ODLUKAO BLIŽIM USLOVIMA I NAČINU VRŠENJA NADZORA NAD POSLOVANJEM PLATNIH SISTEMA("Sl. glasnik RS", br. 49/2015 i 13/2025) |
1. Ovom odlukom bliže se propisuju uslovi i način vršenja nadzora Narodne banke Srbije nad poslovanjem platnih sistema (u daljem tekstu: nadzor).
2. Predmet nadzora je provera usklađenosti poslovanja operatora platnog sistema (u daljem tekstu: operator) u delu njegovog poslovanja koji se odnosi na upravljanje radom platnog sistema, uključujući i obavljanje poslova u tom sistemu, sa Zakonom o platnim uslugama (u daljem tekstu: Zakon) i propisima donetim na osnovu tog zakona.
3. Narodna banka Srbije nadzor vrši:
- posredno - prikupljanjem i analizom izveštaja i druge dokumentacije i podataka koje operator dostavlja Narodnoj banci Srbije u skladu sa Zakonom i propisima donetim na osnovu tog zakona, kao i druge dokumentacije, odnosno drugih podataka o poslovanju operatora kojima Narodna banka Srbije raspolaže;
- neposredno - uvidom u poslovne knjige i drugu dokumentaciju i podatke operatora.
Narodna banka Srbije može u toku vršenja nadzora, na način utvrđen u stavu 1. ove tačke, izvršiti nadzor kod lica kome je operator poverio obavljanje pojedinih operativnih poslova u vezi s radom platnog sistema u skladu sa Zakonom i propisima donetim na osnovu tog zakona, kao i kod drugih lica koja su sa operatorom povezana imovinskim, upravljačkim i poslovnim odnosima.
4. Lica kod kojih se vrši nadzor iz tačke 3. ove odluke dužna su da ovlašćenim licima Narodne banke Srbije omoguće nesmetano vršenje nadzora i da sarađuju s njima.
Lica iz stava 1. ove tačke dužna su da, na zahtev Narodne banke Srbije, dostave sve tražene podatke i dokumentaciju u roku koji je utvrđen u tom zahtevu.
Ako su podaci i dokumentacija iz stava 2. ovog člana sačinjeni na jeziku koji nije srpski, Narodna banka Srbije može zahtevati od operatora, odnosno lica iz tog stava da o njihovom trošku obezbede prevod tih podataka i dokumentacije na srpski jezik.
5. Kada na osnovu raspoložive dokumentacije i podataka o poslovanju operatora, Narodna banka Srbije utvrdi nedostatke ili nepravilnosti u njegovom poslovanju, Narodna banka Srbije sačinjava zapisnik o nalazima tog nadzora.
Na dalji postupak posrednog nadzora operatora primenjuju se odredbe ove odluke koje se odnose na neposredni nadzor operatora.
6. Neposredan nadzor operatora vrše zaposleni u Narodnoj banci Srbije koje za to rešenjem odredi guverner Narodne banke Srbije (u daljem tekstu: ovlašćena lica).
U rešenju iz stava 1. ove tačke navodi se operator kod koga se vrši nadzor, kao i predmet tog nadzora.
Donošenjem rešenja iz stava 1. ove tačke pokrenut je postupak neposrednog nadzora.
U toku neposrednog nadzora rešenje iz stava 1. ove tačke može se dopuniti, odnosno izmeniti.
Narodna banka Srbije može angažovati druga lica koja će prisustvovati neposrednom nadzoru radi pružanja odgovarajuće stručne podrške ovlašćenim licima pri vršenju ovog nadzora.
7. Operator je dužan da Narodnoj banci Srbije omogući obavljanje neposrednog nadzora nad poslovanjem, odnosno obavljanjem pojedinih poslova u njegovom sedištu, ograncima i drugim organizacionim delovima.
