ODLUKA

O PRISTUPANJU IZRADI STRATEŠKE PROCENE UTICAJA NA ŽIVOTNU SREDINU ZA PROGRAM ZA INDUSTRIJSKU BEZBEDNOST U REPUBLICI SRBIJI ZA PERIOD 2026-2035. GODINA SA AKCIONIM PLANOM

("Sl. glasnik RS", br. 21/2025)

1. Donosi se odluka da se za Program za industrijsku bezbednost u Republici Srbiji za period 2026-2035. sa Akcionim planom (u daljem tekstu: Program za industrijsku bezbednost), pristupa izradi Strateške procene uticaja na životnu sredinu.

2. Strateška procena uticaja na životnu sredinu se izrađuje na osnovu člana 5. stav 2. Zakona o strateškoj proceni uticaja na životnu sredinu ("Službeni glasnik RS", broj 94/24).

3. U odnosu na kriterijume iz člana 6. stav 1. Zakona o strateškoj proceni uticaja na životnu sredinu za određivanje mogućih karakteristika značajnih uticaja na činioce životne sredine, naročito izloženost stanovništva i životne sredine velikim udesima ili prirodnim katastrofama, izradom Programa za industrijsku bezbednost, kroz definisanje opšteg i posebnih ciljeva i mera za dostizanje ciljeva, očekuje se značajan uticaj na stanovništvo i zdravlje ljudi i životnu sredinu.

4. Odluka o pristupanju izradi Strateške procene uticaja na životnu sredinu za Program za industrijsku bezbednost u Republici Srbiji za period 2026-2035. sa Akcionim planom, u skladu sa Zakonom o strateškoj proceni uticaja na životnu sredinu donosi se iz sledećih razloga:

Osnovni razlog za izradu Programa za industrijsku bezbednost je unapređenje stanja u oblasti industrijske bezbednosti na teritoriji Republike Srbije. Cilj Programa za industrijsku bezbednost je sprovođenje i promovisanje politike, zakonskih propisa i upravljanja radi unapređenja industrijske bezbednosti, uključujući jačanje otpornosti na katastrofe, upravljanje rizikom od velikih industrijskih udesa i doprinosa održivom razvoju. U okviru ovog programa će biti definisani posebni ciljevi, kao i mere za ostvarivanje ciljeva. Ostvarivanje ciljeva planiraće se i pratiti posredstvom Akcionog plana za sprovođenje Programa za industrijsku bezbednost. Merama će biti obuhvaćene aktivnosti na izradi novih, kao i izmeni i dopuni postojećih propisa u cilju usklađivanja sa relevantnim propisima EU, kao i na usklađivanju komunikacije/saradnje između nadležnih organa iz predmetne oblasti po vertikalnom i horizontalnom nivou i uz jačanje ljudskih i finansijskih resursa. Predložene mere će precizirati aktivnosti na inteziviranju saradnje sa svim zaintresovanim stranama, uključujući lokalnu samoupravu i javnost. Pored toga, definisaće i aktivnosti na unapređenju komunikacije i saradnje sa susednim zemljama.

5. Strateška procena uticaja za Program za industrijsku bezbednost, će razmatrati značaj ovog programa za zaštitu životne sredine i održivi razvoj. Strateška procena uticaja će takođe uzeti u obzir moguće uticaje Programa za industrijsku bezbednost na zdravlje ljudi, kao i uticaje na materijalna dobra i kulturno nasleđe. Posebno će biti razmatrani uticaji na gradove i naselja. Aspekt razmatranja Strateške procene uticaja će obuhvatiti i infrastrukturne, industrijske i druge objekte. Strateška procena uticaja će posebno analizirati značaj Programa za industrijsku bezbednost u domenu unapređenja propisa iz oblasti upravljanja industrijskom bezbednošću, kao i u oblasti primene posebnih propisa iz predmetne oblasti. Poseban deo Strateške procene uticaja će obuhvatiti sagledavanje uticaja ovog programa na velike industrijske udese i njihovu vezu sa prirodnim katastrofama.

