PRAVILNIKO ZVANJIMA, PLATAMA, DODACIMA NA PLATE, NAKNADAMA I OSTALIM PRIMANJIMA ZAPOSLENIH U GRADSKIM UPRAVAMA, GRADSKOM PRAVOBRANILAŠTVU I SLUŽBI INTERNE REVIZIJE GRADA UŽICA("Sl. list grada Užica", br. 7/2025) |
Pravilnikom o zvanjima, platama, dodacima na plate, naknadama i ostalim primanjima zaposlenih u Gradskoj upravi za poslove organa grada, opštu upravu i društvene delatnosti, Gradskoj upravi za finansije, Gradskoj upravi za infrastrukturu i razvoj, Gradskoj upravi za urbanizam, izgradnju i imovinske-pravne poslove, Gradskoj upravi za inspekcijske poslove i komunalnu miliciju, Gradskom pravobranilaštvu i Službi interne revizije grada Užica (u daljem tekstu: Pravilnik) uređuje se način utvrđivanja zvanja, plata, dodataka na plate, naknada i ostalih primanja, zaposlenih u Gradskim upravama, Gradskom pravobranilaštvu i Službi interne revizije grada Užica u daljem tekstu: grad Užice).
Termini izraženi u ovom Pravilniku u gramatičkom muškom rodu podrazumevaju prirodni muški i ženski rod lica na koje se odnose.
Zaposlenima u Gradskoj upravi za poslove organa grada, opštu upravu i društvene delatnosti, Gradskoj upravi za finansije, Gradskoj upravi za infrastrukturu i razvoj, Gradskoj upravi za urbanizam, izgradnju i imovinske-pravne poslove, Gradskoj upravi za inspekcijske poslove i komunalnu miliciju, Gradskom pravobranilaštvu i Službi interne revizije grada Užica u smislu odredaba ovog Pravilnika podrazumevaju se sva lica koja su raspoređena na radna mesta u skladu sa Pravilnikom o organizaciji i sistematizaciji radnih mesta u gradskim upravama i stručnim službama grada Užica.
Sredstva za isplatu plata, dodataka na plate, naknada i ostalih primanja zaposlenih obezbeđuju se u budžetu grada Užica.
Izvršilačka radna mesta razvrstavaju se po zvanjima, u zavisnosti od složenosti i odgovornosti poslova, potrebnih znanja i sposobnosti i uslova za rad.
Zvanja izražavaju stručna svojstva zaposlenog i njegovu osposobljenost za vršenje poslova određenog stepena složenosti.
Zvanja su: samostalni savetnik, savetnik, mlađi savetnik, saradnik, mlađi saradnik, viši referent, referent i mlađi referent.
Zaposleni raspoređeni na sistematizovana radna mesta mogu imati zvanja:
- u okviru visoke školske spreme (najmanje 240 ESPB bodova ili četvorogodišnje studije): samostalni savetnik, savetnik i mlađi savetnik;
- u okviru visoke školske spreme (najmanje 180 ESPB bodova ili studije do tri godine): saradnik i mlađi saradnik;
- u okviru srednje školske spreme: viši referent, referent i mlađi referent.
U zvanju samostalnog savetnika obavljaju se složeni stručni poslovi koji zahtevaju posebno specijalističko znanje i iskustvo, analitičke sposobnosti, samostalan rad bez nadzora neposrednog rukovodioca i donošenje odluka u složenim slučajevima samo uz opšta usmerenja i uputstva neposrednog rukovodioca.
Za rad na poslovima u zvanju samostalnog savetnika službenik mora da ima stečeno visoko obrazovanje na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu i najmanje pet godina radnog iskustva u struci.
U zvanju savetnika obavljaju se složeni poslovi koji su najčešće precizno određeni i podrazumevaju primenu utvrđenih metoda rada, postupaka ili stručnih tehnika sa jasnim okvirom samostalnog delovanja, uz povremeni nadzor neposrednog rukovodioca. Poslovi zahtevaju sposobnost da se problemi rešavaju bez pojedinačnih uputstava neposrednog rukovodioca i uz obraćanje neposrednom rukovodiocu samo kad je problem složen i zahteva dodatno znanje i iskustvo.
Za rad na poslovima u zvanju savetnika službenik mora da ima stečeno visoko obrazovanje na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu i najmanje tri godine radnog iskustva u struci.
U zvanju mlađeg savetnika obavljaju se složeni poslovi koji podrazumevaju primenu utvrđenih metoda rada, postupaka ili stručnih tehnika unutar precizno određenog okvira delovanja, uz redovan nadzor neposrednog rukovodioca i donošenje odluka na osnovu postojeće prakse ili opštih i pojedinačnih uputstava neposrednog rukovodioca. Poslovi zahtevaju sposobnost rešavanja manjih tehničkih ili proceduralnih problema.
Za rad na poslovima u zvanju mlađeg savetnika službenik mora da ima stečeno visoko obrazovanje na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine ili specijalističkim studijama na fakultetu i završen pripravnički staž ili najmanje pet godina provedenih u radnom odnosu u organima Grada i stručnim službama Grada.
U zvanju saradnika obavljaju se manje složeni stručni poslovi u primeni postupaka, metoda i tehnika rada uz nadzor, usmerenja i uputstva službenika u višim zvanjima. Ovi poslovi se sastoje od ograničenog kruga međusobno povezanih zadataka u jednoj oblasti.
