UREDBAO USLOVIMA I KRITERIJUMIMA USKLAĐENOSTI REGIONALNE DRŽAVNE POMOĆI("Sl. glasnik RS", br. 17/2025) |
Ovom uredbom bliže se uređuju uslovi i kriterijumi usklađenosti državne pomoći za unapređenje ekonomskog razvoja područja u Republici Srbiji sa izuzetno niskim životnim standardom ili sa visokom stopom nezaposlenosti, unapređenje razvoja određenih privrednih delatnosti ili određenih privrednih područja u Republici Srbiji (u daljem tekstu: regionalna državna pomoć), kao i pravila kumulacije.
Odredbe ove uredbe primenjuju se na regionalnu državnu pomoć za ulaganje, izuzev u oblasti čelika, lignita, uglja, saobraćaja, energetike i za razvoj širokopojasne mreže.
Odredbe ove uredbe primenjuju se na pomoć za smanjenje tekućih troškova učesnika na tržištu koji obavljaju delatnost u retko ili vrlo retko naseljenim područjima ili u područjima koja se suočavaju sa specifičnim teškoćama (u daljem tekstu: regionalna operativna državna pomoć), izuzev u oblasti čelika, lignita, uglja, kao i na pomoć koja se dodeljuje učesnicima na tržištu čija pretežna delatnost u skladu sa propisom kojim se uređuje klasifikacija delatnosti pripada sektoru K - Finansijske delatnosti i delatnost osiguranja, odnosno sektoru M - Stručne, naučne, inovacione i tehničke delatnosti, grupi - Upravljanje ekonomskim subjektom i grupi - Konsultantske aktivnosti u vezi s poslovanjem i ostalim upravljanjem.
Odredbe ove uredbe ne primenjuju se na pomoć koja je uslovljena:
1) izvezenim količinama, osnivanjem i radom distribucione mreže u inostranstvu ili ostalim tekućim troškovima korisnika državne pomoći koji su direktno povezani sa izvoznom delatnošću;
2) davanjem prednosti korišćenju domaće robe u odnosu na uvezenu robu;
3) obavezom korisnika da koristi robu koja je proizvedena u Republici Srbiji ili usluge koje su pružene u Republici Srbiji;
4) ograničavanjem korisnika da koristi rezultate istraživanja, razvoja i inovacija u Republici Srbiji;
5) obavezom korisnika da ima sedište ili predstavništvo u Republici Srbiji, osim u trenutku isplate državne pomoći.
Izrazi upotrebljeni u ovoj uredbi imaju značenje određeno zakonom i podzakonskim aktima kojima se uređuje kontrola državne pomoći.
Usklađena regionalna državna pomoć
Regionalna državna pomoć je usklađena sa pravilima o dodeli državne pomoći ako ispunjava sve uslove i kriterijume iz ove uredbe.
II KRITERIJUMI USKLAĐENOSTI REGIONALNE DRŽAVNE POMOĆI
Regionalna državna pomoć je usklađena u smislu člana 3. ove uredbe ako je moguće unapred izračunati tačan iznos bruto novčane protivvrednosti bez potrebe za procenom rizika od prekomerne državne pomoći (transparentna državna pomoć).
Državna pomoć koja se dodeljuje u obliku bespovratnih sredstava izražava se u bruto iznosu, tj. iznosu pre odbitka poreza i drugih naknada.
Ako se državna pomoć ne dodeljuje u obliku bespovratnih sredstava, iznos državne pomoći mora da bude izražen u obliku bespovratnih sredstava, tj. u njihovoj (bruto) novčanoj protivvrednosti.
Kriterijum transparentnosti ispunjavaju sledeći instrumenti (oblici) dodele državne pomoći:
1) subvencija i subvencionisana kamatna stopa na kredite;
2) kredit, ako je bruto novčana protivvrednost izračunata na osnovu referentne kamatne stope koja je važeća u trenutku dodele državne pomoći;
3) garancija, ako je obračunata u obliku bruto novčane protivvrednosti subvencije;
4) poreska olakšica, ako je predviđena gornja vrednost koja obezbeđuje da se ne pređe maksimalna visina (intenzitet) državne pomoći;
5) drugi instrumenti u skladu sa zakonom, kod kojih je moguće unapred izračunati tačan iznos bruto novčane protivvrednosti bez potrebe za procenom rizika od prekomerne državne pomoći.
Utvrđivanje opravdanih troškova i intenziteta državne pomoći
Intenzitet državne pomoći utvrđuje se u odnosu na iznos opravdanih troškova, bez poreza na dodatu vrednost i drugih troškova koji mogu da se refundiraju u skladu sa poreskim propisima.
Opravdanost troškova dokazuje davalac ispravama koje moraju da sadrže jasne, konkretne i ažurirane podatke.
Ako se državna pomoć isplaćuje u više rata, iznos državne pomoći i opravdanih troškova diskontuju se na njihovu vrednost u trenutku dodele te pomoći, pri čemu se za diskontovanje koristi važeća diskontna stopa.