6. U skladu sa članom 43. Zakona o strateškoj proceni uticaja na životnu sredinu odredbe ovog zakona koje se odnose na ocenu prihvatljivosti se primenjuju dve godine od dana stupanja na snagu ovog zakona, tako da se u skladu sa tim ne primenjuju za Stratešku procenu uticaja za Program za industrijsku bezbednost. Ocena prihvatljivosti će biti uključena u skladu sa stepenom primene relevantnog propisa.

7. Ne postoje postupci strateške procene uticaja za planove i programe koji pripadaju istoj hijerarhijskoj strukturi.

8. Razlozi za izostavljanje pojedinih pitanja i problema životne sredine u Programu za industrijsku bezbednost iz Strateške procene uticaja proizilaze iz samog cilja ovog programa, koji je specifičan po sadržaju i koji se neće baviti pojedinim činiocima životne sredine i konkretnim sredinama, već će težište biti na unapređenju celovitog sistema industrijske bezbednosti, u kome životna sredina može biti ugrožena na više načina, u konkretnom slučaju zbog nedovoljno dobro organizovanog i nefunkcionalnog sistema.

9. Elementi izveštaja o strateškoj proceni:

- Polazne osnove;

- Opšti i posebni ciljevi i izbor indikatora;

- Procena mogućih značajnih uticaja;

- Predlog mera predviđenih za sprečavanje i/ili smanjenje procenjenih negativnih uticaja na životnu sredinu;

- Smernice za niže hijerarhijske nivoe;

- Program praćenja stanja životne sredine;

- Netehnički rezime.

10. Stručni tim za izradu Strateške procene biće sastavljen od stručnjaka odgovarajućeg profila na osnovu člana 11. stav 1. Zakona o strateškoj proceni uticaja na životnu sredinu. Strateška procena se vrši u skladu sa domaćim i evropskim principima teorije i prakse u izradi strateške procene uticaja na životnu sredinu za istu vrstu planskih dokumenata. Rok za izradu Strateške procene Programa za industrijsku bezbednost je u saglasnosti sa krajnjim rokom izrade Nacrta navedenog programa.

11. Učešće zainteresovanih organa i organizacija u razmatranju Izveštaja o strateškoj proceni uticaja za Program za industrijsku bezbednost, obezbeđuje se dostavljanjem nacrta Izveštaja o strateškoj proceni uticaja na mišljenje na osnovu člana 26. Zakona o strateškoj proceni uticaja na životnu sredinu. Zainteresovani organi i organizacije imaju rok od 30 dana da dostave mišljenje.

U skladu sa članom 27. Zakona o strateškoj proceni uticaja na životnu sredinu, učešće javnosti u razmatranju Izveštaja o strateškoj proceni za Program za industrijsku bezbednost, obezbeđuje se u okviru javnog uvida i javne rasprave u trajanju od 30 dana.

12. Nadležni organ za zaštitu životne sredine i zainteresovani organi i organizacije učestvuju u izradi odluke o izradi Strateške procene uticaja u skladu sa članom 9. Zakona o strateškoj proceni uticaja na životnu sredinu.

U skladu sa članom 22. Zakona strateškoj proceni uticaja na životnu sredinu, pre upućivanju zahteva za dobijanje saglasnosti na Izveštaj o strateškoj proceni uticaja za Program za industrijsku bezbednost nadležni organ za zaštitu životne sredine daje mišljenje na navedeni izveštaj. Rok za dostavljanje mišljenja je 30 dana.

13. Nema drugih podatka od značaja za sprovođenje postupka strateške procene.

14. Ova odluka je sastavni deo obaveštenja o početku izrade Programa za industrijsku bezbednost koji se objavljuje na internet stranici organa nadležnog za pripremu Programa.

15. Ova odluka se objavljuje u "Službenom glasniku Republike Srbije".

16. Ova odluka stupa na snagu danom objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".