ODLUKA
O GRADSKOM I PRIGRADSKOM PREVOZU PUTNIKA NA TERITORIJI GRADA SUBOTICE

("Sl. list grada Subotice", br. 10/2025)

 

I OSNOVNE ODREDBE

1. Predmet uređivanja

Član 1

Ovom odlukom se, u skladu sa zakonom, uređuju i propisuju uslovi i način obavljanja komunalne delatnosti gradskog i prigradskog prevoza putnika na teritoriji Grada Subotice (u daljem tekstu: Grad), opšta i posebna prava i obaveze vršioca komunalne delatnosti i korisnika usluga, uslovi za kontinuirano obavljanje ove delatnosti i način vršenja nadzora nad njenim obavljanjem.

2. Značenje izraza upotrebljenih u ovoj odluci

Član 2

Pojedini izrazi upotrebljeni u ovoj odluci imaju sledeće značenje:

1. autobus je vozilo za prevoz putnika koje ima više od devet mesta za sedenje uključujući i mesto za sedenje vozača;

2. autobuska stanica je saobraćajni objekat u kome se vrši prijem i otprema autobusa, ukrcavanje i iskrcavanje putnika i prtljaga, prodaja i izdavanje voznih karata i drugih prevoznih isprava, davanje obaveštenja o prevozu i pružanje drugih usluga u vezi sa prevozom;

3. autobusko stajalište je izgrađen prostor van kolovoza ili propisno obeležena površina na kolovozu, namenjena za zaustavljanje autobusa radi ukrcavanja i iskrcavanja putnika i utovara i istovara prtljaga;

4. vozna karta je papirna karta kupljena kod vozača, na autobuskoj stanici ili na drugim prodajnim mestima, doplatna karta izdata od kontrolora, karta kupljena putem interneta (poseduje QR kod) kao i beskontaktna plastična smart karta koja može biti nepersonalizovana, tj. elektronski novčanik i personalizovana, tj. mesečna, povlašćena ili druga karta;

5. itinerer je prevozni put na kome se obavlja prevoz putnika od polazišta do odredišta;

6. linija je relacija ili skup relacija između početne autobuske stanice ili autobuskog stajališta i krajnje autobuske stanice ili autobuskog stajališta;

7. linijski prevoz je javni prevoz koji se obavlja na određenoj liniji po redu vožnje;

8. licenca za prevoz je javna isprava kojom privredno društvo, drugo pravno lice ili preduzetnik stiče pravo na obavljanje svih ili određenih vrsta javnog prevoza putnika u drumskom saobraćaju;

9. licenca za pružanje staničnih usluga je javna isprava kojom privredno društvo, drugo pravno lice ili preduzetnik stiče pravo na obavljanje delatnosti pružanja staničnih usluga;

10. poseban linijski prevoz je prevoz ugovoren za određenu kategoriju putnika, uz isključenje ostalih putnika, prema ugovorenoj učestalosti i na ugovorenom prevoznom putu;

11. prevoznik je privredno društvo, drugo pravno lice ili preduzetnik kome je odobreno obavljanje delatnosti javnog prevoza u drumskom saobraćaju;

12. putnik je lice koje na osnovu ugovora ili druge odgovarajuće isprave ima pravo na prevoz;

13. red vožnje je akt kojim se utvrđuje plan obavljanja prevoza na liniji;

14. stajališni displej je elektronski displej postavljen na autobuskom stajalištu čija je funkcija (uloga) da u realnom vremenu obaveštava putnike o dolasku autobusa i drugim korisnim informacijama;

15. terminus (okretnica) je posebno izgrađena i uređena površina na početnim i završnim autobuskim stajalištima, na kojem se obavlja prijem i otprema vozila i putnika;

16. upravljač državnog puta jeste javno preduzeće, privredno društvo, odnosno drugo pravno lice ili preduzetnik, koje je registrovano za obavljanje delatnosti upravljanja javnim putem i kome su povereni poslovi upravljanja državnim putevima na teritoriji Grada;

17. upravljač lokalnog puta jeste javno preduzeće, privredno društvo, odnosno drugo pravno lice ili preduzetnik, koje je registrovano za obavljanje delatnosti upravljanja javnim putem i kome su povereni poslovi upravljanja opštinskim putevima i ulicama na teritoriji Grada.

3. Komunalna delatnost gradskog i prigradskog prevoza putnika

Član 3

Gradski i prigradski prevoz putnika je komunalna delatnost od opšteg interesa.

Komunalna delatnost gradskog i prigradskog prevoza putnika je, u smislu ove odluke, obavljanje prevoza putnika unutar naseljenih mesta ili između naseljenih mesta koja se nalaze na teritoriji Grada, a koji obuhvata javni linijski prevoz autobusom kao i obezbeđivanje mesta za ukrcavanje i iskrcavanje putnika na stanicama, terminusima (okretnicama) i stajalištima.

4. Linijski prevoz putnika

Član 4

Linijski prevoz putnika se obavlja kao:

1. gradski prevoz, na teritoriji Grada odnosno naseljenog mesta,

2. prigradski prevoz, prevoz između dva ili više naseljenih mesta na teritoriji Grada i

3. poseban linijski prevoz.

5. Poseban linijski prevoz

Član 5

Poseban linijski prevoz je prevoz radnika iz mesta stanovanja na posao i sa posla, kao i đaka i studenata iz mesta stanovanja do škole i iz škole, sa posebnim identifikacionim voznim ispravama (nedeljna, mesečna, godišnja i sl.), koji se obavlja na osnovu pismenog ugovora i spiska putnika i bez primanja drugih putnika.

Zaključivanje ugovora iz stava 1. ovog člana sa fizičkim licem, koje nije preduzetnik, nije dozvoljeno.

