STATUTPRIVREDNE KOMORE SRBIJE("Sl. glasnik RS", br. 56/2025) |
Ovim statutom uređuju se prava, obaveze i odgovornost članova Privredne komore Srbije (u daljem tekstu: Komora); poslovi i zadaci; oblici rada i organizovanja; delokrug i ovlašćenja organa i tela; sastav, broj članova, način izbora i trajanje mandata članova organa; način upravljanja i odlučivanja; posebna tela za rešavanje sporova; način rada Komore u sprovođenju i unapređenju interesa članova i pružanja usluga; sadržaj i način ostvarivanja saradnje sa nadležnim državnim organima i drugim organizacijama; sadržaj i način saradnje sa privrednim komorama i sličnim asocijacijama u zemlji i inostranstvu; javnost rada i obaveštavanje članova; način obezbeđenja sredstava za rad; položaj, principi organizovanja i zadaci stručne službe; postupak donošenja i objavljivanja Statuta i drugih opštih akata, kao i druga pitanja značajna za rad Komore.
Komora je, u skladu sa zakonom kojim se uređuju privredne komore (u daljem tekstu: Zakon), interesna, poslovno-stručna i neprofitna organizacija privrednih subjekata koje povezuje zajednički poslovni interes, u cilju usklađivanja i zastupanja interesa članova i podsticanja privrednih aktivnosti na teritoriji Republike Srbije.
Naziv Komore je: Privredna komora Srbije.
Sedište Komore je u Beogradu, Resavska 13-15.
Pri poslovanju sa inostranstvom kao naziv Komore se upotrebljava: Chamber of Commerce and Industry of Serbia.
Komora ima svojstvo pravnog lica sa pravima, obavezama i odgovornostima utvrđenim Zakonom i ovim statutom.
Komora je, u skladu sa Zakonom, nezavisna i samostalna u radu.
Komora ima pečat okruglog oblika na kome su ispisani naziv i sedište Komore ćirilicom i latinicom, u koncentričnim krugovima.
Regionalne privredne komore, odnosno privredna komora glavnog grada koriste pečate okruglog oblika na kome je ispisan skraćeni naziv regionalne privredne komore, odnosno privredne komore glavnog grada, ćirilicom i latinicom, u koncentričnim krugovima.
Komora može imati više pečata, u koje se obavezno unose njihovi brojevi. Pečati nose oznake rimskih brojeva.
Komora ima znak (logotip), čiji sadržaj i oblik utvrđuje predsednik Komore.
4. Obrazovanje regionalnih privrednih komora i privredne komore glavnog grada
Komora obrazuje, kao svoje organizacione delove, za područje upravnog okruga, određene posebnim propisom, regionalne privredne komore, odlukom o obrazovanju.
Regionalne privredne komore mogu biti obrazovane za područje jednog ili više upravnih okruga.
Komora može, vodeći računa o ukupnom razvoju, zajedničkim i međusobno usklađenim ciljevima i jedinstvenim interesima privrede, obrazovati regionalne privredne komore i za područje više opština, čije teritorije pripadaju različitim upravnim okruzima.
Odluka iz stava 1. ovog člana sadrži:
1) naziv i skraćeni naziv regionalne privredne komore;
2) određivanje upravnog okruga za čije područje se osniva regionalna privredna komora, odnosno određivanje opština čije teritorije pripadaju različitim upravnim okruzima, a za čije područje se obrazuje regionalna privredna komora;
3) nadležnosti parlamenta privrednika i direktora regionalne privredne komore, koje nisu utvrđene Zakonom i ovim statutom i
4) broj članova parlamenta privrednika regionalnih privrednih komora.
Komora može da obrazuje privrednu komoru za teritoriju glavnog grada, odlukom o obrazovanju, koja sadrži:
1) naziv privredne komore glavnog grada;
2) nadležnosti parlamenta privrednika i direktora privredne komore glavnog grada, koje nisu utvrđene Zakonom i ovim statutom i
3) broj članova parlamenta privrednika privredne komore glavnog grada.
Regionalne privredne komore, u skladu sa Zakonom, u svom nazivu sadrže "Privredna komora Srbije", uz dodatak "Regionalna privredna komora" i oznaku naziva upravnog okruga.
Privredna komora glavnog grada, u skladu sa Zakonom, u svom nazivu sadrži "Privredna komora Srbije", uz dodatak "Privredna komora Beograda".
5. Obrazovanje organizacionih jedinica Komore
Komora može da obrazuje organizacione jedinice na teritoriji Republike Srbije (kancelarije, agencije, centri).
II PRAVA, OBAVEZE I ODGOVORNOST ČLANOVA KOMORE
Članovi Komore su svi privredni subjekti koji obavljaju registrovanu poslovnu delatnost na teritoriji Republike Srbije, u skladu sa Zakonom.
Pravna lica iz stava 1. ovog člana postaju članovi Komore upisom u Registar privrednih subjekata, u skladu sa posebnim zakonom, kojim se uređuje postupak registracije.
Fizička lica iz stava 1. ovog člana su članovi Komore preko opštih udruženja preduzetnika. Opšta udruženja preduzetnika su kolektivni članovi Komore.
Zadruge su kolektivni članovi Komore preko zadružnih saveza.
Kolektivni članovi Komore mogu biti udruženja i društva, organizacije koje obavljaju delatnost u oblastima zdravstvene, socijalne, boračke, odnosno invalidske zaštite, društvene brige o deci i drugim oblastima, kao što je socijalna sigurnost, obrazovanje, nauka, kultura, fizička kultura, kao i organizacije koje svojom delatnošću unapređuju rad i poslovanje privrednih subjekata ili su u oblastima koje su utvrđene zakonom.
Kolektivni članovi Komore mogu biti i ugovorne privredne komore, osnovane u skladu sa Zakonom.
Članovi Komore koji imaju sedište, odnosno koji obavljaju delatnost na teritoriji autonomnih pokrajina, u skladu sa Zakonom, istovremeno su i članovi privrednih komora autonomnih pokrajina.
Članovi Komore ostvaruju svoje interese preko granskih udruženja, opštih udruženja preduzetnika, regionalnih privrednih komora i privredne komore glavnog grada, kao i preko izabranih predstavnika u organima Komore.
Članovi Komore ostvaruju svoje interese i preko svih oblika organizovanja rada u okviru Komore, kao i kroz učešće u kreiranju i korišćenju usluga koje obezbeđuje i razvija Komora.
Članovi Komore imaju jednaka prava i obaveze.
Članovi Komore imaju prava i obaveze da:
1) budu birani i biraju svoje predstavnike u organe i tela Komore i u parlamente privrednika regionalnih privrednih komora i privredne komore glavnog grada;
2) upravljaju Komorom, preko svojih izabranih predstavnika u organima i telima Komore;
3) učestvuju u donošenju i realizovanju programa i planova rada Komore;
4) pokreću i razmatraju pitanja iz delatnosti Komore, u cilju unapređenja poslovanja i razvoja;
5) daju predloge, sugestije i mišljenja, u cilju donošenja odgovarajućih odluka i zaključaka;
6) koriste stručnu pomoć, kao i usluge koje Komora vrši u okviru svoje delatnosti;
7) dostavljaju Komori informacije potrebne za vođenje evidencije članova Komore, u skladu sa posebnim aktom;
8) učestvuju u istraživanjima koje vrši Komora;
9) plaćaju članarinu, radi obezbeđivanja uslova za rad Komore;
10) neguju i poštuju poslovni moral i dobre poslovne običaje i
11) poštuju Statut i opšte akte Komore.
