prema Republici Srbiji i prema Gradu Požarevcu po osnovu izvornih javnih prihoda i lokalnih javnih prihode.
- Da prema evidenciji Centralnog registra obaveznog socijalnog osiguranja o broju zaposlenih lica na dan podnošenja prijave ima određen broj zaposlenih u zavisnosti od veličine privrednog subjekta.
- Da u periodu od pet godinu dana od dana objavljivanja javnog poziva tekući računi kod poslovnih banaka nisu bili u blokadi duže od ukupno 6 meseci.
- Da prema evidenciji Centralnog registra obaveznog socijalnog osiguranja o broju zaposlenih lica na dan objavljivanja javnog poziva ima najmanje jedno zaposleno lice na neodređeno vreme u prethodne tri godine, uključujuči vlasnika/preduzetnik.
- Da je kumulacija dodeljene državne pomoći do maksimalno dozvoljenih iznosa i intenziteta u skladu sa Zakonom o kontroli državne pomoći ("Službeni glasnik RS", broj 73/19), Uredbom o uslovima i kriterijumima usklađenosti regionalne državne pomoći ("Službeni glasnik RS", br. 23/21), Uredbom o pravilima i uslovima za dodelu pomoći male vrednosti (de minimis pomoći) ("Službeni glasnik RS", br. 23/21) i drugim podzakonskim aktima kojima se uređuje kontrola državne pomoći.
- Da nije pokrenut stečajni postupak i postupak likvidacije.
- Da u skladu sa članom 6. Uredbe o uslovima i kriterijumima usklađenosti držane pomoći za sanaciju i rekonstrukciju učesnika na tržištu u teškoćama ("Službeni glasnik RS", br. 62/21) nisu u teškoćama.
Svi privredni subjekti, koji imaju pravo dodele sredstava državne pomoći po ovoj odluci, a koji iskažu potrebu zapošljavanja novih radnika, imaju obavezu da zaposle radnike isključivo sa teritorije Grada Požarevca, a ukoliko na tržištu rada nema kvalifikovane radne snage, uz dostavljanje odgovarajuće izjave i potvrde Nacionalne službe za zapošljavanje filijala Požarevac, mogu da zaposle i radnike sa teritorije drugih jedinica lokalne samouprave.
Privredni subjekt koji podnosi prijavu na Javni poziv za dodelu sredstva iz neke od podmera u okviru mere 2. ove Odluke, može u jednoj kalendarskoj godini konkurisati samo jednu podmeru.
Izuzimanje od prava na dodelu sredstava
Od prava na dodelu sredstava izuzimaju se privredni subjekti:
• koji sredstva ne mogu dobiti iz budžeta Republike u skladu sa zakonom i drugim propisima,
• privrednim subjektima koji obavljaju delatnosti u sektorima čelika, uglja, sintetičkih vlakana, saobraćaja, energetike, finansijskih delatnosti, osiguranja, upravljačkih delatnosti i savetovanja: kao i privrednim subjektima u teškoćama, odnosno onim privrednim subjektima koji nisu bili u teškoćama u smislu člana 2. stav 1. tačka 5) Uredbe o pravilima za dodelu državne pomoći ("Službeni glasnik RS", br. 13/10, 100/11, 91/12, 37/13, 97/13 i 119/14) na dan 31. decembra 2019. godine.
• koji nisu izmirili prethodne obaveze prema budžetu Grada Požarevcu i Republike Srbije i protiv kojih se vode postupci pred sudom,
• kod kojih je broj zaposlenih smanjen za 10% i više za poslednjih 12 meseci pre podnošenja prijave na javni poziv u odnosu na prosečan broj zaposlenih u navedenom periodu,
• u kojima Republika Srbija, autonomna pokrajina ili jedinica lokalne samouprave ima učešća u vlasništvu,
• koji su u obavezi povraćaja nedozvoljene države pomoći,
• kojima je bio raskinut ugovor o dodeli sredstva podsticaja, osim u slučaju sporazumnog raskida ugovora,
• čija je pretežna delatnost registrovana u oblasti primarne poljoprivredne proizvodnje,
• čija je pretežna delatnost registrovana u oblasti trgovine (maloprodaja i velikoprodaja),
• koji obavljaju delatnost u okviru proizvodnje i prodaje oružja i vojne opreme, organizovanja igara i lutrije na sreću i sličnih delatnosti, kao i u okviru proizvodnje i prometa bilo kojih proizvoda ili aktivnosti koje se prema domaćim propisima ili međunarodnim konvencijama i sporazumima smatraju zabranjeni.
