ODLUKA
O MINIMALNOM ZAHTEVU ZA KAPITALOM I PODOBNIM OBAVEZAMA BANKE

("Sl. glasnik RS", br. 51/2025)

Uvodne odredbe

1. Ovom odlukom propisuju se bliži uslovi obračuna minimalnog zahteva za kapitalom i podobnim obavezama banke, kao i uslovi pod kojima se podobne obaveze banke uključuju u izračunavanje tog zahteva, a bliže se uređuju i kriterijumi na osnovu kojih se utvrđuje taj zahtev.

2. Pojedini pojmovi, u smislu ove odluke, imaju sledeća značenja:

1) podobne obaveze su obaveze i instrumenti kapitala koji ne ispunjavaju uslove za uključenje u obračun osnovnog akcijskog kapitala, dodatnog osnovnog kapitala ili dopunskog kapitala u skladu sa odlukom kojom se uređuje adekvatnost kapitala banke i koji nisu izuzeti od primene instrumenta raspodele gubitaka u skladu s članom 128nj stav 3. Zakona o bankama (u daljem tekstu: Zakon);

2) kvalifikovane podobne obaveze, pod uslovom da nisu izričito isključene iz te kategorije u skladu s tačkom 3. ove odluke, obuhvataju sledeće elemente:

- podobne obaveze koje ispunjavaju uslove iz tačke 4, tačke 21. stav 2. ili tačke 22. stav 1. odredba pod 1) ove odluke, u zavisnosti od toga šta je primenljivo,

- instrumente dopunskog kapitala čiji je preostali rok dospeća najmanje godinu dana, u iznosu koji ne ispunjava uslove za uključenje u obračun dopunskog kapitala u skladu sa odlukom kojom se uređuje adekvatnost kapitala banke;

3) podređene kvalifikovane podobne obaveze su kvalifikovane podobne obaveze koje ispunjavaju najmanje jedan od sledećih kriterijuma:

- ugovornim odredbama kojima se uređuju ove obaveze utvrđeno je da su potraživanja po osnovu glavnice tih obaveza, u slučaju pokretanja stečajnog postupka nad bankom, u isplatnom redu koji je nižeg prioriteta u odnosu na isplatni red u kojem su potraživanja po osnovu obaveza izuzetih iz primene otpisa ili konverzije na osnovu člana 128nj stav 3. Zakona i obaveza koje su isključene iz kvalifikovanih podobnih obaveza u skladu s tačkom 3. ove odluke,

- odredbama zakona kojim se uređuju stečaj i likvidacija banaka utvrđeno je da je potraživanje po osnovu glavnice tih obaveza, u slučaju pokretanja stečajnog postupka nad bankom, u isplatnom redu koji je nižeg prioriteta u odnosu na isplatni red u kojem su potraživanja po osnovu obaveza izuzetih iz primene otpisa ili konverzije na osnovu člana 128nj stav 3. Zakona i obaveza koje su isključene iz kvalifikovanih podobnih obaveza u skladu s tačkom 3. ove odluke,

- instrument je izdala banka koja nema obaveze koje se izuzimaju iz primene otpisa ili konverzije na osnovu člana 128nj stav 3. Zakona ili koje su isključene iz kvalifikovanih podobnih obaveza u skladu s tačkom 3. ove odluke a koje su u isplatnom redu istog ili nižeg prioriteta u odnosu na isplatni red u kojem su kvalifikovane podobne obaveze;

4) lice za likvidaciju je banka ili član bankarske grupe za koga je planom restrukturiranja predviđeno sprovođenje stečaja ili likvidacije ili član grupe za restrukturiranje koji nije lice za restrukturiranje i za koga planom restrukturiranja nije predviđena primena mere otpisa i konverzije kapitala i podobnih obaveza;

5) finansijski instrumenti, derivati (izvedeni finansijski instrumenti), dužnički instrumenti (dužničke hartije od vrednosti), i mali investitor imaju značenje utvrđeno zakonom kojim se uređuje tržište kapitala.

Kvalifikovane podobne obaveze

3. Podobne obaveze banke koje se ne uključuju u kvalifikovane podobne obaveze su:

1) obaveze po osnovu osiguranih depozita, u smislu zakona kojim se uređuje osiguranje depozita, u delu koji prelazi osigurani iznos;

2) obaveze po osnovu depozita po viđenju i depozita sa rokom dospeća kraćim od jedne godine;

3) obaveze po osnovu odnosa koji se uspostavlja između banke ili njenog podređenog društva (kao davaoca sredstva obezbeđenja) i drugog lica (kao korisnika, tj. primaoca sredstva obezbeđenja), a koji podrazumeva davanje sredstva obezbeđenja uz prenos prava svojine;

4) obaveze prema članovima grupe za restrukturiranje koji nisu lica za restrukturiranje, bez obzira na njihov rok dospeća, osim kada su ove obaveze nižeg prioriteta isplate u stečajnom postupku od običnih neobezbeđenih obaveza, pri čemu, u slučaju primene ovog izuzeća, Narodna banka Srbije ceni da li je iznos kvalifikovanih podobnih obaveza i kapitala iz tačke 22. stav 1. ove odluke dovoljan za primenu odabrane strategije restrukturiranja;

5) obaveze po osnovu derivata;

6) obaveze po osnovu finansijskih instrumenata sa ugrađenim derivatima, osim obaveza koje ispunjavaju uslove iz stava 3. ove tačke.

Dužnički instrumenti koji sadrže mogućnost prevremene otplate na osnovu diskrecionog ovlašćenja izdavaoca ili poverioca, kao i dužnički instrumenti sa varijabilnom kamatnom stopom određenom na osnovu preovlađujuće tržišne referentne kamatne stope, ne smatraju se instrumentima sa ugrađenim derivatima iz stava 1. odredba pod 6) ove tačke.

