UREDBAO POSTUPKU I ROKOVIMA UNOVČENJA IMOVINE I NAMIRENJA POVERILACA U POSTUPCIMA STEČAJA I LIKVIDACIJE FINANSIJSKIH INSTITUCIJA, KAO I POSTUPANJU AGENCIJE ZA OSIGURANJE DEPOZITA U VEZI SA OBAVLJANJEM POSLOVA U IME I ZA RAČUN REPUBLIKE SRBIJE("Sl. glasnik RS", br. 21/2025) |
Ovom uredbom bliže se uređuje postupak i rokovi unovčenja imovine i namirenja poverilaca u postupcima stečaja i likvidacije nad bankama, društvima za osiguranje i davaocima finansijskog lizinga koje vodi Agencija za osiguranje depozita (u daljem tekstu: Agencija), kao i postupanje Agencije u vezi sa obavljanjem poslova u ime i za račun Republike Srbije, u smislu člana 11. Zakona o Agenciji za osiguranje depozita (u daljem tekstu: Zakon).
Pojedini pojmovi, u smislu ove uredbe, imaju sledeće značenje:
1) Unovčenje imovine predstavlja postupak koji sprovodi Agencija, koji za krajnji cilj ima namirenje poverilaca, a koji postupak podrazumeva prodaju imovine finansijskih institucija u stečaju i likvidaciji, kao i prodaju imovine Republike Srbije i autonomne pokrajine, uz saglasnost Vlade, a u skladu sa članom 11. Zakona;
2) Potraživanja Republike Srbije i autonomne pokrajine - predstavljaju potraživanja Republike Srbije i autonomne pokrajine čija se naplata sprovodi u sudskim postupcima pokrenutim na osnovu stečajnih postupaka ili postupaka likvidacije banaka, društava za osiguranje i davalaca finansijskog lizinga, koji nisu završeni do dana stupanja na snagu Zakona u kojima Agencija postupa kao stečajni ili likvidacioni upravnik, a u kojima Agencija, uz saglasnost Vlade, nastavlja da postupa u ime i za račun Republike Srbije ili autonomne pokrajine, ako je Republika Srbija, odnosno autonomna pokrajina, označena kao poverilac, kao i po osnovu svih drugih postupaka naplate potraživanja u kojima postupa Agencija, uz saglasnost Vlade;
3) Finansijska institucija je banka, društvo za osiguranje i davalac finansijskog lizinga u stečaju ili likvidaciji u kojem funkciju stečajnog ili likvidacionog upravnika vrši Agencija, u skladu sa zakonom kojim se uređuje stečaj i likvidacija banaka i društava za osiguranje, kao i zakonom kojim se uređuje finansijski lizing;
4) Poverenik je fizičko lice, izabrano sa liste licenciranih stečajnih upravnika, koje poseduje znanja i veštine u upravljanju pravnim licima iz finansijskog sektora i koje je ovlašćeno aktom Agencije da obavlja određene poslove i radnje u nadležnosti Agencije, kao stečajnog ili likvidacionog upravnika;
5) Imovina finansijske institucije podrazumeva stvari i prava u vlasništvu finansijske institucije, kao i druga prava finansijske institucije;
6) Imovina Republike Srbijei autonomne pokrajine podrazumeva stvari i prava stečena naplatom potraživanja u ime i za račun Republike Srbije i autonomne pokrajine, kao i stvari i prava kojima je Agencija upravljala do stupanja na snagu Zakona, a u skladu sa prethodno donetim aktima Vlade;
7) Princip opadajuće likvidnosti podrazumeva unovčenje imovine od najlikvidnije ka najmanje likvidnim kategorijama i da se u slučaju neuspele prodaje imovine finansijskih institucija, svaka naredna prodaja imovine oglašava sa umanjenjem početne cene, odnosno najmanje prihvatljive cene, u odnosu na procenjenu vrednost, a koje umanjenje će biti definisano aktom Agencije;
8) Način unovčenja imovine podrazumeva prodaju celokupne imovine, imovinske celine ili pojedinačne imovine finansijske institucije;
9) Metod prodaje imovine je metod prodaje putem javnog prikupljanja ponuda, javnog nadmetanja ili neposrednom pogodbom.
