ODLUKAO KOMUNALNOJ MILICIJI("Sl. glasnik grada Požarevca", br. 5/2025) |
Ovom odlukom bliže se određuju poslovi i ovlašćenja komunalne milicije utvrđeni zakonom i odlukama Skupštine Grada Požarevca, kao i oblici i način ostvarivanja saradnje komunalne milicije i organizacionih jedinica Gradske uprave Grada Požarevca i organizacija koje je osnovao Grad Požarevac (u daljem tekstu: Grad).
Organizacije od značaja za Grad u smislu odredaba ove odluke su javna preduzeća, ustanove i druge javne službe koje je osnovao Grad.
Komunalna milicija Gradske uprave Grada Požarevca na teritoriji Grada vrši zakonom i ovom odlukom određene komunalno milicijske i druge poslove čijim obavljanjem se obezbeđuje održavanje komunalnog i drugog zakonom utvrđenog reda.
Poslove komunalne milicije obavljaju uniformisani komunalni milicionari.
Izuzetno od stava 2. ovog člana, poslove komunalne milicije mogu obavljati i komunalni milicionari bez službene uniforme sa oznakama, po pisanom nalogu načelnika komunalne milicije.
Nalog načelnika komunalne milicije za obavljanje poslova komunalne milicije bez službene uniforme sa oznakama obavezno sadrži:
1. podatke o patroli/komunalnim milicionarima koji postupaju;
2. oblast kontrole;
3. tačnu lokaciju na kojoj se vrši kontrola i
4. vreme kontrole (početak-kraj).
Komunalnu miliciju Grad je obrazovao kao posebnu organizacionu jedinicu u sastavu Gradske uprave Grada Požarevca.
Komunalnom milicijom rukovodi načelnik Komunalne milicije, koji za svoj rad odgovara načelniku Gradske uprave i gradonačelniku.
Organizacija komunalne milicije, unutrašnje uređenje i sistematizacija radnih mesta uređeni su posebnim aktima Grada.
Komunalna milicija u obavljanju poslova sarađuje sa građanima, službama i organizacijama od značaja za Grad.
Komunalna milicija u obavljanju poslova sarađuje sa ministarstvom nadležnim za unutrašnje poslove na način i pod uslovima propisanim zakonom.
Poslovi komunalne milicije organizuju se i obavljaju u skladu sa strateškim i godišnjim planom rada komunalne milicije.
Poslovi komunalne milicije su:
1) održavanje komunalnog i drugog zakonom uređenog reda od značaja za komunalnu delatnost, na prvom mestu održavanje reda, sprečavanjem narušavanja, odnosno uspostavljanjem narušenog komunalnog reda i to:
- sprečavanje ometanja u vršenju komunalnih delatnosti i zaštita komunalnih objekata od prljanja, oštećivanja i uništavanja, sprečavanje ometanja urednog snabdevanja vodom;
- zaštita komunalnih objekata, pijaca, grobalja, parkova, zelenih i drugih površina javne namene, javne rasvete, stambenih i drugih objekata, a naročito zaštita površina javnih namena od bespravnog zauzeća i oštećivanja (ostavljanjem vozila, stvari i drugih predmeta, zapreka za vozila, postavljanjem privremenih montažnih objekata i sl.);
- suzbijanje bespravnog zauzeća površina javne namene radi izlaganja robe prodaji i vršenje drugih delatnosti na površinama javne namene i drugim javnim mestima;
- sprečavanje radnji kojima se narušava opšte uređenje Grada (prljanje i oštećenje fasada i dr. spoljnih delova zgrada i drugih objekata kao i spomenika i skulpturalnih dela, ispisivanje grafita, lepljenje plakata i postavljanje sredstava za oglašavanje na javnim i drugim površinama, prljanje i oštećivanje gradskog mobilijara, ostavljanje građevinskog šuta i drugog otpada na površinama javne namene, izlivanje otpadnih i atmosferskih voda i druge nečistoće na površini javne namene, kao i vršenja drugih radnji kojima se narušava urednost i čistoća grada);