Izuzetno od stava 1. odredba pod 6) ove tačke, obaveze koje su nastale po osnovu dužničkih instrumenata sa ugrađenim derivatima (kao što su strukturirani finansijski instrumenti) mogu biti uključene u kvalifikovane podobne obaveze ako, pored uslova iz tačke 4. ove odluke, ispunjavaju najmanje jedan od sledećih uslova:

1) iznos glavnice obaveze po osnovu dužničkog instrumenta poznat je u trenutku njegovog izdavanja, fiksan je ili se uvećava i ne zavisi od karakteristika ugrađenog derivata, a ukupan iznos obaveze po osnovu tog instrumenta, uključujući ugrađeni derivat, može biti vrednovan na dnevnoj osnovi na likvidnom dvosmernom tržištu za ekvivalentne instrumente bez kreditnog rizika;

2) dužnički instrument sadrži ugovornu odredbu kojom se precizira da je iznos potraživanja u slučaju stečaja, likvidacije ili restrukturiranja izdavaoca fiksan ili se uvećava i da ne prelazi prvobitno uplaćeni iznos obaveze.

Dužnički instrumenti iz stava 3. ove tačke, uključujući ugrađene derivate, ne mogu biti predmet odredbe/sporazuma o netiranju i ne vrednuju se na neto osnovi.

Obaveze iz stava 3. ove tačke uključuju se u kvalifikovane podobne obaveze samo u iznosu koji odgovara iznosu glavnice iz odredbe pod 1) tog stava ili u iznosu koji je fiksan ili se uvećava iz odredbe pod 2) tog stava.

4. Podobne obaveze banke koje nisu isključene u skladu s tačkom 3. ove odluke mogu se uključiti u kvalifikovane podobne obaveze ako ispunjavaju sledeće uslove:

1) finansijske instrumente na osnovu kojih je obaveza nastala neposredno je izdala banka, odnosno banka je neposredno zaključila ugovore kojima su obaveze preuzete, a sredstva po osnovu ovih obaveza uplaćena su u celosti;

2) poverilac po osnovu ovih obaveza nije banka, niti član grupe za restrukturiranje kojoj banka pripada, kao ni lice u kome banka ima znatno učešće u smislu Zakona;

3) banka nije neposredno ni posredno finansirala ulaganja u ove finansijske instrumente, odnosno obaveze;

4) obaveze nisu obezbeđene, niti su za njih banka, njeno podređeno društvo, matično društvo banke ili njegova podređena društva ili drugo lice povezano sa ovim licima izdali garanciju ili drugo sredstvo obezbeđenja kojim se poboljšava redosled naplate potraživanja po osnovu ovih obaveza;

5) na obaveze se ne primenjuje sporazum o netiranju koji bi ugrozio sposobnost banke da pokrije gubitke u restrukturiranju;

6) preostali rok dospeća obaveza je godinu dana ili duži;

7) glavnica finansijskih instrumenata, odnosno obaveza, u skladu sa uslovima izdavanja, odnosno ugovorom, može da se smanji ili prevremeno otplati i finansijski instrumenti mogu da se otkupe ili otplate samo uz prethodno odobrenje Narodne banke Srbije, u skladu s tačkom 7. ove odluke;

8) odredbe kojima se uređuju obaveze ne sadrže izričitu ni prećutnu mogućnost smanjenja, otkupa ili otplate ovih obaveza pre ugovorenog roka dospeća, osim u slučaju stečaja ili likvidacije banke ili u slučaju prethodnog odobrenja Narodne banke Srbije iz tačke 7. ove odluke, a banka ni na koji drugi način nije ukazala na ovu mogućnost pre ili u momentu izdavanja instrumenata na osnovu kojih nastaju te obaveze;

9) odredbe kojima se uređuju obaveze ne daju pravo poveriocima po tim obavezama da ubrzaju buduće isplate kamate ili glavnice, osim u slučaju stečaja ili likvidacije banke;

10) iznos kamate ili dividende, u zavisnosti od toga šta je primenljivo, koji se plaća po osnovu obaveze ne zavisi od kreditne sposobnosti banke ili njenog matičnog društva;

11) relevantna ugovorna dokumentacija i, gde je primenljivo, prospekt o izdavanju finansijskih instrumenta - sadrže izričitu odredbu kojom se poverilac saglašava da ova obaveza može biti otpisana ili konvertovana i kojom pristaje na sva smanjenja, konverziju ili poništenje glavnice ili neizmirenog iznosa kao posledicu preduzimanja mera Narodne banke Srbije u skladu sa Zakonom.

Za potrebe primene stava 1. odredba pod 1) ove tačke, samo deo obaveze koji je uplaćen u potpunosti može biti uključen u kvalifikovane podobne obaveze banke, ako ispunjava i ostale uslove iz tog stava.

Za potrebe primene stava 1. odredba pod 6) ove tačke, ako je ugovorom ili finansijskim instrumentom na osnovu kog je obaveza nastala poveriocu dato pravo da zahteva otkup ili otplatu pre ugovorenog roka dospeća, rokom dospeća smatra se prvi datum kada poverilac može da zahteva prevremenu otplatu ili otkup.

Ako ugovorne odredbe kojima se uređuje obaveza sadrže podsticaj da banka otkupi finansijski instrument ili otplati obavezu pre ugovorenog roka dospeća, rokom dospeća iz stava 1. odredba pod 6) ove tačke smatra se prvi datum kada banka može da iskoristi to pravo.

Ako isključivo banka ima pravo da otkupi finansijski instrument ili otplati obavezu pre ugovorenog roka dospeća, a ugovorne odredbe kojima se uređuje obaveza ne sadrže podsticaj za takav otkup ili otplatu, niti opciju otkupa ili otplate pre ugovorenog roka dospeća od strane poverioca - rokom dospeća iz stava 1. odredba pod 6) ove tačke smatra se ugovoreni rok dospeća.

Slučajeve neposrednog i posrednog finansiranja iz stava 1. odredba pod 3), oblik i vrste podsticaja za otkup ili otplatu iz st. 4. i 5. ove tačke, kao i sadržinu odredbe iz stava 1. odredba pod 11) ove tačke, Narodna banka Srbije bliže propisuje uputstvom.