Agencija samostalno obavlja funkciju stečajnog ili likvidacionog upravnika nad finansijskim institucijama, u skladu sa zakonom kojim se uređuje stečaj i likvidacija banaka i društava za osiguranje, kao i zakonom kojim se uređuje finansijski lizing.
Agencija može, svojim aktom, ovlastiti poverenika da obavlja određene poslove i radnje, u nadležnosti Agencije kao stečajnog ili likvidacionog upravnika, što će Agencija bliže urediti.
Agencija i poverenik dužni su da se pridržavaju načela stečaja, a naročito zaštite stečajnih ili likvidacionih poverilaca, jednakog tretmana i ravnopravnosti, ekonomičnosti, načela hitnosti i informisanosti, kao i svih ostalih načela neophodnih za okončanje stečajnih ili likvidacionih postupaka na što efikasniji i efektivniji način.
Agencija je dužna da postupa sa pažnjom dobrog stručnjaka u obavljanju poslova iz delokruga stečajnog ili likvidacionog upravnika i da poštuje sva načela i principe stečajnog ili likvidacionog postupka.
Agencija je dužna da u postupku naplate potraživanja i unovčenja dosuđene imovine, kao i imovine kojom je Agencija upravljala, postupa sa pažnjom dobrog stručnjaka i u najboljem interesu Republike Srbije ili autonomne pokrajine, kao poverilaca.
II POSTUPAK I ROKOVI UNOVČENJA IMOVINE I NAMIRENJA POVERILACA
Postupak unovčenja imovine finansijske institucije sprovodi Agencija, kao stečajni, odnosno likvidacioni upravnik finansijskih institucija.
Na postupak unovčenja imovine finansijske institucije primenjuje se, pored načela stečaja ili likvidacije, i princip opadajuće likvidnosti, tako da se najpre unovčava najlikvidnija imovina, a zatim i sve ostale kategorije imovine finansijske institucije.
Odbor poverilaca finansijske institucije (u daljem tekstu: Odbor poverilaca) daje odobrenje na prihvatanje ponude, odnosno na postignutu cenu, u postupku unovčenja imovine, ukoliko je ponuđena, odnosno postignuta cena manja od 50% od procenjene vrednosti imovine koja je predmet prodaje.
Agencija je dužna da sačini plan unovčenja imovine finansijske institucije, a nakon sačinjene procene tržišne vrednosti imovine, i to u roku koji ne može biti duži od šest meseci od dana sačinjavanja početnog bilansa finansijske institucije.
Procenu tržišne vrednosti imovine iz stava 1. ovog člana mogu vršiti samo ovlašćena stručna lica - procenitelji. Izveštaj o proceni tržišne vrednosti imovine važi najviše tri godine od dana sačinjavanja, osim u slučaju kad postoje indikatori koji ukazuju na značajno odstupanje od tržišnih ili drugih ekonomskih uslova u odnosu na uslove koji su postojali u vreme vršenja procene tržišne vrednosti imovine, usled čega je data procena očigledno neodrživa.
U slučaju iz stava 2. ovog člana, Agencija je dužna da, bez odlaganja, preduzme sve potrebne radnje radi sačinjavanja nove procene tržišne vrednosti imovine finansijske institucije.
Agencija nije u obavezi da sačini plan unovčenja imovine za finansijske institucije čiji postupak stečaja i likvidacije nije okončan do dana stupnja na snagu ove uredbe.
Plan unovčenja imovine finansijske institucije sačinjava direktor Agencije, na koji saglasnost daje upravni odbor Agencije.