Komora vodi evidenciju svojih članova.
Jedinstvena sadržina i način vođenja evidencije utvrđuje se posebnim aktom.
Evidencija iz stava 1. ovog člana se vodi u elektronskom obliku.
Komora, u skladu sa Zakonom i ovim statutom, obavlja sledeće poslove:
1) usaglašava, formuliše, zastupa i štiti interes svojih članova pred nadležnim državnim organima i institucijama u uređenju privrednog sistema i definisanju mera ekonomske politike;
2) pokreće inicijative za donošenje zakona i drugih propisa od značaja za privredu, kao i mera ekonomske politike;
3) organizuje javne rasprave o predlozima zakona i drugih propisa od značaja za privredu, kao i o predlogu mera ekonomske politike;
4) formuliše i obrazlaže stavove privrede na nacrte zakona i drugih propisa od značaja za privredu, u skladu sa Zakonom i ovim statutom;
5) vrši određena javna ovlašćenja koja su joj poverena potvrđenim međunarodnim ugovorima i posebnim zakonima;
6) izdaje potvrde o bonitetu svojih članova;
7) pruža podršku privredi u ispunjavanju obaveza koje proizilaze iz procesa pristupanja Evropskoj uniji i harmonizovanja domaćeg zakonodavstva sa propisima Evropske unije;
8) uspostavlja i unapređuje ekonomsku saradnju privrede sa inostranstvom, vrši promociju privrednih potencijala i privlačenje stranih investicija;
9) priprema projektne aplikacije i realizuje projekte po pozivima Evropske unije, međunarodnih organizacija, fondova i drugih stranih i domaćih institucija i organizacija, od značaja za privredu;
10) sprovodi aktivnosti na unapređenju konkurentnosti privrede u celini;
11) podstiče saradnju nauke i privrede, saradnju sa univerzitetima i naučno tehnološkim parkovima, informiše o dostupnosti i sredstvima finansiranja u ove svrhe, kao i stanju inovacionih infrastruktura Republike Srbije;
12) pruža podršku razvoju tehnološke infrastrukture privrede i informacionog društva, kao i podršku za uvođenje savremenih tehnologija iz oblasti nuklearne energije, električne mobilnosti, vodonika, zelenih tehnologija;
13) podstiče istraživanje, inovacije i razvoj ekonomije bazirane na znanju, inovativnosti i savremenim naučno-tehnološkim dostignućima;
14) unapređuje modernizaciju i konkurentnost članova i trećih lica kroz razvoj tehnoloških i digitalnih alata;
15) podstiče primenu održivog i odgovornog poslovanja u privredi zasnovanog na primeni međunarodnih standarda, dobre prakse i savremenih koncepata i alata;
16) podržava razvoj ekološke svesti u privredi i usaglašavanje privrednih i društvenih interesa u oblasti ekologije;
17) unapređuje razvoj preduzetništva;
18) priprema programe poslovne edukacije u skladu sa potrebama privrede i organizuje formalne i neformalne oblike poslovne edukacije;
19) utvrđuje pravila dobrog poslovnog ponašanja svojih članova, odnosno donosi uzanse i kodekse;
20) rešava sporove pred Arbitražom Komore, odnosno vodi postupke pred Sudom časti Komore;
21) pruža usluge posredovanja u rešavanju sporova u privredi;
22) obavlja i druge poslove od interesa za svoje članove;
23) razvija, obezbeđuje i pruža specijalizovane usluge za svoje članove, posebno u onim oblastima u kojima članovi ne mogu da obezbede razvoj, infrastrukturu ili efikasno korišćenje usluga samostalno, na poslovno održiv način;
24) razvija, obezbeđuje i pruža usluge na domaćem i stranom tržištu, u skladu sa zakonom, Statutom i drugim aktima Komore;
25) vrši i druge usluge po zahtevu članova i trećih lica ili na svoju inicijativu i u saradnji sa članovima i trećim licima;
26) pruža usluge na tržištu i obavlja druge delatnosti privrednog karaktera u skladu sa Statutom i drugim aktima Komore;
27) vrši i druge usluge po zahtevu članova i trećih lica;
28) obavlja i druge poslove utvrđene ovim statutom.
2. Osnovni poslovi regionalnih privrednih komora i privredne komore glavnog grada
Regionalne privredne komore i privredna komora glavnog grada, u skladu sa Zakonom i ovim statutom, obavljaju sledeće poslove:
1) proučavaju pitanja koja se odnose na privredne grane zastupljene u regionalnoj privrednoj komori i privrednoj komori glavnog grada, prate pojave bitne za privredni život na području regionalne privredne komore i privredne komore glavnog grada i vrše ocenu njihovog dejstva na privredu upravnog okruga, glavnog grada i Republike Srbije;
2) podstiču razvoj privrede, preduzetništva i preduzetničke inicijative na području upravnog okruga, glavnog grada i Republike Srbije, preko parlamenta privrednika regionalne privredne komore i privredne komore glavnog grada, kao i učešćem u radu organa i tela Komore;
3) učestvuju u organizaciji javnih rasprava na području regionalne privredne komore, odnosno privredne komore glavnog grada o predlozima zakona i drugih propisa od značaja za privredu, kao i o predlogu mera ekonomske politike;
4) učestvuju u usaglašavanju i formulisanju stavova na nivou Komore o predlozima zakona i drugih propisa od značaja za privredu, kao i u definisanju mera ekonomske politike, radi pokretanja inicijativa pred nadležnim državnim organima;
5) daju mišljenja na predloge odluka organa lokalne samouprave, odnosno glavnog grada, kojim se uvode dodatna finansijska opterećenja za privredu;
6) prate realizaciju pokrenutih inicijativa i izveštavaju privrednike o rezultatima, u saradnji i uz pomoć kapaciteta Komore razvijenih za ovu svrhu;
7) usklađuju međusobne interese privrednika upravnog okruga, odnosno glavnog grada;
8) podstiču poslovnu saradnju i poslovno povezivanje privrednika upravnog okruga, odnosno glavnog grada;
9) po pozivu, učestvuju u radu organa lokalne samouprave, odnosno glavnog grada, nadležnih za poslove privrede;
10) sarađuju sa organima lokalne samouprave, odnosno glavnog grada, na definisanju i realizovanju razvojnih projekata okruga i opština u sastavu upravnog okruga, odnosno glavnog grada;
11) pružaju podršku organima lokalne samouprave, odnosno glavnog grada, u privlačenju investitora;
12) učestvuju u organizovanju lokalnih, regionalnih i prekograničnih privrednih skupova i manifestacija;
13) pripremaju projektne aplikacije i realizuju projekte po pozivima Evropske unije, međunarodnih organizacija, fondova i drugih stranih i domaćih institucija i organizacija, samostalno ili uz podršku Komore;
14) obavljaju poslove javnih ovlašćenja i izdaju potvrde, uverenja i druge isprave;
15) učestvuju u procesima implementacije i korišćenja usluga Komore od strane članova, u skladu sa odlukama Komore;
16) vrše periodičnu analizu potreba privrede za uslugama i pokreću inicijative za unapređenje postojećih i razvoj novih usluga, u skladu sa zahtevima i potrebama privrednika;
17) pružaju privrednicima usluge i stručnu pomoć, radi poboljšanja i unapređivanja poslovanja;
18) obezbeđuju privrednicima pravovremene i kvalitetne poslovne informacije, u saradnji i uz pomoć kapaciteta Komore razvijenih za ovu svrhu;
19) organizuju edukaciju (predavanja, seminare, specijalizovane kurseve) radi unapređenja znanja i veština privrednika;
20) staraju se o negovanju dobrih poslovnih običaja i poslovnog morala i poštovanju pravila dobrog poslovnog ponašanja;
21) staraju se o unapređenju rada postojećih i osnivanju novih opštih udruženja preduzetnika;
22) vrše i druge poslove od interesa za privrednike na području regionalne privredne komore i privredne komore glavnog grada i
23) obavljaju i druge poslove koji su im povereni od strane Komore.
