UREDBA
O UTVRĐIVANJU KRIZNOG PLANA RADI OBEZBEĐENJA SIGURNOSTI SNABDEVANJA PRIRODNIM GASOM

("Sl. glasnik RS", br. 49/2025)

Član 1

Ovom uredbom utvrđuje se Krizni plan radi obezbeđenja sigurnosti snabdevanja prirodnim gasom, koji je odštampan uz ovu uredbu i čini njen sastavni deo.

Član 2

Danom stupanja na snagu ove uredbe prestaje da važi Uredba o utvrđivanju Kriznog plana radi obezbeđenja sigurnosti snabdevanja prirodnim gasom ("Službeni glasnik RS", broj 102/18).

Član 3

Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".

 

KRIZNI PLAN
RADI OBEZBEĐENJA SIGURNOSTI SNABDEVANJA PRIRODNIM GASOM

 

1. OPŠTI DEO

Članom 315. stav 4. Zakona o energetici ("Službeni glasnik RS", br. 145/14, 95/18 - dr. zakon, 40/21, 35/23 - dr. zakon, 62/23 i 94/24 - u daljem tekstu: Zakon) propisano je da Vlada donosi Krizni plan, radi obezbeđenja sigurnosti snabdevanja prirodnim gasom, kojim se utvrđuju mere, energetski subjekti koji će biti zaduženi za obezbeđivanje sigurnosti rada transportnog sistema i sigurnosti snabdevanja određenih grupa krajnjih kupaca, količine i kapacitete prirodnog gasa, u slučaju opšte nestašice prirodnog gasa.

Ovaj plan se primenjuje u situacijama koje utiču ili mogu uticati na normalno funkcionisanje tržišta prirodnog gasa u Republici Srbiji i/ili ugrožavaju sigurnost snabdevanja, pri čemu kriza može biti uzrokovana rizicima, definisanim propisom kojim se utvrđuje Preventivni akcioni plan u skladu sa članom 315. stav 3. Zakona.

Kriznim planom za obezbeđenje sigurnosti snabdevanja prirodnim gasom (u daljem tekstu: Krizni plan) utvrđuju se odgovornosti, obaveze i postupci nadležnih državnih organa, operatora sistema i skladišta prirodnog gasa, snabdevača prirodnog gasa, operatora prenosnog sistema električne energije, velikih kupaca prirodnog gasa i drugih uključenih energetskih subjekata, kako bi se efikasno delovalo u slučaju poremećaja snabdevanja ili izuzetno visoke potražnje za gasom, što bi rezultiralo značajnim pogoršanjem snabdevanja tržišta Republike Srbije.

2. ZNAČENJE POJEDINIH IZRAZA

Pojedini izrazi upotrebljeni u ovom planu imaju sledeće značenje:

1) veliki kupci - kupci prirodnog gasa priključeni na transportni sistem prirodnog gasa koji imaju priključak kapaciteta većeg ili jednakog 50.000 m3 na dan;

2) kupci na prekidnom snabdevanju - veliki kupci prirodnog gasa isključujući one koji koriste prirodni gas za proizvodnju električne energije, a koji su zaključili ugovor na godišnjem nivou, kojim se obavezuju da ograniče ili prekinu potrošnju prirodnog gasa sve dok traje kriza, do najviše trideset dana tokom jedne godine;

3) odgovorne strane - državni organi, operatori transportnih, odnosno distributivnih sistema prirodnog gasa, operator skladišta prirodnog gasa, operator prenosnog sistema električne energije, snabdevači prirodnim gasom, snabdevači električnom energijom, energetski subjekti koji su dužni da obezbeđuju operativne rezerve energenata u skladu sa članom 345. Zakona i veliki kupci gasa;

4) kriza - svaki događaj koji vodi ili može dovesti do poremećaja u snabdevanju i ugrožavanja sigurnosti snabdevanja prirodnim gasom;

5) zaštićeni kupac - kupac iz kategorije domaćinstava priključen na gasnu distributivnu mrežu i postrojenje sistema daljinskog grejanja bez mogućnosti prelaska na drugo gorivo izuzev prirodnog gasa i sledeći kupci, odnosno potrošačke grupe prema Pravilniku o kriterijumima za svrstavanje kupaca prirodnog gasa u potrošačke grupe: bolnice, klinike, kliničko-bolnički i klinički centri, instituti, specijalne zdravstvene ustanove (stanice hitne pomoći i drugih hitnih intervencija, stacionari, zavodi za transfuziju krvi, uzimanje i preradu krvi i centri za dijalizu) i objekti i postrojenja proizvođača lekova i sanitetskog materijala; druge zdravstvene ustanove u skladu sa Planom mreže zdravstvenih ustanova koji se donosi u skladu sa zakonom; objekti vodovoda i kanalizacije; objekti za proizvodnju osnovnih prehrambenih proizvoda (centralne pekare, mlekare i kuhinje); ustanove socijalne zaštite za smeštaj korisnika (zavodi, domovi, centri, prihvatni centri i prihvatilišta); objekti u kojima su smeštene vatrogasno-spasilačke jedinice; kazneno-popravni zavodi, okružni zatvor, vaspitno-popravni domovi i specijalne zatvorske bolnice; ustanove u oblasti predškolskog, osnovnog, srednjeg i visokog obrazovanja, učeničkog i studentskog standarda i sporta; objekti kod kojih bi isporuka gasa izazvala trajnu havariju proizvodnih postrojenja; kupci koji imaju objekte za proizvodnju hrane, osim centralnih pekara i kuhinja;

