ODLUKAO IZVEŠTAVANJU ZA POTREBE PLANIRANJA RESTRUKTURIRANJA BANKE I BANKARSKE GRUPE("Sl. glasnik RS", br. 51/2025) |
1. Ovom odlukom bliže se propisuju sadržaj izveštaja, odnosno informacije i podaci koje su banka, odnosno najviše matično društvo bankarske grupe čiju kontrolu na konsolidovanoj osnovi vrši Narodna banka Srbije (u daljem tekstu: najviše matično društvo) dužni da dostavljaju Narodnoj banci Srbije za potrebe izrade, ažuriranja i sprovođenja plana restrukturiranja banke i bankarske grupe, kao i način i rokovi za njihovo dostavljanje.
2. Pod značajnim pravnim licem, u smislu ove odluke, podrazumeva se član bankarske grupe, odnosno grupe za restrukturiranje koji nije lice za restrukturiranje a ispunjava najmanje jedan od sledećih kriterijuma:
1) vrši kritične funkcije;
2) ukupna rizična aktiva ovog lica na pojedinačnom nivou, obračunata u skladu sa odlukom kojom se uređuje adekvatnost kapitala banke iznosi najmanje 2% ukupne rizične aktive najvišeg matičnog društva bankarske grupe na konsolidovanom nivou, odnosno 2% ukupne rizične aktive lica za restrukturiranje grupe za restrukturiranje na konsolidovanom nivou - ako u bankarskoj grupi postoji više od jednog lica za restrukturiranje;
3) ukupan iznos izloženosti obračunat za potrebe utvrđivanja pokazatelja stepena zaduženosti ovog lica na pojedinačnom nivou, u skladu sa odlukom kojom se uređuje adekvatnost kapitala banke, iznosi najmanje 2% ukupnog iznosa ovih izloženosti najvišeg matičnog društva bankarske grupe na konsolidovanoj osnovi, odnosno 2% tog iznosa lica za restrukturiranje grupe za restrukturiranje na konsolidovanom nivou - ako u bankarskoj grupi postoji više od jednog lica za restrukturiranje;
4) ukupan poslovni prihod ovog lica na pojedinačnom nivou iznosi najmanje 2% ukupnog poslovnog prihoda najvišeg matičnog društva bankarske grupe, na konsolidovanom nivou;
5) ukupna aktiva ovog lica na pojedinačnom nivou iznosi najmanje 5.000.000.000 evra - u dinarskoj protivvrednosti po zvaničnom srednjem kursu Narodne banke Srbije;
6) sistemski je značajno lice u finansijskom sistemu jedne države.
Izveštaji banke, odnosno najvišeg matičnog društva
3. Banka, odnosno najviše matično društvo dužni su da, u skladu s tač. 4. do 7. ove odluke, sačinjavaju i Narodnoj banci Srbije dostavljaju sledeće izveštaje:
1) osnovni podaci o banci (grupa obrazaca ORG - Prilog 1), i to:
- Pregled lica odgovornih za aktivnosti u vezi s restrukturiranjem - na Obrascu ORG-POL,
- Pravna lica u grupi - na Obrascu ORG-PL,
- Vlasnička struktura - na Obrascu ORG-VS;
2) struktura obaveza (grupa obrazaca SOB - Prilog 2), i to:
- Struktura obaveza - na Obrascu SOB,
- Kapitalni zahtevi - na Obrascu SOB-KZ,
- Intragrupne finansijske obaveze - na Obrascu SOB-IFO,
- Intragrupne obaveze - na Obrascu SOB-IO,
- Primljene intragrupne garancije - na Obrascu SOB-IGP,
- Date intragrupne garancije - na Obrascu SOB-IGD,
- Ključne druge ugovorne strane (obaveze) - na Obrascu SOB-USO,
- Ključne druge ugovorne strane (vanbilansne obaveze) - na Obrascu SOB-USV,
- Hartije od vrednosti - na Obrascu SOB-HOV,
- Obaveze po osnovu depozita - na Obrascu SOB-DEP,
- Ostale finansijske obaveze - na Obrascu SOB-OFO,
- Derivati - na Obrascu SOB-DER,
- Obezbeđeno finansiranje - na Obrascu SOB-OFI,
- Ostale nefinansijske obaveze - na Obrascu SOB-NO;
3) identifikacija i mapiranje kritičnih funkcija (grupa obrazaca KF - Prilog 3), i to:
- Kritične funkcije - depoziti - na Obrascu KF-DEP,
- Kritične funkcije - plasmani - na Obrascu KF-PL,
- Kritične funkcije - platne usluge - na Obrascu KF-PU,
- Kritične funkcije - tržište kapitala - na Obrascu KF-TK,
- Kritične funkcije - institucionalno finansiranje - na Obrascu KF-IF,
- Mapiranje kritičnih funkcija po pravnim licima - na Obrascu KF-MKFP,
