ODLUKAO PLANU REORGANIZACIJE POSLOVANJA BANKE("Sl. glasnik RS", br. 51/2025) |
1. Ovom odlukom bliže se uređuju sadržaj plana reorganizacije poslovanja banke i bankarske grupe nad kojima se primenjuje instrument restrukturiranja - raspodele gubitaka radi dokapitalizacije banke (u daljem tekstu: plan reorganizacije), način izveštavanja Narodne banke Srbije o sprovođenju ovog plana, kao i kriterijumi za procenu tog plana.
Odredbe ove odluke shodno se primenjuju na plan reorganizacije poslovanja bankarske grupe.
2. Pojedini pojmovi, u smislu ove odluke, imaju sledeća značenja:
1) period reorganizacije predstavlja period razumne dužine između primene instrumenta raspodele gubitaka i trenutka u kom je predviđeno da banka u restrukturiranju ponovo uspostavi dugoročnu održivost, tokom kojeg se sprovode mere iz plana reorganizacije;
2) osnovni scenario je scenario poslovanja koji upravni odbor banke, odnosno posebna uprava smatraju najverovatnijim ishodom u postupku ponovnog uspostavljanja dugoročne održivosti banke.
II SADRŽAJ PLANA REORGANIZACIJE
3. Plan reorganizacije obuhvata najmanje sledeće oblasti:
1) strategiju i mere reorganizacije;
2) finansijske pokazatelje i regulatorne zahteve;
3) procenu dugoročne održivosti poslovanja banke;
4) sprovođenje i prilagođavanje.
Strategija i mere reorganizacije
4. Plan reorganizacije poslovanja obuhvata najmanje sledeće:
1) hronološki i finansijski prikaz faktora koji su doprineli problemima u poslovanju banke, uključujući relevantne pokazatelje poslovanja koji su se pogoršali tokom perioda koji je prethodio restrukturiranju, kao i razloge za njihovo pogoršanje;
2) kratak opis mera za sprečavanje krize i mera za upravljanje kriznom situacijom koje su banka i/ili Narodna banka Srbije primenile pre podnošenja plana reorganizacije;
3) opis strategije reorganizacije poslovanja i mera kojima se planira ponovno uspostavljanje dugoročne održivosti poslovanja banke tokom perioda reorganizacije, uključujući opis sledećih elemenata:
- reorganizovanog poslovnog modela,
- mera za sprovođenje strategije reorganizacije poslovanja na nivou bankarske grupe, banke i linija poslovanja,
- planiranog trajanja perioda reorganizacije i ključnih referentnih tačaka (benchmark),
- komunikacije sa Narodnom bankom Srbije i drugim nadležnim institucijama,
- strategije u vezi sa uključivanjem relevantnih zainteresovanih strana poput reprezentativnih sindikata ili organizacije nadležne za zapošljavanje,
- strategije interne i eksterne komunikacije u vezi s merama reorganizacije poslovanja.
Ako su predviđeni gašenje aktivnosti ili prodaja delova banke, strategijom reorganizacije iz stava 1. odredba pod 3) ove tačke identifikuju se sledeći elementi:
1) relevantno lice ili linija poslovanja, metod gašenja, odnosno prodaje, uključujući odnosne pretpostavke i moguće očekivane gubitke;
2) očekivano vreme za sprovođenje ovih mera;
3) svi oblici finansiranja ili usluge koje delovima banke koji se gase pružaju preostali delovi banke ili koje ti delovi banke koji se gase pružaju preostalim delovima banke.
Svi prihodi od prodaje imovine, lica ili linija poslovanja predviđeni planom reorganizacije obračunavaju se oprezno i uz uzimanje u obzir pouzdane referentne vrednosti ili procene vrednosti, kao što su procena ovlašćenog procenitelja, istraživanje tržišta ili vrednost sličnih linija poslovanja ili lica. Ovaj obračun uzima u obzir verovatnoću nastanka gubitaka.
Za aktivnosti koje se ne gase i delove banke koji se ne prodaju, plan reorganizacije sadrži načine uklanjanja nedostataka u njihovom poslovanju ili performansama koji bi mogli uticati na njihovu dugoročnu održivost, čak i kada ovi nedostaci nisu direktno povezani s mogućnošću nastavka poslovanja banke.
Mere iz plana reorganizacije uzimaju u obzir prednosti i nedostatke banke i njenog reorganizovanog poslovnog modela u odnosu na ekonomsko i tržišno okruženje u kom ta banka posluje.
Strategija reorganizacije može da obuhvata mere prethodno utvrđene u planu oporavka ili planu restrukturiranja, ako su ove mere primerene i nakon restrukturiranja.