5. Banka koja namerava da obavezu iz tačke 2. odredba pod 2), alineja prva ove odluke uključi u kvalifikovane podobne obaveze - dužna je da o tome prethodno obavesti Narodnu banku Srbije, kao i da joj dostavi sledeću dokumentaciju:

1) dokumentaciju u vezi sa izdavanjem finansijskog instrumenta, odnosno nastankom obaveze, kao i drugu dokumentaciju kojom se dokazuje da obaveza ne spada u kategoriju obaveza koje se ne uključuju u kvalifikovane podobne obaveze u skladu s tačkom 3. ove odluke i da ispunjava uslove iz tačke 4, tačke 21. stav 2. ili tačke 22. stav 1. odredba pod 1) ove odluke, u zavisnosti od toga šta je primenljivo;

2) prikaz ispunjenosti uslova iz tačke 4, tačke 21. stav 2. ili tačke 22. stav 1. odredba pod 1) ove odluke, u zavisnosti od toga šta je primenljivo, s pozivanjem na odgovarajuću dokumentaciju;

3) opis računovodstvenog tretmana te obaveze;

4) informaciju o tome kom isplatnom redu u skladu sa zakonom kojim se uređuju stečaj i likvidacija banaka ta obaveza pripada;

5) obračun iznosa kapitala i kvalifikovanih podobnih obaveza i obračun minimalnog zahteva za kapitalom i podobnim obavezama poslednjeg dana u mesecu koji prethodi dostavljanju obaveštenja iz ovog stava, bez uključivanja ove obaveze u taj obračun;

6) projekciju obračuna iznosa kapitala i kvalifikovanih podobnih obaveza i obračuna minimalnog zahteva za kapitalom i podobnim obavezama za period od najmanje godinu dana nakon uključivanja ove obaveze u taj obračun;

7) dokaz o uplaćenoj naknadi u skladu sa odlukom Narodne banke Srbije o jedinstvenoj tarifi po kojoj Narodna banka Srbije naplaćuje naknadu za izvršene usluge.

Narodna banka Srbije ocenjuje ispunjenost uslova iz stava 1. odredba pod 1) ove tačke na osnovu dokumentacije koju je dostavila banka i druge dokumentacije za koju zaključi da joj je potrebna za ovu ocenu, u roku od 60 dana od dana prijema uredne dokumentacije, nakon čega obaveštava banku o svojoj oceni.

Ako banka dostavlja obaveštenje iz stava 1. ove tačke pre nego što je zaključila ugovor ili izdala finansijski instrument kojim preuzima obavezu, Narodna banka Srbije ceni ispunjenost svih uslova iz odredbe pod 1) tog stava, osim uslova iz tačke 4. stav 1. odredba pod 1) ove odluke da su sredstva po osnovu tih obaveza uplaćena u celosti, s tim što ocena ispunjenosti tih uslova važi u periodu potrebnom da se sprovedu aktivnosti na zaključenju ugovora ili izdavanju finansijskog instrumenta, a taj period ne može biti duži od godinu dana od dana podnošenja obaveštenja iz stava 1. ove tačke.

U slučaju iz stava 3. ove tačke, banka je dužna da nakon zaključenja ugovora ili izdavanja finansijskih instrumenata - Narodnoj banci Srbije dostavi potpisane, odnosno konačne verzije tih dokumenata, kao i dokaz da su sredstva uplaćena.

6. Ako kvalifikovana podobna obaveza banke prestane da ispunjava uslove iz tačke 4, tačke 21. stav 2. ili tačke 22. stav 1. odredba pod 1) ove odluke, banka je dužna da ovu obavezu bez odlaganja isključi iz obračuna minimalnog zahteva za kapitalom i podobnim obavezama i o tome obavesti Narodnu banku Srbije.

Smanjenje kvalifikovanih podobnih obaveza

7. Banka je dužna da obavesti Narodnu banku Srbije ako namerava da smanji vrednost ili da izvrši otkup ili otplatu kvalifikovanih podobnih obaveza pre ugovorenog roka dospeća (u daljem tekstu: smanjenje kvalifikovanih podobnih obaveza).

Narodna banka Srbije odobrava banci smanjenje kvalifikovanih podobnih obaveza iz stava 1. ove tačke ako je ispunjen jedan od sledećih uslova:

1) pre smanjenja kvalifikovanih podobnih obaveza ili istovremeno s njim - banka zamenjuje obavezu iz stava 1. ove tačke instrumentima kapitala ili kvalifikovanim podobnim obavezama istog ili boljeg kvaliteta, pod uslovima koji omogućuju održanje sposobnosti banke da ostvaruje dobit, uzimajući u obzir i profitabilnost banke u uslovima stresa i koji, gde je primenljivo, ne nameću banci veće troškove od troškova finansijskih instrumenata, odnosno obaveza koje se zamenjuju;

2) nakon smanjenja kvalifikovanih podobnih obaveza iznos kapitala i kvalifikovanih podobnih obaveza banke ostaje iznad minimalnog zahteva za kapitalom i podobnim obavezama koji je Narodna banka Srbije utvrdila rešenjem iz tačke 17. ove odluke;

3) delimična ili potpuna zamena kvalifikovane podobne obaveze instrumentima kapitala neophodna je da bi se obezbedila usklađenost sa zahtevima u pogledu pokazatelja kapitala utvrđenih u skladu sa Zakonom i odlukom kojom se uređuje adekvatnost kapitala banke.

