ODLUKA
O BLIŽIM USLOVIMA I NAČINU IMENOVANJA NOSILACA KLJUČNIH FUNKCIJA U BANCI

("Sl. glasnik RS", br. 51/2025)

1. Ovom odlukom bliže se propisuju uslovi i način imenovanja nosilaca ključnih funkcija u banci.

2. Ključne funkcije su funkcije koje imaju značajan uticaj na upravljanje, odnosno poslovanje banke.

Banka je dužna da identifikuje sve ključne funkcije, koje uvek uključuju funkcije sistema unutrašnjih kontrola u smislu zakona kojim se uređuje poslovanje banaka - funkciju upravljanja rizicima, funkciju kontrole usklađenosti poslovanja i funkciju unutrašnje revizije.

Ključne funkcije uključuju i druge funkcije koje je banka identifikovala a koje imaju značajan uticaj na upravljanje tom bankom, odnosno na njeno poslovanje (finansije banke, sprečavanje pranja novca, finansiranja terorizma i finansiranja širenja oružja za masovno uništenje, poslovanje s privredom i stanovništvom, upravljanje gotovinom i dr.).

Nosioci ključnih funkcija su rukovodioci ključnih funkcija iz st. 2. i 3. ove tačke, u slučaju da ta lica nisu članovi organa upravljanja banke.

3. Banka je dužna da svojim unutrašnjim aktima uredi naročito sledeće:

1) kriterijume na osnovu kojih identifikuje ključne funkcije iz tačke 2. stav 3. ove odluke;

2) postupak i kriterijume za izbor nosilaca ključnih funkcija;

3) postupak redovne i vanredne procene ispunjenosti uslova iz tačke 4. ove odluke za nosioce ključnih funkcija;

4) jasno definisana ovlašćenja, obaveze i odgovornosti nosilaca ključnih funkcija;

5) razloge za razrešenje nosilaca ključnih funkcija, način na koji utvrđuje postojanje tih razloga, kao i postupak tog razrešenja;

6) linije izveštavanja nosilaca ključnih funkcija.

4. Banka je dužna da obezbedi da nosioci ključnih funkcija imaju dobru poslovnu reputaciju, odgovarajuće kvalifikacije i iskustvo.

5. Dobru poslovnu reputaciju ima lice koje je u dosadašnjem radu pokazalo da poseduje lični, moralni i profesionalni integritet, sposobnost efikasnog obavljanja poslova i uspešnog suočavanja s poslovnim rizicima i koje je ostvarilo uspešne rezultate i steklo ugled u oblastima u kojima je radilo.

Poslovna reputacija lica iz stava 1. ove tačke ceni se u odnosu na ukupno radno iskustvo i angažovanje tog lica, kao i postignute poslovne rezultate, a pri ovoj oceni naročito se uzima u obzir sledeće:

1) da li je ovo lice osuđivano za kažnjiva dela, vrstu sankcije ili mere koja mu je izrečena i vreme koje je proteklo od izricanja sankcije ili mere, odnosno da li se protiv ovog lica vodi postupak za takvo delo;

2) da li je, prema raspoloživim informacijama, pravno lice u kojem je ovo lice rukovodilac ili je bilo rukovodilac, pravno lice u čijem organu upravljanja je ovo lice član ili je bilo član, odnosno u kojem je to lice imalo ili ima kontrolno učešće - osuđivano za kažnjiva dela, vrstu sankcije ili mere koja mu je izrečena i vreme koje je proteklo od izricanja sankcije ili mere, odnosno da li se protiv ovog lica vodi postupak za takvo delo;

3) da li je, prema raspoloživim informacijama, nad pravnim licem u kome je ovo lice rukovodilac ili je bilo rukovodilac, nad pravnim licem u čijem organu upravljanja je ovo lice član ili je bilo član, odnosno u kojem je to lice imalo ili ima kontrolno učešće - pokrenut ili sproveden postupak stečaja ili prinudne likvidacije;

4) da li su računi pravnog lica u kome je ovo lice rukovodilac ili je bilo rukovodilac, pravnog lica u čijem organu upravljanja je ovo lice član ili je bilo član, odnosno u kojem je ovo lice imalo ili ima kontrolno učešće - bili u blokadi;

5) da li su prema ovom licu ili pravnom licu u kome je ovo lice rukovodilac ili je bilo rukovodilac, pravnom licu u čijem organu upravljanja je ovo lice član ili je bilo član, odnosno u kojem je ovo lice imalo ili ima kontrolno učešće - izricane mere Narodne banke Srbije ili drugog nadležnog nadzornog tela u zemlji ili inostranstvu;

