POVELJA
INTERNE REVIZIJE

("Sl. list grada Čačka", br. 6/2025)

Poveljom interne revizije se određuje svrha, ovlašćenja i odgovornosti interne revizije kod korisnika javnih sredstava.

1. Svrha

Svrha interne revizije korisnika javnih sredstava je da pruži nezavisno, objektivno uveravanje i savetodavne usluge osmišljene da dodaju vrednosti i unaprede poslovanje korisnika javnih sredstava.

Misija interne revizije je da unapredi i zaštiti vrednosti korisnika javnih sredstava putem obezbeđenja objektivnog uveravanja zasnovanog na riziku, kao i saveta i uvida. Interna revizija pomaže korisniku javnih sredstava da ostvari svoje ciljeve kroz sistematičan, disciplinovan pristup u proceni i poboljšanju efektivnosti upravljanja rizicima, kontrola i upravljanja organizacijom.

Interna revizija korisnika javnih sredstava se obavlja u skladu sa propisima kojima se uređuje interna revizija u javnom sektoru Republike Srbije i Međunarodnim standardima za profesionalnu praksu interne revizije.

Jedinica za internu reviziju obavlja internu reviziju svih organizacionih delova korisnika javnih sredstava, svih programa, aktivnosti i procesa u nadležnosti korisnika javnih sredstava, uključujući sredstva Evropske unije kao i svih ostalih resursa koje su obezbedila druga tela i institucije.

Revizorski proces za pružanje usluga uveravanja u pojedinačnoj reviziji sadrži sledeće etape: planiranje revizorskog angažmana, vršenje provera, izveštavanje i praćenje aktivnosti primene datih preporuka.

Revizorski procesi pružanja savetodavnih usluga obavljaju se u oblasti upravljanja rizicima, kontrole i procesa upravljanja, a sadržaj revizorskih programa, ciljevi, obuhvat i način izveštavanja unapred se utvrđuju sa rukovodiocem korisnika javnih sredstava.

Pojedinačni revizorski angažman obuhvata pružanje usluga uveravanja ili pružanje savetodavnih usluga.

Obuhvat aktivnosti interne revizije uključuje, ali nije na to ograničen, objektivno ispitivanje dokaza radi davanja nezavisne ocene rukovodiocu korisnika javnih sredstava o adekvatnosti i efektivnosti upravljanja rizicima, kontrolnim procesima i upravljanja korisnika javnih sredstava.

Aktivnost interne revizije obuhvata procenu:

- da li su prepoznati i da li se upravlja rizicima koji se odnose na dostizanje strateških ciljeva korisnika javnih sredstava;

- da li su aktivnosti rukovodioca, zaposlenih i drugih angažovanih od strane korisnika javnih sredstava u skladu sa zakonima, propisima, kao i sa politikama, procedurama i standardima korisnika javnih sredstava;

- da li su rezultati poslovanja ili programa konzistentni sa postavljenim ciljevima;

- da li se poslovanje ili programi izvode ekonomično, efektivno i efikasno;

- da li postojeći procesi i sistemi omogućuju usaglašenost sa zakonima, propisima, kao i politikama, procedurama i standardima korisnika javnih sredstava;

- da li su informacije i podaci potpuni, pouzdani i tačni;

- da li su sredstva, uključujući informacije, zaštićeni na odgovarajući način.

Interni revizori jedinice interne revizije uključeni su u aktivnosti vezane za izveštavanje i komunikaciju, tako što:

- sa rukovodiocem korisnika javnih sredstava i ostalim članovima višeg rukovodstva razmatraju, usaglašavaju i po potrebi predlažu ažuriranje strateškog plana rada i godišnjeg plana rada interne revizije;

- pripremaju izveštaje o aktivnostima interne revizije i razmatraju ih sa rukovodiocem   korisnika javnih sredstava;

- pripremaju i razmatraju godišnji izveštaj sa rukovodiocem korisnika javnih sredstava o aktivnostima interne revizije koji pruža potvrdu adekvatnosti (ili neadekvatnosti) sistema internih kontrola;

- organizuju sastanke sa rukovodiocem korisnika javnih sredstava, i po potrebi sa ostalim članovima višeg rukovodstva, na kojima se razmatraju pitanja proistekla iz pojedinačnih revizija, sumnji u kriminalnu radnju, problema sa pristupom, i drugo;

- na poziv, prisustvuju redovnim sastancima rukovodstva kada se razmatraju pitanja iz oblasti interne revizije i interne kontrole.

Interni revizori jedinice interne revizije, na osnovu posebne saglasnosti rukovodioca korisnika javnih sredstava koordinira aktivnosti, i po potrebi razmatra oslanjanje na rad drugih internih i eksternih vršilaca usluga uveravanja i savetodavnih usluga.

2. Ovlašćenja

Radi obezbeđenja organizacione nezavisnosti od delatnosti koju revidira, interna revizija nije deo ni jednog poslovnog procesa, odnosno organizacionog dela korisnika javnih sredstava. Funkcionalna nezavisnost interne revizije je obezbeđena samostalnim odlučivanjem o području, načinu obavljanja i izveštavanju o obavljenoj realizaciji pojedinačnih revizorskih angažmana.

Interni revizori ne mogu imati nikakvu neposrednu operativnu odgovornost ili ovlašćenja za bilo koju aktivnost koja je premet revizije, shodno tome, interni revizori ne mogu uvoditi interne kontrole, razvijati procedure, uvoditi sisteme, pripremati zapise ili se upuštati u bilo koju drugu aktivnost koja može da umanji njihovo prosuđivanje, izuzev za poslove interne revizije.