3. Izdavanje isprava, podataka i analiza
Potvrde, uverenja i druge isprave koje Komora izdaje u vršenju javnih ovlašćenja imaju svojstvo javnih isprava, u skladu sa Zakonom.
Komora organizuje vršenje javnih ovlašćenja iz stava 1. ovog člana, na način koji je u najboljem interesu njenih članova, uspostavljanjem efikasnog i ekonomski racionalnog postupka.
Komora obezbeđuje da se poslovi javnih ovlašćenja realizuju na području regionalnih privrednih komora i privredne komore glavnog grada.
Komora priprema i izdaje dokumenta, podatke, poslovne i druge analize i na različite načine ih čini dostupnim svojim članovima.
4. Osnivanje predstavništva Komore
Komora može osnivati svoja predstavništva u inostranstvu, ako je to u interesu članova, radi zastupanja ekonomskih interesa i promocije članova Komore u određenoj državi.
Predstavništvo može biti osnovano za područje jedne ili više država.
Odluku o osnivanju predstavništva donosi Upravni odbor Komore, na osnovu predloga predsednika Komore i analize opravdanosti osnivanja predstavništva, u skladu sa posebnim aktom Komore.
5. Osnivanje centara spoljne trgovine
Komora može, u saradnji sa Vladom, osnivati centre spoljne trgovine, radi zastupanja ekonomskih interesa i promocije privrede Republike Srbije u inostranstvu, u skladu sa Zakonom.
Status, poslovi i način osnivanja centara spoljne trgovine u inostranstvu uređuju se posebnim aktom Komore i Vlade, u skladu sa Zakonom.
Akt iz stava 2. ovog člana zaključuje predsednik, uz prethodnu saglasnost Upravnog odbora.
IV OBLICI ORGANIZOVANJA I RADA U KOMORI
Radi zajedničkog unapređivanja rada i poslovanja, angažovanja kapaciteta Komore u tom cilju, usklađivanja posebnih i zajedničkih interesa, predlaganja mera za unapređenje privrednog ambijenta i poboljšanje uslova poslovanja i iniciranja procesa reagovanja Komore u okviru statutarnih granica u uslovima kada to okolnosti nalažu, članovi Komore se, prema pretežnoj delatnosti koju obavljaju, organizuju u granska udruženja (u daljem tekstu: udruženje), u skladu sa ovim statutom.
Udruženje je osnovni oblik organizovanja i rada u Komori granski povezanih članova Komore, radi ostvarivanja zajedničkih interesa za pojedine grane privrede.
Članovi udruženja mogu biti i preduzetnici, prema pretežnoj delatnosti koju obavljaju, sa istim pravima i obavezama kao i drugi članovi organizovani u određeno udruženje.
Udruženje se organizuje za jednu ili više grana ili grupa, odnosno podgrupa privrede.
Članovi Komore mogu biti organizovani u više udruženja, vodeći pri tome računa o interesima, potrebama i reprodukcionoj povezanosti, kao i drugim činiocima za uspešno i efikasno poslovanje i ostvarivanje ciljeva učlanjivanja u Komori.
Upravni odbor Komore donosi odluku o osnivanju i ukidanju udruženja za grane privrede, u skladu sa interesima privrede u celini.
Pitanja iz delokruga udruženja koja su od zajedničkog interesa za članove Komore koji pripadaju određenom udruženju razmatra i rešava odbor udruženja, kao organ udruženja, vodeći računa o interesima privrede u celini.
Odbor udruženja čine predsednici i zamenici predsednika grupacija obrazovanih u okviru udruženja.
Poslovi udruženja su:
1) praćenje i analiziranje privrednih kretanja u određenoj grani privrede i predlaganje mera organima Komore radi unapređivanja uslova rada i poslovanja svojih članova;
2) razmatranje i davanje obrazloženih stavova privrede organima Komore na nacrte zakona i drugih propisa sa stanovišta njihovog uticaja na uslove poslovanja i razvoj pojedinih grana privrede;
3) davanje obrazloženih predloga mera ekonomske politike i strategija razvoja organima Komore koje se odnose na poslove udruženja;
4) poslovno povezivanje članova udruženja u zemlji i pružanje podrške poslovnom povezivanju članova u inostranstvu;
5) praćenje dostignuća u oblasti tehničko-tehnološkog razvoja u određenim granama privrede i iniciranje oblasti ovog razvoja kojima Komora može da doprinese u interesu članova;
6) praćenje primene međunarodnih tehničkih standarda i normativa i
7) saradnja sa drugim udruženjima, oblicima organizovanja rada članova u Komori, regionalnim privrednim komorama i privrednom komorom glavnog grada, kao i stručnim službama u Komori na organizovanju i nastupu privrede na sajmovima, prezentacijama i drugim promotivnim aktivnostima za potrebe članova Komore, u zemlji i u inostranstvu.
Odbor udruženja iz svojih redova bira predsednika i zamenika predsednika odbora udruženja.
Predsednik i zamenik predsednika odbora udruženja biraju se na četiri godine i mogu biti ponovo birani.
Pitanja od zajedničkog interesa za dva ili više udruženja mogu se razmatrati na zajedničkim sednicama odbora tih udruženja, ili se za razmatranje tih pitanja mogu obrazovati zajednička radna tela.
Ako se o pitanjima od zajedničkog interesa za dva ili više udruženja ne postigne saglasnost od strane njihovih odbora ili zajedničkih radnih tela, pitanje se iznosi pred Upravni odbor, čiji stav je obavezan za udruženja Komore.
Udruženje ima grupacije, kao oblik neposrednog užeg povezivanja članova Komore u okviru udruženja, radi razmatranja i rešavanja pitanja od interesa za određeni deo privrede, vodeći računa o interesima privrede u celini.
Odluku o obrazovanju grupacije donosi odbor udruženja, uz prethodno pribavljenu saglasnost generalnog sekretara.
Grupacija iz svojih redova bira predsednika i zamenika predsednika grupacije.
Grupacija može imati odbor grupacije.
Predsednik i zamenik predsednika odbora grupacije su istovremeno predsednik, odnosno zamenik predsednika grupacije.
Predsednik i zamenik predsednika grupacije, odnosno odbora grupacije, biraju se na četiri godine i mogu biti ponovo birani.
Udruženje ima sekretara.
Sekretar udruženja rukovodi radom stručne službe udruženja, stara se o pripremi sednica odbora udruženja, koordinira rad grupacija i radnih tela u udruženju; koordinira odnose između udruženja i delova Komore koji utvrđuju i obavljaju strateške i operativne poslove; učestvuje u radu organa i tela u Komori, ostvaruje saradnju sa udruženjima, drugim oblicima organizovanja i rada, stručnim službama u Komori, nadležnim državnim organima i organizacijama.
Akte koje donosi odbor udruženja, odnosno grupacija, potpisuju sekretar udruženja i predsednik odbora udruženja, odnosno predsednik grupacije.