Za rad na poslovima u zvanju saradnika službenik mora da ima stečeno visoko obrazovanje na osnovnim akademskim studijama u obimu od 180 ESPB bodova, osnovnim strukovnim studijama, odnosno na studijama u trajanju do tri godine i najmanje tri godine radnog iskustva u struci.
U zvanju mlađeg saradnika obavljaju se jednostavniji stručni poslovi kao i administrativno-tehnički poslovi uz nadzor, uputstva i detaljna usmerenja službenika u višim zvanjima. Ovi poslovi se sastoje od ograničenog kruga međusobno povezanih zadataka u jednoj oblasti.
Za rad na poslovima u zvanju mlađeg saradnika službenik mora da ima stečeno visoko obrazovanje na osnovnim akademskim studijama u obimu od 180 ESPB bodova, osnovnim strukovnim studijama, odnosno na studijama u trajanju do tri godine i završen pripravnički staž ili najmanje pet godina provedenih u radnom odnosu u organima Grada i stručnim službama Grada.
U zvanju višeg referenta obavljaju se administrativni, tehnički i drugi pretežno rutinski poslovi koji obuhvataju širok krug zadataka i mogu zahtevati poznavanje i primenu jednostavnijih metoda rada i postupaka, a rade se samostalno i uz povremeni nadzor neposrednog rukovodioca.
Za rad na poslovima u zvanju višeg referenta službenik mora da ima stečeno srednje obrazovanje u četvorogodišnjem trajanju i najmanje pet godina radnog iskustva u struci.
U zvanju referenta obavljaju se administrativni, tehnički i drugi rutinski poslovi koji podrazumevaju manji krug sličnih zadataka koji se izvršavaju primenom jednostavne metode rada i postupaka, a obavljaju se uz povremeni nadzor neposrednog rukovodioca i uputstva službenika sa višim zvanjima.
Za rad na poslovima u zvanju referenta službenik mora da ima stečeno srednje obrazovanje u četvorogodišnjem trajanju i najmanje tri godine radnog iskustva u struci.
U zvanju mlađeg referenta obavljaju se administrativni, tehnički i drugi najjednostavniji rutinski poslovi, koji se ponavljaju i koji zahtevaju poznavanje i primenu jednostavnijih metoda rada i postupaka, a obavljaju se uz povremeni nadzor neposrednog rukovodioca i uputstva službenika sa višim zvanjima.
Za rad na poslovima u zvanju mlađeg referenta službenik mora da ima stečeno srednje obrazovanje u četvorogodišnjem trajanju i završen pripravnički staž.
Plata utvrđena, u smislu ovog Pravilnika, za rad u punom radnom vremenu, odnosno radnom vremenu koje se smatra punim, isplaćuje se po isteku meseca na koji se odnosi.
Plate zaposlenih utvrđuju se na osnovu:
1. osnovice za obračun plata (u daljem tekstu: osnovica);
2. koeficijenta koji se množi osnovicom (u daljem tekstu: koeficijent);
3. dodatka na platu;
4. obaveza koje zaposleni plaća po osnovu poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje iz plate, u skladu sa Zakonom.
Zaposlenima će se plata isplaćivati u dva dela i to:
- prvi deo do 4-tog u tekućem mesecu za prethodni mesec
- drugi deo do 19-tog u tekućem mesecu za prethodni mesec.
Zaposlenom se u elektronskom obliku uručuje obračun koji sadrži podatke o svim osnovama po kojima je plata obračunata.
Osnovicu za obračun i isplatu plata zaposlenih utvrđuje Vlada Republike Srbije.
Koeficijent u skladu sa Zakonom, izražava složenost poslova, odgovornost, uslove rada i stručnu spremu.