Regionalna državna pomoć smatra se dodeljenom na dan kada je davalac državne pomoći doneo akt kojim se određenom učesniku na tržištu dodeljuje državna pomoć.
Ako je pravni osnov za dodelu državne pomoći ugovor, dan zaključenja ugovora smatra se danom dodele državne pomoći.
Regionalna državna pomoć je usklađena u smislu člana 3. ove uredbe ako ima efekat podsticaja.
Regionalna državna pomoć za ulaganje ima efekat podsticaja ako je zahtev za dodelu državne pomoći podnet davaocu pre početka radova na projektu ili pre otpočinjanja obavljanja delatnosti.
Zahtev iz stava 2. ovog člana naročito sadrži:
1) naziv i veličinu učesnika na tržištu;
2) opis projekta, datum početka i kraja projekta;
3) lokaciju projekta;
4) pregled troškova projekta;
5) instrument i iznos državne pomoći.
Individualna regionalna državna pomoć za ulaganje, koja se dodeljuje na osnovu akta davaoca i to unapred određenom učesniku na tržištu koji se razvrstava u velika pravna lica (u daljem tekstu: veliko pravno lice) ima efekat podsticaja ako je davalac utvrdio na osnovu priložene dokumentacije korisnika da bez državne pomoći projekat ne bi mogao da se realizuje u određenom području ili ne bi bio u tom području dovoljno ekonomski isplativ.
Regionalna državna pomoć za ulaganje ima efekat podsticaja ako se dodeljuje na osnovu fiskalne šeme koja je bila na snazi pre početka radova na projektu, ako je zahtev za dodelu državne pomoći podnet davaocu posle početka radova na projektu i ako tom šemom nije predviđeno da davalac odlučuje po slobodnoj oceni o dodeli državne pomoći.
Izuzetno od stava 5. ovog člana, državna pomoć ima efekat podsticaja ako je fiskalna šema doneta posle početka radova na projektu, kao i ako je donošenjem te šeme prestala da važi šema po kojoj je korisnik imao pravo na dodelu državne pomoći.
Pod početkom radova na projektu iz stava 2. ovog člana smatra se početak građevinskih radova ili dan preduzimanja pravno obavezujuće radnje u vezi sa nabavkom opreme povezane sa ulaganjem ili dan sticanja dela imovine pravnog lica koja je povezana sa smanjenjem obima poslovanja tog pravnog lica (u daljem tekstu: preuzimanje imovine).
Kupovina zemljišta, pribavljanje dozvola, obavljanje studija izvodljivosti i druge pripremne radnje ne smatraju se početkom radova na projektu iz stava 2. ovog člana.
Regionalna operativna državna pomoć iz člana 18. ove uredbe uvek ima efekat podsticaja.
Ostali kriterijumi usklađenosti
Regionalna državna pomoć je usklađena u smislu člana 3. ove uredbe ako se dodeljuje učesniku na tržištu kojem nije naložen povraćaj državne ili de minimis pomoći, kao i učesnicima na tržištu koji nisu bili u teškoćama u smislu propisa kojima se uređuje kontrola državne pomoći.
Izuzetno od stava 1. ovog člana, regionalna operativna državna pomoć koja se na osnovu šeme državne pomoći dodeljuje učesnicima na tržištu u teškoćama, usklađena je u smislu člana 3. ove uredbe.
Regionalna državna pomoć ne smatra se usklađenom u smislu člana 3. ove uredbe ako se dodeljuje korisniku koji je u potpunosti ili delimično prestao sa obavljanjem iste ili slične delatnosti na teritoriji Republike Srbije u periodu od dve godine pre podnošenja zahteva za regionalnu državnu pomoć za ulaganje ili planira da prestane sa obavljanjem takve delatnosti u roku od najviše dve godine nakon završetka početnog ulaganja.
III USLOVI USKLAĐENOSTI REGIONALNE DRŽAVNE POMOĆI ZA ULAGANJE
Regionalna državna pomoć za ulaganje
Regionalna državna pomoć za ulaganje može se dodeliti kao individualna državna pomoć ili na osnovu šeme državne pomoći koja obuhvata najmanje pet grupa delatnosti u skladu sa propisom kojim se uređuje klasifikacija delatnosti.
Izuzetno, šema državne pomoći iz stava 1. ovog člana može da obuhvata samo oblast turizma.
Regionalna državna pomoć za ulaganje, izuzev ulaganja velikog pravnog lica u unapred definisano područje "C", odnosno unapred nedefinisano područje "C", utvrđeno u skladu sa članom 14. ove uredbe, je državna pomoć koja se dodeljuje za početno ulaganje u materijalnu i nematerijalnu imovinu, radi:
1) osnivanja novog pravnog lica ili ogranka;
2) proširenja kapaciteta postojećeg pravnog lica;
3) diversifikacije proizvoda i/ili usluga, uvođenjem novih proizvoda ili novih usluga, i/ili
4) uvođenja značajne promene u ukupnom procesu proizvodnje i/ili pružanja usluga postojećeg pravnog lica.