6) da li se ovo lice, pravno lice u kome je ovo lice rukovodilac ili je bilo rukovodilac, pravno lice u čijem organu upravljanja je ovo lice član ili je bilo član, odnosno u kojem je ovo lice imalo ili ima kontrolno učešće - nalazilo ili se nalazi na spisku najvećih poreskih dužnika koje objavljuje Poreska uprava ili na spisku neurednih dužnika u bazi podataka o zaduženosti (kreditni biro i dr.);

7) da li postoje okolnosti koje mogu uticati na nezavisnost mišljenja tog lica (npr. akcije, druga vlasnička prava i članstva, udeli i drugi ekonomski interesi u pravnim licima koja su klijenti banke, prava intelektualne svojine, krediti koje je banka odobrila društvu u vlasništvu tog lica, lični ili profesionalni odnosi s licima sa učešćem u banci, sa zaposlenima u banci, odnosno članu bankarske grupe, prethodno radno angažovanje tog lica, lični ili profesionalni odnosi s relevantnim eksternim zainteresovanim stranama, kao što su značajni dobavljači, konsultanti ili drugi pružaoci usluga, članstvo ili vlasništvo u pravnom licu koje je u sukobu interesa s bankom).

Smatra se da lice nema dobru poslovnu reputaciju naročito u sledećim slučajevima:

1) ako je pravnosnažno osuđeno za krivična dela protiv privrede, imovine, pravnog saobraćaja, javnog reda, službene dužnosti ili pravosuđa, za krivična dela pranja novca ili finansiranja terorizma, za krivična dela za koja je izrečena bezuslovna kazna zatvora, ili za slična ili uporediva krivična dela u skladu s propisima strane države;

2) ako je u poslednjih deset godina počinilo težu povredu, odnosno ponavljanje povrede propisa kojim se uređuje sprečavanje pranja novca i finansiranja terorizma i finansiranja širenja oružja za masovno uništenje;

3) ako nema odgovarajuće rezultate rada u obavljanju poslova na kojima je bilo angažovano, odnosno ako su mu izrečene mere Narodne banke Srbije ili drugog nadležnog regulatornog tela u zemlji ili inostranstvu koje ga čine nepodobnim da bude nosilac ključne funkcije.

6. Odgovarajuće kvalifikacije ima lice koje poseduje takvo obrazovanje, odnosno iskustvo koji mu omogućavaju stručno obavljanje određene funkcije, kao i efikasno i kvalitetno rukovođenje relevantnom organizacionom jedinicom banke.

Smatra se da odgovarajuće kvalifikacije ima lice koje je u oblastima značajnim za obavljanje poslova iz delokruga relevantne organizacione jedinice steklo najmanje prvi stepen visokog obrazovanja na osnovnim akademskim studijama u trajanju od najmanje četiri godine u smislu zakona kojim se uređuje visoko obrazovanje.

Pored lica iz stava 2. ove tačke, smatra se da odgovarajuće kvalifikacije ima i lice koje je završilo akademske ili strukovne studije prvog stepena i ima radno iskustvo u trajanju od najmanje osam godina u oblastima finansijskih tržišta, upravljanja rizicima poslovanja pravnih lica u finansijskom sektoru, strateškog planiranja, korporativnog upravljanja, stvaranja poslovne politike ili strategije i dr. a za koje Narodna banka Srbije oceni da odgovaraju poslovima rukovođenja relevantne organizacione jedinice u banci, članu bankarske grupe ili drugom pravnom licu iz finansijskog sektora.

7. Odgovarajuće iskustvo ima lice koje poseduje radno iskustvo u trajanju od najmanje pet godina na poslovima u pravnom licu u finansijskom sektoru ili drugim poslovima za koje banka oceni da su značajni za obavljanje funkcije rukovodioca određene organizacione jedinice.

8. Ispunjenost uslova iz tačke 4. ove odluke banka ceni u skladu sa odredbama tač. 5. do 7. ove odluke, a pri oceni odgovarajućih kvalifikacija i iskustva lica posebno uzima u obzir delokrug organizacione jedinice i oblast odgovornosti rukovodioca za čiji izbor se to lice predlaže.

9. Ispunjenost uslova iz tačke 4. ove odluke banka ceni pre imenovanja nosioca ključne funkcije, odnosno pre podnošenja Narodnoj banci Srbije zahteva za davanje prethodne saglasnosti na imenovanje nosioca ključne funkcije.

10. Banka podnosi Narodnoj banci Srbije zahtev za davanje prethodne saglasnosti na imenovanje rukovodilaca funkcije upravljanja rizicima, funkcije kontrole usklađenosti poslovanja i funkcije unutrašnje revizije, u skladu sa odlukom kojom se uređuje davanje preliminarnog odobrenja, dozvole za rad banke i pojedinih saglasnosti i odobrenja Narodne banke Srbije.