Finansijski pokazatelji i regulatorni zahtevi
5. Plan reorganizacije obavezno obuhvata projekcije finansijskih pokazatelja banke tokom perioda reorganizacije i pokazuje način ponovnog uspostavljanja dugoročne održivosti, a njime se naročito utvrđuju:
1) troškovi reorganizacije poslovanja i njene posledice na bilans uspeha i bilans stanja;
2) opis zahteva u vezi sa finansiranjem tokom perioda reorganizacije poslovanja i potencijalnih izvora finansiranja;
3) način poslovanja banke koji će obezbediti pokriće svih troškova, uključujući amortizaciju i finansijske troškove, kao i prihvatljiv finansijski rezultat na kraju perioda reorganizacije;
4) bilans stanja nakon restrukturiranja koji odražava novu strukturu obaveza i kapitala, kao i otpis imovine zasnovan na nezavisnoj proceni sprovedenoj u skladu s članom 128z Zakona o bankama (u daljem tekstu: Zakon);
5) projekcije ključnih finansijskih pokazatelja na nivou bankarske grupe, banke i linije poslovanja, a naročito pokazatelja likvidnosti, kvaliteta aktive, modela finansiranja, profitabilnosti i efikasnosti poslovanja.
Planom reorganizacije utvrđuju se mere koje će banka preduzeti kako bi, u najkraćem mogućem roku, a najkasnije do okončanja perioda reorganizacije, mogla da ispunjava sve primenljive regulatorne zahteve i u narednom periodu, uključujući minimalni zahtev za kapitalom i podobnim obavezama iz člana 128o Zakona.
Procena dugoročne održivosti poslovanja banke
6. Plan reorganizacije obavezno sadrži dovoljno informacija na osnovu kojih Narodna banka Srbije može da proceni izvodljivost predloženih mera, a naročito sledeće:
1) pretpostavke o očekivanim makroekonomskim i tržišnim kretanjima u osnovnom scenariju u poređenju sa odgovarajućim referentnim vrednostima na nivou bankarskog sektora;
2) sažeti prikaz alternativnih strategija reorganizacije ili skupa mera, kao i obrazloženje razloga koji su uticali na izbor konkretnih mera u planu reorganizacije radi ponovnog uspostavljanja dugoročne održivosti poslovanja banke, uz istovremeno poštovanje ciljeva i načela restrukturiranja.
Plan reorganizacije sadrži informacije neophodne za sprovođenje detaljne analize efekata reorganizacije poslovanja na kritične funkcije banke i na finansijsku stabilnost.
Planom reorganizacije moraju biti obuhvaćene analize najboljeg i najgoreg mogućeg scenarija, uključujući njihove odnosne pretpostavke. U svim scenarijima mora se pretpostaviti ponovno uspostavljanje dugoročne održivosti, pri čemu se oni mogu razlikovati u pogledu rokova, mera i finansijskih performansi.
U vezi s najboljim i najgorim mogućim scenarijima iz stava 3. ove tačke, plan reorganizacije sadrži sažet prikaz ključnih informacija o razvoju pojedinačnih scenarija, kao i o performansama banke u svakom od njih, a naročito:
1) osnovne pretpostavke, kao što su ključni makroekonomski pokazatelji;
2) projekciju bilansa stanja i bilansa uspeha;
3) ključne finansijske pokazatelje na nivou bankarske grupe, banke i linije poslovanja.
7. Plan reorganizacije obavezno obuhvata konkretne, odgovarajuće i najmanje tromesečne ključne referentne tačke za praćenje njegovog sprovođenja, kao i pokazatelje uspešnosti, koji se mogu prilagođavati u skladu sa stavom 2. ove tačke.
Planom reorganizacije upravnom odboru banke, odnosno posebnoj upravi obezbeđuje se mogućnost prilagođavanja strategije reorganizacije ili pojedinačnih mera kada se ne očekuje da njihovo sprovođenje i dalje doprinosi ponovnom uspostavljanju dugoročne održivosti u predviđenom vremenskom okviru. Upravni odbor banke, odnosno posebna uprava dužni su da o prilagođavanju iz ovog stava obaveste Narodnu banku Srbije u okviru izveštaja o sprovođenju plana reorganizacije iz tačke 8. ove odluke ili, ako je to neophodno zbog hitnosti, u okviru vanrednog izveštaja.
Upravni odbor banke, odnosno posebna uprava dužni su da, pre izmena u sprovođenju plana reorganizacije, pribave prethodnu saglasnost Narodne banke Srbije u skladu s članom 128s stav 10. Zakona.
