PRAVILNIKO OBEZBEĐIVANJU DOSTUPNOSTI ODREĐENIH ELEKTRONSKIH KOMUNIKACIONIH USLUGA I ODGOVARAJUĆE TERMINALNE OPREME KRAJNJIM KORISNICIMA SA INVALIDITETOM("Sl. glasnik RS", br. 20/2025) |
Ovim pravilnikom bliže se uređuju posebne obaveze pružaoca usluga u pogledu obezbeđivanja dostupnosti određenih elektronskih komunikacionih usluga, uključujući i usluge univerzalnog servisa i odgovarajuće terminalne opreme krajnjim korisnicima sa invaliditetom.
Ovaj pravilnik se primenjuje: na elektronske komunikacione usluge, uključujući i usluge univerzalnog servisa, osim usluga prenosa signala koje se koriste za pružanje usluga komunikacije između mašina; na terminalnu opremu sa interaktivnim računarskim svojstvima koja se upotrebljava za pružanje elektronskih komunikacionih usluga; kao i u komunikaciji prema hitnim službama pomoću jedinstvenog evropskog broja za hitne službe "112".
Pojedini pojmovi, u smislu ovog pravilnika, imaju sledeća značenja:
1) interaktivno računarsko svojstvo je funkcionalnost kojom se pomaže interakcija ljudi i uređaja čime se omogućava obrada i prenos podataka, govora ili video-zapisa ili bilo koja kombinacija navedenog;
2) krajnji korisnik sa invaliditetom je lice koje, u skladu sa propisima kojima se uređuje penzijsko-invalidska, zdravstvena, socijalna i radnopravna zaštita osoba sa invaliditetom, ima od strane nadležnog organa utvrđen status osobe sa invaliditetom, što uključuje i one koji imaju dugoročna fizička, mentalna, intelektualna ili čulna oštećenja koja u interakciji sa raznim preprekama mogu ometati njihovo puno i efikasno učešće u društvu na jednakoj osnovi sa drugima;
3) tekstualna komunikacija u realnom vremenu je oblik tekstualnog razgovora u slučajevima dvosmerne ili višesmerne konferencijske komunikacije u kojoj se uneseni tekst šalje na takav način da krajnji korisnik ima utisak da učestvuje u kontinuiranoj komunikaciji na osnovi znak-po-znak.
Regulatorno telo za elektronske komunikacije i poštanske usluge (u daljem tekstu: Regulator), u cilju rešavanja potreba krajnjih korisnika sa invaliditetom, kao i obezbeđivanja izbora i jednakog pristupa za krajnje korisnike sa invaliditetom, formira savetodavni mehanizam koji okuplja predstavnike udruženja osoba sa invaliditetom, pružalaca usluga i Regulatora, u okviru kog se utvrđuje u kojoj meri je obezbeđena dostupnost određenih elektronskih komunikacionih usluga, uključujući i usluge univerzalnog servisa i odgovarajuće terminalne opreme krajnjim korisnicima sa invaliditetom, i daju preporuke o poboljšanjima u toj oblasti.
Pružalac usluga je u obavezi da učestvuju u radu savetodavnog mehanizma iz stava 1. ovog člana.
Pružalac usluga je naročito u obavezi da omogući krajnjim korisnicima sa invaliditetom sledeće:
1) tekstualnu komunikaciju u realnom vremenu uz govornu komunikaciju;
2) mogućnosti kompletnog razgovora ako je uz govornu komunikaciju omogućena i komunikacija putem video-poziva;
3) komunikaciju prema hitnim službama u kojoj se upotrebljavaju govor i tekst uključujući tekstualnu komunikaciju u realnom vremenu, sinhronizovano, kao i sinhronizovan video-zapis, ako se nudi, na način da čini kompletan razgovor i prenos do odgovarajuće prijemne tačke hitne komunikacije za broj "112ˮ, u skladu sa mogućnostima i tehničkim karakteristikama opreme prijemne tačke hitne komunikacije;
4) pristup službi korisničke podrške nadležne za odnose sa krajnjim korisnicima sa invaliditetom pružaoca usluga i obezbeđivanje da zatražene informacije budu dostupne, po potrebi i u elektronskoj formi;
5) na zahtev osoba sa oštećenim vidom, informacije o uslovima ugovora, ugovore i račune odštampane na način koji omogućava njihovo čitanje, odnosno da je njihovo čitanje obezbeđeno korišćenjem aplikacije koja pretvara tekst u govor;
6) informacije o proizvodima na način da u poslovnicama, na svim prodajnim mestima obaveštenje o cenama i karakteristikama uređaja bude dostupno osobama koje za kretanje koriste kolica;
7) prilagođene poslovnice na način da su unutar istih dostupne linije vodilje kako bi se osobama sa oštećenim vidom omogućilo samostalno kretanje.
