STATUTINŽENJERSKE KOMORE SRBIJE("Sl. glasnik RS", br. 48/2025) |
Ovim statutom bliže se uređuju pravni status Inženjerske komore Srbije (u daljem tekstu: Komora), njene aktivnosti, ciljevi, zadaci i unutrašnja organizacija, zatim prava, obaveze i odgovornosti članova Komore, organi Komore i njihov izbor, delokrug rada i način upravljanja Komorom, Sud časti, opšta akta Komore i njihovo donošenje, javnost rada i informisanje, kao i druga pitanja važna za rad Komore.
Pojmovi koji se koriste u ovom statutu, a imaju rodno značenje, odnose se na muški i ženski rod.
Komora je pravno lice osnovano Zakonom o planiranju i izgradnji (u daljem tekstu: Zakon) u cilju unapređenja uslova za obavljanje stručnih poslova u oblasti prostornog i urbanističkog planiranja, projektovanja, izgradnje objekata i drugih oblasti značajnih za planiranje i izgradnju, zatim u cilju zaštite opšteg i pojedinačnog interesa u obavljanju poslova u tim oblastima, kao i radi ostvarivanja drugih ciljeva.
Komora je pravno lice sa pravima, obavezama i odgovornostima utvrđenim Zakonom i ovim statutom.
Komora je organizacija članova koji su licencirani prostorni planeri, licencirani urbanisti, licencirane arhitekte urbanisti, licencirani inženjeri (inženjeri građevinske, mašinske, elektrotehničke, saobraćajne, tehnološke i inženjeri drugih tehničkih struka), licencirane arhitekte, licencirane pejzažne arhitekte i licencirani izvođači, a kojima je izdata odgovarajuća licenca u skladu sa Zakonom i koji su upisani u Registar licenciranih inženjera, arhitekata i prostornih planera, Registar licenciranih izvođača radova i Evidenciju stranih lica koja obavljaju stručne poslove.
Naziv Komore je Inženjerska komora Srbije.
Sedište Komore je u Beogradu.
Pri poslovanju sa inostranstvom kao naziv Komore upotrebljava se Serbian Chamber of Engineers.
Komoru predstavlja i zastupa Predsednik Komore.
Za svoje obaveze Komora odgovara svim svojim sredstvima.
Komora ima pravo da stiče imovinu i imovinska prava i da njima samostalno raspolaže.
Komora stiče sredstva za rad od članarine i drugih izvora u skladu sa Zakonom i opštim aktima Komore.
Komora ima grb, znak i zastavu.
Komora ima pečat, o čijem sadržaju i izgledu odluku donosi Upravni odbor Komore.
Dan Komore je 14. jun.
Komora može da vrši one aktivnosti kojima se ostvaruju ciljevi utvrđeni Zakonom i ovim statutom.
Zabranjuje se korišćenje Komore suprotno ciljevima zbog kojih je osnovana, a naročito istupanja u ime Komore radi političkog delovanja i ostvarivanja ličnih interesa.
Svaki član Komore je dužan da članstvo ili funkciju u Komori vrši tako da interes Komore ne podredi privatnom.
Osnovni ciljevi i zadaci Komore su da:
1) utvrđuje profesionalna prava i dužnosti i etičke norme ponašanja članova u obavljanju poslova izrade planskih dokumenata, projektovanja i izvođenja radova;
2) unapređuje i obezbeđuje stručno usavršavanje licenciranih lica saglasno Zakonu;
3) predlaže tehničke osnove za izradu propisa iz oblasti planiranja i izgradnje;
4) određuje visinu članarine članova Komore;
5) štiti, usklađuje i zastupa članove Komore u zemlji i inostranstvu;
6) uspostavlja, održava i unapređuje saradnju sa profesionalnim udruženjima u oblasti planiranja i izgradnje u zemlji i inostranstvu;
7) utvrđuje minimalne cene za izradu planske i tehničke dokumentacije, tehničke kontrole, tehničke preglede i nadzor za zgrade i inženjerske objekte;
8) prati i utiče na razvoj profesionalnih odnosa u struci, obezbeđujući uslove svojim članovima za takvu delatnost;
9) unapređuje uslove za obavljanje stručnih poslova u oblasti prostornog i urbanističkog planiranja, projektovanja, izgradnje objekata i drugih oblasti značajnih za planiranje i izgradnju;
10) obezbeđuje sigurnost i pravnu zaštitu opštih i pojedinačnih profesionalnih interesa članova;
11) organizuje i učestvuje u pripremi stručnih skupova i radionica i pruža pomoć u izdavanju publikacija od interesa za struku i delatnost članova;
12) pruža informacije o svim bitnim aktivnostima koje sprovodi;
13) organizuje Sud časti koji rešava po prijavama za povredu etičkih normi i profesionalnih standarda i normativa (profesionalna odgovornost) u obavljanju poslova izrade planskih dokumenata, projektovanja i izvođenja radova i izriče mere za utvrđene povrede;
14) vodi evidenciju svojih članova;
15) obavlja i druge poslove u skladu sa Zakonom.
III PRAVA I DUŽNOSTI ČLANOVA KOMORE
Član Komore može imati aktivan i neaktivan status u Komori.
Aktivan status ima član Komore koji je izmirio obavezu plaćanja članarine, a neaktivan status ima član Komore koji nije izmirio obavezu plaćanja članarine ili kome članstvo u Komori miruje.
Članovi Komore koji su izmirili obavezu plaćanja članarine jednaki su u pravima, obavezama i odgovornostima.
Članovi Komore imaju naročito sledeća prava i dužnosti:
1) da se bave profesijom za koju su stekli licencu;
2) da pokreću i razmatraju sva pitanja iz aktivnosti koje vrši Komora sa ciljem unapređenja organizovanja u pružanju usluga u oblasti prostornog i urbanističkog planiranja, projektovanja, izgradnje objekata i drugih oblasti značajnih za planiranje i izgradnju;
3) da aktivno učestvuju u radu Komore, kao i donošenju programa i planova rada Komore;
4) da biraju i da budu birani u organe Komore;
5) da neposredno, ili preko svojih predstavnika u organima i telima Komore, daju predloge, sugestije i mišljenja radi donošenja odluka, zaključaka i drugih akata u cilju zaštite opšteg i pojedinačnog interesa u obavljanju poslova iz oblasti prostornog i urbanističkog planiranja, projektovanja, izgradnje objekata i drugih oblasti značajnih za planiranje i izgradnju;
6) da iniciraju i predlažu osnivanje komisija i drugih oblika organizovanja i rada u Komori;
7) da koriste poslovne i druge informacije kojima raspolaže Komora;
8) da koriste stručnu i drugu pomoć, kao i usluge koje vrši Komora u okviru ostvarivanja svojih ciljeva i zadataka;
9) da poštuju Statut, Etički kodeks Komore i druga akta Komore;
10) da neguju dobre poslovne običaje svoje struke i poštuju profesionalne standarde i normative;
11) da stalno prate dostignuća u struci;
12) da ispunjavaju obaveze u organima i telima Komore u koje su izabrani, delegirani odnosno imenovani;
13) da uredno plaćaju članarinu;
14) da poštuju i primenjuju sve odluke, cenovnike, normative i ostala dokumenta iz struke i delatnosti struke, koje donese ili usvoji Komora;
15) član organa i tela, odnosno nosilac funkcije, dužan je da o svom radu i aktivnostima izveštava Veće Matične sekcije Regionalnog centra čiji je član.
Članstvo u Komori prestaje:
1) po zahtevu člana;
2) u slučaju smrti člana;
3) oduzimanjem licence.
U slučajevima iz stava 1. ovog člana, Predsednik Komore donosi Rešenje o prestanku članstva i brisanju iz evidencije članova Komore.
Rešenje iz stava 2. ovog člana objavljuje se na internet prezentaciji Komore.
Član Komore može podneti zahtev da mu članstvo u Komori miruje.
Za vreme mirovanja članstva u Komori, članu Komore miruju sva prava i obaveze koje proističu iz članstva.