Pružanje podrške u radu udruženjima, kao osnovnim oblicima organizovanja članova u okviru Komore, u cilju što efikasnijeg rada, pruža Stručna služba Komore.
Sekretara udruženja imenuje predsednik Komore.
Sekretar udruženja za svoj rad odgovara predsedniku Komore i generalnom sekretaru.
Isto lice može biti imenovano za sekretara dva i više udruženja.
Poslovnik o radu, kojim se uređuje rad odbora udruženja i grupacija, donosi Upravni odbor.
U Komori se mogu obrazovati posebni centri radi zauzimanja stavova i davanja predloga organima Komore, povodom sistemskih pitanja koja su važna za rad svih ili značajnog dela članova Komore, nezavisno od delatnosti koju obavljaju i grani privrede kojoj pripadaju.
Odluku o obrazovanju centara iz stava 1. ovog člana donosi Upravni odbor.
Centar može imati Savet koji broji do 25 članova.
Članove Saveta centra bira Upravni odbor, iz reda članova Komora, naučnih radnika, nosilaca inovativnih delatnosti i aktivnosti i stručne javnosti, na predlog predsednika.
Za članove Komore koji posluju ili imaju interes za poslovanje na tržištima pojedinih zemalja ili regiona može se obrazovati sekcija za određenu zemlju ili region, za obavljanje određenih poslova od zajedničkog interesa.
Članovi sekcije međusobno se informišu o mogućnostima poslovanja na određenim tržištima; dogovaraju se o programu nastupa i formiranju zajedničke ponude za ta tržišta i o uspostavljanju saradnje sa privrednim komorama i poslovnim udruženjima; koriste usluge predstavništava Komore i centara spoljne trgovine u inostranstvu; razmatraju i druga pitanja u interesu razvoja ekonomske saradnje sa određenim tržištima.
Podršku u radu sekcija pružaju organizacioni delovi Stručne službe Komore zaduženi za strateško-operativne poslove, internacionalizaciju, analitiku i tehnološki razvoj.
Odluku o obrazovanju sekcija donosi Upravni odbor.
4. Opšta udruženja preduzetnika
Radi ostvarivanja i zaštite svojih interesa i unapređenja ekonomskog položaja preduzetnika, u skladu sa Zakonom, kao i radi razmatranja i rešavanja pitanja od zajedničkog interesa, preduzetnici se organizuju u opšta udruženja preduzetnika.
Članovi opštih udruženja preduzetnika su preduzetnici, kao poslovno sposobna fizička lica koja obavljaju delatnost u cilju ostvarivanja prihoda, registrovana u skladu sa zakonom.
Opšta udruženja preduzetnika osnivaju se za područje regionalnih privrednih komora i privredne komore glavnog grada ili za područje jedne ili više opština, i to za jednu ili više privrednih delatnosti, u skladu sa aktom o osnivanju.
Akt o osnivanju iz člana 31. stav 3, u skladu sa Zakonom, donosi se na osnivačkoj skupštini i sadrži:
1) naziv i sedište opšteg udruženja preduzetnika;
2) područje za koje se osniva opšte udruženje preduzetnika;
3) privrednu delatnost za koje se osniva opšte udruženje preduzetnika i
4) organe opšteg udruženja preduzetnika.
Skupština opšteg udruženja preduzetnika, u skladu sa Zakonom, donosi statut.
Statutom opšteg udruženja preduzetnika uređuju se zadaci, organi i tela i njihov delokrug i sastav, način izbora i vreme trajanja mandata članova organa i tela, prava i dužnosti članova, način finansiranja, kao i druga pitanja od značaja za rad opšteg udruženja preduzetnika.
Opšte udruženje preduzetnika ima svojstvo pravnog lica, koje stiče upisom u registar opštih udruženja preduzetnika koji vodi Komora.
Komora posebnim aktom utvrđuje način vođenja registra opštih udruženja preduzetnika.
Radi usaglašavanja zajedničkih interesa i predlaganja mera za poboljšanje uslova poslovanja i ekonomskog položaja preduzetnika, u Komori se može obrazovati parlament preduzetnika, u skladu sa ovim statutom.
Parlament preduzetnika čine predstavnici opštih udruženja preduzetnika upisanih u registar iz člana 34. stav 1. ovog statuta.
Skupština donosi odluku kojom određuje broj i sastav, kao i način izbora članova parlamenta preduzetnika.
Odluku o raspisivanju izbora za članove parlamenta preduzetnika donosi Upravni odbor, najkasnije 45 dana pre isteka mandata članova parlamenta preduzetnika.
Članovi parlamenta preduzetnika biraju se na četiri godine i mogu biti ponovo birani.
Parlament preduzetnika iz svojih redova bira predsednika i zamenika predsednika parlamenta preduzetnika.
Predsednik i zamenik predsednika parlamenta preduzetnika biraju se na četiri godine i mogu biti ponovo birani.
Predsednik i zamenik predsednika parlamenta preduzetnika su po funkciji članovi Skupštine.
Rad parlamenta preduzetnika uređuje se poslovnikom, koji donosi Upravni odbor.
Komorom upravljaju njeni članovi, preko svojih predstavnika u organima i telima Komore, koji se biraju tako da se obezbedi ravnomerna zastupljenost interesa privrede, na način utvrđen ovim statutom.
Komorom upravljaju njeni članovi, koji uredno izvršavaju svoje članske obaveze.
Organi Komore su: Skupština, Upravni odbor, Nadzorni odbor i predsednik Komore.
Skupština je najviši organ Komore.
Skupštinu sačinjavaju predstavnici članova Komore koji se biraju na način utvrđen Zakonom i ovim statutom.
Članovi Skupštine biraju se na četiri godine i mogu biti ponovo birani.
Članovi Skupštine biraju se po teritorijalnom i granskom principu.
Skupština ima do 150 članova.
Po teritorijalnom principu, članove Skupštine biraju parlamenti privrednika regionalnih privrednih komora, odnosno parlament privrednika privredne komore glavnog grada.
Po granskom principu, članove Skupštine biraju odbori granskih udruženja Komore.
Članovi Skupštine su predstavnici članova privrednih komora autonomnih pokrajina, u skladu sa posebnim aktom iz člana 71. stav 2. ovog statuta, tako da procenat učešća članova Skupštine koje biraju, odnosno čine privredne komore autonomnih pokrajina i parlamenti privrednika regionalnih privrednih komora sa teritorije autonomnih pokrajina, bude jednak procentu učešća u organima privrednih komora autonomnih pokrajina koje bira Komora, u skladu sa Zakonom.
Članovi Skupštine po funkciji su predsednik i zamenik predsednika parlamenta preduzetnika i predsednik Zadružnog saveza Srbije.
Odluku o raspisivanju izbora za članove Skupštine donosi Skupština, najkasnije 45 dana pre isteka mandata članova Skupštine.
Izuzetno, ovaj rok može biti i kraći, ali ne kraći od 30 dana, o čemu odlučuje Skupština prilikom raspisivanja izbora.
Odluka iz stava 1. ovog člana sadrži:
1) ukupan broj članova Skupštine koji se bira,
2) broj članova Skupštine koje pojedinačno biraju parlamenti privrednika regionalnih privrednih komora i parlament privrednika privredne komore glavnog grada,
3) broj članova Skupštine koje pojedinačno bira svaki odbor granskog udruženja i
4) broj članova Skupštine koje biraju privredne komore autonomnih pokrajina.