3.1. Koeficijenti za obračun i isplatu plata zaposlenima raspoređenim na radna mesta u zvanjima sa visokom stručnom spremom (najmanje 240 ESPB bodova)
Za obračun i isplatu plata zaposlenima u Gradskoj upravi raspoređenim na radna mesta u zvanjima za visoku stručnu spremu, odnosno stečenim visokim obrazovanjem na osnovnim akademskim studijama u obimu od 240 ESPB bodova, master akademskim studijama, master strukovnim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno na osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine utvrđuje se koeficijent koji čine:
- osnovni koeficijent,
- dodatni koeficijent - po osnovu složenosti i odgovornosti poslova,
- uvećanje (izraženo u procentima) po osnovu rada na poslovima komunalnog milicionara, odnosno inspektora-na poslovima inspekcijskog terenskog nadzora u neposrednom kontaktu sa subjektima nadzora, kao i koordiniranja najsloženijim aktivnostima i to:
Redni broj |
Zvanja ** |
Osnovni koeficijent |
Dodatni koeficijent po osnovu složenosti poslova |
Procenat uvećanja po osnovu obavljanja rukovodećih poslova, poslova komunalnog milicionara/inspektora/koordinatora |
1. |
samostalni savetnik (po Uredbi - samostalni stručni saradnik) - zaposleni raspoređeni na radno mesto rukovodilac Odeljenja |
12,05 |
12,60 |
10 |
2. |
samostalni savetnik (po Uredbi - samostalni stručni saradnik) - zaposleni raspoređeni na radno mesto šef Oseka |
12,05 |
12,00 |
10 |
3. |
samostalni savetnik (po Uredbi - samostalni stručni saradnik) - zaposleni raspoređen na radno mesto sistematizovano u zvanju samostalni savetnik - poslovi inspektora |
12,05 |
10,70 |
20 |
4. |
samostalni savetnik (po Uredbi - samostalni stručni saradnik) - zaposleni raspoređen na radno mesto sistematizovano u zvanju samostalni savetnik -koordinator izvršenje |
12,05 |
11,00 |
10 |
5. |
savetnik (po Uredbi-viši stručni saradnik) zaposleni raspoređen na radno mesto sistematizovano u zvanju savetnik koji radi na poslovima inspektora |
10,77 |
10,50 |
20 |
6. |
savetnik (po Uredbi - viši stručni saradnik) zaposleni raspoređen na radno mesto sistematizovano u zvanju savetnik koji radi na poslovima koordinatora |
10,77 |
10,50 |
10 |
7. |
savetnik (po Uredbi - viši stručni saradnik) zaposleni raspoređeni na radna mesta sistematizovana u zvanju savetnik, čiji je osnovni koeficijent uvećan za 1,28 na ime dopune do zadržanog koeficijenta stečenog do 1.12.2016. godine |
10,77+1,28 |
10,50 |
|
8. |
savetnik (po Uredbi - viši stručni saradnik) |
10,77 |
10,50 |
|
9. |
mlađi savetnik (po Uredbi - stručni saradnik, zaposleni raspoređen na radno mesto komunalnog milicionara |
10,45 |
8,63 |
10 |
10. |
mlađi savetnik (po Uredbi - stručni saradnik) |
10,45 |
8,63 |
|
** u tabeli su prikazana zvanja po Zakonu o zaposlenima u autonomnim pokrajinama i lokalnim samoupravama upodobljena sa zvanjima iz prethodnog Zakona i Uredbe o koeficijentima za obračun i isplatu plata imenovanih i postavljenih lica i zaposlenih u državnim organima, koja se primenjuje do početka primene Zakona o platama službenika i nameštenika u organima autonomne pokrajine i lokalne samouprave)
3.2. Koeficijenti za obračun i isplatu plata zaposlenima raspoređenim na radna mesta u zvanjima sa visoko, odnosno višom stručnom spremom (180 ESPB bodova)
Za obračun i isplatu plata zaposlenima u Gradskoj upravi raspoređenim na radna mesta u zvanjima za visokom - višom stručnom spremom, odnosno stečenim visokim obrazovanjem na studijama prvog stepena u trajanju do tri godine (180 ESPB), odnosno na osnovnim studijama u trajanju od dve godine (ranije više obrazovanje, odnosno viša stručna sprema), utvrđuje se koeficijent koji čine:
- osnovni koeficijent i
- dodatni koeficijent - po osnovu složenosti i odgovornosti poslova,
- uvećanje (izraženo u procentima) po osnovu rada na poslovima komunalnog milicionara, odnosno inspektora-na poslovima inspekcijskog terenskog nadzora u neposrednom kontaktu sa subjektima nadzora, kao i koordiniranja najsloženijim aktivnostima i to:
Redni broj |
Zvanja ** |
Osnovni koeficijent |
Dodatni koeficijent |
Procenat uvećanja po osnovu obavljanja poslova rukovođenja, komunalne milicije/inspekcijskog terenskog nadzora/koordinatora/rad na pripremi i izvršenju budžeta |
1. |
Saradnik (po Uredbi viši saradnik) - zaposleni raspoređen na radno mesto sistematizovano u zvanju saradnik koji radi na poslovima inspektora |
9,91 |
5,10 |
20 |
2. |
Saradnik (po Uredbi viši saradnik) - zaposleni raspoređen na radno mesto sistematizovano u zvanju saradnik koji radi na poslovima koordinatora |
9,91 |
5,10 |
10 |
3. |
Saradnik (po Uredbi viši saradnik) - zaposleni raspoređen na radno mesto sistematizovano u zvanju saradnik koji radi na poslovima komunalnog milicionara |
9,91 |
5,10 |
10 |
4. |
Saradnik (po Uredbi viši saradnik) - zaposleni raspoređen na radno mesto sistematizovano u zvanju saradnik, koji radi na pripremi i izvršenju budžeta |
9,91 |
5,10 |
10 |
5. |
Mlađi saradnik (po Uredbi saradnik) zaposleni raspoređen na radno mesto sistematizovano u zvanju mlađi saradnik koji radi na poslovima komunalnog milicionara |
8,95 |
4,70 |
10 |
6. |
Mlađi saradnik (po Uredbi saradnik) zaposleni raspoređen na radno mesto sistematizovano u zvanju mlađi saradnik raspoređeni na poslovima pripreme i izvršenja budžeta |
8,95 |
4,70 |
10 |
7. |
Mlađi saradnik (po Uredbi saradnik) |
8,95 |
4,70 |
|
** u tabeli su prikazana zvanja po Zakonu o zaposlenima u autonomnim pokrajinama i lokalnim samoupravama upodobljena sa zvanjima iz prethodnog Zakona i Uredbe o koeficijentima za obračun i isplatu plata imenovanih i postavljenih lica i zaposlenih u državnim organima, koja se primenjuje do početka primene Zakona o platama službenika i nameštenika u organima autonomne pokrajine i lokalne samouprave).