Povezani privredni subjekti ne mogu biti korisnici sredstava koja se dodeljuju po ovom programu. Povezani privredni subjekti su privredni subjekti između kojih postoji neki od sledećih odnosa:
1) Jedan privredni subjekt ima većinu glasačkih prava akcionara ili članova u drugom privrednom subjektu;
2) Jedan privredni subjekt ima pravo da imenuje ili razreši većinu članova uprave ili nadzornog odbora u drugom privrednom subjektu;
3) Jedan privredni subjekat ima dominantan uticaj u drugom privrednom subjektu na osnovu ugovora zaključenog s tim drugim privrednim subjektom ili odredbe u statutu tog drugog privrednog subjekta;
4) Jedan privredni subjekt, koji je akcionar ili član u drugom privrednom subjektu, samostalno kontroliše, na osnovu dogovora sa ostalim akcionarima ili članovima u tom drugom privrednom subjektu, većinu glasačkih prava akcionara ili članova u tom drugom privrednom subjektu.
Dominantan uticaj u drugom privrednom subjektu ne postoji ako institucionalni ulagači, uključujući regionalne razvojne fondove nisu neposredno ili posredno uključeni u upravljanje tim drugim privrednim subjektom, bez obzira na njihova prava koja imaju kao vlasnici kapitala.
Povezani privredni subjekti su i oni privredni subjekti između kojih postoji, preko jednog ili više privrednih subjekata, neki od prethodno opisanih odnosa kao i privredni subjekti koji imaju jednog ili više institucionalnih ulagača, uključujući i regionalne razvojne fondove.
Povezani privredni subjekti su i oni privredni subjekti između kojih postoji, preko jednog fizičkog lica ili grupe fizičkih lica koja posluju zajedno, neki od prethodno opisanih odnosa u tačkama 1, 2, 3 i 4, ako privredni subjekti svoju delatnost ili deo svoje delatnosti obavljaju na istom relevantnom tržištu ili na susednim tržištima.
Prilikom određivanja veličine privrednog subjekta i njegove povezanosti sa drugim privrednim subjektima Grad Požarevac kao davalac državne pomoći će se voditi propisanim uslovima u Uredbi o pravilima za dodelu državne pomoći i Uredbi o pravilima i uslovima za dodelu pomoći male vrednosti (de minimis pomoći) ("Službeni glasnik RS", broj 23/21).
Dodela sredstava po ovoj Odluci vrši se na osnovu Odluke o raspisivanju Javnog poziva, koju donosi Gradsko veće Grada Požarevca, na predlog Komisije za dodelu sredstava.
Vreme trajanja Javnog poziva je 60 dana od dana donošenja odluke o raspisivanju istog.
Javni poziv naročito sadrži:
1) instrument dodele sredstava koje obezbeđuje grad, opravdane troškove i uslove koje korisnik treba da ispuni, kao i osnov po kome se sredstva državne pomoći dodeljuju,
2) internet stranicu na kojoj se može izvršiti uvid u odredbe odluke o raspisivanju javnog poziva i pratećih akata,
3) adresu na kojoj se mogu dobiti obaveštenja u vezi sa učestvovanjem na javnom pozivu i podatke o licu za kontakt;
4) adresu na koju se dostavljaju prijave;
5) trajanje javnog poziva;
6) sredstva obezbeđenja;
7) druge informacije od značaja i interesa za investitore i korisnike sredstava.
Javni poziv se objavljuje na zvaničnoj internet stranici Grada Požarevca www.pozarevac.rs kao i u lokalnom Listu "Reč naroda".
Način podnošenja prijave na javni poziv
Prijavu na Javni poziv (u daljem tekstu: Prijava) čine Obrazac prijave i prateća dokumentacija koja se uz njega podnosi.
Obrazac prijave na Javni poziv (u daljem tekstu: Obrazac prijave) sačinjava Odeljenje za investicije, lokalni ekonomski razvoj i poljoprivredu i zaštitu životne sredine, a predlaže ga Komisija za dodelu sredstava, u skladu sa uslovima i kriterijumima za dodelu sredstava utvrđenih ovom odlukom, a saglasnost na tekst istog daje Gradsko veće Grada Požarevca.
Obrazac prijave mora da sadrži podatke kojima se obezbeđuju uslovi za uporedivost podataka koji su u njoj sadržani sa potrebama postupka ocene svih projekata i postupka kontrole ugovornih obaveza koje je korisnik državne pomoći dužan da izvršava.
