PRAVILNIK

O E-KARTONU, LIČNOM ZDRAVSTVENOM BROJU I DOSTAVLJANJU PODATAKA NA LIČNI ZAHTEV PACIJENTA

("Sl. glasnik RS", br. 45/2025)

Predmet uređivanja

Član 1

Ovim pravilnikom uređuje se bliža sadržina podataka, uključujući i podatke o ličnosti, koji se vode u elektronskom medicinskom dosijeu (u daljem tekstu: e-karton), način i postupak preuzimanja podataka, određivanje i korišćenje ličnog zdravstvenog broja, bliže uslove i način dostavljanja podataka na lični zahtev pacijenta, kao i druga pitanja od značaja za uspostavljanje i korišćenje podataka.

Uspostavljanje e-kartona

Član 2

E-karton kao jedinstveni i centralizovani registar koji čini skup podataka i dokumenata iz obavezne medicinske dokumentacije koja se o pacijentu vodi u elektronskom obliku, a koji se koriste u pružanju zdravstvene zaštite, u postupku ostvarivanja prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja, za analitiku, izveštavanje i planiranje zdravstvene zaštite i u svrhe naučnog istraživanja, uspostavlja se preuzimanjem podataka iz softverskih rešenja zdravstvene ustanove, privatne prakse i drugog pravnog lica, odnosno registara kojima upravlja ministarstvo nadležno za poslove zdravlja (u daljem tekstu: Ministarstvo) u skladu sa stručno-metodološkim uputstvima zavoda za javno zdravlje osnovanog za teritoriju Republike Srbije.

Pri uspostavljanju e-kartona, radi obezbeđivanja tačnih i ažurnih podataka u registru, preuzimaju se i podaci iz evidencija, odnosno registara kojima upravljaju drugi organi u čijim registrima se izvorno nalaze podaci od značaja za e-karton, u skladu sa zakonom.

Zdravstvena ustanova, privatna praksa i drugo pravno lice iz stava 1. ovog člana prenose podatke elektronskim putem u e-karton, u skladu sa propisima kojima se uređuje elektronska uprava.

Upis osnovnih podataka o pacijentu u e-karton

Član 3

U e-karton se najpre prenose podaci o pacijentu iz softverskih rešenja zdravstvene ustanove, privatne prakse i drugog pravnog lica, i to:

1. Identifikacioni podaci:

1) Jedinstveni matični broj građana (JMBG) / Evidencijski broj stranca (EBS),

2) Lični broj osiguranika,

3) Državljanstvo,

4) Kontakt podaci:

(1) Broj telefona,

(2) Adresa elektronske pošte;

2. Podaci o kartonima:

1) Broj zdravstvenog kartona,

2) Broj stomatološkog kartona,

3) Broj kartona imunizacije;

3. Podaci o izabranom lekaru i zdravstvenoj ustanovi:

1) Ime i prezime,

2) Uloga/specijalizacija,

3) JMBG, odnosno EBS,

4) Matični broj zdravstvene ustanove izabranog lekara;

4. Podatak o donorskoj kartici.

Prenos podataka iz stava 1. ovog člana vrši se po JMBG ili EBS.

Nakon prenosa podataka iz stava 1. ovog člana, u e-kartonu se pacijentu automatizovano dodeljuje lični zdravstveni broj (u daljem tekstu: LZB).

Pored podataka iz stava 1. ovog člana, na osnovu JMBG-a, odnosno EBS-a, u e-karton se prenose i ažuriraju podaci o pacijentu iz Centralnog registra stanovništva i drugih centralizovanih softverskih rešenja Republičkog integrisanog zdravstvenog informacionog sistema (u daljem tekstu: RIZIS), i to:

1) prezime,

2) ime,

3) pol,

4) dan, mesec i godina rođenja,

5) mesto rođenja, odnosno država rođenja ako je pacijent rođen izvan Republike Srbije,

6) JMBG, odnosno EBS majke,

7) prezime majke,

8) ime majke,

9) JMBG, odnosno EBS oca,

10) prezime oca,

11) ime oca,

12) bračno stanje,

13) podaci o adresi prebivališta, odnosno boravišta, i to: mesto, opština, ulica, kućni broj, podbroj,

14) zanimanje,

15) podaci o zdravstvenom osiguranju, i to: status osiguranja, osnov osiguranja i datum osiguranja.