Rukovodilac korisnika javnih sredstava radi održavanja i obezbeđenja da jedinica interne revizije korisnika javnih sredstava ima ovlašćenja da ispunjava svoje dužnosti:

- odobrava Povelju interne revizije;

- odobrava strateški i godišnji plan interne revizije;

- obezbeđuje resurse za internu reviziju (zaposleni, sredstva, oprema) koji su neophodni da bi ispunila svoje dužnosti;

- obezbeđuje da interni revizori imaju pravo slobodnog i neograničenog pristupa svim aktivnostima, rukovodiocima i zaposlenima, evidenciji, imovini i elektronskim i drugim podacima;

- prima izveštaje o rezultatima rada interne revizije i razmatra ih sa Internim revizorima jedinice interne revizije;

- obezbeđuje primenu preporuka interne revizije;

- odobrava i dostavlja godišnji izveštaj o radu interne revizije, koji su sačinili Interni revizori jedinice interne revizije korišćenjem upitnika objavljenog na internet prezentaciji Ministarstva finansija - Centralna jedinica za harmonizaciju, u skladu sa propisanim rokom.

Interni revizori jedinice interne revizije radi održavanja i obezbeđenja aktivnosti interne revizije, ovlašćeni su za:

- pripremu i podnošenje na odobravanje rukovodiocu korisnika javnih sredstava Povelje interne revizije, strateškog i godišnjeg plana interne revizije;

- organizovanje, koordinaciju i raspodelu radnih zadataka internim revizorima u saglasnosti sa njihovim znanjem i veštinama u jedinici interne revizije;

- odobravanje planova obavljanja pojedinačnog revizorskog angažmana;

- nadgledanje sprovođenja godišnjeg plana interne revizije i primenu metodologije interne revizije u javnom sektoru od strane internih revizora;

- pripremu i podnošenje na odobrenje rukovodiocu korisnika javnih sredstava plana za profesionalnu obuku i profesionalni razvoj internih revizora;

- pripremu i podnošenje na odobrenje rukovodiocu korisnika javnih sredstava zahteva za obezbeđenje specijalizovanih usluga, neophodnih za realizaciju pojedinačnih revizorskih angažmana;

- dostavljanje rukovodiocu korisnika javnih sredstava godišnjeg izveštaja o radu interne revizije, izveštaja o rezultatima svakog pojedinačnog revizorskog angažmana, periodičnih izveštaja o napretku u sprovođenju godišnjeg plana interne revizije i izveštaja o adekvatnosti resursa za obavljanje interne revizije;

- dostavljanje izveštaja o svim slučajevima u kojima su aktivnosti internih revizora naišle na ograničenja.

3. Odgovornost

Interni revizori jedinice interne revizije odgovorni su da:

- dostave na procenu rizika zasnovane planove interne revizije na razmatranje i odobravanje rukovodiocu korisnika javnih sredstava;

- izveštavaju rukovodioca korisnika javnih sredstava o posledicama ograničenja resursa u izvršenju planiranih aktivnosti interne revizije;

- pregledaju i po potrebi predlože izmenu planova interne revizije, kao odgovor na promene u poslovanju, rizicima, operacijama, programima, sistemima i kontrolama kod korisnika javnih sredstava;

- izveštava više rukovodstvo o izmeni planova interne revizije;

- obezbedi da se svaki angažman iz plana interne revizije izvrši, uključujući određivanje ciljeva i obuhvata, dodele odgovarajućih resursa i odgovarajuće dokumentovanje svih aktivnosti u vezi sprovođenja angažmana;

- obezbedi da su svi rezultati revizorskog angažmana adekvatno i blagovremeno podneti rukovodstvu i da su uspostavljene procedure kako bi se osiguralo praćenje izvršenja i izveštavanja o usaglašenim preporukama sa rukovodstvom;

- naknadno prati nalaze angažmana i korektivne radnje i periodično izveštavaju rukovodioca korisnika javnih sredstava o bilo kojoj radnji koja nije efektivno sprovedena;

- obezbede da jedinica interne revizije kolektivno poseduje ili pribavlja znanje, veštine i druge kompetencije koje su potrebne radi ispunjenja zahteva Povelje interne revizije;

- obezbede da se primenjuje metodologija i druge smernice koje je utvrdila Centralna jedinica za harmonizaciju, Ministarstva finansija;

- uspostave i obezbede poštovanje politika i procedura rada jedinice interne revizije;

- obezbede poštovanje politika i procedura korisnika javnih sredstava, izuzev ako su takve politike i procedure u suprotnosti sa propisima kojima se uređuje interna revizija u javnom sektoru Republike Srbije, međunarodnim standardima interne revizije ili Poveljom interne revizije. U slučaju da se ustanovi nesaglasnost politika i procedura jedinice za internu reviziju sa drugim politikama i procedurama korisnika javnih sredstava, o tome, sa predlogom za rešenje, izveštava rukovodioca korisnika javnih sredstava;

- uspostave program obezbeđenja i unapređenja kvaliteta koji pokriva sve aspekte rada jedinice interne revizije, uključujući rezultate eksternog i internog (tekućeg i periodičnog) ocenjivanja;

- obezbede da sve osobe koje obavljaju revizorski angažman čuvaju tajnost službenih i poslovnih podataka;

- obezbede da u slučaju potencijalnog sukoba interesa osobe koje obavljaju revizorski angažman daju izjavu o potencijalnom sukobu interesa i da ne dozvoli da vrše reviziju aktivnosti, odnosno procedura ukoliko su na istoj radili tokom prethodnih 12 meseci.

Interni revizori u obavezi su da sarađuju sa Centralnom jedinicom za harmonizaciju Ministarstva finansija i da uspostavljaju saradnju sa Državnom revizorskom institucijom i drugim institucijama, radi unapređenja rada i profesionalnog razvoja internih revizora.

Ova Povelja stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Čačka".