ODLUKAO NAČINU I USLOVIMA IDENTIFIKACIJE I PRAĆENJA RIZIKA USKLAĐENOSTI POSLOVANJA BANKE I UPRAVLJANJA TIM RIZIKOM("Sl. glasnik RS", br. 51/2025) |
1. Ovom odlukom bliže se propisuju način i uslovi identifikacije i praćenja rizika usklađenosti poslovanja banke i upravljanja tim rizikom.
2. Rizik usklađenosti poslovanja banke jeste rizik od izricanja sankcija regulatornog tela, finansijskih gubitaka ili narušavanja reputacije banke usled obavljanja poslova banke na način koji nije u skladu sa zakonom i drugim propisom, unutrašnjim aktima banke, standardima poslovanja, procedurama o sprečavanju pranja novca i finansiranja terorizma, kao i s drugim aktima kojima se uređuje poslovanje banke.
Rizik od izricanja sankcija regulatornog tela iz stava 1. ove tačke nastaje ako postupanje banke na način iz tog stava dovede do preduzimanja mera i/ili izricanja kazni regulatornog tela prema banci.
Rizik od finansijskih gubitaka iz stava 1. ove tačke nastaje ako postupanje banke na način iz tog stava dovede do negativnih posledica u finansijskom poslovanju banke.
Narušavanje reputacije banke iz stava 1. ove tačke nastaje ako banka postupanjem na način iz tog stava naruši svoj poslovni ugled i poverenje klijenata.
3. U banci postoji organizaciona jedinica u čijem je delokrugu kontrola usklađenosti poslovanja banke, uključujući i savetodavne poslove u vezi sa usklađenošću poslovanja banke, a čiji su osnovni zadaci identifikacija i praćenje rizika usklađenosti poslovanja banke i upravljanje tim rizikom (u daljem tekstu: Organizaciona jedinica).
4. Banka je dužna da svojim unutrašnjim aktima naročito uredi:
1) položaj Organizacione jedinice u organizacionoj strukturi banke kojim se obezbeđuje funkcionalna i organizaciona odvojenost Organizacione jedinice od ostalih organizacionih jedinica banke i kojim se sprečava sukob interesa;
2) odgovornost za sprovođenje funkcije usklađenosti poslovanja banke;
3) odgovornost Organizacione jedinice, odnosno oblasti poslovanja banke čiju usklađenost sa zakonom, drugim propisom, unutrašnjim aktima banke pravilima struke, dobrim poslovnim običajima i poslovnom etikom banke Organizaciona jedinica kontroliše, i to tako da se obezbedi jasno utvrđena razdvojenost poslova i dužnosti Organizacione jedinice od poslovnih linija i drugih funkcija sistema unutrašnjih kontrola banke;
4) način na koji se obezbeđuje nezavisnost Organizacione jedinice;
5) način saradnje i komunikacije Organizacione jedinice sa svim organizacionim jedinicama i zaposlenima u banci (u daljem tekstu: zaposleni);
6) odnos Organizacione jedinice sa organizacionim jedinicama banke u čijem su delokrugu upravljanje rizicima i unutrašnja revizija;
7) pravo pristupa informacijama neophodnim za sprovođenje funkcije kontrole usklađenosti poslovanja banke i, u skladu s dužnostima zaposlenih, saradnju u pružanju tih informacija;
8) pravo rukovodioca Organizacione jedinice da nalaz sprovedene kontrole usklađenosti poslovanja iznese pred izvršni odbor banke, odbor za praćenje poslovanja banke i upravni odbor banke, kao i obavezu da o utvrđenim propustima u najkraćem roku obavesti izvršni odbor banke i odbor za praćenje poslovanja banke;
9) pravo rukovodioca Organizacione jedinice da organima banke predloži angažovanje odgovarajućeg stručnjaka za istraživanje mogućih povreda usklađenosti poslovanja;
10) obavezu za podređena društva te banke u inostranstvu, kao i za njene filijale i druge organizacione delove u inostranstvu, da banku i Narodnu banku Srbije obaveštavaju o razlikama u propisima i standardima države u kojoj posluju u odnosu na propise Republike Srbije i da to obaveštenje sadrži i eventualnu informaciju o tome da propisi i standardi države u kojoj organizacioni oblici, odnosno podređena društva banke posluju - otežavaju ili sprečavaju objavljivanje i razmenu informacija između članova grupe.
5. Banka obrazuje Organizacionu jedinicu tako da njena veličina i organizaciona i kvalifikaciona struktura odgovaraju veličini banke, odnosno obimu i vrsti poslova koje banka obavlja, a dužna je i da obezbedi da broj i struktura zaposlenih u Organizacionoj jedinici omogućavaju efektivno i efikasno upravljanje rizikom usklađenosti poslovanja banke.
