ODLUKAO OSNIVANJU USTANOVE KULTURE ISTORIJSKI ARHIV SOMBOR("Sl. list grada Sombora", br. 14/2024) |
Istorijski arhiv Sombor (u daljem tekstu: Istorijski arhiv) je javna ustanova od posebnog društvenog značaja, koja je osnovana Rešenjem GNO Sombor, br. 24360/51, decembra 1952. godine.
Skupština opštine Sombor je preuzela prava i obaveze osnivača prema Istorijskom arhivu Odlukom br. 022-6/91 od 16.05.1991. godine.
Istorijski arhiv je ustanova iz oblasti kulture koja je osnovana radi zaštite, čuvanja, sređivanja, obrade i prezentovanja arhivske građe za teritoriju grada Sombora i opština Apatin, Kula, Odžaci i Bač.
Ovom Odlukom vrši se usklađivanje navedenih akata sa Zakonom o kulturi ("Sl. glasnik RS", br.72/09, 13/16, 30/16- ispravka, 6/2020,17/2021, 78/2021-3 i 76/2023).
Osnivač Istorijskog arhiva Sombor (u daljem tekstu: ustanova) je grad Sombor (u daljem tekstu: osnivač) sa sedištem u Somboru, Trg Cara Uroša 1.
Ustanova ima svojstvo pravnog lica.
U pravnom prometu sa trećim licima Ustanova istupa u svoje ime i za svoj račun.
Utvrđuje se da je Istorijski arhiv Sombor ustanova od posebnog značaja za očuvanje, unapređenje i razvoj kulturne posebnosti i očuvanje nacionalnog identiteta mađarske i bunjevačke nacionalne nacionalne manjine.
Naziv, sedište, pečat i štambilj ustanove
Naziv Ustanove na srpskom jeziku je: Istorijski arhiv Sombor.
Naziv Ustanove na mađarskom jeziku je: Történelmi Levéltár Zombor.
Sedište ustanove je u Somboru, ulica Trg cara Lazara br. 5.
O promeni naziva i sedišta ustanove odluku donosi osnivač, na predlog Upravnog odbora ustanove.
Ustanova ima svoj pečat i štambilj koji sadrže poslovno ime i sedište ustanove.
Izgled i sadržina pečata i štambilja utvrđuju se statutom ustanove.
Delatnosti ustanove su:
91.01 - DELATNOST BIBLIOTEKA I ARHIVA
Sporedne delatnosti Istorijskog arhiva su:
58.11 - IZDAVANJE KNJIGA
58.14 - IZDAVANJE ČASOPISA I PERIODIČNIH IZDANJA
58.19 - OSTALA IZDAVAČKA DELATNOST
Promene pretežne delatnosti ustanove vrši se na način predviđen statutom ustanove, uz saglasnost osnivača.
Sredstva za ostvarivanje delatnosti ustanove obezbeđuju se u skladu sa Zakonom iz:
- budžeta grada Sombora;
- Sporazuma o sufinansiranju delatnosti Istorijskog arhiva Sombor zaključenog dana 10.10.2018.godine između grada Sombora i sufinansijera opštine Apatin, Kula, Odžaci i Bač;
- iz sredstava pokrajinskog i republičkog budžeta;
- donacija, priloga, sponzorstva i poklona domaćih i stranih pravnih i fizičkih lica;
- sopstvenih prihoda po osnovu obavljanja delatnosti, u skladu sa Zakonom;
- iz drugih izvora.
U budžetu Grada se obezbeđuju sredstva kojima se finansiraju programi i projekti, stalni troškovi, investiciono održavanje, tekuće popravke i održavanje, oprema, plate, dodaci, naknade i druga primanja direktora i zaposlenih u skladu sa godišnjim Programom rada i finansijskim planom ustanove za narednu godinu i projekcijama za naredne dve godine.
Ustanova podnosi osnivaču predlog godišnjeg programa rada i predlog finansijskog plana za narednu godinu i projekcije za naredne dve godine, najkasnije do 20.jula tekuće godine.
