ODLUKA
O BLIŽIM USLOVIMA I NAČINU VRŠENJA KONTROLE BANAKA I POSEBNE REVIZIJE BANKE

("Sl. glasnik RS", br. 51/2025)

Uvodne odredbe

1. Ovom odlukom propisuju se bliži uslovi i način vršenja kontrole boniteta i zakonitosti poslovanja banaka (u daljem tekstu: kontrola banaka) u skladu sa Zakonom o bankama (u daljem tekstu: Zakon) i drugim zakonom po kome je Narodna banka Srbije nadležna za vršenje nadzora nad poslovanjem banaka, kao i bliži uslovi i način vršenja posebne revizije.

2. Kontrolom banaka Narodna banka Srbije ceni stabilnost i sigurnost poslovanja banke, odnosno adekvatnost tržišnog ponašanja banke, a naročito sledeće:

1) finansijski položaj, poslovnu politiku i strategiju banke, kao i uticaj promena u poslovnoj politici, strategiji ili obimu poslovanja banke na njen finansijski položaj i rizični profil;

2) adekvatnost upravljanja bankom i organizacionu strukturu, kao i adekvatnost i pouzdanost sistema unutrašnjih kontrola banke;

3) rizike kojima je banka izložena ili može biti izložena u svom poslovanju, kao i obuhvatnost i pouzdanost uspostavljenog sistema upravljanja tim rizicima, a naročito adekvatnost i pouzdanost procesa interne procene adekvatnosti kapitala, kao i likvidnosti banke, njihovo dosledno sprovođenje i rezultate te procene;

4) adekvatnost kapitala banke u odnosu na rizike kojima je banka izložena ili može biti izložena u svom poslovanju i na uspostavljeni sistem upravljanja tim rizicima;

5) adekvatnost i tačnost izveštaja koje banka dostavlja Narodnoj banci Srbije, kao i podataka i informacija koje je banka dužna da javno objavljuje;

6) da li banka posluje u skladu sa odredbama Zakona i propisima Narodne banke Srbije donetim na osnovu Zakona;

7) da li banka posluje u skladu sa odredbama drugog zakona po kojem je Narodna banka Srbije nadležna za vršenje nadzora nad poslovanjem banaka i propisom donetim na osnovu tog zakona, uključujući propise kojima se uređuju finansijske i platne usluge (oblast zaštite korisnika), te sprečavanje pranja novca, finansiranja terorizma i finansiranja širenja oružja za masovno uništenje, odnosno druge propise čiju primenu kod banaka nadzire Narodna banka Srbije;

8) da li banka posluje u okvirima standarda opreznog bankarskog poslovanja i prakse dobrog korporativnog upravljanja, odnosno da li na bilo koji način ugrožava bonitet banke ili prava i interese korisnika, deponenata i drugih klijenata banke;

9) da li su ljudski, materijalni i drugi resursi, kao i sistem upravljanja rizicima banke, uspostavljeni tako da obezbeđuju pravilnu primenu propisa prilikom pružanja usluga korisnicima i postupanje prema korisnicima s pažnjom dobrog stručnjaka, odnosno u skladu s načelom savesnosti i poštenja i dobrim poslovnim običajima.

Način vršenja kontrole

3. Narodna banka Srbije vrši kontrolu banaka u skladu sa svojim godišnjim planom, odnosno po potrebi, na osnovu diskrecione procene, na osnovu pristupa zasnovanog na proceni rizika.

Kontrolu banaka Narodna banka Srbije vrši posredno i neposredno.

Posrednu kontrolu banke Narodna banka Srbije vrši kontrolom izveštaja i druge pismene i elektronske dokumentacije koju joj banka na osnovu propisa, odnosno na zahtev Narodne banke Srbije dostavlja u skladu sa Zakonom, kao i na osnovu drugih podataka o poslovanju banke kojima raspolaže.

