POSLOVNIKO RADU KOMISIJE ZA VREDNOVANJE RADA GLAVNOG JAVNOG TUŽIOCA I JAVNOG TUŽIOCA("Sl. glasnik RS", br. 38/2025) |
Ovim poslovnikom bliže se uređuje sastav i način rada Komisije za vrednovanje rada glavnog javnog tužioca i javnog tužioca.
Skraćeni izrazi upotrebljeni u ovom poslovniku imaju značenje:
1) "Zakon" ima značenje Zakona o javnom tužilaštvu;
2) "Savet" ima značenje Visokog saveta tužilaštva;
3) "Komisija" ima značenje Komisije za vrednovanje rada glavnog javnog tužioca i javnog tužioca;
4) "Poslovnik" ima značenje Poslovnika o radu Komisije za vrednovanje rada glavnog javnog tužioca i javnog tužioca;
5) "Pravilnik" ima značenje Pravilnika o kriterijumima i pokazateljima vrednovanja rada glavnog javnog tužioca i javnog tužioca ("Službeni glasnik RS", br. 33/24 i 45/24);
6) "Predsednik" ima značenje predsednika Komisije.
Sve imenice upotrebljene u muškom gramatičkom rodu obuhvataju muški i ženski rod lica na koja se odnose. Generička upotreba muškog gramatičkog roda u ovom tekstu ne isključuje rodno osetljiv jezik u aktima Saveta.
Komisija:
1) sprovodi postupak redovnog i vanrednog vrednovanja rada glavnog javnog tužioca i javnog tužioca;
2) prikuplja podatke i Izveštaj o pokazateljima ostvarenosti kriterijuma od užih radnih tela u skladu sa Pravilnikom i određuje rok za njihovo dostavljanje;
3) prikuplja i analizira statističke podatke o radu Komisije;
4) dostavlja Savetu godišnji izveštaj o svom radu;
5) obaveštava javnost o svom radu;
6) obavlja i druge nadležnosti i poslove određene zakonom ili podzakonskim aktom.
Komisija se sastoji od tri člana i tri zamenika člana Komisije, koje Savet imenuje na period od tri godine iz reda javnih tužilaca Vrhovnog javnog tužilaštva.
Zamenik člana Komisije zamenjuje člana Komisije u slučaju njegove sprečenosti.
Funkcija člana ili zamenika člana Komisije prestaje: istekom mandata, na lični zahtev, prestankom javnotužilačke funkcije ili razrešenjem.
Predlog za razrešenje člana ili zamenika člana Komisije može podneti svaki član Komisije ili Saveta.
Komisija bira Predsednika na period od tri godine.
Svaki član Komisije može predložiti kandidata za funkciju Predsednika.
Sednicom Komisije na kojoj se bira Predsednik predsedava najstariji član Komisije.
Izbor Predsednika vrši se na prvoj sednici Komisije održanoj nakon stupanja na snagu ovog poslovnika.
Izbor Predsednika vrši se većinom glasova svih članova Komisije.
Funkcija Predsednika prestaje: istekom mandata, na lični zahtev, prestankom javnotužilačke funkcije, funkcije člana Komisije ili razrešenjem.
Povreda ovlašćenja i načela predviđenih Zakonom i Poslovnikom predstavlja osnov za razrešenje Predsednika.
Predlog za razrešenje Predsednika može podneti svaki član Komisije.
Nakon prestanka funkcije Predsednika, izbor novog Predsednika vrši se na narednoj sednici Komisije.
Predsednik predstavlja Komisiju, saziva i predsedava sednicom Komisije, stara se o sprovođenju akata Komisije i vrši druge poslove u skladu sa Zakonom i aktima Saveta i Komisije.
Predsednik ima sledeća ovlašćenja:
1) stara se da rad Komisije bude u skladu sa zakonom, Pravilnikom i Poslovnikom;
2) potpisuje pisane otpravke odluka i druge akte Komisije;
3) utvrđuje predlog dnevnog reda;
4) određuje izvestioca po tački dnevnog reda i obavlja druge radnje radi pripremanja sednice Komisije;
5) preduzima mere za nesmetano odvijanje sednice;
6) sprovodi odluke povodom primene Poslovnika;
7) stara se o pravilnom administrativnom radu Komisije i izdaje uputstva koja se odnose na poslovanje Komisije;
8) vrši druge poslove u skladu sa zakonom i aktima Saveta i Komisije.