Ugovorom iz stava 1. ovog člana, koji mora biti numerisan, utvrđuje se naročito prevozni put sa utvrđenim polazištem i odredištem, mesta ukrcavanja i iskrcavanja putnika, plan obavljanja prevoza i cena prevoza.

U svakoj pojedinačnoj vožnji kojom se izvršava ugovor o posebnom linijskom prevozu, autobusom se mogu prevoziti samo radnici, đaci, odnosno studenti korisnika prevoza sa kojim je zaključen ugovor (određenog privrednog subjekta, određene organizacije, određene ustanove i dr.).

Ukrcavanje i iskrcavanje putnika u posebnom linijskom prevozu vrši se na mestima koja su utvrđena ugovorom iz stava 1. ovog člana.

Prevoznik koji obavlja poseban linijski prevoz može ukrcavati i iskrcavati putnike na autobuskim stajalištima.

Spisak putnika iz stava 1. ovog člana na osnovu koga se obavlja poseban linijski prevoz mora biti popunjen čitko, tačno i zaključen i overen pečatom i potpisom ovlašćenog lica prevoznika.

Prevoznik je dužan da ugovor o prevozu i spisak putnika čuva dve godine od dana obavljenog prevoza.

Član 6

U autobusu kojim se obavlja poseban linijski prevoz mora se nalaziti primerak ugovora na osnovu koga se obavlja prevoz, spisak putnika za svaku pojedinačnu vožnju kojom se izvršava ugovor o posebnom linijskom prevozu i na prednjem delu autobusa natpis: "Poseban linijski prevoz".

Spisak putnika iz stava 1. ovog člana mora biti popunjen čitko, zaključen i overen pečatom i potpisom ovlašćenog lica prevoznika, pre postavljanja autobusa za ukrcavanje putnika u polazištu.

Član 7

Prevoznik je dužan da putnicima obezbedi identifikacione vozne isprave.

Prevozniku je zabranjeno da u posebnom linijskom prevozu prevozi putnike bez identifikacionih voznih isprava.

Identifikaciona vozna isprava sadrži naročito ime, prezime i fotografiju putnika, kao podatke o ličnosti, naziv korisnika prevoza, prevozni put, rok važenja, potpis i pečat izdavaoca vozne isprave.

6. Vršilac komunalne delatnosti

Član 8

Gradski i prigradski prevoz putnika kao komunalnu delatnost, na teritoriji Grada obavlja pravno lice ili preduzetnik kojem se, u skladu sa odredbama zakona koji reguliše javno-privatno partnerstvo i koncesije, ugovorom (u daljem tekstu: Ugovor o poveravanju) poveri obavljanje ove delatnosti (u daljem tekstu: Prevoznik).

II ORGANIZACIJA PREVOZA

1. Linije gradskog i prigradskog prevoza putnika

Član 9

Gradski i prigradski prevoz putnika obavlja se autobusima koji moraju biti registrovani na teritoriji Republike Srbije.

Gradski i prigradski prevoz putnika obavlja se na:

1. linijama gradskog i prigradskog prevoza putnika koje su registrovane kod sekretarijata Gradske uprave Grada Subotice nadležnog za poslove saobraćaja (u daljem tekstu: nadležni sekretarijat) za tekući jednogodišnji registracioni period po režimu održavanja definisanom u redu vožnje;

2. privremenim (vanrednim) linijama gradskog i prigradskog prevoza putnika, koje rade za vreme održavanja kulturnih, umetničkih, sportskih i drugih manifestacija, verskih i državnih praznika, prekida saobraćaja zbog više sile, izvođenja radova na rekonstrukciji puta kao i kada na drugačiji način nije moguće organizovati funkcionisanje linije na redovnoj trasi;

3. probnim linijama gradskog i prigradskog prevoza putnika, koje određuje Prevoznik na osnovu inicijative građana, nadležnog sekretarijata ili procene Prevoznika o potrebi uvođenja. Prevoznik je dužan da obavesti nadležni sekretarijat i sekretarijat Gradske uprave Grada Subotice nadležan ta inspekcijsko-nadzorne poslove o uvođenju probne linije i dostavi podatke o istoj. Period testiranja opravdanosti uvođenja linije ne može biti duži od šest meseci. Izuzetno, period testiranja probne linije može se produžiti za dodatnih šest meseci. Po isteku perioda testiranja i utvrđivanja opravdanosti pokreće se postupak za utvrđivanje stalne linije ili se ukida, ako se utvrdi da nema potrebe za istom.

2. Itinerer

Član 10

Itinerer se određuje nazivima puteva, ulica i autobuskih stajališta, na trasi puta kojima se kreću vozila, od početnog do krajnjeg stajališta.

Itinerer mora da ispunjava propisane uslove u pogledu širine saobraćajnih traka, nosivosti kolovozne konstrukcije i vrste kolovoznog zastora, minimalnih poluprečnika krivina, veličine nagiba, osvetljenosti u naseljenom mestu i dr. odnosno da budu u skladu sa saobraćajnim projektom izrađenim u skladu sa utvrđenim režimom saobraćaja.

3. Red vožnje

Član 11

Gradski i prigradski prevoz putnika odvija se po registrovanom i overenom redu vožnje.

Redom vožnje se vremenski definišu polasci svih vozila na liniji sa početnog, odnosno završnog autobuskog stajališta.

Red vožnje za liniju gradskog i prigradskog prevoza putnika sadrži:

1. naziv Prevoznika;

2. broj, naziv i vrstu linije;

3. period važenja reda vožnje;

4. naziv autobuskih stajališta u oba smera, kao i njihova rastojanja;

5. vremena polazaka i povratka sa krajnjih autobuskih stajališta na liniji, za radni dan, subotu, nedelju i dane državnih praznika.