Mandat člana Skupštine prestaje pre isteka vremena na koje je izabran:
1) ako podnese ostavku;
2) ako ga Skupština opozove zbog nepridržavanja odredaba Statuta i opštih akata Komore i
3) usled prestanka rada člana Komore.
Člana Skupštine, čiji je mandat prestao po osnovu iz stava 1. ovog člana, zamenjuje drugi član Komore, izabran od strane parlamenta privrednika regionalne privredne komore ili privredne komore glavnog grada, odnosno od strane odbora udruženja Komore.
Mandat člana Skupštine, izabranog u skladu sa stavom 2. ovog člana, traje do isteka mandata člana Skupštine umesto koga je izabran. Skupština verifikuje mandat novoizabranog člana.
Ukoliko predstavniku člana Skupštine prestane radni odnos kod člana Komore, odnosno funkcija ili dužnost po osnovu koje je predstavljao člana, zamenjuje ga drugi predstavnik koga određuje član Skupštine i o tome obaveštava Komoru.
Skupština:
1) utvrđuje stavove i daje smernice za rad organa i tela Komore u oblasti ekonomskog razvoja, privrednog sistema i makroekonomske politike, kao i za unapređivanje ekonomskih odnosa sa inostranstvom;
2) donosi:
(1) statut Komore;
(2) odluku o usvajanju programa rada Komore;
(3) odluku o usvajanju izveštaja o radu Komore;
(4) odluku o visini, načinu i rokovima plaćanja članarine;
(5) odluku o usvajanju finansijskog plana Komore;
(6) odluku o usvajanju finansijskog izveštaja Komore;
(7) odluku o raspisivanju izbora za Skupštinu i parlamente privrednika;
(8) odluku o davanju saglasnosti na poseban akt o uređivanju međusobnih odnosa Komore i privrednih komora autonomnih pokrajina;
(9) odluku o broju i sastavu, kao i načinu izbora članova parlamenta preduzetnika;
(10) kodekse, posebne uzanse i druga pravila ponašanja;
(11) odluku o sticanju i raspolaganju nepokretnostima Komore, osim zakupa nepokretnosti na period do pet godina;
(12) opšta akta kojima se utvrđuju sastav i organizacija Arbitraže i Suda časti pri Komori;
(13) Pravilnik o izborima organa i tela Komore i
(14) poslovnik o radu Skupštine;
3) bira i razrešava članove Upravnog odbora, Nadzornog odbora, predsednika i potpredsednika Komore i
4) definiše pravce za razvoj novih oblika zaštite i zadovoljavanja interesa i potreba članova i razvoja Komore, u skladu sa Zakonom i Statutom.
Za vršenje određenih poslova Skupština može obrazovati komisije i radne grupe, stalnog ili privremenog karaktera. Odlukom o obrazovanju komisije i radne grupe utvrđuju se njen sastav, delokrug i način rada.
Skupština iz reda svojih članova bira predsednika i zamenika predsednika Skupštine.
Predsednik i zamenik predsednika Skupštine biraju se na četiri godine i mogu biti ponovo birani.
Skupština radi na sednicama i saziva se po potrebi, a najmanje dva puta godišnje.
Skupštinu saziva predsednik Skupštine, u dogovoru sa predsednikom Komore.
Skupština se obavezno saziva na zahtev Upravnog odbora, Nadzornog odbora, predsednika Komore ili najmanje 1/3 članova Skupštine.
Ako predsednik Skupštine ne sazove sednicu u roku od 15 dana od dana podnetog zahteva za sazivanje sednice, sednicu će sazvati predsednik Komore.
Rad Skupštine uređuje se poslovnikom.
Upravni odbor je organ upravljanja Komorom.
Upravni odbor ima 25 članova. U ovaj broj nisu uračunati članovi Upravnog odbora koji članstvo ostvaruju po funkciji.
Predsednik Komore je predsednik Upravnog odbora.
Članove Upravnog odbora bira Skupština, na predlog predsednika Komore, vodeći računa o ravnomernoj teritorijalnoj i granskoj zastupljenosti članova Komore.
Članovi Upravnog odbora biraju se na četiri godine i mogu biti ponovo birani.
Mandat člana Upravnog odbora prestaje pre isteka vremena na koje je izabran:
1) ako podnese ostavku;
2) ako ga Skupština opozove zbog nepridržavanja odredaba Statuta i opštih akata Komore i
3) usled prestanka rada člana Komore.
Člana Upravnog odbora, čiji je mandat prestao po osnovu iz stava 1. ovog člana zamenjuje drugi član Komore, koga bira Skupština, na predlog predsednika.
Mandat člana Upravnog odbora, izabranog u skladu sa stavom 2. ovog člana, traje do isteka mandata člana Upravnog odbora umesto koga je izabran.
Ukoliko predstavniku člana Upravnog odbora prestane radni odnos kod člana Komore, odnosno funkcija ili dužnost po osnovu koje je predstavljao člana, zamenjuje ga drugi predstavnik koga određuje član Upravnog odbora i o tome obaveštava Komoru.
Upravni odbor:
1) razmatra i analizira:
(1) propise iz oblasti privrede i mere ekonomske politike, definiše interese privrede, zauzima stavove i daje obrazložene stavove privrede nadležnim organima;
(2) globalna privredna kretanja i po pojedinim sektorima privrede i
(3) predloge mera tekuće ekonomske politike sa stanovišta njihovog uticaja na uslove poslovanja i razvoj delatnosti privrede i utvrđuje stavove pri izradi sektorskih strategija razvoja;
2) utvrđuje predloge:
(1) Statuta Komore;
(2) odluke o usvajanju programa rada Komore;
(3) odluke o usvajanju izveštaja o radu Komore;
(4) odluke o visini, načinu i rokovima plaćanja jedinstvene članarine;
(5) odluke o usvajanju finansijskog plana Komore i
(6) odluke o usvajanju finansijskog izveštaja Komore;
3) donosi:
(1) akta Komore čije donošenje nije u nadležnosti Skupštine ili predsednika;
(2) odluku o obrazovanju regionalnih privrednih komora i privredne komore glavnog grada;
(3) odluku o raspisivanju izbora za organe i tela Komore, osim odluka koje donosi Skupština;
(4) odluku o osnivanju i prestanku rada ustanova formalnog obrazovanja u skladu sa posebnim propisima i drugih organizacija u skladu sa potrebama privrede;
(5) odluku o osnivanju i prestanku rada privrednih društava Komore;
(6) odluku o osnivanju i ukidanju predstavništva Komore u inostranstvu, odnosno odluku o davanju saglasnosti na osnivanje centara spoljne trgovine i
(7) poslovnik o radu Upravnog odbora.
Za vršenje određenih poslova, odnosno radi izvršavanja odluka i zaključaka Skupštine, Upravni odbor može obrazovati komisije, radne grupe, forume i savete, stalnog ili privremenog karaktera. Odlukom o obrazovanju utvrđuje se sastav, delokrug i način rada komisije, radne grupe, foruma i saveta Upravnog odbora.
Upravni odbor radi na sednicama koje se održavaju po potrebi.
Upravni odbor saziva predsednik Komore.
Upravni odbor se obavezno saziva na zahtev Nadzornog odbora, ili najmanje 1/3 članova Upravnog odbora.
Rad Upravnog odbora uređuje se poslovnikom.
Nadzorni odbor vrši kontrolu zakonitosti rada Komore, kontroliše sprovođenje Statuta i opštih akata Komore, kontroliše finansijsko i materijalno poslovanje Komore i stručnih službi i ostvaruje uvid u izvršavanje obaveza članova Komore.
