PRAVILNIK

O KRITERIJUMIMA I POSTUPKU DODELE SREDSTAVA UDRUŽENJIMA ZA REALIZOVANJE PROGRAMA OD JAVNOG INTERESA

("Sl. list grada Čačka", br. 5/2018 i 7/2025)

Član 1

Ovim pravilnikom bliže se uređuju uslovi, kriterijumi, obim, način, postupak dodele, izveštavanja, kao i način i postupak vraćanja sredstava za podsticanje programa ili nedostajućeg dela sredstava za finansiranje programa (u daljem tekstu: program) koje realizuju udruženja, a koji su od javnog interesa.

Član 2

Pod programom od javnog interesa iz člana 1. smatraju se programi u oblasti: socijalne zaštite, boračko-invalidske zaštite, zaštite lica sa invaliditetom, društvene brige o deci, zaštite interno raseljenih i izbeglica, podsticanje nataliteta, pomoći starima, zdravstvene zaštite, zaštite i promovisanja ljudskih i manjinskih prava, obrazovanja, nauke, zaštite životne sredine, održivog razvoja, zaštite životinja, zaštite potrošača, borbe protiv korupcije, kao i humanitarni programi i drugi programi u kojima udruženje isključivo i neposredno sledi javne potrebe.

Član 3

Program iz člana 2. ovog Pravilnika naročito sadrži: oblast u kojoj se program realizuje, teritoriju na kojoj bi se program realizovao, vreme i dužinu trajanja programa, cilj, vrstu i obim aktivnosti koje bi se vršile u toku realizacije programa i ukupan broj lica koji je potreban za izvođenje programa.

Program čija realizacija traje najduže godinu dana u formalnom smislu može biti označen i nazivom projekat.

Član 4

Grad Čačak u finansiranju podsticanja programa ili nedostajućeg dela sredstava za finansiranje programa može učestovovati u granicama sredstava odobrenih za tu namenu u budžetu Grada, a na osnovu kriterijuma iz ovog Pravilnika.

Član 5

Izbor programa koji će se finansirati ili sufinansirati sredstvima budžeta Grada vrši se primenom sledećih kriterijuma:

1) reference programa: oblast u kojoj se realizuje program, dužina trajanja programa, broj korisnika programa, mogućnost razvijanja programa i njegova održivost;

2) ciljevi koji se postižu: obim zadovoljavanja javnog interesa, stepen unapređenja stanja u oblasti u kojoj se program sprovodi;

3) sufinansiranje programa iz drugih izvora: sopstvenih prihoda, budžeta Republike Srbije, fondova Evropske unije, poklona, donacija, legata, kredita i drugo, u slučaju nedostajućeg dela sredstava za finansiranje programa;

4) zakonitost i efikasnost korišćenja sredstava i održivost ranijih programa: ako su ranije korišćena sredstva budžeta, da li su ispunjene ugovorne obaveze.

Bliža merila za izbor programa primenom kriterijuma iz stava 1. ovog člana, sa jasnim sistemom za vrednovanje svakog pojedinačnog kriterijuma propisuje Komisija za sprovođenje postupka javnog konkursa za dodelu sredstava udruženjima. Komisija može utvrditi i dopunske kriterijume koji su specifični za određenu oblast.

Član 6

Dodela sredstava za podsticanje programa ili nedostajućeg dela sredstava za finansiranje programa vrši se na osnovu javnog konkursa koji raspisuje Gradsko veće. Javni konkurs se oglašava na zvaničnoj internet stranici grada Čačka, a može se oglasiti i u štampanom mediju koji izlazi na teritoriji jedinice lokalne samouprave.

Javni konkurs obavezno sadrži sledeće podatke: jednu ili nekoliko srodnih oblasti od javnog interesa; ko može biti učesnik konkursa; rok za podnošenje prijava; obim sredstava koja se dodeljuju; pregled konkursne dokumentacije koju je potrebno dostaviti uz popunjen obrazac predloga programa; trajanje programa; bliža merila i dopunske kriterijume čijom primenom se vrši vrednovanje prijavljenih programa sa jasnim sistemom za vrednovanje svakog pojedinačnog kriterijuma, odnosno upućivanje na službeno glasilo ili internet stranicu na kojoj je objavljen akt kojim su utvrđena bliža merila i dopunski kriterijumi za vrednovanje programa. Javni konkurs mora sadržati internet adresu na kojoj će biti objavljivani svi akti predviđeni ovim pravilnikom, a u vezi raspisanog konkursa.