4. Registracija i overa reda vožnje

Član 12

Registracija i overa reda vožnje vrši se na zahtev Prevoznika.

Izradu reda vožnje, u skladu sa prevoznim potrebama, opravdanim zahtevima korisnika, parametrima nadležnog sekretarijata kao i po predlogu Gradske uprave Grada Subotice (u daljem tekstu: Gradska uprava), vrši Prevoznik.

Nadležni sekretarijat vrši registraciju i overu reda vožnje donošenjem rešenja o registraciji i overi reda vožnje, u skladu sa odredbama zakona koji reguliše opšti upravni postupak. Rešenje o registraciji i overi reda vožnje nadležni sekretarijat dostavlja sekretarijatu Gradske uprave nadležnom za inspekcijsko-nadzorne poslove.

Prevoznik je dužan da red vožnje iz stava 2. ovog člana dostavi na overu nadležnom sekretarijatu najkasnije 30 dana pre početka primene.

Najkasnije tri dana pre primene reda vožnje, Prevoznik je dužan da obavesti korisnike o otpočinjanju obavljanja linijskog prevoza preko sredstava javnog informisanja ili na drugi odgovarajući način.

Član 13

Prevoznik je dužan da dostavi na overu red vožnje jednom godišnje, kao i u slučaju izmene reda vožnje na određenoj liniji usled: produženja odnosno skraćenja linije, uvođenja novih autobuskih stajališta na postojećim linijama, promene vremena polazaka i povratka sa autobuskih stajališta, prilikom uvođenja nove linije i po predlogu Gradske uprave.

5. Autobuska stajališta

Član 14

Ukrcavanje i iskrcavanje putnika u vozilo u linijskom prevozu vrši se na autobuskim stanicama, autobuskim stajalištima i terminusima (okretnicama) koja su uneta u registrovani red vožnje.

Član 15

Autobuska stajališta u gradskom i prigradskom prevozu putnika mogu koristiti samo vozila na linijama kod kojih je to stajalište upisano u registrovani i overeni red vožnje.

Ulaz i izlaz putnika dopušten je na autobuskom stajalištu dok vozilo stoji, osim u slučaju većih zastoja, kada se može, na bezbedan način, vršiti izvan stajališta.

Član 16

Gradsko veće Grada Subotice (u daljem tekstu: Gradsko veće) posebnim rešenjem određuje autobuska stajališta na teritoriji Grada koja se koriste na linijama u gradskom i prigradskom prevozu putnika, po predlogu Prevoznika ili predlogu nadležnog sekretarijata.

U slučaju da se posebnom rešenjem ne odrede autobuska stajališta na teritoriji Grada koja se koriste na linijama u gradskom i prigradskom prevozu putnika, Prevoznik može koristiti propisno izgrađena, uređena i/ili propisno obeležena autobuska stajališta na teritoriji Grada koja su uneta u red vožnje.

Planskim dokumentom uređuje se izgradnja autobuskih stajališta, u skladu sa zakonom i aktima Grada.

Autobusko stajalište uz državni put se može izgraditi na zahtev Grada uz prethodno pribavljenu saglasnost upravljača državnog puta.

Autobusko stajalište uz opštinski put i ulicu može se izgraditi uz prethodno pribavljenu saglasnost upravljača lokalnog puta.

Član 17

Autobusko stajalište mora biti propisno obeleženo u skladu sa važećim propisima koji regulišu saobraćajno-tehničke uslove za autobuska stajališta.

U smislu ove odluke, autobusko stajalište uz propisane oznake i izgrađenu ili označenu saobraćajnu površinu za zaustavljanje autobusa, može da ima i nadstrešnicu, uzdignutu površinu za putnike, korpu za otpatke, istaknut naziv i izvod iz reda vožnje.

Na početnim i krajnjim stajalištima, gde je moguće, uređuje se bezbedna okretnica.

Član 18

Izgradnju nadstrešnica na autobuskim stajalištima (za sklanjanje ljudi u gradskom i prigradskom prevozu), izgradnju i postavljanje manjih montažnih objekata za odmor vozača autobusa na krajnjim stajalištima odnosno okretnicama kao i postavljanje urbane opreme na autobuskim stajalištima organizuje sekretarijat Gradske uprave nadležan za investicije.

Popravku odnosno zamenu nadstrešnica i održavanje urbane opreme na autobuskim stajalištima vrši "Javno preduzeće za upravljanje putevima, urbanističko planiranje i stanovanje" Subotica.

O održavanju u urednom stanju tabli sa redom vožnje, o tekućem održavanju montažnih objekata koji služe za odmor vozača autobusa i o održavanju u funkciji stajališnih displeja stara se Prevoznik.

Troškove električne energije za funkcionisanje stajališnih displeja snosi Grad.

Pražnjenje korpi za otpatke i čišćenje autobuskih stajališta obavlja Javno komunalno preduzeće "Čistoća i zelenilo" Subotica, u okviru delatnosti održavanja čistoće na površinama javne namene.

Popravku i zamenu, oštećenih i ukradenih saobraćajnih znakova, obnavljanje i obeležavanje saobraćajnih površina, kao i čišćenje snega i leda sa autobuskih stajališta, organizuje "Javno preduzeće za upravljanje putevima, urbanističko planiranje i stanovanje" Subotica.

6. Autobuska stanica

Član 19

Autobuska stanica je saobraćajni objekat koji ima:

1) poslovnu zgradu,

2) prostor za izdavanje voznih karata i drugih prevoznih isprava i davanje obaveštenja o prevozu,

3) čekaonicu,

4) garderobu,

5) javni sanitarni čvor sa tekućom vodom,

6) prostor za autobuse na peronima,

7) uređaj za video nadzor na peronima.

Autobuska stanica može da ima i prostor za parkiranje drugih vozila.