3.3. Koeficijenti za obračun i isplatu plata zaposlenima raspoređenim na radna mesta u zvanjima sa srednjom stručnom spremom
Za obračun i isplatu plata zaposlenima u Gradskoj upravi raspoređenim na radna mesta u zvanjima sa srednjom stručnom spremom, odnosno sa stečenim obrazovanjem u srednjoj stručnoj spremi, utvrđuje se koeficijent koji čini:
- osnovni koeficijent,
- dodatni koeficijent po osnovu složenosti i odgovornosti poslova, i to:
Redni broj |
Zvanja** |
Osnovni koeficijent |
Dodatni koeficijent |
Procenat uvećanja po osnovu obavljanja poslova komunalnog milicionara/koordinatora/posl ovi na pripremi i izvršenju budžeta |
1. |
Viši referent - zaposleni raspoređeni na radna mesta sistematizovana u zvanju viši referent koji rade na kancelarijskim poslovima(adminis/tehnički, operativni i dr.) |
8,85 |
2,00 |
|
2. |
Viši referent - zaposleni raspoređeni na radna mesta sistematizovana u zvanju viši referent koji su raspoređeni na radno mesto komunalni milicionar, |
8,85 |
2,00 |
10 |
3. |
Viši referent - zaposleni raspoređeni na radna mesta sistematizovana u zvanju viši referent, koji rade na poslovima koordinatora |
8,85 |
2,00 |
10 |
4. |
Referent - zaposleni raspoređeni na radna mesta sistematizovana u zvanju referent koji rade na kancelarijskim poslovima -administrativnim/tehničkim, i dr. |
8,74 |
1,80 |
|
5. |
Mlađi referent - zaposleni raspoređeni na radna mesta sistematizovana u zvanje mlađi referent, koji rade na poslovima pripreme i izvršenja budžeta |
8,74 |
1,80 |
10 |
6. |
Nameštenik četvrte vrste - zaposleni raspoređen na radno mesto rukovodilac Odeljenja za zajedničke poslove |
8,85 |
4,70 |
10 |
7. |
Nameštenik četvrte vrste, zaposleni raspoređeni na radna mesta domara, kurira, umnožavanja materijala, vozača, sa završenom srednjom stručnom spremom u četvorogodišnjem trajanju |
8,85 |
2,00 |
|
8. |
Nameštenik četvrte vrste, zaposleni raspoređeni na radno mesto vozača sa završenom srednjom stručnom spremom u trogodišnjem trajanju |
8,00 |
1,00 |
|
** u tabeli su prikazana zvanja po Zakonu o zaposlenima u autonomnim pokrajinama i lokalnim samoupravama upodobljena sa zvanjima iz prethodnog Zakona i Uredbe o koeficijentima za obračun i isplatu plata imenovanih i postavljenih lica i zaposlenih u državnim organima, koja se primenjuje do početka primene Zakona o platama službenika i nameštenika u organima autonomne pokrajine i lokalne samouprave)
Plata pripravnika utvrđuje se u visini 80% od najniže plate u okviru zvanja za koje se pripravnik osposobljava.
Zaposlenom koji koordinira najsloženije aktivnosti - može se uvećati koeficijent najviše do 10%, s tim da ovaj broj zaposlenih ne može preći 2% od ukupnog broja zaposlenih.
Zaposlenima u Gradu Užice - Gradskoj upravi za poslove organa grada, opštu upravu i društvene delatnosti, Gradskoj upravi za finansije, Gradskoj upravi za infrastrukturu i razvoj, Gradskoj upravi za urbanizam, izgradnju i imovinske-pravne poslove, Gradskoj upravi za inspekcijske poslove i komunalnu miliciju, Gradskom pravobranilaštvu i Službi interne revizije grada Užica pripada dodatak na platu za:
1. vreme provedeno u radnom odnosu (minuli rad) - 0,4% vrednosti osnovne plate, za svaku navršenu godinu godinu rada u radnom odnosu, kod poslednjeg poslodavca, u javnom sektoru;
2. rad dužeg od punog radnog vremena (prekovremeni rad) - 26% vrednosti radnog sata osnovne plate;
3. rad na dan državnog i verskog praznika koji je neradan dan - 110% vrednosti radnog sata osnovne plate;
4. rad noću (između 2200 i 600 časova narednog dana), ako takav rad nije vrednovan pri utvrđivanju koeficijenta - 26% vrednosti radnog sata osnovne plate.
Pravo na minuli rad ostvaruje se i za godine rada kod poslodavca od koga je organ, odnosno poslodavac preuzeo nadležnosti, poslove i zaposlene.
Zaposleni ostvaruje pravo na minuli rad i za godine rada provedene u organima ranijih saveznih država čiji je pravni sledbenik Republika Srbija, a koji su usled promene državnog uređenja prestali da postoje.
Osnovicu za obračun uvećane zarade iz stava 1. čini osnovna zarada utvrđena u skladu sa zakonom, kolektivnim ugovorima i rešenjem o raspoređivanju odnosno ugovorom o radu.
Rad duži od punog vremena se uređuje u skladu sa zakonom i kolektivnim ugovorima, koji bez saglasnosti zaposlenog, ne može da traje duže od 8 časova nedeljno.