Obrazac prijave na Javni poziv se može preuzeti sa zvanične internet stranice Grada Požarevca www.pozarevac.rs kao i u pisarnici Gradske uprave Grada Požarevca, u kancelariji broj 9, u ul. Drinska br. 2.
Prijava se podnosi na srpskom jeziku.
U prijavi je potrebno navesti sve tražene podatke.
Prijava na Javni poziv se podnosi Gradskom veću Grada Požarevca, na adresu: ul. Drinska br. 2, 12 000 Požarevac, u zatvorenoj koverti, sa naznakom "Prijava za Javni poziv za dodelu bespovratnih sredstava državne pomoći iz budžeta Grada Požarevac za 2025.godinu, a u okviru Programa lokalnog ekonomskog razvoja Grada Požarevac za period 2024. do 2026.godine". Na poleđini koverte navesti tačne podatke i adresu pošiljaoca prijave.
Prijava na Javni poziv se može podneti putem pošte ili neposredno na pisarnici Gradske uprave Grada Požarevca.
Danom podnošenja prijave smatra se dan prijema Prijave od strane pisarnice Gradske uprave Grada Požarevca.
Prijave poslate na bilo koji drugi način, faksom, elektronskom poštom i dr. ili na pogrešnu adresu neće biti razmatrane.
Ukoliko se prijava podnese nakon roka na koji je Javni poziv raspisan ista će se smatrati neblagovoremena.
Ukoliko Prijava ima nedostatke koje sprečavaju postupanje po njoj ista je neuredna.
Nije moguće naknadno upotpuniti prateću dokumentaciju koja nedostaje.
Ako podnosilac Prijave uz istu ne podnese svu potrebnu prateću dokumentaciju Prijava će se smatrati nepotpuna.
Ako podnosilac Prijave ne ispunjava uslove po ovom Javnom pozivu ili spada u privredne subjekte koji se izuzimaju od prava na dodelu sredstava, Prijava je nedopuštena.
Prijava i priložena dokumentacija ne vraćaju se podnosiocu Prijave.
Prateća dokumentacija uz Prijavu
Prateća dokumentacija koja se podnosi uz Obrazac prijave, obavezno obuhvata:
1. Biznis plan i pismo o namerama, koji u slučaju odobrenje sredstava po Javnom pozivu čini sastavni deo Ugovora, a u kome se moraju jasno navesti bitni elementi za analizu kvaliteta investicionog:
1. reference investitora (prepoznatljivost na tržištu, reference klijenata,
2. dosadašnja iskustva i uspešnost u realizaciji investicionih projekat,
3. efekti investicije na zaposlene (obuke zaposlenih i prosečna visina zarada), ukoliko postoji potreba,
4. prethodni i planirani obim ukupnog prometa (pre i nakon investicionog projekta),
5. finansijsko-tržišna ocena investicionog projekta (izvori finansiranja, likvidnost, profitabilnost, period povraćaja investicije i dr.),
6. jasan zahtev za dodelu sredstava (naziv i veličinu učesnika na tržištu, opis projekta, datum početka i kraja projekta, planiran broj novozaposlenih, faze zapošljavanja, lokaciju projekta, pregled troškova projekta, instrument i iznos državne pomoći sa detaljnim opisom elemenata direktne investicije za čiju realizaciju se konkuriše);
2. izvod registrovanih finansijskih izveštaja investitora za prethodne 2 godine poslovanja, sa nalazom ovlašćenog revizora (ako postoji zakonska obaveza pribavljanja nalaza ovlašćenog revizora);
3. original ili overena fotokopija izvoda iz Registra privrednih subjekata;
4. pisana izjava da za realizaciju istog investicionog projekta, odnosno za iste opravdane troškove nije dodeljena državna pomoć, a ako jeste, ili ukoliko je aplicirao za sredstva kojima se realizuje mera podsticanje konkurentnosti, obavezuje se da podnese pisanu izjavu po kom osnovu i u kom obliku i iznosu mu je dodeljena državna pomoć iz budžeta Republika Srbije, autonomne pokrajine ili jedinice lokalne samouprave, a sve ne starije od 30 dana;
5. potvrda o izmirenju obaveza po osnovu poreza i doprinosa u Republici Srbiji;
6. potvrdu o izmirenju izvornih javnih prihoda i lokalnih javnih prihoda koju izdaje Odeljenje lokalne poreske administracije Gradske uprave Grada Požarevca, ne starije od 30 dana;