Na vidnom mestu moraju se istaći opšti uslovi prevoza i opšti uslovi poslovanja autobuske stanice.

Autobuska stanica mora da ima istaknut natpis: "Autobuska stanica Subotica" na jezicima koji su u službenoj upotrebi na teritoriji Grada.

Član 20

Autobuskom stanicom upravlja Prevoznik, odnosno onim delom koji je predmet posebnog Ugovora između Grada i Prevoznika kojim se bliže regulišu prava i obaveze po ovom pitanju.

Tekuće i investiciono održavanje autobuske stanice vrši Prevoznik.

Tekućim održavanjem autobuske stanice smatraju se radovi kojima se obezbeđuje ispravno stanje saobraćajno-tehničkih i sanitarno-tehničkih elemenata.

7. Izgled i obeležavanje vozila

Član 21

Vozilo koje obavlja prevoz mora imati vidna obeležja oznakama od značaja za informisanje putnika, i to:

1. na prednjoj strani: prednji pokazivač - elektronski informacioni displej na kom je vidljiv broj i naziv linije u smeru kretanja vozila;

2. na zadnjoj strani: zadnji pokazivač - elektronski informacioni displej na kom je vidljiv broj i naziv linije u smeru kretanja vozila;

3. na bočnoj strani gde se obavlja ulazak: bočni pokazivač - elektronski informacioni displej na kom je vidljiv broj i naziv linije u smeru kretanja vozila;

4. oznaka na vratima za ulaz ili izlaz;

5. sa obe bočne strane poslovno ime Prevoznika.

Kada vozilo ne obavlja prevoz ili se ne primaju putnici, treba da ima postavljenu odgovarajuću oznaku: "u kvaru", "za garažu", "vanlinijski prevoz", "prevoz za sopstvene potrebe" i sl.

Član 22

U svakom vozilu mora se nalaziti:

1. original izvod iz licence;

2. registrovani red vožnje, odnosno fotokopija registrovanog reda vožnje overena pečatom i potpisom ovlašćenog lica Prevoznika;

3. važeći cenovnik overen pečatom i potpisom ovlašćenog lica Prevoznika;

4. putni nalog za vozilo kojim se obavlja prevoz putnika;

5. identifikaciona isprava vozača koja sadrži naročito ime, prezime, fotografiju vozača, podatke o ličnosti, poslovno ime Prevoznika, kao i pečat i potpis ovlašćenog lica Prevoznika;

6. na vozilima u gradskom saobraćaju: broj i naziv linije istaknut na elektronskim informacionim displejima koji su ugrađeni na vozila;

7. na vozilima u prigradskom saobraćaju: naziv linije istaknut na elektronskim informacionim displejima koji su ugrađeni na vozila;

8. na vozilima koja obavljaju poseban linijski prevoz, na prednjem delu, mora biti istaknut natpis "poseban linijski prevoz";

9. upozorenje putnicima koji stoje da moraju da se drže za rukohvate i da se ne naslanjaju na vrata;

10. obaveštenje o rezervisanim mestima za invalidna lica, majke sa decom i trudnice;

11. upozorenje o zabrani pušenja i zabrani razgovora sa vozačem tokom vožnje;

12. obaveštenje o osiguravaču;

13. rešenje nadležnog sekretarijata kojim je data saglasnost za uključivanje vozila u rad;

14. ostala obaveštenja koja određuje Prevoznik kao i obaveštenja koja izdaje Gradska uprava, a koja su od značaja za informisanje putnika.

III SREDSTVA ZA OBAVLJANJE KOMUNALNE DELATNOSTI

Član 23

Sredstva za obavljanje komunalne delatnosti gradskog i prigradskog prevoza putnika obezbeđuju se iz prihoda po osnovu naplate cene prevoza u gradskom i prigradskom prevozu od korisnika prevoza, prihoda budžeta Grada Subotice, namenskih sredstava drugih nivoa vlasti i drugih izvora prihoda.

Cene komunalnih usluga obrazuju se na osnovu elemenata za obrazovanje cena komunalnih usluga propisanih zakonom, a iste se utvrđuju cenovnikom koji predlaže nadležni organ Prevoznika ili Gradska uprava, a na koji daje saglasnost Gradsko veće.

Cenovnik mora da sadrži vrste voznih karata i njihovu primenu prema zonama i relacijama. Prevoznik je dužan da izdaje i prodaje samo one vrste voznih karata koje se nalaze u cenovniku.

Način i postupak korišćenja voznih karata odnosno funkcionisanja elektronskog sistema naplate određuje Prevoznik internim aktom.

Prevoznik je dužan da interni akt iz stava 4. ovog člana objavi na zvaničnoj internet stranici i dostavi nadležnom sekretarijatu kao i sekretarijatu Gradske uprave nadležnom za inspekcijsko-nadzorne poslove.

IV PRAVA I OBAVEZE PREVOZNIKA

1. Opšte obaveze Prevoznika

Član 24

Prevoznik može otpočeti obavljanje prevoza u gradskom i prigradskom prevozu putnika ako ima licencu za prevoz izdatu od ministarstva nadležnog za poslove saobraćaja, registrovan i overen red vožnje, dokaz o ispravnosti vozila, kao i rešenje nadležnog sekretarijata kojim je data saglasnost za uključivanje vozila u rad.