Komisija bira zamenika Predsednika na period od tri godine iz reda zamenika člana Komisije.
Zamenik Predsednika obavlja poslove Predsednika u slučaju njegove sprečenosti.
Funkcija zamenika Predsednika prestaje: istekom mandata, na lični zahtev, prestankom javnotužilačke funkcije, funkcije zamenika člana Komisije ili razrešenjem.
Prava i dužnosti člana Komisije
Član Komisije ima sledeća prava:
1) da učestvuje u radu i odlučivanju Komisije;
2) da učestvuje u raspravi na sednicama Komisije i postavlja pitanja o radu Komisije;
3) da bude obavešten o svim pitanjima potrebnim za vršenje funkcije;
4) da mu se blagovremeno dostavi materijal za sednicu;
5) da mu se obezbedi uvid u celokupne spise Komisije;
6) da ukazuje Komisiji na povredu Poslovnika ili Pravilnika;
7) da izdaje naloge Administrativnoj kancelariji u okviru poslova koji su mu povereni;
8) da ostvaruje i druga prava u skladu sa zakonom.
Član Komisije ima sledeće dužnosti:
1) da postupa savesno i u skladu sa principima profesionalne etike;
2) da blagovremeno prijavi i navede razloge za odsustvo sa sednice;
3) da bez odlaganja obavesti Komisiju o postojanju razloga koji dovede u sumnju njegovu nepristrasnost.
Prava i dužnosti član Komisije stiče danom imenovanja.
Član Komisije postupa i odlučuje nepristrasno i da se uzdrži od ponašanja koje njegovu nepristrasnost dovodi u sumnju.
Član Komisije izuzima se u postupku vrednovanja u slučaju da postoje razlozi koji dovode u sumnju njegovu nepristrasnost.
Član Komisije izuzima se iz postupka vrednovanja koji se tiče njega, krvnih srodnika u pravoj liniji do bilo koga stepena srodstva, krvnih srodnika u pobočnoj liniji do četvrtog stepena, srodnika po tazbini do drugog stepena, supružnika, vanbračnog partnera, staratelja, hranitelja, usvojioca i usvojenika, kao i kada postoje druge okolnosti koje izazivaju sumnju u njegovu nepristrasnost.
Član Komisije, glavni javni tužilac i javni tužilac čiji se rad vrednuje, može da traži izuzeće člana Komisije na obrazloženi zahtev.
Član Komisije o čijem se izuzeću odlučuje može učestvovati u raspravi o zahtevu za izuzeće, ali ne i u glasanju.
Komisija donosi odluku o izuzeću većinom glasova.
Član Komisije koji je izuzet ne učestvuje u postupku vrednovanja koji se odnosi na glavnog javnog tužioca i javnog tužioca čiji se rad vrednuje, a zbog kojeg je izuzet.
Savet može da formira uža radna tela u sastavu Komisije iz reda javnih tužilaca apelacionih javnih tužilaštava.
Uže radno telo sastoji se od tri člana i tri zamenika člana, koje imenuje Savet na period od tri godine.
Uže radno telo obavlja pripremne poslove iz nadležnosti Komisije, i to:
1) Prikuplja podatke o pokazateljima ostvarenosti kriterijuma za vrednovanje rada u skladu sa Pravilnikom;
2) Pribavlja izveštaj od javnog tužioca čiji se rad vrednuje u skladu sa članom 56. Pravilnika;
3) vrši uvid u predmete u skladu sa članom 54. Pravilnika;
4) sačinjava Izveštaj o pokazateljima ostvarenosti kriterijuma u formi koju će propisati Komisija i dostavlja ga Komisiji u elektronskom obliku zajedno sa prilozima iz tač. 1)-3) ovog stava.
Uže radno telo postupa po odluci o vrednovanju i dodatnom zahtevu Komisije u vezi sa postupkom vrednovanja.