6) prioritetni kupci - kupci, za koje treba obezbediti poseban režim snabdevanja, odnosno zaštite, u slučajevima kada je ugrožena sigurnost snabdevanja gasom. Pored zaštićenih kupaca u ovu grupu spadaju i kupci koji imaju sopstvenu potrošnju neophodnu za obavljanje delatnosti transporta, distribucije i skladištenja prirodnog gasa (predgrevanje gasa na glavnoj merno-regulacionoj stanici, rad kompresora i sl.) i jedinice i ustanove Ministarstva odbrane i Vojske Srbije;

7) zimska sezona - period od 15. oktobra prethodne do 15. aprila naredne godine;

8) letnja sezona - period od 15. aprila do 15. oktobra;

9) Krizni tim za sigurnost snabdevanja prirodnim gasom - savetodavno telo koje obrazuje ministar nadležan za poslove energetike (u daljem tekstu: Ministar), a kojim rukovodi državni sekretar iz ministarstva nadležnog za poslove energetike i čine ga predstavnici: ministarstva nadležnog za poslove energetike, Agencije za energetiku Republike Srbije, Transportgas Srbija d.o.o, operatora skladišta gasa, NIS a.d., snabdevača javnih snabdevača, rezervnog snabdevača, najvećeg operatora distributivnog sistema prirodnog gasa, Republičke direkcije za robne rezerve i Akcionarskog društva "Elektroprivreda Srbije";

10) Posebna radna grupa za sigurnost snabdevanja energijom i energentima - radna grupa koju obrazuje Ministar, a koju čine predstavnici ministarstva nadležnog za poslove energetike, ministarstva nadležnog za poslove trgovine, Agencije za energetiku Republike Srbije, Republičke direkcije za robne rezerve, predstavnici energetskih subjekata i drugih subjekata od značaja za obezbeđenje sigurnog snabdevanja energijom i energentima.

3. NIVOI KRIZE I KRITERIJUMI ZA NJIHOVO UVOĐENJE

3.1. NIVOI KRIZE

U snabdevanju prirodnim gasom mogu nastati sledeći nivoi krize:

1) Nivo 1 - rano upozorenje: u slučaju kada postoje konkretne, ozbiljne i pouzdane informacije da bi mogao da nastupi događaj koji verovatno može rezultirati značajnim pogoršanjem stanja snabdevanja i koji može voditi aktiviranju Nivoa 2 ili Nivoa 3;

2) Nivo 2 - pripravnost: u slučaju kada se pojavi poremećaj u snabdevanju ili izuzetno visoka potražnja za gasom koja rezultira značajnim pogoršanjem stanja snabdevanja, ali tržište još uvek može da funkcioniše s tim poremećajem, odnosno potražnjom bez oslanjanja na netržišne mere;

3) Nivo 3 - opšta nestašica: u slučaju izuzetno visoke potražnje za gasom, značajnog poremećaja u snabdevanju ili drugog značajnog pogoršanja stanja snabdevanja, te u slučaju da su sprovedene sve relevantne tržišne mere, ali snabdevanje gasom nije dovoljno za zadovoljenje preostale potražnje za gasom, tako da se dodatno moraju uvesti i netržišne mere, posebno s ciljem osiguravanja snabdevanja gasom zaštićenih kupaca.

Uvođenje krize Nivoa 1 proglašava operator transportnog sistema Transportgas Srbija d.o.o., nakon konsultacija sa operatorima transportnog sistema Gastrans d.o.o. i Yugorosgaz-Transport d.o.o.

Uvođenje krize Nivoa 2 i Nivoa 3 proglašava Vlada na predlog ministarstva nadležnog za poslove energetike (u daljem tekstu: Ministarstvo).