Unovčenje imovine finansijske institucije vrši se prodajom imovine finansijske institucije, u skladu sa zakonom kojim se uređuje stečaj i likvidacija banaka i društava za osiguranje, zakonom kojim se uređuje finansijski lizing, kao i zakonom kojim se uređuje postupak stečaja, a koja se sprovodi:
- javnim nadmetanjem - licitacijom;
- javnim prikupljanjem ponuda - tenderom;
- neposrednom pogodbom.
Svi postupci iz stava 1. ovog člana moraju se sprovesti vodeći računa o nepristrasnosti i sprečavanju nastanka sukoba interesa i u skladu sa odredbama zakona.
Zainteresovani kupci imaju pravo razgledanja imovine finansijske institucije koja se prodaje, na način i u vreme koji odgovaraju prirodi imovine koja se prodaje.
Prodaja imovine iz stava 1. ovog člana može se izvršiti ako su ispunjeni svi zakonom propisani uslovi koji definišu postupak unovčenja imovine finansijske institucije.
Direktor Agencije predlaže upravnom odboru Agencije način unovčenja imovine i metod njene prodaje, u skladu sa zakonom kojim se uređuje stečaj i likvidacija banaka i društava za osiguranje, kao i zakonom kojim se uređuje finansijski lizing.
Predlog iz stava 1. ovog člana najmanje sadrži:
- način unovčenja imovine;
- metod prodaje imovine;
- procenjenu tržišnu vrednost imovine koja se unovčava;
- stanje imovine koja se unovčava;
- upotrebnu vrednost, ukoliko takva postoji, sa eventualnom mogućnošću sticanja prihoda od te imovine;
- troškove unovčenja imovine;
- efekte unovčenja;
- očekivane investicione i građevinske aktivnosti na lokaciji na kojoj je imovina;
- preostalo vreme do očekivane glavne/završne deobe i tržišna kretanja.
Tokom postupka unovčenja imovine finansijske institucije, ukoliko se pokaže da usvojen način unovčenja imovine, odnosno metod njene prodaje, nije uspešan, može se predložiti izmena tog načina i/ili metoda.
Odluku o načinu unovčenja imovine i metodu njene prodaje, odnosno o izmeni tog načina/metoda, donosi upravni odbor Agencije, na osnovu mišljenja Odbora poverilaca ili uz prethodno odobrenje tog odbora ako je reč o metodu prodaje imovine neposrednom pogodbom, a u skladu sa odredbama zakona kojim se uređuje postupak stečaja.
U slučaju da, nakon dva pokušaja, unovčenje imovine finansijske institucije nije uspelo, Agencija predlaže drugi način unovčenja imovine i metod prodaje imovine za koji smatra da bi mogao da dovede do uspešnog unovčenja imovine finansijske institucije, na osnovu mišljenja Odbora poverilaca ili uz prethodno odobrenje tog odbora, a u skladu sa odredbama zakona kojim se uređuje postupak stečaja.
Agencija, u svakom konkretnom stečaju, u skladu sa propisima kojima se uređuje stečaj i likvidacija banaka i društava za osiguranje, kao i zakonom kojim se uređuje finansijski lizing, a u cilju unovčenja imovine i namirenja poverilaca, preduzima niz radnji, koje obuhvataju sledeće:
- obaveštenje o nameri, planu unovčenja, načinu i rokovima unovčenja imovine, u skladu sa zakonom kojim se uređuje stečaj i likvidacija banaka, društava za osiguranje, zakonom kojim se uređuje finansijski lizing, kao i zakonom kojim se uređuje postupak stečaja;
- pripremu prodajne dokumentacije, u skladu sa odabranim metodom prodaje imovine;
- upućivanje predloga u vezi sa unovčenjem imovine Odboru poverilaca, u slučajevima propisanim odredbama zakona kojim se uređuje stečaj i likvidacija banaka i društava za osiguranje, kao i zakonom kojim se uređuje finansijski lizing i ovom uredbom;
- objavu oglasa o prodaji imovine;
- otvaranje ponuda, u slučaju prikupljanja ponuda;
- registraciju učesnika na licitaciji;
- održavanje licitacije prema pravilima o javnom nadmetanju, odnosno otvaranje ponuda;
- vođenje zapisnika sa tendera, licitacije ili neposredne pogodbe;
- donošenje odluke o rezultatima postupka prodaje imovine;
- pribavljanje saglasnosti Odbora poverilaca za prihvatanje ponude ili postignute cene, u slučajevima propisanim odredbama zakona kojim se uređuje stečaj i likvidacija banaka i društava za osiguranje, kao i zakonom kojim se uređuje finansijski lizing i ovom uredbom;
- poziv kupcu na zaključenje ugovora o kupoprodaji imovine/ustupanju potraživanja;
- zaključivanje ugovora o kupoprodaji imovine/ustupanju potraživanja;
- primopredaju imovine sa zapisnikom o primopredaji, nakon prijema kupoprodajne cene/naknade o ustupanju, u celosti;
- povraćaj depozita;
- slanje obaveštenja o izvršenoj prodaji, uslovima i postignutoj ceni/naknadi;
- i druge radnje predviđene zakonom i ovom uredbom.