III IZVEŠTAVANJE O SPROVOĐENJU PLANA REORGANIZACIJE
8. Izveštavanje Narodne banke Srbije o sprovođenju plana reorganizacije u skladu s članom 128s stav 10. Zakona sadrži analizu i procenu napretka u sprovođenju plana reorganizacije i obuhvata najmanje sledeće:
1) dostignute ključne referentne tačke i realizovane mere i poređenje njihovih efekata sa efektima predviđenim planom reorganizacije;
2) performanse banke i njihovo poređenje s projekcijama iz plana reorganizacije i s prethodnim izveštajima o sprovođenju ovog plana;
3) razloge zbog kojih nisu dostignute ključne referentne tačke ili realizovane mere i predloge za otklanjanje kašnjenja ili nedostataka;
4) ostale probleme u vezi sa sprovođenjem plana reorganizacije koji bi mogli da spreče ponovno uspostavljanje dugoročne održivosti banke;
5) predstojeće mere i ključne referentne tačke, kao i procenu verovatnoće njihove realizacije, odnosno dostizanja;
6) ažurirane projekcije finansijskih performansi;
7) gde je neophodno i opravdano - predlog prilagođavanja pojedinačnih mera, ključnih referentnih tačaka ili pokazatelja uspešnosti, u skladu s tačkom 7. stav 2. ove odluke.
Izuzetno od stava 1. ove tačke, Narodna banka Srbije može, u bilo kom trenutku, od upravnog odbora banke, odnosno od posebne uprave zahtevati da joj dostave informacije u vezi sa sprovođenjem plana reorganizacije.
IV KRITERIJUMI ZA PROCENU PLANA REORGANIZACIJE
9. Pri proceni plana reorganizacije radi davanja saglasnosti iz člana 128s stav 7. Zakona, Narodna banka Srbije razmatra sledeće kriterijume:
1) informisanost i posvećenost;
2) verodostojnost;
3) primerenost strategije i mera reorganizacije;
4) doslednost;
5) praćenje i proveru.
10. U skladu s tačkom 9. odredba pod 1) ove odluke, Narodna banka Srbije procenjuje u kojoj meri plan reorganizacije pokazuje da su organi upravljanja banke, odnosno posebna uprava postupili na sledeći način:
1) da su podržali plan reorganizacije i da su posvećeni njegovom sprovođenju;
2) da su odredili jedan ili više organizacionih delova odgovornih za sprovođenje plana reorganizacije i imenovali lica na rukovodećim funkcijama u ovim organizacionim delovima koja su zadužena za aktivnosti u vezi sa sprovođenjem ovog plana;
3) da su obezbedili saradnju i podršku ključnih internih i eksternih zainteresovanih strana, kao što su upravni i izvršni odbor banke, koji imaju krajnju odgovornost za strategiju reorganizacije, kao i nadležnih regulatornih tela, pored Narodne banke Srbije, gde je to primenljivo.
11. U skladu s tačkom 9. odredba pod 2) ove odluke, plan reorganizacije ukazuje na visok nivo pouzdanosti da će njegova primena dovesti do ponovnog uspostavljanja dugoročne održivosti banke, odnosno zasniva se na verodostojnim pretpostavkama, analizama scenarija i odgovarajućim konkretnim pokazateljima uspešnosti poslovanja na nivou bankarske grupe, članova ove grupe i linija poslovanja za koje nisu predviđeni gašenje ili prodaja.
Sve pretpostavke i pokazatelji uspešnosti poslovanja iz stava 1. ove tačke poređeni su sa odgovarajućim pokazateljima na nivou bankarskog sektora i u skladu su s raspoloživim makroekonomskim projekcijama.
Deo plana reorganizacije koji se odnosi na način poslovanja banke koji treba da obezbedi prihvatljiv finansijski rezultat sadrži procenu ovog rezultata u poređenju s bankama iz grupe sličnih banaka i sa istorijskim podacima.
Rizici razmatrani u okviru procene održivosti usklađeni su s rizicima kojima je banka izložena ili može biti izložena u svom poslovanju, kao i s rizicima prisutnim na tržištu na kojem banka posluje.
Najgori mogući scenario odražava značajne verovatne promene odnosnih pretpostavki u odnosu na osnovni scenario, pri čemu su ove promene usmerene prvenstveno na pretpostavke koje su najrelevantnije za banku u reorganizaciji.
Ponovno uspostavljanje dugoročne održivosti, čak i u najgorem mogućem scenariju, ne sme da uključuje dalju primenu mera i instrumenata restrukturiranja u odnosu na one koje su primenjene u trenutku izrade plana reorganizacije, niti da dovede do nastanka značajnih prepreka za restrukturiranje.