Zaposleni ne može da radi duže od 12 časova dnevno uključujući i rad duži od punog radnog vremena, izuzev kada to nalažu okolnosti ili potreba, da se posao obavi u kratkom vremenskom periodu, za šta je potrebna saglasnost zaposlenog.
Zaposleni ima pravo na naknadu plate za vreme odsustvovanja sa rada u visini prosečne zarade u prethodnih 12 meseci:
1) radi korišćenja godišnjeg odmora;
2) radi korišćenja plaćenog odsustva utvrđenog zakonom, kolektivnim ugovorima i opštim aktima;
3) radi stručnog usavršavanja na koje je upućen od strane poslodavca;
4) radi učešća na naučnim skupovima, simpozijumima, kongresima, seminarima na koje je upućen od strane poslodavca ili strane sindikata;
5) radi odlaska na sistematske i specijalističke preglede na koje je upućen od strane poslodavca;
6) radi vojne vežbe i odazivanja na poziv državnog organa;
7) za odbijene poslove ako mu preti neposredna opasnost po život i zdravlje zbog nesprovođenja propisanih mera za bezbedan i zdrav rad, u skladu sa propisima koji regulišu bezbednost i zdravlje na radu;
8) u drugim slučajevima utvrđenim posebnim kolektivnim ugovorom, odnosno ugovorom kod poslodavca (u daljem tekstu: kolektivni ugovori).
5.2. Privremena sprečenost za rad
Zaposleni ima pravo na naknadu plate za vreme privremene sprečenosti za rad, ako je zdravstveno stanje zaposlenog, odnosno člana uže porodice takvo da je zaposleni sprečen za rad i to:
1. usled bolesti ili povrede van rada;
2. usled profesionalne bolesti ili povrede na radu;
3. zbog bolesti ili komplikacija u vezi sa održavanjem trudnoće;
4. zbog propisane mere obavezne izolacije kao kliconoše ili zbog pojave zaraznih bolesti u njegovoj okolini;
5. zbog nege bolesnog člana uže porodice, pod uslovima utvrđenim zakonom;
6. zbog dobrovoljnog davanja organa i tkiva, izuzev dobrovoljnog davanja krvi;
7. jer je određen za pratioca bolesnog osiguranog lica upućenog na lečenje ili lekarski pregled u drugo mesto, odnosno dok boravi kao pratilac u stacionarnoj zdravstvenoj ustanovi;
8. u drugim slučajevima utvrđenim kolektivnim ugovorima.
Zaposlenom privremeno sprečenom za rad ne pripada pravo na naknadu plate:
1. ako je namerno prouzrokovao nesposobnost za rad;
2. ako je nesposobnost za rad prouzrokovana akutnim pijanstvom ili upotrebom psihotropnih supstanci;
3. ako je namerno sprečavao ozdravljenje, odnosno osposobljavanje za rad;
4. ako se bez opravdanog razloga ne podvrgne lečenju, osim ako za lečenje nije potreban pristanak predviđen zakonom;
5. ako se bez opravdanog razloga ne javi izabranom lekaru za ocenu privremene sprečenosti za rad ili se ne odazove na poziv lekarske komisije, u roku od tri dana od dana nastanka privremene sprečenosti za rad, odnosno od dana dobijanja poziva za izlazak na lekarsku komisiju, odnosno od prestanka okolnosti koje su ga u tome sprečavale;
6. ako se za vreme privremene sprečenosti za rad bavi privrednom ili drugom aktivnošću kojom ostvaruje prihode;
7. ako bez dozvole stručno-medicinskog organa matične filijale, odnosno Republičkog zavoda otputuje iz mesta prebivališta, odnosno boravišta ili ako izabrani lekar, odnosno organ nadležan za kontrolu ostvarivanja prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja, utvrdi da ne postupa po uputstvu za lečenje;
8. ako prima naknadu zarade po drugim propisima;
9. ako zloupotrebi pravo na korišćenje odsustvovanja sa rada zbog privremene sprečenosti za rad na neki drugi način.
Zaposlenom ne pripada naknada zarade od dana kada su utvrđene okolnosti iz stava 1. ovog člana, za sve vreme dok traju te okolnosti ili njihove posledice.
Naknada zarade ne pripada licima na izdržavanju kazne zatvora i licima prema kojima se sprovodi mera bezbednosti obaveznog psihijatrijskog lečenja i čuvanja u zdravstvenoj ustanovi i obaveznog lečenja alkoholičara i narkomana u zdravstvenoj ustanovi.
Ako se činjenice iz stava 1. ovog člana utvrde posle započinjanja sa korišćenjem prava na naknadu zarade, odnosno posle ostvarivanja prava na naknadu zarade, isplata naknade se obustavlja, odnosno isplatilac naknade ima pravo na povraćaj isplaćenih sredstava.
Zaposlenom koji je privremeno sprečenom za rad pripada pravo na naknadu zarade:
1. U visini 65% prosečne zarade, odnosno u visini utvrđenoj kolektivnim ugovorima, u prethodnih 12 meseci pre meseca u kojem je nastupila privremena sprečenost za rad i ne može biti niža od minimalne zarade utvrđene zakonom, za mesec za koji se vrši obračun i isplata naknade zarade, ako je sprečenost nastala, usled bolesti ili povrede van rada;
2. U visini 100% prosečne zarade u prethodnih 12 meseci pre meseca u kojem je nastupila privremena sprečenost za rad i ne može biti niža od minimalne zarade utvrđene zakonom, ako je uzrok sprečenosti za rad nastao:
- usled profesionalne bolesti ili povrede na radu;
- zbog bolesti ili komplikacija u vezi sa održavanjem trudnoće;
- zbog dobrovoljnog davanja organa i tkiva, izuzev dobrovoljnog davanja krvi;
- malignim oboljenjem.