Rešenje o mirovanju članstva u Komori donosi Predsednik Komore u skladu sa opštim aktom kojim se utvrđuju uslovi za ostvarenje prava na mirovanje.
Mirovanje počinje da teče od dana donošenja Rešenja o mirovanju članstva.
Za potrebe postupaka koji se vode pred sudovima, državnim organima, organizacijama, imaocima javnih ovlašćenja i drugim pravnim licima, Komora može izdavati potvrde vezane za status člana Komore.
IV UNUTRAŠNJA ORGANIZACIJA KOMORE
Matične sekcije su osnovni oblik organizovanja članova Komore, koje se osnivaju radi ostvarivanja ciljeva i zadataka Komore, određenih Zakonom i ovim statutom, kao i zajedničkih interesa članova u obavljanju poslova u oblasti prostornog i urbanističkog planiranja, projektovanja i izgradnje objekata.
Tela koja se obrazuju u okviru Komore su:
1) Izvršni odbor matične sekcije;
2) Veće matične sekcije;
3) Regionalni odbori.
Komora je organizovana u šest matičnih sekcija, i to:
1) Matična sekcija arhitekata;
2) Matična sekcija inženjera građevinske struke;
3) Matična sekcija inženjera elektro struke;
4) Matična sekcija inženjera mašinske struke;
5) Matična sekcija inženjera ostalih tehničkih struka;
6) Matična sekcija prostornih planera.
Svi članovi Komore, shodno svojoj struci, pripadaju jednoj od matičnih sekcija iz stava 1. ovog člana i na taj način ostvaruju svoja prava.
Matične sekcije organizuju svoj rad u okviru 10 (deset) regionalnih centara.
Organizacija i status regionalnih centara uređuje se ovim statutom.
U okviru svakog Regionalnog centra organizuju se sva veća matičnih sekcija iz stava 1. ovog člana.
Regionalni centar teritorijalno pokriva jedan ili više upravnih okruga.
Članovi veća matičnih sekcija regionalnih centara delegiraju iz svojih redova jednog člana Skupštine Komore, jednog člana Izvršnog odbora Matične sekcije i jednog člana Regionalnog odbora.
Radom Matične sekcije upravlja Izvršni odbor sekcije.
Izvršni odbor svake matične sekcije ima 10 (deset) članova, po jednog člana iz svakog regionalnog centra.
Članovi Izvršnog odbora Matične sekcije, u prisustvu predstavnika Stručnih službi Komore, po izboru rukovodioca Stručnih službi Komore, među sobom biraju predsednika i zamenika predsednika na prvoj sednici nakon konstituisanja, o čemu informaciju rukovodilac Stručnih službi dostavlja Upravnom odboru Komore.
Predsednik Izvršnog odbora Matične sekcije je po položaju član Upravnog odbora Komore.
Mandat predsednika, zamenika predsednika i članova Izvršnog odbora Matične sekcije traje dve godine i mogu biti birani dva puta.
U slučaju da je predsedniku, zameniku i članovima Izvršnog odbora Matične sekcije istekao mandat, a da novi nisu delegirani odnosno izabrani, postojećem predsedniku, zameniku i članovima Izvršnog odbora Matične sekcije mandat se automatski produžava do izbora novih, ali ne duže od 90 dana.
Ako u roku iz prethodnog stava ne budu delegirani odnosno izabrani i konstituisani izvršni odbori, Upravni odbor Komore će imenovati privremeno telo od 10 članova, po jednog člana iz svakog regionalnog centra, koje će vršiti funkciju Izvršnog odbora do izbora novog, a najduže šest meseci, u kom peridu se mora izvršiti izbor novih članova, na izborima koje raspisuje Upravni odbor. Svi članovi ovog tela su iz reda članova Matične sekcije čiji se Izvršni odbor bira.
Predsednik, zamenik i članovi Izvršnog odbora Matične sekcije mogu imati pravo na naknadu za svoj rad, u skladu sa Pravilnikom o naknadama za rad članova u organima i telima i nosiocima funkcije Komore.
Izvršni odbor Matične sekcije radi u sednicama kojima mora prisustvovati većina od ukupnog broja članova, a odlučuje većinom glasova od ukupnog broja članova Izvršnog odbora.
Na glasanju se članovi Izvršnog odbora izjašnjavaju sa "za", "protiv" i "uzdržan".
U slučaju kada se jednak broj članova izjasni i "za" i "protiv" odluke, smatra se da odluka nije doneta.
Izvršni odbor Matične sekcije:
1) predlaže Upravnom odboru godišnji Plan i program rada Matične sekcije;
2) predlaže Upravnom odboru minimalne cene za izradu planske i tehničke dokumentacije, tehničke kontrole, tehničke preglede i nadzor za zgrade i inženjerske objekte;
3) podnosi Upravnom odboru, jednom u šest meseci, izveštaje o izvršavanju programa i plana rada Matične sekcije i iste dostavlja većima radi informisanja;
4) stara se o sprovođenju usvojenog Plana i programa rada Matične sekcije;
5) obavlja i druge poslove koji su mu stavljeni u nadležnost ovim statutom, drugim opštim aktima i odlukama Upravnog odbora.
Za vršenje određenih poslova Izvršni odbor Matične sekcije može obrazovati komisije. Odlukom o obrazovanju komisije utvrđuje se njen delokrug i sastav. Članovi komisije mogu imati pravo na naknadu za svoj rad, o čemu odluku donosi Upravni odbor Komore, a u skladu sa Pravilnikom o naknadama za rad članova u organima i telima Komore.
Radi kvalitetnog i neposrednog ostvarivanja ciljeva i zadataka Komore i zajedničkih interesa članova, na regionalnom nivou obrazuju se regionalni centri.
Komora ima 10 (deset) regionalnih centara i to: Regionalni centar Subotica, Regionalni centar Novi Sad, Regionalni centar Beograd, Regionalni centar Požarevac, Regionalni centar Valjevo, Regionalni centar Čačak, Regionalni centar Kragujevac, Regionalni centar Kraljevo, Regionalni centar Bor i Regionalni centar Niš.
Na predlog regionalnog odbora, a uz saglasnost Upravnog odbora, Skupština Komore može obrazovati i druge regionalne centre.
Teritorija regionalnih centara utvrđuje se odlukom Upravnog odbora, koju potvrđuje Skupština Komore.
U regionalnim centrima za potrebe obavljanja administrativno tehničkih poslova obrazuju se regionalne kancelarije.
Regionalne kancelarije su organizacione jedinice Stručnih službi Komore.
U regionalnim centrima obrazuju se veća matičnih sekcija regionalnih centara (u daljem tekstu: Veće), kao telo matičnih sekcija.
Većem rukovodi predsednik koga biraju među sobom članovi Veća.
Veća imaju 5 (pet) članova koji se biraju na period od 4 (četiri) godine.
U slučaju da jednom od izabranih članova Veća prestane članstvo, u skladu sa ovim statutom, raspisuju se izbori za novog člana Veća.
Ako na teritoriji Regionalnog centra ne postoji dovoljan broj inženjera određene struke za formiranje Veća, Upravni odbor Komore će doneti odluku da se to Veće dopuni članovima Regionalnog centra u kojem postoji veći broj inženjera odgovarajuće struke.
Zaposleni u regionalnim kancelarijama, u roku ne dužem od tri dana, obaveštava Rukovodioca Stručnih službi Komore i Predsednika Komore o članovima veća matičnih sekcija regionalnih centara delegiranim za Skupštinu Komore, izvršne odbore matičnih sekcija i o članovima regionalnih odbora.
Članovi Veća delegiraju, iz svojih redova, jednog člana Skupštine Komore, jednog člana Izvršnog odbora Matične sekcije i jednog člana Regionalnog odbora.
Članovi Veća mogu imati naknadu za svoj rad, a u skladu Pravilnikom o naknadama za rad članova u organima i telima i nosiocima funkcije Komore.
Izbori za članove Veća obavljaju se na nivou matičnih sekcija – inženjera određenih struka sa teritorija koje pokrivaju regionalni centri.