7. potpisana Izjavu o saglasnosti da Odeljenje za investicije, lokalni ekonomski razvoj i poljoprivredu i zaštitu životne, može da vrši uvid, pribavlja i obrađuje podatke o činjenicama o kojima se vodi službena evidencija kada je to neophodno za odlučivanje, osim ako podnosilac prijave izričito izjavi da će te podatke pribaviti sam;
8. Izjava da nije u grupi povezanih lica u kojoj su neki od članova veliki privredni subjekti;
9. Potvrdu Privrednog suda/Prekršajnog suda da privrednom subjektu nije izrečena pravosnažna mera zabrane obavljanja delatnosti u roku od 2 godine pre podnošenja prijave na Javni poziv (dokaz ne sme biti stariji od 30 dana od dana objavljivanja Javnog poziva);
10. Izjavu da odgovorno lice ulagača i korisnika sredstava nije pravosnažno osuđivano za krivična dela protiv privrede;
11. Izjavu da odgovorno lice ulagača i korisnika sredstava nije pravosnažno osuđivano za krivična dela protiv prava po osnovu rada;
12. Uverenje osnovnog/višeg suda da protiv lica nije pokrenut krivični postupak (u slučaju privrednog društva uverenja za sve zastupnike i vlasnike ukoliko su fizička lica, a u slučaju preduzetnika dostavljaju se ista uverenja za lice koje je registrovalo obavljanje delatnosti kao preduzetnik);
13. Uverenje o broju zaposlenih kod poslodavca, u trenutku podnošenja prijave i 12 meseci pre podnošenja prijave koje izdaje Centralni registar obaveznog socijalnog osiguranja;.
14. Odgovarajući izveštaj poslovne banke ili potvrda Narodne banke Srbije da u periodu od pet godine od dana objavljivanja javnog poziva nije bio u blokadi duže od ukupno 6 meseci;
15. Potvrdu Privrednog suda da nad privrednom subjektu nije pokrenut stečajni postupak ili postupak likvidacije;
16. SREDSTVA OBEZBEĐENJA - napomena: dostavljaju se se nakon donošenja odluke o dodeli sredstava, a pre potpisivanja Ugovora i to:
- za Meru 2, podmeru 2.3 - Obezbeđivanje sredstava za rekonstrukciju, dogradnju postojećih ili izgradnju novih proizvodnih kapaciteta, privredni subjekt je u obavezi da dostavi bankarsku garanciju za dobro izvršenje posla u visini celokupnog iznosa dodeljenih sredstava i jednu menicu za ispunjenje ugovornih obaveza u visini od 20% od vrednosti dodeljenih sredstava.
- za Meru 2, podmeru: 2.1 - Podrška učešću na sajmovima, podmeru 2.2. - Dobijanja međunarodnih sertifikata sa ciljem omogućavanja izlaska domaćih kompanija na inostrana tržišta kao i poboljšanje kvaliteta upravljanja delatnošću i podmeru 2.4. - Sufinansiranje nabavke osnovnih sredstava, preduzetnici kojima su dodeljena bespovratna sredstva državne pomoći u iznosu do 1.000.000,00 dinara u obavezi su da dostave dve menice i to jednu na ime povraćaja celokupnog iznosa dodeljenih sredstava, a drugu za dobro, kvalitetno i u roku ispunjenje ugovornih obaveza, u visini od 10% od vrednosti dodeljenih sredstava. Preduzetnici kojima su dodeljena bespovratna sredstva u iznosu većem od 1.000.000,00 dinara, u obavezi su da kao sredstvo obezbeđenja dostave bankarsku garanciju za dobro izvršenje posla u visini celokupnog iznosa dodeljenih sredstava i jednu menicu za ispunjenje ugovornih obaveza u visini od 10% od vrednosti dodeljenih sredstava.
Privredni subjekti sa svim ostalim oblicima organizovanja, bez obzira na visinu dodeljenih sredstava državne pomoći, dužni su da kao sredstvo obezbeđenja dostave bankarsku garanciju za dobro izvršenje posla i jednu menicu za ispunjenje ugovornih obaveza u visini od 10% od vrednosti dodeljenih sredstava.
17. Ukoliko se prijava podnosi za Meru 2, a za podmeru 2.3 - Obezbeđivanje sredstava za rekonstrukciju, dogradnju postojećih ili izgradnju novih proizvodnih kapaciteta:
1. Dokaz o vlasništvu nad zemljištem na kome će se graditi objekat (prepis lista nepokretnosti koji je izdala Služba za katastar nepokretnosti).