Skup podataka i dokumenata iz obavezne medicinske dokumentacije u e-kartonu

Član 4

U e-karton se prenose i podaci iz obavezne medicinske dokumentacije i evidencija o pružanju zdravstvenih usluga i zdravstvenom stanju pacijenta, utvrđeni članom 13. Zakona o zdravstvenoj dokumentaciji i evidencijama u oblasti zdravstva, i to:

1. Osnovni zdravstveni podaci:

1) Matični broj pravnog lica,

2) Organizaciona jedinica,

3) Naselje organizacione jedinice,

4) Punkt - adresa organizacione jedinice,

5) Punkt - adresa iz adresnog registra,

6) JMBG/EBS zdravstvenog radnika,

7) JMBG/EBS/alternativni identifikator pacijenta,

8) Tip lečenja,

9) Datum pružanja usluge,

10) Dijagnoza/Dijagnoze,

11) Dužina/visina,

12) Težina,

13) Usluga/procedura,

14) Zub - oznaka,

15) Zub - status,

16) Zub - sanacija,

17) Uslugu pružio,

18) Usluga na terenu,

19) Usluga pružena invalidnom licu;

2. Alergijska reakcija

1) Matični broj pravnog lica,

2) JMBG/EBS zdravstvenog radnika,

3) JMBG/EBS/alternativni identifikator pacijenta,

4) Agens,

5) Šifra leka - ATC,

6) Naziv leka - INN,

7) Oblik alergijske reakcije,

8) Alergen,

9) Vrsta alergijske reakcije,

10) Datum alergijske reakcije.

U karton se upisuju podaci i iz centralizovanih evidencija podataka:

1. Registar resursa

1) Matični broj pravnog lica,

2) Naziv pravnog lica,

3) Adresa,

4) JMBG/EBS zdravstvenog radnika,

5) Ime,

6) Prezime,

7) Pol,

8) Vrsta licence,

9) Broj licence,

10) Datum sticanja/obnavljanja licence,

11) Status licence,

12) Datum važenja licence,

13) Specijalizacija,

14) Uža specijalizacija,

15) Adresa elektronske pošte,

16) Kontakt telefon;

2. Elektronski recept

1) JMBG/EBS/alternativni identifikator pacijenta,

2) Propisivanje - Matični broj pravnog lica,

3) Propisivanje - JMBG/EBS zdravstvenog radnika,

4) Propisivanje - datum,

5) Propisivanje - dijagnoza,

6) Propisivanje - ime leka,

7) Propisivanje - farmaceutski oblik leka - pakovanje,

8) Propisivanje - jačina leka,

9) Propisivanje - količina leka,

10) Propisivanje - šifra leka,

11) Propisivanje - jedinstvena klasifikacija leka,

12) Propisivanje - Anatomsko-terapijsko-hemijska (ATC) klasifikacija leka,

13) Realizacija - Matični broj pravnog lica,

14) Realizacija - JMBG/EBS zdravstvenog radnika,

15) Realizacija - datum,

16) Realizacija - količina leka,

17) Realizacija - doziranje - način upotrebe,

18) Realizacija - šifra izdatog leka,

19) Realizacija - jedinstvena klasifikacija leka,

20) Realizacija - Anatomsko-terapijsko-hemijska (ATC) klasifikacija leka,

21) Oznaka za obnovljiv recept,

22) Oznaka za zamenljivost,

23) Oznaka za hitnost;

3. Elektronski izveštaj o hospitalizaciji

1) Matični broj pravnog lica,

2) Organizaciona jedinica na prijemu,

3) Datum prijema,

4) Organizaciona jedinica na otpustu,

5) Datum otpusta,

6) JMBG/EBS/alternativni identifikator pacijenta,

7) Osnovni uzrok hospitalizacije,

8) Osnovna procedura,

9) Uputna dijagnoza,

10) Dijagnoza spoljašnjeg uzroka povrede,

11) Prateće dijagnoze,

12) Prateće procedure,

13) Tip otpusta;

4. Registar imunizovanih lica

1) Matični broj pravnog lica,

2) JMBG/EBS zdravstvenog radnika,

3) JMBG/EBS/alternativni identifikator pacijenta,

4) Bolest protiv koje je izvršena imunizacija,

5) Vakcina - skraćeni naziv,

6) Vakcina - zaštićeni naziv,

7) Vakcina - serijski broj,

8) Datum imunizacije;