3. U visini 100% osnovne plate za mesec u kome je privremeno odsustvovao sa rada zbog potvrđene zarazne bolesti COVID - 19 ili zbog mere izolacije ili samoizolacije naložene u vezi sa tom bolešću, a koja je nastupila kao posledica neposrednog izlaganja riziku po osnovu obavljanja poslova i radnih zadataka, odnosno službenih dužnosti i kontakata sa licima kojima je potvrđena bolest COVID -19 ili naložena mera izolacije ili samoizolacije.
Isplatu naknade plate za vreme odsustvovanja sa rada, za prvih 30 dana sprečenosti za rad, u skladu sa stavom 1. tačka 1. i tačka 2. alineja 2. 4. i 5 ovog člana, obezbeđuje i isplaćuje poslodavac iz svojih sredstava, a nakon toga Republički zavod za zdravstveno osiguranje. Visina naknade se određuje u skladu sa zakonom i kolektivnim ugovorima.
Naknada plate na teret Republičkog zavoda za zdravstveno osiguranje obezbeđuje se od prvog dana sprečenosti za rad zaposlenom sprečenom za rad zbog dobrovoljnog davanja tkiva i organa kao i zaposlenoj majci, odnosno ocu, usvojiocu ili drugom licu koje se stara o detetu, za vreme privremene sprečenosti za rad zbog nege deteta mlađeg od tri godine.
Naknada plate u slučaju privremene sprečenosti za rad zbog povrede na radu ili profesionalne bolesti, obezbeđuje poslodavac iz svojih sredstava za vreme trajanja radnog odnosa osiguranika, od prvog dana privremene sprečenosti za rad, za sve vreme trajanja privremene sprečenosti za rad osiguranika.
Zaposlenom privremeno sprečenom za rad naknada plate ne može biti niža od minimalne zarade utvrđene opštim propisima o radu.
5.3. Odsustvovanje zbog prekida rada
Zaposleni ima pravo na naknadu plate u visini od 65%, odnosno u visini utvrđenoj kolektivnim ugovorima, osnovne plate za mesec koji prethodi mesecu za koji se vrši isplata naknade i to za vreme:
1. prekida rada do koga je došlo naredbom nadležnog državnog organa ili nadležnog organa poslodavca zbog neobezbeđivanja zaštite na radu koja je uslov daljeg obavljanja rada bez ugrožavanja života i zdravlja zaposlenih i drugih lica i u drugim slučajevima utvrđenim zakonom;
2. čekanja na raspoređivanje na druge poslove na prekvalifikaciju ili dokvalifikaciju, prema propisima o penzijsko-invalidskom i zdravstvenom osiguranju;
3. prekvalifikacije ili dokvalifikacije na osnovu propisa o penzijskom i invalidskom osiguranju;
4. čekanja na raspoređivanje na odgovarajuće poslove posle obavljene prekvalifikacije ili dokvalifikacije na osnovu propisa o penzijsko invalidskom osiguranju.
Zaposleni koji je privremeno udaljen sa rada:
- ako je protiv njega pokrenut postupak zbog povrede radne obaveze za koju se izriče mera prestanka radnog odnosa;
- ako je protiv njega pokrenut krivični postupak zbog krivičnog dela učinjenog na radu ili u vezi sa radom;
- ako je protiv njega određen pritvor, ima pravo na naknadu plate u visini:
1) jedne četvrtine plate koju je ostvario za mesec koji prethodi udaljenju sa rada;
2) jedne trećine plate koju je ostvario za mesec koji prethodi udaljenju sa rada, ako izdržava porodicu.
Isplatu naknade plate utvrđene u stavu 1. alineja 1. i 2. obezbeđuje poslodavac.
Isplata naknade plate utvrđene stavom 1. alineja 3. vrši se na teret organa koji je odredio pritvor.
Zaposlenom pripada razlika između iznosa naknade plate koja mu je obračunata i isplaćena za vreme privremenog udaljenja sa rada iz stava 1. ovog člana i punog iznosa plate ostvarene za mesec koji prethodi udaljenju sa rada, uvećan za prosečan porast plata zaposlenih u Upravi za vreme udaljenja sa rada i to:
- ako je krivični postupak protiv njega obustavljen pravnosnažnom odlukom ili ako pravnosnažnom odlukom zaposleni bude oslobođen od tužbe ili ako je optužba protiv njega odbijena, ali ne zbog nenadležnosti;
- ako zaposlenom ne bude izrečena mera prestanka radnog odnosa.
6.1. Naknada troškova za službeno putovanje
Zaposlenom se isplaćuje dnevnica za službeno putovanje u zemlji i inostranstvu u skladu sa propisima koji se u ovoj oblasti primenjuju na državne službenike i nameštenike.