- Mapiranje ključnih poslovnih aktivnosti po pravnim licima - na Obrascu KF-MKAP,
- Mapiranje kritičnih funkcija po ključnim poslovnim aktivnostima - na Obrascu KF-MKFKA;
4) relevantne usluge (grupa obrazaca RU - Prilog 4), i to:
- Relevantne usluge - na Obrascu RU,
- Mapiranje relevantnih usluga po operativnoj imovini - na Obrascu RU-OI,
- Mapiranje relevantnih usluga po nadležnostima - na Obrascu RU-N,
- Mapiranje kritičnih usluga po kritičnim funkcijama - na Obrascu RU-KF,
- Mapiranje relevantnih usluga po ključnim poslovnim aktivnostima - na Obrascu RU-KPA;
5) sistemi finansijske infrastrukture (grupa obrazaca SFI - Prilog 5), i to:
- Pružaoci i korisnici usluga sistema finansijske infrastrukture - na Obrascu SFI-PK,
- Mapiranje usluga sistema finansijske infrastrukture po kritičnim funkcijama - na Obrascu SFI-KF,
- Mapiranje usluga sistema finansijske infrastrukture po ključnim poslovnim aktivnostima - na Obrascu SFI-KPA;
6) kritični informacioni sistemi (grupa obrazaca KIS - Prilog 6), i to:
- Kritični informacioni sistemi - na Obrascu KIS,
- Mapiranje kritičnih informacionih sistema po kritičnim funkcijama - na Obrascu KIS-KF.
Pored izveštaja iz stava 1. ove tačke, banka je dužna da, u skladu s tačkom 8. ove odluke, sačinjava i Narodnoj banci Srbije dostavlja sledeće izveštaje o minimalnom zahtevu za kapitalom i podobnim obavezama (grupa obrazaca MKO - Prilog 7):
1) Ključni elementi MKO - na Obrascu MKO;
2) Kapacitet i struktura MKO - na Obrascu MKO-STR;
3) Interni MKO - na Obrascu MKO-INT;
4) Struktura kvalifikovanih podobnih obaveza - na Obrascu MKO-KPO;
5) Isplatni redovi poverilaca (lice koje nije lice za restrukturiranje) - na Obrascu MKO-IRP1;
6) Isplatni redovi poverilaca (lice za restrukturiranje) - na Obrascu MKO-IRP2;
7) Instrumenti na koje se primenjuje pravo druge države - na Obrascu MKO-PDD.
Izveštaji banke koja nije deo bankarske grupe čiju kontrolu na konsolidovanoj osnovi vrši Narodna banka Srbije
4. Banka koja nije deo bankarske grupe čiju kontrolu na konsolidovanoj osnovi vrši Narodna banka Srbije a koja je lice za restrukturiranje - dužna je da, na pojedinačnom nivou, izrađuje izveštaje iz tačke 3. stav 1. ove odluke, osim izveštaja iz odredbe pod 1), alineja druga, odredbe pod 2), alineje treća do šesta, i odredbe pod 3), alineje šesta i sedma, tog stava.
Banka koja nije deo bankarske grupe čiju kontrolu na konsolidovanoj osnovi vrši Narodna banka Srbije a koja je lice za likvidaciju u smislu odluke kojom se uređuje minimalni zahtev za kapitalom i podobnim obavezama banke (u daljem tekstu: lice za likvidaciju) - dužna je da, na pojedinačnom nivou, izrađuje izveštaje iz tačke 3. stav 1. odredba pod 1), alineje prva i treća, odredba pod 2), alineje prva, druga, sedma i osma, odredba pod 3), alineje prva, druga, treća, četvrta, peta i osma, i odredba pod 5), alineje prva i treća, ove odluke.
Izveštaji bankarske grupe u kojoj je najviše matično društvo lice za restrukturiranje
5. Najviše matično društvo koje je lice za restrukturiranje dužno je da izrađuje izveštaje iz tačke 3. stav 1. odredbe pod 1), 4), 5) i 6) ove odluke, koji sadrže podatke za sve članove bankarske grupe.
Najviše matično društvo dužno je da izveštajem iz tačke 3. stav 1. odredba pod 2), alineja treća, ove odluke, obuhvati finansijske međupovezanosti između svih članova bankarske grupe.
Najviše matično društvo dužno je da izveštaj iz tačke 3. stav 1. odredba pod 2), alineje prva i druga, ove odluke izrađuje na sledeći način:
1) za svako lice za restrukturiranje, kao i za svako značajno pravno lice koje je banka - na pojedinačnom nivou;
2) za najviše matično društvo bankarske grupe, odnosno za svako lice za restrukturiranje grupe za restrukturiranje - na konsolidovanom nivou.