Pravo da kandiduje i da bude kandidovan, da bira i da bude biran za člana Veća, ima svaki član Komore u okviru Matične sekcije kojoj pripada i koji je izmirio obavezu plaćanja članarine.
Odluku o raspisivanju izbora za članove Veća donosi Upravni odbor Komore. Odluku o raspisivanju izbora svih veća svih regionalnih centara, odnosno izbora za pojedine članove pojedinih veća pojedinih regionalnih centara u slučaju predviđenim ovim statutom donosi Upravni odbor, najkasnije 30 dana od dana nastupanja razloga za izbore članova veća, sem u slučaju redovnih izbora zbog isteka mandata svih članova veća, kada se izbori raspisuju ne kasnije od 90 dana pre isteka mandata.
Odlukom o raspisivanju izbora utvrđuju se obaveze regionalnih odbora da formiraju izborne komisije, određuje se period u kome se sprovodi izborni postupak.
Članovi Regionalnog odbora ne mogu biti članovi Izborne komisije, a članovi Izborne komisije ne mogu biti kandidati za Veće. Izbori za članove Veća sprovode se putem glasačkih listića na nivou svake Matične sekcije svakog Regionalnog centra ili putem elektronskog glasanja, o čemu odluku donosi Upravni odbor.
Za članove Veća izabrani su kandidati koji su dobili najveći broj glasova unutar svoje Matične sekcije u Regionalnom centru. Na osnovu utvrđenih rezultata izbora, Izborna komisija formira liste izabranih članova Veća matičnih sekcija. U roku ne dužem od tri dana, Izborna komisija dostavlja Upravnom odboru formirane liste sa rezultatima izbora.
Ukoliko dva ili više kandidata za neko Veće Regionalnog centra dobiju isti broj glasova, na osnovu kojih nije moguće utvrditi ko je izabran za člana Veća, glasanje se za te kandidate ponavlja elektronskim putem, dok jedan kandidat ne dobije većinu glasova. Izborna komisija proglašava i objavljuje rezultate izbora za članove Veća matičnih sekcija.
Član Komore može Izbornoj komisiji podneti prigovor na nepravilnosti u toku izbornog postupka, u roku od tri dana od dana objavljivanja rezultata izbora. Izborna komisija je dužna da odluči o prigovoru u roku od tri dana od dana prijema prigovora.
Upravni odbor, na osnovu izveštaja izbornih komisija proglašava i objavljuje konačne rezultate izbora za članove Veća.
Veće je nadležno da:
1) predlaže Izvršnom odboru svoje Matične sekcije godišnji Plan i program rada Matične sekcije tog Regionalnog centra;
2) predlaže Izvršnom odboru svoje Matične sekcije minimalne cene u domenu svoje struke za izradu planske i tehničke dokumentacije, tehničke kontrole, tehničke preglede i nadzor za zgrade i inženjerske objekte na teritoriji tog Reginalnog centra;
3) podnosi Izvršnom odboru svoje Matične sekcije, jednom u šest meseci, izveštaje o izvršavanju programa i plana rada Matične sekcije tog Regionalnog centra;
4) stara se o sprovođenju usvojenog Plana i programa rada svoje Matične sekcije tog regiona;
5) stara se o pravima i obavezama članova svoje Matične sekcije tog Regionalnog centra i štiti interese svojih članova;
6) obavlja i druge poslove koji su mu stavljeni u nadležnost ovim statutom, drugim opštim aktima i odlukama Izvršnog i Upravnog odbora, a koji su od značaja za Matičnu sekciju tog Regionalnog centra i njene članove.
U regionalnim centrima obrazuju se regionalni odbori.
Regionalni odbori imaju šest članova, koji između sebe biraju predsednika i zamenika predsednika.
Članove regionalnog odbora delegiraju veća iz redova izabranih članova veća, tako što svako veće delegira jednog člana, i o tome obaveštava Upravni odbor.
Mandat članova Regionalnog odbora traje dve godine i mogu biti ponovo birani.
U slučaju da je članovima regionalnih odbora istekao mandat, a da novi nisu delegirani, postojećim članovima regionalnih odbora mandat se automatski produžava do delegiranja novih članova, ali ne duže od 90 dana.
Ako u roku iz prethodnog stava ne budu delegirani članovi Regionalnog odbora, Upravni odbor će imenovati Privremeno telo od šest članova iz redova članova veća, koji će vršiti funkciju Regionalnog odbora do formiranja novog, a najduže šest meseci, u kom peridu se mora izvršiti izbor novih članova, na izborima koje raspisuje Upravni odbor.
Regionalni odbor:
1) razmatra sva pitanja od interesa za unapređenje uslova rada članova Komore na teritoriji svog regionalnog centra;
2) realizuje ciljeve i zadatke Komore na području Regionalnog centra;
3) podnosi Upravnom odboru predlog plana rada sa troškovima za taj Regionalni centar;
4) podnosi Upravnom odboru izveštaj o realizaciji plana rada za taj Regionalni centar;
5) podnosi izveštaje o radu Upravnom odboru Komore svakih šest meseci, ili češće na zahtev Upravnog odbora Komore.
Ukoliko Upravni odbor ne usvoji izveštaj o radu Regionalnog odbora, smatra se da je Regionalni odbor razrešen u celini.
U slučaju iz stava 1. ovog člana vrši se delegiranje novih članova Regionalnog odbora u skladu sa ovim statutom, u roku od 30 dana od dana održavanja sednice Upravnog odbora Komore.
Članovi upravljaju Komorom preko svojih predstavnika u organima i telima Komore.
Organi Komore su:
1) Skupština;
2) Upravni odbor;
3) Nadzorni odbor;
4) Predsednik Komore.
Skupština Komore je najviši organ Komore sa pravima i obavezama utvrđenim Zakonom i ovim statutom.
Skupština Komore ima 60 članova.
U Skupštinu Komore svako Veće delegira jednog člana iz svojih redova.
Mandat članova Skupštine traje četiri godine i ista lica mogu biti delegirana najviše dva puta.
U slučaju da je članovima Skupštine istekao mandat, a da novi nisu delegirani, postojećim članovima Skupštine mandat se automatski produžava do delegiranja novih članova, a najduže 90 dana.
Ako u roku iz prethodnog stava ne bude delegirana i konstituisana Skupština, Upravni odbor Komore raspisuje nove izbore za članove veća svih matičnih sekcija, odnosno matičnih sekcija koje nisu delegirale članove Skupštine, u roku ne dužem od 30 dana od isteka roka iz prethodnog stava i, do formiranja novog saziva Skupštine, vrši poslove iz nadležnosti Skupštine.
Mandat svih članova Skupštine, predsednika i potpredsednika Skupštine Komore automatski prestaje danom raspuštanja Skupštine iz razloga predviđenih Zakonom i ovim statutom.
Članovi Skupštine imaju pravo na naknadu za svoj rad u skladu sa Pravilnikom o naknadama za rad članova u organima i telima i nosiocima funkcije Komore.
Skupština se raspušta u slučaju:
1) ako se zakazana sednica Skupštine ne završi dva uzastopna puta;
2) isteka mandata Skupštine;
3) zahteva polovine od ukupnog broja članova Skupštine;
4) iz drugih razloga predviđenih Zakonom.
U slučaju raspuštanja Skupštine, osim u slučaju iz stava 1. tačka 2. ovog člana, isti članovi ne mogu biti delegirani u sledećem sazivu.
Odluku o raspuštanju Skupštine donosi Predsednik Komore, odmah po nastanku nekog od razloga iz stava 1. ovog člana, a najkasnije u roku od tri dana. U slučaju da se odluka ne donese, smatra se da je Skupština raspuštena narednog dana od dana nastanka razloga iz stava 1. ovog člana.