Početnim ulaganjem iz stava 3. ovog člana smatra se i preuzimanje imovine.
Regionalna državna pomoć za ulaganje velikog pravnog lica u unapred definisano područje "C", odnosno unapred nedefinisano područje "C", utvrđeno u skladu sa članom 14. ove uredbe, je državna pomoć koja se dodeljuje za početno ulaganje u materijalnu i nematerijalnu imovinu, kojim se započinje obavljanje nove delatnosti, i to:
1) osnivanjem novog pravnog lica ili ogranka, i/ili
2) početkom obavljanja nove delatnosti u postojećem pravnom licu, koja u skladu sa propisom kojim se uređuje klasifikacija delatnosti, ne pripada istoj grupi delatnosti koju je to lice prethodno obavljalo.
Početnim ulaganjem iz stava 3. ovog člana smatra se i preuzimanje imovine radi početka obavljanja nove delatnosti, koja u skladu sa propisom kojim se uređuje klasifikacija delatnosti, ne pripada istoj grupi delatnosti koja se obavljala pre tog preuzimanja.
Sticanje udela u privrednom društvu ne predstavlja početno ulaganje.
Opravdani troškovi za dodelu regionalne državne pomoći za ulaganje su:
1) troškovi ulaganja u materijalnu i nematerijalnu imovinu;
2) procenjeni troškovi zarada za novootvorena radna mesta povezana sa ulaganjem u dvogodišnjem periodu;
3) kombinacija troškova iz tač. 1) i 2) ovog stava, pod uslovom da dobijeni iznos ne prelazi iznose iz tačke 1) ili tačke 2) ovog stava, u zavisnosti od toga koji je iznos veći.
Materijalna imovina iz stava 1. ovog člana obuhvata nepokretnosti (zemljište, zgrade, građevine i dr.), postrojenja, mašine i opremu.
Nematerijalna imovina iz stava 1. ovog člana nema fizički ili finansijski oblik, a obuhvata pravo na patent, licencu, know-how ili druga prava intelektualne svojine.
Troškovi zarada su ukupan iznos koji korisnik državne pomoći stvarno plaća za rad zaposlenog i obuhvataju bruto zaradu, odnosno zaradu pre odbitka poreza i doprinosa.
Regionalna državna pomoć za ulaganje u materijalnu imovinu
Početno ulaganje mora da opstane u istom području najmanje pet godina, odnosno u slučaju učesnika na tržištu koji se razvrstavaju u mala i srednja pravna lica (u daljem tekstu: MSP), tri godine nakon završetka projekta ulaganja, pri čemu je dozvoljena zamena postrojenja ili opreme koja je u tom periodu zastarela ili se pokvarila.
Ako davalac nije odredio rok završetka projekta ulaganja smatra se da je projekat ulaganja završen istekom tri godine od dana početka radova na tom projektu.
Imovina koja se stiče ulaganjem mora da bude nova, osim kada imovinu stiču MSP i kada se imovina stiče preuzimanjem.
Zakup zemljišta i zgrada nastavlja se najmanje pet godina od predviđenog datuma završetka projekta ulaganja, odnosno tri godine za MSP.
Zakup postrojenja ili mašina mora da bude u obliku finansijskog lizinga uz obavezu korisnika pomoći da kupi imovinu po isteku perioda zakupa.
Imovina koja se stiče preuzimanjem u smislu člana 8. st. 4. i 6. ove uredbe i samo ako je kupljena od trećeg nepovezanog lica i po tržišnim uslovima, može se smatrati opravdanim troškom.
Ako imovinu učesnika na tržištu koji se razvrstava u mala pravna lica (u daljem tekstu: malo pravno lice) preuzme zaposleni ili povezano lice sa prethodnim vlasnikom trošak tog preuzimanja predstavlja opravdani trošak.
Troškovi preuzimanja imovine za čiju kupovinu je prethodno dodeljena državna pomoć ne predstavljaju opravdane troškove.
U slučaju sticanja imovine preuzimanjem, opravdani troškovi ulaganja, osim troškova kupovine imovine iz stava 6. ovog člana mogu da budu i troškovi dodatnog ulaganja.
Troškovi ulaganja velikog pravnog lica radi značajne promene procesa proizvodnje su opravdani ako su veći od troškova amortizacije u prethodne tri fiskalne godine za imovinu koja je povezana sa delatnošću koja se modernizuje.
Troškovi ulaganja radi diversifikacije proizvoda, usluga ili delatnosti su opravdani ako iznose najmanje 200% knjigovodstvene vrednosti imovine koja se ponovo koristi, a koja se knjiži u fiskalnoj godini pre početka radova.