Nadzorni odbor bira društvo za reviziju, u skladu sa posebnim zakonom.
Za vršenje određenih poslova Nadzorni odbor može obrazovati komisije i radne grupe, stalnog ili privremenog karaktera. Odlukom o obrazovanju komisije i radne grupe utvrđuju se njen sastav, delokrug i način rada.
Nadzorni odbor ima pet članova koje bira Skupština iz reda članova Komore, na predlog Upravnog odbora.
Nadzorni odbor iz svojih redova bira predsednika i zamenika Nadzornog odbora.
Članovi Nadzornog odbora biraju se na četiri godine i mogu biti ponovo birani.
Član Nadzornog odbora ne može biti član Upravnog odbora.
Rad Nadzornog odbora uređuje se poslovnikom.
Nadzorni odbor podnosi Skupštini izveštaj o pitanjima iz svog delokruga, prilikom usvajanja izveštaja o radu Komore, odnosno finansijskog izveštaja Komore.
Predsednika Komore bira Skupština iz reda članova Komore, na predlog Upravnog odbora.
Predsednik Komore bira se na period od pet godina.
Za predsednika Komore može biti izabrano lice koje ima stečeno visoko obrazovanje, najmanje pet godina iskustva na rukovodećim mestima i nije osuđivano za krivična dela koja ga čine nedostojnim za obavljanje ove funkcije.
Predsednik Komore za svoj rad odgovara Skupštini.
Predsednik Komore:
1) predstavlja Komoru i odgovoran je za zakonitost rada Komore;
2) nalogodavac je za izvršenje finansijskog plana Komore;
3) rukovodi radom Komore i usklađuje rad i aktivnosti Komore i njenih organa i oblika organizovanja i rada;
4) utvrđuje predloge opštih akata i odluka koje donosi Upravni odbor;
5) donosi akt o organizaciji i sistematizaciji stručne službe Komore;
6) organizuje, usmerava i vrši koordinaciju saradnje sa Skupštinom, Vladom i drugim državnim organima, organizacijama i agencijama;
7) ostvaruje saradnju sa privrednim komorama stranih zemalja i drugim međunarodnim i nacionalnim organizacijama i asocijacijama;
8) ostvaruje saradnju sa organizacijama poslodavaca i sindikatima u Republici Srbiji;
9) predlaže izbor i razrešenje potpredsednika, kao i imenovanje i razrešenje generalnog sekretara Komore;
10) određuje predstavnike Komore u organe i tela drugih pravnih lica u skladu sa posebnim propisima ili na zahtev posebnih organa, organizacija i fondova;
11) daje punomoćja za predstavljanje i zastupanje Komore u zemlji i inostranstvu i
12) odlučuje o pravima, obavezama i odgovornostima iz radnog odnosa, u skladu sa propisima kojima se uređuju radni odnosi.
Predsednik Komore određena ovlašćenja iz svog delokruga može preneti na potpredsednika, generalnog sekretara Komore i na druga lica zaposlena u Komori.
Potpredsednike bira Skupština, na predlog predsednika Komore.
Za potpredsednika može biti izabrano lice koje ima stečeno visoko obrazovanje, najmanje pet godina iskustva na rukovodećim mestima i nije osuđivano za krivična dela koja ga čine nedostojnim za obavljanje ove funkcije.
Potpredsednik obavlja poslove prema posebnoj odluci predsednika.
Potpredsednik se bira na period mandata predsednika Komore koji ga je predložio.
Konstatovanjem prestanka mandata predsednika Komore prestaje mandat potpredsednika.
Potpredsednik je član Upravnog odbora po funkciji.
Potpredsednik za svoj rad odgovara Skupštini, Upravnom odboru i predsedniku Komore.
Komora ima generalnog sekretara koga imenuje i razrešava Upravni odbor Komore, na predlog predsednika Komore.
Za generalnog sekretara Komore može biti imenovano lice sa završenim pravnim fakultetom i položenim pravosudnim ispitom, sa najmanje pet godina iskustva na rukovodećim mestima, koji nije osuđivan za krivična dela koja ga čine nedostojnim za obavljanje ove funkcije.
Generalni sekretar može imati zamenike, koje imenuje Upravni odbor, na predlog predsednika i generalnog sekretara.
Za zamenika generalnog sekretara može biti imenovano lice sa završenim pravnim fakultetom i položenim pravosudnim ispitom, sa najmanje tri godine iskustva na rukovodećim mestima, koji nije osuđivan za krivična dela koja ga čine nedostojnim za obavljanje ove funkcije.
Zamenik generalnog sekretara pomaže generalnom sekretaru u obavljanju poslova koje mu on odredi i zamenjuje ga u slučaju njegove sprečenosti ili odsutnosti, u skladu sa posebnom odlukom.
Generalni sekretar za svoj rad odgovara Upravnom odboru i predsedniku Komore.
Generalni sekretar:
1) zastupa Komoru pred sudovima i nadležnim organima ili daje ovlašćenje za zastupanje;
2) organizuje, koordinira i kontroliše obavljanje stručnih poslova u Komori i preduzima mere za unapređivanje tih poslova, u skladu sa nalogom predsednika;
3) koordinira pripremu sednica organa Komore;
4) obezbeđuje sprovođenje odluka i drugih akata Komore;
5) organizuje i koordinira komunikaciju sa direktorima regionalnih privrednih komora i privredne komore glavnog grada;
6) obezbeđuje uslove za rad Arbitraže i Suda časti i
7) obavlja i druge poslove koje na njega prenese predsednik Komore.
Po potrebi, generalni sekretar može da obrazuje radne grupe i komisije, za pripremu određenih odluka, izveštaja, informacija i za druge potrebe.
VI REGIONALNE PRIVREDNE KOMORE I PRIVREDNA KOMORA GLAVNOG GRADA
Regionalne privredne komore i privredna komora glavnog grada, kao organizacioni delovi Komore, obavljaju poslove iz člana 14. ovog statuta na području za čiju teritoriju su obrazovane.
1. Organi regionalnih privrednih komora i privredne komore glavnog grada
Organi regionalnih privrednih komora i privredne komore glavnog grada su parlament privrednika i direktor.
Parlament privrednika ima do 100 članova, što se određuje odlukom o obrazovanju, u skladu sa Statutom.
Članovi parlamenta privrednika biraju se na četiri godine i mogu biti ponovo birani.
Parlament privrednika čine predstavnici članova Komore, koji imaju registrovano sedište na području za čiju teritoriju je obrazovana regionalna privredna komora, odnosno privredna komora glavnog grada.
Članove parlamenta privrednika biraju članovi iz stava 2. ovog člana, na način utvrđen Pravilnikom o izborima organa i tela Komore, i odlukom o raspisivanju izbora, u skladu sa Statutom.
Članovi parlamenta privrednika, koji uredno izvršavaju svoje članske obaveze, biraju se po teritorijalnom i granskom principu, tako da se obezbedi ravnomerna zastupljenost interesa privrede područja za čiju teritoriju je obrazovana regionalna privredna komora, odnosno privredna komora glavnog grada.
Parlament privrednika iz reda svojih članova bira predsednika i zamenika predsednika.
Predsednik i zamenik predsednika parlamenta privrednika biraju se na četiri godine i mogu biti ponovo birani.
Rad parlamenta privrednika uređuje se poslovnikom, koji donosi Upravni odbor.