Uz obaveštenje iz stava 1. ove tačke, banka je dužna da dostavi sledeću dokumentaciju:

1) obrazloženje razloga za smanjenje kvalifikovanih podobnih obaveza;

2) informacije o tome da li se ovo obaveštenje zasniva na ispunjenju uslova iz odredbe pod 1), 2) ili 3) stava 2. ove tačke;

3) informacije o trenutnom i projektovanom iznosu i strukturi kapitala i kvalifikovanih podobnih obaveza banke za naredne tri godine nakon smanjenja kvalifikovanih podobnih obaveza;

4) procenu uticaja smanjenja kvalifikovanih podobnih obaveza na usklađenost sa minimalnim zahtevom za kapitalom i podobnim obavezama izraženim kao procenat rizične aktive i kao procenat ukupnog iznosa izloženosti koje se uključuju u obračun pokazatelja stepena zaduženosti (leveridža) i sa zahtevom za kombinovani zaštitni sloj kapitala za naredne tri godine nakon smanjenja kvalifikovanih podobnih obaveza;

5) kada se zahtev banke odnosi na slučaj iz stava 2. odredba pod 1) ove tačke, informacije o:

- preostalom roku dospeća kvalifikovane podobne obaveze koja se zamenjuje, kao i rokovima dospeća instrumenata kapitala ili podobnih obaveza kojima se ova obaveza zamenjuje,

- isplatnim redovima kojima, u skladu sa zakonom kojim se uređuju stečaj i likvidacija banaka, pripadaju kvalifikovana podobna obaveza koja se zamenjuje i instrumenti kapitala ili kvalifikovane podobne obaveze kojima se ova obaveza zamenjuje,

- troškovima instrumenata kapitala ili kvalifikovanih podobnih obaveza kojima se data obaveza zamenjuje,

- planiranom datumu izdavanja instrumenata kapitala ili kvalifikovanih podobnih obaveza, odnosno zaključenja ugovora kojima se kvalifikovana obaveza preuzima, u cilju zamene date obaveze,

- uticaju na profitabilnost banke;

6) procenu rizika kojima je banka izložena ili može biti izložena, a naročito procenu da li je nivo njenog kapitala i kvalifikovanih podobnih obaveza dovoljan za pokriće ovih rizika, uključujući rezultate stres testiranja glavnih rizika koje ukazuje na potencijalne gubitke u različitim scenarijima;

7) kada se obaveštenje banke odnosi na slučaj iz stava 2. odredba pod 3) ove tačke - dokaz da je delimična ili potpuna zamena kvalifikovane podobne obaveze instrumentima kapitala potrebna radi obezbeđenja usklađenosti sa zahtevima u pogledu pokazatelja kapitala utvrđenih u skladu sa Zakonom i odlukom kojom se uređuje adekvatnost kapitala banke;

8) sve druge informacije koje Narodna banka Srbije oceni kao relevantne za potrebe davanja odobrenja iz stava 2. ove tačke.

Banka koja je lice za likvidaciju i kojoj je Narodna banka Srbije utvrdila minimalni zahtev za kapitalom i podobnim obavezama u iznosu koji nije veći od iznosa za pokriće gubitaka u skladu s tačkom 10. stav 6. ove odluke - uz obaveštenje iz stava 1. ove tačke dostavlja informacije iz stava 3. odredbe pod 1) i 2) ove tačke.

Banka je dužna da obaveštenje iz stava 1. ove tačke Narodnoj banci Srbije dostavi najmanje tri meseca pre nego što poverioce po kvalifikovanim podobnim obavezama obavesti o nameri sprovođenja aktivnosti na koje se to obaveštenje odnosi, s tim što ih ne može obavestiti o tome pre nego što dobije prethodno odobrenje Narodne banke Srbije na sprovođenje tih aktivnosti. Banka može dostaviti obaveštenje iz stava 1. ove tačke i u roku kraćem od tri meseca, ako Narodna banka Srbije oceni da je to opravdano okolnostima u konkretnom slučaju.

Narodna banka Srbije ceni ispunjenost uslova iz stava 2. ove tačke i o tome obaveštava banku u roku od 60 dana od dana prijema obaveštenja iz stava 1. ove tačke.

Prethodno odobrenje iz stava 2. ove tačke važi u periodu potrebnom da se sprovedu aktivnosti iz tog stava, koji ne može biti duži od godinu dana.

Dodatni uslovi u vezi sa ulaganjem malih investitora u podređene kvalifikovane podobne obaveze

8. Lice iz kategorije malih investitora može ulagati u finansijske instrumente koji su podređene kvalifikovane podobne obaveze banke koje nisu instrumenti dopunskog kapitala iz tačke 2. odredba pod 2), alineja druga ove odluke - samo ako su ispunjeni sledeći uslovi:

1) banka je prethodno sprovela test podobnosti i primerenosti ulaganja malog investitora, odnosno prikupila je i analizirala potrebne informacije o njegovom znanju i iskustvu u vezi sa ulaganjem u ovu vrstu obaveza, kao i o njegovom finansijskom stanju, uključujući njegovu sposobnost da u vezi s tim obavezama pokrije eventualne gubitke, ostvari investicione ciljeve i toleranciju na rizik;

2) na osnovu analize iz odredbe pod 1) ovog stava, banka može da dokumentuje da je ulaganje u obaveze iz ovog stava primereno za malog investitora;

3) banka je omogućila da mali investitor redovno, na trajnom nosaču podatka, dobija izveštaje o svom ulaganju u konkretne obaveze, koji sadrže i podatke o komunikaciji s tim investitorom, kao i o eventualnim troškovima u vezi s tim ulaganjem.

Ako su ispunjeni uslovi iz stava 1. ove tačke i portfolio finansijskih instrumenata malog investitora iz tog stava u trenutku ulaganja ne prelazi 500.000 evra u dinarskoj protivvrednosti prema zvaničnom srednjem kursu Narodne banke Srbije - banka je dužna da, na osnovu informacija pribavljenih od tog malog investitora u skladu sa stavom 3. ove tačke, obezbedi da su, u trenutku ulaganja, ispunjeni sledeći uslovi:

1) mali investitor ulaže u obaveze iz stava 1. ove tačke iznos koji nije viši od 10% njegovog portfolija finansijskih instrumenata;

2) početni iznos ulaganja u jednu ili više obaveza banke iz stava 1. ove tačke iznosi najmanje 10.000 evra u dinarskoj protivvrednosti prema zvaničnom srednjem kursu Narodne banke Srbije.

Banka je dužna da obezbedi da joj mali investitor iz ove tačke dostavi tačne informacije o svom portfoliju finansijskih instrumenata, uključujući bilo kakva ulaganja u obaveze iz stava 1. ove tačke.