- kontrola uklanjanja snega i leda;
- otkrivanje i u granicama ovlašćenja kontrola spoljnog obezbeđivanja i obeležavanja gradilišta odgovarajućom tablom, i obaveštavanje nadležnog organa;
- kontrola održavanja komunalne zoohigijene i načina držanja i izvođenja kućnih ljubimaca;
- kontrola poštovanja kućnog reda u stambenim zgradama;
- održavanje reda na vodenom prostoru (zaštita voda, korišćenje mesta za postavljanje plovnih objekata i dr.) i obalama reka;
- obezbeđivanja uslova za nesmetano sprovođenje mera za zaštitu od požara (slobodan pristup objektu, protivpožarnom putu i stepenicama i dr.);
- kontrola poštovanja radnog vremena ugostiteljskih i drugih objekata;
2) ostvarivanje nadzora u javnom gradskom i prigradskom i drugom lokalnom saobraćaju u skladu sa zakonom i propisima Grada koji se odnosi naročito na:
- javni linijski i vanlinijski prevoz putnika (nesmetano odvijanje linijskog prevoza putnika, prijem i iskrcavanje putnika u javnom linijskom i vanlinijskom prevozu putnika na stajalištima koja su za to određena i dr.);
- auto-taksi prevoz (otkrivanje nelegalnog taksi prevoza, korišćenje taksi stajališta u skladu sa horizontalnom i vertikalnom signalizacijom, sprečavanje parkiranja taksi vozila van taksi stajališta, i dr.);
- javni vanlinijski prevoz robe i prevoz za sopstvene potrebe na teritoriji Grada (parkiranje, sprečavanje parkiranja na javnim zelenim površinama i mestima na kojima se ometa korišćenje puta i odvijanje saobraćaja, kontrola korišćenja parkirališta u skladu sa propisom i signalizacijom, parkiranja na rezervisanim parking mestima i sl.);
3) zaštita životne sredine u oblasti zaštite od buke;
4) zaštita nekategorisanih puteva, ulica i državnih puteva iz nadležnosti Grada i pripadajućih putnih objekata od nepropisnog zauzeća i oštećenja, odnosno svakog činjenja kojim se oštećuje ili bi se mogao oštetiti put ili ometati odvijanje saobraćaja na putu, kao i zaštita pešačkih staza, saobraćajnica u naselju, saobraćajnih oznaka i signalizacije;
5) zaštita kulturnih dobara i drugih javnih objekata od značaja za grad;
6) vršenje kontrole nad primenom zakona i drugih propisa i opštih akata u oblastima iz tačke 1) do tačke 5) ovog člana, kao i drugih poslova iz nadležnosti Grada.
Pored poslova iz člana 6. ove odluke komunalna milicija:
1) pruža pomoć nadležnim organima Grada, kao i preduzećima, organizacijama i ustanovama koje na osnovu odluke Skupštine Grada odlučuju o pojedinim pravima građana, pravnih lica i drugih stranaka, kada po oceni nadležnog organa Grada ili ovlašćene organizacije postoje pretpostavke da sprovođenje njihove izvršne odluke neće biti moguće bez prisustva komunalnih milicionara (asistencija);
2) preduzima hitne mere zaštite životne sredine, zaštite ljudi i imovine od elementarnih i drugih nepogoda, zaštite od požara i druge zaštite iz nadležnosti Grada;
3) učestvuje u vršenju spasilačke funkcije i pruža pomoć drugim organima, pravnim i fizičkim licima na otklanjanju posledica elementarnih i drugih nepogoda;
4) sarađuje sa građanima u skladu sa zakonom i propisima kojima se uređuje obavljanje komunalnih i drugih poslova iz nadležnosti jedinice lokalne samouprave;
5) sarađuje sa inspekcijskim službama jedinice lokalne samouprave, u skladu sa zakonom i propisima kojima se uređuje obavljanje inspekcijskih poslova i
6) u obavljanju poslova i primeni ovlašćenja komunalna milicija sarađuje sa ministarstvom nadležnim za unutrašnje poslove.