Ustanova je dužna da najkasnije do 15. marta tekuće godine, osnivaču podnese izveštaj o radu sa finansijskim pokazateljima za prethodnu godinu.
Gradonačelnik grada Sombora zaključuje sa ustanovom Ugovor o finansiranju troškova iz stava 1. ovog člana.
Organi ustanove su: direktor, upravni odbor i nadzorni odbor.
Organe upravljanja ustanove imenuje i razrešava osnivač.
Ustanovom rukovodi direktor.
Direktor se imenuje na osnovu prethodno sprovedenog javnog konkursa, na period od četiri godine i može biti ponovo imenovan.
Za direktora ustanove imenuje se lice koje ima visoko obrazovanje i najmanje pet godina radnog iskustva u kulturi i koji ispunjava i druge uslove utvrđene statutom ustanove.
Sprovođenje konkursa i imenovanje direktora ustanove, njegove nadležnosti i drugo, vrši se na način i po postupku propisanim odredbama zakona kojim se uređuje oblast kulture i Statutom ustanove.
U postupku imenovanja direktora ustanove nacionalni saveti nacionalnih manjina iz člana 3. ove odluke daju mišljenje.
Osnivač može imenovati vršioca dužnosti direktora ustanove, bez prethodno sprovedenog javnog konkursa, u slučaju kada direktoru prestane dužnost pre isteka mandata, odnosno kada javni konkurs za direktora nije uspeo.
Vršilac dužnosti direktora može obavljati tu funkciju najduže jednu godinu.
Isto lice ne može biti dva puta imenovano za vršioca dužnosti direktora.
Vršilac dužnosti direktora mora da ispunjava uslove za izbor kandidata za direktora ustanove.
Vršilac dužnosti direktora ima sva prava, obaveze i ovlašćenja direktora.
Dužnost direktora ustanove prestaje istekom mandata i razrešenjem.
Osnivač može razrešiti direktora ustanove pre isteka mandata u slučajevima propisanim zakonom kojim se uređuje oblast kulture.
Ustanovom upravlja upravni odbor.
Upravni odbor ustanove ima sedam članova, tri člana su predstavnici osnivača, dva člana su iz reda zaposlenih u ustanovi, koji se imenuju na predlog reprezentativnog sindikata ustanove, a ukoliko ne postoji reprezentativni sindikat, na predlog većine zaposlenih iz ustanove. Broj članova se povećava za po jednog predstavnika nacionalnih saveta nacionalnih manjina iz člana 3. ove odluke.
Članove upravnog odbora imenuje i razrešava osnivač. Predsednika upravnog odbora imenuje osnivač iz reda članova upravnog odbora.
Članovi upravnog odbora ustanove imenuju se na period od četiri godine i mogu biti imenovani najviše dva puta.
Statutom ustanove bliže se uređuje broj i struktura članova upravnog odbora, naknada za njihov rad i druga pitanja vezana za rad upravnog odbora.
Nadležnost, izbor članova i rad upravnog odbora stanove utvrđuje se na način i po postupku propisanom odredbama zakona kojim se uređuje oblast kulture.
Nadzorni odbor obavlja nadzor nad poslovanjem ustanove.
Nadzorni odbor ima tri člana.
Nadzorni odbor čine:
- jedan predstavnik osnivača;
- jedan predstavnik iz reda zaposlenih u ustanovi koji se imenuje na predlog reprezentativnog sindikata ustanove, a ukoliko ne postoji reprezentativni sindikat, na predlog većine zaposlenih;
- jedan predstavnik koga zajednički predlažu zainteresovani nacionalni saveti nacionalnih manjina iz člana 3. ove odluke.
Članove nadzornog odbora imenuje i razrešava osnivač.
Predsednika nadzornog odbora imenuje osnivač iz reda članova upravnog odbora.
Nadležnost, izbor članova i rad nadzornog odbora ustanove utvrđuje se na način i po postupku propisanim odredbama zakona kojim se uređuje oblast kulture i statutom ustanove.