Za potrebe primene st. 2. i 3. ove tačke, u portfolio finansijskih instrumenata malog investitora iz ove tačke uključuju se gotovinski depoziti i finansijski instrumenti, osim onih koji su dati kao sredstvo obezbeđenja.

Kriterijumi za utvrđivanje minimalnog zahteva za kapitalom i podobnim obavezama

9. Radi primene kriterijuma iz člana 128o stav 3. tačka 1) Zakona, Narodna banka Srbije procenjuje mogućnost restrukturiranja banke u skladu s članom 128d Zakona kako bi utvrdila da li je banku moguće restrukturirati primenom raspoloživih instrumenata restrukturiranja, uključujući i instrument raspodele gubitaka, odnosno pokretanjem postupka stečaja ili likvidacije, na način kojim se postižu ciljevi restrukturiranja.

10. Radi primene kriterijuma iz člana 128o stav 3. tačka 2) Zakona, Narodna banka Srbije utvrđuje iznos gubitaka koje banka treba da bude sposobna da pokrije pre i u toku restrukturiranja (u daljem tekstu: iznos za pokriće gubitaka), kao i iznos potreban da bi banka nakon pokrića gubitaka ponovo uspostavila pokazatelj adekvatnosti kapitala i pokazatelj stepena zaduženosti na nivoima koji bi omogućili njeno dalje nesmetano poslovanje i održavanje dovoljnog poverenja na finansijskom tržištu u tu banku (u daljem tekstu: iznos za dokapitalizaciju).

Za potrebe obračuna minimalnog zahteva za kapitalom i podobnim obavezama koji se izražava kao procenat rizične aktive banke, iznosi iz stava 1. ove tačke utvrđuju se u visini iznosa potrebnog za ispunjavanje propisanog minimalnog pokazatelja adekvatnosti kapitala banke, odnosno pokazatelja adekvatnosti kapitala koji je Narodna banka Srbije odredila banci u skladu sa Zakonom i odlukom kojom se uređuje adekvatnost kapitala banke.

Izuzetno od stava 2. ove tačke, Narodna banka Srbije iznos dokapitalizacije može uvećati za iznos zahteva za kombinovanim zaštitnim slojem kapitala utvrđen u skladu sa odlukom iz stava 2. ove tačke, umanjen za iznos kontracikličnog zaštitnog sloja kapitala koji je primenljiv na tu banku, odnosno za iznos koji je veći ili manji od iznosa tog zahteva, ako oceni da je tako utvrđen iznos potreban, odnosno dovoljan za postizanje i održavanje poverenja u banku na finansijskom tržištu, ostvarivanje kontinuiteta u pružanju kritičnih funkcija i pristup finansiranju bez traženja vanredne finansijske podrške, osim iz sredstava Fonda za restrukturiranje banaka u skladu sa Zakonom, nakon primene mera i instrumenata restrukturiranja u odgovarajućem periodu, koji nije duži od jedne godine.

Iznos za dokapitalizaciju koji se utvrđuje u skladu sa stavom 2. ove tačke može biti prilagođen i naniže, ako Narodna banka Srbije utvrdi da bi niži iznos bio dovoljan za održavanje poverenja u banku na finansijskom tržištu i obezbeđenje kontinuiranog pružanja kritičnih funkcija, kao i njenog pristupa finansiranju bez upotrebe vanredne javne finansijske podrške u smislu Zakona, osim doprinosa iz Fonda za restrukturiranje banaka u skladu sa Zakonom, nakon primene mera i instrumenata restrukturiranja.

Za potrebe obračuna minimalnog zahteva za kapitalom i podobnim obavezama koji se izražava kao procenat izloženosti koje se uključuju u obračun pokazatelja stepena zaduženosti, iznosi iz stava 1. ove tačke utvrđuju se u visini iznosa potrebnog za ispunjavanje propisanog pokazatelja stepena zaduženosti banke, odnosno uvećanog pokazatelja stepena zaduženosti koji je Narodna banka Srbije odredila banci u skladu sa Zakonom i odlukom kojom se uređuje adekvatnost kapitala banke.

Ako je banka lice za likvidaciju, iznos za dokapitalizaciju jednak je nuli, osim kada Narodna banka Srbije utvrdi da je određeni iznos za dokapitalizaciju neophodan radi obezbeđenja stabilnosti finansijskog sistema i sprečavanja prelivanja negativnih efekata na finansijski sistem, uključujući i raspoloživost sredstava fonda za osiguranje depozita u vezi sa nesmetanom isplatom svih osiguranih depozita.

11. Prilikom primene kriterijuma iz člana 128o stav 3. tačka 3) Zakona, Narodna banka Srbije ceni koje bi podobne obaveze banke verovatno bile izuzete od primene instrumenta raspodele gubitaka ili prenete u potpunosti primenom drugog instrumenta restrukturiranja u skladu s planom restrukturiranja.

Nakon što identifikuje obaveze iz stava 1. ove tačke, Narodna banka Srbije vodi računa o tome da banka ima dovoljno kapitala i drugih podobnih obaveza da se obezbedi odgovarajuće pokriće gubitaka i dokapitalizacija banke bez otpisa, odnosno konverzije obaveza iz tog stava, na način kojim se ne narušavaju načela iz člana 128b stav 1. tač. 2) i 3) Zakona.

12. Radi primene kriterijuma iz člana 128o stav 3. tačka 4) Zakona, Narodna banka Srbije uzima u obzir rezultate procesa supervizorske procene poslovanja banke iz člana 119. Zakona u pogledu ocene njene veličine, poslovnog modela, modela finansiranja i rizičnog profila.

Za potrebe obračuna minimalnog zahteva za kapitalom i podobnim obavezama kao procenta rizične aktive banke, Narodna banka Srbije rezultate procesa iz stava 1. ove tačke uzima u obzir pri svakom prilagođavanju iznosa za pokriće gubitaka i dokapitalizaciju kako bi se obezbedilo da ovaj zahtev na odgovarajući način odražava rizike koji mogu da utiču na mogućnost restrukturiranja banke, a koji proizlaze iz njene veličine, poslovnog modela, modela finansiranja i rizičnog profila.