3.2. KRITERIJUMI ZA UVOĐENJE KRIZE

Kriza Nivoa 1 - rano upozorenje proglašava se u slučaju da je nastupila jedna od sledećih okolnosti:

1) nedostaje više od 3% nominovanih količina prirodnog gasa, u periodu koji je jednak ili veći od dva uzastopna dana;

2) pritisak isporuke prirodnog gasa je manji od minimalnog ulaznog pritiska, u periodu koji je jednak ili veći od dva uzastopna dana;

3) ukupne raspoložive količine prirodnog gasa u podzemnom skladištu "Banatski Dvor" su manje od 200 miliona m3, bez obzira na sezonu;

4) količine prirodnog gasa u podzemnom skladištu "Banatski Dvor" kojima raspolaže Javno preduzeće "Srbijagas" su manje od 50 miliona m3 (prosečnih sedam dana snabdevanja);

5) potražnja za prirodnim gasom je 120% od nominovane količine, u periodu koji je jednak ili veći od dva uzastopna dana;

6) nemogućnost zadovoljavanja dnevnih potreba korisnika sistema zbog tehničkih problema na transportnom sistemu prirodnog gasa;

7) nemogućnost da se zadovolje dnevne potrebe za prirodnim gasom od 10.000 korisnika sistema zbog tehničkih problema na transportnom sistemu prirodnog gasa;

8) ukupne nezadovoljene potrebe prioritetnih kupaca za prirodnim gasom su veće od 300.000 m3/dan;

9) ukupne zalihe ulja za loženje su manje od 68.000 tona u letnjoj sezoni ili manje od 98.000 tona na početku zimske sezone. Ukupnim zalihama se smatra zbir zaliha Republičke direkcije za robne rezerve, članica Udruženja toplana Srbije, Akcionarskog društva "Elektroprivreda Srbije" i zaliha koje se čuvaju kao obavezne i operativne rezerve nafte i derivata nafte.

Kriza Nivoa 2 - pripravnost proglašava se u slučaju da je nastupila jedna od sledećih okolnosti:

1) nedostaje više od 10% nominovanih količina prirodnog gasa, u periodu koji je jednak ili veći od dva uzastopna dana u toku decembra, januara i februara;

2) nedostaje do 40% nominovanih količina prirodnog gasa, u periodu koji je jednak ili veći od dva uzastopna dana, u svakom drugom periodu godine osim januara i februara;

3) ukupne raspoložive količine prirodnog gasa u podzemnom skladištu "Banatski Dvor" su manje od 150 miliona m³, bez obzira na sezonu;

4) količine prirodnog gasa u podzemnom skladištu "Banatski Dvor" kojima raspolaže Javno preduzeće "Srbijagas" su manje od 30 miliona m³ (prosečnih četiri dana snabdevanja);

5) potražnja za prirodnim gasom je veća od 130% od nominovane količine, u periodu koji je jednak ili veći od dva uzastopna dana;

6) otkaz kompresorske stanice;

7) prekid snabdevanja iz podzemnog skladišta "Banatski Dvor";

8) nemogućnost da se zadovolje dnevne potrebe za prirodnim gasom od 50.000 korisnika sistema;

9) ukupne nezadovoljene potrebe prioritetnih kupaca za prirodnim gasom su veće od 500.000 m3/dan;

10) ukupne zalihe ulja za loženje su manje od 60.000 tona ukupnih zaliha ulja za loženje. Ukupnim zalihama se smatra zbir zaliha Republičke direkcije za robne rezerve, članica Udruženja toplana Srbije, Akcionarskog društva "Elektroprivreda Srbije" i zaliha koje se čuvaju kao obavezne rezerve nafte i derivata nafte (podrazumevaju se operativne rezerve nafte i derivata nafte).

Kriza Nivoa 3 - opšta nestašica proglašava se u slučaju da je nastupila jedna od sledećih okolnosti:

1) nedostaje više od 20% nominovanih količina prirodnog gasa, u periodu koji je jednak ili veći od dva uzastopna dana, u toku decembra, januara i februara;

2) nedostaje do 50% nominovanih količina prirodnog gasa, u periodu koji je jednak ili veći od dva uzastopna dana, u svakom drugom periodu godine osim januara i februara;

3) ukupne raspoložive količine prirodnog gasa u podzemnom skladištu "Banatski Dvor" su manje od 100 miliona m3, bez obzira na sezonu;

4) količine prirodnog gasa u podzemnom skladištu "Banatski Dvor" kojima raspolaže Javno preduzeće "Srbijagas" su manje od 7,2 miliona m³ (jedan prosečni dan snabdevanja);

5) potražnja za prirodnim gasom je veća od 150% od nominovane količine, u periodu koji je jednak ili veći od dva uzastopna dana;

6) nemogućnost da se zadovolje dnevne potrebe za prirodnim gasom od 100.000 korisnika sistema;

7) ukupne nezadovoljene potrebe prioritetnih kupaca za prirodnim gasom su veće od 1.500.000 m3/dan;

8) ukupne zalihe ulja za loženje su manje od 30.000 tona. Ukupnim zalihama se smatra zbir zaliha Republičke direkcije za robne rezerve, članica Udruženja toplana Srbije, Akcionarskog društva "Elektroprivreda Srbije" i zaliha koje se čuvaju kao obavezne rezerve nafte i derivata nafte (podrazumevaju se operativne rezerve nafte i derivata nafte).