Službenim putovanjem u smislu ovog Pravilnika, smatra se putovanje na koje se zaposleni upućuje, da po nalogu gradonačelnika, odnosno načelnika Gradske uprave ili lica koje on ovlasti, izvrši određeni službeni posao van mesta svog redovnog zaposlenja.
Službeno putovanje u zemlji može da traje najduže 15 dana neprekidno.
Dnevnica za službeno putovanje u zemlji računa se od časa polaska na službeno putovanje do časa povratka sa službenog putovanja i isplaćuje se cela dnevnica za službeno putovanje u zemlji koje je trajalo između 12 i 24 časa, a polovina dnevnice za službeno putovanje koje je trajalo između 8 i 12 časova.
Prilikom upućivanja zaposlenog na službeni put zaposlenom mora biti izdat nalog za službeno putovanje. Nalog za službeno putovanje sadrži podatke koji se odnose na: lično i porodično ime zaposlenog, mesto i cilj putovanja, datum polaska i povratka, iznos akontacije koja se može isplatiti i vrstu prevoznog sredstva koje se može koristiti za službeno putovanje i dr.
Na osnovu naloga za službeno putovanje u zemlji zaposlenom može da se isplati akontacija u visini procenjenih troškova.
Naknada troškova smeštaja na službenom putovanju vrši se po priloženom računu hotela (motela) za prenoćište i doručak, izuzev za prenoćište i doručak u hotelu prve kategorije (pet zvezdica).
Zaposlenom kome su obezbeđeni besplatno prenoćište i doručak ne naknađuju se troškovi smeštaja.
Zaposlenom se naknađuju troškovi prevoza od mesta rada do mesta gde treba da se izvrši službeni posao i troškovi prevoza za povratak do mesta rada, u visini stvarnih troškova prevoza u javnom saobraćaju.
Obračun troškova službenog putovanja vrši se po putnom nalogu.
Po povratku sa službenog putovanja zaposleni je obavezan da u roku od 3 dana preda propisno popunjen putni nalog sa dokumentacijom kojom se pravdaju nastali troškovi (računi za ishranu, prenoćište i prevoz), agendu o sastancima i dr.
Ako zbog hitnosti, odnosno potreba službenog posla zaposleni ne može koristiti ni prevoz u javnom saobraćaju ni službeno vozilo, po pisanom odobrenju ovlašćenog lica u kome su navedeni razlozi hitnosti, odnosno potreba službenog posla, može koristiti sopstveni automobil.
Zaposlenom koji, po pisanom odobrenju ovlašćenog lica, koristi sopstveni automobil isplaćuje se naknada od 10% propisane cene za litar pogonskog goriva po pređenom kilometru.
Novčana naknada za korišćenje privatnog automobila u službene svrhe isplaćuje se isključivo po nalogu za korišćenje sopstvenog automobila u službene svrhe u kome treba da stoji: tip vozila, registarski broj vozila, broj pređenih kilometara pre putovanja i broj pređenih kilometara na brojčaniku po završetku putovanja, razlog putovanja, mesto putovanja i dr.
Zaposleni ima pravo na naknadu troškova prevoza za dolazak na rad i za odlazak sa rada u visini cene mesečne pretplatne karte u javnom prevozu, na osnovu evidencije prisutnosti (isplatom novčanog iznosa ili kupovinom prevozne karte).
Pravo na naknadu putnih troškova imaju i zaposleni u kancelarijama gradske uprave, mesnim zajednicama i gradskoj opštini Sevojno, kada zbog potrebe posla koji obavljaju ili po pozivu dolaze u zgradu gradske uprave i to u visini cene karte u javnom saobraćaju.
Isplata novčanog iznosa se vrši u srazmernoj visini u zavisnosti od broja dana provedenih na radu.
Dan službenog odsustva, u smislu odredaba ovog člana, smatra se danom koji je zaposleni proveo na radu.
Zaposleni se u pisanoj formi izjašnjava o načinu ostvarenje prava iz stava 1.ovog člana, uz dostavljanje dokumentacije potrebne za ostvarivanje prava.
Ukoliko se zaposleni izjasni za naknadu troškova prevoza u novcu i ukoliko se ti troškovi dokumentuju, ne plaća se porez na zarade na primanja zaposlenog od poslodavca. Za troškove prevoza koji nisu dokumentovani plaća se porez na zarade na primanja zaposlenog od poslodavca na teret zaposlenog.
Pravo iz stava 1. ovog člana, utvrđuje se aktom načelnika Gradske uprave.
Svi zaposleni, koji ostvaruju pravo na naknadu troškova prevoza u skladu sa ovim Pravilnikom obavezni su da pod materijalnom i krivičnom odgovornošću daju izjavu o mestu stanovanja.
Pisana izjava iz prethodnog stava se dostavlja poslodavcu zajedno sa fotokopijom lične karte i zahtevom i predstavlja osnov za obračun stvarnog troška prevoza.
Poslodavac donosi rešenje o naknadi troškova prevoza za dolazak i odlazak sa rada.
Neistinito prikazivanje ličnih svojstava i okolnosti koje predstavljaju osnov za korišćenje prava na naknadu troškova prevoza predstavljaju teže povrede dužnosti iz radnog odnosa.
Svaka promena mesta stanovanja zaposlenog, nakon donošenja rešenja o zasnivanju radnog odnosa, ne može da utiče na uvećanje troškova prevoza koje je poslodavac dužan da nadoknadi zaposlenom, bez saglasnosti poslodavca.