13. Prilikom primene kriterijuma iz člana 128o stav 3. tačka 5. Zakona, Narodna banka Srbije uzima u obzir mogući iznos sredstava fonda za osiguranje depozita koja bi se mogla koristiti za finansiranje postupka restrukturiranja u skladu s članom 128h Zakona.

14. Prilikom primene kriterijuma iz člana 128o stav 3. tačka 6) Zakona, Narodna banka Srbije utvrđuje da li bi prestanak poslovanja banke predstavljao rizik po stabilnost finansijskog sistema Republike Srbije u skladu s tim članom, ako nije reč o banci koja je utvrđena kao sistemski značajna.

Utvrđivanje minimalnog zahteva za kapitalom i podobnim obavezama

15. Narodna banka Srbije primenom kriterijuma iz člana 128o stav 3. Zakona i tač. 9. do 14. ove odluke utvrđuje minimalni zahtev za kapitalom i podobnim obavezama u iznosu koji je najmanje jednak zbiru iznosa za pokriće gubitaka i iznosa za dokapitalizaciju, izraženom kao procenat:

1) rizične aktive banke obračunate u skladu sa odlukom kojom se uređuje adekvatnost kapitala banke;

2) ukupnog iznosa izloženosti koje se uključuju u obračun pokazatelja stepena zaduženosti obračunatih u skladu sa odlukom kojom se uređuje adekvatnost kapitala banke.

16. Pri utvrđivanju minimalnog zahteva za kapitalom i podobnim obavezama, Narodna banka Srbije može odrediti da se deo tog zahteva ispuni elementima kapitala i podređenim kvalifikovanim podobnim obavezama.

Pri donošenju odluke iz stava 1. ove tačke, Narodna banka Srbije naročito uzima u obzir sledeće:

1) kvalifikovane podobne obaveze koje nisu podređene u istom su isplatnom redu poverilaca u skladu sa zakonom kojim se uređuju stečaj i likvidacija banaka u kojem su i pojedine obaveze koje su isključene iz primene otpisa i konverzije iz čl. 128e i 128nj Zakona, na osnovu člana 128nj st. 3. ili 6. Zakona;

2) postoji rizik da zbog primene otpisa i konverzije iz čl. 128e ili 128nj Zakona na podobne obaveze koje nisu podređene - poverioci po tim obavezama pretrpe veće gubitke nego što bi pretrpeli u slučaju sprovođenja stečajnog postupka nad bankom;

3) iznos kapitala i drugih podređenih kvalifikovanih podobnih obaveza nije dovoljan da se obezbedi da poverioci iz odredbe pod 2) ovog stava ne pretrpe veće gubitke nego što bi pretrpeli u slučaju sprovođenja stečajnog postupka nad bankom.

Narodna banka Srbije procenjuje rizik iz stava 2. odredba pod 2) ove tačke kada utvrdi da obaveze koje su isključene ili je verovatno da bi bile isključene iz primene otpisa i konverzije na osnovu člana 128nj st. 3. ili 6. Zakona - iznose više od 10% kvalifikovanih podobnih obaveza u okviru istog isplatnog reda poverilaca.

17. Narodna banka Srbije rešenjem utvrđuje minimalni zahtev za kapitalom i podobnim obavezama, obračunat i izražen u skladu s tačkom 15. ove odluke, pri izradi ili ažuriranju plana restrukturiranja banke, odnosno bankarske grupe.

Banci koja nije deo grupe za restrukturiranje, kao i banci koja je zavisno društvo lica za restrukturiranje a sama nije lice za restrukturiranje - Narodna banka Srbije utvrđuje minimalni zahtev za kapitalom i podobnim obavezama na pojedinačnoj osnovi.

Banci koja je lice za restrukturiranje grupe za restrukturiranje - Narodna banka Srbije utvrđuje minimalni zahtev za kapitalom i podobnim obavezama na konsolidovanoj osnovi te grupe.

Za potrebe utvrđivanja zahteva iz stava 3. ove tačke, Narodna banka Srbije uputstvom propisuje način procene dodatnih zahteva za kapitalom i zahteva za zaštitnim slojevima kapitala, kada ti zahtevi nisu utvrđeni za lice za restrukturiranje grupe za restrukturiranje na konsolidovanoj osnovi.

18. Narodna banka Srbije utvrđuje zahtev iz tačke 17. stav 3. ove odluke shodnom primenom kriterijuma iz tač. 9. do 14. ove odluke, kao i tačke 15. ove odluke, a naročito na osnovu sledećeg:

1) potrebe da se obezbedi da grupa za restrukturiranje može biti restrukturirana primenom instrumenata restrukturiranja na lice za restrukturiranje, uključujući, gde je primenljivo, primenu instrumenta raspodele gubitaka, na način kojim se postižu ciljevi restrukturiranja;

2) potrebe da se obezbedi, gde je primenljivo, da lice za restrukturiranje i njegova podređena društva koja nisu lica za restrukturiranje i nisu lica za likvidaciju - imaju dovoljno kapitala i kvalifikovanih podobnih obaveza da obezbede pokriće gubitaka u slučaju primene instrumenta raspodele gubitaka ili mere otpisa i konverzije kapitala i podobnih obaveza, kao i da je moguće ponovo uspostaviti pokazatelje kapitala tih lica na nivoima koji im omogućavaju da nastave da posluju u skladu s propisima.

19. Ako je potrebno da banka preduzme određene aktivnosti kako bi se uskladila s minimalnim zahtevom za kapitalom i podobnim obavezama, Narodna banka Srbije rešenjem iz tačke 17. ove odluke određuje i rok za to usklađivanje, koji može uključivati i prelazne rokove kako bi se obezbedilo dosledno i ravnomerno postizanje potpune usklađenosti.