Umetnički, programski, odnosno stručni savet
U ustanovi se obrazuje umetnički, programski, odnosno stručni savet.
Umetnički, programski, odnosno stručni savet razmatra pitanja iz umetničke, programske, odnosno stručne delatnosti ustanove i direktoru, daje mišljenja i predloge vezane za umetnički, programski i stručni rad ustanove.
U sastav umetničkog, programskog, odnosno stručnog saveta biraju se lica od visokog umetničkog i stručnog integriteta i autoriteta.
Sastav, nadležnost i način rada umetničkog, programskog i stručnog saveta, bliže se uređuju statutom ustanove.
IV MEĐUSOBNA PRAVA I OBAVEZE USTANOVA I OSNIVAČA
Skupština grada kao osnivač daje saglasnost na:
- statut;
- godišnji program rada;
- statusne promene;
- imenuje i razrešava direktora;
- imenuje i razrešava članove Upravnog i Nadzornog odbora;
- razmatra i usvaja godišnji izveštaj o radu i poslovanju ustanove.
Gradsko veće daje prethodnu saglasnost na:
- Na ugovore zaključene između ustanove i opština Apatin, Kula, Odžaci i Bač,
- Odluku o kreditnom zaduženju ustanove kod poslovnih banaka, fondova, ili drugih finansijskih organizacija kojom se obezbeđuju sredstva za kapitalne ili tekuće investicije,
- Ugovore o finansijskom, odnosno operativnom lizingu,
- Pravilnik o cenama usluga zaštite arhivske građe, na predlog Upravnog odbora Ustanove,
- vrši nadzor nad namenskim korišćenjem sredstava,
- za izdavanje u zakup stvari u javnoj svojini Grada,
- vrši i druge poslove u skladu sa zakonom.
Pregovore, radnje i pravne poslove sa trećim licima kod kojih se ustanova kreditno zadužuje, opterećuje imovinu ustanove, ili koristi druga sredstva obezbeđivanja potraživanja.
Gradonačelnik grada Sombora daje saglasnost na Pravilnik o organizaciji i sistematizaciji poslova u ustanovi i donosi Rešenje o utvrđivanju zbirne liste koeficijenata za obračun i isplatu plata zaposlenih u ustanovi.
Na zahtev Skupštine grada, Gradskog veća i Gradonačelnika, Istorijski arhiv je dužan da podnese vanredni izveštaj o svom radu.
Gradonačelnik i Gradsko veće kao izvršni organi imaju pravo da nalože vanrednu kontrolu poslovanja ustanove.
U slučaju poremećaja u poslovanju Ustanove, Osnivač može preduzeti mere kojima će obezbediti nesmetano poslovanje Ustanove, a naročito može promeniti unutrašnju organizaciju Ustanove, razrešiti organe koje je postavio i imenovati privremene organe, kao i druge mere predviđene zakonom.
Ustanova je dužna da uskladi Statut sa ovom Odlukom u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove Odluke.
Statutom, kao osnovnim opštim aktom ustanove, se uređuje:
1) delatnost ustanove;
2) unutrašnja organizacija ustanove;
3) organi ustanove, njihov sastav, način imenovanja i nadležnosti;
4) uslovi za imenovanje i razrešenje direktora ustanove;
5) odgovornost ustanove za obaveze u pravnom prometu;
6) druga pitanja značajna za rad ustanove.
Odredbe ove Odluke koje se odnose na postupak i uslove za imenovanje direktora, predsednika i članove upravnog i nadzornog odbora ustanove, primenjivaće se po prestanku mandata direktora, predsednika i članove upravnog i nadzornog odbora ustanove, imenovanih u skladu sa odredbama ranije važećih akata.
Stupanjem na snagu ove Odluke prestaje da važi Odluka o osnivanju Istorijskog arhiva Sombor ("Sl. list grada Sombora", br. 8/2018).
Ova Odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Sombora."