Član 25

Prevoznik je dužan da za obavljanje komunalne delatnosti iz člana 3. ove odluke organizuje svoj rad i poslovanje na način kojim se obezbeđuje:

1. trajno i nesmetano pružanje komunalnih usluga korisnicima pod uslovima i na način uređen zakonom, propisima i standardima donesenim na osnovu zakona;

2. propisani ili ugovoreni obim i kvalitet komunalnih usluga koji podrazumeva tačnost u pogledu rokova i sigurnost korisnika u dobijanju usluga i zdravstvenu i higijensku ispravnost u skladu sa pozitivnim propisima;

3. preduzimanje mera održavanja, razvoja i zaštite komunalnih objekata, postrojenja i opreme, koji služe za obavljanje komunalne delatnosti;

4. razvoj i unapređenje kvaliteta komunalnih usluga, kao i unapređenje organizacije i efikasnosti rada.

2. Odstupanje od registrovanog reda vožnje

Član 26

Prevoznik je dužan da obavlja prevoz prema registrovanom i overenom redu vožnje kao i da obezbedi propisan kvalitet usluga.

U slučaju kvara na vozilima, saobraćajne nezgode u koje je učestvovalo vozilo gradskog i prigradskog prevoza i drugog nepredviđenog događaja ili više sile, Prevoznik je dužan da organizuje prevoz na način da putnici u najmanjoj mogućoj meri osete posledice.

U slučaju prekida prevoza zbog kvara vozila Prevoznik je dužan da:

1. vozilo u kvaru ukloni sa linije u roku od 60 minuta;

2. zameni vozilo u kvaru rezervnim vozilom u razumnom roku, a ne dužem od 60 minuta (osim kada objektivne okolnosti iziskujuju duže vreme za dolazak rezervnog vozila ili kada je, obzirom na preostalo vreme rada na liniji, slanje rezervnog vozila nesvrsishodno);

3. putnicima omogući da sa istim voznim ispravama nastave započetu vožnju drugim vozilom;

4. da o tome obavesti nadležni sekretarijat i nadležne državne organe.

Višom silom iz stava 2. ovog člana smatraju se akti rata, građanskog sukoba, oružanog sukoba, oružane pobune ili terorizma, slučajevi nereda, nasilja, blokade na putevima ili opšta nestašica energenata, kao i vanredne situacije definisane zakonom.

Odstupanja od registrovanog reda vožnje na liniji, u smislu skraćenja, produženja, delimične izmene itinerera i privremenih izmena u registrovanim vremenima polazaka bez odobrenja nadležnog organa mogu se vršiti izuzetno, iz opravdanih razloga.

Opravdanim razlozima iz stava 5. ovog člana smatraju se:

1. elementarne nepogode (požar, poplava, zemljotres, poledica, snežni nanos, odron i slično);

2. znatna oštećenja ulica, puteva i putnih objekata;

3. isključenje vozila zbog tehničke neispravnosti koja onemogućava bezbedan prevoz;

4. preraspodela kapaciteta po linijama gradskog i prigradskog prevoza putnika zbog izmene režima saobraćaja prilikom preduzimanja mera koje su preduzeli nadležni organi gradske uprave, dok ti razlozi postoje.

3. Planirane ili očekivane smetnje i prekidi u pružanju komunalne usluge

Član 27

Prevoznik je dužan da u sredstvima javnog informisanja ili na drugi pogodan način obavesti korisnike komunalne usluge o planiranim ili očekivanim smetnjama i prekidima koji će nastati ili mogu nastati u održavanju reda vožnje, najkasnije 24 sata pre očekivanog prekida u pružanju tih usluga, osim u slučajevima kada su izmene u režimu saobraćaja posledica odluka bezbednosnih službi Republike Srbije.

4. Neplanirani ili neočekivani poremećaji i prekidi u pružanju komunalne usluge

Član 28

U slučaju nastupanja neplaniranih ili neočekivanih poremećaja ili prekida u pružanju komunalne usluge, odnosno obavljanju ove komunalne delatnosti, Prevoznik je dužan da odmah o tome obavesti sekretarijat Gradske uprave nadležan za inspekcijsko-nadzorne poslove i da istovremeno preduzme mere za otklanjanje uzroka poremećaja.

Ukoliko Prevoznik ne preduzme mere za otklanjanje uzroka poremećaja, sekretarijat Gradske uprave nadležan za inspekcijsko-nadzorne poslove ima pravo da preduzme mere za hitnu zaštitu komunalnih objekata i druge imovine koja je ugrožena, na teret Prevoznika.

Član 29

Po prijemu obaveštenja o neplaniranom prekidu isporuke, odnosno po utvrđivanju poremećaja ili prekida u pružanju komunalne usluge, sekretarijat Gradske uprave nadležan za inspekcijsko-nadzorne poslove dužan je da:

1. odredi red prvenstva i način pružanja usluga onim korisnicima kod kojih bi usled prekida nastala opasnost po život i rad građana ili rad fizičkih i pravnih lica ili bi nastala značajna, odnosno nenadoknadiva šteta;

2. preduzme mere za hitnu zaštitu komunalnih objekata i druge imovine koja je ugrožena;

3. utvrdi razloge i eventualnu odgovornost za poremećaj, odnosno prekid vršenja delatnosti i učinjenu štetu.

Ako Prevoznik ne preduzme mere iz stava 1. ovog člana, Grad može da angažuje drugo preduzeće ili preduzetnika, a na teret Prevoznika.

5. Minimum procesa rada u slučaju štrajka

Član 30

U slučaju štrajka Prevoznik je dužan da obezbedi minimum procesa rada u obavljanju delatnosti prevoza putnika u gradskom i prigradskom prevozu, i to minimum 30% od registrovanog reda vožnje u gradskom i prigradskom prevozu, tako da se omogući prevoz zaposlenih na radna mesta odnosno prevoz učenika do škole.

6. Postupak izjašnjavanja korisnika o kvalitetu pružanja komunalnih usluga

Član 31

Prevoznik je dužan da jednom godišnje sprovede postupak izjašnjavanja korisnika o kvalitetu pružanja komunalnih usluga iz ove odluke u trajanju od najmanje 30 dana.