Ako Narodna banka Srbije odbije zahtev iz stava 1. ove tačke, banka je dužna da najkasnije u roku od 60 dana od dana dobijanja odluke o tom odbijanju podnese Narodnoj banci Srbije zahtev za davanje prethodne saglasnosti na imenovanje drugog lica za rukovodioca te ključne funkcije, uz dostavljanje dokaza i dokumentacije koji su propisani odlukom iz tog stava.

U slučaju iz stava 2. ove tačke, banka je dužna da odredi lice koje će privremeno obavljati poslove rukovodioca relevantne organizacione jedinice do dana dobijanja prethodne saglasnosti Narodne banke Srbije na izbor tog ili drugog predloženog lica, kao i da o tome obavesti Narodnu banku Srbije odmah nakon dobijanja odluke Narodne banke Srbije kojom se odbija zahtev iz stava 1. ove tačke.

Pri izboru lica koje će privremeno obavljati poslove rukovodioca relevantne organizacione jedinice u skladu sa stavom 3. ove tačke, banka je dužna da u dobroj veri nastoji da ta lica ispunjavaju uslove iz tač. 5. do 7. ove odluke.

Narodna banka Srbije može u svakom trenutku naložiti banci da razreši lice koje je određeno da privremeno obavlja poslove rukovodioca relevantne organizacione jedinice u skladu sa stavom 3. ove tačke, ako oceni da postoje okolnosti koje ukazuju na to da ovo lice ne ispunjava uslove iz tač. 5. do 7. ove odluke ili da ne doprinosi obavljanju određene ključne funkcije u banci na odgovarajući način.

11. Banka je dužna da redovno, a najmanje jednom u tri godine, ceni ispunjenost uslova iz tačke 4. ove odluke u odnosu na imenovane nosioce ključnih funkcija (redovna procena), kao i da o rezultatima te procene i o planiranim merama obavesti Narodnu banku Srbije.

Pri oceni poslovne reputacije lica iz stava 1. ove tačke, naročito se uzimaju u obzir rezultati rada tog lica postignuti u periodu njegovog rukovođenja određenom organizacionom jedinicom, kao i to da li su u tom periodu u postupku kontrole Narodne banke Srbije utvrđene nepravilnosti u poslovanju banke iz delokruga relevantne organizacione jedinice.

Banka je dužna da bez odlaganja sprovede procenu ispunjenosti uslova iz tačke 4. ove odluke u odnosu na lica iz stava 1. ove tačke ako nastupe okolnosti, odnosno događaji koji mogu imati ili imaju značajan uticaj na poslovanje banke ili dovode u sumnju ispunjenost uslova iz te tačke (vanredna procena).

Ako na osnovu sprovedene procene iz ove tačke utvrdi da lice iz stava 1. ove tačke ne ispunjava sve uslove iz tačke 4. ove odluke - banka je dužna da blagovremeno razreši to lice i/ili da blagovremeno preduzme dodatne aktivnosti kako bi se obezbedilo da to lice naknadno ispuni uslove iz te tačke, ako je to primenljivo u konkretnom slučaju.

12. Banka je dužna da u roku od 30 dana od dana razrešenja ili ostavke nosioca ključne funkcije iz tačke 2. stav 2. ove odluke Narodnoj banci Srbije podnese zahtev za davanje prethodne saglasnosti na imenovanje drugog lica za nosioca te funkcije, uz dostavljanje dokaza i dokumentacije propisane odlukom kojom se uređuje davanje preliminarnog odobrenja, dozvole za rad banke i pojedinih saglasnosti i odobrenja Narodne banke Srbije.

Banka je dužna da u roku od 30 dana od dana razrešenja ili ostavke nosioca ključne funkcije iz tačke 2. stav 3. ove odluke imenuje drugo lice za nosioca te funkcije.

13. Banka obaveštava Narodnu banku Srbije o imenovanju, razrešenju ili ostavci nosioca ključne funkcije u roku od deset dana od dana tog imenovanja, razrešenja ili ostavke, navodeći razloge za to.

14. Banka je dužna da obezbedi kontinuitet u obavljanju ključnih funkcija iz tačke 2. ove odluke i da odredi lice koje će privremeno obavljati poslove iz nadležnosti nosioca ključne funkcije iz te tačke do dana imenovanja novog nosioca te ključne funkcije, odnosno do dobijanja prethodne saglasnosti Narodne banke Srbije na imenovanje tog ili drugog predloženog lica za nosioca ključne funkcije iz ovog stava, kao i da o tome bez odlaganja obavesti Narodnu banku Srbije.

15. Banka je dužna da o prvom imenovanju nosilaca ključnih funkcija iz tačke 2. stav 3. ove odluke obavesti Narodnu banku Srbije najkasnije 5. januara 2026. godine.

16. Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjuje se od 1. januara 2026. godine.