2. Dokaz o vlasništvu nad objektom (u obavezi je da dostavi dokaz o vlasništvu nad objektom / prostorom nakon realizacije podnetog projekta - prepis lista nekonkretnosti koji je izdala Služba za katastar nepokretnosti)
3. Važeća građevinska i upotrebna dozvola (u obavezi je da upotrebnu dozvolu dostavi nakon realizacije podnetog projekta)\
4. Odgovarajuća projektno-tehnička dokumentacija u kojoj je jasno opisana vrsta i količina neophodnog građevinskog materijala, odnosno predmer i predračun radova koji je sastavni deo projektne tehničke dokumentacije.
Podnosilac prijave nije dužan da dostavlja dokaze koji su javno dostupni na internet stranicama nadležnih organa s tim što je u obavezi da se u prijavi pozove na navedenu internet stranicu (Izvod iz registra Agencije za privredne registre, izvod iz Registra ponuđača i potvrda Narodne banke Srbije).
Pravo na učestvovanje u postupku dodele sredstava po ovom Programu imaju svi investitori-privredni subjekti koji imaju sedište na teritoriji Grada Požarevca (mikro, mala, srednja preduzeća i velika preduzeća i preduzetnici) koji imaju investicione projekte i projekte kojima se podstiče konkurentnost u sektorima za koje se u skladu sa programom lokalnog ekonomskog razvoja obezbeđuju sredstva.
Sva dokumentacija koja se dostavlja na Javni poziv mora biti potpisana i overena pečatom privrednog subjekta, a sve izjave privredni subjekt daje pod punom moralnom, materijalnom i krivičnom odgovornošću.
Zbog kompleksnosti neke prijave Komisija za dodelu sredstva može zatražiti i dodatnu dokumentaciju ili dodatni elaborati, koja nije bila navedena u javnom pozivu a kako bi se uverila u ozbiljnost potencijalnog korisnika sredstava.
Nije moguće naknadno upotpuniti prateću dokumentaciju koja nedostaje.
Ako podnosilac Prijave uz istu ne podnese svu potrebnu prateću dokumentaciju Prijava će se smatrati nepotpuna.
Prijava i priložena dokumentacija ne vraćaju se podnosiocu Prijave.
Ukoliko Prijava ima nedostatke koje sprečavaju postupanje po njoj ista je neuredna.
Gradsko Veće Grada Požarevca utvrđuje kriterijume za ocenjivanje podnetih prijava. Akt kojim se utvrđuju kriterijumi za ocenjivanje podnetih prijava objavljuje se na sajtu Grada Požarevca www.pozarevac.rs kao propratna dokumentacija uz Javni poziv. Ocenjivanje podnetih prijava vrši Komisija za dodelu sredstava.
Odlučivanje po prijavi sprovodi Komisija za dodelu sredstava a u skladu sa aktom kojim se utvrđuju kriterijumi za ocenjivanje podnetih prijava na Javni poziv koji će doneti Gradsko veće Grada Požarevca.
Komisija za dodelu sredstava zbog kompleksnosti nekog zahteva može zatražiti i dodatnu dokumentaciju koja nije bila navedena u javnom pozivu a kako bi se uverila u ozbiljnost potencijalnog korisnika sredstava.
Komisija za dodelu sredstava utvrđuje predlog rang liste, a po isteku roka za žalbu, utvrđuje konačnu listu koju dostavlja Gradskom veću Grada Požarevca radi donošenja konačne Odluke o dodeli sredstava.
Nakon donošenja konačne odluke o dodeli sredstava, a pre zaključenja Ugovora o dodeli sredstva, privredni subjekt je u obavezi da Gradu Požarevcu dostavi sredstva obezbeđenja shodno članu 16. ove Odluke.
Prigovor na predlog rang liste Komisije za dodelu sredstva podnosi se Gradskom veću Grada Požarevca u roku od 8 dana od dana objavljivanja iste na Oglasnoj tabli Gradske uprave i zvaničnoj internet stranici Grada Požarevca.
Na konačnu odluku Gradskog veća Grada Požarevca o dodeli sredstava može se podneti tužba Upravnom sudu u Beogradu u roku od 30 dana od dana prijema iste.
Komisiju za dodelu sredstava (u daljem tekstu:" Komisija") obrazuje Skupština grada.
Komisija ima predsednika i osam članova.
Predsednik i članovi Komisije imaju zamenike.
Komisija ima sekretara, iz redova nadležnog odeljenja za poslove lokalnog ekonomskog razvoja, koji pruža administrativno-tehničku pomoć i predlaže predsedniku sazivanje sednice Komisije, priprema materijale za razmatranje i odlučivanje na sednicama Komisije, daje potrebne informacije u vezi investicionih projekata koji su predmet razmatranja Komisije, priprema zapisnike sa sednica i postupa po odlukama Komisije i Gradskog veća.