Neposrednu kontrolu banke Narodna banka Srbije vrši uvidom u poslovne knjige i drugu pismenu i elektronsku dokumentaciju banke, odnosno njenih klijenata, kao i informacioni sistem banke.

Neposrednu kontrolu banke Narodna banka Srbije vrši u sedištu i svim organizacionim delovima i prostorijama banke (filijale, ekspoziture, prostor gde je smeštena određena oprema i sl.), odnosno lica koja su s bankom kod koje se vrši kontrola povezana imovinskim, upravljačkim i poslovnim odnosima.

Podaci i dokumentacija iz stava 4. ove tačke mogu da se kopiraju za potrebe kontrole Narodne banke Srbije.

Posredna i neposredna kontrola vrše se i obavljanjem razgovora s rukovodiocima i zaposlenima banke i/ili uzimanjem pismenih izjava tih lica.

Razgovori iz stava 7. ove tačke mogu se tonski snimati, ako je:

1) rukovodilac, odnosno zaposleni banke s kojim se razgovor obavlja u postupku posredne kontrole dao prethodnu saglasnost;

2) rukovodilac, odnosno zaposleni banke s kojim se razgovor obavlja u postupku neposredne kontrole o tonskom snimanju prethodno pismeno ili usmeno obavešten.

Ako rukovodilac, odnosno zaposleni iz stava 8. odredba pod 1) ove tačke bez opravdanog razloga odbije tonsko snimanje razgovora, Narodna banka Srbije to uzima u obzir prilikom procene postupanja banke u postupku kontrole u smislu člana 109a Zakona, kao i u okviru ocene kriterijuma iz člana 116. Zakona.

Narodna banka Srbije može izvršiti kontrolu nad bilo kojim članom bankarske grupe na način utvrđen u ovoj tački.

Lica ovlašćena za neposrednu kontrolu

4. Neposrednu kontrolu banke vrše zaposleni u Narodnoj banci Srbije koje rešenjem za to odredi guverner Narodne banke Srbije (u daljem tekstu: guverner) ili lice koje on ovlasti.

Rešenjem iz stava 1. ove tačke može se odrediti i drugo lice koje nije zaposleno u Narodnoj banci Srbije da učestvuje u postupku neposredne kontrole, ako zbog odgovarajućih stručnih znanja može pružiti podršku zaposlenima iz tog stava.

U postupku neposredne kontrole banke mogu učestvovati i ovlašćena lica stranog regulatornog tela koje kontroliše, odnosno nadzire poslovanje članova iste bankarske grupe u kojoj je i ta banka, u skladu sa sporazumom o saradnji zaključenim između Narodne banke Srbije i tog tela.

U rešenju iz stava 1. ove tačke navode se banka, odnosno druga lica kod kojih se vrši neposredna kontrola i predmet te kontrole.

Donošenjem rešenja iz stava 1. ove tačke pokrenut je postupak neposredne kontrole banke.

Guverner ili lice koje on ovlasti može u toku neposredne kontrole banke dopuniti, odnosno izmeniti rešenje iz stava 1. ove tačke.

Zaposleni iz stava 1. ove tačke, kao i ovlašćena lica iz st. 2. i 3. te tačke (u daljem tekstu: ovlašćena lica) dužni su da o nalazima izvršene neposredne kontrole banke sačine zapisnik o kontroli.

Zapisnik o kontroli

5. O nalazima izvršene kontrole banke, odnosno nepravilnostima u poslovanju banke utvrđenim u postupku kontrole sačinjava se zapisnik (u daljem tekstu: zapisnik o kontroli), osim u slučaju da se zaključi supervizorski sporazum iz člana 107a Zakona.

Izuzetno od stava 1. ove tačke, ako je banka u postupku posredne kontrole obavestila Narodnu banku Srbije o nepravilnostima u svom poslovanju, Narodna banka Srbije ne sačinjava zapisnik o kontroli, već prema banci može preduzeti mere iz člana 110. stav 1. Zakona, odnosno neku od mera iz čl. 113. do 115. Zakona, u skladu s kriterijumima iz člana 116. Zakona.