Sadržinu obrasca predloga programa utvrđuje Komisija za sprovođenje postupka javnog konkursa za dodelu sredstava udruženjima

Davalac sredstava može po službenoj dužnosti utvrditi da li je udruženje upisano u registar nadležnog organa i da li se, prema statutarnim odredbama, ciljevi udruženja ostvaruju u oblasti u kojoj se program realizuje.

Prilikom vrednovanja programa nadležni organ će uzeti u obzir da li je sa udruženjem u prethodne dve godine raskinuo ugovor zbog nenamenskog trošenja budžetskih sredstava.

Član 7

Za sprovođenje konkursa Gradsko veće imenuje Komisiju za sprovođenje postupka javnog konkursa za dodelu sredstava udruženjima (u daljem tekstu: Komisija).

Komisija ima predsednika i četiri članova. Članovi Komisije se imenuju iz reda lica koja imaju iskustvo u radu sa udruženjima. Komisija se imenuje na vreme od 4 godine.

Članovi komisije dužni su da potpišu izjavu da nemaju privatni interes u vezi sa radom i odlučivanjem komisije, odnosno sprovođenjem javnog konkursa (Izjava o nepostojanju sukoba interesa).

Imenovano lice ne može preduzimati radnje u svojstvu člana Komisije pre nego što potpiše Izjavu iz stava 2. ovog člana.

U slučaju saznanja da se nalazi u sukobu interesa, član komisije je dužan da o tome odmah obavesti ostale članove komisije i da se izuzme iz daljeg rada komisije. O rešavanju sukoba interesa nadležni organ odlučuje u svakom slučaju posebno, a kada utvrdi sukob interesa, imenovaće u Komisiju novog člana kao zamenu.

Sukob interesa postoji ako član Komisije ili članovi njegove porodice (bračni ili vanbračni drug, dete ili roditelj), zaposleni ili član organa udruženja koje učestvuje na konkursu ili bilo kog drugog udruženja povezanog na bilo koji način sa tim udruženjem, ili u odnosu na ta udruženja ima bilo koji materijalni ili nematerijalni interes, suprotan javnom interesu i to u slučajevima porodične povezanosti, ekonomskih interesa ili drugog zajedničkog interesa.

Član 8

Učesnici konkursa podnose prijavu Komisiji za sprovođenje postupka javnog konkursa za dodelu sredstava udruženjima.

Prijava se podnosi u roku koji ne može biti kraći od 15 dana od dana objavljivanja konkursa.

Učesnika konkursa koji je podneo nepotpuno ili neprecizno popunjen obrazac predloga programa, ili nije dostavio traženu dokumentaciju, Komisija elektronskim putem obaveštava da nedostatak otkloni u roku od osam dana, od dana objavljivanja obaveštenja na zvaničnoj internet stranici grada Čačka.

Prijava učesnika konkursa koji u naknadno određenom roku ne otkloni uočene nepravilnosti, ne razmatra se.

Učesniku konkursa koji nije dostavio obrazac predloga programa, ne dostavlja se obaveštenje iz stava 3. ovog člana i njegova prijava se ne razmatra.

Član 9

U Komisiju mogu biti imenovana i lica predstavnici stručne javnosti.

Gradsko veće može angažovati i stručnjake za pojedine oblasti radi pripreme analize o uspešnosti, kvalitetu i ostvarenju ciljeva programa koji se realizuju.

Bliža merila, kriterijume i postupak odabira stručnjaka iz st. 1. i 2. ovog člana propisuje svojim aktom Gradsko veće.

Član 10

Nakon sprovedenog postupka vrednovanja, Komisija utvrđuje listu vrednovanja i rangiranja prijavljenih programa u roku koji ne može biti duži od 60 dana od dana isteka roka za podnošenje prijave.