5. Registar bolesti od većeg javnozdravstvenog značaja

1) Matični broj pravnog lica,

2) JMBG/EBS zdravstvenog radnika,

3) JMBG/EBS/,

4) Dijagnoza,

5) Orfa kod (za retke bolesti),

6) Datum dijagnoze;

6. Registar radioloških snimaka/medicinske dokumentacije/laboratorijskih rezultata

1) Matični broj pravnog lica,

2) Organizaciona jedinica,

3) Datum,

4) JMBG/EBS zdravstvenog radnika,

5) Tip dokumenta/snimka,

6) Status,

7) Link ka izvornom dokumentu/snimku,

8) Identifikator elektronskog uputa;

7. Elektronska potvrda o smrti

1) Datum smrti,

2) Vreme smrti,

3) Dijagnoza (Osnovni uzrok smrt uzrok smrti);

8. Registar laboratorijskih nalaza

1) Matični broj pravnog lica,

2) Organizaciona jedinica,

3) JMBG/EBS zdravstvenog radnika koji je verifikovao rezultat,

4) Grupa analiza,

5) Naziv analize,

6) Rezultat analize,

7) Jedinica mere,

8) Referentne vrednosti,

9) Datum uzorkovanja,

10) Datum ispitivanja,

11) Datum izdavanja;

9. Portal pacijenta

1) JMBG/EBS/alternativni identifikator pacijenta,

2) Adresa elektronske pošte,

3) Kontakt telefon.

Osim podataka iz st. 1. i 2. ovog člana e-karton sadrži medicinsku dokumentaciju pacijenta u izvornom obliku nastalu u postupcima dijagnostike i lečenja (potvrde, upute, terapije, rezultate laboratorijskih analiza, specijalističke nalaze, otpusne liste, snimke, rezultate genetičkih analiza i drugu medicinsku dokumentaciju).

Podaci iz stava 1. ovog člana se prenose iz softverskih rešenja zdravstvene ustanove, privatne prakse i drugog pravnog lica koji vode obaveznu medicinsku dokumentaciju u elektronskom obliku, kao i drugih centralizovanih softverskih rešenja i e servisa.

Način korišćenja podataka iz e-kartona nakon njegovog uspostavljanja

Prenos podataka iz softverskih rešenja zdravstvene ustanove, privatne prakse i drugog pravnog lica

Član 5

Zdravstvena ustanova, privatna praksa i drugo pravno lice podatke iz člana 4. ovog pravilnika čine dostupnim sistemu e-kartona kreirajući odgovarajuće elektronske servise.

Kancelarija za informacione tehnologije i elektronsku upravu (u daljem tekstu: Kancelarija) pruža tehničku podršku obezbeđujući okruženje za prenos podataka u e-karton, koristeći resurse opredeljene za oblast zdravstva u skladu sa propisima kojim se uređuje elektronska uprava.

Zdravstvena ustanova, privatna praksa i drugo pravno lice iz stava 1. ovog člana imenuje lice za vršenje kontrole i pružanje tehničke podrške u obezbeđivanju nesmetanog rada sistema za razmenu poruka i komunikaciju sa e-kartonom - administratora za e-karton.

Podaci o administratoru za e-karton, i to: JMBG/EBS, ime, prezime, adresa elektronske pošte, naziv zdravstvene ustanove, privatne prakse i drugog pravnog lica koje je imenovalo administratora za e-karton, dostavljaju se Ministarstvu i zavodu za javno zdravlje osnovanom za teritoriju Republike Srbije, u skladu sa propisima kojima se uređuje elektronska uprava.

Identifikacija pacijenta i ažuriranje podataka u e-kartonu

Član 6

Zdravstvena ustanova, privatna praksa i drugo pravno lice koje u svojim softverskim rešenjima vodi podatke iz člana 4. ovog pravilnika, bez odlaganja, a najkasnije u roku od 24 sata od pružanja zdravstvene usluge i promene zdravstvenog stanja pacijenta, preko elektronskih servisa automatizovano prenosi u e-karton svaku promenu podataka u evidenciji.

Centralni servis ima nezavisnu komponentu koja konvertuje JMBG/EBS u LZB - Sistem za upravljanje LZB-om. Sistem za upravljanje LZB-om ne prihvata i ne obrađuje nijedan medicinski podatak u procesu konverzije JMBG/EBS u LZB i obrnuto.

Evidentiranje, ažuriranje i povezivanje medicinskih podataka u e-kartonu vrši se na osnovu LZB-a, a izuzetno po JMBG-u ili EBS-u, ako pacijentu nije dodeljen LZB.