Na postupak posredne kontrole banke nakon sačinjavanja zapisnika o kontroli shodno se primenjuju odredbe ove odluke koje se odnose na postupak neposredne kontrole banke.

6. Nepravilnostima u poslovanju banke (u daljem tekstu: nepravilnosti) smatra se postupanje banke suprotno odredbama Zakona, propisa kojima se uređuju finansijske i platne usluge, propisa kojima se uređuje sprečavanje pranja novca, finansiranja terorizma i finansiranja širenja oružja za masovno uništenje, propisa Narodne banke Srbije ili drugog zakona i/ili propisa, standardima opreznog bankarskog poslovanja, praksi dobrog korporativnog upravljanja, odnosno postupanje koje na drugi način ugrožava njen bonitet ili prava i interese korisnika, deponenata ili drugih klijenata banke, a kod mera iz člana 109. i čl. 113. do 115. Zakona - i kada je verovatno da će, između ostalog usled toga što se njeno finansijsko stanje brzo pogoršava, uključujući pogoršanje likvidnosti, sve veći nivo zaduženosti, nenaplativih kredita ili koncentracije izloženosti, banka uskoro postupiti suprotno odredbama Zakona, propisa Narodne banke Srbije ili drugog zakona i/ili propisa.

7. Zapisnik o kontroli Narodna banka Srbije dostavlja banci čije je poslovanje bilo predmet kontrole, koja na njega može dati primedbe u roku koji odredi Narodna banka Srbije a koji ne može biti kraći od deset dana od dana dostavljanja tog zapisnika.

Banka dostavlja Narodnoj banci Srbije primedbe na zapisnik o kontroli iz stava 1. ove tačke, koje su potpisali predsednici upravnog i izvršnog odbora banke.

Ako proverom navoda iznetih u primedbama iz stava 2. ove tačke utvrdi činjenično stanje bitno različito od onog navedenog u zapisniku o kontroli, Narodna banka Srbije sačinjava dopunu zapisnika o kontroli, koja se dostavlja banci.

Narodna banka Srbije neće razmatrati primedbe banke na zapisnik o kontroli koje se odnose na promenu činjeničnog stanja nastalu nakon perioda za koji je izvršena kontrola (presečni datum), ali ih može uzeti u obzir pri izricanju mere iz Zakona.

8. Narodna banka Srbije donosi rešenje o obustavi postupka kontrole ako u zapisniku o kontroli nisu utvrđene nepravilnosti ili su utvrđene manje značajne nepravilnosti, ili ako banka u Zakonom propisanom roku svojim primedbama osnovano ospori sve nalaze iz zapisnika o kontroli ili deo tih nalaza, tako da preostale nepravilnosti predstavljaju manje značajne nepravilnosti.

Narodna banka Srbije može doneti rešenje o obustavi postupka kontrole ako banka u roku propisanom za dostavljanje primedaba na zapisnik o kontroli dostavi dokaze da su utvrđene nepravilnosti otklonjene ili da je otklonjen deo tih nepravilnosti, i to tako da preostale nepravilnosti predstavljaju manje značajne nepravilnosti.

Rešenja iz st. 1. i 2. ove tačke dostavljaju se banci.

Rešenje o privremenoj meri

9. Ako Narodna banka Srbije donese rešenje o privremenoj meri u skladu s članom 109. Zakona - to rešenje ima pravno dejstvo do izricanja mera iz člana 110. stav 1. ili člana 113. Zakona, ili do donošenja rešenja o obustavi postupka po tom rešenju, odnosno do obustavljanja postupka kontrole banke.

Rešenje o privremenoj meri može biti menjano i/ili dopunjavano ukoliko Narodna banka Srbije oceni da postoje opravdani razlozi za to ili nove činjenice koje su nastale nakon njegovog donošenja.