Regionalna državna pomoć za ulaganje u nematerijalnu imovinu
Nematerijalnu imovinu za koju se dodeljuje državna pomoć:
1) korisnik državne pomoći može da kupi samo od trećeg lica koje nije povezano sa njim i po tržišnim uslovima;
2) upotrebljava isključivo korisnik državne pomoći i na nju obračunava amortizaciju u skladu sa važećim propisima;
3) korisnik državne pomoći iskazuje u bilansu stanja, najmanje pet godina, odnosno tri godine, u slučaju MSP.
Ako je korisnik državne pomoći veliko pravno lice, učešće troškova nematerijalne imovine u ukupnim opravdanim troškovima ulaganja može da bude do 50%.
Ako je korisnik MSP, učešće troškova nematerijalne imovine u ukupnim opravdanim troškovima ulaganja može da bude do 100%.
Novootvorena radna mesta povezana sa ulaganjem
Korisnik državne pomoći mora da poveća neto broj zaposlenih (izražen u godišnjim radnim jedinicama), koji nakon završetka projekta ulaganja treba da bude veći od prosečnog broja zaposlenih u periodu od 12 meseci, pre početka projekta ulaganja.
Neto broj zaposlenih iz stava 1. ovog člana, predstavlja broj novootvorenih radnih mesta povezanih sa projektom ulaganja umanjen za broj radnih mesta koja se zatvore tokom perioda ulaganja.
Korisnik državne pomoći je dužan da radno mesto predviđeno projektom ulaganja otvori i popuni u roku od tri godine od dana završetka projekta ulaganja.
Novo radno mesto povezano sa ulaganjem mora da ostane popunjeno u periodu od najmanje pet godina od datuma kada je prvi put popunjeno, odnosno u periodu od tri godine u slučaju MSP.
Mapa regionalne državne pomoći
Mapom regionalne državne pomoći, koja se donosi za period od pet godina, određuju se u skladu sa članom 14. ove uredbe područja po kategorijama kojima može da se dodeli regionalna državna pomoć, kao i maksimalni intenziteti državne pomoći za ta područja, uz pribavljeno mišljenje Komisije za kontrolu državne pomoći na predlog mape.
Za potrebe izrade mape regionalne državne pomoći koriste se podaci Republičkog zavoda za statistiku i drugih nadležnih organa, izuzev podataka koji se odnose na trogodišnji prosek u EU-27 iz čl. 14‒16. ove uredbe, koje objavljuje Evropski direktorat za statistiku (Eurostat).
Izuzetno od stava 1. ovog člana, izmena mape regionalne državne pomoći može da se izvrši pre isteka perioda iz stava 1. ovog člana, uz pribavljeno mišljenje Komisije za kontrolu državne pomoći na predlog mape.
Kategorije područja u okviru mape regionalne državne pomoći mogu da budu područje "A", unapred definisano područje "C" i unapred nedefinisano područje "C".
Područje "A" je područje nivoa 2 prema nomenklaturi statističkih teritorijalnih jedinica (u daljem tekstu: NSTJ), koje ima bruto domaći proizvod po stanovniku izražen kroz paritet kupovne moći (u daljem tekstu: BDP po stanovniku) manji ili jednak 75% trogodišnjeg proseka BDP u EU-27.
Podaci na osnovu kojih se utvrđuje pripadnost područja kategoriji "A" su podaci o broju stanovnika, nivou NSTJ, BDP po stanovniku, kao i podaci kojima se potvrđuje da je područje socio-ekonomski najugroženije u tranziciji privrede ka klimatskoj neutralnosti i/ili da je područje suočeno sa velikim gubitkom stanovništva.
Unapred definisano područje "C" je područje koje ispunjava jedan od sledećih uslova, što je potrebno dokazati:
1) da je retko naseljeno područje na nivou NSTJ 2 koje ima manje od osam stanovnika po km2 ili područje na nivou NSTJ 3 koje ima manje od 12,5 stanovnika po km2;
2) da su delovi retko naseljenog područja na nivou NSTJ 3 koje ima manje od 12,5 stanovnika po km2 ili drugo područje na nivou NSTJ 3, koje se graniči sa ovim područjem, koje takođe ima manje od 12,5 stanovnika po km2;
3) da je vrlo retko naseljeno područje na nivou NSTJ 2 koje ima manje od osam stanovnika po km2 ili drugo manje područje na nivou NSTJ 2 koje se graniči sa ovim područjem i koje takođe ima manje od osam stanovnika po km2.
Podaci na osnovu kojih se utvrđuje pripadnost područja kategoriji unapred definisanog područja "C" su podaci o ispunjenosti uslova iz stava 4. ovog člana, podaci o broju stanovnika, kao i podaci kojima se potvrđuje da je područje suočeno sa velikim gubitkom stanovništva.