Smatra se da operator nije Narodnoj banci Srbije omogućio da izvrši nadzor iz stava 1. ove odluke ako ovlašćenim licima:
1) na njihov zahtev u određenom roku ne omogući uvid u poslovne knjige, dokumentaciju i podatke u pismenoj, odnosno elektronskoj formi, kao i pristup opremi, bazama podataka i računarskom programima koje koristi operator;
2) ne omogući obavljanje nadzora neradnim danima, odnosno izvan radnog vremena, a u slučaju kada je to neophodno zbog obima ili prirode nadzora;
3) ne omogući pristup svim prostorijama operatora;
4) ne omogući neposrednu komunikaciju s članovima organa upravljanja, rukovodiocima i odgovornim zaposlenima kod operatora;
5) ne pruži neophodnu tehničku podršku tokom uvida u podatke, odnosno poslovne knjige i dokumentaciju ako te podatke obrađuje ili poslovne knjige i drugu dokumentaciju vodi u elektronskom obliku;
6) namerno ili grubom nepažnjom dostavi podatke koji nisu tačni ili nisu potpuni;
7) ne obezbedi neophodne uslove za vršenje neposrednog nadzora, uključujući i uslove koji obezbeđuju da ih ne ometaju zaposleni kod operatora ili treća lica.
8. Ovlašćena lica dužna su da o izvršenom nadzoru sačine zapisnik (u daljem tekstu: zapisnik o nadzoru).
Narodna banka Srbije dostavlja zapisnik o nadzoru operatoru, na koji on može staviti primedbe u roku od 15 radnih dana od dana kada mu je taj zapisnik dostavljen.
Narodna banka Srbije neće razmatrati primedbe iz stava 2. ove tačke koje se odnose na promenu činjeničnog stanja nastalu nakon perioda za koji je izvršen nadzor (presečni datum), ali ih može uzeti u obzir pri izricanju mere iz Zakona.
Kada se proverom navoda iznetih u primedbama iz stava 2. ove tačke utvrdi činjenično stanje bitno različito od stanja navedenog u zapisniku o nadzoru, ovlašćena lica sačinjavaju dopunu tog zapisnika.
Dopuna zapisnika o nadzoru dostavlja se operatoru u roku od 15 radnih dana od dana dostavljanja primedaba na taj zapisnik.
Pod primedbama iz stava 2. ove tačke podrazumevaju se objedinjene primedbe članova organa upravljanja operatora i rukovodioca platnog sistema.
Ako se proverom navoda sadržanih u primedbama na zapisnik o nadzoru utvrdi da primedbe operatora na zapisnik o nadzoru nisu osnovane, odnosno da ne utiču bitno na utvrđeno činjenično stanje - Narodna banka Srbije o tome sačinjava službenu belešku i dostavlja je operatoru.
9. Narodna banka Srbije doneće zaključak o obustavi postupka nadzora izvršenog kod operatora, ako zapisnikom o nadzoru nisu utvrđene nepravilnosti ili nedostaci u poslovanju operatora ili ako operator primedbama dostavljenim u roku propisanom zakonom i ovom odlukom osnovano ospori sve nalaze iz zapisnika o nadzoru.
Zaključak iz stava 1. ove tačke dostavlja se operatoru.
10. Ako se u postupku nadzora utvrde nedostaci ili nepravilnosti u poslovanju operatora, odnosno ako se utvrdi da je postupio suprotno Zakonu ili propisima donetim na osnovu tog zakona, Narodna banka Srbije preduzima prema operatoru jednu od mera iz člana 183. stav 1. Zakona, na osnovu činjeničnog stanja utvrđenog u zapisniku o nadzoru.
Nepravilnostima u poslovanju operatora smatra se postupanje operatora suprotno Zakonu i propisima donetim na osnovu Zakona, odnosno postupanje na drugi način koje može dovesti do ugrožavanja stabilnog i sigurnog rada platnog sistema i interesa učesnika u tom sistemu.
11. Preporuka iz člana 184. Zakona upućuje se operatoru u čijem su poslovanju utvrđene manje značajne nepravilnosti ili nedostaci koji ne predstavljaju značajan rizik u njegovom poslovanju.
Preporuka sadrži rok za otklanjanje nepravilnosti, odnosno nedostataka iz stava 1. ove tačke, kao i rok u kome je operator dužan da Narodnoj banci Srbije dostavi izveštaj o otklonjenim nepravilnostima, odnosno nedostacima, sa odgovarajućim dokazima.