Pismena opomena

10. Pismena opomena iz člana 111. Zakona upućuje se banci u čijem su poslovanju utvrđene nepravilnosti koje nisu bitno ni neposredno uticale na njeno finansijsko stanje i/ili poslovanje, ali bi mogle imati takav uticaj ako se ne bi otklonile.

Pismena opomena upućuje se i banci u čijem su poslovanju, odnosno postupanju utvrđene nepravilnosti u primeni propisa koje do trenutka upućivanja te opomene nisu dovele do značajnih posledica po veći broj korisnika, ali su takve posledice mogle nastupiti.

Pismena opomena sadrži rok za otklanjanje nepravilnosti i rok u kojem je banka dužna da Narodnoj banci Srbije dostavi izveštaj o otklonjenim nepravilnostima, s priloženim dokazima.

Narodna banka Srbije kontroliše da li je banka otklonila utvrđene nepravilnosti posle isteka roka iz stava 3. ove tačke, ili pre isteka tog roka ako dobije obaveštenje banke da su nepravilnosti otklonjene.

11. Narodna banka Srbije obustaviće postupak kontrole banke kojoj je uputila pismenu opomenu kad utvrdi da su, u roku predviđenom u pismenoj opomeni, utvrđene nepravilnosti otklonjene, odnosno može obustaviti ovaj postupak ako su utvrđene nepravilnosti otklonjene ili u velikoj meri otklonjene.

Ako nepravilnosti iz stava 1. ove tačke nisu otklonjene, odnosno ako nisu u velikoj meri otklonjene - Narodna banka Srbije preduzeće prema banci iz tog stava novu meru iz člana 110. stav 1. Zakona, odnosno neku od mera iz čl. 113. do 115. Zakona, u skladu s kriterijumima iz člana 116. Zakona.

Rešenje o nalozima i merama

12. Narodna banka Srbije donosi rešenje kojim izriče naloge i mere u skladu s članom 112. Zakona.

Banka je dužna da Narodnu banku Srbije obavesti o sprovođenju naloga i mera iz stava 1. ove tačke, na način i u rokovima utvrđenim rešenjem iz tog stava.

Narodna banka Srbije kontroliše sprovođenje naloga i mera iz rešenja iz stava 1. ove tačke posle isteka roka za njihovo izvršenje, ili pre isteka tog roka ako dobije obaveštenje banke da su nalozi izvršeni.

Rešenjem iz stava 1. ove tačke može se utvrditi organ upravljanja banke ili član ovog organa koji je odgovoran za sprovođenje naloga i mera iz tog rešenja.

Guverner ili lice koje on ovlasti može rešenjem ovlastiti pojedine zaposlene u Narodnoj banci Srbije da u banci dnevno proveravaju i prate izvršenje naloga i mera izrečenih rešenjem iz stava 1. ove tačke.

13. Narodna banka Srbije obustaviće postupak kontrole kad utvrdi da je banka u roku sprovela sve naloge i mere iz rešenja iz tačke 12. stav 1. ove odluke, odnosno može obustaviti ovaj postupak ako su nepravilnosti na osnovu kojih su izrečeni ti nalozi i te mere otklonjene, ili ako su otklonjene u toj meri da su preostale samo manje značajne nepravilnosti.

Ako utvrdi da nepravilnosti iz stava 1. ove tačke nisu otklonjene - Narodna banka Srbije preduzeće prema banci iz tog stava novu meru iz člana 110. stav 1. Zakona, odnosno neku od mera iz čl. 113. do 115. Zakona, u skladu s kriterijumima iz člana 116. Zakona.

Ako utvrdi da je banka kojoj je izrečena neka od mera iz člana 110. stav 1. Zakona učinila novu nepravilnost ili joj se nakon presečnog datuma finansijsko stanje pogoršalo - Narodna banka Srbije može prema toj banci preduzeti novu meru iz člana 110. stav 1. Zakona, odnosno neku od mera iz čl. 113. do 115. Zakona, u skladu s kriterijumima iz člana 116. Zakona.