Unapred nedefinisano područje "C" je područje koje se suočava sa socio-ekonomskim, geografskim ili strukturnim izazovima, a koje ispunjava jedan od sledećih uslova, što je potrebno obrazložiti i dokazati:
1) da je susedno područje na nivou NSTJ 2 ili nivou NSTJ 3 koje ima najmanje 100.000 stanovnika a čiji je BDP po stanovniku manji ili jednak trogodišnjem proseku BDP u EU-27 ili u kojem je stopa nezaposlenosti jednaka ili veća od 115% proseka stope nezaposlenosti u Republici Srbiji;
2) da je područje na nivou NSTJ 3 koje ima manje od 100.000 stanovnika, a čiji je BDP po stanovniku manji ili jednak trogodišnjem proseku BDP u EU-27 ili u kojem je stopa nezaposlenosti jednaka ili veća od 115% proseka stope nezaposlenosti u Republici Srbiji;
3) da je teritorijalno teško dostupno područje (planinsko i druga slična područja) koje ima manje od 5.000 stanovnika ili čiji je BDP po stanovniku manji ili jednak trogodišnjem proseku BDP u EU-27 ili u kojem je stopa nezaposlenosti jednaka ili veća od 115% proseka stope nezaposlenosti u Republici Srbiji;
4) da je područje ili delovi područja na nivou NSTJ 3 koje se graniči sa područjem "A";
5) da je susedno područje koje ima najmanje 50.000 stanovnika, koje se suočava sa velikim strukturnim promenama ili beleži veliki relativni pad u razvoju (na osnovu pokazatelja strukturne poslovne statistike, pokazatelja u vezi sa kretanjima na tržištu rada, prihoda domaćinstva, nivoa obrazovanja i sl.), a nije obuhvaćeno područjem na nivou NSTJ 3 (ili susednim područjem), koje ispunjava uslove iz stava 4. ili stava 6. tač. 1)-4) ovog člana.
Podaci na osnovu kojih se utvrđuje pripadnost područja kategoriji unapred nedefinisanog područja "C" su podaci o ispunjenosti uslova iz stava 6. ovog člana, podaci o broju stanovnika, kao i podaci kojima se potvrđuje da je područje suočeno sa velikim gubitkom stanovništva.
Susedno područje je jedinica lokalne samouprave ili grupa od više jedinica lokalne samouprave koje su teritorijalno povezane.
Izuzetno od stava 8. ovog člana, susedno područje može da bude i deo jedinice lokalne samouprave čiji je broj stanovnika veći od minimalnog broja stanovnika iz stava 6. tač. 1) ili 5) ovog člana, ako broj stanovnika tog dela jedinice lokalne samouprave čini najmanje 50% ukupnog broja stanovnika te jedinice lokalne samouprave.
Intenziteti regionalne državne pomoći po područjima utvrđenim mapom regionalne državne pomoći
Intenzitet regionalne državne pomoći za ulaganje u područje "A", utvrđeno u skladu sa članom 14. ove uredbe, određuje se u odnosu na opravdane troškove za dodelu regionalne državne pomoći za ulaganje iz člana 9. ove uredbe, izražava se u bruto novčanoj protivvrednosti i može da iznosi najviše:
1) 50% opravdanih troškova u području nivoa NSTJ 2 čiji je BDP po stanovniku niži ili jednak 55% trogodišnjeg proseka u EU-27;
2) 40% opravdanih troškova u području nivoa NSTJ 2 čiji je BDP po stanovniku između 55% i 65% ili jednak 65% trogodišnjeg proseka u EU-27;
3) 30% opravdanih troškova u području nivoa NSTJ 2 čiji je BDP po stanovniku između 65% i 75% ili jednak 75% trogodišnjeg proseka u EU-27.
Intenziteti državne pomoći utvrđeni u stavu 1. ovog člana mogu da se uvećaju za deset procentnih poena ako se državna pomoć dodeljuje u području suočenim sa velikim gubitkom stanovništva, kao i/ili za deset procentnih poena ako se državna pomoć dodeljuje u socio-ekonomski najugroženijem području u tranziciji privrede ka klimatskoj neutralnosti, i/ili ako se ulaganje vrši u digitalne tehnologije, čiste i resursno efikasne tehnologije, uključujući tehnologije sa nultom stopom emisije i biotehnologije koje uvode na tržište Republike Srbije inovacije sa značajnim ekonomskim potencijalom ili doprinose jačanju strateških sektora Republike Srbije.
Intenzitet regionalne državne pomoći za ulaganje u unapred definisano područje "C", odnosno unapred nedefinisano područje "C", utvrđeno u skladu sa članom 14. ove uredbe, određuje se u odnosu na opravdane troškove za dodelu regionalne državne pomoći za ulaganje iz člana 9. ove uredbe, izražava se u bruto novčanoj protivvrednosti i može da iznosi najviše:
1) 20% opravdanih troškova u unapred definisanom području "C";
2) 10% opravdanih troškova u unapred nedefinisanom području "C" čiji je BDP po stanovniku veći od 100% trogodišnjeg proseka u EU-27 i stopa nezaposlenosti manja od 100% trogodišnjeg proseka u EU-27;
3) 15% opravdanih troškova u drugom unapred nedefinisanom području "C".