Narodna banka Srbije proverava da li je operator otklonio utvrđene nepravilnosti, odnosno nedostatke posle isteka roka iz stava 2. ove tačke, ili pre isteka tog roka ako dobije izveštaj operatora da su nepravilnosti, odnosno nedostaci otklonjeni.
Kad utvrdi da li je operator postupio u skladu s preporukom i u kojoj meri, Narodna banka Srbije će ili obustaviti zaključkom postupak nadzora nad tim operatorom ili će prema njemu preduzeti novu meru iz člana 183. stav 1. Zakona, u skladu s kriterijumima iz člana 191. tog zakona.
12. Pismena opomena iz člana 185. Zakona upućuje se operatoru u čijem su poslovanju utvrđene nepravilnosti koje ne utiču bitno i neposredno na njegovo poslovanje, ali bi mogle predstavljati značajan rizik u poslovanju ako se ne otklone, ili ako operator nije postupio u skladu s preporukom.
Pismena opomena sadrži rok za otklanjanje nepravilnosti iz stava 1. ove tačke, kao i rok u kome je operator dužan da Narodnoj banci Srbije dostavi izveštaj o otklonjenim nepravilnostima, sa odgovarajućim dokazima.
Narodna banka Srbije proverava da li je operator otklonio utvrđene nepravilnosti posle isteka roka iz stava 2. ove tačke, ili pre isteka tog roka ako dobije izveštaj operatora da su nepravilnosti otklonjene.
Kad utvrdi da li je operator postupio u skladu s pismenom opomenom i u kojoj meri, Narodna banka Srbije će ili obustaviti zaključkom postupak nadzora nad tim operatorom ili će prema njemu preduzeti novu meru iz člana 183. stav 1. Zakona, u skladu s kriterijumima iz člana 191. tog zakona.
13. Nalozi i mere za otklanjanje utvrđenih nepravilnosti iz člana 186. Zakona izriču se rešenjem operatoru kod koga je utvrđeno da nije postupio u skladu sa Zakonom ili propisima donetim na osnovu tog zakona, odnosno u skladu s pismenom opomenom.
Rešenjem iz stava 1. ove tačke nalaže se operatoru da sprovede jednu ili više aktivnosti iz člana 186. stav 2. Zakona, i sadrži rokove za sprovođenje aktivnosti i dostavljanje izveštaja o otklonjenim nepravilnostima, sa odgovarajućim dokazima.
Narodna banka Srbije proverava da li je operator otklonio utvrđene nepravilnosti posle isteka roka iz stava 2. ove tačke, ili pre isteka tog roka ako dobije izveštaj operatora da su nepravilnosti otklonjene.
Kad utvrdi da li je operator postupio u skladu s rešenjem iz stava 1. ove tačke i u kojoj meri, Narodna banka Srbije će ili obustaviti zaključkom postupak nadzora nad tim operatorom ili će prema njemu preduzeti novu meru iz člana 183. stav 1. Zakona, u skladu s kriterijumima iz člana 191. tog zakona.
13a. Ako Narodna banka Srbije u toku vršenja neposrednog nadzora ili na osnovu informacija pribavljenih posrednim nadzorom oceni da je operator učinio teže nepravilnosti koje mogu značajno ugroziti njegov rad, odnosno ako oceni da se finansijsko stanje operatora znatno pogoršalo ili da postoji mogućnost znatnog pogoršanja njegovog finansijskog stanja ili likvidnosti, da su značajnije ugroženi interesi učesnika u platnom sistemu ili da postoji mogućnost značajnijeg ugrožavanja tih interesa ili da postoji mogućnost nastanka štete koju je potrebno sprečiti bez odlaganja - Narodna banka Srbije može rešenjem iz člana 186. Zakona utvrditi i jednu ili više posebnih mera iz člana 186a Zakona.
Rešenjem o posebnim merama iz stava 1. ove tačke Narodna banka Srbije utvrđuje i trajanje tih mera.