Lista iz stava 1. ovog člana objavljuje se na zvaničnoj internet stranici grada Čačka.

Učesnici konkursa imaju pravo uvida u podnete prijave i priloženu dokumentaciju u roku od tri radna dana od dana objavljivanja liste iz stava 1. ovog člana.

Na listu iz stava 1. ovog člana učesnici konkursa imaju pravo prigovora u roku od 8 dana od dana njenog objavljivanja.

Odluku o dodeli sredstava Gradsko veće donosi u roku od 30 dana od dana isteka roka za podnošenje prigovora, a na predlog Komisije.

Odluka iz stava 6. ovog člana objavljuje se na zvaničnoj internet stranici grada Čačka.

Učesnici konkursa koji su dobili manji iznos sredstava od traženog, dužni su da dostave novu specifikaciju troškova u skladu sa dodeljenim sredstvima, u roku od 15 dana od dana objavljivanja odluke iz stava 6. ovog člana na internet stranici. Ukoliko to ne učine, smatraće se da su odustali od sredstava koja su im dodeljena.

Član 11

Sredstva koja se, u skladu sa ovim Pravilnikom, odobre za realizaciju programa jesu namenska sredstva i mogu da se koriste isključivo za realizaciju konkretnog programa i u skladu sa ugovorom koji se zaključuje između grada Čačka i udruženja.

Prenos sredstava iz stava 1. ovog člana vrši se u skladu sa propisima kojima se uređuje prenos sredstava i otvaranje računa korisnika javnih sredstava, a na osnovu zaključenog ugovora.

Gradska uprava na čijem razdelu su obezbeđena sredstva za finansiranje ili sufinansiranje programa udruženja, vrši izradu ugovora kojim se uređuju međusobna prava, obaveze i odgovornosti ugovornih strana, a naročito: utvrđen predmet programa, rok u kome se program realizuje, konkretne obaveze ugovornih strana, iznos sredstava i način obezbeđenja i prenosa sredstava, instrumenti obezbeđenja za slučaj nenamenskog trošenja sredstava obezbeđenih za realizaciju programa, odnosno za slučaj neizvršenja ugovorne obaveze - predmeta programa i povraćaj neutrošenih sredstava.

Gradska uprava, iz prethodnog stava, poziva učesnike konkursa da zaključe ugovor, u roku od osam dana od dana prijema poziva. Poziv može biti upućen pisanim ili elektronskim putem, odnosno objavljivanjem na zvaničnoj internet stranici grada Čačka.

Ukoliko se učesnik konkursa ne odazove u navedenom roku, izostanak ne opravda, a poziv je uredno primio, smatraće se da je odustao od predloga programa, o čemu gradska uprava obaveštava Komisiju.

Učesnici konkursa dužni su da se odazovu pozivu nadležne uprave na zaključenje ugovora, u roku od 15 dana. Ukoliko to ne učine, smatraće se da su odustali od sredstava koja su im dodeljena. Poziv može biti upućen pisanim ili elektronskim putem, odnosno objavljivanjem na zvaničnoj internet stranici grada Čačka.

Član 12

Grad Čačak prati realizaciju programa za koji su odobrena sredstava.

Praćenje realizacije programa obuhvata:

1) obavezu udruženja da obaveštava o realizaciji programa, u rokovima određenim ugovorom;

2) pregledanje izveštaja od strane nadležnih službi Grada;

3) monitoring posete predstavnika organa;

4) obavezu udruženja da omogući predstavnicima Grada da izvrše uvid u relevantnu dokumentaciju nastalu u toku realizacije programa;

5) prikupljanje informacija od korisnika programa;

6) druge aktivnosti predviđene ugovorom.

Praćenje može obuhvatiti i reviziju ovlašćenog revizora, ukoliko je to predviđeno konkursnim uslovima i ugovorom.

Udruženje odnosno realizator programa je dužno da omogući praćenje realizacije programa.

Član 13

Udruženje izrađuje Izveštaj o realizovanju programa, koji sadrži narativni i finansijski izveštaj.