Parlament privrednika:
1) razmatra uticaj propisa i mera ekonomske politike na poslovanje privrednih subjekata sa područja regionalnih privrednih komora, odnosno privredne komore glavnog grada;
2) proučava pitanja koja se odnose na privredne grane zastupljene u regionalnoj privrednoj komori, odnosno privrednoj komori glavnog grada, prati pojave bitne za privredni život upravnog okruga i glavnog grada i vrši ocenu njihovog dejstva na privredu upravnog okruga, glavnog grada i Republike Srbije;
3) dostavlja stavove, predloge i inicijative Skupštini i Upravnom odboru radi usaglašavanja, formulisanja, zastupanja i zaštite njihovih interesa pred nadležnim državnim organima i institucijama;
4) učestvuje u radu organa i tela Komore tako što bira članove Skupštine Komore, u skladu sa ovim statutom;
5) vrši periodičnu analizu potreba privrede za uslugama i pokreće inicijative za unapređenje postojećih i razvoj novih usluga, u skladu sa zahtevima i potrebama privrednika;
6) podstiče razvoj privrede, preduzetništva i preduzetničke inicijative na području upravnog okruga, glavnog grada i Republike Srbije i
7) stara se o unapređenju rada postojećih i osnivanju novih opštih udruženja preduzetnika.
Radi razmatranja i pripremanja predloga o određenim pitanjima iz svog delokruga, parlament privrednika može obrazovati stalna ili privremena radna, stručna ili savetodavna tela (komisije, savete, radne grupe i slično).
Aktom o obrazovanju tela iz stava 2. ovog člana utvrđuje se njihov delokrug, sastav i mandat.
Direktora bira Upravni odbor, na predlog predsednika, uz konsultaciju sa parlamentima privrednika regionalnih privrednih komora, odnosno privredne komore glavnog grada.
Direktor se bira na četiri godine i može biti ponovo biran.
Za direktora može biti izabrano lice koje ima stečeno visoko obrazovanje, najmanje pet godina iskustva na rukovodećim mestima i nije osuđivano za krivična dela koja ga čine nedostojnim za obavljanje ove funkcije.
Direktora razrešava Upravni odbor, na predlog predsednika.
Direktor za svoj rad odgovara Upravnom odboru, predsedniku Komore i parlamentu privrednika.
Direktor:
1) priprema sednice parlamenta privrednika i obezbeđuje sprovođenje njegovih odluka;
2) organizuje, koordinira i kontroliše obavljanje stručnih poslova u regionalnoj privrednoj komori, odnosno privrednoj komori glavnog grada i preduzima mere za unapređivanje tih poslova;
3) predlaže finansijski plan i plan rada regionalne privredne komore, odnosno privredne komore glavnog grada i odgovara za njihovo sprovođenje;
4) sarađuje sa organima i telima Komore u obavljanju poslova i planova rada Komore;
5) organizuje, usmerava i vrši koordinaciju saradnje sa upravnim okruzima, organima lokalne samouprave, odnosno organima glavnog grada;
6) ostvaruje saradnju sa međunarodnim i nacionalnim organizacijama i asocijacijama u sklopu realizacije projekata;
7) ostvaruje saradnju sa organizacijama sindikata i poslodavaca na lokalnom nivou;
8) potpisuje službena akta u okviru svog delokruga rada i
9) obavlja i druge poslove koje na njega prenese predsednik Komore.
VII POSEBNA TELA ZA REŠAVANJE SPOROVA
Pri Komori se obrazuje Sud časti.
Odeljenja Suda časti mogu se obrazovati pri regionalnim privrednim komorama i privrednoj komori glavnog grada.
Odluku o obrazovanju odeljenja Suda časti donosi Upravni odbor.
Sud časti odlučuje u slučajevima povrede dobrih poslovnih običaja i poslovnog morala.
Sud časti odlučuje i zbog povreda Statuta, kodeksa i drugih akata organa Komore sa obaveznom snagom.
Sud časti je nezavisan i samostalan u svom radu.
Odluke Suda časti su konačne i izvršne.
Organizacija, sastav, postupak, način rada Suda časti i mere koje izriče uređuju se Pravilnikom o Sudu časti koji donosi Skupština Komore, a koji se objavljuje u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Pri Komori se obrazuje Arbitraža, u skladu sa Zakonom.
Arbitraža u svom radu koristi naziv "Stalna arbitraža pri Privrednoj komori Srbije", a na engleskom jeziku: "Permanent Arbitration at Chamber of Commerce and Industry of Serbia".
Arbitraža odlučuje, miri i posreduje kada je njena nadležnost ugovorena u privrednim sporovima između domaćih i/ili stranih privrednih subjekata.
Arbitraža je nezavisna i samostalna u svom radu.
Odluka Arbitraže je konačna i izvršna.
Organizacija, sastav, postupak i način rada Arbitraže uređuju se opštim aktom koji donosi Skupština Komore, a koji se objavljuje u "Službenom glasniku Republike Srbije".
VIII SARADNJA KOMORE SA NADLEŽNIM DRŽAVNIM ORGANIMA I ORGANIZACIJAMA
Komora sarađuje sa Narodnom skupštinom, Vladom, nadležnim državnim organima i institucijama i njihovim radnim grupama, organima lokalne samouprave, u vezi sa pitanjima od interesa za privredu, u skladu sa Zakonom, drugim propisima i ovim statutom.
Zastupajući interese svojih članova, Komora učestvuje u postupku pripreme nacrta zakona i drugih propisa od značaja za privredu.
Komora organizuje javne rasprave o predlozima zakona i drugih propisa od značaja za privredu, kao i o predlogu mera ekonomske politike.
Nacrte zakona, odnosno propisa koji su dostavljeni Komori, razmatraju Stručna služba Komore, parlamenti privrednika regionalnih privrednih komora i privredne komore glavnog grada, a po potrebi i Upravni odbor Komore.
Obrazloženi stav privrede o predloženom zakonu ili drugom propisu, Komora dostavlja nadležnom ministarstvu, u ostavljenom roku.
Komora može, po pozivu, da ovlasti svoje predstavnike da učestvuju u radu radnih grupa organa državne uprave i drugih institucija, odnosno da učestvuje u pripremi nacrta zakona i drugih propisa od interesa za svoje članove.
Odredbe ovog člana se shodno primenjuju na postupak davanja obrazloženog stava privrede od strane regionalnih privrednih komora i privredne komore glavnog grada na akte organa lokalne samouprave, odnosno glavnog grada.
Komora inicira, vodi i organizuje oblike saradnje sa Vladom i drugim nadležnim organima i organizacijama u cilju kontinuiranog dijaloga i rešavanja najvažnijih pitanja i problema od značaja za privredu, privredne inicijative i odgovore.
Ovaj oblika rada i saradnje organizuje se kroz posebne centre.
Komora priprema i dostavlja nadležnom ministarstvu analizu primene propisa od značaja za privredu, sa predlozima za poboljšanje kvaliteta primene tih propisa.
Komora kvartalno dostavlja Vladi posebnu analizu primene propisa od značaja za privredu, sa predlozima za poboljšanje kvaliteta primene tih propisa, posebno sa stanovišta unapređivanja ekonomskog ambijenta, efikasnijeg razvoja, boljih poslovnih rezultata i smanjivanja finansijskih opterećenja za članove Komore.
Komora može, periodično ili u situacijama kada posebne okolnosti, promene u poslovnom ambijentu, pravnom, međunarodnom, tehnološkom ili drugom okruženju to nalažu, dostavljati i posebne analize, inicijative i predloge Vladi ili drugim organima i organizacijama.