Odredbe ovog poslovnika o prestanku funkcije i izuzeću člana Komisije shodno se primenjuju i na člana užeg radnog tela.
Administrativna kancelarija Saveta
Administrativna kancelarija Saveta pruža administrativnu i stručnu pomoć Komisiji kao radnom telu Saveta, u skladu sa zakonom, Poslovnikom o radu Visokog saveta tužilaštva ("Službeni glasnik RS", broj 63/23) i drugim propisima.
Sekretar Saveta određuje zaposleno lice u Administrativnoj kancelariji Saveta za poslove iz stava 1. ovog člana.
Sednicu Komisije zakazuje Predsednik.
Članovima Komisije se elektronskim putem dostavlja poziv koji sadrži podatke o rednom broju sednice, vremenu i mestu održavanja sednice.
Uz poziv za sednicu članovima Komisije se dostavlja predlog dnevnog reda, nacrt zapisnika sa prethodne sednice i materijal za sednicu u elektronskoj formi, i to najkasnije pet dana pre održavanja sednice.
O pripremi i dostavljanju materijala za sednicu stara se Administrativna kancelarija Saveta.
Sednica putem video konferencije
U slučaju postojanja objektivnih okolnosti koje sprečavaju prisustvo jednog ili više članova Komisije, učešće na sednici može se omogućiti putem video konferencije.
U pogledu pozivanja i dostavljanja materijala članu Komisije iz stava 1. ovog člana primenjuju se odredbe člana 13. Poslovnika.
Sednica Komisije može se održati elektronskim putem kada odluka koja je na dnevnom redu ne iziskuje raspravu.
Sednica iz stava 1. ovog člana održava se tako što Predsednik putem elektronske pošte saopštava članovima Komisije razloge održavanja sednice elektronskim putem i predloženi dnevni red.
Članovi Komisije imaju rok od 24 sata da se izjasne o predloženim tačkama dnevnog reda.
Ukoliko neko od članova Komisije ne odgovori na elektronsku poštu, taj podatak se unosi u zapisnik.
Odmah nakon održane sednice sastavlja se zapisnik koji se dostavlja elektronskim putem članovima Komisije.
Sednica Komisije se održava ako joj prisustvuju svi članovi Komisije.
Zamenik člana Komisije učestvuje u radu Komisije u slučaju sprečenosti člana da u radu Komisije učestvuje neposredno, putem video konferencije ili elektronskim putem.
Sednici prisustvuje zaposleno lice iz Administrativne kancelarije Saveta, a na poziv Komisije mogu da prisustvuju i druga lica.
Sednice Komisije su zatvorene za javnost.
Obaveštenje o održanoj sednici Komisije objavljuje se na internet strani Saveta.
Dnevni red i prikupljanje informacija
Predsednik predlaže dnevni red sednice.
Član Komisije je ovlašćen da predloži izmenu ili dopunu dnevnog reda ili dopunu materijala i prikupljanje dodatnih obaveštenja.
Član Komisije čiji je predlog za dopunu dnevnog reda usvojen, po pravilu je izvestilac po toj tački dnevnog reda.
Predsednik Komisije imenuje izvestioce po pojedinačnim predmetima vrednovanja, vodeći računa da svi članovi Komisije imaju podjednak broj predmeta u kojima postupaju kao izvestioci i da budu podjednako opterećeni.
Izvestilac iz stava 4. ovog člana, dužan je da u saradnji sa užim radnim telom prikupi sve informacije koje su neophodne za vrednovanje.
Predsedavanje i otvaranje sednice
Sednicom predsedava Predsednik, a u slučaju njegove sprečenosti zamenik Predsednika.
Predsednik otvara sednicu Komisije i utvrđuje da li sednici prisustvuju svi članovi Komisije.
Posle usvajanja dnevnog reda, Predsednik otvara raspravu po svakoj tački dnevnog reda pojedinačno.
Rasprava počinje izlaganjem izvestioca.
Izvestilac objektivno i nepristrasno iznosi pravno i činjenično stanje i da predloži Komisiji odluku o tački dnevnog reda.
Članovi Komisije učestvuju u raspravi.
Predsednik daje reč prema redosledu prijavljivanja.