Narativni izveštaj iz stava 1. ovog člana sadrži: detaljan opis aktivnosti i rezultata realizacije programa u odnosu na planirane aktivnosti definisane ugovorom, kako bi se mogla izvršiti procena uspešnosti od strane davaoca sredstava i obrazloženje za svako odstupanje od programa i pregled korektivnih mera čije se preduzimanje planira od strane korisnika sredstava.

Finansijski izveštaj iz stava 1. ovog člana sadrži: prikaz budžeta, koji je sastavni deo ugovora, sa pregledom svih troškova koji su nastali tokom izveštajnog perioda, kao i celokupnu dokumentaciju koja opravdava nastale troškove.

Član 14

Udruženje dostavlja Izveštaj o realizovanju programa u roku od 15 dana po isteku roka za realizovanje programa.

Izveštaj o realizovanju programa iz stava 1. ovog člana, korisnik sredstava je dužan da na propisanom obrascu dostavi Gradskom veću, a preko Komisije.

Sadržinu obrasca Izveštaja iz stava 2. ovog člana utvrđuje Komisija.

Nakon prijema Izveštaja, Komisija dostavlja finansijske izveštaje gradskoj upravi u čijem budžetskom razdelu su obezbeđena sredstva za realizovanje programa iz člana 1. ovog pravilnika.

Gradska uprava iz prethodnog stava vrši pregled finansijskih izveštaja u cilju utvrđivanja da li su budžetska sredstva namenski korišćena i da li postoji računovodstvena dokumentacija koja ukazuje na namenski utrošak istih. Plaćanja i izdaci koji nisu u skladu sa ugovornim obavezama i /ili bez pripadajuće računovodstvene dokumentacije neće biti priznati, o čemu se korisnik sredstava obaveštava pisanim ili elektronskim putem.

Nakon prijema obaveštenja iz prethodnog stava od strane gradske uprave, korisnik sredstava mora, u roku od osam dana, dostaviti dodatnu dokumentaciju ili objašnjenja, koju je gradska uprava dužna da razmotri. Po okončanju postupka pregleda finansijskog izveštaja, nadležna gradska uprava utvrđuje Stručno mišljenje. Stručno mišljenje potpisano od strane načelnika uprave se dostavlja Komisiji, zajedno sa finansijskom dokumentacijom.

U slučaju da su u postupku kontrole utvrđene nepravilnosti, odnosno da te nepravilnosti nisu otklonjene i nakon dostavljanja dodatne dokumentacije ili objašnjenja, Stručno mišljenje mora sadržati taksativno navedene sve budžetske stavke Programa koje su sporne, ukupan iznos sredstava za koji nije priložena odgovarajuća finansijska dokumentacija, kao i dokaz o upućenom zahtevu korisniku sredstava da otkloni uočene nepravilnosti.

U slučaju kada Komisija smatra da Stručno mišljenje ne sadrži sve podatke neophodne za izradu predloga Gradskom veću u cilju utvrđivanja ispunjenosti uslova iz člana 11. stav 1. ovog pravilnika, Komisija može zatražiti od gradske uprave iz stava 4. ovog člana, dodatne informacije, pojašnjenja ili obaveštenja u vezi dostavljenog Stručnog mišljenja.

Komisija pregleda narativne izveštaje, pri čemu je korisnik sredstava dužan da na zahtev Komisije dostavi dopunu i dodatno objašnjenje navoda iznetih u narativnom izveštaju u roku od 8 dana od prijema zahteva. Zahtev može biti upućen pisanim ili elektronskim putem.

Nakon okončanog postupka pregled Izveštaja iz stava 2. ovog člana, Komisija dostavlja predlog Gradskom veću u vezi ispunjenosti uslova iz člana 11. stava 1. ovog pravilnika.

Učesnik konkursa ne može dobijati sredstva za finansiranje ili sufinansiranje programa u tekućoj godini, pre podnošenja i usvajanja Izveštaja o realizovanju programa u prethodnoj godini.

Član 15

U cilju praćenja realizacije programa, mogu se realizovati monitoring posete.

Pod monitoring posetom smatra se: poseta udruženju, održavanje sastanaka ovlašćenih predstavnika Grada sa ovlašćenim predstavnicima udruženja, prisustvo određenim događajima i manifestacijama ili drugim programskim aktivnostima koje udruženje sprovodi u sklopu realizacije programa.