4. NOSIOCI AKTIVNOSTI U SLUČAJU KRIZE

Za upravljanje krizom u snabdevanju prirodnim gasom u kriznim situacijama određuju se sledeći nosioci aktivnosti:

1) Vlada:

- donosi odluku kojom se uvodi kriza Nivoa 2 i Nivoa 3;

- propisuje mere ograničenja isporuke prirodnog gasa ili posebne uslove uvoza ili izvoza prirodnog gasa, način i uslove za obrazovanje i kontrolu cena, obavezu isporuke samo određenim korisnicima ili posebne uslove obavljanja energetskih delatnosti uz minimalni poremećaj tržišta energijom u okruženju, a koje mogu trajati dok traju okolnosti zbog kojih su propisane, odnosno dok traju posledice nastale usled tih okolnosti, shodno odredbama člana 319. Zakona;

- donosi odluku o zahtevu za pomoć drugih država;

2) Ministarstvo:

- koordinira upravljanje krizom;

- razmatra informacije i predloge koje dostavlja Transportgas Srbija d.o.o;

- predlaže Vladi donošenje odluke o proglašenju krize Nivoa 2 i Nivoa 3;

- predlaže Vladi donošenje odluke kojom se propisuju mere ograničenja isporuke prirodnog gasa ili posebne uslove uvoza ili izvoza prirodnog gasa, način i uslove za obrazovanje i kontrolu cena, obavezu isporuke samo određenim korisnicima ili posebne uslove obavljanja energetskih delatnosti uz minimalni poremećaj tržišta energijom u okruženju, a koje mogu trajati dok traju okolnosti zbog kojih su propisane, odnosno dok traju posledice nastale usled tih okolnosti, shodno odredbama člana 319. Zakona;

- predlaže Vladi donošenje odluke o zahtevu za pomoć od drugih država;

- imenuje Krizni tim za sigurnost snabdevanja prirodnim gasom (u daljem tekstu: Krizni tim);

- saziva sastanke Kriznog tima i Posebne radne grupe za sigurnost snabdevanja;

- izveštava nadležna tela saglasno obavezama koje proizilaze iz potvrđenih međunarodnih ugovora o kriznoj situaciji i svim preduzetim merama;

3) Krizni tim:

- na osnovu raspoloživih informacija o sigurnosti snabdevanja, procenjuje i predlaže ministru nadležnom za poslove energetike proglašenje i ukidanje kriza Nivoa 2 i Nivoa 3 i preduzimanje mera i savetuje ga o pitanjima sigurnosti snabdevanja prirodnim gasom;

- po potrebi, nalaže izmenu planova razvoja mreže i gasnog sistema u skladu sa preporukama iz Preventivnog akcionog plana i određuje prioritet realizacije mera;

4) Posebna radna grupa za praćenje sigurnosti snabdevanja energijom i energentima:

- prati snabdevenost tržišta Republike Srbije energijom i energentima i predlaže odgovarajuće mere u slučaju kada je ugrožena sigurnost snabdevanja kupaca ili rada energetskog sistema zbog nedovoljne ponude na tržištu ili nastupanja drugih vanrednih okolnosti;

5) Transportgas Srbija d.o.o.:

- operativno upravlja krizom;

- prikuplja informacije od odgovornih strana, razmatra energetski bilans prirodnog gasa, preduzima mere u skladu sa Zakonom i njegovim podzakonskim aktima;

- donosi odluku kojom se uvodi kriza Nivoa 1, i o tome, i razlozima za uvođenje krize obaveštava Ministarstvo, kao i sve odgovorne strane i korisnike transportnih sistema;

- razmatra sve informacije od značaja za sigurnost snabdevanja prirodnim gasom i ukoliko je uveren da je neophodno uvesti krizu Nivoa 2 i Nivoa 3, o tome, razlozima za uvođenje krize, već preduzetim merama i planom ograničenja isporuke, obaveštava Ministarstvo;

- razmenjuje informacije o sigurnosti snabdevanja sa Gastrans d.o.o. i Yugorosgaz-Transport d.o.o.;

- donosi Plan ograničenja isporuke;

- informiše sve odgovorne strane o promeni nivoa krizne situacije;

- sprovodi mere iz Plana ograničenja isporuke;

- nakon prestanka krize priprema izveštaj o kriznoj situaciji i dostavlja ga Ministarstvu;

6) Snabdevači prirodnim gasom:

- analiziraju i prognoziraju potrošnju prirodnog gasa kupaca koje snabdevaju;