Sve promene u podacima iz člana 3. stav 4. ovog pravilnika iz Centralnog registra stanovništva prenose se jednom dnevno u e-karton.

E-karton registruje svaku promenu iz st. 1. i 3. ovog člana kreirajući zapis o promeni, kao i o datumu i vremenu kada je promena nastala.

Upis novog pacijenta u e-karton

Član 7

Zdravstvena ustanova, privatna praksa i drugo pravno lice, prilikom pružanja zdravstvene usluge, u zdravstvenu dokumentaciju koju vodi, unosi JMBG ili EBS na osnovu kojih se podaci o pacijentu putem e servisa prenose u e-karton.

Ako je pacijent evidentiran u e-kartonu, podaci iz člana 3. stav 4. ovog pravilnika, koji se vode u e-kartonu, čine se dostupnim zdravstvenoj ustanovi, privatnoj praksi i drugom pravnom licu iz stava 1. ovog člana.

Ako pacijent nije evidentiran u e-kartonu, pacijentu se prethodno dodeljuje LZB, a zatim se upisuju podaci u skladu sa članom 3. stav 4. ovog pravilnika.

Način prenosa podataka u e-karton

Član 8

Informacioni sistemi zdravstvenih ustanova privatne prakse i drugih pravnih lica, podatke iz člana 4. ovog pravilnika prenose u e-karton korišćenje e servisa.

E-karton preuzima podatke iz centralizovanih softverskih rešenja korišćenjem e servisa.

E servisi za prenos podataka

Član 9

Za prenos podataka koriste se e servisi definisani u Tehničkoj dokumentaciji, usaglašenoj između Ministarstva, Kancelarije, i zavoda za javno zdravlje osnovanog za teritoriju Republike Srbije.

Pre početka elektronske razmene podataka, učesnici razmene iz stava 1. ovog člana razmenjuju sredstva za autentifikaciju kojima se omogućava pristup podacima, kao i druge podatke neophodne za uspostavljanje veze u skladu sa propisima kojima se uređuje informaciona bezbednost i elektronska uprava.

Prekid rada e servisa

Član 10

U slučaju planiranog prekida rada e servisa zdravstvene ustanove, privatne prakse i drugog pravnog lica zbog održavanja i unapređenja servisa, odnosno neplaniranog prekida rada e servisa zbog više sile, kvarova koji ometaju nesmetano funkcionisanje e servisa i drugo, administrator za e-karton, u najkraćem roku, obaveštava Kancelariju, Ministarstvo i zavod za javno zdravlje osnovan za teritoriju Republike Srbije o prirodi problema i planiranom terminu ponovnog uspostavljanja e servisa.

U slučaju prekida rada e servisa iz stava 1. ovog člana, Kancelarija, Ministarstvo, odnosno zdravstvena ustanova, privatna praksa i drugo pravno lice o tome obaveštava korisnika usluga.

U slučaju planiranog prekida rada e-kartona iz razloga navedenih u stavu 1. ovog člana, Kancelarija obaveštava Ministarstvo i zavod za javno zdravlje osnovan za teritoriju Republike Srbije.

Način pristupa podacima iz e-kartona

Član 11

Zdravstvena ustanova, privatna praksa i drugo pravno lice, pristupaju podacima iz e-kartona korišćenjem e servisa u okviru RIZIS-a, a, u skladu sa propisom kojim se uređuje način na koji organi vrše uvid, pribavljaju, obrađuju i ustupaju, odnosno dostavljaju podatke o činjenicama o kojima se vodi službena evidencija iz registara u elektronskom obliku.

Način pristupa pacijenta podacima iz e-kartona i podnošenja zahteva za ispravku

Član 12

Pacijent čiji se podaci nalaze u e-kartonu vrši pristup podacima i podnosi zahtev za ispravku podataka elektronskim putem preko veb portala ili mobilne aplikacije kojom upravlja Ministarstvo.

Veb portal, odnosno mobilna aplikacija iz stava 1. ovog člana omogućava pacijentu pregled istorije pristupa podacima u e-kartonu.

Za pacijenta do 15 godina starosti pristup podacima i zahtev za ispravku podataka koji se nalaze u e-kartonu podnosi roditelj, odnosno staratelj.

Zahtev iz stava 1. ovog člana sadrži: ime i prezime, JMBG/EBS, svrhu i podatak koji se smatra netačnim, uz navođenje podatka koji smatra tačnim.