Izjašnjavanje se organizuje elektronskim putem ili na drugi pogodan način.

Poziv za izjašnjavanje objavljuje se na zvaničnoj internet stranici Grada i Prevoznika, a dostavlja se sredstvima javnog informisanja radi saopštenja.

Prevoznik je dužan da u roku od 15 dana od dana završetka izjašnjavanja iz stava 1. ovog člana dostavi sekretarijatu Gradske uprave nadležnom za komunalne poslove izveštaj o rezultatima izjašnjavanja korisnika o kvalitetu pruženih komunalnih usluga.

Ukoliko su rezultati izjašnjavanja korisnika komunalnih usluga takvi da većina korisnika nije zadovoljna pruženom komunalnom uslugom, sekretarijat Gradske uprave nadležan za komunalne poslove sačinjava analizu i nacrt akta sa merama za otklanjanje nedostataka navedenih u izjašnjenjima korisnika i iste dostavlja Gradskom veću sa izveštajem o rezultatima izjašnjavanja korisnika o kvalitetu pruženih komunalnih usluga.

Gradsko veće nakon razmatranja analize i predloženih mera iz stava 5. ovog člana donosi akt kojim nalaže Prevozniku da otkloni nedostatke koji su navedeni u izjašnjavanju korisnika u roku koji ne može biti duži od 90 dana.

7. Reklamacije korisnika

Član 32

Prevoznik je dužan da uspostavi lako dostupne i besplatne kontakt linije za pomoć korisnicima u vezi sa kvalitetom i korišćenjem usluga gradskog i prigradskog prevoza putnika.

Prevoznik je dužan da obrazuje komisiju za rešavanje reklamacija korisnika.

8. Održavanje vozila

Član 33

Prevoznik je dužan da:

1. vozila održava u stanju kojim će se postići bezbedno i kontinuirano pružanje usluge, u skladu sa zakonom;

2. se stara o održavanju reda u vozilima, u granicama zakonskih ovlašćenja, a posebno da spreči svaku eventualnu smetnju za putnike;

3. održava čistoću vozila, spolja i unutar vozila;

4. održava uređaje i opremu vozila u funkcionalnom stanju;

5. ukloni sve (zapisnički) utvrđene nepravilnosti i nedostatke na vozilima (oštećena sedišta, neispravni i/ili nedostajući rukohvati, oštećeno prednje staklo koje može da utiče na tehničku ispravnost vozila, neispravni poklopci na podu, krovu ili drugim mestima na vozilu, neispravna vrata, neobeležavanje vozila u skladu sa zakonom i sl.).

9. Saobraćajno osoblje

Član 34

Saobraćajno osoblje dužno je da nosi uniformu za vozače, i to: letnju (pantalone dugih nogavica, košulja ili majica sa kragnom) i zimsku (pantalone dugih nogavica i košulja) kao i adekvatnu obuću, koje obezbeđuje Prevoznik, u boji i izgledu koje sam određuje.

Saobraćajno osoblje dužno je da:

1. se profesionalno i primereno ponaša prema ovlašćenim licima Gradske uprave i putnicima;

2. primenjuje tarifnu politiku.

Prevoznik je dužan da, u skladu sa Ugovorom o poveravanju i ovom odlukom, donese interni akt, tj. pravilnik kojim su uređena prava i obaveze saobraćajnog osoblja, a u cilju kontinuiranog, tačnog, urednog, bezbednog, ekonomičnog i kvalitetnog prevoza putnika u gradskom i prigradskom prevozu putnika.

Prevoznik je dužan da interni akt iz stava 3. ovog člana objavi na zvaničnoj internet stranici i dostavi nadležnom sekretarijatu kao i sekretarijatu Gradske uprave nadležnom za inspekcijsko-nadzorne poslove.

10. Kontrola

Član 35

Ovlašćena lica Gradske uprave vrše kontrolu izdatih voznih karata odnosno posedovanje istih od strane putnika proverom u vozilima i putem sistema za brojanje putnika, kao i kontrolu čistoće vozila i kontrolu rada vozača (u daljem tekstu: kontrolori).

Kontrolu izdatih voznih karata odnosno posedovanje istih od strane putnika proverom u vozilima kao i kontrolu čistoće vozila i kontrolu rada vozača mogu da vrše i ovlašćena lica Prevoznika (u daljem tekstu: kontrolori Prevoznika).

Član 36

Kontrolori i kontrolori Prevoznika su dužni da, pre početka kontrole u vozilima, pokažu legitimaciju, dok je putnik dužan da na zahtev kontrolora odnosno kontrolora Prevoznika pokaže voznu kartu.

V PRAVA I OBAVEZE PUTNIKA

1. Prava i obaveze putnika

Član 37

Putnik za vreme vožnje mora da ima važeću voznu kartu na osnovu koje ima pravo na prevoz, i koju na zahtev kontrolora i kontrolora Prevoznika mora pokazati radi kontrole.

Putnik je dužan da čuva voznu kartu do završetka vožnje.

Putnik koji se u autobusu zatekne bez vozne karte na osnovu koje ima pravo na prevoz, dužan je da plati voznu kartu i doplatnu kartu iz razloga što koristi komunalnu uslugu u suprotnosti sa ovom odlukom, a u skladu sa aktom kojim se utvrđuju cene prevoza, i nastavi započetu vožnju.

Prevoznik će uskratiti komunalnu uslugu korisniku kada korisnik koristi uslugu protivno propisima, ometa druge korisnike ili ne plati cenu komunalne usluge.

Član 38

Ako putnik koji se zatekne bez vozne karte, ne plati voznu kartu i doplatnu kartu iz razloga što koristi komunalnu uslugu u suprotnosti sa ovom odlukom na licu mesta, prevoz mu se prekida na prvom sledećem stajalištu, a doplatnu kartu može da plati u roku od 24 sata, a nakon tog perioda mora da plati posebnu doplatnu kartu po važećem cenovniku.