Skupština Komore:
1) donosi odluku o konstituisanju Skupštine;
2) donosi Statut i izmene i dopune Statuta na predlog Upravnog odbora;
3) donosi godišnji Plan i program rada Komore i finansijski plan do prvog decembra za narednu godinu, na predlog Upravnog odbora;
4) usvaja Izveštaj o finansijskom poslovanju Komore za prethodnu godinu do 31. marta, na predlog Upravnog odbora;
5) razmatra i usvaja Izveštaj o radu Upravnog odbora Komore;
6) daje mišljenje, preporuke i mere Upravnom odboru na osnovu Izveštaja o poslovanju Komore koji dostavlja Nadzorni odbor Komore;
7) daje mišljenje o Izveštaju o radu Nadzornog odbora;
8) daje mišljenje, preporuke i mere na osnovu godišnjih računovodstvenih iskaza i Izveštaja o poslovanju Komore koje dostavlja Nadzorni odbor;
9) donosi Etički kodeks Komore na osnovu utvrđenih profesionalnih prava i dužnosti i etičkih normi ponašanja članova u obavljanju poslova izrade planskih dokumenata, projektovanja i izvođenja radova i drugih poslova utvrđenih Zakonom;
10) imenuje i razrešava Predsednika Komore;
11) konstatuje imenovanje i prestanak mandata članova Upravnog i Nadzornog odbora;
12) bira i razrešava člana Nadzornog odbora Komore, koji nije imenovan od strane nadležnog ministarstva;
13) bira i razrešava predsednika i potpredsednika Skupštine Komore;
14) donosi odluku o raspolaganju imovinom Komore;
15) donosi godišnji Program stručnog usavršavanja članova Komore, u cilju unapređenja i obezbeđivanja stručnog usavršavanja, na predlog Upravnog odbora Komore;
16) predlaže tehničke osnove za izradu propisa iz oblasti planiranja i izgradnje, na predlog matičnih sekcija;
17) usvaja znamenja Komore (grb, znak i zastava);
18) donosi Odluku o promeni sedišta Komore;
19) donosi Odluku o visini članarine na predlog Upravnog odbora;
20) donosi Pravilnik Suda časti Inženjerske komore Srbije;
21) utvrđuje stavove o pitanjima struke i daje smernice za rad organa Komore;
22) razmatra predloge i pitanja dostavljena od Upravnog odbora Komore;
23) donosi Poslovnik o radu Skupštine;
24) donosi odluku kojom uređuje postupak izbora za članove veća matičnih sekcija;
25) donosi odluku kojom se utvrđuju uslovi za ostvarenje prava na mirovanje;
26) donosi Pravilnik o naknadama za rad članova u organima i telima Komore;
27) obavlja druge poslove predviđene Zakonom i ovim statutom.
Skupština Komore ima predsednika i potpredsednika koji se biraju iz redova članova Skupštine na predlog najmanje 15 članova Skupštine.
Član Skupštine može da predloži samo jednog kandidata.
Predsednik i potpredsednik moraju biti iz različitih matičnih sekcija i regionalnih centara.
Predsednik Skupštine Komore:
1) saziva, predsedava i rukovodi radom sednica Skupština;
2) potpisuje odluke, zaključke i druge akte koje donosi Skupština;
3) daje inicijativu za raspravljanje određenih pitanja iz delokruga rada Skupštine;
4) stara se o obezbeđivanju javnosti rada Skupštine i verodostojnom i pravovremenom obaveštavanju javnosti o radu Skupštine;
5) obavlja i druge poslove određene ovim statutom i drugim opštim aktima Komore.
Za svoj rad predsednik Skupštine Komore odgovara Skupštini Komore.
U slučaju odsutnosti ili sprečenosti, odnosno prestanka funcije, predsednika Skupštine zamenjuje potpredsednik Skupštine Komore.
U slučaju odsutnosti ili sprečenosti predsednika i potpredsednika, u radu Skupštine zamenjuje ih najstariji prisutni član Skupštine.
Redovnu sednicu Skupštine Komore predsednik Skupštine saziva najmanje dva puta godišnje.
Na predlog Upravnog odbora, Nadzornog odbora, Predsednika Komore, ili najmanje jedne trećine članova Skupštine Komore, predsednik Skupštine je dužan da sazove i održi vanrednu sednicu Skupštine u roku od 30 dana od dana prijema predloga.
Predlog iz stava 2. ovog člana mora biti sastavljen u pisanoj formi sa predlogom tačaka dnevnog reda i materijalom koji se odnosi na predlog.
U slučaju da predsednik Skupštine ne sazove i ne održi sednicu u roku određenom u stavu 2. ovog člana, sednicu saziva i održava potpredsednik Skupštine Komore koji, u tom slučaju, ima prava, obaveze i odgovornosti predsednika Skupštine. Predsedniku Skupštine time automatski prestaje mandat i vrši se izbor novog predsednika Skupštine.
U slučaju da potpredsednik Skupštine Komore ne sazove i ne održi sednicu, predlagač može sazvati vanrednu sednicu Skupštine u daljem roku od 15 dana, u kom slučaju sednicom predsedava najstariji prisutan član Skupštine. Potpredsedniku Skupštine time automatski prestaje mandat i vrši se izbor novog potpredsednika Skupštine.
Prvu sednicu saziva i njome predsedava i rukovodi, do izbora predsednika Skupštine ili potpredsednika, najstariji prisutan član Skupštine.
Skupština Komore radi u javnim sednicama, a sednica može biti održana ukoliko joj prisustvuje više od polovine ukupnog broja članova Skupštine.
Na predlog predsednika Skupštine, javnim glasanjem većine prisutnih članova Skupštine, sednica se može proglasiti zatvorenom.
Glasanje u Skupštini Komore je po pravilu javno, osim izbora za predsednika Skupštine, potpredsednika Skupštine, imenovanja Predsednika Komore i izbora za člana Nadzornog odbora koga bira Skupština.
Na predlog predsednika Skupštine, odnosno člana Skupštine, glasanjem većine prisutnih članova Skupštine, glasanje po pojedinim tačkama dnevnog reda na sednici Skupštine Komore može se obaviti tajno.
Skupština Komore odlučuje većinom glasova prisutnih članova, osim u slučajevima gde je drugačije propisano ovim statutom.
Statut Komore, izmene i dopune Statuta, Skupština Komore donosi apsolutnom većinom glasova članova od ukupnog broja članova Skupštine Komore.
Upravni odbor je izvršni organ Komore koji vrši prava i dužnosti utvrđene ovim statutom i drugim opštim aktima.
Upravni odbor ima dvanaest članova, od kojih šest članova imenuje nadležno ministarstvo, a šest članova čine predsednici izvršnih odbora svake od matičnih sekcija koji su članovi Upravnog odbora po položaju.
Upravni odbor ima predsednika i potpredsednika. Predsednika Upravni odbor bira iz reda članova Upravnog odbora koje imenuje nadležno ministarstvo, a potpredsednika iz reda predsednika izvršnih odbora matičnih sekcija.
Mandat predsednika, potpredsednika i članova Upravnog odbora traje dve godine i mogu biti birani dva puta. U slučaju raspuštanja Upravnog odbora, isti članovi ne mogu biti izabrani odnosno imenovani u sledećem sazivu.
U slučaju da je članovima Upravnog odbora istekao mandat, a da novi nisu izabrani odnosno imenovani, postojećim članovima Upravnog odbora mandat se automatski produžava do izbora odnosno imenovanja novih članova, a najduže 90 dana, u kom periodu se moraju izabrati odnosno imenovati novi članovi Upravnog odbora.
Svi članovi Upravnog odbora imaju pravo na jednaku naknadu za svoj rad.
