PRAVILNIK
O KRITERIJUMIMA I POSTUPKU DODELE SREDSTAVA CRKVAMA I VERSKIM ZAJEDNICAMA

("Sl. list grada Čačka", br. 8/2013 i 7/2025)

Član 1

Ovim Pravilnikom uređuju se bliži kriterijumi, uslovi, obim, način i postupak dodele sredstava crkvama i verskim zajednicama za realizovanje programa u cilju unapređivanja verskih sloboda i ostvarivanja opšteg dobra i zajedničkog interesa, kao i način i postupak vraćanja sredstava ukoliko se utvrdi da se dobijena sredstva ne koriste za realizovanje odobrenih programa.

Član 2

Grad Čačak u finansiranju realizacije programa ili nedostajućeg dela sredstava za finansiranje programa može učestvovati u granicama sredstava odobrenih za tu namenu u budžetu Grada, a na osnovu kriterijuma iz ovog pravilnika.

Sredstva iz stava 1. ovog člana mogu se dodeliti za realizaciju programa iz oblasti graditeljstva, obrazovanja, kulture i nauke.

Sredstva iz stava 1. ovog člana mogu se dodeliti crkvama i verskim zajednicama samo za programske aktivnosti koje se realizuju u tekućoj godini.

Nadležna gradska uprava dostavlja Komisiji za dodelu sredstava crkvama i verskim zajednicama informaciju o visini raspoloživih sredstava iz stava 1. ovog člana.

Član 3

Osnovni uslovi za dodelu sredstava crkvama i verskim zajednicama za realizovanje programa su:

- da podnosilac programa ima status pravnog lica,

- da je sedište podnosioca programa na teritoriji grada Čačka,

- da je podnosilac programa osnovan u skladu sa propisima kojim je uređeno njegovo osnivanje,

- da se program od javnog interesa realizuje na teritoriji grada Čačka.

Član 4

Kriterijumi za dodelu sredstava su:

- karakter i značaj programa,

- kapacitet za realizaciju programa,

- dosadašnja iskustva u realizaciji programa,

- broj korisnika prema kojima je usmeren program.

Član 5

Raspodela sredstava iz člana 2. ovog pravilnika vrši se na osnovu javnog konkursa.

Javni konkurs raspisuje Gradsko veće. Javni konkurs se oglašava na zvaničnoj internet stranici grada Čačka, a može se oglasiti i u štampanom mediju koji izlazi na teritoriji jedinice lokalne samouprave.

Akt o raspisivanju javnog konkursa sadrži:

- predmet javnog konkursa,

- potrebnu dokumentaciju koja podnosi uz prijavu,

- kriterijume za odabir programa,

- datum početka i završetka javnog konkursa,

- adresu na koju se dostavlja prijava.

Prijava na konkurs podnosi se Komisiji za dodelu sredstava crkvama i verskim zajednicama.

Uz prijavu podnosilac programa podnosi program na obrascu čiju sadržinu utvrđuje Komisija za dodelu sredstava crkvama i verskim zajednicama.

Prijava se podnosi u roku koji ne može biti kraći od 8 dana od dana objavljivanja konkursa.

Učesnika konkursa koji je podneo nepotpuno ili neprecizno popunjen obrazac predloga programa, ili nije dostavio traženu dokumentaciju, Komisija elektronskim putem obaveštava da nedostatak otkloni u roku od osam dana, od dana objavljivanja obaveštenja na zvaničnoj internet stranici grada Čačka.

Prijava učesnika konkursa koji u naknadno određenom roku ne otkloni uočene nepravilnosti, ne razmatra se.

Učesniku konkursa koji nije dostavio obrazac predloga programa, ne dostavlja se obaveštenje iz stava 7. ovog člana i njegova prijava se ne razmatra.

Član 6

Komisiju za dodelu sredstava crkvama i verskim zajednicama obrazuje Gradsko veće, na predlog Gradonačelnika.

Komisija ima predsednika i četiri člana.

Član 7

Odluku o dodeli sredstava donosi Gradsko veće na predlog Komisije iz člana 6. ovog pravilnika.

Dodeljena sredstva se prenose podnosiocu programa čiji je program odobren, a na osnovu zaključenih ugovora o realizovanju odobrenih programa između podnosioca i grada Čačka.

Ugovorom se uređuju prava, obaveze i odgovornost ugovornih strana, način realizovanja programa, kao i način izveštavanja o namenskom trošenju sredstava.

Za izradu i realizaciju ugovora zadužuje se gradska uprava na čijem razdelu su obezbeđena sredstva za finansiranje ili sufinansiranje programa.

Član 8

Crkve i verske zajednice su dužne da sredstva koriste isključivo za namene za koje su dodeljena.

Nenamensko trošenje sredstava ima za posledicu povraćaj sredstava i neodobravanje sredstava u narednoj godini.

Član 9

Izveštaj o realizovanju programa za koji su dodeljena sredstva, korisnik sredstava je dužan da na propisanom obrascu dostavi Gradskom veću, preko Komisije, u roku od 15 dana po isteku roka za realizovanje programa.

Sadržinu obrasca Izveštaja iz stava 1. ovog člana utvrđuje Komisija za dodelu sredstava crkvama i verskim zajednicama.

Nakon prijema Izveštaja, Komisija dostavlja finansijski izveštaj gradskoj upravi u čijem budžetskom razdelu su obezbeđena sredstva za realizovanje programa iz člana 1. ovog Pravilnika.