Odbor poverilaca, daje mišljenje, odnosno prethodno odobrenje na način unovčenja imovine, odnosno na metod prodaje imovine, a u skladu sa odredbama zakona kojim se uređuje postupak stečaja.
Upravni odbor Agencije aktom bliže uređuje naročito:
1) početnu cenu, kako za prvu tako i za svaku narednu prodaju;
2) obrazovanje posebne (ad hoc) komisije za prodaju imovine - u slučaju prodaje imovine koja zahteva učešće više lica i koja je složena po obimu, vrsti i broju učesnika, a koja se obrazuje odlukom direktora Agencije;
3) način i sadržinu oglašavanja prodaje, u zavisnosti od vrste imovine koja se unovčava;
4) ko može učestvovati u postupku prodaje;
5) sadržinu i obim prodajne dokumentacije, u zavisnosti od metoda prodaje;
6) otkup i cenu po kojoj se može preuzeti prodajna dokumentacija od strane zainteresovanih kupaca;
7) prijavu za učešće;
8) sadržinu ponude koja se dostavlja, u zavisnosti od metoda prodaje;
9) ovlašćenje za učešće na prodaji;
10) visinu i vrstu depozita i način uplate;
11) način i rokove povraćaja depozita učesnicima, koji su to pravo stekli;
12) postupak prodaje imovine javnim nadmetanjem/javnim prikupljanjem ponuda/neposrednom pogodbom;
13) uslove za organizovanje i sprovođenje javnog nadmetanja/javnog prikupljanja ponuda/neposredne pogodbe;
14) registraciju učesnika, tok postupka prodaje u slučaju jednog ili više učesnika na javnom nadmetanju/ javnom prikupljanju ponuda;
15) način održavanja reda na prodaji, kada ima više učesnika;
16) aktivnosti nakon sprovedene prodaje;
17) otvaranje ponuda;
18) odluku o prihvatanju ponude, sa zapisnikom;
19) postupak prodaje neposrednom pogodbom,
20) dostavljanje ponuda u javnom nadmetanju i dostavljanje, odnosno prijem ponuda u pisanom i elektronskom formatu, u postupcima prodaje imovine neposrednom pogodbom;
21) vođenje zapisnika o održanoj prodaji.
Komisija iz stava 1. tačka 2) ovog člana formira se, u slučaju potrebe, od zaposlenih na neodređeno vreme u Agenciji. U slučaju da je potrebno učešće pojedinih stručnih lica, koja imaju specifična znanja u pogledu predmeta prodaje, Agencija je, uz saglasnost Odbora poverilaca, ovlašćena da takva lica angažuje, uz naknadu za angažovanje, vodeći računa o svim objektivnim okolnostima koje mogu uticati na takvo angažovanje. Ukoliko bi takvo angažovanje predstavljalo nesrazmerni trošak u odnosu na cilj koji se želi postići, Agencija neće angažovati takva lica, već će se rukovoditi pribavljenom procenom tržišne vrednosti imovine.