Upravni odbor:
1) utvrđuje Predlog Statuta i drugih opštih akata koje donosi Skupština Komore;
2) utvrđuje Predlog godišnjeg plana i programa rada Komore;
3) razmatra i usvaja godišnje planove i programe rada matičnih sekcija;
4) razmatra i usvaja Predlog plana rada sa troškovima za svaki regionalni centar;
5) utvrđuje Predlog finansijskog plana;
6) razmatra i usvaja izveštaj o realizaciji plana rada za svaki regionalni centar kao deo Izveštaja o finansijskom poslovanju Komore;
7) sačinjava Izveštaj o finansijskom poslovanju Komore i dostavlja ga Skupštini Komore na usvajanje;
8) postupa po mišljenju i preporukama Skupštine;
9) podnosi Skupštini izveštaj o svom radu;
10) usvaja izveštaje o radu izvršnih odbora matičnih sekcija;
11) usvaja izveštaje o radu regionalnih odbora;
12) utvrđuje predlog Etičkog kodeksa Komore;
13) predlaže znamenja Komore (grb, znak i zastava);
14) sprovodi odluke, zaključke i druga akta Skupštine Komore;
15) donosi godišnji Plan javnih nabavki Komore;
16) donosi Pravilnik o nagradama Komore;
17) donosi Pravilnik o počasnim članovima Komore;
18) donosi Pravilnik o izdavačkoj delatnosti;
19) donosi Pravilnik kojim se uređuje javnost rada organa i tela Komore;
20) utvrđuje minimalne cene za izradu planske i tehničke dokumentacije, tehničke kontrole, tehničke preglede i nadzor zgrade i tehničke objekte, a na predlog izvršnih odbora matičnih sekcija;
21) predlaže iznos članarine;
22) prati rad matičnih sekcija;
23) donosi Odluku o obrazovanju strukovnih podsekcija u okviru matičnih sekcija;
24) odlučuje o institucionalnim oblicima saradnje, u skladu sa zakonom i ovim statutom;
25) ostvaruje saradnju sa srodnim profesionalnim organizacijama;
26) organizuje i obezbeđuje obavljanje poslova od značaja za profesionalnu praksu i usavršavanje rada članova Komore;
27) donosi Pravilnik o kontinualnom profesionalnom usavršavanju članova Komore;
28) donosi Pravilnik o radu Stručnih službi Komore;
29) donosi Pravilnik o računovodstvu;
30) donosi Pravilnik o javnim nabavkama;
31) donosi Poslovnik o radu Upravnog odbora;
32) raspisuje izbore za članove veća;
33) raspisuje konkurs i bira rukovodioca Stručnih službi Komore;
34) donosi Pravilnik o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji poslova Stručnih službi Komore, na predlog Predsednika Komore;
35) donosi opšte akte čije donošenje nije u nadležnosti drugih organa Komore;
36) obavlja druge poslove koji su mu stavljeni u nadležnost ovim statutom, drugim opštim aktima i odlukama Skupštine Komore.
Upravni odbor sačinjava i podnosi Skupštini Komore najmanje jednom godišnje izveštaj o svom radu. Izveštaj o radu Upravnog odbora sadrži podatke o načinu raspolaganja finansijskim sredstvima Komore i izvršavanju Plana i programa rada Komore.
Za vršenje određenih poslova Upravni odbor može obrazovati komisije, odbore i druga radna tela. Odlukom o njihovom obrazovanju uređuje se sastav i delokrug njihovog rada.
Članovi komisije, odbora i drugih radnih tela, mogu imati pravo na naknadu za svoj rad, o čemu odluku donosi Upravni odbor Komore, a u skladu sa Pravilnikom o naknadama za rad članova u organima i telima Komore.
Kvorum za održavanje i rad sednice Upravnog odbora čini većina članova od ukupnog broja njegovih članova.
Upravni odbor donosi odluke većinom od ukupnog broja članova.
U slučaju kada se jednak broj članova izjasni i „za” i „protiv” odluke, smatra se da odluka nije doneta.
Redovne sednice održavaju se najmanje jednom mesečno.
Vanredne sednice Upravnog odbora predsednik Upravnog odbora dužan je da sazove u roku ne dužem od petnaest dana, ukoliko to pisanim zahtevom od njega zatraži Predsednik Komore, najmanje trećina članova Upravnog odbora, Nadzorni odbor ili Izvršni odbor jedne Matične sekcije.
Upravni odbor za svoj rad odgovara Skupštini Komore.
Predsednik Upravnog odbora Komore:
1) saziva, predsedava i rukovodi radom sednica Upravnog odbora;
2) potpisuje odluke, zaključke i druge akte koje donosi Upravni odbor;
3) daje inicijativu za raspravljanje određenih pitanja iz delokruga rada Upravnog odbora;
4) obavlja i druge poslove određene ovim statutom i drugim opštim aktima Komore.
Za svoj rad predsednik Upravnog odbora odgovara Upravnom odboru Komore.
Predsednika Upravnog odbora Komore u slučaju odsutnosti ili sprečenosti odnosno prestanka funcije, zamenjuje potpredsednik Upravnog odbora, koji u tom slučaju ima sva prava, obaveze i odgovornosti predsednika Upravnog odbora.
Nadzorni odbor je samostalni organ Komore koji vrši kontrolu zakonitosti rada i poštovanja akata Komore, kontrolu finansijskog poslovanja Komore, ostvaruje uvid u izvršavanje obaveza članova Komore i vrši kontrolu raspolaganja sredstvima Komore.
Nadzorni odbor ima tri člana, i to predsednika i jednog člana koje imenuje nadležno ministarstvo i jednog člana kojeg bira Skupština Komore na predlog najmanje 15 članova Skupštine.
Nadzorni odbor radi u sednicama koje se održavaju najmanje kvartalno.
Sednice Nadzornog odbora saziva predsednik Nadzornog odbora.
Nadzorni odbor donosi odluke većinom glasova od ukupnog broja članova.
Predsednik Nadzornog odbora dužan je da, na zahtev Predsednika Komore, Upravnog odbora, člana Nadzornog odbora ili Izvršnog odbora Matične sekcije, sazove sednicu u roku ne dužem od petnaest dana.
Mandat predsednika i članova Nadzornog odbora traje pet godina i mogu biti birani jednom.
U slučaju da je članu Nadzornog odbora istekao mandat, a da novi nije imenovan, odnosno izabran, postojećem članu Nadzornog odbora mandat se automatski produžava do imenovanja, odnosno izbora novog člana.
Nadzorni odbor:
1) vrši kontrolu zakonitosti rada i poštovanja akata Komore;
2) pregleda periodične i godišnje finansijske izveštaje i utvrđuje da li su sačinjeni u skladu sa propisima i aktima Komore;
3) utvrđuje da li se poslovne knjige i druga dokumenta vode uredno i u skladu sa propisima, a može ih dati na veštačenje;
4) izveštava o godišnjim računovodstvenim iskazima i izveštajima o poslovanju Komore koji se podnose Skupštini Komore;
5) priprema izveštaj o svom radu i dostavlja ga Skupštini Komore na mišljenje;
6) donosi Poslovnik o radu Nadzornog odbora;
7) obavlja i druge poslove utvrđene Zakonom i ovim statutom.
U obavljanju poslova iz stava 1. ovog člana Nadzorni odbor ima pravo uvida u poslovnu i finansijsku dokumentaciju Komore.
Nadzorni odbor podnosi izveštaj o svom radu Skupštini Komore na mišljenje najmanje jednom godišnje.
Članovi Nadzornog odbora ne mogu biti članovi Skupštine Komore, Upravnog odbora Komore i Izvršnog odbora Matične sekcije.
Predsednik i članovi Nadzornog odbora imaju pravo na naknadu za svoj rad u skladu sa Pravilnikom o naknadama za rad članova u organima i telima Komore.
Predsednik Komore:
1) predstavlja i zastupa Komoru;
2) organizuje, usmerava i vrši koordinaciju saradnje sa ministarstvima i drugim organima i organizacijama;
3) izvršava odluke Skupštine i Upravnog odbora Komore;
4) podnosi Skupštini Komore izveštaj o svom radu;
5) donosi Odluku o prijemu u članstvo Komore na osnovu zahteva za prijem u članstvo, a na predlog Izvršnog odbora Matične sekcije;
6) raspolaže sredstvima Komore u skladu sa zakonom, ovim statutom, odlukama Upravnog odbora i Skupštine Komore;
7) sprovodi postupak javne nabavke;
8) donosi odluke, rešenja i akte u slučajevima propisanim zakonom, ovim statutom i opštim aktima Komore;
9) utvrđuje predlog Pravilnika o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji poslova Stručnih službi Komore;
10) prati i predlaže donošenje propisa koji su u vezi sa delokrugom rada Komore;
11) prisustvuje sednicama organa i stara se o izvršenju odluka i drugih akata tih organa;
12) u roku ne dužem od sedam dana, na osnovu rezultata izbora dobijenih od zaposlenih u regionalnim kancelarijama, Upravnom odboru Komore dostavlja sastav Skupštine i izvršnih odbora, kao i sastav regionalnih odbora;
13) obavlja i druge poslove određene ovim statutom ili drugim opštim aktom Komore.