Pri utvrđivanju rokova iz stava 1. ove tačke Narodna banka Srbije naročito uzima u obzir:

1) pretežnost depozita i odsustvo dužničkih instrumenata u modelu finansiranja banke;

2) pristup banke tržištima kapitala radi izdavanja instrumenata ili zaključenja ugovora na osnovu kojih nastaju kvalifikovane podobne obaveze;

3) meru u kojoj se banka oslanja na kapital radi ispunjavanja minimalnog zahteva za kapitalom i podobnim obavezama.

Ako se banka, nakon isteka krajnjeg ili prelaznog roka iz stava 1. ove tačke ne uskladi s minimalnim zahtevom za kapitalom i podobnim obavezama - Narodna banka Srbije može zahtevati od ove banke da joj dostavi program aktivnosti za usklađivanje, koji sadrži način i rokove za postizanje te usklađenosti.

Ako banka ne dostavi program aktivnosti iz stava 3. ove tačke u roku koji je odredila Narodna banka Srbije, ili ako Narodna banka Srbije oceni da dostavljeni program aktivnosti nije odgovarajući za postizanje usklađenosti u skladu sa rokovima iz tog stava, Narodna banka Srbije razmatra produženje roka za postizanje usklađenosti, u slučaju postojanja opravdanih razloga za to, ili donošenje rešenja u skladu s članom 128đ Zakona.

Način ispunjavanja minimalnog zahteva za kapitalom i podobnim obavezama

20. Banka koja nije deo grupe za restrukturiranje ispunjava zahtev iz tačke 17. stav 2. ove odluke na pojedinačnoj osnovi, kapitalom obračunatim u skladu sa odlukom kojom se uređuje adekvatnost kapitala banke i kvalifikovanim podobnim obavezama iz tačke 4. ove odluke.

21. Banka koja je lice za restrukturiranje grupe za restrukturiranje ispunjava zahtev iz tačke 17. stav 3. ove odluke na konsolidovanoj osnovi te grupe.

Banka iz stava 1. ove tačke ispunjava zahtev iz tačke 17. stav 3. ove odluke i obavezama svog zavisnog društva koje je član iste grupe za restrukturiranje, a po kojima je poverilac postojeći akcionar tog zavisnog društva koji nije deo iste grupe za restrukturiranje, ako su ispunjeni sledeći uslovi:

1) obaveze ispunjavaju uslove iz tačke 22. stav 1. odredba pod 1) ove odluke;

2) primena otpisa ili konverzije iz člana 128e Zakona na te obaveze ne utiče na kontrolno učešće lica za restrukturiranje u tom zavisnom društvu;

3) iznos ovih obaveza ne prelazi iznos koji se dobija kao razlika sledeća dva iznosa:

- iznosa zahteva iz tačke 17. stav 2. ove odluke utvrđenog tom zavisnom društvu,

- zbira iznosa obaveza tog zavisnog društva po kojima je poverilac lice za restrukturiranje, neposredno ili posredno preko drugih članova iste grupe za restrukturiranje i iznosa kapitala koji ispunjava uslove iz tačke 22. stav 1. odredba pod 2) ove odluke.

22. Banka koja je zavisno društvo lica za restrukturiranje a sama nije lice za restrukturiranje ispunjava zahtev iz tačke 17. stav 2. ove tačke na pojedinačnoj osnovi, i to:

1) podobnim obavezama koje ispunjavaju sledeće uslove:

- poverilac po ovim obavezama je lice za restrukturiranje, neposredno ili posredno preko drugih lica u okviru iste grupe za restrukturiranje, ili postojeći akcionar koji nije deo iste grupe za restrukturiranje, pod uslovom da primena otpisa i konverzije kapitala i podobnih obaveza u skladu s članom 128e Zakona ne utiče na kontrolno učešće lica za restrukturiranje u zavisnom društvu iz ovog stava,

- ne spadaju u obaveze koje se isključuju u skladu s tačkom 3. ove odluke i ispunjavaju uslove iz tačke 4. ove odluke, osim uslova iz stava 1. odredba pod 2) te tačke,

- potraživanja po osnovu ovih obaveza se, u skladu sa zakonom kojim se uređuju stečaj i likvidacija banaka, nalaze u nižem isplatnom redu u odnosu na obaveze koje ne ispunjavaju uslove iz alineje prve ove odredbe i obaveze koje ne ispunjavaju uslove za uključivanje u obračun kapitala,

- na obaveze se mogu primeniti otpis i konverzija u skladu s članom 128e Zakona na način koji je u skladu s planom restrukturiranja grupe za restrukturiranje i kojim se, naročito, ne utiče na kontrolno učešće lica za restrukturiranje u zavisnom društvu iz ovog stava;

2) kapitalom, i to:

- osnovnim akcijskim kapitalom,

- drugim elementima kapitala čiji su vlasnici, odnosno poverioci lica koja su deo iste grupe za restrukturiranje ili lica koja nisu deo iste grupe za restrukturiranje pod uslovom da primena otpisa ili konverzije na ove elemente kapitala u skladu s članom 128e Zakona ne utiče na kontrolno učešće koje lice za restrukturiranje ima u zavisnom društvu iz ovog stava.

Zavisno društvo iz stava 1. ove tačke dužno je da umanji iznos svojih kvalifikovanih podobnih obaveza za iznos svojih ulaganja u instrumente kapitala i instrumente kvalifikovanih podobnih obaveza ako je ove finansijske instrumente izdalo lice koje nije lice za restrukturiranje i nije lice za likvidaciju a koje ispunjava minimalni zahtev za kapitalom i podobnim obavezama na način iz stava 1. ove tačke i pripada istoj grupi za restrukturiranje kao i ovo zavisno društvo.

Za potrebe primene stava 2. ove tačke, pod kvalifikovanim podobnim obavezama podrazumevaju se obaveze iz stava 1. odredba pod 1) te tačke, a pod kapitalom - kapital iz odredbe pod 2) tog stava.