Ugovor o kupoprodaji imovine finansijske institucije se zaključuje u sadržini i na način kako je to uređeno propisima, u zavisnosti od vrste imovine koja se prodaje.
U svakom pojedinačnom postupku stečaja ili likvidacije finansijske institucije Agencija, je dužna da, nakon unovčenja imovine čija kumulativna vrednost prelazi iznos od 5.000.000,00 dinara, bez odlaganja, vrši namirenje poverilaca, u skladu sa propisima koji uređuju stečaj.
Agencija je dužna da, nakon pravosnažnosti rešenja nadležnog suda o deobi imovine, namiri poverioce u roku koji ne može biti duži od pet radnih dana od dana pravosnažnosti tog rešenja, u smislu stava 1. ovog člana.
III POSLOVI U IME I ZA RAČUN REPUBLIKE SRBIJE
Agencija, u skladu sa članom 11. Zakona, postupa u sudskim i drugim postupcima pred nadležnim sudovima i državnim organima u kojima je Republika Srbija ili autonomna pokrajina označena kao poverilac, radi naplate tih potraživanja, uz saglasnost Vlade.
Ukoliko postupci iz stava 1. ovog člana nisu okončani do dana stupanja na snagu Zakona, Agencija, uz saglasnost Vlade, nastavlja da postupa u ime i za račun Republike Srbije ili autonomne pokrajine, pod uslovom da je Republika Srbija, odnosno autonomna pokrajina, označena kao poverilac u tim postupcima.
Agencija je dužna da sačini izveštaj o svim postupcima u kojima učestvuje kao stečajni ili likvidacioni upravnik, a u kojima je Republika Srbija ili autonomna pokrajina označena kao poverilac, i dostavi ga Vladi, radi pribavljanja saglasnosti Vlade za dalje vođenje i postupanje u tim postupcima, u ime i za račun Republike Srbije ili autonomne pokrajine.
Agencija, u upravljanju i raspolaganju potraživanjima Republike Srbije i autonomne pokrajine, na osnovu saglasnosti Vlade iz člana 16. ove uredbe, donosi odluke kojima se:
1) Pokreće postupak naplate potraživanja od dužnika:
(1) pred sudovima ili u vansudskom postupku, i to:
- izvršni postupak,
- stečajnim postupak, uključujući i naplatu potraživanja u Planovima reorganizacije, odnosno Unapred pripremljenim planovima reorganizacije,
- vansudski postupak, koji je uređen propisima kojima se uređuje namirenje iz predmeta založnog prava,
- drugi sudski i vansudski postupci, u cilju naplate potraživanja;
(2) zaključivanjem sporazuma o regulisanju potraživanja sa dužnicima;
(3) ustupanjem (cesijom/prenosom) potraživanja;
2) Nakon sprovedenog postupka iz tačke 1) ovog stava izjašnjava se o:
(1) sticanju imovine u izvršnom postupku;
(2) sticanju imovine u vansudskom postupku namirenja potraživanja iz predmeta založenog prava;
(3) delimičnom ili u celosti povlačenju prijave potraživanja u stečajnom postupku dužnika.
Nakon sprovedenih radnji iz stava 1. ovog člana, Agencija, na osnovu odluke upravnog odbora, na koju je Vlada dala prethodnu saglasnost, odobrava:
1) otpis, odnosno otpust dela ili celog potraživanja;
2) odricanje od predatih sredstava obezbeđenja potraživanja, uključujući i odricanje od založnog prava;
3) isknjižavanje iz poslovnih knjiga Agencije.
Radnje iz člana 18. ove uredbe bliže uređuje upravni odbor Agencije.