Mandat Komisije traje tri godine.
Komisija odlučuje većinom glasova od ukupnog broja članova.
Komisija radi po Poslovniku o radu.
Komisija obavlja odlučivanje po prijavama na Javni poziv shodno članu 12. ove Odluke. Takođe, može predložiti izmenu rokova, smanjenje iznosa dodeljenih sredstava srazmerno smanjenju ugovornih obaveza, priznavanje delimičnog ispunjenja ugovornih obaveza, a po obrazloženom predlogu korisnika sredstava, uključujući i predloge za izmene i dopune ili raskid Ugovora o dodeli sredstava. Komisija donosi predlog rang liste, kao i zaključke i preporuke o daljim aktivnostima na otklanjanju eventualnih problema u sprovođenju projekata.
VI UGOVOR, NAČIN ISPLATE SREDSTAVA I SREDSTVA OBEZBEĐENJA
Dodela bespovratnih sredstva državne pomoći iz budžeta Grada Požarevca za 2024. godinu reguliše se zaključenjem Ugovora kojim se uređuju međusobna prava i obaveze između Grad Požarevca, kao davaoca davaoca sredstva državne pomoći i investitora, kao korisnika sredstava državne pomoć, u skladu sa donetim rešenjem Gradskog veća Grada Požarevca.
Biznis plan kojim se Investitor prijavljuje za dodelu sredstava po ovoj odluci, čini sastavni deo Ugovora.
Tekst ugovora o dodeli sredstava utvrđuje Gradsko veće Grada Požarevca, na predlog Komisije za dodelu sredstva.
Grad može da raskine Ugovor u svakoj fazi izvršenja ako utvrdi da korisnika državne pomoći ne ispunjava uslove utvrđene Ugovorom i ako je Komisija za nadzor donela odluku o raskidu.
Kada postoje opravdani razlozi da će negativne posledice neizvršenja ugovorenih obaveza od strane korisnika sredstava nastupiti pre sednice Gradskog veća Grada Požarevca, na predlog Odeljenje za investicije, lokalni ekonomski razvoj i poljoprivredu i zaštitu životne sredine i Komisije za nadzor može da raskine ugovor, a nadležna gradska uprava za finansije da naplati sredstva obezbeđenja o čemu se Gradsko veće Grada Požarevca obaveštava na prvoj narednoj sednici.
Isplata dodeljenih sredstava državne pomoći iz budžeta Grada Požarevca za 2025. godinu vrši se u skladu sa Ugovorom, a na osnovu zahteva za prenos sredstva koji korisnik sredstva državne pomoći podnosi Odeljenju za budžet i finansije Gradske uprave Grada Požarevca.
Korisnik sredstva državne pomoći je u obavezi da otvori poseban namenski dinarski podračun kod Uprave za trezor.
Nakon donošenja konačne odluke o dodeli sredstava, a pre zaključenja ugovora, investitor -privredni subjekt kome su odobrena sredstva za neku od podmera u okviru mere 2 u obavezi da Gradu Požarevcu dostavi sredstva obezbeđenja, shodno obavezama predviđenim za meru 2 ove Odluke.
Za Meru 2, podmeru 2.3 - Obezbeđivanje sredstava za rekonstrukciju, dogradnju postojećih ili izgradnju novih proizvodnih kapaciteta, privredni subjekt je u obavezi da dostavi bankarsku garanciju za dobro izvršenje posla u visini celokupnog iznosa dodeljenih sredstava i jednu menicu za ispunjenje ugovornih obaveza u visini od 20% od vrednosti dodeljenih sredstava.
