UREDBA

O UTVRĐIVANJU BITNIH ODSTUPANJA OD OPŠTIH GODIŠNJIH CILJEVA UTVRĐENIH SMERNICAMA KOJIM SE UTVRĐUJU OPŠTI GODIŠNJI CILJEVI DRUŠTAVA KAPITALA

("Sl. glasnik RS", br. 48/2025)

Član 1

Ovom uredbom se utvrđuju bitna odstupanja od opštih godišnjih ciljeva utvrđenih Smernicama kojim se utvrđuju opšti godišnji ciljevi društava kapitala.

Član 2

Bitna odstupanja od opštih godišnjih ciljeva za svako društvo kapitala utvrđuje Komisija za donošenje Smernica kojim se utvrđuju opšti godišnji ciljevi društava kapitala (u daljem tekstu: Komisija).

Bitnim odstupanjima od opštih godišnjih ciljeva se smatraju ona odstupanja koja, po obrazloženom mišljenju Komisije, mogu dovesti do poremećaja u poslovanju društva kapitala.

Prilikom analize da li određeno odstupanje predstavlja bitno odstupanje, Komisija uzima u obzir prirodu utvrđenog opšteg godišnjeg cilja, mera i uputstava za njegovo ostvarenje dato u Smernicama kojim se utvrđuju opšti godišnji ciljevi društava kapitala (u daljem tekstu: Smernice), kao i jednog ili više posebnih ciljeva koji razrađuju taj opšti cilj sa ključnim pokazateljima učinka izraženim u godišnjem planu poslovanja društva kapitala.

Prilikom ocene da li određeno odstupanje od opšteg godišnjeg cilja može da se smatra bitnim, Komisija ceni potencijalni uticaj tog odstupanja, odnosno rizik koje ono nosi za ostvarenje utvrđenog opšteg cilja društva kapitala.

Član 3

Komisija analizira moguće vrste potencijalnih uticaja, odnosno rizika koje može da ima određeno odstupanje od opšteg godišnjeg cilja.

Vrste potencijalnih uticaja, odnosno rizika uključuju: uticaj na rizik za ostvarenje nacionalnih i strateških interesa, usklađenost poslovanja sa zakonom i propisima, finansijski položaj i stabilnost, društvene odnose (npr. zadovoljstvo korisnika dobara ili usluga), zaštitu životne sredine, operativnu efikasnost, prava zaposlenih i dr.

Za svaki od uticaja, odnosno rizika, Komisija utvrđuje da li se radi o: 1) značajnom, 2) srednjem ili 3) niskom uticaju/riziku.

U slučaju da posmatrano odstupanje može imati dva ili više uticaja, odnosno izazvati dva ili više rizika koji se smatraju srednjim, ili najmanje jedan uticaj odnosno rizik koji se može smatrati značajnim, Komisija utvrđuje da se radi o bitnom odstupanju od utvrđenog opšteg godišnjeg cilja.

Prilikom analize iz stava 4. ovog člana, Komisija primenjuje Matricu utvrđivanja odstupanja od opštih godišnjih ciljeva, koja je odštampana uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.

Član 4

Komisija prati ostvarivanje opštih godišnjih ciljeva kroz razmatranje izveštajnih akata koja društva kapitala dostavljaju ministarstvu nadležnom za poslove privrede (u daljem tekstu: Ministarstvo).

Ukoliko Komisija, nakon razmatranja izveštajnih akata iz stava 1. ovog člana, utvrdi da ne postoje bitna odstupanja od opštih godišnjih ciljeva, dostaviće Ministarstvu informaciju o tome u obliku zapisnika sa sednice.

Ukoliko Komisija, nakon razmatranja izveštajnih akata iz stava 1. ovog člana i, ako je potrebno, dodatnih informacija dostavljenih od strane društva kapitala, utvrdi da postoji bitno odstupanje od određenog opšteg godišnje cilja, doneće odluku da uputi, bez odlaganja, Ministarstvu preporuke za preduzimanje mera na otklanjanju bitnih odstupanja, odnosno za ostvarivanje utvrđenog cilja.

Odredbe ovog člana koje se odnose na Ministarstvo, u slučaju upravljanja društvom kapitala koje obavlja delatnost proizvodnje i snabdevanja električnom energijom, odnosno prirodnim gasom, odnose se na ministarstvo nadležno za poslove energetike.

Član 5

Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

Matrica utvrđivanja odstupanja od opštih godišnjih ciljeva

Vrsta uticaja/rizika

Značajan uticaj/rizik

Srednji uticaj/rizik

Niski uticaj/rizik

1. Uticaj na nacionalnu strategiju i strateške interese

Odstupanje ozbiljno remeti ključne nacionalne i strateške interese (ekonomske, društvene, ekološke), ugrožavajući dugoročne planove i reforme.