Banka je dužna da za obavljanje poslova funkcije usklađenosti poslovanja banke obezbedi dovoljan broj zaposlenih koji poseduju odgovarajuće kvalifikacije, znanje i iskustvo, kao i profesionalne i lične kvalitete, koji poznaju i prate izmene zakona, podzakonskih akata i unutrašnjih akata banke, poznaju pravila struke, dobre poslovne običaje i poslovnu etiku banke i poseduju znanje i sposobnost da procene njihovu međusobnu usklađenost i njihov uticaj na poslovanje banke.
Banka je dužna da obezbedi da se zaposleni iz stava 2. ove tačke redovno obučavaju i usavršavaju.
6. Rukovodilac Organizacione jedinice mora imati dobru poslovnu reputaciju i odgovarajuće kvalifikacije i iskustvo u skladu sa odredbama odluke kojom se uređuju bliži uslovi i način imenovanja nosilaca ključnih funkcija u banci.
Rukovodioca Organizacione jedinice imenuje i razrešava upravni odbor banke.
Narodna banka Srbije daje prethodnu saglasnost na imenovanje rukovodioca Organizacione jedinice u skladu sa odlukom kojom se uređuje davanje preliminarnog odobrenja, dozvole za rad banke i pojedinih saglasnosti i odobrenja Narodne banke Srbije.
Banka obaveštava Narodnu banku Srbije o imenovanju, razrešenju ili ostavci rukovodioca Organizacione jedinice, u skladu sa odredbama odluke iz stava 1. ove tačke.
7. Rukovodilac Organizacione jedinice i zaposleni u Organizacionoj jedinici nezavisni su u svom radu i obavljaju isključivo poslove iz svog delokruga - izbegavajući moguće sukobe interesa u odnosu na druge zaposlene i poslove koje oni obavljaju.
Radi obavljanja svojih poslova, zaposleni u Organizacionoj jedinici imaju pravo pristupa svim organizacionim delovima banke, kao i uvid u dokumente, odnosno informacije koji su im potrebni, a imaju pravo i da od svih zaposlenih zahtevaju da im u razumnom roku pribave potrebne informacije i daju odgovarajuća obrazloženja.
Banka je dužna da, za potrebe vršenja kontrole usklađenosti poslovanja, a radi blagovremenog pribavljanja tačnih i potpunih podataka i njihove elektronske obrade - Organizacionoj jedinici omogući pristup informacionom sistemu banke koji sadrži podatke o njenom poslovanju.
8. Organizaciona jedinica dužna je da identifikuje i procenjuje glavne rizike usklađenosti poslovanja banke i da predlaže godišnji plan upravljanja tim rizicima, koji sadrži i plan obuke zaposlenih.
Godišnji plan iz stava 1. ove tačke sadrži i planirane aktivnosti u vršenju savetodavne uloge Organizacione jedinice, planirane kontrole usklađenosti poslovanja u oblastima koje spadaju u delokrug Organizacione jedinice, aktivnosti usmerene na unapređenje etičkih i profesionalnih standarda ponašanja zaposlenih i dinamiku i rokove za sprovođenje svih planiranih aktivnosti.
Godišnji plan iz stava 1. ove tačke usvaja upravni odbor banke.
9. Organizaciona jedinica tromesečno sačinjava izveštaj o svojim aktivnostima, koji sadrži naročito izveštaj o sprovođenju plana upravljanja rizicima usklađenosti poslovanja iz tačke 8. stav 1. ove odluke.
Izveštaj iz stava 1. ove tačke Organizaciona jedinica dostavlja izvršnom odboru, odboru za praćenje poslovanja i upravnom odboru banke, na razmatranje.
Organizaciona jedinica sastavlja i godišnji izveštaj o rizicima usklađenosti poslovanja, koji dostavlja izvršnom odboru, odboru za praćenje poslovanja i upravnom odboru banke.
Izveštaji iz st. 1. i 3. ove tačke, pored izveštaja o sprovođenju plana upravljanja rizicima usklađenosti poslovanja, sadrže i najznačajnije identifikovane rizike usklađenosti poslovanja, uključujući i rizike utvrđene kontrolama Organizacione jedinice i status primene predloženih mera za upravljanje tim rizicima.
10. Organizaciona jedinica dužna je da sastavi program praćenja usklađenosti poslovanja banke, koji posebno sadrži metodologiju rada Organizacione jedinice, način i rokove izrade izveštaja i način provere te usklađenosti.