13b. Ako rešenjem o posebnim merama iz tačke 13a. stav 1. ove odluke imenuje privremenog predstavnika za nadzor nad poslovanjem operatora (u daljem tekstu: privremeni predstavnik), Narodna banka Srbije tim rešenjem utvrđuje ovlašćenja privremenog predstavnika, odnosno njegove obaveze, ciljeve i zadatke, te radnje za čije je preduzimanje ovlašćen, akte i pravne radnje povodom kojih operator mora pribaviti mišljenje ili saglasnost privremenog predstavnika, izveštavanje Narodne banke Srbije o radu privremenog predstavnika i poslovanju operatora, kao i naknadu za rad privremenog predstavnika.
Privremeni predstavnik mora biti lice koje je nezavisno od operatora i koje ispunjava uslove iz člana 80. stav 2. Zakona.
Licem nezavisnim od operatora iz stava 2. ove tačke smatra se lice koje ispunjava sledeće uslove:
1) da to lice, kao ni član njegove porodice, nema direktno ili indirektno vlasništvo u operatoru ili u pravnom licu koje je blisko povezano sa operatorom;
2) da to lice, kao ni član njegove porodice, nije član organa upravljanja ili rukovodilac operatora ili lica koje je blisko povezano sa operatorom;
3) da to lice, kao ni član njegove porodice, nije sa operatorom ili licem koje je sa operatorom blisko povezano u ugovornom odnosu koji bi mogao negativno uticati na nepristrasnost ili nezavisnost tog lica od operatora, niti je u takvom ugovornom odnosu bilo u periodu od godinu dana koji prethodi danu imenovanja tog lica.
Članovi porodice iz stava 3. ove tačke imaju značenje utvrđeno zakonom kojim se uređuju banke.
Ciljevi i zadaci privremenog predstavnika mogu se, između ostalog, odnositi na utvrđivanje pravog finansijskog stanja operatora, upravljanje njegovim celokupnim poslovanjem ili delom tog poslovanja kako bi se očuvao ili ponovo uspostavio odgovarajući finansijski položaj operatora i/ili njegovo stabilno i sigurno poslovanje, nadzor nad sprovođenjem aktivnosti koje su operatoru naložene rešenjem Narodne banke Srbije, odnosno izrečenim nalozima i merama iz člana 186. Zakona i tačke 14. ove odluke, kao i na nadzor nad obavljanjem poslova organa upravljanja operatora.
Ako je rešenjem kojim je imenovan privremeni predstavnik određeno da privremeni predstavnik zamenjuje rukovodioca platnog sistema - danom stupanja na snagu tog rešenja taj rukovodilac prestaje da neposredno rukovodi radom platnog sistema, a rukovodiocem platnog sistema smatra se privremeni predstavnik.
Rešenjem kojim se imenuje privremeni predstavnik može se utvrditi obaveza organa upravljanja operatora da od privremenog predstavnika pribavi prethodnu saglasnost, odnosno mišljenje na određene akte i pravne radnje koje taj organ donosi, odnosno preduzima, a koji se utvrđuju rešenjem kojim je imenovan privremeni predstavnik.
Akti i pravne radnje iz stava 7. ove tačke mogu se odnositi na odluku organa upravljanja operatora o pozajmicama i zaduživanju operatora, ulaganjima operatora u imovinu i u druga pravna lica, prodaji imovine operatora, uvođenju novih servisa, određivanju iznosa naknade za članove organa upravljanja operatora i rukovodioca platnog sistema (uključujući i iznose bonusa i nagrada koji se isplaćuju tim licima ili drugim zaposlenima u operatoru), određivanju iznosa sredstava potrebnih za operativno poslovanje operatora, zaključivanju ugovora s licima kojima se poveravaju pojedini poslovi i dr.
Rešenjem o imenovanju privremenog predstavnika mogu se utvrditi i ovlašćenja iz delokruga organa upravljanja operatora koja su neophodna za izvršavanje ciljeva i zadataka iz stava 5. ove tačke, a koja mogu obuhvatati prisustvovanje sednicama organa upravljanja operatora, sazivanje sednica drugih tela u upravljačkoj i organizacionoj strukturi operatora (odbori, stručne službe i sl.), predlaganje dnevnog reda tih sednica, predlaganje donošenja odgovarajućih odluka, traženje odgovarajućih izveštaja tih organa i tela i dr.