Bankarska garanciju za dobro izvršenje posla u visini celokupnog iznosa dodeljenih sredstava, mora biti sa rokom koji pokriva celokupan ugovoreni period izvršenja posla plus tri meseca, a koju izdaje poslovna banka registrovana na teritoriji Republike Srbije. Bankarska garancija je bezuslovna i plativa na prvi poziv u korist Grada Požarevca. Ista može glasiti i na 12 meseci plus tri meseca, sa obavezom da na dan isteka perioda od 12 meseci, a najkasnije sedam dana pre isteka perioda od 12 meseci plus tri meseca, dostavi novu bankarsku garanciju ili izmenjenu garanciju kojom se produžava period važenja za novi rok od 12 plus tri meseca, a sve do konačne ispunjenosti obaveza po ugovoru. Dostavljena menica je u korist Grada Požarevca, kao davaoca podsticajnih sredstava sa meničnim ovlašćenjem za ispunjenje ugovornih obaveza u visini od 20% od vrednosti dodeljenih sredstava, koja je snabdevena klauzulom "bez protesta" i "po viđenju", na ime davaoca podsticajnih sredstava i evidentirana u registru menica i ovlašćenja Narodne banke Srbije, overena od strane lica ovlašćenog za zastupanje primaoca podsticajnih sredstava, sa rokom važenja 60 dana duže od roka važenja ugovora o dodeli sredstava
Za Meru 2, podmeru: 2.1 - Podrška učešću na sajmovima, podmeru 2.2. - Dobijanja međunarodnih sertifikata sa ciljem omogućavanja izlaska domaćih kompanija na inostrana tržišta kao i poboljšanje kvaliteta upravljanja delatnošću i podmeru 2.4. - Sufinansiranje nabavke osnovnih sredstava, preduzetnici kojima su dodeljena bespovratna sredstva državne pomoći u iznosu do 1.000.000,00 dinara u obavezi su da dostave dve menice i to jednu na ime povraćaja celokupnog iznosa dodeljenih sredstava, a drugu za dobro, kvalitetno i u roku ispunjenje ugovornih obaveza, u visini od 10% od vrednosti dodeljenih sredstava.
Preduzetnici kojima su za navedene podmere dodeljena bespovratna sredstva u iznosu većem od 1.000.000,00 dinara, u obavezi su da kao sredstvo obezbeđenja dostave bankarsku garanciju za dobro izvršenje posla u visini celokupnog iznosa dodeljenih sredstava i jednu menicu za ispunjenje ugovornih obaveza u visini od 10% od vrednosti dodeljenih sredstava.
Privredni subjekti sa svim ostalim oblicima organizovanja za sve podmere navedene u stavu 4. ovog člana, bez obzira na visinu dodeljenih sredstava državne pomoći, dužni su da kao sredstvo obezbeđenja dostave bankarsku garanciju za dobro izvršenje posla i jednu menicu za ispunjenje ugovornih obaveza u visini od 10% od vrednosti dodeljenih sredstava.
Menice koje se dostavljaju su u korist Grada Požarevca, kao davaoca podsticajnih sredstava sa meničnim ovlašćenjem, snabdevene klauzulom "bez protesta" i "po viđenju", na ime davaoca podsticajnih sredstava i evidentirana u registru menica i ovlašćenja Narodne banke Srbije, overene od strane lica ovlašćenog za zastupanje primaoca podsticajnih sredstava, sa rokom važenja 60 dana duže od roka važenja ugovora o dodeli sredstava.
U slučaju neispunjenja ugovornih obaveza ili delimičnog ispunjenja ugovornih obaveza, Odeljenje za budžet i finansije Gradske uprave Grada Požarevca, može po osnovu dostavljenih sredstva obezbeđenja naplati iste.
Davalac sredstava državne pomoći će vratiti Korisniku sredstava državne pomoći, prethodno dostavljena sredstva obezbeđenja za meru 2, podmere 2.1., 2.2. i 2.4. po realizaciji svih ugovornih obaveza od strane Korisnika sredstava državne pomoći.
Za meru 2, podmeru 2.3. Grad Požarevac će vratiti Korisniku sredstava državne pomoći, prethodno dostavljenu bankarsku garanciju, po sticanju upotrebne dozvole, dok će datu menicu za ispunjenje ugovornih obaveza u visini od 20% od vrednosti dodeljenih sredstava zadržati sve do ispunjenja ugovornih obaveza.
VII IZVEŠTAVANJE O IZVRŠAVANJU UGOVORNIH OBAVEZA I REALIZACIJI PROJEKATA
Komisiju za nadzor obrazuje Gradsko veće Grada Požarevca.
Komisija za nadzor ima predsednika i osam članova.
Mandat Komisije traje tri godine.
Predsednik i članovi Komisije za nadzor imaju zamenike.
Komisija donosi odluke većinom glasova od ukupnog broja članova.
Predsednik ili član Komisije za nadzor ne može biti istovremeno i predsednik ili član Komisije za dodelu sredstava podsticaja, čime se sprečava potencijalni sukob interesa.
Komisija za nadzor radi u skladu sa Poslovnikom o radu Komisije za nadzor.