Predsednika Komore imenuje Skupština Komore, većinom glasova od ukupnog broja članova Skupštine.
Mandat Predsednika Komore traje četiri godine i može biti imenovan dva puta.
Određena ovlašćenja iz svog delokruga Predsednik Komore može preneti na lice koje on odredi.
U slučaju prestanka funkcije Predsednika Komore, Upravni odbor određuje lice koje privremeno predstavlja i zastupa Komoru do imenovanja Predsednika Komore.
Predsednik ima pravo na naknadu za svoj rad.
Predsednika Komore imenuje Skupština Komore većinom glasova od ukupnog broja svojih članova. Kandidata za predsednika Komore predlaže Upravni odbor na osnovu inicijative 25 članova Skupštine ili najmanje pet regionalnih odbora ili na inicijativu izvršnog odbora matične sekcije.
Upravni odbor može da predloži Skupštini jednog ili najviše dva kandidata, koje su predložili izvršni odbori.
Za predsednika Komore može biti kandidovan član Komore koji:
1) ima najmanje 15 godina staža u inženjerskoj praksi;
2) pre kandidovanja ima najmanje jedan mandat u Komori kroz rad organima i telima Komore;
3) kome nije izrečena mera pred Sudom časti i protiv njega se ne vodi krivični postupak pred redovnim sudom;
4) ima uredno izmirene finansijske obaveze;
5) nije član organa političke partije i nije zaposlen u nadležnom ministarstvu i organima uprave nadležnog ministarstva.
VII PRAVA, DUŽNOSTI, NAČIN IZBORA I RAZREŠENJA ČLANOVA ORGANA I TELA KOMORE, ODNOSNO NOSIOCA FUNKCIJE
Članovi organa i tela Komore, odnosno nosioci funkcija imaju sledeća prava i dužnosti:
1) da redovno prisustvuju sednicama organa i tela Komore čiji su članovi;
2) da o radu svojih organa obaveštavaju veća matične sekcije čiji su članovi i da se staraju da se one izjasne o pitanjima i opštim aktima koji su im dostavljeni na mišljenje;
3) da daju predloge i inicijative za unapređenje rada Komore;
4) da podnose izveštaj o tekućim problemima u radu organa i tela, čiji su članovi;
5) da izvršavaju odluke, naloge i zaključke organa i tela Komore;
6) da obavljaju i druge poslove u skladu sa Zakonom i ovim statutom.
Za člana organa i tela Komore, odnosno nosioca funkcije, može biti delegiran, izabran, imenovan samo aktivan član Komore.
Članu Komore kome miruju prava i obaveze, po osnovu ovog statuta, miruje i pravo da kandiduje i da bude kandidovan, da bira i da bude biran.
Član Skupštine, Upravnog odbora, odnosno Nadzornog odbora Komore, ne može istovremeno biti zaposlen u Stručnim službama Komore.
Članu organa i tela, odnosno nosiocu funkcije, koji ima pravo na naknadu za rad, a koji nije izmirio obavezu plaćanja članarine, vršiće se obustava isplate naknade do namirenja tog duga.
Članu organa i tela, odnosno nosiocu funkcije, prestaje mandat pre isteka vremena na koji je izabran, imenovan odnosno delegiran:
1) gubitkom svojstva člana Komore;
2) ostavkom;
3) razrešenjem;
4) izricanjem mere prestanka funkcije u organima Komore u postupku pred Sudom časti;
5) smrću.
Član organa i tela, odnosno nosilac funkcije, može biti razrešen ukoliko:
1) duže od šest meseci ne vrši svoju dužnost, ili je ne vrši u skladu sa svojim nadležnostima;
2) bez opravdanog razloga ne učestvuje ili neredovno učestvuje u radu organa i tela Komore;
3) ne izvršava zaključke i stavove organa i tela Komore za čije je izvršenje zadužen, ili na drugi način opstruira rad organa i tela;
4) Veće Matične sekcije čiji je član ne obaveštava o svom radu u organima i telima Komore;
5) svojim radom i ponašanjem nanosi štetu ugledu Komore;
6) u slučaju nepovoljne ocene njegovog rada od strane organa odnosno tela koji ga je delegirao, odnosno izabrao;
7) nadležno ministarstvo razreši svog predstavnika u Upravnom odboru ili Nadzornom odboru;
8) je doneto Rešenje o mirovanju njegovog članstva.
Kao neredovno učestvovanje u smislu stava 1. tačka 2. ovog člana smatra se kada se član organa odnosno tela najmanje dva puta uzastopno ne odazove na sednicu organa odnosno tela u koji je biran, imenovan odnosno delegira a ne opravda svoj izostanak.
Postupak za razrešenje člana organa i tela, odnosno nosioca funkcije, može pokrenuti svaki organ i telo čiji se član razrešava.
Postupak za razrešenje Predsednika Komore može pokrenuti najmanje jedna trećina članova Skupštine.
Član Veća se ne može razrešiti.
Predlog iz st. 1. i 2. ovog člana podnosi se predsedniku organa odnosno tela koji je imenovao, izabrao odnosno delegirao člana organa odnosno tela koji se razrešava.
Predsednik organa odnosno tela kome je predlog za razrešenje podnet u obavezi je da, u roku koji ne može biti duži od 30 kalendarskih dana od dana prijema predloga, sazove i održi sednicu organa odnosno tela radi utvrđivanja postojanja razloga za razrešenje i donošenja odluke o razrešenju.
Član organa i tela, odnosno nosilac funkcije protiv koga je podnet predlog za razrešenje, učestvuje u radu, odnosno obavlja funkciju do okončanja postupka razrešenja.
Ukoliko Skupština Komore ne usvoji Izveštaj o radu Predsednika Komore, smatra se da je Predsednik Komore razrešen. Razrešeni član Komore sa funkcije Predsednika Komore ne može se ponovo kandidovati za funkciju Predsednika Komore.
Ukoliko Skupština Komore oceni da finansijska sredstva nisu korišćena u skladu sa finansijskim planom Komore, ili ne usvoji Izveštaj o radu Upravnog odbora Komore, smatra se da je Skupština razrešila Upravni odbor. Razrešeni članovi Upravnog odbora se ne mogu ponovo izabrati odnosno imenovati u Upravni odbor.
U slučaju iz stava 2. ovog člana, Skupština istovremeno sa odlukom da se ne usvoji Izveštaj o radu Upravnog odbora, odnosno Izveštaj o finansijskom poslovanju Komore, imenuje dva člana privremene uprave iz redova članova Skupštine, dok jednog člana privremene uprave imenuje nadležno ministarstvo.
Nadležno ministarstvo imenuje svog člana privremene uprave po pozivu Skupštine ili po saznanju da je došlo do razrešenja Upravnog odbora.
Danom dostavljanja imena predstavnika nadležnog ministarstva, smatra se da je privremena uprava uspostavljena, o čemu Predsednik Komore donosi deklarativnu odluku.
Privremena uprava se organizuje i radi u skladu sa odredbama ovog statuta i Poslovnika o radu Upravnog odbora.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, izvršni odbori matičnih sekcija obavezni su da u roku od 30 dana od dana održavanja sednice Skupštine Komore izvrše ponovni izbor predsednika izvršnih odbora matičnih sekcija, a nadležno ministarstvo u istom roku imenuje svojih šest predstavnika za Upravni odbor Komore.
Danom saznanja o izboru novih predsednika izvršnih odbora matičnih sekcija i imenovanju članova Upravnog odbora od strane nadležnog ministarstva prestaje mandat privremene uprave.