Komora, u cilju unapređivanja socijalnog dijaloga, sarađuje sa organizacijama poslodavaca i sindikatima zaposlenih, po pitanjima radnopravnog položaja zaposlenih i drugim pitanjima od zajedničkog interesa.
Komora sarađuje sa naučnoistraživačkim i obrazovnim institucijama, privrednim društvima, subjektima inovacionog sistema i drugim entitetima u zemlji i inostranstvu, radi obezbeđivanja savremenog i kontinuiranog poslovnog obrazovanja i razvoja svojih članova.
Komora sarađuje sa drugim privrednim komorama osnovanim u skladu sa Zakonom, kao i sa odgovarajućim udruženjima, institucijama i organizacijama u zemlji i inostranstvu.
U realizovanju poslova od značaja za privredu utvrđenih Zakonom i Statutom, državni organi, organizacije i agencije nadležni za poslove registracije privrednih subjekata, carine, statistike, tržišta rada i drugo, dostavljaju, bez naknade, Komori podatke od značaja za privredni sistem, u skladu sa Zakonom.
Komora može, sa pravnim licima iz stava 1. ovog člana, zaključivati posebne akte za potrebe realizacije projekata i poslova utvrđenih odlukama Komore.
Na osnovu zahteva i predloga regionalnih privrednih komora i privredne komore glavnog grada, kao i stručnih službi Komore, predsednik Komore dostavlja zvaničan zahtev za podacima iz stava 1. ovog člana.
IX SARADNJA SA PRIVREDNIM KOMORAMA I SLIČNIM ASOCIJACIJAMA
Komora i privredne komore autonomnih pokrajina, predstavljaju posebne organizacije jedinstvenog komorskog sistema Republike Srbije, sa svojstvom pravnog lica.
Komore iz stava 1. ovog člana međusobne odnose, koji nisu uređeni Zakonom, uređuju posebnim aktom, u skladu sa Zakonom.
Komora ostvaruje saradnju sa međunarodnim organizacijama u cilju unapređenja i razvoja ekonomskih odnosa sa inostranstvom i interesa članova.
Komora može, sama ili sa drugim organizacijama, osnovati stalna ili privremena tela, radi ostvarivanja međunarodne saradnje.
Odluku o osnivanju tela iz stava 2. ovog člana donosi Upravni odbor.
X JAVNOST U RADU KOMORE I OBAVEŠTAVANJE ČLANOVA
Rad Komore je javan.
Javnost rada Komore ostvaruje se u skladu sa Zakonom i ovim statutom.
Javnost rada Komore obezbeđuje se:
1) održavanjem javnih sednica organa i tela;
2) redovnim informisanjem članova i javnosti o radu;
3) objavljivanjem akata Komore u Službenom glasniku Republike Srbije i na internet prezentaciji Komore;
4) saradnjom sa sredstvima javnog informisanja;
5) korišćenjem tehnoloških alata i platformi namenjenih za komunikaciju sa članovima i javnošću;
6) izdavanjem brošura, časopisa i drugih publikacija i
7) na druge načine bliže definisane opštim aktima.
Organi i tela Komore mogu isključiti ili ograničiti javnost sednice ili skupa, u cilju zaštite poslovne tajne ili kada se razmatraju dokumenta ili podaci poverljive prirode.
XI NAČIN OBEZBEĐENJA SREDSTAVA ZA RAD
Sredstva za rad Komore obezbeđuju se od članarine, naknada za usluge i iz drugih izvora, u skladu sa zakonom.
Visinu jedinstvene članarine, osnovicu i stopu za obračun, način i rokove plaćanja članarine, u skladu sa Zakonom, utvrđuje svojom odlukom Skupština Komore, uz konsultacije sa privrednim komorama autonomnih pokrajina, vodeći računa o ekonomskoj snazi članova i ravnomernosti regionalnog razvoja, uz primenu principa solidarnosti među članovima i poštovanje načela racionalnosti i ekonomičnosti u poslovanju.
Odluka o visini, načinu i rokovima plaćanja članarine objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Pravna lica ne plaćaju članarinu godinu dana od dana osnivanja.
Jedinstvena članarina se uplaćuje na račun Komore.
Sredstva za rad privrednih komora autonomnih pokrajina obezbeđuju se iz jedinstvene članarine i iz drugih izvora. Način i kriterijumi raspodele članarine uređuju se posebnim aktom, u skladu sa Zakonom, tako da visina prihoda privrednih komora autonomnih pokrajina, po osnovu članarine, ne bude niža od jedne trećine ukupne članarine prikupljene od njihovih članova koji imaju sedište na teritoriji autonomnih pokrajina.
Aktom iz stava 6. ovog člana uređuje se visina prihoda privrednih komora autonomnih pokrajina po osnovu članarina prikupljenih od njihovih članova koji obavljaju delatnost na teritoriji autonomnih pokrajina.
Sredstva za rad regionalnih privrednih komora i privredne komore glavnog grada obezbeđuju se iz jedinstvene članarine, naknada za usluge, od zakupa, projekata i iz drugih izvora.
Regionalne privredne komore i privredna komora glavnog grada imaju izdvojene račune.
Kontrola naplate i trošenja jedinstvene članarine, vrše se na način utvrđen posebnim pravilnikom, koji donosi Upravni odbor.
Komora eventualni višak prihoda nad rashodima na godišnjem nivou, koristi isključivo za ostvarivanje poslova utvrđenih Zakonom i Statutom.
Imovinu Komore čini pravo svojine na pokretnim i nepokretnim stvarima, udeli i akcije u privrednim društvima, nematerijalna imovina, pravo industrijske svojine, imovinska prava koja Komora stekne poslovanjem, potraživanja i druga imovinska prava.
Komora može sticati imovinu od obavljanja poslova utvrđenih ovim zakonom, od dobrovoljnih priloga, darova (donacija), finansijskih subvencija, kamata na uloge, zakupnina, dividendi i na druge zakonom dozvoljene načine.
Komora slobodno upravlja, koristi i raspolaže svojom imovinom, u skladu sa Zakonom i Statutom.
Komora za svoje obaveze odgovara celokupnom svojom imovinom.
Komora ne odgovara za obaveze svojih članova, a članovi Komore ne odgovaraju za njene obaveze.
Radi obavljanja stručnih, razvojnih i administrativnih poslova za potrebe organa Komore i ostalih oblika organizacije rada članova Komore i Komore kao pravnog i poslovnog subjekta, u Komori se obrazuje stručna služba.
Unutrašnja organizacija i sistematizacija poslova zasniva se na interesima i potrebama članova Komore navedenih u čl. 13. i 14. ovog statuta i godišnjim planovima rada Komore, sa ciljem efikasnog, stručnog i racionalnog izvršavanja poslova iz nadležnosti Komore.
Stručna služba Komore obavlja poslove u funkciji ostvarivanja delatnosti Komore i poslovnog razvoja Komore, u skladu sa zakonom i ovim statutom.
Organizacija i rad stručne službe Komore uređuju se aktom o organizaciji i sistematizaciji Stručne službe Komore i drugim aktima, u skladu sa zakonom.
XIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Organizacija i opšta akta koja su na snazi uskladiće se sa odredbama ovog statuta u roku od 12 meseci.
Organi i tela nastavljaju sa radom u skladu sa aktima na osnovu kojih su izabrani, do izbora novih.
Danom stupanja na snagu ovog statuta prestaje da važi Statut Komore ("Službeni glasnik RS", broj 39/16).
Ovaj statut stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".