Komisija za nadzor vrši kontrolu svih izveštaja dobijenih od korisnika sredstava i periodično ili po zahtevu bilo koje zainteresovane strane, prati realizaciju odobrenih projekata i ispunjenje obaveze od strane korisnika sredstava, a na osnovu izveštaja dobijenih od korisnika sredstava, kao i drugih informacija i podataka koje prikupi u postupku kontrole izvršenja ugovornih obaveza i praćenja, a sve u skladu sa odredbama ove odluke i člana 20. Uredbe o uslovima i kriterijumima usklađenosti regionalne državne pomoći, a koji propisuje obavezu davaoca državne pomoći da vrši kontrolu trošenja javnih sredstava i korišćenja tih sredstava za dodelu regionalne državne pomoći, i u obavezi je da vrši nadzor da li korisnik državne pomoći troši sredstva u predviđenom iznosu i za namenu za koju su mu ta sredstva dodeljena, kao i to da li je korisnik državne pomoći ispunio svoju obavezu zbog koje su mu sredstva i dodeljena i koja je bila predviđena kao uslov za dodelu državne pomoći.
Komisija za nadzor podnosi Gradskom veću Grada Požarevca izveštaj o svom radu kao i izveštaj o dodeljenim sredstvima po ovom Programu. U navedenom izveštaju dostavljaju se analiza o rezultatima Programa, kvalitetu postavljenih mera, njihovoj realizaciji, preduzetim merama i aktivnostima Komisije za nadzor kao i o donetim zaključcima. Ovaj izveštaj se prosleđuje i organizacionoj jedinici Gradske uprave Grada Požarevca nadležnoj za finansije radi sačinjavanja Godišnjeg izveštaja o dodeljenoj državnoj pomoći na nivou Grada Požarevca koji se dostavlja Ministarstvu finansija do 31. marta tekuće godine za prethodnu godinu, a u skladu sa Zakonom o ulaganjima i podzakonskim aktima.
Izveštaji koje podnosi korisnik sredstava državne pomoći
Korisnik sredstava državne pomoći je dužan da Komisiji za nadzor i Odeljenju za investicije, lokalni ekonomski razvoj i poljoprivredu i zaštitu životne sredine dostavi pisani izveštaj sa pratećom finansijskom dokumentacijom o ispunjavanju ugovornih obaveza radi realizacije projekta.
Obaveze korisnika sredstva državne pomoći će detaljnije biti definisane ugovorom.
Kontrola nad realizacijom projekta i ispunjenje ugovorenih obaveza
Komisija za nadzor prati realizaciju projekta i ispunjavanje ugovornih obaveza od strane korisnika sredstava državne pomoći i o tome sačinjava Izveštaj koji dostavlja Gradskom veću.
U slučaju neispunjenja ugovornih obaveza Komisija za nadzor predlaže Gradskom veću raskid ugovora i aktiviranje sredstava obezbeđenja.
Gradsko veće Grada Požarevca može propisati bliže uslove i kriterijume realizacije Programa lokalnog ekonomskog razvoja Grada Požarevca za period od 2024. do 2026. godine, a u toku 2025. godine.
U cilju ravnopravnog položaja privrednih subjekata, korisnici sredstava državne pomoći, kojima je dodeljena državna pomoć iz budžeta Grada po osnovu ranije važećih uslova Programa lokalnog ekonomskog razvoja Grada Požarevca i odluka o uslovima i načinu realizacije istih, imaju pravo da zatraže reviziju dobijene pomoći u skladu sa odredbama ove odluke.
Obavezuje se Odeljenje za budžet i finansije Gradske uprave Grada Požarevca da vodi evidenciju ulaganja od lokalnog značaja i potrošnju sredstava i izveštava o dodeljenoj pomoći Komisiju za kontrolu državne pomoći, a u skladu sa Uredbom o dodeli državne pomoći, Zakona o ulaganjima ("Službeni glasnik RS", br. 89/15 i 95/18), članu 8. stav 2. Zakona o kontroli državne pomoći ("Službeni glasnik RS", broj 73/19), članu 5. Uredbe o pravilima za dodelu državne pomoći ("Službeni glasnik RS", br. 13/10, 100/11, 91/12, 37/13, 97/13, 119/14 i 23/21 - dr. uredbe, 62/21 - dr. uredbe, 99/21 - dr. uredbe, 20/23 - dr. uredbe, 43/23 - dr. uredbe i 48/23 - dr. uredbe) i Programom lokalnog ekonomskog razvoja Grada Požarevca za period 2024. - 2026.godinu.
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Grada Požarevca", a primenjivaće se od 1.1.2025. godine.