Najviše matično društvo dužno je da izveštaje iz tačke 3. stav 1. odredba pod 3), alineje od prve do pete, ove odluke izrađuje zbirno po državama u kojima bankarska grupa posluje, kao i da izveštaje iz te odredbe, alineje od šeste do osme, izrađuje tako da sadrže podatke za sve pojedinačne kritične funkcije i ključne poslovne aktivnosti koje pruža bilo koji od članova bankarske grupe, raspoređene po tim članovima.
Najviše matično društvo dužno je da izveštaje iz tačke 3. stav 1. odredba pod 2), alineje od četvrte do četrnaeste ove odluke, kao i izveštaje iz odredbe pod 3), alineje prva, druga, treća, četvrta, peta i osma, tog stava izrađuje za svako lice za restrukturiranje - na pojedinačnom nivou.
Najviše matično društvo dužno je da izveštaje iz tačke 3. stav 1. odredba pod 2), alineje sedma i osma, ove odluke, kao i izveštaje iz odredbe pod 3), alineje prva, druga, treća, četvrta, peta i osma, tog stava, gde je primenljivo, izrađuje za sva značajna pravna lica - na pojedinačnom nivou.
Izveštaji bankarske grupe koju čine samo lica za likvidaciju
6. Najviše matično društvo bankarske grupe koju čine samo lica za likvidaciju dužno je da izrađuje izveštaje iz tačke 3. stav 1. ove odluke na sledeći način:
1) izveštaje iz tačke 3. stav 1. odredba pod 1), odredba pod 2), alineje prva i treća, odredba pod 3), alineje prva, druga, treća, četvrta, peta i osma, i odredba pod 5), alineje prva i treća, ove odluke - tako da sadrže podatke za sve članove bankarske grupe;
2) za članove bankarske grupe za koje se ne utvrđuje minimalni zahtev za kapitalom i podobnim obavezama u skladu sa odlukom kojom se uređuje minimalni zahtev za kapitalom i podobnim obavezama a koji su najviše matično društvo ili značajno pravno lice - izveštaje iz tačke 3. stav 1. odredba pod 2), alineje prva, sedma i osma, ove odluke i izveštaje iz odredbe pod 3), alineje prva, druga, treća, četvrta, peta i osma, tog stava - na pojedinačnom nivou;
3) za članove bankarske grupe za koje se utvrđuje minimalni zahtev za kapitalom i podobnim obavezama u skladu sa odlukom kojom se uređuje minimalni zahtev za kapitalom i podobnim obavezama a koji su najviše matično društvo ili značajno pravno lice, pored izveštaja iz odredbe pod 2) ovog stava, i izveštaj iz tačke 3. stav 1. odredba pod 2), alineja druga, ove odluke - na pojedinačnom nivou.
Prilagođavanje izveštavanja za bankarsku grupu
7. U slučaju bankarske grupe čije je najviše matično društvo lice za likvidaciju, pri čemu ta grupa obuhvata jedno ili više lica za restrukturiranje - ta lica za restrukturiranje dužna su da izrađuju izveštaje iz tačke 3. stav 1. ove odluke u skladu s tačkom 5. te odluke.
Najviše matično društvo bankarske grupe iz stava 1. ove tačke dužno je da izveštaje iz tačke 3. stav 1. ove odluke za članove te grupe koji su lica za likvidaciju a nisu deo grupe za restrukturiranje - izrađuje u skladu s tačkom 6. ove odluke.
Izveštavanje o minimalnom zahtevu za kapitalom i podobnim obavezama
8. Banka koja je lice za restrukturiranje dužna je da, na pojedinačnom nivou, kao i na konsolidovanom nivou grupe za restrukturiranje, izrađuje izveštaje iz tačke 3. stav 2. odredbe pod 1), 2), 4) i 7) ove odluke.
Pored izveštaja iz stava 1. ove tačke, banka koja je lice za restrukturiranje dužna je da, na pojedinačnom nivou, izrađuje izveštaj iz tačke 3. stav 2. odredba pod 6) ove odluke.
Banka koja je lice za likvidaciju dužna je da, na pojedinačnom nivou, izrađuje izveštaje iz tačke 3. stav 2. ove odluke, osim izveštaja iz odredaba pod 3) i 6) tog stava.
Banka koja nije lice za restrukturiranje, ali je član grupe za restrukturiranje za koga se utvrđuje minimalni zahtev za kapitalom i podobnim obavezama u skladu sa odlukom kojom se uređuje minimalni zahtev za kapitalom i podobnim obavezama - dužna je da izrađuje izveštaje iz tačke 3. stav 2. odredbe pod 3), 4), 5) i 7) ove odluke - na pojedinačnom nivou.