Monitoring poseta može biti najavljena ili nenajavljena.

Član 16

Davalac sredstava izrađuje izveštaj o monitoring poseti iz člana 15. ovog pravilnika u roku od deset dana od dana sprovedene posete.

Pored izveštaja iz stava 1. ovog člana mogu se izraditi i preporuke za otklanjanje nedostataka i rokove za njihovu realizaciju uputiti ih korisniku sredstava.

Član 17

Udruženje će preduzeti sve potrebne mere u cilju izbegavanja sukoba interesa prilikom korišćenja namenskih sredstava i odmah po saznanju obavestiti davaoca sredstava o svim situacijama koje predstavljaju ili bi mogle dovesti do sukoba interesa, u skladu sa zakonom.

Sukob interesa postoji u situaciji u kojoj je nepristrasno izvršenje ugovornih obaveza bilo kog lica vezanog ugovorom ugroženo zbog prilike da to lice svojom odlukom ili drugim aktivnostima učini pogodnost sebi ili sa njim povezanim licima (članovi porodice: supružnik ili vanbračni partner, dete ili roditelj), zaposlenom, članu udruženja, a na štetu javnog interesa i to u slučaju porodične povezanosti, ekonomskih interesa ili drugog zajedničkog interesa sa tim licem.

Svaki sukob interesa se posebno razmatra i mogu se od udruženja zatražiti sva potrebna obaveštenja i dokumentaciju.

U slučaju utvrđenog postojanja sukoba interesa u sprovođenju ugovora, davalac sredstava će zatražiti od udruženja da bez odlaganja, a najkasnije u roku od 30 dana, preduzme odgovarajuće mere.

Ne smatra se sukobom interesa kada korisnik sredstava sprovodi program koji je usmeren na članove udruženja kao korisnike programa koji pripadaju socijalno osetljivim grupama ili osobama sa invaliditetom.

Član 18

Korisnik sredstava, u izuzetnim situacijama može tražiti saglasnost od Gradskog veća da izvrši preraspodelu sredstava za realizaciju planiranih aktivnosti u okviru odobrenog programa.

Zahtevom za preraspodelu sredstava ne može se tražiti povećanje rashoda koji se odnose na ljudske resurse.

Zahtev sa obrazloženjem se podnosi Komisiji, koja može zahtev odbiti ili dostaviti Gradskom veću predlog za davanje saglasnosti.

Preraspodela sredstava se može izvršiti tek nakon dobijanja pisane saglasnosti ili potpisivanjem aneksa ugovora sa davaocem sredstava.

Korisnik sredstava, iz opravdanih razloga, može tražiti saglasnost Gradskog veća, za produženje roka za realizaciju odobrenog programa. Zahtev mora biti obrazložen i podnet Komisiji. Ukoliko Komisija smatra zahtev opravdanim, dostavlja predlog Gradskom veću za davanje saglasnosti. Nakon davanja saglasnosti, nadležna uprava će izraditi aneks Ugovora. U slučaja, kada Komisija smatra da zahtev nije opravdan, predlog će biti odbijen, bez dostavljanja Gradskom veću.

Izuzetno, docnja u izvršenju ugovorne obaveze od strane davaoca sredstava, u slučaju kada je za realizaciju ugovora preostalo manje od trideset kalendarskih dana, smatra se opravdanim razlogom i nije neophodno sprovoditi postupak iz stava 5. ovog člana. U tom slučaju, gradska uprava iz člana 11. stav 3. ovog pravilnika, po službenoj dužnosti će izraditi aneks ugovora i pozvati korisnike u skladu sa članom 11. stav 4. ovog pravilnika. Korisnik sredstava koji se ne odazove u navedenom roku, izostanak ne opravda, a poziv je uredno primio, smatraće se da je nije prihvatio izmenu ugovora, i on naknadno ne može tražiti produženje roka po istom osnovu.

Nadležna gradska uprava obaveštava Komisiju o zaključenim aneksima ugovora iz prethodnog stava.