Naknada troškova iz člana 25. ovog Pravilnika vrši se u skladu sa ovim Pravilnikom i kolektivnim ugovorima.
Zaposleni kome je utvrđeno pravo na naknadu troškova iz člana 25. ovog Pravilnika, u novčanom obliku, najkasnije do 5. u mesecu za prethodni mesec načelniku uprave/rukovodiocu službe, dostavlja verodostojnu računovodstvenu ispravu - e, uz propratnu izjavu, kojom dokazuje da je imao troškove za dolazak na rad i odlazak sa rada u konkretnom mesecu.
Pod verodostojnom računovodstvenom ispravom iz stava 2. ovog člana, smatraće se:
a) u slučaju korišćenja putničkog/sopstvenog vozila - fiskalni ili drugi račun-i za kupljeno gorivo uz propratnu izjavu zaposlenog da se pomenuti račun-i odnosi - e na gorivo koje je taj zaposleni kupio na ime sopstvenog prevoza za dolazak i odlazak sa rada;
b) u slučaju korišćenja javnog prevoza- fiskalni ili drugi račun-i za kupljenu mesečnu/dnevnu pretplatnu kartu-e ili dopuni iste, uz propratnu izjavu zaposlenog da se pomenuti račun -i odnosi na mesečnu/dnevnu pretplatnu kartu ili dopunu, koju je zaposleni kupio/dopunio na ime troškova sopstvenog prevoza za dolazak i odlazak sa rada;
v) u slučaju korišćenja taksi prevoza - taksi račun - i, uz propratnu izjavu zaposlenog da se pomenuti računi odnose na taksi prevoz koji je zaposleni koristio na ime troškova sopstvenog prevoza za dolazak i odlazak sa rada.
Izjava iz stava 3. tačka a) b) i v) daje se u formi propisanoj Obrascem broj 1 koji je sastavni deo ovog Pravilnika.
Načelnik uprave / rukovodilac službe dostavljenu izjavu sa dokumentovanim troškovima prevoza overava i prosleđuje Gradskoj upravi za finansije - Odeljenju za računovodstvene poslove na danje postupanje.
Za zaposlene kojima je utvrđeno pravo na naknadu troškova iz člana 25. ovog Pravilnika kupovinom mesečne pretplatne karte za javni prevoz od strane poslodavca, odnosno dopunom pretplatne karte, verodostojnom računovodstvenom ispravom smatraće se objedinjeni račun izdat na ime poslodavca, koji bi specificirao sve pojedinačne kupljene karte/dopune, uz propratni spisak zaposlenih kojima je utvrđeno pravo na ovakav vid naknade troškova.
Zaposlenom koji odlazi u penziju isplaćuje se otpremnina u visini 125%, odnosno u visini utvrđenoj kolektivnim ugovorima, od plate koju bi ostvario za mesec koji prethodi mesecu u kome se isplaćuje otpremnina, s tim što ona ne može biti niža od dve prosečne zarade u Republici Srbiji, prema poslednjem konačnom objavljenom podatku republičkog organa nadležnog za poslove statistike na dan isplate.
Zaposlenom kome prestane radni odnos zbog proteka dva meseca otkad je postao neraspoređen, odnosno kome je u postupku racionalizacije, organizacionih promena i sl. doneto rešenje o prestanku radnog odnosa jer ne postoji nijedno radno mesto na koje može biti premešten ili raspoređen isplaćuje se otpremnina za svaku navršenu godinu rada u radnom odnosu u javnom sektoru, u visini trećine njegove plate, s tim da se pod tom platom smatra njegova prosečna mesečna bruto plata koja mu je isplaćena za poslednja tri meseca koja prethode mesecu u kome je doneto rešenje kojim je ostao neraspoređen, odnosno kojim mu je prestao radni odnos.
Zaposleni može da ostvari pravo na naknadu troškova za ishranu u toku rada (topli obrok) i regres za korišćenje godišnjeg odmora, ako takva vrsta troškova bude propisana zakonom za zaposlene u jedinicama lokalne samouprave i ukoliko sredstva budu planirana u budžetu Grada.
Visina troškova iz stava 1. ovog člana, ne može biti veća od one koju svojim aktom utvrdi Vlada Republike Srbije.
Ostvarivanje prava zaposlenih u gradu Užice po osnovu solidarne pomoći jubilarne nagrade, tehnološkog viška, naknade plate za vreme porodiljskog odsustva, odsustva sa rada radi nege deteta i odsustva sa rada radi posebne nege deteta, ostalih naknada i primanja koja nisu utvrđena ovim pravilnikom vrši će se u skladu sa zakonom, podzakonskim aktima i kolektivnim ugovorima.
VII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Odredbe ovog Pravilnika se ne primenjuju na osnovicu i koeficijente za obračun plata i dodataka na platu imenovanih i postavljenih lica koje su regulisane posebnim Pravilnikom.
Ovaj Pravilnik stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja na oglasnoj tabli organa Grada i Službenom listu grada Užica.
Stupanjem na snagu ovog Pravilnika Prestaje da važi Pravilnik o visini, uslovima i načinu isplate naknade materijalnih troškova zaposlenih, imenovanih, izabranih i postavljenih lica u organima grada Užica broj III 06-9/23-10 od 13.02.2023. godine.