Pružalac usluga je u obavezi da u svojoj ponudi obezbedi terminalnu opremu i aplikacije dostupne na tržištu Republike Srbije, za usluge prilagođene krajnjim korisnicima sa invaliditetom, kao i da ih obavesti o tome.
Pružalac usluga je u obavezi da učini dostupnim kontakt adresu, kontakt telefon i elektronsku poštu službe korisničke podrške nadležne za odnose sa krajnjim korisnicima sa invaliditetom.
Obaveštenje iz st. 2. i 3. ovog člana mora biti istaknuto u poslovnicama i na veb prezentaciji pružaoca usluga na način dostupan krajnjim korisnicima sa invaliditetom.
Pružalac usluga je u obavezi da za pristup službi korisničke podrške nadležne za odnose sa krajnjim korisnicima sa invaliditetom, obezbedi dvosmernu tekstualnu komunikaciju, umesto komunikacije govorom, krajnjim korisnicima sa oštećenim sluhom.
Prilikom izvršavanja obaveza iz st. 1‒5. ovog člana, pružalac usluga je u obavezi da, u najvećoj mogućoj meri, postupa u skladu sa odgovarajućim srpskim standardima i/ili tehničkim specifikacijama iz člana 43. stav 1. tačka 1) Zakona o elektronskim komunikacijama ("Službeni glasnik RS", broj 35/23).
Pružalac usluga je u obavezi da izveštaje o važećoj ponudi terminalne opreme i aplikacija, kao i podnetim i realizovanim zahtevima krajnjih korisnika sa invaliditetom za pristup uslugama i obezbeđivanje odgovarajuće terminalne opreme, dostavi Regulatoru jednom godišnje, a najkasnije do 15. februara tekuće godine za prethodnu godinu.
Pružalac usluga je u obavezi da prilikom zaključivanja ugovora omogući krajnjem korisniku sa invaliditetom, davanje saglasnosti o evidentiranju statusa krajnjeg korisnika sa invaliditetom i obradi podataka, a u skladu sa odredbama zakona kojim se uređuje zaštita podataka o ličnosti.
Terminalna oprema za krajnje korisnike sa invaliditetom
Pružalac usluga je u obavezi da učini dostupnom odgovarajuću terminalnu opremu krajnjim korisnicima sa invaliditetom, koja treba da obezbedi da:
1) zvučna signalizacija dolaznih poziva ili poruka bude glasnija nego što je uobičajeno;
2) korišćenje telefonskog uređaja osobama sa slušnim aparatom (pojačavanjem, induktivnim spojem ili na drugi način), bude olakšano;
3) zvučni signali dolaznih poziva i poruka budu zamenjeni vizuelnom signalizacijom;
4) pozivi budu jednaki govornom, ili putem tekstualne poruke ili nekog drugog vizuelnog interfejsa, po ceni koja ne premašuje cenu govornog poziva;
5) osobama sa oštećenim vidom ili nepokretnim osobama bude omogućeno korišćenje tastature dizajnirane u te svrhe;
6) bude omogućeno korišćenje aplikacije za konverziju teksta u govor i obrnuto;
7) postoji mogućnost da se određene usluge aktiviraju glasovnim porukama.
Pružalac usluga je u obavezi da, bez naknade, obezbedi odgovarajuću terminalnu opremu iz stava 1. ovog člana, krajnjim korisnicima sa invaliditetom, koji imaju status socijalno ugroženih potrošača u skladu sa propisima koji uređuju oblast socijalne zaštite, zaštite potrošača, kao i oblast penzijskog i invalidskog osiguranja.
Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjuje se od 1. juna 2026. godine.