Član 39

Putnik ima pravo da sa istom voznom ispravom nastavi započetu vožnju drugim autobusom na istoj liniji, u slučaju prekida saobraćaja ili kvara autobusa.

Član 40

Prilikom ulaska u vozilo na prednja vrata, prednost zauzimanja rezervisanih mesta za sedenje imaju invalidi, trudnice, lica sa malom decom i stare i nemoćne osobe.

Član 41

Putnik može u vozilo uneti ručni prtljag, dečija kolica, invalidska kolica, sportsku opremu i drugi prtljag koji svojim dimenzijama i svojstvima ne ugrožava sigurnost putnika u vozilu.

Putnik je dužan voditi brigu o svom prtljagu.

Prtljag je potrebno smestiti na način da zauzima što manje prostora u vozilu, da ne ometa niti da na bilo koji način ugrožava ostale putnike i saobraćajno osoblje.

2. Ponašanje putnika u vozilu

Član 42

Putnicima je zabranjeno da:

1. ulaze u vozilo u alkoholisanom stanju i pod dejstvom psihoaktivnih supstanci;

2. unose i uvode životinje u vozilo koji obavlja gradski i prigradski prevoz putnika, izuzev slepim licima u pratnji obučenog psa vodiča;

3. unose u vozilo oružje, osim licima koja su posebnim propisima ovlašćena za nošenje oružja (pripadnici policije i Vojske Srbije);

4. unose u vozilo stvari koje mogu povrediti, oštetiti, uprljati ili uznemiriti putnike ili oštetiti vozilo;

5. unose u vozilo zapaljive i eksplozivne, odnosno opasne materije;

6. vrše uznemiravanje vikom, nepristojnim izrazima i drugim sličnim postupcima;

7. ometaju vozno osoblje u vozilu u vršenju poslova;

8. puše, bacaju otpatke u vozilu ili na drugi način narušavaju čistoću u vozilu;

9. koriste prevoz sa neispravnom ili nevažećom voznom kartom;

10. ulaze u vozilo u obući opremljenoj točkovima;

11. ulaze u vozilo sa hranom koja može narušiti čistoću vozila;

12. na bilo koji drugi način uznemiravaju i ugrožavaju bezbednost ostalih putnika i vozača ili se ponašaju u suprotnosti sa propisima koje je odredio Prevoznik.

Zabranjeno je da se deca do šest godina starosti voze bez pratnje punoletne osobe.

Vozno osoblje je dužno da opomene putnika koji postupa protivno odredbama st. 1. i 2.ovog člana.

Putnik koji i pored opomene vrši zabranjenu radnju iz stava 1. ovog člana udaljiće se iz vozila.

VI NADZOR

1. Inspekcijski nadzor

Član 43

Poslove inspekcijskog nadzora nad sprovođenjem ove odluke vrši sekretarijat Gradske uprave nadležan za inspekcijsko-nadzorne poslove putem nadležnog inspektora (u daljem tekstu: Inspektor).

Član 44

Prevoznik je dužan da Inspektoru omogući neometano vršenje nadzora, da stavi na uvid potrebna dokumenta, da u roku koji inspektor odredi, dostavi potrebne podatke i da postupi po nalogu Inspektora.

2. Prava i dužnosti Inspektora

Član 45

U vršenju inspekcijskog nadzora Inspektor ima pravo i dužnost da:

1. kontroliše da li se poseban linijski prevoz obavlja na osnovu pismenog ugovora i spiska putnika, bez primanja drugih putnika;

2. kontroliše da li se u autobusu kojim se obavlja poseban linijski prevoz nalazi primerak ugovora na osnovu kojeg se obavlja prevoz, spisak putnika za svaku pojedinačnu vožnju kojom se izvršava ugovor o posebnom linijskom prevozu i da li na prednjem delu autobusa stoji natpis: " Poseban linijski prevoz";

3. kontroliše da li je Prevoznik obezbedio putnicima identifikacione vozne isprave;

4. kontroliše da li se gradski i prigradski prevoz putnika odvija po registrovanom i overenom redu vožnje;

5. kontroliše da li se ukrcavanje i iskrcavanje putnika u vozilo u linijskom prevozu vrši na autobuskim stanicama, autobuskim stajalištima i okretnicama koja su uneta u registrovani red vožnje;

6. kontroliše da li autobuska stajališta u gradskom i prigradskom prevozu putnika koriste samo vozila na linijama kod kojih je to stajalište upisano u registrovani i overeni red vožnje;

7. kontroliše da li su autobuska stajališta propisno obeležena u skladu sa važećim propisima koji regulišu saobraćajno-tehničke uslove za autobuska stajališta;

8. naredi otklanjanje nedostataka u pogledu načina održavanja autobuskih stajališta;

9. pregleda autobusku stanicu i drugu dokumentaciju Prevoznika u vezi sa obavljanjem delatnosti pružanja staničnih usluga;

10. kontroliše da li vozilo koje obavlja prevoz ima vidna obeležja oznakama od značaja za informisanje putnika;

11. kontroliše da li se u vozilu nalazi potrebna dokumentacija u skladu sa članom 22. ove odluke (putne naloge za vozila, ugovore o zakupu vozila, saobraćajne dozvole i drugo);

12. kontroliše da li je u slučaju štrajka Prevoznik obezbedio minimum procesa rada u obavljanju delatnosti prevoza putnika u gradskom i prigradskom prevozu u skladu sa članom 30. ove odluke;

13. pregleda vozila kojima se obavlja prevoz u javnom gradskom i prigradskom prevozu putnika u smislu održavanja istih od strane Prevoznika u skladu sa članom 33. ove odluke;