Operator je dužan da privremenom predstavniku omogući pristup svim svojim organizacionim delovima i prostorijama, kao i komunikaciju s rukovodiocima organizacionih jedinica operatora i zaposlenima u operatoru, te da mu stavi na raspolaganje poslovne knjige i drugu dokumentaciju potrebnu za obavljanje ciljeva i zadataka iz stava 5. ove tačke.
Privremeni predstavnik dužan je da, u roku od 30 dana od dana imenovanja, odnosno 30 dana pre isteka perioda na koji je imenovan - Narodnoj banci Srbije podnese izveštaj o poslovanju operatora i njegovom finansijskom stanju, s procenom finansijskog položaja operatora i mogućnostima za unapređenje njegovog poslovanja.
Uz izveštaj iz stava 11. ove tačke, privremeni predstavnik Narodnoj banci Srbije dostavlja i plan aktivnosti za ostvarivanje ciljeva i zadataka iz stava 5. ove tačke za naredno tromesečje.
Privremeni predstavnik najmanje jednom u tri meseca, kao i na zahtev Narodne banke Srbije, dostavlja Narodnoj banci Srbije izveštaj o radnjama koje je preduzeo radi ostvarivanja ciljeva i zadataka iz stava 5. ove tačke i o stepenu ostvarenosti tih ciljeva i zadataka, s planiranim aktivnostima i rokovima za njihovo izvršenje za naredni period.
Privremeni predstavnik dužan je da bez odlaganja obavesti Narodnu banku Srbije o svim okolnostima koje mogu da dovedu do neizvršavanja mera izrečenih operatoru ili do pogoršanja finansijskog stanja operatora.
Na osnovu izveštaja iz stava 11. ove tačke i obaveštenja iz stava 14. ove tačke, kao i drugih podataka kojima raspolaže, Narodna banka Srbije može izreći neku od mera iz čl. 186. i 186a Zakona.
Iznos naknade za rad privremenog predstavnika određuje Narodna banka Srbije, naročito uzimajući u obzir obim obaveza, ovlašćenja i zadataka privremenog predstavnika određenih u rešenju kojim je imenovan, prosek zarada članova organa upravljanja operatora i rukovodioca platnog sistema za tri meseca koja prethode donošenju tog rešenja, iznos sredstava obezbeđenih za poslovanje operatora za period trajanja ovlašćenja privremenog predstavnika, finansijsko stanje operatora i druge podatke značajne za određivanje te naknade.
Naknadu za rad privremenog predstavnika isplaćuje operator.
Izricanje operatoru posebne mere kojom se imenuje privremeni predstavnik i podatak o razrešenju privremenog predstavnika upisuju se u evidenciju platnih sistema, koju vodi Narodna banka Srbije, i to najkasnije narednog radnog dana od dana donošenja rešenja o tom imenovanju, odnosno razrešenju, a ako privremeni predstavnik preuzima neposredno rukovođenje radom platnog sistema - u tu evidenciju upisuje se i podatak o tom preuzimanju.
Ovlašćenje privremenog predstavnika za nadzor nad poslovanjem operatora prestaje istekom roka utvrđenog rešenjem kojim je on imenovan ili ukidanjem tog ovlašćenja, a pre isteka tog roka može prestati i ako Narodna banka Srbije oceni da su ciljevi i zadaci iz stava 5. ove tačke ostvareni ili da se finansijsko stanje operatora popravilo u tolikoj meri da više ne postoji potreba za privremenim predstavnikom, u kom slučaju Narodna banka Srbije donosi zaključak o prestanku važenja ovlašćenja privremenog predstavnika.