Planiranje i način obavljanja poslova
Poslovi komunalne milicije obavljaju se organizovanim prisustvom komunalnih milicionara na mestima održavanja reda, preduzimanjem drugih preventivnih mera i primenom zakonom predviđenih ovlašćenja komunalne milicije.
Organizovano prisustvo na mestima održavanja reda ostvaruje se prvenstveno patrolnom aktivnošću komunalnih milicionara, koja se sprovodi peške, vozilima i plovilima.
U svom radu komunalni milicionari rukovode se i principom rada sa najmanjim štetnim posledicama, a sredstva prinude primenjuju samo kad je to apsolutno nužno i u meri koja je neophodna za izvršenje zadataka bez nepotrebnih štetnih posledica u skladu sa zakonom.
Svaku povredu propisanog reda komunalni milicionar konstatuje u pisanoj formi službenom beleškom.
Načelnik komunalne milicije daje obavezna uputstva komunalnim milicionarima za obavljanje poslova komunalne milicije, u skladu sa zakonom kojim se uređuje komunalna milicija i drugim propisima.
Obavezna uputstva daju se pisanim putem i saopštavaju komunalnim milicionarima usmeno od strane načelnika komunalne milicije i isticanjem na oglasnu tablu uz navođenje datuma isticanja.
Obavezna uputstva primenjuju se danom saopštavanja komunalnim milicionarima i važe do opoziva.
O datim obaveznim uputstvima vodi se evidencija. Evidencija obavezno sadrži naziv, broj i datum, dan saopštavanja i isticanja na oglasnu tablu obaveznog uputstva, a može sadržati i druge podatke.
III OVLAŠĆENJA KOMUNALNE MILICIJE
U obavljanju poslova komunalne milicije, komunalni milicionar ima sledeća ovlašćenja:
1. upozorenje;
2. usmeno naređenje;
3. provera identiteta;
4. dovođenje;
5. zaustavljanje i pregled lica, predmeta i vozila;
6. privremeno oduzimanje predmeta;
7. audio i video snimanje;
8. upotreba sredstava prinude, i to: fizičke snage, sredstava za vezivanje, raspršivača sa nadražujućim dejstvom i službene palice;
9. prikupljanje obaveštenja
10. druga ovlašćenja u skladu sa zakonom.
Ovlašćenja komunalne milicije utvrđena u stavu 1. ovog člana primenjuju se pod uslovima i na način utvrđen zakonom kojim se uređuju poslovi komunalne milicije, zakonom kojim se uređuju unutrašnji poslovi i podzakonskim propisima o policijskim ovlašćenjima i načinu obavljanja policijskih poslova.
Kada komunalni milicionar u obavljanju poslova komunalne milicije ustanovi povredu komunalnog ili drugog zakonom utvrđenog reda, pored ovlašćenja iz člana 11. ove odluke može :
- izdati prekršajni nalog ;
- podneti zahtev za pokretanje prekršajnog postupka ;
- podneti prijavu nadležnom organu za učinjeno krivično delo i
- obavestiti drugi nadležni organ da preduzme mere iz svoje nadležnosti.
Kada je zakonom ovlašćen na donošenje rešenja, komunalni milicionar primenjuje odredbe zakona o opštem upravnom postupku ili drugog zakona kojim je ovlašćen za donošenje rešenja.
Protiv rešenja komunalnog milicionara može se izjaviti žalba Gradskom veću Grada Požarevca u roku od 15 dana od dana dostavljanja rešenja.
Komunalni milicionar izdaje prekršajni nalog u skladu sa odredbama zakona kojim se uređuju prekršaji.
Izuzetno, kada učinilac prekršaja nije zatečen na licu mesta, komunalni milicionar u skladu sa zakonom može primeniti ovlašćenje prikupljanja obaveštenja, podataka i informacija od lica za koje se osnovano pretpostavlja da raspolaže istim u cilju otkrivanja učinioca prekršaja, kao i da pribavi potrebne podatke i informacije u saradnji sa ministarstvom nadležnim za unutrašnje poslove.