Član 19

Ako se prilikom praćenja realizacije programa ili pregleda Izveštaja utvrdi nenamensko trošenje sredstava, davalac sredstava će zahtevati povraćaj prenetih sredstava, odnosno aktivirati instrumente obezbeđenja, a udruženje je dužno da sredstva vrati sa zakonskom kamatom.

Korisnik sredstava za koga, na osnovu predloga Komisije, Gradsko veće utvrdi da nije dostavio Izveštaj o realizovanju programa za prethodnu godinu, ne može u tekućoj kalendarskoj godini dobijati sredstava za finansiranje ili sufinansiranje programa. Korisniku sredstava iz prethodnog stava, Gradsko veće, posredstvom Gradskog pravobranilaštva, upućuje zahtev za dostavljanje Izveštaja u cilju utvrđivanja namenskog trošenja sredstava. Ukoliko, udruženje ne dostavi traženi izveštaj, davalac sredstava će aktivirati instrumente obezbeđenja, a udruženje je dužno da sredstva vrati sa zakonskom kamatom.

Korisnik sredstava koji dostavi Izveštaj o realizovanju programa nakon proteka roka predviđenog članom 14. stav 1. ovog pravilnika, dužan je dostaviti obrazloženje u vezi neblagovremenog dostavljanja Izveštaja. Ukoliko davalac sredstava smatra neopravdanim razloge kašnjenja navedene u obrazloženju, korisnik sredstava nema pravo na dodelu sredstava za finansiranje ili sufinansiranje programa u tekućoj godini.

Član 20

Davalac sredstava može izraditi izveštaj o realizovanoj finansijskoj podršci programima udruženja iz budžetskih sredstava u prethodnoj kalendarskoj godini.

Davalac sredstava može sprovesti analizu uspešnosti, kvaliteta i stepena ostvarenosti ciljeva programa za koja su dodeljena sredstva na konkursu za dodelu sredstava, ukoliko oceni da bi to dovelo do unapređenja stanja u određenoj oblasti u kojoj se korisnicima dodeljuju finansijska sredstva.

Izveštaj iz stava 1. ovog člana može se uzeti u obzir kada isto udruženje sledeći put konkuriše za budžetska sredstva.

Član 21

Danom stupanja na snagu ovog pravilnika prestaje da važi Pravilnik o kriterijumima i postupku dodele sredstava udruženjima za realizovanje programa od javnog interesa ("Sl. list grada Čačka" br. 2/2010 i 1/2011).

Član 22

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Čačka".

 

Samostalni članovi Pravilnika o izmenama i dopunama
Pravilnika o kriterijumima i postupku dodele sredstava udruženjima za realizovanje programa od javnog interesa

("Sl. list grada Čačka", br. 7/2025)

Član 4

U roku od tri dana od dana stupanja na snagu ovog pravilnika, nadležna gradska uprava će dostaviti Komisiji spisak svih korisnika sredstava kojima su sredstva preneta nakon 1. decembra 2024. godine.

Korisnici sredstava iz prethodnog stava mogu realizovati program najkasnije do 1. juna 2025. godine.

Član 5

U roku od tri dana od dana stupanja na snagu ovog pravilnika, Komisija će dostaviti nadležnoj gradskoj upravi finansijske izveštaje o realizovanju programa u 2024. godini primljene od strane korisnika sredstava, a u cilju sprovođenja postupka propisanog članom 14. ovog pravilnika.

Član 6

Do donošenja posebnih propisa, odredbe člana 11, 14. i 18. ovog pravilnika primenjuje se i na postupak dodele sredstava za finansiranje ili sufinansiranje projekata u kulturi, kao i umetničkih, odnosno stručnih i naučnih istraživanja u kulturi na teritoriji grada Čačka.

U roku od tri dana od dana stupanja na snagu ovog pravilnika, Stručna komisija za izbor projekata u kulturi će dostaviti gradskoj upravi, u čijem budžetskom razdelu su obezbeđena sredstva za realizovanje programa u oblasti kulture, finansijske izveštaje o realizovanju programa u 2024. godini primljene od strane korisnika sredstava, a u cilju sprovođenja postupka propisanog članom 14. ovog pravilnika.

Član 7

Ovaj pravilnik stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu grada Čačka".