Intenziteti državne pomoći utvrđeni u stavu 3. ovog člana mogu da se uvećaju za najviše pet procentnih poena u područjima suočenim sa velikim gubitkom stanovništva i/ili ako se ulaganje vrši u tehnologije iz stava 2. ovog člana.
U slučaju kada se unapred definisano područje "C", odnosno unapred nedefinisano područje "C" graniči sa područjem "A", intenziteti državne pomoći utvrđeni u stavu 3. ovog člana za područje na nivou NSTJ 3, ili delove tog unapred definisanog područja "C", odnosno unapred nedefinisanog područja "C", mogu da se povećaju do intenziteta koji ne prelazi 15 procentnih poena razlike intenziteta ta dva područja.
Intenziteti državne pomoći utvrđeni u st. 1. i 3. ovog člana mogu da se uvećaju za najviše deset procentnih poena za učesnike na tržištu koji se razvrstavaju u srednja pravna lica, odnosno 20 procentnih poena za učesnike na tržištu koji se razvrstavaju u mala pravna lica.
Republika Srbija smatra se kao jedno područje čiji je BDP po stanovniku niži ili jednak 55% trogodišnjeg proseka u EU-27, do donošenja mape regionalne državne pomoći u skladu sa ovom uredbom.
Područja suočena sa velikim gubitkom stanovništva, u smislu ove uredbe, su područja na nivou NSTJ 3 koja su u periodu između dva poslednja popisa stanovništva izgubila više od 10% stanovništva.
Maksimalni iznos državne pomoći za velike projekte ulaganja
Maksimalni iznos državne pomoći za velike projekte ulaganja izračunava se na osnovu sledeće formule:
R x (A + 0,50 x B + 0 x C)
pri čemu je:
R - maksimalni intenzitet državne pomoći za velika pravna lica kojima se dodeljuje regionalna državna pomoć u skladu sa članom 15. ove uredbe;
A - početnih 55 miliona evra opravdanih troškova, u nominalnom iznosu ili dinarskoj protivvrednosti, po zvaničnom srednjem kursu Narodne banke Srbije (u daljem tekstu: NBS);
B - deo opravdanih troškova između 55 miliona evra i 110 miliona evra, u nominalnom iznosu ili dinarskoj protivvrednosti, po zvaničnom srednjem kursu NBS;
C - deo opravdanih troškova koji prelazi 110 miliona evra, u nominalnom iznosu ili dinarskoj protivvrednosti, po zvaničnom srednjem kursu NBS.
Maksimalni intenzitet državne pomoći R za velike projekte ulaganja je isti za sve učesnike na tržištu bez obzira na njihovu veličinu.
Sva početna ulaganja u istu ili sličnu delatnost, koja je započeo isti korisnik (ili korisnici koji predstavljaju povezana pravna lica u smislu propisa o kontroli državne pomoći), u istom području nivoa NSTJ 3 i u roku od tri godine od dana početka radova na novom ulaganju za koje je dodeljena državna pomoć, smatraju se delom istog projekta ulaganja (u daljem tekstu: jedinstveni projekat ulaganja).
Ako je jedinstveni projekat ulaganja istovremeno i veliki projekat ulaganja, maksimalni iznos državne pomoći izračunava se u skladu sa stavom 1. ovog člana.
Veliki projekat ulaganja je projekat čiji opravdani troškovi za početno ulaganje prelaze 50 miliona evra u nominalnom iznosu ili dinarskoj protivvrednosti, po zvaničnom srednjem kursu NBS.
Obaveze korisnika regionalne državne pomoći za ulaganje
Korisnik regionalne državne pomoći za ulaganje mora da obezbedi finansijsko učešće od najmanje 25% opravdanih troškova iz sopstvenih sredstava ili spoljnim finansiranjem, koje ne sadrži bilo koji oblik javne pomoći.
IV USLOVI USKLAĐENOSTI REGIONALNE OPERATIVNE DRŽAVNE POMOĆI
Regionalna operativna državna pomoć namenjena učesnicima na tržištu koji obavljaju delatnost u retko ili vrlo retko naseljenim područjima
Regionalna operativna državna pomoć je pomoć koja se dodeljuje za smanjenje tekućih troškova poslovanja kao što su troškovi radne snage, materijala, usluga, komunikacija, energije, održavanja, zakupa, administrativni troškovi i sl., kao i troškovi amortizacije i troškovi finansiranja, ako ne predstavljaju deo opravdanih troškova ulaganja za koje je dodeljena regionalna državna pomoć za ulaganje.
Regionalna operativna državna pomoć usklađena je ako se dodeljuje na osnovu šeme državne pomoći koja obuhvata najmanje pet grupa delatnosti u skladu sa propisom kojim se uređuje klasifikacija delatnosti.
Izuzetno od stava 2. ovog člana, šema državne pomoći može da obuhvata samo oblast turizma.
Regionalna operativna državna pomoć nije usklađena ako se dodeljuje učesnicima na tržištu u oblasti saobraćaja.