- pored informacija koje dostavljaju u skladu sa Zakonom i njegovim podzakonskim aktima, dostavljaju sve relevantne podatke i informacije Transportgas Srbija d.o.o. na njegov zahtev, kao i kada procene da su nastale promene mogu voditi ugrožavanju sigurnosti snabdevanja;

- vrše redovne i vanredne nabavke prirodnog gasa u skladu sa situacijom;

7) Republička direkcija za robne rezerve:

- obezbeđuje korišćenje rezervi derivata nafte neophodnih za funkcionisanje energetskih subjekata koji obavljaju delatnost proizvodnje toplotne energije;

8) Akcionarsko društvo "Elektroprivreda Srbije":

- dostavlja Ministarstvu procene o mogućnostima supstitucije prirodnog gasa električnom energijom;

- proizvodi ili nabavlja nedostajuće količine električne energije;

9) Akcionarsko društvo "Elektromreža Srbije":

- procenjuje mogući uticaj krizne situacije u snabdevanju prirodnim gasom na elektroenergetski sistem i u slučaju ugrožene sigurnosti snabdevanja energijom i energentima preduzima mere u skladu za Zakonom i njegovim podzakonskim aktima;

10) Veliki kupci prirodnog gasa:

- postupaju u skladu sa donetim merama ograničenja potrošnje;

11) Operatori transportnih, odnosno distributivnih sistema prirodnog gasa:

- donose planove ograničenja isporuke prirodnog gasa u skladu sa donetim merama ograničenja potrošnje;

- sprovode mere na osnovu planova ograničenja isporuke prirodnog gasa;

- pored informacija koje dostavljaju u skladu sa Zakonom i njegovim podzakonskim aktima, dostavljaju sve relevantne podatke i informacije Transportgas Srbija d.o.o. na njegov zahtev;

12) Operator skladišta prirodnog gasa:

- pored informacija koje dostavlja u skladu sa Zakonom i njegovim podzakonskim aktima, dostavlja sve relevantne podatke i informacije Transportgas Srbija d.o.o. na njegov zahtev;

13) Energetski subjekti koji obavljaju delatnost proizvodnje električne energije i/ili kombinovane proizvodnje električne i/ili toplotne energije:

- u skladu sa članom 345. Zakona obezbeđuju mogućnost supstitucije prirodnog gasa drugim energentom u količini koja će omogućiti najmanje 15 dana njihove prosečne proizvodnje toplotne energije u januaru, februaru i martu za prethodnih pet godina.

5. MERE KOJE SE PREDUZIMAJU U SLUČAJU KRIZE

Merama koje se preduzimaju u slučaju nastupanja krize u snabdevanju prirodnim gasom obezbeđuje se:

1) usklađivanje trenutne potrošnje prirodnog gasa sa raspoloživim izvorima;

2) odobrena maksimalna dnevna i maksimalna časovna potrošnja.

U slučaju nastupanja krize mogu se preduzeti sledeće mere:

1) ograničenje isporuke prirodnog gasa;

2) obustava isporuke prirodnog gasa;

3) zamena prirodnog gasa drugim energentima;

4) dodatne nabavke prirodnog gasa, ulja za loženje i drugih energenata i energije;

5) hitna nabavka drugih energenata od strane energetskih subjekata zaduženih za obezbeđenje operativnih rezervi i Republičke direkcije za robne rezerve;

6) propisivanje posebnih uslova uvoza ili izvoza, načina i uslova za obrazovanje i kontrolu cena energije i energenata;

7) obaveza isporuke samo određenim korisnicima;

8) posebni uslovi obavljanja energetskih delatnosti uz minimalni poremećaj tržišta energijom u okruženju;

9) druge mere koje Vlada može propisati u cilju usklađivanja potrošnje prirodnog gasa sa raspoloživim izvorima.

Mere koje se preuzimaju u slučaju krize sprovode se na osnovu planova ograničenja isporuke prirodnog gasa koje donosi operator sistema.

Osnovica za ograničenje isporuke prirodnog gasa na koju će se primenjivati procenat ograničenja je ugovorena količina za mesec u kome se vrši ograničenje, odnosno prosečna dnevna i časovna potrošnja u tom mesecu.

Operator transportnog, odnosno distributivnog sistema dužan je da obavesti kupce o maksimalnoj satnoj i dnevnoj potrošnji prirodnog gasa za vreme ograničenja isporuke u najkraćem mogućem roku od dana donošenja plana ograničenja potrošnje prirodnog gasa.

Odluka o primeni mera i plan ograničenja isporuke prirodnog gasa objavljuju se u sredstvima javnog informisanja najkasnije 24 časa pre početka primene mera na koje se odluka odnosi.