Ukoliko se za vreme trajanja mandata smanji broj članova organa i tela Komore, vrši se dopunski izbor, imenovanje odnosno delegiranje.
Mandat naknadno izabranom, odnosno imenovanom i delegiranom članu organa odnosno tela Komore, ističe kada i mandat ostalim članovima organa i tela.
Dopunski izbor članova veća vrši se po postupku koji je utvrđen odlukom Skupštine kojom se uređuje postupak izbora za članove veća matičnih sekcija.
U slučaju razrešenja organa odnosno tela, mandat novih članova organa odnosno tela smatra se dopunskim mandatom.
Član Komore može biti biran, imenovan odnosno delegiran samo u jednom organu Komore.
Ukoliko Upravni odbor ne usvoji izveštaj o radu Izvršnog odbora Matične sekcije, smatra se da je Izvršni odbor Matične sekcije razrešen. Pre donošenja odluke o ne usvajanju izveštaja, Upravni odbor može zatražiti dodatna pojašnjenja i dopune izveštaja Izvršnog odbora Matične sekcije.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, predsednik Upravnog odbora u obavezi je da, u roku od 3 (tri) dana od održavanja sednice Upravnog odbora, obavesti nadležno Veće Matične sekcije u svim regionalnim centrima čiji je Izvršni odbor razrešen i zatraži delegiranje novih članova Izvršnog odbora Matične sekcije, koje su veća dužna da delegiraju u roku ne dužem od 15 dana.
Do delegiranja novog Izvršnog odbora, dosadašnji Izvršni odbor Matične sekcije nastavlja sa radom do konsituisanja novog Izvršnog odbora Matične sekcije.
U slučaju iz stava 1. ovog člana, predsedniku razrešenog Izvršnog odbora Matične sekcije, članstvo u Upravnom odboru traje do konstituisanja novog Izvršnog odbora Matične sekcije i izbora predsednika Izvršnog odbora Matične sekcije.
Sud časti (u daljem tekstu: Sud) utvrđuje povrede etičkih normi i profesionalnih standarda i normativa (profesionalne odgovornosti), i izriče mere članovima Komore za te povrede. Sud je nezavisan i samostalan u svom radu.
Sastav, mandat, način izbora i razrešenje sudija Suda, Tužioca i njegovih zamenika, kao i branilaca, način vođenja postupka pred Sudom i druga pitanja od značaja za rad Suda bliže se propisuje pravilnikom koji donosi Skupština Komore.
Sud broji 25 sudija, koje imenuje i razrešava Skupština Komore iz redova inženjera i/ili pravnika.
Predsednik Suda je diplomirani pravnik, sa položenim pravosudnim ispitom i najmanje 10 godina radnog iskustva u struci.
Predsednika Suda imenuje Skupština Komore iz redova sudija koji ispunjavaju uslove iz stava 2. ovog člana.
Predsednik i sudije Suda ne mogu biti članovi drugih organa Komore.
Skupština Komore imenuje i razrešava Tužioca Komore i 3 (tri) zamenika sa spiska predloga tužilaca koja broji najmanje 10 članova Komore različitih tehničkih struka i uz primenu regionalnog principa zastupljenosti. Spisak predloga tužilaca određuje Upravni odbor Komore.
Tužilac pokreće postupke pred Sudom, ulaže pravna sredstva i preduzima druge radnje na koje je ovlašćen pravilnikom koji definiše rad Suda.
Tužilac svoju nadležnost vrši neposredno ili preko zamenika.
Tužilac je ovlašćen da, ukoliko oceni da za to ima potrebe, obavesti Upravni odbor o stanju poštovanja profesionalnih standarda i normativa, kao i povreda odredbi Statuta i drugih opštih akata od strane članova Komore, kao i o drugim pojavama uočenim u svom radu.
Skupština imenuje Branioca i 3 (tri) zamenika branioca sa spiska predloga branilaca koja broji najmanje 10 članova Komore različitih tehničkih struka i uz primenu regionalnog principa zastupljenosti. Spisak predloga branilaca određuje Upravni odbor Komore.
Prilikom imenovanja zamenika Branioca iz stava 1. ovog člana, Skupština će voditi računa o različitoj strukovnoj zastupljenosti, imajući u vidu struku Branioca.
Prijavu za pokretanje postupka za utvrđivanje povrede etičkih normi i profesionalnih standarda i normativa, može podneti svako lice.
Po podnetoj prijavi, Tužilac ispituje osnovanost prijave, prikuplja dokaze i preduzima druge radnje u skladu sa pravilnikom koji definiše rad Suda.
Postupak pred Sudom časti pokreće se po zahtevu Tužioca.
Pred Sudom mogu odgovarati svi članovi Komore, bez obzira na to da li im je članstvo u statusu mirovanja.
Odgovornost članova Komore utvrđuje se na osnovu Zakona, pravilnika, Etičkog kodeksa i ovog statuta.
Ako Sud utvrdi da je okrivljeni učinio povredu profesionalnih standarda i normativa i moralnih normi, nesavesno i nestručno obavljao poslove za koje mu je izdata licenca, odlukom utvrđuje njegovu odgovornost i izriče mu mere propisane pravilnikom kojim se definiše rad Suda.
Izrečene mere, objavljuju se javno i na sajtu Komore.
Ukoliko se u toku postupka ustanovi osnov sumnje da se za radnje koje je učinilo prijavljeno lice može podneti prijava za oduzimanje licence, Tužilac, bez odlaganja, takvu prijavu podnosi nadležnom ministarstvu na postupanje.
Sud podnosi izveštaj o svom radu Skupštini Komore najmanje jednom godišnje.
Predsednik Suda, sudije, Branilac, zamenici Branioca, Tužilac i zamenici Tužioca imaju pravo na nadoknadu za svoj rad u skladu sa Pravilnikom o naknadama za rad članova u organima i telima i nosiocima funkcije Komore.
Radi obavljanja stručnih, administrativnih, pomoćnih i drugih poslova za potrebe Komore obrazuju se Stručne službe Komore.
Organizacija i rad Stručnih službi Komore utvrđuju se Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji poslova Stručnih službi Komore, koji donosi Upravni odbor Komore na predlog Predsednika Komore .
Stručne službe Komore:
1) vode evidenciju članova Komore;
2) obavljaju stručne, administrativno-tehničke poslove za potrebe organa i tela Komore i Komore u celini;
3) obavljaju finansijske, pravne, poslove informacionih tehnologija i opšte poslove za potrebe Komore;
4) obavljaju poslove izdavačke delatnosti Komore;
5) uređuju internet prezentaciju Komore i staraju se o informisanju članova Komore o svim aktuelnostima iz rada Komore;
6) obavljaju administrativno-tehničke i računovodstvene poslove za potrebe organizovanja i polaganja stručnih ispita;
7) obavljaju druge stručne poslove za potrebe organa Komore.
Zaposleni u Stručnim službama imaju sva prava i dužnosti utvrđene zakonom, ovim statutom, drugim aktima Komore i odlukama organa Komore.
Radom Stručnih službi rukovodi Rukovodilac Stručnih službi Komore (u daljem tekstu: Rukovodilac).
Rukovodilac je lice sa visokom stručnom spremom i najmanje pet godina radnog iskustva na rukovodećim mestima.
Rukovodilac:
1) stara se o usklađenosti rada Komore i njenih organa sa zakonom, ovim statutom i drugim aktima Komore;
2) po uočavanju nezakonitosti rada organa ili Komore, dužan je da na to ukaže organu koji vrši nadzor nad organom kod koga je uočena nepravilnost ili nezakonitost u radu;
3) jednom mesečno dostavlja Upravnom odboru Izveštaj o finansijskom poslovanju Komore;
4) organizuje i rukovodi radom Stručnih službi;
5) organizuje i kontroliše obavljanje stručnih poslova u Komori i preduzima mere za unapređenje tih poslova;
6) pruža stručnu i administrativnu pomoć organima Komore;
7) prati i predlaže donošenje propisa koji su u vezi sa delokrugom rada Komore;
8) stara se o pripremi sednica organa Komore, prisustvuje sednicama organa i stara se o izvršenju odluka i drugih akata tih organa;
9) u roku ne dužem od sedam dana, na osnovu rezultata izbora dobijenih od zaposlenih u regionalnim kancelarijam, Upravnom odboru Komore dostavlja sastav Skupštine i izvršnih odbora matičnih sekcija, kao i sastave regionalnih odbora;
10) po dobijenoj saglasnosti od Upravnog odbora Komore, Rukovodilac, u odobrenim terminima, organizuje pozivanje izabranih članova na konstitutivne sednice Skupštine, Izvršnih odbora matičnih sekcija i regionalnih odbora;
11) za svoj rad odgovara Upravnom odboru Komore.