Gradska uprava iz prethodnog stava vrši pregled finansijskog izveštaja u cilju utvrđivanja da li su budžetska sredstva namenski korišćena i da li postoji računovodstvena dokumentacija koja ukazuje na namenski utrošak istih. Plaćanja i izdaci koji nisu u skladu sa ugovornim obavezama i /ili bez pripadajuće računovodstvene dokumentacije neće biti priznati, o čemu se korisnik sredstava obaveštava pisanim ili elektronskim putem.

Nakon prijema obaveštenja iz prethodnog stava od strane gradske uprave, korisnik sredstava mora, u roku od osam dana, dostaviti dodatnu dokumentaciju ili objašnjenja, koju je gradska uprava dužna da razmotri. Po okončanju postupka pregleda izveštaja, nadležna gradska uprava utvrđuje Stručno mišljenje. Stručno mišljenje potpisano od strane načelnika uprave se dostavlja Komisiji, zajedno sa finansijskom dokumentacijom.

U slučaju da su u postupku kontrole utvrđene nepravilnosti, odnosno da te nepravilnosti nisu otklonjene i nakon dostavljanja dodatne dokumentacije ili objašnjenja, Stručno mišljenje mora sadržati taksativno navedene sve budžetske stavke Programa koje su sporne, ukupan iznos sredstava za koji nije priložena odgovarajuća finansijska dokumentacija, kao i dokaz o upućenom zahtevu korisniku sredstava da otkloni uočene nepravilnosti.

U slučaju kada Komisija smatra da Stručno mišljenje ne sadrži sve podatke neophodne za izradu predloga Gradskom veću u cilju utvrđivanja ispunjenosti uslova iz člana 8. stav 1. ovog Pravilnika, Komisija može zatražiti od gradske uprave iz stava 3. ovog člana, dodatne informacije, pojašnjenja ili obaveštenja u vezi dostavljenog Stručnog mišljenja.

Komisija pregleda narativne izveštaje, pri čemu je korisnik sredstava dužan da na zahtev Komisije dostavi dopunu i dodatno objašnjenje navoda iznetih u narativnom izveštaju u roku od 8 dana od prijema zahteva. Zahtev može biti upućen pisanim ili elektronskim putem.

Nakon okončanog postupka pregled Izveštaja iz stava 1. ovog člana, Komisija dostavlja predlog Gradskom veću u vezi ispunjenosti uslova iz člana 8. stav 1. ovog Pravilnika.

Učesnik konkursa ne može dobijati sredstva za finansiranje ili sufinansiranje programa u tekućoj godini, pre podnošenja i usvajanja Izveštaja o realizovanju programa u prethodnoj godini.

Nedostavljanje Izveštaja iz stava 1. ovog člana ima za posledicu neodobravanje sredstava u narednoj godini.

Član 9a

Korisnik sredstava, u izuzetnim situacijama može tražiti saglasnost od Gradskog veća da izvrši preraspodelu sredstava za realizaciju planiranih aktivnosti u okviru odobrenog programa.

Zahtev sa obrazloženjem se podnosi Komisiji, koja može zahtev odbiti ili dostaviti Gradskom veću predlog za davanje saglasnosti.

Preraspodela sredstava se može izvršiti tek nakon dobijanja pisane saglasnosti ili potpisivanjem aneksa ugovora sa davaocem sredstava.

Korisnik sredstava, iz opravdanih razloga, može tražiti saglasnost Gradskog veća, za produženje roka za realizaciju odobrenog programa. Zahtev mora biti obrazložen i podnet Komisiji. Ukoliko Komisija smatra zahtev opravdanim, dostavlja predlog Gradskom veću za davanje saglasnosti. Nakon davanja saglasnosti, nadležna uprava će izraditi aneks Ugovora. U slučaja, kada Komisija smatra da zahtev nije opravdan, predlog će biti odbijen, bez dostavljanja Gradskom veću.

Izuzetno, docnja u izvršenju ugovorne obaveze od strane davaoca sredstava, u slučaju kada je za realizaciju ugovora preostalo manje od trideset kalendarskih dana, smatra se opravdanim razlogom i nije neophodno sprovoditi postupak iz stava 5. ovog člana. U tom slučaju, gradska uprava iz člana 7. stav 4. ovog Pravilnika, po službenoj dužnosti će izraditi aneks ugovora i o tome obavestiti korisnike sredstava. Korisnik sredstava koji se ne odazove pozivu za zaključivanje aneksa ugovora, smatraće se da je nije prihvatio izmenu ugovora, i on naknadno ne može tražiti produženje roka po istom osnovu.

Nadležna gradska uprava obaveštava Komisiju o zaključenim aneksima ugovora iz prethodnog stava.

Član 10

Ovaj Pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Čačka".

 

Samostalni članovi Pravilnika o izmenama i dopunama
Pravilnika o kriterijumima i postupku dodele sredstava crkvama i verskim zajednicama

("Sl. list grada Čačka", br. 7/2025)

Član 5

U roku od tri dana od dana stupanja na snagu ovog pravilnika, nadležna gradska uprava će dostaviti Komisiji spisak svih korisnika sredstava kojima su sredstva preneta nakon 1. decembra 2024. godine.

Korisnici sredstava iz prethodnog stava mogu realizovati svoj program najkasnije do 1. oktobra 2025. godine.

Član 6

Komisija će dostaviti nadležnoj gradskoj upravi finansijske izveštaje o realizovanju programa u 2024. godini primljene od strane korisnika sredstava, a u cilju sprovođenja postupka propisanog članom 14. ovog Pravilnika.

Član 7

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Čačka".