6. NAČIN POSTUPANJA U SLUČAJU KRIZE

6.1. NIVO KRIZE 1 - RANO UPOZORENJE

U slučaju nastupanja krize Nivoa 1 - rano upozorenje, preduzimaju se sledeće aktivnosti i mere:

- Transportgas Srbija d.o.o. na osnovu informacija o pogoršanju stanja snabdevanja prirodnim gasom i nakon konsultacija sa Gastrans d.o.o. i Yugorosgaz-Transport d.o.o., donosi odluku kojom se uvodi kriza Nivoa 1, i o tome, i razlozima za uvođenje krize obaveštava Ministarstvo, sve odgovorne strane i sve korisnike transportnih sistema;

- Transportgas Srbija d.o.o. dnevno informiše Ministarstvo o stanju snabdevenosti tržišta Republike Srbije prirodnim gasom i očekivanim promenama;

- Transportgas Srbija d.o.o. u roku od 24 sata od uvođenja krize Nivoa 1, organizuje prvi, i dalje po potrebi, sastanak sa predstavnicima odgovornih strana, kako bi obezbedio dalje redovno dostavljanje informacija, pratio razvoj krizne situacije i aktuelizovao ocene o nivou krize i preduzimao adekvatne mere;

- uspostavlja se redovna razmena informacija između Transportgas Srbija d.o.o. Gastrans d.o.o. i Yugorosgaz-Transport d.o.o.;

- uspostavlja se redovna razmena informacija operatora transportnih sistema sa snabdevačem javnih snabdevača, drugim snabdevačima, velikim kupcima i drugim odgovornim stranama;

- odgovorne strane redovno informišu Transportgas Srbija d.o.o. o raspoloživim količinama prirodnog gasa u podzemnom skladištu, očekivanoj potrošnji i snabdevanju gasom;

- snabdevači, uključujući javne snabdevače redovno obaveštavaju Transportgas Srbija d.o.o. o očekivanoj potrošnji prioritetnih kupaca;

- snabdevači informišu Transportgas Srbija d.o.o. o svojoj proceni mogućeg ograničavanja potrošnje u narednom periodu na osnovu ugovora sa kupcima sa prekidnim snabdevanjem i velikim kupcima;

- energetski subjekti intenziviraju ranije planirane nabavke prirodnog gasa, ulja za loženje i drugih energenata;

- energetski subjekti istražuju tržište, planiraju i pripremaju dokumentaciju za dodatne nabavke prirodnog gasa, ulja za loženje i drugih energenata;

- veliki kupci gasa postupaju u skladu sa merama ograničenja potrošnje.

Odgovorne strane i tok informacija pri Nivou 1 krize prikazan je na Slici 1.

Slika 1: Odgovorne strane i tok informacija pri Nivou 1 krize

6.2. NIVO KRIZE 2 - PRIPRAVNOST

U slučaju nastupanja krize Nivoa 2 - pripravnost, pored aktivnosti i mera koje se preduzimaju u slučaju Nivoa 1, sprovode se i sledeće aktivnosti:

- Transportgas Srbija d.o.o. razmatra sve informacije od značaja za sigurnost snabdevanja prirodnim gasom i nakon konsultacija sa Gastrans d.o.o. i Yugorosgaz-Transport d.o.o., ukoliko je uveren da je neophodno uvesti Nivo 2, o tome, razlozima za uvođenje krize, već preduzetim merama i planom ograničenja isporuke obaveštava Ministarstvo;

- Krizni tim razmatra predloge Transportgas Srbija d.o.o. i na osnovu raspoloživih informacija, procenjuje i predlaže Ministru proglašenje i ukidanje krize i preduzimanje mera;

- Ministarstvo predlaže Vladi donošenje odluke kojom se proglašava uvođenje Nivoa 2 i primeni tržišnih mera;

- odluka Vlade radi realizacije dostavlja se Ministarstvu, Agenciji za energetiku Republike Srbije, Transportgas Srbija d.o.o. i drugim odgovornim stranama;

- odluka o primeni mera i plan ograničenja isporuke prirodnog gasa objavljuju se u sredstvima javnog informisanja najkasnije 24 časa pre početka primene mera na koje se odluka odnosi;

- radi ocene stanja snabdevenosti tržišta prirodnim gasom i praćenja sprovođenja utvrđenih mera održavaju se redovni sastanci Kriznog tima i po potrebi i Posebne radne grupe za praćenje sigurnosti snabdevanja;

- na osnovu očekivanog i najnepovoljnijeg mogućeg razvoja snabdevanja i potrošnje prirodnog gasa, Krizni tim razmatra neophodnost i predlaže preduzimanja netržišnih mera;

- Ministarstvo, na predlog Kriznog tima, može, uz obrazložen zahtev, da naloži Javnom preduzeću "Srbijagas" i drugim snabdevačima da mu dostave aktuelne ugovore za snabdevanje gasom, pri čemu se informacije o ceni ne dostavljaju, a Ministarstvo će preduzeti sve mere na očuvanju poverljivosti njihovog sadržaja, u skladu sa zakonom;