Mere rane intervencije

14. Narodna banka Srbije može, nezavisno od preduzetih mera iz tač. 10. i 12. ove odluke, doneti rešenje kojim nalaže banci jednu ili više mera iz člana 113. stav 1. Zakona, u skladu s kriterijumima iz člana 116. Zakona.

Rešenjem iz stava 1. ove tačke utvrđuje se rok u kojem je banka dužna da postupi u skladu s merama iz tog rešenja i da Narodnoj banci Srbije dostavi odgovarajući dokaz o tome.

15. Narodna banka Srbije obustaviće postupak kontrole banke ako utvrdi da je banka blagovremeno postupila u skladu s merama iz tačke 14. stav 1. ove odluke i da su nepravilnosti na osnovu kojih su izrečene te mere otklonjene, odnosno može obustaviti ovaj postupak ako su utvrđene nepravilnosti otklonjene, ili ako su otklonjene u toj meri da su preostale samo manje značajne nepravilnosti. U suprotnom, Narodna banka Srbije izreći će banci novu meru iz tačke 14. stav 1. ove odluke, odnosno neku od mera iz člana 110. Zakona, u skladu s kriterijumima iz člana 116. Zakona.

U slučaju znatnog pogoršanja finansijskog stanja banke ili teže povrede zakona, propisa Narodne banke Srbije i drugih propisa ili statuta banke, kada oceni da mere iz člana 113. Zakona nisu dovoljne da poprave takvo stanje u banci - Narodna banka Srbije može rešenjem naložiti razrešenje, odnosno smenu svih ili pojedinih članova organa upravljanja banke, nosilaca ključnih funkcija i drugih lica na rukovodećem položaju u banci, u skladu s članom 114. Zakona.

Kada oceni da razrešenje, odnosno smena svih ili pojedinih članova organa upravljanja banke, nosilaca ključnih funkcija i drugih lica na rukovodećem položaju u banci iz stava 2. ove tačke nije dovoljna da se popravi stanje u banci - Narodna banka Srbije rešenjem kojim imenuje jedno ili više lica za privremenog upravnika uvodi u banci privremenu upravu, u skladu sa odlukom kojom se uređuju uslovi i način obavljanja privremene uprave u banci.

Novčana kazna

16. Radi izricanja novčane kazne banci ili članu upravnog, odnosno izvršnog odbora banke u skladu s članom 117. stav 1. Zakona, banka je dužna da Narodnoj banci Srbije, na njen zahtev, u ostavljenom roku dostavi podatke o podeli ovlašćenja i odgovornosti za poslove iz delokruga upravnog, odnosno izvršnog odbora banke utvrđene statutom i unutrašnjim aktima banke, prihodu banke u prethodnoj poslovnoj godini, proseku zarada članova upravnog i izvršnog odbora banke za period koji je naveden u zahtevu Narodne banke Srbije, kao i druge odgovarajuće podatke.

17. Banka je dužna da Narodnoj banci Srbije dostavi dokaz o uplati na račun Narodne banke Srbije novčanih kazni iz tačke 16. ove odluke najkasnije u roku određenom rešenjem o izricanju novčane kazne.

Obaveza po osnovu novčane kazne izrečene članu upravnog, odnosno izvršnog odbora, uključujući i bivše članove tih odbora - ne može se platiti iz imovine banke.

Ako banka plati kaznu umesto članova upravnog, odnosno izvršnog odbora banke u skladu s članom 117. stav 11. Zakona, dužna je da Narodnoj banci Srbije, u roku od osam dana od isteka roka iz stava 1. ove tačke, dostavi dokaz o uplati iz tog stava, kao i da preduzme sve neophodne mere kako bi se od tog lica namirila u iznosu te kazne i da o tom namirenju dostavi dokaz Narodnoj banci Srbije.