Kada komunalni milicionar primenjuje ovlašćenje iz prethodnog stava usmenim putem, o tome sačinjava službenu belešku u koju upisuje o kom prekršaju se radi, koji podaci su neophodni da se prikupe o učiniocu tog prekršaja, podatke o učiniocu prekršaja, identifikacione podatke o licu koje daje obaveštenje, izjavu i potpis lica koje je dalo obaveštenje.
Licima koja postupe suprotno stavu 2. ovog člana komunalni milicionar izdaje prekršajni nalog u skladu sa zakonom kojim se uređuje komunalna milicija.
Podnošenje zahteva za pokretanje prekršajnog postupka
Pre podnošenja zahteva za pokretanje prekršajnog postupka protiv lica zatečenog u vršenju prekršaja, komunalni milicionar sačinjava zapisnik, u kome konstatuje povredu propisanog reda, koja čini pravno obeležje prekršaja.
Kada učinilac prekršaja nije zatečen na licu mesta, komunalni milicionar službenom beleškom konstatuje povredu propisanog reda, koja čini pravno obeležje prekršaja.
Komunalni milicionar izdaje prekršajni nalog u skladu sa procedurom regulisanom zakonom, odnosno uz zahtev za pokretanje prekršajnog postupka prilaže zapisnik, odnosno službenu belešku ili drugi dokaz o učinjenom prekršaju (video ili audio zapis, na kome se jasno može videti radnja iz koje proizilazi pravno obeležje prekršaja i dr.).
Podnošenje prijave za učinjeno krivično delo i obaveštavanje drugog nadležnog organa
Kad podnosi prijavu za učinjeno krivično delo, odnosno kad obaveštava drugi nadležan organ da preduzme mere iz svoje nadležnosti, komunalni milicionar uz obaveštenje dostavlja zapisnik, odnosno službenu belešku sačinjenu na mestu održavanja reda ili drugi dokazni materijal.
Postupanje prema maloletnim licima
Komunalni milicionar posebno osposobljen za rad sa maloletnicima postupa prema maloletnim licima u prisustvu roditelja ili staratelja tog lica, odnosno predstavnika organa starateljstva u skladu sa zakonom kojim se uređuje komunalna milicija.
Ovlašćenja komunalne milicije prema maloletnim licima primenjuju se pod uslovima i na način utvrđen članom 11. stav 2. ove odluke.
IV SARADNJA KOMUNALNE MILICIJE SA DRUGIM SUBJEKTIMA
Oblici i način ostvarivanja saradnje sa inspekcijskim organima
U obavljanju svojih poslova komunalna milicija sarađuje sa inspekcijskim organima, u skladu sa zakonom, ovom odlukom i drugim propisima Grada.
O ostvarivanju međusobne saradnje komunalne milicije i inspekcijskih organa Grada staraju se načelnik Komunalne milicije i rukovodilac Odeljenja za inspekcijske poslove.
Saradnja iz člana 17. ove odluke ostvaruje se:
- međusobnim obaveštavanjem;
- razmenom informacija;
- pružanjem neposredne fizičke, stručne, tehničke i druge međusobne pomoći, u skladu sa zakonom utvrđenim delokrugom;
- preduzimanjem zajedničkih mera i aktivnosti od značaja za obavljanje poslova komunalne milicije i inspekcijskih organa;
- stručnim konsultacijama i
- drugim oblicima saradnje.
Komunalna milicija i inspekcijske službe dužne su da se međusobno obaveštavaju o svim uočenim pojavama koje su od značaja za izvršavanje nadležnosti grada.
Obaveštavanje iz stava 1. ovog člana vrši se u pisanoj formi.
Izuzetno od prethodnog stava ovog člana, u slučaju hitnosti, međusobno obaveštavanje može se vršiti telefonom i neposrednim usmenim obraćanjem.
Pismeno obaveštenje, kao i službena zabeleška o usmenom obaveštenju komunalne milicije, odnosno inspekcijske službe sadrži potrebne podatke radi pokretanja upravnog postupka, odnosno za izdavanje prekršajnog naloga, podnošenje zahteva za pokretanje prekršajnog postupka, podnošenje prijave nadležnom organu za učinjeno krivično delo ili privredni prestup.