- po završetku svake sednice na veb stranici Ministarstva objavljuju se saopštenje za javnost Kriznog tima u kome se daje opis situacije i najvažnije mere za njeno prevazilaženje;

- Transportgas Srbija d.o.o. neprestano razmenjuje informacije sa korisnicima transportnog sistema, snabdevačima koji snabdevaju kupce po ugovorima sa prekidnim snabdevanjem i snabdevačima koji snabdevaju kupce koji imaju mogućnost supstitucije prirodnog gasa drugim energentima;

- Akcionarsko društvo "Elektroprivreda Srbije" na zahtev Transportgas Srbija d.o.o. dostavlja procenu moguće supstitucije prirodnog gasa električnom energijom;

- Transportgas Srbija d.o.o. u saradnji sa relevantnim snabdevačima ispituje mogućnost dodatnog uvoza prirodnog gasa;

- sprovodi se prekid ili ograničava snabdevanje po ugovorima o prekidnom snabdevanju, po potrebi;

- Vlada i snabdevači po potrebi izdvajaju sredstva za dodatnu nabavku prirodnog gasa, ulja za loženje i električne energije sa tržišta;

- Vlada po potrebi propisuje posebne uslove uvoza ili izvoza prirodnog gasa, način i uslove za obrazovanje i kontrolu cena, zasnovane na tržišnim paritetima;

- sprovodi se hitna nabavka drugih energenata od strane energetskih subjekata zaduženih za obezbeđenje operativnih rezervi i Republičke direkcije za robne rezerve;

- sprovodi se hitna nabavka gasa za skladištenje u podzemnom skladištu gasa;

- proizvođači toplotne i električne energije koji kao energent koriste prirodni gas prelaze na druge energente, po potrebi;

- Transportgas Srbija d.o.o. prati sprovođenje mera i njihovu efikasnost i o tome najmanje jednom dnevno obaveštava Ministarstvo i odgovorne strane. Izveštaj treba da sadrži podatke (ali ne ograničavajući se samo njih) o dnevnim prognozama potražnje i snabdevanja za naredna tri dana, dnevnom protoku gasa na svim prekograničnim ulaznim i izlaznim tačkama, skladištu i iz proizvodnje i predviđanje za razdoblje izraženo u danima za koje će biti moguće osigurati snabdevanje zaštićenih kupaca gasom;

- o svim preduzetim merama Ministarstvo izveštava nadležna tela saglasno obavezama koje proizilaze iz potvrđenih međunarodnih ugovora i ukoliko oceni da je svrsishodno izveštava Evropsku komisiju;

- Transportgas Srbija d.o.o. ukoliko oceni da je svrsishodno, obaveštava Udruženje evropskih operatora transportnih sistema za prirodni gas "ENTSO-G".

Odgovorne strane i tok informacija pri Nivou 2 krize prikazan je na Slici 2.

Slika 2: Odgovorne strane i tok informacija pri Nivou 2 krize

6.3. NIVO KRIZE 3 - OPŠTA NESTAŠICA

U slučaju nastupanja krize Nivoa 3 - opšta nestašica, pored aktivnosti koje se sprovode u slučaju Nivoa 2, sprovode se i sledeće aktivnosti:

- Transportgas Srbija d.o.o. razmatra sve informacije od značaja za sigurnost snabdevanja prirodnim gasom i nakon konsultacija sa Gastrans d.o.o. i Yugorosgaz-Transport d.o.o., ukoliko je uveren da je neophodno uvesti Nivo 3, o tome, razlozima za uvođenje krize, već preduzetim merama i planom ograničenja isporuke, obaveštava Ministarstvo;

- Krizni tim razmatra predloge Transportgas Srbija d.o.o. i na osnovu raspoloživih informacija, procenjuje i predlaže Ministru proglašenje i ukidanje krize i preduzimanje mera;

- Ministarstvo predlaže Vladi donošenje odluke kojom se proglašava uvođenje Nivoa 3 i primeni netržišnih mera;

- odluka Vlade radi realizacije dostavlja se Ministarstvu, Agenciji za energetiku Republike Srbije, Transportgas Srbija d.o.o. i drugim odgovornim stranama;

- Transportgas Srbija d.o.o. odmah po nastupanju Nivoa 3, o tome, i razlozima obaveštava sve korisnike transportnih sistema;

- odluka o primeni mera i plan ograničenja isporuke prirodnog gasa objavljuju se u sredstvima javnog informisanja najkasnije 24 časa pre početka primene mera na koje se odluka odnosi;

- radi ocene stanja snabdevenosti tržišta prirodnim gasom i praćenja sprovođenja utvrđenih mera održavaju se redovni sastanci Kriznog tima i po potrebi Posebne radne grupe za praćenje sigurnosti snabdevanja;