Ako se obaveza po osnovu novčane kazne iz ove tačke ne plati u roku utvrđenom rešenjem o izricanju te kazne, Narodna banka Srbije ima pravo da obračunava zateznu kamatu na iznos tog duga.

U slučaju iz stava 4. ove tačke, Narodna banka Srbije neposredno će sprovesti prinudno izvršenje prenosom iznosa novčane kazne s računa banke koji se vodi kod Narodne banke Srbije.

Oduzimanje dozvole za rad

18. Narodna banka Srbije donosi rešenje o oduzimanju dozvole za rad banke u slučajevima propisanim članom 130. stav 1. Zakona, odnosno može doneti to rešenje u slučajevima iz stava 2. tog člana.

Dijagnostičko ispitivanje

19. Narodna banka Srbije može, radi prikupljanja, obrade i analize potrebnih podataka, vršiti dijagnostičko ispitivanje poslovanja banke neposrednim uvidom u njene poslovne knjige i drugu dokumentaciju, u skladu s članom 101b Zakona.

O izvršenom dijagnostičkom ispitivanju ovlašćena lica sačinjavaju izveštaj koji se ne dostavlja banci.

Dostavljanje akata u vezi s vršenjem kontrole banke

20. Dostavljanjem banci rešenja, zapisnika o kontroli, drugih akata i pismena koji su u vezi s vršenjem kontrole banke, smatra se da su oni dostavljeni članovima organa upravljanja banke i ne može se dokazivati suprotno.

Kontrola banke na zahtev i za potrebe državnih organa i institucija

21. Odredbe ove odluke shodno se primenjuju i na kontrolu banke koju Narodna banka Srbije vrši na zahtev i za potrebe postupaka drugih ovlašćenih domaćih državnih organa i institucija, o čemu se sastavlja izveštaj, koji se dostavlja tom organu/instituciji.

Bliži uslovi i način vršenja posebne revizije

22. Ako oceni da je za potrebe vršenja kontrole banke potrebno prikupiti, analizirati i obraditi određene podatke u vezi s poslovanjem banke koji nisu obuhvaćeni izveštajem o reviziji godišnjih finansijskih izveštaja banke - Narodna banka Srbije može banci naložiti angažovanje spoljnog revizora radi obavljanja posebne revizije finansijskih izveštaja banke i člana bankarske grupe ili njihovih pojedinih delova, kao i radi obavljanja drugih vrsta revizije, odnosno ispitivanja pojedinih poslovnih procesa i podataka u vezi s poslovanjem ovih lica (u daljem tekstu: posebna revizija).

Narodna banka Srbije utvrđuje predmet posebne revizije i u skladu s tim predmetom može utvrditi dodatne kriterijume koje revizor s liste iz člana 52. stav 3. Zakona mora da ispuni da bi ga banka mogla izabrati za vršenje posebne revizije, uključujući trošak njegovog angažovanja, kao i njegove operativne, tehničke i kadrovske kapacitete.

Ocenu ispunjenosti kriterijuma iz stava 2. ove tačke Narodna banka Srbije može sprovesti sama ili može naložiti banci da angažuje spoljnog revizora primenom tih kriterijuma.

Prelazna odredba i završne odredbe

23. Postupci kontrole banke započeti pre dana početka primene ove odluke u skladu sa Odlukom o bližim uslovima i načinu vršenja kontrole banaka i posebne revizije banke ("Službeni glasnik RS", br. 30/15, 1/20 i 77/23) - okončaće se prema odredbama te odluke.

24. Danom početka primene ove odluke prestaje da važi Odluka o bližim uslovima i načinu vršenja kontrole banaka i posebne revizije banke ("Službeni glasnik RS", br. 30/15, 1/20 i 77/23).

25. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjuje se od 1. oktobra 2025. godine.