14. Narodna banka Srbije rešenjem o nalozima i merama za otklanjanje utvrđenih nepravilnosti iz tačke 13. stav 1. ove odluke može, u skladu s članom 187. Zakona, izreći novčanu kaznu operatoru, kao i članu organa upravljanja operatora, odnosno rukovodiocu platnog sistema - ako u postupku nadzora utvrdi da operator nije postupio u skladu sa Zakonom ili propisima donetim na osnovu Zakona, a naročito ako su istovrsne povrede činjene u određenom periodu korišćenjem iste situacije.
Narodna banka Srbije donosi posebno rešenje kojim u skladu s članom 187. Zakona izriče novčanu kaznu, odnosno novu novčanu kaznu operatoru i/ili članu organa upravljanja operatora, odnosno rukovodiocu platnog sistema - ako joj operator u roku utvrđenom u rešenju iz stava 1. ove tačke ne dostavi dokaz o otklonjenim nepravilnostima.
Radi izricanja novčane kazne članu organa upravljanja operatora, odnosno rukovodiocu platnog sistema ili odgovornom licu u operatoru u skladu s članom 187. Zakona, operator je dužan da Narodnoj banci Srbije dostavi odgovarajuće podatke.
Rešenja iz st. 1. i 2. ove tačke kojima se izriče novčana kazna - nakon dostavljanja operatoru i odgovornom licu u operatoru predstavljaju izvršnu ispravu.
Operator je dužan da iznos izrečene novčane kazne iz stava 3. ove tačke uplati na tekući račun Narodne banke Srbije - najkasnije u roku od osam dana od dana dostavljanja rešenja kojim je ta kazna izrečena.
Ako operator, član organa upravljanja operatora ili rukovodilac platnog sistema ne uplati novčanu kaznu iz st. 1. i 2. ove tačke u roku iz stava 5. ove tačke, Narodna banka Srbije sprovešće prinudnu naplatu.
15. Ako, na osnovu podataka o poslovanju operatora kojima raspolaže, oceni da je operator kojem je izrečena neka od mera iz člana 183. stav 1. tač. od 1) do 3) Zakona učinio novu nepravilnost - Narodna banka Srbije može preduzeti prema tom operatoru novu meru iz člana 183. stav 1. Zakona, u skladu s kriterijumima iz člana 191. Zakona.
16. Narodna banka Srbije donosi rešenje o oduzimanju dozvole za rad platnog sistem u slučajevima propisanim članom 190. stav 1. Zakona, odnosno ovo rešenje može doneti u slučajevima iz stava 2. tog člana.
Rešenjem iz stava 1. ove tačke Narodna banka Srbije operatoru može izreći novčanu kaznu, naloge i mere u vezi s prestankom rada platnog sistema, odnosno može naložiti operatoru ili drugom licu da preduzme određene aktivnosti u vezi s tim prestankom, a tim rešenjem može izreći i novčane kazne u skladu s članom 190. stav 3. Zakona.
16a. Narodna banka Srbije može na svojoj internet prezentaciji objaviti ili na drugi način učiniti javno dostupnom informaciju o merama preduzetim prema određenom operatoru u skladu sa Zakonom i ovom odlukom - osim ako bi to ozbiljno ugrozilo tržište finansijskih usluga ili prouzrokovalo nesrazmernu štetu zainteresovanim licima.
17. Dostavljanjem operatoru rešenja, zapisnika i drugih akata, kao i obaveštenja, zahteva i drugih pismena Narodne banke Srbije koji su u vezi s nadzorom - smatra se da su oni dostavljeni i članovima organa upravljanja operatora i rukovodiocima platnog sistema i ne može se dokazivati suprotno.
18. Ova odluka objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije" i stupa na snagu 1. oktobra 2015. godine.
Samostalne odredbe Odluke o izmenama i dopunama
Odluke o bližim uslovima i načinu vršenja nadzora nad poslovanjem platnih sistema
("Sl. glasnik RS", br. 13/2025)
9. Postupci nadzora započeti do dana početka primene ove odluke okončaće se po odredbama Odluke o bližim uslovima i načinu vršenja nadzora nad poslovanjem platnih sistema ("Službeni glasnik RS", broj 49/15).
10. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjuje se od 6. maja 2025. godine.