Opšti akti Komore jesu Statut i druga opšta akta Komore koja moraju biti u saglasnosti sa Ustavom, zakonom i ovim statutom.
Inicijativu za donošenje ili izmenu Statuta ili drugog opšteg akta Komore može podneti svaki organ Komore i Izvršni odbor Matične sekcije.
Upravni odbor utvrđuje predlog Statuta, izmene i dopune Statuta ili drugog opšteg akta koji su u nadležnosti Skupštine i dostavlja Skupštini na usvajanje.
Izmene i dopune Statuta ili drugog opšteg akta vrše se po postupku propisanom Zakonom i ovim statutom za njihovo donošenje.
Na Statut i opšte akte Komore saglasnost daje ministarstvo nadležno za poslove građevinarstva, prostornog planiranja i urbanizma (u daljem tekstu: Ministarstvo), uz pribavljeno mišljenje pokrajinskog sekretarijata nadležnog za poslove građevinarstva, prostornog planiranja i urbanizma.
Statut i druga opšta akta Komore smatraju se donetim kada na njih saglasnost da ministarstvo nadležno za poslove građevinarstva, poslovnog planiranja i urbanizma, uz pribavljeno mišljenje pokrajinskog sekretarijata, a objavljuju se u „Službenom glasniku Republike Srbije” i na zvaničnoj internet prezentaciji Komore, u roku od tri dana od dana donošenja.
Statut i druga opšta akta Komore stupaju na snagu osmog dana od dana objavljivanja.
Na rad sednica tela Komore, prava i dužnosti predsednika i članova tela, održavanje reda na sednicama i druga pitanja od značaja za rad tela shodno se primenjuju odredbe Poslovnika o radu Upravnog odbora Komore.
Predloge godišnjih planova i programa rada matičnih sekcija utvrđuju izvršni odbori matičnih sekcija.
Sastavni deo Predloga godišnjeg plana i programa rada matičnih sekcija je plan finansijskih sredstava potreban za realizaciju plana i programa.
Upravni odbor usaglašava predloge godišnjih planova i programa rada matičnih sekcija i regionalnih odbora i sačinjava Predlog godišnjeg plana i programa rada na nivou Komore u celini.
Predlog godišnjeg plana i programa rada Komore i Predlog finansijskog plana Komore utvrđuje Upravni odbor Komore i dostavlja ga Skupštini Komore na usvajanje.
Komora stiče sredstva za rad od članarine, naknade za stručno usavršavanje članova Komore, naknade za izdavanje uverenja i drugih dokumenata Komore, donacija, sponzorstva, poklona i drugih izvora u skladu sa zakonom i opštim aktima Komore.
Sredstva Komore se raspoređuju po matičnim sekcijama proporcionalno broju članova te sekcije koji su izmirili obavezu plaćanja članarine, zaključno sa 31. decembrom prethodne godine.
Sredstva Komore koriste se za ostvarivanje ciljeva i zadataka Komore, u skladu sa donetim Planom i programom rada Komore i Finansijskim planom Komore, kao i za redovne troškove rada Komore, organa Komore i Stručnih službi Komore.
Plan i program rada Komore i Finansijski plan Komore za tekuću godinu primenjuju se do donošenja novih.
O korišćenju sredstava Komore odlučuje Upravni odbor u skladu sa donetim Planom i programom rada Komore, Finansijskim planom Komore i odlukama Skupštine Komore.
Za korišćenje odobrenih sredstava za realizaciju utvrđenog programa i plana rada Matične sekcije, Izvršni odbor Matične sekcije odgovoran je Upravnom odboru.
U skladu sa Zakonom o računovodstvu, za svaku kalendarsku godinu, o stanju sredstava Komore sastavlja se Redovni godišnji finansijski izveštaj.
Upravni odbor usvaja Redovni godišnji finansijski izveštaj.
O finansijskom poslovanju Komore sačinjava se izveštaj.
Izveštaj o finansijskom poslovanju Komore Upravni odbor podnosi Skupštini Komore jednom godišnje.
Vođenje finansijskog poslovanja Komore uređuje se Pravilnikom o računovodstvu, koji donosi Upravni odbor.
Rad Komore i njenih organa je javan.
Javnost rada Komore obezbeđuje se javnošću sednica organa i tela i drugih skupova u Komori, izdavanjem informativnog glasila i saradnjom sa sredstvima javnog informisanja i drugim sredstvima obaveštavanja i informacijama koje se objavljuju na internet prezentaciji Komore i putem društvenih mreža. Podaci od interesa za Republiku Srbiju koji su zakonom, drugim propisom ili odlukom nadležnog organa donesenim u skladu sa zakonom, određeni i označeni određenim stepenom tajnosti, strani tajni podaci u smislu Zakona o tajnosti podataka, kao i drugi podaci koji su od drugih subjekata označeni kao tajni, ne mogu se saopštavati na način određen u ovom stavu.
Opštim aktima Komore utvrđuje se javnost rada organa i tela Komore, određuju se poslovi koji predstavljaju tajnu, način čuvanja takvih dokumenata i način saopštavanja podataka koji predstavljaju tajnu.
Komora redovno upoznaje svoje članove sa odlukama, stavovima i predlozima usvojenim na sednicama organa i tela i drugim skupovima u Komori korišćenjem glasila Komore, korišćenjem internet prezentacije Komore i drugih sredstava javnog informisanja.
Matične sekcije imaju svoju stranu na internet prezentaciji Komore.
Upravni odbor može doneti odluku da se stranice na internet prezentaciji Komore ustupe sponzorima, donatorima i drugim licima koji pomažu rad Komore.
XIV PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Ovaj statut se objavljuje u „Službenom glasniku Republike Srbije” i na internet prezentaciji Komore u roku od tri dana od dana donošenja. Danom donošenja smatra se dan kada je na njega saglasnost dalo Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, uz pribavljeno mišljenje pokrajinskog sekretarijata, a stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u „Službenom glasniku Republike Srbije”.
Opšta akta Komore koja nisu u suprotnosti sa ovim statutom primenjuju se do donošenja novih.
Opšta akta Komore koja su u suprotnosti sa ovim statutom, moraju se uskladiti u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovog statuta.
Opšta akta Komore čije je donošenje propisano ovim statutom a koja nisu doneta, kao i Plan i program rada Komore i finansijski plan za tekuću godinu moraju biti doneta u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovog statuta.
Nakon stupanja na snagu ovog statuta Skupština će, na prvoj narednoj sednici, izabrati predsednika i potpredsedika Skupštine Komore.
Do donošenja Poslovnika o radu Skupštine Inženjerske komore Srbije, kojim će biti propisan postupak izbora predsednika i potpredsednika Skupštine, na izbor predsednika i potpredsednika Skupštine će se shodno primenjivati odredbe čl. 31. do 35. Poslovnika o radu Skupštine Inženjerske komore Srbije („Službeni glasnik RS”, broj 90/19).
Članovima organa Komore a koji nisu članovi Komore mandat traje do imenovanja novih članova Komore.
Članovima Skupštine Inženjerske komore Srbije Sedmog saziva, koji su delegirani pre stupanja na snagu ovog Statuta, postojeći mandat im se računa kao dopunski mandat.
Danom stupanja na snagu ovog statuta prestaje da važi Statut Inženjerske komore Srbije ("Službeni glasnik RS", broj 36/19), poslovnici i pravilnici kojima je regulisan rad tela.