Regionalna operativna državna pomoć koja se dodeljuje u retko naseljenim područjima Republike Srbije usklađena je ako ta pomoć nadoknađuje dodatne troškove prevoza robe koja se proizvodi ili dalje prerađuje u tim područjima i ako:
1) je državnu pomoć moguće objektivno unapred izračunati na osnovu fiksnog iznosa ili odnosa tone po kilometru ili druge odgovarajuće jedinice;
2) se troškovi prevoza izračunavaju na osnovu troškova prevoza robe u Republici Srbiji korišćenjem najjeftinijeg prevoznog sredstva koje ispunjava tehničke zahteve u oblasti zaštite životne sredine.
Maksimalni intenzitet regionalne operativne državne pomoći je do 100% troškova prevoza iz stava 5. ovog člana.
Regionalna operativna državna pomoć koja se dodeljuje u retko i vrlo retko naseljenim područjima Republike Srbije u cilju sprečavanja depopulacije, usklađena je ako:
1) korisnik državne pomoći obavlja privrednu delatnost u tim područjima;
2) godišnji iznos državne pomoći po korisniku u svim šemama regionalne operativne državne pomoći ne prelazi 20% godišnjih troškova radne snage korisnika u tim područjima.
Retko naseljeno područje Republike Srbije iz stava 5. ovog člana je područje nivoa NSTJ 2 sa manje od osam stanovnika po km2 ili područje nivoa NSTJ 3 sa manje od 12,5 stanovnika po km2.
Vrlo retko naseljeno područje Republike Srbije iz stava 7. ovog člana je područje nivoa NSTJ 2 sa manje od osam stanovnika po km2.
V DODATNI USLOVI ZA OCENU USKLAĐENOSTI POSEBNIH SLUČAJEVA REGIONALNE DRŽAVNE POMOĆI
Posebni slučajevi regionalne državne pomoći za ulaganje
Posebni slučajevi regionalne državne pomoći za ulaganje obuhvataju državnu pomoć čiji iznos prelazi iznos izračunat na osnovu formule iz člana 16. ove uredbe, kao i šemu državne pomoći koja obuhvata manje od pet grupa delatnosti u skladu sa propisom kojim se uređuje klasifikacija delatnosti.
Regionalna državna pomoć za ulaganje iz stava 1. ovog člana dodeljuje se za početna ulaganja u skladu sa članom 8. ove uredbe, kao i za početno ulaganje velikog pravnog lica u unapred definisano područje "C", odnosno unapred nedefinisano područje "C", utvrđeno u skladu sa članom 14. ove uredbe radi diversifikacije proizvoda i/ili usluga, uvođenjem novih proizvoda ili novih usluga ili radi uvođenja značajne promene u ukupnom procesu proizvodnje i/ili pružanja usluga postojećeg pravnog lica, pod uslovom da se to ulaganje vrši u socio-ekonomski najugroženijem području u procesu tranzicije privrede ka klimatskoj neutralnosti i čiji je BDP po stanovniku niži od trogodišnjeg proseka u EU-27.
Opravdani troškovi posebnih slučajeva regionalne državne pomoći, osim opravdanih troškova iz čl. 9-11. ove uredbe mogu da budu i troškovi ulaganja u materijalnu i nematerijalnu imovinu, koju korisnik nabavlja da bi je ustupio dobavljačima za potrebe proizvodnje poluproizvoda direktno povezanih sa projektom ulaganja, ako:
1) se ta imovina koristi nakon završetka projekta ulaganja najmanje pet godina u slučaju velikih pravnih lica, odnosno tri godine u slučaju MSP;
2) dobavljaču nije dodeljena državna pomoć za iste opravdane troškove ulaganja;
3) postoji pravni osnov za ustupanje te imovine dobavljaču, pri čemu korisnik zadržava pravo svojine.
Osim opravdanih troškova iz stava 3. ovog člana, opravdani troškovi u slučaju MSP mogu da budu i troškovi pripreme studija izvodljivosti i konsultantskih usluga, povezanih sa projektom ulaganja u visini do 50% vrednosti tih troškova.
Maksimalni iznos državne pomoći iz stava 1. ovog člana izračunava se na osnovu sledeće formule:
R x (A + 0,50 x B + 0,34 x C)
pri čemu je:
R - maksimalni intenzitet državne pomoći koji se primenjuje u određenom području, osim uvećanog intenziteta državne pomoći u slučaju MSP;
A - deo opravdanih troškova u iznosu od 50 miliona evra u nominalnom iznosu ili dinarskoj protivvrednosti, po zvaničnom srednjem kursu NBS;
B - deo opravdanih troškova između 50 miliona evra i 100 miliona evra u nominalnom iznosu ili dinarskoj protivvrednosti, po zvaničnom srednjem kursu NBS;
C - deo opravdanih troškova koji prelazi 100 miliona evra u nominalnom iznosu ili dinarskoj protivvrednosti, po zvaničnom srednjem kursu NBS.