Program iz stava 1. ove tačke sadrži i način na koji banka uspostavlja odgovarajuće i ažurne procedure na nivou svih organizacionih jedinica koje su usklađene sa zakonom, podzakonskim aktima i unutrašnjim aktima banke, kao i s pravilima struke, dobrim poslovnim običajima i poslovnom etikom banke i koje omogućavaju kontinuirano praćenje i merenje rizika usklađenosti poslovanja banke.
Pod metodologijom rada Organizacione jedinice podrazumeva se utvrđivanje i sprovođenje odgovarajuće, kontinuirane i efikasne kontrole usklađenosti poslovanja banke na način koji će omogućiti ukazivanje na postojeće i potencijalne rizike usklađenosti i na upravljanje tim rizicima radi ostvarivanja najviših standarda u poslovanju banke.
Program praćenja usklađenosti poslovanja usvaja upravni odbor banke.
11. Organizaciona jedinica dužna je da redovno i blagovremeno obaveštava organe upravljanja banke o izmenama zakona i podzakonskih akata i da im dostavlja informacije o njihovoj sadržini, rokovima za usaglašavanje s tim izmenama, unutrašnjim aktima banke koje je potrebno izmeniti i/ili usvojiti radi usaglašavanja s tim izmenama, te efektima koje one mogu imati na poslovanje banke.
Organizaciona jedinica dužna je da organizacione jedinice na koje se odnose izmene zakona i podzakonskih akata iz stava 1. ove tačke - redovno i blagovremeno obaveštava o tim izmenama i dostavlja im informacije iz tog stava.
U cilju identifikacije i praćenja rizika usklađenosti poslovanja banke i upravljanja tim rizikom, Organizaciona jedinica, između ostalog:
1) izrađuje i primenjuje procedure i standarde iz oblasti funkcije usklađenosti poslovanja, te daje smernice, savete, mišljenja i preporuke o primeni ovih akata;
2) daje mišljenja o usklađenosti unutrašnjih akata banke sa zakonom i drugim propisom, kao i o postupanju banke u skladu sa zakonom, drugim propisom i unutrašnjim aktima banke;
3) daje mišljenja o međusobnoj usklađenosti i primeni unutrašnjih akata banke;
4) sprovodi kontrole usklađenosti poslovanja koje obuhvataju nadzor i procenu rizika usklađenosti poslovanja banke sa regulatornim zahtevima;
5) sprovodi kontrole pojedinačnih postupanja za koja je utvrđeno da nisu u skladu sa zakonom, drugim propisom ili unutrašnjim aktom banke;
6) kontinuirano prati rizik usklađenosti poslovanja, što naročito podrazumeva procenu njegovih mogućih posledica;
7) sprovodi obuku zaposlenih radi podizanja svesti zaposlenih o poslovnoj etici i integritetu i poštovanju pravila poslovnog ponašanja u banci.
12. Rukovodilac Organizacione jedinice odgovoran je za efikasno, kontinuirano, redovno i kvalitetno vršenje funkcije usklađenosti poslovanja i efikasno sprovođenje plana upravljanja rizicima usklađenosti poslovanja, blagovremeno sačinjavanje i dostavljanje izveštaja iz tačke 9. st. 1. i 3. ove odluke, kao i sprovođenje programa praćenja usklađenosti poslovanja iz tačke 10. ove odluke.
Rukovodilac organizacione jedinice dužan je da o utvrđenim propustima koji se odnose na usklađenost poslovanja odmah obavesti izvršni odbor i odbor za praćenje poslovanja banke.
Rukovodilac organizacione jedinice ima pravo da se neposredno obrati upravnom odboru banke, kad god je to potrebno.
13. Banka je dužna da funkciju kontrole usklađenosti poslovanja obavlja i razvija na način koji omogućava blagovremenu procenu rizika usklađenosti na svim organizacionim nivoima banke, uključujući i procenu nastanka ovog rizika uvođenjem novog proizvoda u banci ili nove poslovne prakse i poveravanjem aktivnosti banke trećem licu, odnosno dužna je da negativan uticaj ovih rizika na njeno poslovanje svede na najmanju moguću meru.
14. Banka je dužna da svoje unutrašnje akte uskladi sa odredbama ove odluke najkasnije 1. oktobra 2025. godine.
15. Danom početka primene ove odluke prestaje da važi Odluka o načinu i uslovima identifikacije i praćenja rizika usklađenosti poslovanja banke i upravljanja tim rizikom ("Službeni glasnik RS", br. 86/07 i 89/07 - ispravka).
16. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjuje se od 1. oktobra 2025. godine.