Plan reorganizacije treba da pokazuje da će banka moći da ispunjava relevantne regulatorne zahteve.
Primerenost strategije i mera reorganizacije
12. U skladu s tačkom 9. odredba pod 3) ove odluke, Narodna banka Srbije procenjuje sledeće:
1) u kojoj meri su informacije u planu reorganizacije i pretpostavke o uzrocima koji su doveli do pokretanja postupka restrukturiranja i strategije reorganizacije u skladu s procenom iz člana 128z Zakona kojom se utvrđuje da su ispunjeni uslovi za restrukturiranje banke;
2) u kojoj meri je analiza poslovnog okruženja iz plana reorganizacije u skladu sa analizom prednosti i nedostataka tržišnog okruženja.
Plan reorganizacije smatra se sprovodljivim i realističnim ako su ispunjeni sledeći uslovi:
1) sve interne i upravljačke mere sprovode se vodeći računa o mogućim pravnim i operativnim preprekama, koje mogu proizlaziti iz propisa, kao što su propisi iz oblasti radnog prava, kao i iz ugovornih zahteva;
2) strategija i mere reorganizacije, ključne referentne tačke i pokazatelji uspešnosti iz plana reorganizacije uzimaju u obzir međuzavisnosti između pravnih lica i linija poslovanja u bankarskoj grupi, što može da uključuje pravne, finansijske i operativne međuzavisnosti;
3) strategija i mere reorganizacije, ključne referentne tačke i pokazatelji uspešnosti iz plana reorganizacije uzimaju u obzir stanje na relevantnim tržištima;
4) prodaja imovine, lica ili linija poslovanja predviđena planom reorganizacije osmišljena je u skladu sa stanjem na relevantnim tržištima, a trenutak sprovođenja i obuhvat ove prodaje uzimaju u obzir zainteresovanost i kapacitete potencijalnih investitora;
5) referentne vrednosti ili procene vrednosti korišćene pri obračunu očekivanih prihoda od prodaje imovine, lica ili linija poslovanja predviđene planom reorganizacije - oprezne su, pouzdane i realistične.
Period reorganizacije mora da bude što kraći, pri čemu se uzima u obzir sledeće:
1) potreba da se omogući dovoljno vremena za sprovođenje strategije i mera reorganizacije na najdelotvorniji mogući način, kako bi se ponovo uspostavila dugoročna održivost;
2) standardi i praksa na relevantnim tržištima;
3) potreba za očuvanjem finansijske stabilnosti.
13. U skladu s tačkom 9. odredba pod 4) ove odluke, Narodna banka Srbije procenjuje u kojoj meri je plan reorganizacije u skladu s poslovnim planovima, odnosno poslovnom politikom i strategijom koje su dostavljene Narodnoj banci Srbije.
Kada plan reorganizacije obuhvata mere iz poslednjih usvojenih planova oporavka ili planova restrukturiranja, ove mere moraju da budu ograničene na one koje su još uvek značajne nakon restrukturiranja, uzimajući u obzir i stanje na tržištu na kojem banka posluje.
Strategijom reorganizacije ne mogu se ugroziti ciljevi i načela restrukturiranja, a naročito se ne može negativno uticati na kritične funkcije banke, funkcionisanje finansijskog sistema i finansijsku stabilnost.
14. U skladu s tačkom 9. odredba pod 5) ove odluke, Narodna banka Srbije procenjuje da li su sve ključne referentne tačke i pokazatelji uspešnosti iz plana reorganizacije dovoljno jasni i precizni kako bi se omogućilo njihovo praćenje kroz izveštaje iz tačke 8. ove odluke.
Sadržaj plana reorganizacije i izveštaja o napretku u njegovom sprovođenju moraju omogućavati Narodnoj banci Srbije da proceni da li se ovaj plan adekvatno sprovodi i da li se njime ostvaruju definisani ciljevi.
Organi upravljanja banke, odnosno posebna uprava dužni su da obezbede blagovremeno informisanje Narodne banke Srbije u vezi sa sprovođenjem plana reorganizacije, uključujući i blagovremeno izveštavanje iz tačke 8. ove odluke.
Narodna banka Srbije može, o trošku banke koja se restrukturira, imenovati lice koje raspolaže odgovarajućim znanjem i iskustvom da, u celosti ili delimično, proveri pretpostavke i efekte mera predviđenih planom reorganizacije, pri čemu ovo lice mora da ispunjava uslove nezavisnosti iz odluke kojom se uređuju uslovi i način vršenja nezavisne procene vrednosti imovine i obaveza banke.
15. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjuje se od 1. oktobra 2025. godine.