Rokovi, forma i dinamika izveštavanja
9. Sadržina obrazaca iz tačke 3. ove odluke utvrđena je u prilozima 1 do 7, koji su odštampani uz ovu odluku i njen su sastavni deo.
10. Banka, odnosno najviše matično društvo dužni su da informacije i podatke u izveštajima iz tačke 3. ove odluke prikažu tačno i potpuno, u skladu s propisima.
Kada se izveštaji iz tačke 3. ove odluke dostavljaju pre sprovedene revizije finansijskih izveštaja, a nakon te revizije su podaci sadržani u dostavljenim izveštajima korigovani - banka, odnosno najviše matično društvo dužni su da Narodnoj banci Srbije naknadno, bez odlaganja, dostave nove izveštaje koji sadrže te revidirane podatke.
11. Izveštaje iz tačke 3. ove odluke banka, odnosno najviše matično društvo dostavljaju Narodnoj banci Srbije u formatu i na način koji su predviđeni uputstvom Narodne banke Srbije kojim se uređuje elektronsko dostavljanje podataka i informacija Narodnoj banci Srbije za potrebe planiranja restrukturiranja banke i bankarske grupe.
12. Izveštaje iz tačke 3. stav 1. odredbe pod 1) i 2) ove odluke banka, odnosno najviše matično društvo dužni su da sačinjavaju sa stanjem na dan 31. decembra tekuće godine i dostavljaju najkasnije 31. marta naredne godine.
Izveštaje iz tačke 3. stav 1. odredbe pod 3), 4), 5) i 6) ove odluke banka, odnosno najviše matično društvo dužni su da sačinjavaju sa stanjem na dan 31. decembra tekuće godine i dostavljaju najkasnije 30. aprila naredne godine.
Izveštaje iz tačke 3. stav 2. ove odluke banka je dužna da dostavlja Narodnoj banci Srbije tromesečno, i to:
1) izveštaje za prvo tromesečje, sa stanjem na dan 31. marta tekuće godine - najkasnije 20. aprila tekuće godine;
2) izveštaje za drugo tromesečje, sa stanjem na dan 30. juna tekuće godine - najkasnije 20. jula tekuće godine;
3) izveštaje za treće tromesečje, sa stanjem na dan 30. septembra tekuće godine - najkasnije 20. oktobra tekuće godine;
4) izveštaje za četvrto tromesečje, sa stanjem na dan 31. decembra tekuće godine - najkasnije 31. marta naredne godine.
13. Rokovi za dostavljanje izveštaja propisani ovom odlukom mogu se produžiti za dane državnih praznika, o čemu Narodna banka Srbije obaveštava banke.
Rokovi za dostavljanje izveštaja propisani ovom odlukom mogu se produžiti i u slučaju više sile, o čijem je nastupanju banka dužna da blagovremeno obavesti Narodnu banku Srbije.
14. Banka, najviše matično društvo i član bankarske grupe dužni su da Narodnoj banci Srbije, na njen zahtev, pruže svu potrebnu pomoć, kao i dodatne informacije i podatke koji su joj potrebni u postupku izrade, ažuriranja i sprovođenja plana restrukturiranja.
15. Za potrebe ažuriranja plana restrukturiranja banke, odnosno bankarske grupe, Narodna banka Srbije od banke, odnosno najvišeg matičnog društva može zahtevati da izrade i dostave izveštaje iz tačke 3. ove odluke, u roku i na način koji Narodna banka Srbije odredi u tom zahtevu.
16. Banka, odnosno najviše matično društvo dužni su da Narodnoj banci Srbije dostave izveštaje iz tačke 3. st. 1. i 2. ove odluke sa stanjem na dan 30. juna 2025. godine, i to najkasnije 31. oktobra 2025. godine, radi provere sposobnosti za dostavljanje ovih izveštaja u skladu sa odredbama ove odluke i odgovarajuće pripreme za ovo izveštavanje.
17. Banka, odnosno najviše matično društvo dužni su da Narodnoj banci Srbije, nakon dostavljanja izveštaja iz tačke 16. ove odluke, prvi put dostave izveštaje iz tačke 3. ove odluke sa stanjem na dan 31. decembra 2025. godine u skladu s rokovima iz tačke 12. st. 1. i 2. ove odluke i stava 3. odredba pod 4) te tačke.
18. Danom početka primene ove odluke prestaje da važi Odluka o informacijama i podacima koji se dostavljaju Narodnoj banci Srbije za potrebe izrade i ažuriranja plana restrukturiranja banke i bankarske grupe ("Službeni glasnik RS", br. 78/15, 78/17, 46/18 i 116/23).
19. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjuje se od 1. oktobra 2025. godine.
Priloge 1-7, koji su sastavni deo ovog pravilnika, objavljene u "Sl. glasniku RS", br. 51/2025, možete pogledati OVDE