Rasprava se smatra okončanom kada se više niko ne javlja za reč.
Po okončanoj raspravi, Predsednik stavlja na glasanje predlog izvestioca. Ako neko od članova Komisije stavi predlog drugačiji od predloga izvestioca, Predsednik taj predlog stavlja na glasanje pre glasanja o predlogu izvestioca.
Komisija donosi odluku na sednici, većinom glasova.
Komisija odlučuje javnim glasanjem.
Glasanje o svakom predlogu vrši se dizanjem ruke za predlog ili protiv predloga.
Predsednik zaključuje glasanje i saopštava rezultat.
Ocena vrednovanja rada iz odluke Komisije upisuje se u lični list glavnog javnog tužioca, odnosno javnog tužioca.
Predsednik se stara o održavanju reda na sednici.
Predsednik opominje člana Komisije ili drugo prisutno lice koje ometa rad Komisije na sednici.
Ako opomenuto lice nastavi da ometa rad na sednici, Komisija donosi odluku o njegovom udaljenju sa sednice.
Lice prema kome je doneta odluka o udaljenju obavezno je da odmah po donošenju odluke napusti prostoriju u kojoj se sednica Komisije održava.
Mera udaljenja odnosi se samo na sednicu Komisije na kojoj je izrečena.
Nakon okončanja rasprave i odlučivanja po svim tačkama dnevnog reda, ukoliko se niko više ne javlja za reč, predsednik zaključuje sednicu.
Sednica se odlaže ukoliko ne prisustvuju svi članovi Komisije ili ako nije ispunjen neki drugi uslov za njeno održavanje.
Sednica se prekida ako se ne može održati red, ako u toku sednice prestane da postoji neki uslov neophodan za njeno održavanje, radi kraćeg odmora ili konsultacija o pojedinom pitanju.
Sednicu odlaže i prekida Predsednik.
Sednica može biti prekinuta i odlukom Komisije.
Sednica Komisije se tonski snima.
Tonski zapis se dostavlja Administrativnoj kancelariji radi izrade nacrta zapisnika.
Na sednici Komisije vodi se zapisnik koji sadrži:
1) redni broj sednice;
2) mesto, datum i vreme održavanja sednice;
3) broj prisutnih članova Komisije, njihova imena, kao i imena i funkcije drugih prisutnih lica koja učestvuju u radu Komisije;
4) dnevni red sednice;
5) sadržinu rasprave po svakoj tački dnevnog reda;
6) podatke o licima i izrečenim merama koje su preduzete povodom održavanja reda na sednici;
7) način i rezultat glasanja po svim tačkama dnevnog reda povodom kojih se donosi odluka Komisije;
8) podatke o odlaganju i prekidu sednice;
9) podatke o vremenu završetka sednice;
10) druge podatke sa sednice koji su od značaja.
Zapisnik sa prethodne sednice usvaja se, po pravilu, do završetka naredne sednice Komisije.
Član Komisije ima pravo da stavi primedbe na zapisnik, pismeno pre sednice ili usmeno na sednici na kojoj se usvaja zapisnik, o čijoj osnovanosti se Komisija izjašnjava glasanjem.
Predsednik konstatuje da je zapisnik usvojen bez primedbi, sa prihvaćenim izmenama ili da nije usvojen.
Usvojeni zapisnik potpisuju svi članovi Komisije i zaposleno lice iz Administrativne kancelarije Saveta.
Zapisnik se čuva u Administrativnoj kancelariji Saveta.
Čuvanje zapisnika i drugih akata Komisije vrši se u skladu sa propisima kojima se uređuje čuvanje arhivske građe.
Godišnji izveštaj o radu sadrži prikaz godišnjih aktivnosti Komisije, uključujući i statističke podatke o sprovedenim postupcima i donetim odlukama.
Komisija razmatra i usvaja Godišnji izveštaj o radu najkasnije do 31. januara tekuće godine za prethodnu godinu.
Godišnji izveštaj o radu iz stava 2. ovog člana dostavlja se Savetu radi unošenja u Godišnji izveštaj o radu Saveta, najkasnije do 1. februara tekuće godine.
Ovaj poslovnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".