Sva dostavljena obaveštenja se evidentiraju.
Komunalna milicija i inspekcijske službe razmenjuju informacije od značaja za obavljanje poslova iz svog delokruga, uključujući i podatke iz evidencija koje vode u skladu sa zakonom i propisima Grada.
Na podatke o ličnosti sadržane u evidencijama iz stava 1. ovog člana primenjuju se propisi o zaštiti podataka o ličnosti.
Na zahtev lica koje rukovodi inspekcijskom službom komunalna milicija će inspekcijskoj službi u vršenju inspekcijskog nadzora pružiti neposrednu fizičku, stručnu, tehničku i drugu pomoć.
Zahtev iz stava 1. ovog člana dostavlja se načelniku komunalne milicije u pisanom obliku, a u slučaju hitnosti može se podneti i usmeno.
Izuzetno od stava 2. ovog člana, komunalni milicionar će na usmeni zahtev službenog lica inspekcijske službe i pod uslovima utvrđenim zakonom pružiti neposrednu pomoć službenom licu inspekcijske službe u toku vršenja inspekcijskog nadzora.
Svi zahtevi podneti u skladu sa st. 2. i 3. ovog člana se evidentiraju.
Preduzimanje zajedničkih mera i aktivnosti
Komunalna milicija i nadležna inspekcijska služba sprovode zajedničke mere i aktivnosti od značaja za obavljanje poslova komunalne milicije i inspekcijskih službi.
Mesto, način i vreme sprovođenja mera i aktivnosti iz stava 1. ovog člana planiraju se unapred.
Prilikom preduzimanja zajedničkih mera i aktivnosti komunalni milicionar može na usmeni zahtev službenog lica inspekcijske službe i pod uslovima utvrđenim zakonom proveriti identitet lica, zaustaviti i pregledati lice, predmete i vozila, privremeno oduzeti predmete i primeniti druge vrste ovlašćenja u skladu sa članom 11. ove odluke.
Stručne konsultacije i druga vrsta saradnje
Načelnik komunalne milicije i lice koje rukovodi inspekcijskom službom po potrebi organizuju stručne konsultacije i zajedničke sastanke o pitanjima koja su od značaja za obavljanje njihovih poslova, a obavezno ako su pitanja od značaja za razgraničenje nadležnosti.
Hitne mere i spasilačka funkcija
Komunalna milicija preduzima hitne mere zaštite životne sredine, zaštite ljudi i imovine od elementarnih i drugih nepogoda, zaštite od požara i druge zaštite iz nadležnosti grada, kad te mere ne mogu pravovremeno da preduzmu drugi nadležni organi grada i ovlašćene organizacije, o čemu odmah obaveštava te organe, odnosno organizacije.
Komunalna milicija učestvuje u vršenju spasilačke funkcije i pruža pomoć drugim organima, pravnim i fizičkim licima na otklanjanju posledica elementarnih i drugih nepogoda i drugim oblicima ugrožavanja iz stava 1. ovog člana.
2. Saradnja komunalne milicije sa ministarstvom nadležnim za unutrašnje poslove
U obavljanju poslova i primeni ovlašćenja komunalni milicionari sarađuju sa ministarstvom nadležnim za unutrašnje poslove.
Kada je to potrebno radi izvršavanja poslova iz nadležnosti komunalne milicije, na obrazloženi zahtev, ministarstvo nadležno za unutrašnje poslove dostavlja lične podatke o građanima, vozilima i druge podatke iz evidencija koje vodi u skladu sa zakonom.
V SREDSTVA ZA RAD KOMUNALNE MILICIJE
Sredstva za rad i opremu, kao i za finansiranje rada komunalne milicije, obezbeđuju se u budžetu Grada.
Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o komunalnoj policiji ("Službeni glasnik Grada Požarevca", br. 3/17).
Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Grada Požarevca".
Redakcija je zadržala numeraciju delova teksta kako je objavljeno u "Sl. glasniku grada Požarevca", br. 5/2025.