Ukoliko u toku ili nakon okončanja postupaka iz člana 18. ove uredbe, Republici Srbiji ili autonomnoj pokrajini, bude dosuđena imovina, koja nije u nadležnosti posebne organizacije nadležne za pribavljanje i raspolaganje imovinom Republike Srbije, u skladu sa zakonom kojim se uređuje javna svojina, Agencija je dužna da o dosuđenju imovine obavesti Vladu ili Pokrajinsku vladu, u roku od 15 dana od dana pravosnažnosti odluke o dosuđenju.
U slučaju da Republika Srbija ili autonomna pokrajina steknu imovinu i u drugim postupcima naplate potraživanja u kojima postupa Agencija, Agencija je dužna da postupi shodno stavu 1. ovog člana.
Agencija upravlja imovinom Republike Srbije i autonomne pokrajine, u smislu člana 2. ove uredbe, do donošenja odluke Vlade o otuđenju, i to na način:
1) da se vrednost imovine ne obezvređuje i to putem održavanja, kao i da se izvršavaju zakonske i druge obaveze (obezbeđenje, osiguranje i dr.);
2) izdavanja imovine u zakup.
Troškovi Agencije, u vezi sa upravljanjem imovinom iz stava 1. ovog člana, imaju tretman stvarnih troškova, u skladu sa članom 28. stav 2. alineja treća Zakona.
Za dobijanje saglasnosti Vlade za unovčenje dosuđene imovine, Agencija je dužna da navede:
- vrstu imovine koja je dosuđena Republici Srbiji ili autonomnoj pokrajini;
- stanje imovine o kojoj je reč;
- izveštaj o proceni tržišne vrednosti imovine, ukoliko je izveštaj izrađen;
- mesto gde se imovina nalazi;
- predlog načina unovčenja takve imovine;
- druge činjenice bitne za donošenje odluke Vlade.
Pre dostavljanja Vladi, predlog Agencije za unovčenje imovine, u skladu sa ovom uredbom, odobrava upravni odbor Agencije.
Vlada će razmotriti svaki predlog Agencije za unovčenje imovine koji ima za cilj postizanje najoptimalnijeg rešenja za dosuđenu imovinu.
Na osnovu saglasnosti Vlade iz člana 22. stav 1. ove uredbe, Agencija pristupa unovčenju dosuđene imovine Republike Srbije ili autonomne pokrajine.
Postupak unovčenja dosuđene imovine se sprovodi na isti način kao i postupak unovčenja imovine iz člana 12. ove uredbe. Princip opadajuće likvidnosti se primenjuje i kod unovčenja dosuđene imovine Republike Srbije i autonomne pokrajine, u smislu ove uredbe.
Aktom Agencije iz člana 13. stav 1. ove uredbe bliže će se urediti i postupak unovčenja dosuđene imovine iz člana 20. ove uredbe.
Nakon uspešno sprovedenog postupka unovčenja dosuđene imovine iz člana 20. ove uredbe, kao i imovine kojom Agencija upravlja na osnovu akata Vlade donetih pre dana stupanja na snagu Zakona, i naplate kupoprodajne cene, Agencija je dužna da sredstva dobijena prodajom prenese u budžet Republike Srbije, i to u roku od 30 dana od dana naplate kupoprodajne cene u celosti, umanjene za troškove prodaje i pripadajućih naknada iz člana 28. stav 2. alineja treća Zakona.
U slučaju okončanja postupka stečaja nad bankom, aktivne kreditne partije korisnika kredita banke nad kojom je okončan stečaj, administrira i vodi Agencija do prenosa tih partija drugoj banci, a u slučaju da ne budu prenete na drugu banku i predstavljaju potraživanja Republike Srbije ili autonomne pokrajine, Agencija je dužna da, uz saglasnost Vlade, nastavi da administrira i vodi naplatu tih potraživanja, u ime i za račun Republike Srbije, odnosno autonomne pokrajine, sve do konačne naplate tih potraživanja.
Agencija će, najkasnije u roku od 15 dana od dana stupanja na snagu ove uredbe, doneti akta iz člana 13. stav 1. i člana 19. ove uredbe.
Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".