Pristup podacima i zahtev za ispravku uočenih netačnih podataka u e-kartonu lice može podneti i u papirnom obliku, u skladu sa propisom kojim se uređuje opšti upravni postupak.

Zdravstvena ustanova, privatna praksa i drugo pravno lice nakon sprovedenog postupka u kojem je utvrđena nepravilnost, u najkraćem roku vrši ispravku podataka i čini ih dostupnim radi prenosa u e-karton.

Zaštita podataka koji se nalaze u e-kartonu

Član 13

Zaštita podataka koji se vode u e-kartonu obezbeđuje:

1) očuvanje poverljivosti podataka, čime se onemogućava neautorizovan pristup podacima i korišćenje podataka iz e-kartona,

2) zaštitu integriteta podataka, čime se onemogućava izmena podataka i garantuje autentičnost podataka,

3) očuvanje raspoloživosti podataka, čime se omogućava rekonstrukcija podataka u slučaju njihovog namernog ili nenamernog oštećenja.

Zaštita podataka iz stava 1. ovog člana obezbeđuje se kroz zaštitu pristupa računarskoj opremi i mreži, koja se realizuje na mrežnom nivou kroz specijalizovane hardverske komponente i uz upotrebu protokola zaštite, kao i kroz zaštitu pristupa podacima u skladu sa propisima kojima se uređuje elektronska uprava i informaciona bezbednost.

Mere zaštite pristupa e-kartonu

Član 14

Mere zaštite pristupa e-kartonu su:

1) autentikacija, odnosno proces provere identiteta lica, odnosno softverskih rešenja, koje zahteva pristup e-kartonu,

2) autorizacija, odnosno dodeljivanje prava pristupa i dozvoljenih operacija za autentikovano lice,

3) zaštita podataka u cilju sprečavanja neovlašćenog pristupa podacima,

4) neporicanje odgovornosti, odnosno obezbeđivanje dokaza da je neko izvršio određenu radnju, odnosno transakciju.

Softversko rešenje zdravstvene ustanove, privatne prakse i drugog pravnog lica obezbeđuje mere zaštite pristupa iz stava 1. tačka 1) ovog člana.

Autentikacija softverskih rešenja zdravstvene ustanove, privatne prakse i drugog pravnog lica vrši se razmenom podataka koji na jedinstven način identifikuju softversko rešenje, kao i lica - korisnika tog softverskog rešenja, odnosno putem klijentskih i korisničkih tokena.

Mere zaštite pristupa iz stava 1. tačka 2) ovog člana, obezbeđuje softversko rešenje e-karton u skladu sa zakonom.

Mere zaštite pristupa iz stava 1. tačka 4) ovog člana, obezbeđuje softversko rešenje e-karton, putem evidencije pristupa koja beleži podatke u skladu sa propisima o elektronskoj upravi.

Lica čiji se podaci nalaze u e-kartonu, koji imaju pravo pristupa ličnim podacima, mogu pristupiti svojim podacima iz e-kartona putem Portala Ministarstva korišćenjem Portala za elektronsku indentifikaciju eID.

Pristup podacima pacijenta u e-kartonu

Član 15

Pristup podacima pacijenata u e-kartonu obezbeđuje se zdravstvenim radnicima i saradnicima, kao i drugim ovlašćenim licima autorizovanim od strane zdravstvene ustanove, privatne prakse i drugog pravnog lica u skladu sa Zakonom.

Ministarstvo upravlja korisničkim nalozima i pravima pristupa e-kartonu kroz RIZIS u kojem se vode podaci o zdravstvenim radnicima i saradnicima, i to: JMBG/EBS, ime i prezime, broj licence, status i datum važenja licence, specijalizacija, šifra specijalizacije, uža specijalizacija, šifra uže specijalizacije, kao i podaci o zdravstvenoj ustanovi: matični broj ustanove, naziv zdravstvene ustanove, naziv organizacione jedinice, adresa zdravstvene ustanove.

Ministarstvo obezbeđuje pristup podacima u okviru e-kartona autentifikovanim softverskim rešenjima iz člana 6. ovog pravilnika, odnosno ovlašćenim licima zdravstvene ustanove, privatne prakse i drugog pravnog lica.

O saznanjima u vezi sa pokušajima neovlašćenog pristupa e-kartonu, administrator za e-karton obaveštava Ministarstvo.

Završna odredba

Član 16

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjuje se od 1. januara 2026. godine.