- Ministarstvo, odnosno Krizni tim, može, uz obrazložen zahtev, da naloži Javnom preduzeću "Srbijagas" i drugim snabdevačima da mu dostave aktuelne ugovore za snabdevanje gasom, pri čemu se informacije o ceni ne dostavljaju, a Ministarstvo će preduzeti sve mere na očuvanju poverljivosti njihovog sadržaja, u skladu sa zakonom;

- po završetku svake sednice na veb stranici Ministarstva objavljuje se saopštenje za javnost Kriznog tima u kome se daje opis situacije i najvažnije mere za njeno prevazilaženje;

- Transportgas Srbija d.o.o. neprestano razmenjuje informacije sa korisnicima transportnog sistema, snabdevačima koji snabdevaju kupce po ugovorima sa prekidnim snabdevanjem i snabdevačima koji snabdevaju kupce koji imaju mogućnost supstitucije prirodnog gasa drugim energentima;

- Transportgas Srbija d.o.o. prati sprovođenje mera i efikasnost njihove primene i dnevno informiše Ministarstvo i odgovorne strane o aktuelnoj i očekivanoj situaciji. Izveštaj treba da sadrži podatke (ali ne ograničavajući se samo njih) o dnevnim prognozama potražnje i snabdevanja za naredna tri dana, dnevnom protoku gasa na svim prekograničnim ulaznim i izlaznim tačkama, skladištu i iz proizvodnje i predviđanje za razdoblje izraženo u danima za koje će biti moguće osigurati snabdevanje zaštićenih kupaca gasom;

- sprovodi se prekid snabdevanja po ugovorima o prekidnom snabdevanju;

- sprovodi se prekid ili ograničava snabdevanja kupaca, po redosledu iz Plana ograničenja isporuke;

- sprovode se izmene proizvodnog plana postrojenja za proizvodnju derivata nafte radi proizvodnje dodatnih količina ulja za loženje;

- sprovodi se hitna nabavka električne energije iz uvoza, po potrebi;

- prelazi se na korišćenje ulja za loženje i drugih energenata kod energetskih subjekata koji obavljaju delatnosti proizvodnje toplotne energije i kombinovane proizvodnje električne i toplotne energije;

- sprovodi se preraspodela postojećih rezervi ulja za loženje uz određivanje načina nadoknade;

- ograničava se korišćenja drugih energenata;

- na predlog Ministarstva, na osnovu analize i obaveštenja dobijenog od Transportgas Srbija d.o.o., Vlada donosi odluku o zahtevu za pomoć drugih država;

- o svim preduzetim merama Ministarstvo izveštava nadležna tela saglasno obavezama koje proizilaze iz potvrđenih međunarodnih ugovora i ukoliko oceni da je svrsishodno izveštava Evropsku komisiju;

- Transportgas Srbija d.o.o. ukoliko oceni da je svrsishodno, obaveštava Udruženje evropskih operatora transportnih sistema za prirodni gas "ENTSO-G".

Odgovorne strane i tok informacija pri Nivou krize 3 prikazan je na Slici 3.

Slika 3: Odgovorne strane i tok informacija pri Nivou 3 krize

7. SARADNJA SA DRUGIM DRŽAVAMA

U slučaju krize u snabdevanju prirodnim gasom koordinira se zajedničko delovanje sa Mađarskom, Republikom Bugarskom i Bosnom i Hercegovinom.

U slučaju nastanka krize Nivoa 2 i Nivoa 3, Republika Srbija može od Republike Bugarske i Mađarske da zahteva strogo pridržavanje principa evropske solidarnosti, u skladu sa Uredbom 2017/1938 Evropskog parlamenta i Veća o merama zaštite sigurnosti snabdevanja prirodnim gasom, kao i garancije da neće tržišnim ili netržišnim merama sprečavati tok gasa prema Republici Srbiji i Mađarskoj.

U slučaju nastanka krize Nivoa 2 i Nivoa 3, Republika Srbija može od Mađarske da zahteva neprimenjivanje Dekreta No. 19 of 2009 Vlade Mađarske1.

Mera ograničavanja isporuke prirodnog gasa neće se primenjivati prema Mađarskoj i Bosni i Hercegovini dok za to postoje mogućnosti ili će se primeniti proporcionalno smanjenju isporuka prirodnog gasa.

O svim preduzetim merama Ministarstvo izveštava nadležna tela saglasno obavezama koje proizilaze iz potvrđenih međunarodnih ugovora, kao i nadležna tela Republike Bugarske, Mađarske i Bosne i Hercegovine i obezbeđuje im sve potrebne informacije, uključujući i informacije o aktivnostima koje namerava da preduzme.

_____________
1 Hungarian Government, Governmental Decree No. 19 of 2009 (I.30.) Implementing the provisions of the Act, http://www.mekh.hu/gcpdocs/52/Gov_Decree_265_2009.pdf, (accessed on August 20th 2014).