14. kontroliše da li saobraćajno osoblje postupa u skladu sa članom 34. ove odluke;

15. kontroliše važeće i overene redove vožnje i drugu dokumentaciju u vezi sa obavljanjem delatnosti javnog prevoza;

16. utvrđuje identitet Prevoznika, saobraćajnog osoblja i drugih odgovornih lica za obavljanje prevoza kontrolom ličnih karata i drugih odgovarajućih isprava;

17. kontroliše prevozna dokumenta u obavljanju javnog gradskog i prigradskog prevoza;

18. podnosi zahtev za brisanje reda vožnje odnosno polaska iz reda vožnje kada utvrdi da Prevoznik ne obavlja javni gradski i prigradski prevoz putnika u skladu sa overenim redom vožnje;

19. naredi otklanjanje nedostataka u pogledu: ispunjenosti propisanih uslova i načina za obavljanje javnog gradskog i prigradskog prevoz putnika, propisanih uslova za rad autobuske stanice i autobuskih stajališta, uredne kontrole tehničke ispravnosti vozila, pridržavanja reda vožnje i poslovanja Prevoznika;

20. zabrani naplatu staničnih usluga stanicama koje ne ispunjavaju uslove propisane zakonom i propisima donetim na osnovu zakona;

21. zabrani prevoz i upotrebu saobraćajnih sredstava ako se prevoz obavlja, odnosno sredstva upotrebljavaju protivno propisima;

22. isključi iz saobraćaja vozilo kojim se vrši javni prevoz protivno odredbama zakona, odredi mesto parkiranja i oduzme saobraćajnu dozvolu i registarske tablice u trajanju od pet dana, a u slučaju ponovnog isključivanja vozila Prevoznika, u trajanju od deset dana;

23. privremeno oduzme vozilo koje je upotrebljeno za izvršenje prekršaja ili privrednog prestupa, do pravosnažnog okončanja prekršajnog, odnosno postupka za privredne prestupe i izda potvrdu o oduzimanju vozila;

24. preduzima druge mere utvrđene zakonom, podzakonskim propisima i ovom odlukom.

Ukoliko Inspektor, u vršenju inspekcijskog nadzora, uoči povredu propisa iz nadležnosti drugog organa, obavestiće odmah o tome, pisanim putem, nadležni organ.

3. Poslovi Komunalne milicije

Član 46

Komunalna milicija, u skladu sa zakonom:

1) vrši poslove održavanja komunalnog i drugog zakonom utvrđenog reda u oblasti komunalne delatnosti prevoza putnika u gradskom i prigradskom prevozu putnika i

2) vrši kontrolu nad primenom odredaba ove odluke.

4. Ovlašćenja Komunalnog milicionara

Član 47

U obavljanju poslova Komunalne milicije, komunalni milicionar, pored ovlašćenja propisanih zakonom, ovlašćen je da:

1) izda prekršajni nalog;

2) podnese zahtev za pokretanje prekršajnog postupka;

3) podnese prijavu nadležnom organu za učinjeno krivično delo.

Ukoliko komunalni milicionar, u obavljanju komunalno-milicionarskih poslova, uoči povredu propisa iz nadležnosti drugog organa, obavestiće odmah o tome, pisanim putem, nadležni organ.

VII KAZNENE ODREDBE

1. Prekršaji

Član 48

Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 100.000,00 dinara kazniće se za prekršaj Prevoznik:

1. ako poseban linijski prevoz obavlja suprotno odredbama člana 5. ove odluke;

2. ako gradski i prigradski prevoz putnika obavlja suprotno odredbama člana 11. ove odluke;

3. ako ne postupi po odredbama člana 12. ove odluke;

4. ako ne postupi po odredbama člana 13. ove odluke;

5. ako postupi suprotno članu 14. ove odluke;

6. ako postupi suprotno članu 15. ove odluke;

7. ako ne postupi po odredbama člana 18. stav 3. ove odluke;

8. ako ne postupi po odredbama člana 19. st. 3. i 4. ove odluke;

9. ako ne postupi po odredbama člana 21. ove odluke;

10. ako ne postupi po odredbama člana 22. ove odluke;

11. ako postupi suprotno članu 24. ove odluke;

12. ako ne postupi po odredbama člana 26. ove odluke;

13. ako ne postupi po odredbama člana 27. ove odluke;

14. ako postupi suprotno članu 28. ove odluke;

15. ako ne postupi po odredbama člana 30. ove odluke;

16. ako ne postupi po odredbama 33. ove odluke;

17. ne postupi po odredbama člana 34. ove odluke.

Za prekršaje iz stava 1. ovog člana kazniće se odgovorno lice u pravnom licu novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 10.000,00 dinara.

Član 49

Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 50.000,00 dinara kazniće se za prekršaj preduzetnik koji postupa suprotno članovima 5., 6. i 7. ove odluke.

Član 50

Novčanom kaznom u fiksnom iznosu od 5.000,00 dinara kazniće se za prekršaj fizičko lice koje postupi suprotno zabranama navedenim u članu 42. stav 1. i stav 2. ove odluke.

2. Prekršajni nalog

Član 51

Za prekršaje iz čl. 48, 49. i 50. ove odluke izdaje se prekršajni nalog.

VIII PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE

Član 52

Danom stupanja na snagu ove odluke prestaje da važi Odluka o gradskom i prigradskom prevozu putnika na teritoriji Grada Subotice ("Službeni list Grada Subotice", br. 19/18 i 37/21).

Prevoznik je dužan da donese akte iz čl. 23. i 34. ove odluke u roku od 30 dana od dana stupanja na snagu ove odluke.

Član 53

Ova odluka stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom listu Grada Subotice".