23. Narodna banka Srbije može da izuzme zavisno društvo iz tačke 22. stav 1. ove odluke od primene odredaba te tačke, pod sledećim uslovima:

1) zavisno društvo i lice za restrukturiranje iz tačke 22. stav 1. ove odluke osnovani su u Republici Srbiji i članovi su iste grupe za restrukturiranje;

2) lice za restrukturiranje iz tačke 22. stav 1. ove odluke usklađeno je sa zahtevom iz tačke 17. stav 3. ove odluke;

3) ne postoje trenutne niti potencijalne značajne praktične ili pravne prepreke za brz prenos kapitala ili izmirenje obaveza lica za restrukturiranje iz tačke 22. stav 1. ove odluke prema zavisnom društvu iz tog stava, ako se za ovo zavisno društvo utvrdi da su ispunjeni uslovi za pokretanje postupka restrukturiranja iz člana 128ž Zakona, naročito ako su na to lice za restrukturiranje primenjeni mere i instrumenti restrukturiranja;

4) lice za restrukturiranje iz tačke 22. stav 1. ove odluke ispunjava regulatorne zahteve Narodne banke Srbije u vezi sa upravljanjem zavisnim društvom iz tog stava i izjavilo je da garantuje za obaveze koje ovo zavisno društvo preuzima ili da rizici kojima je to zavisno društvo izloženo nisu značajni;

5) na zavisno društvo iz tačke 22. stav 1. ove odluke primenjuje se isti način identifikacije, merenja, odnosno procene i kontrole rizika kao na lice za restrukturiranje iz tog stava;

6) lice za restrukturiranje iz tačke 22. stav 1. ove odluke ima više od 50% glasačkih prava po osnovu akcija u kapitalu zavisnog društva iz tog stava ili ima pravo da imenuje ili razreši većinu članova organa upravljanja ovog društva.

24. U slučaju da su ispunjeni uslovi iz tačke 23. odredbe pod 1) i 2) ove odluke, Narodna banka Srbije može da dozvoli da zavisno društvo iz tačke 22. stav 1. ove odluke zahtev iz tačke 17. stav 2. ove odluke u celosti ili delimično ispuni garancijom koju je izdalo lice za restrukturiranje i koja ispunjava sledeće uslove:

1) garancija je izdata na iznos koji nije manji od iznosa zahteva koji se njome ispunjava;

2) garancija se aktivira kako u slučaju da zavisno društvo ne može da izmiruje svoje obaveze u rokovima dospeća tako i u slučaju da je utvrđeno da su za ovo društvo ispunjeni uslovi za pokretanje postupka restrukturiranja iz člana 128ž Zakona;

3) garancija je obezbeđena ugovorom o finansijskom obezbeđenju u skladu sa zakonom kojim se uređuje finansijsko obezbeđenje, u visini od najmanje 50% iznosa na koji glasi;

4) sredstvo obezbeđenja garancije ispunjava uslove koji se odnose na podobna sredstva obezbeđenja u obliku finansijske imovine propisane odlukom kojom se uređuje adekvatnost kapitala banke i njegova vrednost dovoljna je da nakon primene odgovarajućih faktora volatilnosti pokrije iznos obezbeđenja iz odredbe pod 3) ovog stava;

5) sredstvo obezbeđenja garancije je neopterećeno, a naročito se ne koristi kao sredstvo obezbeđenja bilo koje druge garancije;

6) ročnost sredstva obezbeđenja garancije ispunjava uslove u pogledu roka dospeća iz tačke 4. stav 1. odredba pod 6) ove odluke;

7) ne postoje pravne, regulatorne, ni operativne prepreke za prenos sredstava obezbeđenja s lica za restrukturiranje na zavisno društvo, uključujući i slučaj kada su na lice za restrukturiranje primenjeni mere i instrumenti restrukturiranja.

Za potrebe primene stava 1. odredba pod 7) ove tačke, Narodna banka Srbije od lica za restrukturiranje može zahtevati da dostavi nezavisno, pisano i obrazloženo pravno mišljenje ili na drugi adekvatan način dokaže da ne postoje pravne, regulatorne ni operativne prepreke za prenos sredstva obezbeđenja iz te odredbe.

Prelazne i završne odredbe

25. Banka je dužna da za podobne obaveze koje su do dana početka primene ove odluke ispunjavale uslove da budu uključene u kvalifikovane podobne obaveze sprovede proveru ispunjenosti uslova za uključenje u kvalifikovane podobne obaveze utvrđene ovom odlukom - do dana početka primene te odluke.

Podobne obaveze koje ne ispunjavaju uslove iz ove odluke za uključenje u kvalifikovane podobne obaveze a koje su do dana početka primene ove odluke ispunjavale uslove za uključenje u kvalifikovane podobne obaveze banka može da uključi u obračun tih obaveza - do 31. decembra 2025. godine.

Od 1. januara 2026. godine podobne obaveze iz stava 2. ove tačke banka može da uključi u kvalifikovane podobne obaveze na sledeći način:

1) do 31. decembra 2026. godine - do 80% iznosa kvalifikovanih podobnih obaveza;

2) do 31. decembra 2027. godine - do 60% iznosa kvalifikovanih podobnih obaveza;

3) do 31. decembra 2028. godine - do 40% iznosa kvalifikovanih podobnih obaveza;

4) do 31. decembra 2029. godine - do 20% iznosa kvalifikovanih podobnih obaveza;

5) od 1. januara 2030. godine - 0% iznosa kvalifikovanih podobnih obaveza.

26. Banka je dužna da se uskladi s minimalnim zahtevom za kapitalom i podobnim obavezama utvrđenim rešenjem iz tačke 17. ove odluke na sledeći način:

1) do 31. decembra 2026. godine - sa 70% utvrđenog zahteva iz ovog stava;

2) do 31. decembra 2027. godine - sa 80% utvrđenog zahteva iz ovog stava;

3) do 31. decembra 2028. godine - sa 90% utvrđenog zahteva iz ovog stava;

4) do 31. decembra 2029. godine - sa 100% utvrđenog zahteva iz ovog stava.

27. Danom početka primene ove odluke prestaje da važi Odluka o minimalnom zahtevu za kapitalom i podobnim obavezama banke ("Službeni glasnik RS", br. 30/15, 78/17 i 116/23).

28. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjuje se od 1. oktobra 2025. godine.