Posebni slučajevi regionalne operativne državne pomoći
Regionalna operativna državna pomoć dodeljuje se na osnovu šeme koja obuhvata manje od pet grupa delatnosti u skladu sa propisom kojim se uređuje klasifikacija delatnosti, kao i ako je cilj dodele te pomoći da se smanje određene specifične poteškoće sa kojima se suočavaju MSP u području "A", koje je utvrđeno u skladu sa članom 14. ove uredbe, ili ako se njom sprečava ili smanjuje depopulacija u retko i veoma retko naseljenim područjima.
Opravdani troškovi za koje se dodeljuje regionalna operativna državna pomoć moraju da budu unapred određeni i proporcionalni teškoćama za čije otklanjanje je ta pomoć namenjena.
Šema pomoći iz stava 1. ovog člana ne može da obuhvata samo oblast saobraćaja ili energetike ili da se odnosi samo na razvoj širokopojasne mreže.
Regionalna državna pomoć za ulaganje iz člana 19. ove uredbe usklađena je ako osim uslova iz čl. 8-17. ove uredbe istovremeno ispunjava i sledeće posebne uslove:
1) doprinosi regionalnom razvoju;
2) postoji potreba za intervencijom države;
3) mera pomoći je primerena;
4) ima podsticajni efekat;
5) proporcionalna je (svedena na minimum);
6) pozitivni efekti mere na konkurenciju i trgovinu između Republike Srbije i zemalja članica Evropske unije prevazilaze negativne efekte;
7) podaci o pomoći su dostupni javnosti.
Regionalna operativna državna pomoć iz člana 20. ove uredbe usklađena je ako ispunjava posebne uslove iz stava 1. ovog člana.
Komisija za kontrolu državne pomoći bliže uređuje način za ocenjivanje ispunjenosti posebnih uslova iz stava 1. ovog člana.
Prijava za dodelu regionalne državne pomoći iz čl. 19. i 20. ove uredbe data je u Prilogu 1 - Prijava posebnih slučajeva individualne regionalne državne pomoći za ulaganje, Prilogu 2 - Prijava posebnih slučajeva regionalne državne pomoći za ulaganje koja se dodeljuje na osnovu šeme i Prilogu 3 - Prijava posebnih slučajeva regionalne operativne državne pomoći, koji su odštampani uz ovu uredbu i čine njen sastavni deo.
Regionalna državna pomoć može da se kumulira sa drugom regionalnom državnom pomoći koja se dodeljuje za iste opravdane troškove bez obzira na to da li je pomoć dodeljena kao individualna ili putem šeme državne pomoći, do maksimalnog intenziteta ili iznosa propisanog ovom uredbom.
Regionalna državna pomoć može da se kumulira sa de minimis pomoći koja se dodeljuje za iste opravdane troškove do maksimalnog intenziteta ili iznosa propisanog ovom uredbom.
Regionalna državna pomoć može da se dodeli istovremeno sa drugom državnom pomoći i de minimis pomoći za različite opravdane troškove i te pomoći mogu da budu dodeljene nezavisno jedna od druge do maksimalnih iznosa ili intenziteta u skladu sa zakonom, ovom uredbom i drugim podzakonskim aktima kojima se uređuje kontrola državne pomoći.
Kontrola trošenja javnih sredstava
Davalac državne pomoći je dužan da vrši kontrolu trošenja javnih sredstava i korišćenja tih sredstava za dodelu regionalne državne pomoći i u obavezi je da vrši nadzor da li korisnik državne pomoći troši sredstva u predviđenom iznosu i za namenu za koju su mu ta sredstva dodeljena, kao i da li je korisnik državne pomoći ispunio svoju obavezu zbog koje su mu sredstva dodeljena i koja je bila predviđena kao uslov za dodelu državne pomoći.
Davalac državne pomoći bliže uređuje način i postupak vršenja kontrole i nadzora iz stava 1. ovog člana.
VII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Postupci ocenjivanja usklađenosti regionalne državne pomoći koji do dana stupanja na snagu ove uredbe nisu okončani okončaće se po odredbama Uredbe o uslovima i kriterijumima usklađenosti regionalne državne pomoći ("Službeni glasnik RS", broj 23/21).
Ako posle stupanja na snagu ove uredbe rešenje Komisije za kontrolu državne pomoći doneto u skladu sa stavom 1. ovog člana bude poništeno ili ukinuto, ponovni postupak sprovodi se po odredbama ove uredbe.
Rok za donošenje mape regionalne državne pomoći
Mapa regionalne državne pomoći doneće se u roku od šest meseci od dana stupanja na snagu ove uredbe.
Danom stupanja na snagu ove uredbe prestaje da važi Uredba o uslovima i kriterijumima usklađenosti regionalne državne pomoći ("Službeni glasnik RS", broj 23/21).
Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Priloge 1-3, koji su sastavni deo ove uredbe, objavljene u "Sl. glasniku RS", br. 17/2025, možete pogledati OVDE