Odstupanje odlaže postizanje dugoročnih planova i reformi, izaziva probleme, ali postoji mogućnost primene adekvatnih korektivnih mera.

Nema uticaja na nacionalnu strategiju i strateške interese.

2. Uticaj na usklađenost poslovanja sa zakonom i propisima

Odstupanje ozbiljno ugrožava usklađenost sa zakonima i propisima, što može dovesti do pravnih posledica, rizika od novčanih kazni, pokretanja postupaka ili gubitka dozvola/licenci.

Manje neusklađenosti, moguć dodatni nadzor ili korektivne mere, ali ne postoji rizik od kazni i drugih pravnih sankcija.

Nema uticaja na zakonske i regulatorne zahteve. Društvo kapitala je potpuno usklađeno.

3. Finansijski uticaj

Odstupanje uzrokuje značajan pad prihoda, velike neočekivane troškove, ozbiljne poremećaje u budžetu ili rizik od finansijske nestabilnosti.

Manja odstupanja u budžetu, ali nema većih finansijskih problema.

Nema uticaja na finansijske rezultate. Svi planirani finansijski interesi ostaju stabilni.

4. Društveni uticaj

Odstupanje ozbiljno utiče na kvalitet proizvoda ili usluga za korisnike, izazivajući javno nezadovoljstvo, proteste ili krizu poverenja.

Negativna javna percepcija, ali bez dugoročnih posledica po korisnike ili poverenje javnosti u institucije države ili društvo kapitala.

Nema primetnog uticaja na korisnike ili javno mnjenje.

5. Uticaj na ekološke ciljeve

Odstupanje ozbiljno krši ekološke standarde ili uzrokuje štetu životnoj sredini.

Ograničeni ekološki problemi zahtevaju dodatne korektivne mere, ali bez ozbiljnih ekoloških posledica.

Društvo kapitala posluje u skladu sa propisima o zaštiti životne sredine, bez negativnog uticaja.

6. Uticaj na operativnu efikasnost

Odstupanje dovodi do značajnog smanjenja kvaliteta usluge, stvaranje uskih grla, smanjenja zadovoljstva korisnika, nemogućnosti ispunjenja osnovne misije društva kapitala.

Manja kašnjenja ili smanjena efikasnost, ali osnovne poslovne operacije se nastavljaju.

Operativni procesi su stabilni i usklađeni sa planovima, bez većih usporavanja ili smanjenja efikasnosti.

7. Reputacija i poverenje

Odstupanje značajno oštećuje reputaciju društva kapitala, dovodeći do gubitka poverenja među korisnicima, privatnim investitorima ako postoje i poslovnim partnerima. Kriza reputacije sa dugoročnim negativnim efektima.

Odstupanje uzrokuje privremene negativne reakcije, ali nema trajnog uticaja na reputaciju društva kapitala.

Nema uticaja na reputaciju društva kapitala. Reputacija i poverenje ostaju netaknuti.

8. Uticaj na radne odnose i zaposlene

Odstupanje može dovesti do posledica kao što su masovno otpuštanje zaposlenih, drastično smanjenje zarada, pogoršanje uslova rada i gubitak ključnih resursa.

Odstupanje može dovesti do toga da su potrebna manja prilagođavanja u oblasti zapošljavanja, kao što su smanjenje novog zapošljavanja ili broja radnih sati, reorganizacija timova zaposlenih i slično.

Nema uticaja na zapošljavanje. Društvo kapitala održava stabilan broj zaposlenih i adekvatne uslove rada.

9. Uticaj na konkurentnost i tržišni položaj

Odstupanje može rezultirati gubitkom ključnih tržišnih pozicija, povećanjem rizika od prekida poslovanja ili gubitkom kupaca.

Odstupanje ima blagi uticaj na tržišni položaj, ali društvo kapitala zadržava konkurentske prednosti.

Nema uticaja na konkurentnost ili tržišni položaj. Tržišni položaj društva kapitala ostaje stabilan.

10. Uticaj na inovacije i tehnološki razvoj

Odstupanje može ozbiljno omesti inovacije, istraživanje ili tehnološki razvoj, što može dovesti do zaostajanja za konkurentima. Potencijalne dugoročne negativne posledice za rast društva kapitala.

Manja kašnjenja u razvoju novih tehnologija ili inovacija, ali društvo kapitala ostaje na putu inovacija.

Nema negativnog uticaja na inovacije i tehnološki razvoj. Društvo kapitala se usklađuje sa tehnološkim trendovima.